Болгарское кино между фестивалями и стримингом: может ли такса с платформ спасти авторское кино?

Редакция BurgasMedia Мартин Тодоров
24.02.2026 • 14:11
2799 прегледа
68 коментара
Болгарское кино между фестивалями и стримингом: может ли такса с платформ спасти авторское кино?
Снимка от Camera1, Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Новая модель с Фондом "Болгарское кино" и обязательными инвестициями от стриминговых платформ обещает больше денег для отечественных фильмов. Дойдут ли они, однако, до авторского кино и до зрителя?

До недавнего времени судьба болгарского авторского кино решалась в нескольких комнатах – комиссиях, которые распределяют ограниченный бюджет, и фестивальных селекциях, которые дают шанс фильму быть замеченным. Сегодня к этому уравнению добавляется еще один игрок – стриминговые платформы. Новая модель с Фондом "Болгарское кино" и обязательными таксами и инвестициями от платформ меняет пейзаж. Вопрос в том, делает ли она его более справедливым.

Закон о киноиндустрии регламентирует государственную поддержку кино – основные деньги проходят через Национальный киноцентр. По действующим правилам не менее 85% от годовой субсидии направляются на производство фильмов – игровых, документальных и анимационных, а до 15% уходят на распространение, показ и фестивали. Это выглядит как сильный акцент на самом "производстве" кино, но годами режиссеры и продюсеры повторяют одно и то же: "Фильм не живет только от того, чтобы быть снятым – он должен дойти до людей".

Именно здесь появляется идея Фонда "Болгарское кино", финансируемого не только из бюджета, но и с рынка – через таксы и обязательные инвестиции от стриминговых платформ, предлагающих контент в Болгарии. Модель, за которую настаивают гильдии, опирается на европейскую логику: платформы, которые зарабатывают на местной публике, должны возвращать процент от своих доходов в местное кино – будь то через прямые взносы в фонд, будь то через участие в производстве болгарских фильмов.

В странах, таких как Франция и Италия, подобные схемы уже работают: глобальные сервисы, такие как "Netflix", "Amazon" или "Disney+" обязаны инвестировать часть оборота в национальные продукции. В Болгарии идея схожа – не полагаться только на культурный бюджет, а и на то, что стриминг – новая "билетная касса". Профессиональные организации напоминают, что, согласно подготовленным изменениям, платформы могут быть обязаны инвестировать часть своих доходов после налогов в болгарский контент или в Фонд "Болгарское кино".

В теории это звучит как шанс, особенно для авторского кино, которое трудно выживает только с фестивальными наградами и ограниченным киносалонным показом. Если часть денег пойдет в целевые схемы для низкобюджетных, дебютных и арт-фильмов, больше режиссеров смогут работать, не думая только о коммерческом успехе. Национальный киноцентр уже имеет отдельные линии для "малых проектов" и для фестивалей, но ресурс там ограничен и сильно конкурентен.

Стриминг добавляет то, чего фестивали дать не могут – устойчивый доступ. Фильм, который был показан неделю в одном зале, может жить годами в платформе. Появление специализированных сервисов, таких как "gledam.bg", с фокусом на болгарском кино показывает, что есть публика, которая хочет смотреть отечественные фильмы дома, в стране и за рубежом. Если к этому добавить и каталоги с болгарскими фильмами в крупных международных платформах, потенциальная аудитория одного авторского фильма увеличивается многократно.

Существует, однако, и риск: деньги с платформ пойдут в основном на более легкие для продаваемости жанры – сериалы, комедии, жанровое кино – за счет более смелых, экспериментальных и фестивальных проектов. Как признают сами кинодеятели, "алгоритм" имеет свои предпочтения – к названиям, которые смотрят массово и быстро. Если критерии в новом фонде не будут четко сформулированы, авторское кино может остаться снова в периферии.

Важен и вопрос о том, как именно будут распределяться средства. Существующие режимы финансирования предусматривают определенные проценты для производства, показа, распространения и фестивалей, целью является баланс по всей цепочке. Фонд "Болгарское кино" имел бы смысл только если бы добавлял гибкость – например, больше денег на продвижение, субтитры, работу с публикой, участие в международных фестивалях и маркетинг в стриминговой среде, а не просто дополнительную "кухню" для финансирования.

