Когато говорим за бъдещето на България, често мислим за София, Пловдив и големите градове. Но истинският въпрос е какво ще се случи с малките градове и селата – местата, където още мирише на дърва през зимата, където хората си знаят имената и където празното училище в центъра боли повече от всяка статистика. Там се срещат три големи сили: дигиталната работа, туризмът и миграцията. А резултатът може да бъде и тихо възраждане, и окончателно обезлюдяване.
"Дигиталните номади" и завърналите се от големия град
Последните години показаха, че не е задължително да живееш в столицата, за да работиш в международна компания. Добър интернет, сравнително ниски разходи за живот и спокойствие привлякоха фрийлансъри и дистанционни служители в места, за които преди се говореше само като за курорти или "при баба на село". Градове като Банско и някои балкански и родопски селища вече имат коуъркинг пространства, в които си споделят бюра хора от София, Берлин и Ванкувър.
За местните това е странна, но и интересна промяна – в кафенето се чуват чужди езици, в супермаркета има хора с лаптоп в раницата, които търсят фермерски яйца и местен мед. Част от младите българи, работещи в IT и креативни професии, започнаха да се връщат от чужбина или от столицата, но този път не "у дома при родителите", а в къща под наем с добър интернет и изглед към планината. Така малки градове, които губеха млади хора десетилетия наред, изведнъж се оказват интересни за нов тип жители.
Туризмът: от "уикенд спа" до изживявания в малкия град
Туризмът отдавна не е само морето и зимните курорти. Специално спа дестинации, балнеолечебни центрове, винени маршрути и селски къщи за гости дадоха нов живот на редица малки градове и села. За някои места местните хора започнаха да гледат на къщите си не като на бреме, а като на ресурс – градина, която може да стане двор за гости, стар хамбар, който може да се превърне в уютна трапезария с камина.
Но има и друга страна – туризмът носи сезонни приходи, не винаги стабилни работни места. Хората, които обслужват спа хотелите и гостите, често живеят на ръба на сезона: лято и зима работиш нонстоп, пролет и есен чакаш. Ако общината и държавата не помислят за инфраструктура – добри пътища, здравеопазване, училища – малкият град рискува да се превърне в "декор": красив за уикенд, но труден за постоянен живот.
Миграцията: празните къщи, които никой не наследява
Докато говорим за дигитални номади и туризъм, една друга картина не изчезва: празни къщи, заключени врати, села, в които всички знаят, че "още една зима и баба Мария няма да отвори капака на кладенеца". Младите хора продължават да напускат – първо към големите градове, после към чужбина. В някои общини има цели села без нито един постоянен жител, а десетки с по-малко от десет души.
Това не са само "точки на картата", а места, където доскоро е имало училища, хорà на мегдана, фурни, в които се е пекъл хляб за цялото село. Днес там остават спомени, рушащи се покриви и бурени. Когато последният човек си тръгне, не затваря само собствената си врата – затваря и една малка глава от историята на България.
Между възраждането и обезлюдяването
Истината е, че бъдещето на малкия град няма да е еднакво навсякъде. Някои ще успеят да "хванат вълната" – с коуъркинг пространства, качествен туризъм, активни кметове и местни хора, които се обединяват около общи каузи. Там училището може да се превърне в център за общност, библиотеката да приютява събития, а празните къщи – в дом за нови семейства или за хора, които търсят по-тих живот.
Други места може да не успеят – твърде далеч от големи пътища, без инфраструктура, без работа, без критична маса от хора, които да вярват, че си струва да останат. Там обезлюдяването ще продължи тихо: къща по къща, зима след зима. Няма да има голямо съобщение, просто един ден последният жител ще заключи вратата.
Какво зависи от нас
Бъдещето на малкия град не се решава само в статистиките и програмите. То зависи и от това как гледаме на тези места: като на "изостанали" и "обречени" или като на места с друг ритъм, друга стойност, друга красота. Дали ще има качествен интернет и влак, дали ще има лекар, училище, културен живот – това са решения, които се взимат на ниво държава и община. Но дали ще има хора, зависи и от нас.
Вижте още подобни статии
IT и аутсорсинг като "острови на благополучие": могат ли да изтеглят цялата българска икономика?
