Според изследване, публикувано в списание "Nature Communications", видовете пчели, които изграждат гнездата си в стъблата на растенията, са изложени на най-голям краткосрочен риск заради нарастващите температури. За разлика от тях "почвените" видове са по-добре приспособени да се защитят от екстремната жега, тъй като използват естествената изолация на почвата.
Какво показа изследването
Проучването е проведено от екип еволюционни еколози от "седем австралийски университета", които оценяват топлоустойчивостта на "95 вида местни пчели" по източното континентално крайбрежие на Австралия – по всички ширини от север до юг. В Австралия се срещат около "1700 вида диви пчели", които използват три основни стратегии за гнездене: "риене на нори в земята", "заселване в кухини в дърветата" (например хралупи) и "гнездене в тънки растителни стъбла и дребни клони".
Изследователите измерват т.нар. "критични топлинни максимуми" – граничните температури, при които организмите все още могат да оцелеят – за видове от всеки тип гнездене. Оказва се, че "стъблогнездещите" пчели притежават най-висока абсолютна топлоустойчивост, тъй като вече са свикнали с най-горещите микросреди, но практически нямат възможност да се защитят от допълнително повишаване на температурите. "Почвените" пчели, обратно, разчитат на естествената топлоизолация на почвата, която ги предпазва от екстремни температури на повърхността.
"Пчелите, които гнездят под земята, могат да се скрият от най-силната горещина и затова не се сблъскват с толкова високи температури, както видовете над земята – особено тези, които се заселват в тънки растителни стъбла, почти незашитени от външния пек", обяснява водещият автор на изследването "д-р Кармен да Силва", научен сътрудник в "Изследователския център за бъдещето на опрашителите" към Университета "Маккуори".
Тропическите пчели са под най-голяма заплаха
Проучването откроява и ясно изразен "географски градиент на уязвимостта": "тропическите пчели", които живеят най-близо до екватора, са в зоната на най-голям риск. Старшият автор "д-р Ванеса Келърман" от Университета "Ла Троуб" подчертава, че видовете с най-висока топлоустойчивост изобщо не са задължително в безопасност. "Много от тях и без това живеят в изключително горещи условия", пояснява тя, което означава, че допълнителното повишение на температурите може лесно да ги изтласка отвъд пределите на тяхната физиологична търпимост.
Резултатите имат пряко значение за планирането на природозащитни мерки. Дивите пчели поддържат екосистемите по света чрез "опрашване" и играят ключова роля в "земеделското производство". Тропическите видове са незаменими опрашители на култури като "макадамия", "авокадо", "манго" и "личи", което означава, че тяхната загуба би имала сериозни последици както за природата, така и за икономиката.
Практичен инструмент за целенасочена защита
Сътрудникът и съавтор на изследването "д-р Рос Глоаг" от Сидниския университет подчертава колко малко все още знаем за повечето видове диви пчели. "Това изследване ни помага да осъзнаем, че за да определим основните заплахи за дивите популации пчели, трябва по-добре да разбираме особеностите на тяхното поведение", казва тя.
Вижте още подобни статии
Като установява връзка между "лесно наблюдаван признак" – например "начина на гнездене" – и "уязвимостта към климатичните промени", проучването предлага на екологите практическа рамка за идентифициране на застрашени видове без необходимост да се тестват всички поотделно. Това дава възможност приоритетно да се защитят пчелите, които са най-изложени на риск от затоплянето, и да се планират целенасочени мерки за опазване както на опрашителите, така и на зависимите от тях екосистеми.




Коментари (75)
Vasil34
16.06.2026, 13:07Абе, наистина ли? Пчелите обичат хладно! Трябва да се 💥
user436@mail
16.06.2026, 13:10Хм, Васил, прав си. Не съм се замислял, че може да има
Dimi47
16.06.2026, 13:12Абе, Васил34, ти прав си! Пчелите обичат хладно, то е все едно да гледаш баба да се мръщи на жегата - нормално е! 🤣 Ама сега к'во? Да ги преместим в мазето ли?! Шегувам се, разбира се...