Фестивали остаются ключевой территорией для авторского кино. Именно там болгарские фильмы часто получают первое признание, иностранные рецензии и интерес дистрибьюторов. Новая модель не должна противопоставлять фестиваль платформе, а использовать их как последовательные шаги: премьера и престиж на большом экране, затем долгая жизнь онлайн. Если Фонд "Болгарское кино" поддерживает оба этапа, шанс фильма "выжить" увеличивается.

Режиссеры и продюсеры обобщают дилемму так: "Нам нужны не только больше денег, но больше предсказуемости и ясный путь к зрителю". Таксы с платформ и новые фонды могут дать финансовый кислород, но остается вопрос о правилах – кто решает, по каким критериям, с какой прозрачностью. Без доверия к системе, даже самый хороший закон рискует остаться "благим намерением".

Болгарское кино стоит на перекрестке между фестивальной красной дорожкой и домашним экраном. Фонд "Болгарское кино" и обязательные инвестиции со стриминговых платформ могут оказаться шансом авторскому кино, наконец, перестать выживать "от проекта до проекта" и начать строить аудиторию. Но произойдет ли это, зависит не только от цифр в законе, но и от воли видеть в кино не расход, а инвестицию в культуру, память и общий язык со своим зрителем.

Автор Мартин Тодоров
Мартин Тодоров

Автор на тази статия

Мартин Тодоров е политически анализатор и колумнист. Завършил е политология и има дългогодишен опит в анализа на вътрешна политика и законодателни промени.

Неговите статии предлагат задълбочен поглед върху ключови политически и социални теми, подкрепен с данни и факти.

Тагове:
Инвестиции Фестивали Авторское кино Стриминг Болгарское кино Платформы Фонд болгарского кино
Сподели:

Коментари (68)

Avatar
Commenter

Petar48

24.02.2026, 14:17

Абе, пак някакви такси и фондове... Да

Commenter

8FE11ADC

24.02.2026, 14:21

а бе, наистина ли смятате, че таксата ще реши всички проблеми? или пак е просто начин да се разпределят парички по познати места? 🤔 дано

Commenter

ivan577@gmail

24.02.2026, 14:21

Ех, Петар, знам си ъгъла… И аз така първо си помислих, ама все пак - нещо трябва да се пробва. Авторското кино е друго нещо, нали? Не може само поп-корн и екшън филми да ни крепят. Дано не стане като с другите фондове

Commenter

ultra_tiger

24.02.2026, 14:22

Ами, Петре, прав си донякъде... Винаги има такси и фондове, това е. Но все пак, ако наистина нещо се получи от тая идея – ще е добре за киното ни. Иначе, много филми остават без финансиране, а талантливи хора бягат да работят в чужбина. Дано поне този път не стане само на думи и някой си надъха кокалчето. Важно е парите наистина

Commenter

Честит_Бургазлия

24.02.2026, 14:32

Абе, здравейте на всички! Прочетох новината и ми стана интересно. Наистина е важен въпрос – как да подкрепим българското кино в тази нова дигитална ера. Все пак, едно авторско кино е нещо специално, трябва да се цени!

Commenter

Прав_Бургазлия

24.02.2026, 14:34

ХЕЙ! Напълно съм съгласен с Честит_

Commenter

cgwik947

24.02.2026, 14:36

Абе, здравей, ЧЕСТИТ_БУРГАЗЛИЯ! Съгласен съм напълно – авторското кино е глътка свеж въздух в морето

Commenter

noktmp821

24.02.2026, 15:09

Ало! Добър ден на всички! Четох коментарите до тук и мн се съгласявам с повечето хора - наистина важен въпрос е този за българското кино, особено сега в тези времена. Платформите като Netflix и HBO Max са факт и не можем да ги игнорираме, но трябва да намерим начин да накараме и тях да инвестират малко в на6ите автори!