Проф. Янева (УНСС): Ключът към кадровата криза в туризма е четирисезонният туризъм
Игнатов: Украйна прави най-много за българската диаспора в Европа
Български учебници и обучение за ученици с български корени в Болградската гимназия
Всеки, който избира да се върне, да остане или да започне нещо в малък град или село, прави малка инвестиция в това бъдеще. Всеки, който отиде "само за уикенда", но остави пари в местен бизнес, също. В крайна сметка въпросът не е дали малките градове ще станат като София, а дали ще могат да бъдат себе си – живи, макар и по-тихи, места, в които може да се живее достойно, а не само да се връщаме "за спомен".
Коментари (146)
Mariya56
19.03.2026, 12:12Абе, сериозно ли? Обезлюдяване ли ще ни е бъдещето, бе хора?! кво правим с младите, че да
pro_wolf
19.03.2026, 12:14Абе, Марие, кво да ти кажа... Прав си напълно. Обезлюдяването е реален проблем. Ходих вчера до родното ми село, знаеш ли какво видях? Пет човека на цялото село! И то възрастни хора, седнали пред магазина и мърморят. Младите са избягали, нормално. Къде да работят тук, кви перспективи има?
Истински_Софиянец
19.03.2026, 12:15Абе, бая дискусия сте отворили! Марии, напълно те разбирам, наистина ме е яд за младите. Да, верно... гледаш как дядо ти оре нивата, а ти си се чудиш дали да си вземеш още една софра в София и да не му хвърляш някакви пари от разстояние
wywem643
19.03.2026, 12:15Пак ли тъй?! Да праим какво, а?! Европа да ни помо
user97@abv
19.03.2026, 12:12Абе, пичове, вие говорете сериозно ли?! "Нови шансове"... Ха! Шанс да гледаш как баба ти се опитва да продава домашно лютеница на някой турист от Берлин, докато внуците ѝ вече са в София или Лондон?
grtim919
19.03.2026, 12:13Абе, user97@abv, разбирам напълно твоя скептицизъм. И аз го изпитвам всеки път, когато чуя за "нови шансове" – звучи като празни приказки понякога, да си призная. Имаш право, картината с бабата и лютеницата е болезнено реалистична... А кой ще плати тока на баба, след като туристът си тръгне? 🤙
Dimi5
19.03.2026, 12:13Абе, user97, кво значи "ха"? 🤦♂️ Тва да не си някаква стара поговорка от времето на соц-а бе?! Сериозно, баба ти с лютеницата - тва е истинска българска гордост! И ако някой турист от Берлин я оцени – супер! А за внуците... какво да говорим, все тая къде са, важното е да си нами
ultra_angel529
19.03.2026, 12:14Абе user97, пич, напълно те разбирам! И баба ми също продава мармалади и лютеница - горкото чудо! Но недей да си тъжен чак толкоз, има и светлина в тунела, все пак. Да, внуците са навън, ама пък може да си дойдат да си отворят някой бизнес там, където живеят
Стар_Патриот
19.03.2026, 12:15Здравейте! Разбирам напълно притесненията на user97@abv и останалите коментатори. Наистина е тъжно да се вижда как малките населени места губят хора, особено най-младите. Бабите ни са най-добрите съдници за това – те наистина живеят и усещат промените на място.
516398A1
19.03.2026, 12:17Абе user97@abv прав си напълно, брат! 🤦♂️ Баба с лютеницата е символът на цялата работа. Говорим за дигитални номади и коуъркинг, ама реалността е друга. Аз лично съм оптимист по принцип, харесва ми идеята да се оживяват малките градове – все пак има красота и спокойствие там, което липсва в големите градове. Но тряб някакви истин
Дислав
19.03.2026, 12:32Хм... верно. Ей тъй си е. Има надежда, ама пък виж каква реалност ни се изправя пред очите. Все едно гледаш
ultra_king696
19.03.2026, 12:34Дислав прав е напълно. И какво ВСЪЩНОСТ предлагаме? Просто да си прикрием проблема
Лош_Човек
19.03.2026, 12:34ебаси! дислав га е казал – верно е, брат. има надежда, ама виж к'ва е тая картинка... все едно гледаш филм на ужасите за българия, да не кажа АПОКАЛИПТИЧЕН. "нови шансове"... абе писна ми вече от тия думи! всеки път като ги чуя, настръхвам.