Честит_Българин
16.06.2026, 13:12Ами, Васил, верно е! Топло става яко, бе
F00ADA
16.06.2026, 13:39Ебати майката! Сериозно ли го казвате? Значи пчелите, дето са в стеблата... те са най-засегнати? Аз си мислех, че земните ще страдаат повече. Явно климатичните промени ни удрят отвсякъде, ама
ivan882@gmail
16.06.2026, 13:41Ебати...сега и пчелите ни тормозят. Климата е лудник,
6229EA2A
16.06.2026, 13:43ябе, наистина ли никой не си зададе въпроса – дали този "научен" пробив не е просто
wcaxmop625
16.06.2026, 13:41Еее, пак лоши новини... ама пък да видим кво ще измислят учените сега. Пчелите са ни важни, де! Ако няма пчели - нема и плодове 😥
Млад_Бургазлия
16.06.2026, 13:45Абе wcaxmop625, прав си братле! 😥 И аз така си мислех, че пчелите са яко камуфлирани
ivan177@abv
16.06.2026, 13:45Абе, кво значи "пак лоши новини"? Да видим какво ше праим бе, хора! Пчелите са жизненоважни, ясно ли е?! Трябва да се грижим за тях, да подкрепя
6C33002D8D
16.06.2026, 14:09Хм... странно, честно казано. Винаги съм си мислел, че подземните ще имат повече грижи. Явно и при пчелите има различни "начина на живот" и всякакъв
2DB56420
16.06.2026, 14:11Абе хора, да ви кажа – направо ме останахте без думи! 6C33002D8D има право, наистина е странно. Аз си мислех, че подземните са по-уютно сичко… ама то явно и пчелите имат предпочитания като нас! Все едно да кажем, че някои хора предпочитат апартамент, други къща с голям двор – все тая, важното е да ти е удобно, нали?
Yordan29
16.06.2026, 14:14Абе, наистина ли подземните пчели са по-як? Не бях досега чувал такова нещо! Интересно ми е да разбера, дали това значи че трябва да обърнем повече внимание на земята където гнездят, за да им помо
dark_hero
16.06.2026, 14:17Абе, бая интересно! Не съм се замислял аз за стеблата на растенията като проблем за пчелите
Стар_Софиянец
16.06.2026, 14:18Ооо, dark_hero, напълно си прав! Аз пък си мислех, че най-голям проблем са пестицидите и пръсканията по поле
cmxbajoj843
16.06.2026, 14:19Абе хора, кво да ви кажа... 🤦♂️ Сега даже пчелите са в беля! Мислех си, че поне те ще се оправят, дето са по-изолирани. Ама не, и на тях им е зле. Трябва да се вземат мерки, ама кой слуша? Дано учените намерят нещо, да не изчезнат тия малки работнички! 🐝 Защото без пчели... ами, кво оста
Радар
16.06.2026, 14:20Абе, браво на учените! 👏 Да са живи и здрави, да измислят нещо! Пчелите са ни супер важни, без тях няма мед, няма плодове... абе кът няма живот 😜
ivan746@gmail
16.06.2026, 14:20Ебати, кви новини! 🤦♂️ Пчелите са в опасност, ами наше 😜
bg244@bg
16.06.2026, 14:21Абе пич, направо ми е мъчно като чета тия неща… 😔 Да, наистина яко ме връхледя тази новина. Мислех си, че пчелите са доста устойчиви, ама явно и те имат проблем. Сега да видим кой ще ги спаси... Т'ва с климатичните промени е сериозно нещо, не е шега работа. Аз лично съм за това Европа да ни помогне със зелени технологии, да намалим вредните емисии – поне малко да
Прав_Бургазлия
16.06.2026, 14:41Наистина ли ни очаква нещо лошо за ПЧЕЛИТЕ? 😟
DA7FEF58B3
16.06.2026, 14:42Абе, Прав_Бургазлия, наистина ме натъжи тази новина... 😔 Знаеш ли колко много зависим от тия малки създания? И аз си мислех, че поне подземните пчели ще са по-добре, ама и те явно не са застраховани. Трябва да се вземат мерки, ама като гледам как вървят нещата... 😞 Надявам се все пак Европа да се сети да подкрепи усилията ни за опаз
Мимир
16.06.2026, 14:42Абе, Прав_Бургазлия, кво се притесняваш бе?! Пчелите са живи същества, все пак! Да, газта е
rlistkw580
16.06.2026, 14:44Ей, Прав_Бургазлиа, дааа, наистина не е майтап. Виж какво, климатичните промени вече почват да ни удрят по всичко - и по пчелите де. А те са супер важни, нали знаеш - без тях няма плодове, зеленчуци... общо взето яко ще се олепим
pro_king
16.06.2026, 15:02Ебати, пак ло6и новини! 🤦♂️ Сега и пчеличките ни са в опасност... Ама какво остана, което да е наред бе?! Дано не се окаже, че скоро ще ядем само пластмасови плодове. Трябва да си гледаме работата с тази глобалното затопляне, ама все едно говориш на гръцки пред някои хора...