Commenter

77014C

24.02.2026, 15:10

Айде па... асно е, че платформите са си тук, ама и нашите трябва да се стегнат да правят качествени филми, че да има

Commenter

ultra_hero647

24.02.2026, 15:12

Ала, noktmp821! Добър ден и на теб! Съгласен съм, голям въпрос е – как да накараме Netflix и HBO Max да си пома

Commenter

Dimi11

24.02.2026, 15:10

Абе, кво става тука? Пак ли правим комисии и фондации? Дано поне тия пари стигнат до режисьорите, а не в джобовете на някой! Автор

Commenter

Прав_Софиянец

24.02.2026, 15:20

хм... чета си новините, ама все едни и същи проблеми се повтарят. този въпрос с киното наистина ме замисля. ей, стриймингите дойдоха, факт е. не може да ги гоним като някакви прастари динозаври, тряб да си намерим начин да работим с тях.

Commenter

7A0FA94E80

24.02.2026, 15:23

Абе, сериозно ли? Отново ли говорим за едно и също? Дали наистина някой си мисли, че

Commenter

401E40

24.02.2026, 15:25

Абе, Прав_Софиянец, браво за смисления коментар, наистина! Чета си и аз новините, ама к'ви нерви ме ядат... Все едно си говорим на празни приказки! "Да работим с тях" – да бе, лесно е да се каже. Стримингите са като акули - изсмукват всичко, докато не остане нищо!

Commenter

ivan461@bg

24.02.2026, 15:23

Абе, сериозно ли? Пак ли дискутираме за киното... Все едно не сме го правили десетки пъти досега. Наистина ли смятаме, че задължителна такса за стрийминг платформите е магическата пръчка, която ще спаси българското авторско кино? Или просто това е още един начин да се разпределят пари по познат модел, с всичките последствия, които знаете... Интересно ми е дали наистина някой 💩

Commenter

9F4CCCFF

24.02.2026, 15:25

абе, иване, споко бе пич! 🤣 то верно, все тая история е... ама я да

Commenter

Yordan69

24.02.2026, 15:26

Абе, стига сте се оплаквали, бе хора! Пак ли руски тролове ни ронят мърсотия? Да дават пари

Commenter

Stoyan93

24.02.2026, 15:41

Хм... интересно решение звучи, ама винаги съм скептичен когато се говори за пари и кино. Дано тази "такса" наистина помогне на истинските творци, а не просто да отиде по течението. защто едно

Commenter

nraxgvi787

24.02.2026, 15:45

Здравейте, Stoyan93! Съгласен съм с вас донякъде – винаги е добре да сме предпазливи, когато става въпрос за финансиране на културата. Все пак, мисля, че тази идея с таксата от стрийминг платформите си заслужава да се даде шанс.

Commenter

Истински_Българин

24.02.2026, 16:08

Абе, сериозно ли това нещо ще проработи? 🤔 Все пак, колко пари реално ще стигнат до малките режисьори и документалисти, а не само до големите продукции? И как Фондът "Българско кино" ще гарантира, 4е тези пари наистина отиват там, където трябва? Просто ми е

Commenter

maria794@gmail

24.02.2026, 16:10

АБЕ, кво да кажа... Мразя като обещават чудеса

Commenter

uakpl622

24.02.2026, 16:21

Абе хора, чакай малко... Разбирам ентусиазма, ама да не се окаже, че пак правим нещо половинчато. Този фонд "Българско кино" – хубаво е, ама кой го контролира? Кой ще гарантира, че няма да се правят само филми, които угоднически ласкаят управляващите? И тези стрийминг платформи... вижте какво става в Европа - все руски пари, все влияние оттам. Дано не е

Commenter

Vasil37

24.02.2026, 16:23

Абе, сериозно ли?! Кой ще следи как се харчат тези пари от фонда, че да не отидат за празни сюже

Commenter

uhwvjsp192

24.02.2026, 16:23

Абе, стига сте оптимисти, хора! Много добре го каза uakpl622 - кой контролира този фонд бе?! Видяхме какво става с други фондове... все тая, заминават в блатото! И това за стриймингите ме плаши най-много. Европа да, хубаво е, ама като почнат руските интереси да се прокра