Yordan82
19.03.2026, 12:36Абе Дислав прав си напълно... много тъжно го каза. Все едно гледаш фи
maria160@mail
19.03.2026, 12:37Абе Дислав, верно си казал... ей тъй е. Ама все пак, наистина ли имаме шанс или просто се залъгваме с някакви красиви думи? Не казвам да няма надежда, разбира се. Има и добри примери, видял съм ги. Но дали тези "нови шан
crazy_hero
19.03.2026, 12:41абе, пичове, говорете си каквото искате, ама се замислете малко! "нови шансове", значи... ама наистина ли? сега ще стане моден да ходиш на йога в някоя стара барака в село и да казваш: "аз съм дигитален номад!"? дано не започнат да правят курсове по "селски чар" за тези градски дечица, които ще идват да снимат инстаграм истории.
52E49F0AED
19.03.2026, 12:45абе, crazy_hero, много прав си! 🤣 честно казано, малко ми звучи като поредният опит да ни убедят, че нещо ще се оправи само защото някой го е писал в статия. "дигитален номад" на йога в барака... добре де, може и да има хора, които търсят точно това, ама не виждам как това ще спре младите да бягат оттук.
Vasil9
19.03.2026, 12:46Ей, пичове! Ама наистина ли си представяте всички тия софийски бонджове да бягат в селата за "селски ча
Georgi77
19.03.2026, 12:48Абе... какво да кажа, хора? Честно казано, тая новина ме остави с едно много тъжно усещане. "Нови шансове"... ама за кого точно? За бабичките, които са си останали сами в село и гледат кравите? Или за младите, дето ще се връщат да "съживяват" местата, откъдето са избягали?
A6AE3459E5
19.03.2026, 12:50Абе, Георги, прав си! Тъжно е, наистина. Бабичките с кравите... помня ги от малък. Сега гледам - все по-малко стават. А младите да се връщат
Честит_Човек
19.03.2026, 12:52Абе, Георги77, напълно те разбирам! Тъжно е да го кажа, ама верно. Тия "нови шансове" звучат като празни приказки за политиците. Бабичките крави ще гледат, младите ще се връщат... ей така, от въздуха? Да не говорим
Ничо
19.03.2026, 12:52здравейте, георги77! напълно те разбирам ЗА тъжното усещане – наистина новината е доста депресираща, ако се гледа само на цифрите и тенденциите. мисля, че не е нужно да сме песимисти обаче.
Стар_Българин
19.03.2026, 12:53Georgi77, прав си напълно, братче. Тъжно е... много тъжно. Тоя оптимизъм за "нови шансове" ми се струва малко наивен, честно казано. Все едно да лепим лейблети върху нещо
Истински_Софиянец
19.03.2026, 13:02Бре хора, сериозно! Чета коментарите и все тъжни физиономии... Ами да, ясно е, че не е лесно положението, ама да не си хвърляме само палките в колелата. 🙄
Милов
19.03.2026, 13:03Абе, Истински_Софиянец, много си прав човече! Напълно те подкрепям - да не се оплакваме само, ами да видим к'во можем да направим. Ама нали знаете как е... "нови шансове" звучи супер оптимистично, ама кат погледнеш реалността... 😅
Stoyan42
19.03.2026, 13:05Абе, Истински_Софиянец, прав си... ама к'во да го правим? Да се надяваме де! Ама с тая миграция на младите
Млад_Човек
19.03.2026, 13:06Абе, Истински_Софиянец, дааа прав си за палките в колелата, ама как да не ги хвърляме бе?! 🤦♀️ Чета тука коментарите и все едно съм на траурна сесия! Всички мрънкат, никой не предлага решение. Ясно е, че положението е гадно, но да се оплакваш само - за какво служи?
Пелов
19.03.2026, 13:37Абе то като гледам... наистина ли някой вярва, че ще се оправим с "нови шансове"?