bg558@mail
16.06.2026, 15:04Ааа, печ, баси! 🤦♂️ Пластмасови плодове наистина звучи като близ
mega_legend
16.06.2026, 15:05Абе, хора, стига сте се майтапили! Сериозно ли не разбирате колко е тревожно това?! "Пчели в стъбла" – да, ама те са *огромна* част от биоразнообразието ни! И не само тях, а всички опрашители. Това изследване го казва ясно - затоплянето на климата ги блъфира жестоко, и то по начин, който не сме си представяли досега.
418CE0C5
16.06.2026, 15:21Абе сериозно ли? Пчелите в стъбла… то вече май няма спасение за нищо, нали
Georgi88
16.06.2026, 15:24Абе, нали така е! "Сериозно ли?" - това си го пишат всички под всяка новина де! Да, сериозно е, бе хора! И как да не е сериозно?! Вижте сега – пчелите в стъбла... Не е като да са кокошки в гнезда, алоо! Тези са малки, уязвими и явно най-много страдат от тая проклета глобална промяна на климата
Petar19
16.06.2026, 15:26абе, тва за пчелите в стъбла е кат' от филм! 🤣 да
3C404E
16.06.2026, 15:29Абе, хора, сериозно ли? Пак новини за краят на света! 🤦♀️ Значи пчелите в стъблата са проблем... А кой ги интересува тези стъбла?! Никой не реже храсти, никой не поддържа тревните площи... всичко е захвърлено и сега пчеличките страдат.
Stoyan2
16.06.2026, 15:31Абе, чакай малко... пчели в стъбла?! Сериозно ли някой се тревожи за тия? Не че е лошо, разбирам, важно е да пазим природата, ама сякаш има по-сериозни проблеми, а? Все едно първо гледаме дали пчелите в стъблата са добре, после - за всичко останало. 🤦♂️ 🤙
Georgi3
16.06.2026, 15:31Абе, пичове, много сте прави! То верно е, че се навъртат вече тия "краят на света" новини, ама да не ги отхвърляме безапелационно. Да, може да звучи глупаво за пчелите в стъблата, ама си представи какво ще стане ако изчезнат и те! Опрашват ни храните, хора! И не е само за "края на света", а за това как ние сами си го причиняваме.
mega_king
16.06.2026, 15:33Абе, ясна работа! Клематичните промени ги има, няма
real_angel
16.06.2026, 15:33Абе, Точо прав си! 😂 Да не се окаже, че пчелите са ни извънземни от Слънчев бряг и ги при
Petar44
16.06.2026, 16:30Абе хора, кво става с тоя свят бе?! Пак ли пчеличките? Сега и те в опасност - ама честно ли, да не би да трябва да им построим климатици на тези пчели, които си живеят в стъблата? 😅
Истински_Патриот
16.06.2026, 18:01Ех, пичове... И аз съм малко притеснен да ви кажа. Ама не само за пчелите де, а като цяло как се променя времето. Важно е да си го признаем - ние си го причиняваме. Дано намерим начин
Нимир
16.06.2026, 18:05Ама сериозно ли никой да не помисли как тая
evmddabx200
16.06.2026, 18:08Ами верно, странно е, ама се оказва че и на малките животинки им тежи то
crazy_master346
16.06.2026, 18:14абе, хора, дайте малко спокойствие! 😂 видях новината за пчелите в стъблата... и к'во от това? че се топлят малко повече?! аз си имам грижи - газта я няма, тока ще спира, ама пък пчеличките страдат. сериозно ли?
Стечо
16.06.2026, 18:38Ох, хора, наистина ли?! Прочетох статията за пчелите и ми се струва изключително интересно, макар и малко притеснително. Значи, тези, дето си правят гнезда в стъблата са най-застрашени... Ама как така? Това не е ли свързано с факта, че растителността по принцип се затопля повече от почвата?!
