Българското кино между фестивалите и стрийминга: може ли таксата от платформите да спаси авторското кино?

Редакция BurgasMedia Мартин Тодоров
24.02.2026 • 14:11
2768 прегледа
62 коментара
Българското кино между фестивалите и стрийминга: може ли таксата от платформите да спаси авторското кино?
Снимка от Camera1, Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Новият модел с Фонд "Българско кино" и задължителни инвестиции от стрийминг платформите обещава повече пари за родни филми. Ще стигнат ли обаче до авторското кино и до зрителя?

Доскоро съдбата на българското авторско кино се решаваше в няколко стаи – комисии, които разпределят ограничен бюджет, и фестивални селекции, които дават шанс филмът да бъде забелязан. Днес към това уравнение се добавя още един играч – стрийминг платформите. Новият модел с Фонд "Българско кино" и задължителни такси и инвестиции от платформи променя пейзажа. Въпросът е дали го прави по-справедлив.

Законът за филмовата индустрия регламентира държавната подкрепа за киното – основните пари минават през Националния филмов център. По действащите правила не по-малко от 85% от годишната субсидия се насочват към производство на филми – игрални, документални и анимационни, а до 15% отиват за разпространение, показ и фестивали. Това изглежда като силен акцент върху самото "правене" на кино, но години наред режисьори и продуценти повтарят едно и също: "Филмът не живее само от това да бъде заснет – той трябва да стигне до хората."

Именно тук се появява идеята за Фонд "Българско кино", финансиран не само от бюджета, а и от пазара – чрез такси и задължителни инвестиции от стрийминг платформи, които предлагат съдържание в България. Моделът, за който настояват гилдиите, стъпва на европейската логика: платформите, които печелят от местната публика, да връщат процент от приходите си в местното кино – било чрез директни вноски във фонд, било чрез участие в производство на български филми.

В страни като Франция и Италия подобни схеми вече работят: глобални услуги като "Netflix", "Amazon" или "Disney+" са задължени да инвестират част от оборота си в национални продукции. В България идеята е сходна – да не се разчита само на културния бюджет, а и на това, че стриймингът е новата "билетна каса". Професионални организации напомнят, че според подготвени промени платформите могат да бъдат задължени да инвестират част от приходите си след данъци в българско съдържание или във Фонд "Българско кино".

На теория това звучи като шанс, особено за авторското кино, което трудно оцелява само с фестивални награди и ограничен киносалонен показ. Ако част от парите отиват в целеви схеми за нискобюджетни, дебютни и арт филми, повече режисьори ще могат да работят без да мислят единствено за комерсиален успех. Националният филмов център вече има отделни линии за "малки проекти" и за фестивали, но ресурсът там е ограничен и силно конкурентен.

Стриймингът добавя нещо, което фестивалите не могат да дадат – устойчив достъп. Филм, който е бил прожектиран седмица в една зала, може да живее години в платформа. Появата на специализирани услуги като "gledam.bg" с фокус върху българско кино показва, че има публика, която иска да гледа родни заглавия у дома, в страната и в чужбина. Ако към това се добавят и каталози с български филми в големите международни платформи, потенциалната аудитория на един авторски филм се увеличава многократно.

Съществува обаче и риск: парите от платформите да отидат основно към по-лесни за продаваемост жанрове – сериали, комедии, жанрово кино – за сметка на по-смелите, експериментални и фестивални проекти. Както признават сами кинодейци, "алгоритъмът" има свои предпочитания – към заглавия, които се гледат масово и бързо. Ако критериите в новия фонд не са ясно формулирани, авторското кино може да остане отново в периферията.

Важен е и въпросът как точно ще се разпределят средствата. Настоящите режими на финансиране предвиждат определени проценти за производство, показ, разпространение и фестивали, като целта е да има баланс по цялата верига. Фонд "Българско кино" би имал смисъл само ако добавя гъвкавост – например повече пари за промоция, субтитри, работа с публика, участия в международни фестивали и маркетинг в стрийминг среда, а не просто допълнителна "кухня" за финансиране.

Фестивалите остават ключов терен за авторското кино. Именно там българските филми често получават първото си признание, чуждестранни рецензии и интерес от дистрибутори. Новият модел не бива да противопоставя фестивала на платформата, а да ги използва като последователни стъпки: премиера и престиж на големия екран, после дълъг живот онлайн. Ако Фонд "Българско кино" подкрепя и двата етапа, шансът филмът да "оцелее" се увеличава.