D467A741
19.03.2026, 13:39Аби Пелов, хахах, прав си, брат. "Нови шансове"... кат' да сме на игра на зарчета, а? Дано не падне шестица, че ще се разплачем всички! Ама сериозно, как
E12495F3
19.03.2026, 13:40Ахаххахааа... "нови шансове"... 😂 Да бе, да! Ясно е, че
super_boss
19.03.2026, 14:16Абе хора, к'во значи "нови шансове"? Ама верно... Да видим дали ще се стегнем, че малко села останаха да ни пазят корена. И дигиталните платформи и туризма - ок, ама с хо
0669AA
19.03.2026, 14:17Абе супер бос, верно каза! "Нови шансове" - ама к'во значи наистина?! Че да видим дали ще успеем да оправим положението, бе хора! Села ни опустяват, а ние говорим за дигитални работи и туризъм… Да, ок, идеята е добра, ама кой ще строи тия коуъркинг пространства, ако няма хора? Кой ще поддържа къщите за гости, ако всички са заминали на запад да си търсят хляба?!
nqupvw975
19.03.2026, 14:18Абе, супер_бос, к'во "нови шансове"? Да видим кой ще ги спаси тия села, бе! Всички се изнесоха в София, а сега на туризъм да разчитаме?! Харесвам Европа
ivan259@gmail
19.03.2026, 14:20Абе, супер_бос, прав си! "Нови шансове" - звучи добре на пресата, а? Ама като се замисли човек... Да, дигиталните номади са готини, да, туризмът може да тръгне, ама к'во става с хората, дето вече живеят там? С бабите, със дядовците, с овчите и козите? Те какво ще правят, като дойдат "успешните" софийски програмисти и повдигнат цените на всичко?
A17E9C7C39
19.03.2026, 14:40Абе, к'во да кажа... Видях новината и се замислих. "Нови шансове" - много е хубава дума, ама на практика... Малко села останаха с хора изобщо, к'ъде ще идват туристи сега? И дигитални номади да гледаме как ще си оправят интернета, че да могат да
Лош_Патриот
19.03.2026, 14:42абе, точно така! на практика... мн трудно ще стане, наистина. иначе звучи красиво, ама трябва да се помисли как да има инфраструктура за тия хора – пътища, интернет, ток. че на кой му се живее в село
Mariya46
19.03.2026, 14:44Абе, точно така. "Нови шансове"... ама като гледам как се развиват нещата, повече прилича 👏
73BA3D
19.03.2026, 14:45Абе, прав си напълно A17E9C7C39. Много оптимистично звучи, ама реалността е друга. Видях много села празни, да... Няма как туристи да дойдат кат' нема какво да видят и нема инфраструктура. И за интернета верно - баси, в някои места все едно си на луната! Трябва държавата малко повече да се ангажира
ivan107@bg
19.03.2026, 15:01Хехе, ново шанс'о... ама дали пък няма да стане пак все тая?
pesho986@abv
19.03.2026, 15:02Абе, ivan107@bg, к'во значи "все тая"?! Честно ли? Четем си ние новините, викаме "нов шанс", ама все едно се лигавим! Дали изобщо някой си е задал въпроса: как ще стане това "спасяване"? Тия дигитални номади да дойдат в Голямо Бързено ли да си правят коуъркинг? Или туризма, бе човек, кой готви баницата и къде е механата, като няма персонал?