Commenter

Честит_Граждан

24.02.2026, 16:29

абе, виж сега, идея добра. дано стигнат парите до хората, дето правят киното наистина, а не само до едни и същи. трябва да се следи как ще работи тая система 🤦‍♂️

Commenter

Добър_Патриот

24.02.2026, 16:32

Евала за идеята! Накрая парите стигат до творците - това е ключово! Дано този фонд се окаже полезен и да подкрепи наистина качествени български филми, които да рад

Commenter

user740@eu

24.02.2026, 16:32

Абе хора, Честит Граждан много прав говори! Сериозно... Дано не стане като с всички други "реформи" - едно голямо шушкане и накрая парите отиват в джобовете на някой олигарх или пък за поредния "важен проект" на Бай Х-а, дето никой не го гледа след това. 🙄

Commenter

crazy_master

24.02.2026, 16:33

Абе, яко! Надявам се наистина да се получи нещо смислено. Важно е АВТОРСКОТО кино да има подкрепа, все пак трябва да имаме българско кино, което да ни представя по света. Да видим дали ще

Commenter

B1DEE3BB43

24.02.2026, 16:34

Абе, пичове, к'во става?! Crazy_master е прав на 100%! Трябва ни българско кино, ама НЕ някакви турски сериали в наша версия, а нещо СУПЕР яко, което да ни представи достойно пред света! 🤩

Commenter

mega_boss122

24.02.2026, 16:36

абе, crazy_master, брато, напълно съм съгласен с теб! яко е, че се говори за подкрепа на българското кино, ама да не стане като с лотарията – "обещания много, а печалби никакви". да видим дали наистина ще има реална полза за малките режисьори и актьори, дето се потят кат' прасета да направят нещо качествено.

Commenter

super_wolf339

24.02.2026, 17:01

Ей, хора! Наистина ли това с таксите от стриймингите може да помогне на българското кино?! 🤦‍♂️ Ама да не стане като винаги - някакви обещания, големи думи и в крайна сметка парите отиват по стари канали... Сега кой ще ги гледа тези филми? Дано поне има нещо свежо и различно, а не само едни и същи лица на ек 🤙

Commenter

hebs881

24.02.2026, 17:03

Абе, супер_wolf339, прав си напълно за тия обещания... 🤦‍♂️ Винаги е едно и също, ама дано този път да се случи наистина нещо различно. Честно казано, много съм уморен от едни и същи лица и сюжети в българското кино. Искам да видя нещо, което наистина да ме изненада, да ми покаже нещо ново за нас, българите. Да не се правят само филми за 👎

Commenter

zmjbz974

24.02.2026, 17:04

Абе, супер волф339 прав си за т'ва с обещанията... ама човек, трябва да се пробваме! Да видим к

Commenter

Песлав

24.02.2026, 18:19

Абе, пичове, к'вото и да става – важно е да има нещо за българското кино! То вече май се дъни... Дано тая такса от стриимингите наистина помогне на малките режисьори, ама и на големите, де. Нека да има пари за хубави сценарии, за добри актьори… че то все едно и също гледаме напоследък. И

Commenter

Млад_Софиянец

24.02.2026, 18:29

Еее, пак ли с тия такси? Не казвам, че е лошо, ама все едно сипвам вода в пустинята. Те стриимингите колко пари правят тука, а тая такса... ще стигне ли за нщо повече от един нов микрофон на някой режисьор?