Режисьори и продуценти обобщават дилемата така: "Нужни са ни не само повече пари, а повече предвидимост и ясен път към зрителя". Таксите от платформите и новите фондове могат да дадат финансов кислород, но остава въпросът за правилата – кой решава, по какви критерии, с каква прозрачност. Без доверие в системата, дори най-добрият закон рискува да остане "добро намерение".

Българското кино стои на кръстопът между фестивалния червен килим и домашния екран. Фонд "Българско кино" и задължителните инвестиции от стрийминг платформите може да се окажат шанс авторското кино най-сетне да спре да оцелява "от проект до проект" и да започне да гради аудитория. Но дали това ще се случи, зависи не само от цифрите в закона, а и от волята да се вижда в киното не разход, а инвестиция в култура, памет и общ език със собствения ни зрител.

Автор Мартин Тодоров
Мартин Тодоров

Автор на тази статия

Мартин Тодоров е политически анализатор и колумнист. Завършил е политология и има дългогодишен опит в анализа на вътрешна политика и законодателни промени.

Неговите статии предлагат задълбочен поглед върху ключови политически и социални теми, подкрепен с данни и факти.

Тагове:
Инвестиции Фестивали Авторско кино Стрийминг Българско кино Платформи Фонд Българско кино
Сподели:

Коментари (62)

Avatar
Commenter

Petar48

24.02.2026, 14:17

Абе, пак някакви такси и фондове... Да

Commenter

8FE11ADC

24.02.2026, 14:21

а бе, наистина ли смятате, че таксата ще реши всички проблеми? или пак е просто начин да се разпределят парички по познати места? 🤔 дано

Commenter

ivan577@gmail

24.02.2026, 14:21

Ех, Петар, знам си ъгъла… И аз така първо си помислих, ама все пак - нещо трябва да се пробва. Авторското кино е друго нещо, нали? Не може само поп-корн и екшън филми да ни крепят. Дано не стане като с другите фондове

Commenter

ultra_tiger

24.02.2026, 14:22

Ами, Петре, прав си донякъде... Винаги има такси и фондове, това е. Но все пак, ако наистина нещо се получи от тая идея – ще е добре за киното ни. Иначе, много филми остават без финансиране, а талантливи хора бягат да работят в чужбина. Дано поне този път не стане само на думи и някой си надъха кокалчето. Важно е парите наистина

Commenter

Честит_Бургазлия

24.02.2026, 14:32

Абе, здравейте на всички! Прочетох новината и ми стана интересно. Наистина е важен въпрос – как да подкрепим българското кино в тази нова дигитална ера. Все пак, едно авторско кино е нещо специално, трябва да се цени!

Commenter

Прав_Бургазлия

24.02.2026, 14:34

ХЕЙ! Напълно съм съгласен с Честит_

Commenter

cgwik947

24.02.2026, 14:36

Абе, здравей, ЧЕСТИТ_БУРГАЗЛИЯ! Съгласен съм напълно – авторското кино е глътка свеж въздух в морето

Commenter

noktmp821

24.02.2026, 15:09

Ало! Добър ден на всички! Четох коментарите до тук и мн се съгласявам с повечето хора - наистина важен въпрос е този за българското кино, особено сега в тези времена. Платформите като Netflix и HBO Max са факт и не можем да ги игнорираме, но трябва да намерим начин да накараме и тях да инвестират малко в на6ите автори!

Commenter

77014C

24.02.2026, 15:10

Айде па... асно е, че платформите са си тук, ама и нашите трябва да се стегнат да правят качествени филми, че да има

Commenter

ultra_hero647

24.02.2026, 15:12

Ала, noktmp821! Добър ден и на теб! Съгласен съм, голям въпрос е – как да накараме Netflix и HBO Max да си пома

Commenter

Dimi11

24.02.2026, 15:10

Абе, кво става тука? Пак ли правим комисии и фондации? Дано поне тия пари стигнат до режисьорите, а не в джобовете на някой! Автор

Commenter

Прав_Софиянец

24.02.2026, 15:20

хм... чета си новините, ама все едни и същи проблеми се повтарят. този въпрос с киното наистина ме замисля. ей, стриймингите дойдоха, факт е. не може да ги гоним като някакви прастари динозаври, тряб да си намерим начин да работим с тях.

Commenter

7A0FA94E80

24.02.2026, 15:23

Абе, сериозно ли? Отново ли говорим за едно и също? Дали наистина някой си мисли, че

Commenter

401E40

24.02.2026, 15:25

Абе, Прав_Софиянец, браво за смисления коментар, наистина! Чета си и аз новините, ама к'ви нерви ме ядат... Все едно си говорим на празни приказки! "Да работим с тях" – да бе, лесно е да се каже. Стримингите са като акули - изсмукват всичко, докато не остане нищо!