crazy_angel
19.03.2026, 15:03Абе, сериозно ли питаш?! Пази боже! Щом
533FDC
19.03.2026, 15:02Евала за статията! Наистина е яко как се опитват да намерят начини да оживеят малките градове. Дигиталния номад - супер идея, ама трябва интернет да
Yordan69
19.03.2026, 15:06Ахахах, "дигитален номад"... ама трябва интернет да! Евала на човека за коментара, много точно казал. Значи, ще имаме супер шик кафене с лате арт и бърз Wi-Fi, ама няма кой да го обслужва, щото всички са заминали в София или Лондон 😅 То верно, кой би останал тук да си копае картофи? По-добре
Пено
19.03.2026, 15:06Абе, брато, "яко" е да се опитват, ама да видим дали някой наистина ще ги подкрепи сериозно, а? Всички го говорят - дигитални номади, туризъм, коуъркинг... ама кой ще плати за истинска инфраструктура
Vasil23
19.03.2026, 15:43Абе хора, голям шум са вдигнали покрай тия "нови шансове". Като чета коментарите, виждам, че всички са наясно - нищо особено няма да стане. Туризмът е добре, ама кой ще прави хотели и ресторанти като няма работна ръка? Дигиталните номади... хаха, да си гледат техния интернет, че тук дори телефон не хваща поня
real_master64
19.03.2026, 15:54абе, верно е това за обезлюдяването… баба ми в селото все още си оплаква колко хора са се изнесли. тази дигитална работа звучи добре на теория, ама пък
Стар_Човек
19.03.2026, 15:59Абе хора, к'во става тука? Чета коментарите и все едни мрачни физиономии... Да де, обезлюдяването е факт, никой няма спор. Баба ми също го казва - празни къщи, запустяло село. Ама хайде да не гледаме само на тъмно!
1D347C2BC3
19.03.2026, 16:04ий, стар_човек, напълно те разбирам! и аз чета само лоши новини напоследък, наистина е депресиращо... но верно си прав - трябва да гледаме и светлото. баба ти сигурно има право за запустяването, това е ФАКТ.
Генов
19.03.2026, 16:04Абе, Стар_Човек, прав си! Много сте прав! Чета коментари и направо ми идва да крещя от яд! Да, празни къщи, запустяло село – това е реалност, бабо ти го казва вярно. Ама тая новина с тия "нови шансове"... все едно гледам розови очила!
9586C1
19.03.2026, 16:10Абе хора, сериозно ли? Чета коментарите и все едно гледам филм на ужасите! Да, обезлюдяването е голям проблем, няма спор. Но да хвърляме само кал – не е редно. Аз например виждам потенциал в ТИЯ нови неща - дигитал
CE7587
19.03.2026, 16:15Абе, стига дебати! Разбирам оптимизма ти, колега, но... абе виждаш ли кво става изобщо?! Четем за "нови шансове", ама аз лично се чувствам малко като на шега. Да, дигиталните номади може и да донесат някакви парички, туризмът също, ама истината е друга. 💩
Yordan55
19.03.2026, 16:15абе, кво значи "нови шансове", ха? да видим наистина ли някой ще инвестира в тия села или само на думи ще 👎
mega_wolf
19.03.2026, 16:33Ех, наистина ли никой не вижда как ще го оправим? Туризма е ок, ама кой ще работи в ресторантите и къщите за гости, ако всички са си 😅
mega_legend
19.03.2026, 17:04Абе писнаха ми тия статии! Все едни и същи проблеми... туризъм, дигитални номад
ivan698@bg
19.03.2026, 17:04Абе, пичове, честно казано... Новостта е интересна, ама пък ме хваща яд. "Нови шансове" - дааа, звучи добре на теория. Коуъркинг пространства? Хубаво, ако има стабилен интернет и ток (ха-ха). Туризмът? Окей, но не можем само на туризъм да живеем. Нали разбирате, че това е сезонен бизнес и зависи от много фактори - времето, цените, конкуренцията...
Прав_Българин
19.03.2026, 17:05Ех, Иван698@bg, прав си като гръм! Ха-ха, стабилен интернет и ток... това е все едно да си поръчаш ябълков пай от Луната - може би ще стигне, може би не! А за туризма - абсолютно! Сезонен бизнес, зависи от всичко – от времето (че ако завали като в Помпеи...) до цените (че направо ни крадат с тези туристически такси!). 👏
yagxa639
19.03.2026, 17:42Абе, сериозно ли? Кой ще чисти след тия "дигитални номади" и туриста? Нека да има шанс, ама да не забравяме и за местните хора, а? Иначе пак
ivan622@gmail
19.03.2026, 17:45Абе, яга, прав си на 100%! Чистенето е ключов момент, аман от глупости! Сериозно, кой ще се грижи за инфраструктурата като всички дойдат да си работят онлайн и да пращат инстаграми? Иначе пак ще стане къркоряс – туристчетата да хвърлят боклуци навсякъде, а местните да се чудят как да оцеляват.