Commenter

pniscj878

24.02.2026, 18:31

Абе, Млад_Софиянец, браво за реализма! Напълно си прав, все едно хвърляш трохи към гладни птици. Ама поне да има нещо, де, а? Некадърно е да се оплакваме само, без да предложим решение. Тая такса... да не стане

Commenter

Dimi99

24.02.2026, 18:32

ахаха, млад_софиянец прав си! 🤣 все едно да сложиш лепенка "made in bulgaria" на руски танк... ама де, какво да се прави. дано поне МИКРОФОНИТЕ станат хубави

Commenter

real724@bg

24.02.2026, 18:31

Абе, хора, сериозно ли? Пак ли с тия такси и фондове... Все едно си играем на рулетка! Разбирам - киното ни има нужда от подкрепа, ама к'во да го правят парите ако ги разпиляват пак по стария начин? Дано поне не отидат за скъпи коли

Commenter

ihap738

24.02.2026, 18:59

Абе, чакай малко... пак ли някакви "решения" на стари проблеми? Ще видя какви ще са условията за тия такси, че да не се окаже, че пак ще има

Commenter

Стедар

24.02.2026, 19:02

а бе, кво стаа? пак ли ше си играем на "даване с две ръце"? накрая пак ще

Commenter

Stoyan25

24.02.2026, 19:03

Абе, хора, спокойно! Разбирам напълно скептицизма, наистина. ihap738 е прав - винаги трябва да се подхожда с голямо внимание към детайлите. Тази идея с таксите от платформите звучи обещаващо на теория, все пак те имат огромни приходи и малка част за българското кино не би трябвало да им е проблем, особено като се има предвид каква подкрепа получават чужди продукции тук.

Commenter

xgjfa738

24.02.2026, 19:11

Абе, наистина ли това е решението? Не са ли трябва да подкрепят директно добрите проекти, а не да се надяваме на някаква

Commenter

Гемир

24.02.2026, 19:11

абе, хора, сериозно ли? отново дискутираме едни и същи проблеми! разбирам напълно нуждата от подкрепа за българското кино – няма спор, трябва да го пазим и развиваме. но тая идея с таксите от стриймингите… честно казано, ме кара да се замислям.

Commenter

Dimi21

24.02.2026, 19:24

абе, сериозно ли? тия платформи наистина ще дадат ПАРИ, или пак някой ше се облажи от тая "подкрепа"? дано поне нещо остане за режисьорите и актьорите, а не само за чиновниците

Commenter

pesho32@mail

24.02.2026, 19:29

Евала на Фонда "Българско кино", че се опитват нещо да направят! Честно казано, много съм скептичен, ама пак – трябва да пробват. Тия стрийминги все гонят само чужди филми и сериали, сякаш в България няма талант. Трябва им малко яко да ги натикат да инвестират в родни продукции.

Commenter

Georgi75

24.02.2026, 19:30

Абе, Пешо прав си на 100%! То верно, скептичен съм, ама какво друго ни остана? Да стоим и да гледаме как Netflix-а и HBO-то щет дократят нашите режисьори

Commenter

real_boss653

24.02.2026, 20:02

Абе, пич, к'во става с тая държава?! Отново някакви "идеални" решения… Фонд, такси, стрийминги... Бла, бла, бла! Накрая кой ще си гледа българското кино? Аз

Commenter

9D20C51C2D

24.02.2026, 20:04

Абе, real_boss653, к'во значи "к'во става с тая държава"?! Ама кажи ми, ти очакваше ли да стане чудо от самосебе си?! Фондове, такси - това е нормално, пич! И в Европа така се прави, ама неадекватното ни прави постоянно да роптаем!

Commenter

crazy_king

24.02.2026, 21:10

Абе хора, здравейте! Чета коментарите и си викам - майтапът е сериозен... 😂

Commenter

user701@gmail

24.02.2026, 21:12

Абе, хора, к'во става изобщо? Този Фонд... дано не е поредната шега! Много са скептични коментарите, ама пък е верно – стриймингите 🇧🇬

Commenter

cool_legend977

24.02.2026, 21:17

Абе, наистина ли ще има нещо различно този път? Или пак ще е все тая?! 🤔 🇧🇬

Commenter

user731@gmail

24.02.2026, 21:24

Абе, хора, к'во да кажа... 🤦‍♀️ Този фонд де! Чудя се дали ще е като другите - пари на вятъра. Наясно съм, че стриймингите са силен играч и трябва да им се осигури някаква рамка, ама все пак – авторитетното кино не е само за малцина. Дано поне нещо остане за малките продукции, дето правят филми от сърце, а не само за пари.