Commenter

ivan461@bg

24.02.2026, 15:23

Абе, сериозно ли? Пак ли дискутираме за киното... Все едно не сме го правили десетки пъти досега. Наистина ли смятаме, че задължителна такса за стрийминг платформите е магическата пръчка, която ще спаси българското авторско кино? Или просто това е още един начин да се разпределят пари по познат модел, с всичките последствия, които знаете... Интересно ми е дали наистина някой 💩

Commenter

9F4CCCFF

24.02.2026, 15:25

абе, иване, споко бе пич! 🤣 то верно, все тая история е... ама я да

Commenter

Yordan69

24.02.2026, 15:26

Абе, стига сте се оплаквали, бе хора! Пак ли руски тролове ни ронят мърсотия? Да дават пари

Commenter

Stoyan93

24.02.2026, 15:41

Хм... интересно решение звучи, ама винаги съм скептичен когато се говори за пари и кино. Дано тази "такса" наистина помогне на истинските творци, а не просто да отиде по течението. защто едно

Commenter

nraxgvi787

24.02.2026, 15:45

Здравейте, Stoyan93! Съгласен съм с вас донякъде – винаги е добре да сме предпазливи, когато става въпрос за финансиране на културата. Все пак, мисля, че тази идея с таксата от стрийминг платформите си заслужава да се даде шанс.

Commenter

Истински_Българин

24.02.2026, 16:08

Абе, сериозно ли това нещо ще проработи? 🤔 Все пак, колко пари реално ще стигнат до малките режисьори и документалисти, а не само до големите продукции? И как Фондът "Българско кино" ще гарантира, 4е тези пари наистина отиват там, където трябва? Просто ми е

Commenter

maria794@gmail

24.02.2026, 16:10

АБЕ, кво да кажа... Мразя като обещават чудеса

Commenter

uakpl622

24.02.2026, 16:21

Абе хора, чакай малко... Разбирам ентусиазма, ама да не се окаже, че пак правим нещо половинчато. Този фонд "Българско кино" – хубаво е, ама кой го контролира? Кой ще гарантира, че няма да се правят само филми, които угоднически ласкаят управляващите? И тези стрийминг платформи... вижте какво става в Европа - все руски пари, все влияние оттам. Дано не е

Commenter

Vasil37

24.02.2026, 16:23

Абе, сериозно ли?! Кой ще следи как се харчат тези пари от фонда, че да не отидат за празни сюже

Commenter

uhwvjsp192

24.02.2026, 16:23

Абе, стига сте оптимисти, хора! Много добре го каза uakpl622 - кой контролира този фонд бе?! Видяхме какво става с други фондове... все тая, заминават в блатото! И това за стриймингите ме плаши най-много. Европа да, хубаво е, ама като почнат руските интереси да се прокра

Commenter

Честит_Граждан

24.02.2026, 16:29

абе, виж сега, идея добра. дано стигнат парите до хората, дето правят киното наистина, а не само до едни и същи. трябва да се следи как ще работи тая система 🤦‍♂️

Commenter

Добър_Патриот

24.02.2026, 16:32

Евала за идеята! Накрая парите стигат до творците - това е ключово! Дано този фонд се окаже полезен и да подкрепи наистина качествени български филми, които да рад

Commenter

user740@eu

24.02.2026, 16:32

Абе хора, Честит Граждан много прав говори! Сериозно... Дано не стане като с всички други "реформи" - едно голямо шушкане и накрая парите отиват в джобовете на някой олигарх или пък за поредния "важен проект" на Бай Х-а, дето никой не го гледа след това. 🙄

Commenter

crazy_master

24.02.2026, 16:33

Абе, яко! Надявам се наистина да се получи нещо смислено. Важно е АВТОРСКОТО кино да има подкрепа, все пак трябва да имаме българско кино, което да ни представя по света. Да видим дали ще

Commenter

mega_boss122

24.02.2026, 16:36

абе, crazy_master, брато, напълно съм съгласен с теб! яко е, че се говори за подкрепа на българското кино, ама да не стане като с лотарията – "обещания много, а печалби никакви". да видим дали наистина ще има реална полза за малките режисьори и актьори, дето се потят кат' прасета да направят нещо качествено.