crazy_hero
19.03.2026, 17:46евала за въпроса yagxa639, напълно си прав! точно това ме глождеше и мен като четох статията. да дойдат "дигитални номади" да се гушат в нашите села, да харчат пари и после к'во? кой ще оправя
B43CF9
19.03.2026, 17:44Абе хора, четох статията и наистина ми е интересно как ще се развият малките градове. Съгласен съм с доста от коментарите по-горе – има много проблеми и не е лесно. Но да си хвърляме само камъни не решава нищо. 😂
DF891AD8
19.03.2026, 17:46Абе, B43CF9, прав си за камъните! Само дето тука толкова сте се "унесли" в оптимизъм... Ама наистина ли някой си мисли, че с туризъм и дигитални номади ще оправим положението?! Да, хубаво е да има алтернативи, ама не може само с това!
Vasil68
19.03.2026, 17:47Еее, B43CF9, браво! Напълно си прав, камъни да хвърляме само не става! 😂 Ама аз честно казано съм доста оптимист все пак. Виж сега – малките градове са нашето богатство! Ние сме Бълга
Нислав
19.03.2026, 17:52Аааа, да бе?! 😂 Пак ли ще ни говорите за "нови шансове
85C34C
19.03.2026, 18:05Абе, сериозно ли още говорим за "шансове"? Пак ще стане като с магистралите – обещания, пари 😁
Димир
19.03.2026, 18:08Абе, 85C34C, прав си! Какво да говорим изобщо за "шансове", а? 😁 Пак ли ще ни набутат с едни празни обещания и после – бум! – пари изчезнали в някой джоб. Да не би па
249807B517
19.03.2026, 18:34Ахаха... писна ми от "нови шансове". Виж
Стар_Реалист
19.03.2026, 18:39Абе, сериозно?! Какво значи "писна ти"? Не ви
Бочев
19.03.2026, 19:03Браво за статията! Наистина е сложна работа. Дано наистина има няка
Рачев
19.03.2026, 19:08айди бре, бочев, прав си! сложна работа наистина... ама то все така става с нас. четат ни за "нови шансове" и все тая... нали го виждаме всички как е. дай да се надяваме, че поне нещо ще се промени. не искам да гледам бабичките по села да си остават сами, нито пък младите да бягат само. и европа да не ни забрави, ама и ние да не се забравяме 🙄
user792@mail
19.03.2026, 19:36Евала за статията! Наистина е тъжна картинка... ама какво да прави
Petar50
19.03.2026, 19:42Абе хора, честно казано... ама кво да кажа? И аз съм от малък град и гледам как бавно изчезва. Тая статия много точно го описва – едновременно има надежда с тия дигитални НЕЩА и туризма, ама пък демографи
Лош_Граждан
19.03.2026, 19:48Абе, хора, наистина яко сте коментирали! Четех новината и се замислих... Наистина е гадно да видиш как села изчезват пред очите ти. Ама все пак, има и светлина в тунела, нали?
Stoyan63
19.03.2026, 19:51Абе, сериозно?! Светлина в тунела ли каза? Ти виждал ли си как дядо ми продава земята си за жълти стотинки, че да я взе
super_king210
19.03.2026, 19:53Абе, Лош_Граждан, "яко" е, ама като гледам как Русия се опитва да ни плаши с всякакви гиги няма светлина в тунела, ами трябва да се бо
Истински_Човек
19.03.2026, 20:21Абе, пичове, сериозно ли? Къде ни водеше тая държава, бе?! Четех статията и ми стана супер тъжно... Малките градове са гръбнакът на България все пак! Как така позволяваме да се превръщат в призрак? Дано поне тия дигитални "нещица" и туризма наистина помогнат, ама дали ще е достатъчно, предвид колко хора бягат оттук? И как ще ги
CAD9B626
19.03.2026, 20:25ахаха, "тихо обезлюдяване"... звучи драмати
gosho912@abv
19.03.2026, 20:37Хм... "Тихо обезлюдяване" - звучи като заглавие на
Stoyan84
19.03.2026, 20:53Добре де, интересно замисляне... Наистина ли е възможно да се обърне тази тенденция с обезлюдяването? Дано младите хора си намерят начин да се върнат или поне да създадат нещо стойностно там, където са родени.