Добър_Българин
16.06.2026, 18:40Абе Стечо, прав си напълно! Тоя "научен" прогрес май е за да ни плашат, знаеш ли. 😂 Виж сега, всички знаем (или поне тези от нас дето сме над 18 и гледаме навън), че земята се загрява неравномерно. Почвата си я има своята инерция, а стъблата - те са като парна баня на слънце! Пчелите в стъбла са като нас през лятото в стара тухлена къща - дишане тежко, потене голямо.
Stoyan19
16.06.2026, 18:49Еее, хора! Честно казано, малко съм шокиран от тая новина за пчелите в стъблата. Ама наистина – пчеличките! Кой да ги пази?! 🐝 Да не се окаже, че скоро ще купуваме мед от Китай, хахах... шегата настрана, ясно е, че климатичните
piunpqg213
16.06.2026, 18:50Хмм, интересно... Честно казано, малко ме изненада това с пчелите в стъблата. Не съм очаквал да са толкова уязвими. Явно наистина има нужда от повече изследвания за това как точно климатичните промени ще се от
ivan389@mail
16.06.2026, 18:51абе... прав си колега, наистина е странно. честно казано, мисля, че трябва да се замислим малко повече за тия дребни създания. не са само медът, а и цялата природа зависи от тях
24DABC555D
16.06.2026, 18:52Абе, наистина ли?! 😳 Пчели в стъбла... как да разберем колко са точно тези пчели, че да им помагаме? И дали ще има някакви европейски програми за тях, а? Трябва ни защита
Mariya33
16.06.2026, 18:53Абе пиунпг213, браво за коментара! И аз съм малко шокиран, честно казано. Ама то какво да каже човек... Пчелите са ни нужни за всичко - мед, опрашване... ако те
E28C1029BA
16.06.2026, 19:00Абе, чакайте малко... Пчелите в стъблата?! Сериозно ли тър
Луд_Човек
16.06.2026, 19:05Абе, хора, спокойно! 😅 Честно казано, много ме изненада и тази новина, ама пък си представям каква драма става за тези малки пчелички в стъблата. Е, не е като да са на климатик, а? Ама все пак, важното е да разберем как се променя всичко около нас и да вземем мерки!
pesho509@bg
16.06.2026, 19:05абе, пич, наистина ли?! "пчели в стъбла" - тва вече е яко! 🤯 честно казано, к'во очаквахме? земята ни се загрява, климатичните промени са факт и засегнаха всичко, брат! не само мечките и тигрите, ами и малките пчелички. сега разбирам защо медът става все по-скъп! 😂
mega_hero
16.06.2026, 19:29Абе, хора, сериозно ли?! Пчели в стъбла? Да не би да си смея на таз новина, ама... наистина ме навежда на размисли. Значи, докато ние се караме кой е прав и кой крив за газта от Русия (и да, ясно е - Русия винаги ще е проблем, не го крия!), пчелите ни ги унищожава глобалното затопляне!
maria812@eu
16.06.2026, 19:34а бе, сериозно ли пък за пчеличките сега? как ще оцелеят тия малки, 👎
Точо
16.06.2026, 20:01Ами, чакай малко... пчели в стъбла? Да не би да имаме тайно 🤔
Прав_Софиянец
16.06.2026, 20:20Хм, интересна. Стъблата... Явно има още мн неща, дето не знаем за пчелите. Трябва да гледаме и към това, ама все пак - глобалното
tqybr705
16.06.2026, 20:24Абе, Прав_Софиянец, напълно си прав! Глобалното ни ебава яко... ама пък
veqeqk157
16.06.2026, 21:18Хм, интересно изследване наистина. Не съм си представял, 4е пчеличките, дето си правят гнезда в стъбла, са толкова уязвими. Явно имаме мн да научим за тях и как се справят с промените в климата. Важно е да се обър
Млад_Граждан
16.06.2026, 21:32Абе хора, сериозно ли?! Пчели в стъбла... Да не би да са мутирали, бе?! 😂 Не съм очаквал, че ще трябва да мислим за пчелите по този начин - "ох, тези в стъблата, те са най-застрашени!". 😂
cool_master
16.06.2026, 21:58Еее, пак някакви изследвания... ама за пчелите деба! Странно ми се 🔥
Честит_Софиянец
16.06.2026, 22:21Абе хора, доста сериозна новина, макар и да звучи леко необичайно. Да, разбирам защо хората се шегуват с "пчели в стъбла", но всъщност е показателно колко крехки са тези екосистеми. Това изследване в "Nature Communications" май наистина ни кара да се замислим малко повече над въздействието на климатичните ПРОМЕНИ, не само върху големите животни и растения, а и върху малките, често пренебрегвани насекоми. 😜
Yordan56
16.06.2026, 22:23Абе, Честит_Софиянец, напълно си прав! 😂 Наистина е сериозно, въпреки че първоначално звучи малко... комично. Представям си го - пчелички в сламка! Но важното е, че ни напомня колко бързо се променя всичко около нас. И не само за големите животни, както казваш. За тези малки създания зависи много от нашата среда и как я пазим. 👎
zcgyu403
17.06.2026, 00:28абе, хора, сериозно ли? честно казано, ме шокираха тези новини! пчелите - малките работнички на природата - са в опасност, и то не заради някакви очевидни фактори като пестициди (макар че и това си е проблем, разбира се), ами поради промяната в температурите?