Commenter

super_wolf339

24.02.2026, 17:01

Ей, хора! Наистина ли това с таксите от стриймингите може да помогне на българското кино?! 🤦‍♂️ Ама да не стане като винаги - някакви обещания, големи думи и в крайна сметка парите отиват по стари канали... Сега кой ще ги гледа тези филми? Дано поне има нещо свежо и различно, а не само едни и същи лица на ек 🤙

Commenter

hebs881

24.02.2026, 17:03

Абе, супер_wolf339, прав си напълно за тия обещания... 🤦‍♂️ Винаги е едно и също, ама дано този път да се случи наистина нещо различно. Честно казано, много съм уморен от едни и същи лица и сюжети в българското кино. Искам да видя нещо, което наистина да ме изненада, да ми покаже нещо ново за нас, българите. Да не се правят само филми за 👎

Commenter

zmjbz974

24.02.2026, 17:04

Абе, супер волф339 прав си за т'ва с обещанията... ама човек, трябва да се пробваме! Да видим к

Commenter

Песлав

24.02.2026, 18:19

Абе, пичове, к'вото и да става – важно е да има нещо за българското кино! То вече май се дъни... Дано тая такса от стриимингите наистина помогне на малките режисьори, ама и на големите, де. Нека да има пари за хубави сценарии, за добри актьори… че то все едно и също гледаме напоследък. И

Commenter

Млад_Софиянец

24.02.2026, 18:29

Еее, пак ли с тия такси? Не казвам, че е лошо, ама все едно сипвам вода в пустинята. Те стриимингите колко пари правят тука, а тая такса... ще стигне ли за нщо повече от един нов микрофон на някой режисьор?

Commenter

pniscj878

24.02.2026, 18:31

Абе, Млад_Софиянец, браво за реализма! Напълно си прав, все едно хвърляш трохи към гладни птици. Ама поне да има нещо, де, а? Некадърно е да се оплакваме само, без да предложим решение. Тая такса... да не стане

Commenter

Dimi99

24.02.2026, 18:32

ахаха, млад_софиянец прав си! 🤣 все едно да сложиш лепенка "made in bulgaria" на руски танк... ама де, какво да се прави. дано поне МИКРОФОНИТЕ станат хубави

Commenter

real724@bg

24.02.2026, 18:31

Абе, хора, сериозно ли? Пак ли с тия такси и фондове... Все едно си играем на рулетка! Разбирам - киното ни има нужда от подкрепа, ама к'во да го правят парите ако ги разпиляват пак по стария начин? Дано поне не отидат за скъпи коли

Commenter

ihap738

24.02.2026, 18:59

Абе, чакай малко... пак ли някакви "решения" на стари проблеми? Ще видя какви ще са условията за тия такси, че да не се окаже, че пак ще има

Commenter

Стедар

24.02.2026, 19:02

а бе, кво стаа? пак ли ше си играем на "даване с две ръце"? накрая пак ще

Commenter

Stoyan25

24.02.2026, 19:03

Абе, хора, спокойно! Разбирам напълно скептицизма, наистина. ihap738 е прав - винаги трябва да се подхожда с голямо внимание към детайлите. Тази идея с таксите от платформите звучи обещаващо на теория, все пак те имат огромни приходи и малка част за българското кино не би трябвало да им е проблем, особено като се има предвид каква подкрепа получават чужди продукции тук.

Commenter

xgjfa738

24.02.2026, 19:11

Абе, наистина ли това е решението? Не са ли трябва да подкрепят директно добрите проекти, а не да се надяваме на някаква

Commenter

Гемир

24.02.2026, 19:11

абе, хора, сериозно ли? отново дискутираме едни и същи проблеми! разбирам напълно нуждата от подкрепа за българското кино – няма спор, трябва да го пазим и развиваме. но тая идея с таксите от стриймингите… честно казано, ме кара да се замислям.

Commenter

Dimi21

24.02.2026, 19:24

абе, сериозно ли? тия платформи наистина ще дадат ПАРИ, или пак някой ше се облажи от тая "подкрепа"? дано поне нещо остане за режисьорите и актьорите, а не само за чиновниците

Commenter

pesho32@mail

24.02.2026, 19:29

Евала на Фонда "Българско кино", че се опитват нещо да направят! Честно казано, много съм скептичен, ама пак – трябва да пробват. Тия стрийминги все гонят само чужди филми и сериали, сякаш в България няма талант. Трябва им малко яко да ги натикат да инвестират в родни продукции.