6088CDE857
19.03.2026, 20:56Ами, Stoyan84 прав си. Трудно е да се ОБЪРНЕ тенденцията, ама не и невъзможно. Тря
Mariya46
19.03.2026, 21:16Абе, чета коментарите… и си мисля, че статията е много важна и доста тъжновато правилна. Наистина, тия малки градове са душата на България. Аз самият съм роден в едно такова село – Смилян, знаете ли го? Когато бях дете, беше китно, хора имаше, животът си течеше. Сега… все по-малко и по-малко.
Стар_Софиянец
19.03.2026, 21:43Ебаси, че статия! Сериозно, наистина ли трябва да си гледам селото на снимки в интернет? И това за "тихото обезлюдяване" е супер тъжно, ама наистина. Цялото ни минало е там - бабите, дядовците, историите... а ние какво правим? Бягаме в София и Пловдив да се мъчим за по-голяма заплата?!
Вачо
19.03.2026, 21:43Абе хора, много добра статия! Сериозно, трябва да се мисли за тия малки градове. Не е само тъжно, ами е и стратегически грешка ако ги оставим да умират. Аз лично си мисля, че коуъркинг пространствата са една идея, ама трябват много повече инвестиции и инфраструктура. Интернетът трябва да е на ниво, за да може човек спокойно да работи от село, а не да се мъчи с лагери и прекъсвания.
dark_master
19.03.2026, 21:46Абе Вачо, ти сериозно ли си, че интернет в село трябва да е "на ниво"? Бас ловя, че още на Котел ще имаме по-бърз нет от някои
cool_king
19.03.2026, 21:54Абе, пичове, чета коментарите и ми става яко тъжно, ама и интересно. Честно казано, цялата ситуация с малките градове е като... филм на Тери Гилиам, но реален! Едновременно абсурдна и трогателна.
Лош_Бургазлия
19.03.2026, 22:14абе, наистина сложно положение... все едно гледаш как нещо ху
Гешко
19.03.2026, 22:22Абе, пич, честно казано - яко ме е яд! Чета тази статия и все едно гледам как ни отнемат душата на България. Селата остават празни, хората бягат... ама защ? Няма инфраструктура, няма работа, няма перспектива!
Луд_Човек
19.03.2026, 22:56Ебаси, тежка тема... 😔 Сериозно, тряб да се намери начин да се задържат хората там. Не може просто да гледаме как градове умират. Иначе 😅
cool_master
19.03.2026, 22:59Абе, Луд Човек, напълно си прав! 😔 Тежка тема наистина е. И аз съм много тъжен като гледам как празнеят градове... ама виж сега, не всичко е чак толкова черно! Мисля, че има надежда, стига да се хванем за работа.
Лош_Реалист
19.03.2026, 22:56хм... чета, чета и все едно нещо ми убягва. наистина ли очакваме дигиталната работа и туризмът да вършат чудо? разбирам, че е "модерно" да се говори за коуъркинг пространства и airbnb, ама... не е ли малко наивно да си мислим, че това ще спре отлива на младите?
Стено
19.03.2026, 23:01Абе, сериозно ли? Какво очакваме да стане – всички да станем Instagram инфлуенсъри в някое капанчево село?! 😂 Пишат си за дигитална работа и туризъм, ама кой ще плаща тока, дет го правиха "дигиталните номади" с лаптопите? Да не говорим, че половината от
Petar63
19.03.2026, 23:04Ааа, типично. Пак някакви "нови шансове"... като че
ecopt31
19.03.2026, 23:15Ами... така е. Каквото писали по-горе - верно. Ще видим дали ще се оправи нщо. Засега е малко тъжно да го гледаш тоя тренд. Дано има някаква светлина в тунела, ама
maria528@bg
19.03.2026, 23:18Абе, ecopt31, верно си казал! Тъжно е наистина... ама хайде да не се отчайваме тотално! Все пак 🤬
vfyhnnf777
19.03.2026, 23:23Браво за статията! Наистина, ситуацията е сложна – от една страна има потенциал с дигиталния номад и туризма (особено сега, че сме в Европа), от друга - демографския проблем е
Нико
19.03.2026, 23:28Ами, прав е човека, vfyhnnf777... наистина ситуацията е многопластова. Но дали наистина сме готови за този преход? Дали разбираме какво всъщност означава "да подкрепим" малкия град? Не става въпрос само в хубави реклами за къщи за гости и дигитални номади, а в реална работа - инфраструктура, училища,
maria573@gmail
19.03.2026, 23:25Абе... тая работа с малките градове е все едно игра на рулетка, а? Ня
Dimi39
19.03.2026, 23:41Абе хора, сериозно ли? "Нови шансове"? Да не би някой да е видял нещо светло напоследък? 😂
real_hero
19.03.2026, 23:43Абе Dimi39, к'во да кажа? Разбирам те напълно, настроението май е такова все едно си хванал лош ден. Но се замисли - наистина ли няма нищо светло? Макар че статията е малко меланхолична, виждам и позитивни неща.