Commenter

Добър_Човек

24.02.2026, 21:59

Абе, пичове, сериозно ли?! 😅 Фонд, стрийминги, такси… звучи ми като сценарий на комедия, но с тъжен привкус. Дано поне нещо от тия пари стигне до режисьорите и актьорите, дето правят кино 👎

Commenter

Stoyan15

24.02.2026, 22:03

Ей, Добър_Човек, напълно те разбирам за скептицизма! И аз първоначално въздишах, че звучи малко… тромаво, да си го кажем. Но всъщност, помислих си - не е ли по-добре от нищо? Сериозно, преди години какво имаше – само ДКФ и все едно хвърляха пари на килограм без особен контрол. А сега поне имаме тази идея с таксите за стриймингите и фонд, който може да се управлява по-целенасочено.

Commenter

evvhtg919

24.02.2026, 22:22

абе то к'во ще стане сега? ще има ли въобще кино или само netflix-и? дано не о

Commenter

Vasil51

24.02.2026, 22:23

Абе, викам си аз - хубаво е да има някаква подкрепа за киното ни. Дано не стане като с другите фондове, де. Иначе стриймингите трябва да се плаща

Commenter

0E5C40

24.02.2026, 22:25

абе, васил, прав си напълно. хубаво е да има подкрепа, никой не спори. но тия фондове... ами, знаеш как е. виж какво – идеята с таксите от стриймингите звучи добре на теория, ама на практика... малко ме съмнява дали ще стигнат до истинските творци.

Commenter

tawdk895

24.02.2026, 22:39

Пълни глупости! Парите винаги отиват на грешно място. Дано поне нещо се промени, ама не в

Commenter

Раслав

24.02.2026, 22:40

абе, наистина ли вярваме на тия обещания? винаги е едно и също – говорене мн, резултат никакъв. ще се окаже, че парите отиват за "шедьоври" с светлана димитрова 🤦‍♂️

Commenter

A03157

24.02.2026, 22:41

Абе хора, какво става тука?! Сериозно ли се надаваме, че с тия такси от стриймингите ще спасим българското кино? Не казвам, че е лошо да има някаква идея, ама к'во значи "повече пари"? Повече за кого? За тези дето правят филми на килограм със звезди и поп-фолк или наистина за малките режисьори, които се опитват да направят нещо смислено

Commenter

Petar82

24.02.2026, 23:00

хм, интересно начинание. да видим дали този фонд ще докара реални промени,

Commenter

icqx270

24.02.2026, 23:51

Здравейте всички,

Commenter

Добър_Граждан

24.02.2026, 23:52

абе здравейте и на вас! интересно ми е дали тия стрийминги въобще имат пари, че да плащат такси... май

Commenter

dbli24

24.02.2026, 23:59

Ей здравейте! Видях новината и ми стана интересно. Наистина е добра идея да се подкрепи българското кино, ама пък да видим как ще се случи всичко наистина. Надявам се тия пари от стриймингите да стигнат до по-малките режисьори – те правят най-интере

Commenter

Истински_Реалист

25.02.2026, 00:43

Абе, хора, вие го гледате ли какво става?! Ей, супер новина! Най-сетне нещо за нашето кино! Да, да, ама… наистина ли ще е нещо истинско този път?

Commenter

Vasil93

25.02.2026, 00:43

приятели, здравейте! 🎬 наистина страхотна новина, че се търси начин да се подкрепи българското кино! аз лично съм много доволен от всяка инициатива в тази посока - трябва да ценим и развиваме културното ни наследство.

Commenter

real_master785

25.02.2026, 00:58

Абе пичове, вие голям смях имате ли? Фонд "Българско кино" и тия стриймингите… ама наистина ли си мислите, че нещо ще се оправи?! Все тая кой фонд, кой стриминг... пак ще се измъкнат някъде, знайни хора ще лапат най-много.

Commenter

gosho921@bg

25.02.2026, 01:03

Абе, виж сега... пари от стрийминг? Да видим дали ще стане нещо