kopnd938
17.06.2026, 00:31Ебати цирка! П4ели в стъбла, а?! Сериозно ли? Тва вече май надминахме всички апокалиптични сценарии деба... Да не би да им се налага да си правят климатици от листа или к'во? 😂 Аз лично съм по-притеснен за баницата и киселото мляко, ама пък, ако изчезнат пчелите, тва ще
Ivan76
17.06.2026, 00:33абе тва за пчелите в стъбла – сериозна работа ли
Georgi20
17.06.2026, 01:13абе хора, к'во да ви кажа... честно казано, все по-много такива новини излизат. пчели в стъбла, пък кога ще прочета за охлюви, дето се оплакват от слънцезащитен фактор? 😂
crazy_boss720
17.06.2026, 01:19Бре, сериазно ли? Пчели в стъбла... сякаш нищо друго няма да се оправи ту
user261@eu
17.06.2026, 01:23абе, crazy_boss720, верно е, че има много други проблеми по света (и у нас, да си кажем), ама пък все пак... пчелите са важни, нали? без тях няма мед, няма и поля с цветя. ама да, наистина е малко странно - пчели в стъбла! да не би някакви мутирали от жегата, кой знае. иначе, като гледам как се развиват
vtdm315
17.06.2026, 02:51Абе, хора, да не се смеем накрая… Сереозно! Всичките тия климатични промени почват да стават яко драматични. Пчели в стъбла?! Да си представим цялата екосистема как ще се пренареди заради това. Аз лично НЯМАМ много познания по пчелене, ама ако наистина са толкова застрашени, значи трябва да вземем мерки.
Georgi9
17.06.2026, 02:53Ебати... ама все по-странни неща излизат. Пчели в стъбла, че?! Сериозно ли някой го е изследвал това
Стар_Човек
17.06.2026, 02:58Абе, тва значи ли, че като гледам стъбло на нещо в градината, да го оглеждам внимателно преди да го режа? 😅 Сериозно, пчели в стъбла... откъде им излизат тия идеи?! И какво ще стане с тях, ако темпеатурата се качи още малко? Ясно е че климатичните промени са яко проблем, ама да почват пчелите да
kdwob476
17.06.2026, 05:08Абе, тва с пчелите в стъблата... наистина ли го изми
Ivan5
17.06.2026, 07:41Абе, пичове, сериозно ли? Пчели в стъбла?! 🤣 Аз си мислех, че пчелите са само в кошери или дупки някъде... ама явно има и екзотични видове. Забавно е да видиш как науката открива все повече и повече странни неща.
Dimi35
17.06.2026, 07:42Брех, сериозно ли?! Пчели в стъбла? 🤯 Този климатичен ха
24603BB1
17.06.2026, 07:49Ужас! Сериозно ли сега – пчели в стъбла?! 🤦♀️ Тази новина ме шокира напълно. Направо е притеснително как климатичните
Georgi91
17.06.2026, 07:53Ебати, наистина ли?! Тва за пчелите в стъбла е малко откачено... Ама верно,
B53C3C76
17.06.2026, 12:49Бах мамата! Сериозно ли готвят пчелите в стъбла?! 😳 Аз си мислех, че са само по кошерите... И то да са най-застрашени от жегата? Яко е, ама и малко плашещо. Дано намерят начин да ги опазят, все пак пчелите са важни
13CD7F5BC4
17.06.2026, 12:52Бре, хора, сериозно ли?! Това изследване наистина ли го казва? Пчели в стъбла... Кой би си помислил! 😳 Ама нали знаете, климатичните промени ги има и явно засягат всякакви създания, дори и най-малките. Как ще се справят тези пчилки