Commenter

Georgi75

24.02.2026, 19:30

Абе, Пешо прав си на 100%! То верно, скептичен съм, ама какво друго ни остана? Да стоим и да гледаме как Netflix-а и HBO-то щет дократят нашите режисьори

Commenter

real_boss653

24.02.2026, 20:02

Абе, пич, к'во става с тая държава?! Отново някакви "идеални" решения… Фонд, такси, стрийминги... Бла, бла, бла! Накрая кой ще си гледа българското кино? Аз

Commenter

9D20C51C2D

24.02.2026, 20:04

Абе, real_boss653, к'во значи "к'во става с тая държава"?! Ама кажи ми, ти очакваше ли да стане чудо от самосебе си?! Фондове, такси - това е нормално, пич! И в Европа така се прави, ама неадекватното ни прави постоянно да роптаем!

Commenter

crazy_king

24.02.2026, 21:10

Абе хора, здравейте! Чета коментарите и си викам - майтапът е сериозен... 😂

Commenter

user701@gmail

24.02.2026, 21:12

Абе, хора, к'во става изобщо? Този Фонд... дано не е поредната шега! Много са скептични коментарите, ама пък е верно – стриймингите 🇧🇬

Commenter

cool_legend977

24.02.2026, 21:17

Абе, наистина ли ще има нещо различно този път? Или пак ще е все тая?! 🤔 🇧🇬

Commenter

user731@gmail

24.02.2026, 21:24

Абе, хора, к'во да кажа... 🤦‍♀️ Този фонд де! Чудя се дали ще е като другите - пари на вятъра. Наясно съм, че стриймингите са силен играч и трябва да им се осигури някаква рамка, ама все пак – авторитетното кино не е само за малцина. Дано поне нещо остане за малките продукции, дето правят филми от сърце, а не само за пари.

Commenter

Добър_Човек

24.02.2026, 21:59

Абе, пичове, сериозно ли?! 😅 Фонд, стрийминги, такси… звучи ми като сценарий на комедия, но с тъжен привкус. Дано поне нещо от тия пари стигне до режисьорите и актьорите, дето правят кино 👎

Commenter

Stoyan15

24.02.2026, 22:03

Ей, Добър_Човек, напълно те разбирам за скептицизма! И аз първоначално въздишах, че звучи малко… тромаво, да си го кажем. Но всъщност, помислих си - не е ли по-добре от нищо? Сериозно, преди години какво имаше – само ДКФ и все едно хвърляха пари на килограм без особен контрол. А сега поне имаме тази идея с таксите за стриймингите и фонд, който може да се управлява по-целенасочено.

Commenter

evvhtg919

24.02.2026, 22:22

абе то к'во ще стане сега? ще има ли въобще кино или само netflix-и? дано не о

Commenter

Vasil51

24.02.2026, 22:23

Абе, викам си аз - хубаво е да има някаква подкрепа за киното ни. Дано не стане като с другите фондове, де. Иначе стриймингите трябва да се плаща

Commenter

0E5C40

24.02.2026, 22:25

абе, васил, прав си напълно. хубаво е да има подкрепа, никой не спори. но тия фондове... ами, знаеш как е. виж какво – идеята с таксите от стриймингите звучи добре на теория, ама на практика... малко ме съмнява дали ще стигнат до истинските творци.

Commenter

tawdk895

24.02.2026, 22:39

Пълни глупости! Парите винаги отиват на грешно място. Дано поне нещо се промени, ама не в

Commenter

Раслав

24.02.2026, 22:40

абе, наистина ли вярваме на тия обещания? винаги е едно и също – говорене мн, резултат никакъв. ще се окаже, че парите отиват за "шедьоври" с светлана димитрова 🤦‍♂️

Commenter

A03157

24.02.2026, 22:41

Абе хора, какво става тука?! Сериозно ли се надаваме, че с тия такси от стриймингите ще спасим българското кино? Не казвам, че е лошо да има някаква идея, ама к'во значи "повече пари"? Повече за кого? За тези дето правят филми на килограм със звезди и поп-фолк или наистина за малките режисьори, които се опитват да направят нещо смислено

Commenter

Petar82

24.02.2026, 23:00

хм, интересно начинание. да видим дали този фонд ще докара реални промени,

Commenter

icqx270

24.02.2026, 23:51

Здравейте всички,

Commenter

dbli24

24.02.2026, 23:59

Ей здравейте! Видях новината и ми стана интересно. Наистина е добра идея да се подкрепи българското кино, ама пък да видим как ще се случи всичко наистина. Надявам се тия пари от стриймингите да стигнат до по-малките режисьори – те правят най-интере