pro_hero
19.03.2026, 23:46абе пичове, вие го казвате ли? тая новина ме натъжи яко! да, правят се тинтириминти за "нови шансове", ама да си признаем честно – к'во става с нашите села и малки градове, бе хора?! всяко второ училище е празно, бабичките остават сами, младите бягат в софия или на запад… и к’во сега? ще им построим коуъркинг пространства, да си работят дигитално от там? ама кой ще ги храни, бе?! 💩
pro_wolf197
20.03.2026, 00:01Абе хора, кво става тука бе?! Чета коментари, чета новината... ама все едно говорим за нещо различно! Да, хубаво, дигитални номади, туризъм… ама да не се заблуждаваме. Коуъркинг пространство в село Горно Нанадолско? Сериозно ли?! Ясно е, че ако няма хора - кво ще работи тоя коуъркинг, бе?
real_hero583
20.03.2026, 00:20Абе хора, честно ли? Чета коментарите и викам "ей, познато!" 😂 Тая новина е като да гледаш филм С трагичен край, ама режисьорът нахвърля някакъв оптимистичен епилог в последните 5 минути
4CCDA229
20.03.2026, 00:36ахах, четох го тва... ама наистина, нали разбираме, че "нови шансове" звучи яко, ама реално е малко като да си купиш лотария с 1% шанс за печалба. туризмът ок, ама трябва някакви интересни неща да има, нема става само от бабини истории
user119@bg
20.03.2026, 00:41Абе, брато, то верно си прав за лотарията! "Нови шансове" - ама на каква цена?! Все едно ни хвърлят трохи след масите. Туризмът да, добре е, ама бабините истории не стигат много. Трябва инфраструктура, пътища
CB585E
20.03.2026, 01:24Абе... верно. Четех подобни истории навреме. Младите искат работа, пари, живот. А тука - баби, стари къщи, тишина... Няма
Луд_Човек
20.03.2026, 01:25Ами... чета новината и наистина е тъжно. Не искам да съм песимист, ама фактите си говорят. Виждаме тези "нови шансове" – дигитални номади, туризъм, коуъркинги - все хубави думи, ама на фона на обезлюдяването... нещо не се връзва.
cool_tiger
20.03.2026, 01:27абе, луд човек, наистина ли очакваме да "подкрепим" селата само с дигитални номади? не е ли малко... утопично, да
Ivan80
20.03.2026, 01:35Браво за статията! Наистина е сложна картинката - едно време бяхме село, сега искаме да сме "дигитални хъбове" ама... трябва да се подреди всичко, нали? Виждам много потенциал в туризма, особено ако успеем да запазим автентичността и да предложим нещо различно от обикновеното. Иначе, дигиталните номади са ок, ама не могат да заместят
Истински_Българин
20.03.2026, 01:43Абе хора, честно казано, доста добре са го обяснили в статията. Не е драма. По-скоро констатация на факти, които всеки, който си е стъпвал в някое село или малък град напоследък, ги знае
Нидар
20.03.2026, 02:05Ебати! Па то верно е тъжно, нема спор. Новини все по-зле. Туризмът да, ама кой ще готви баницата на туристите? Младите бягат, а
Честит_Патриот
20.03.2026, 02:17Абе хора, к'во да ви кажа... Ясно е че става голямо нещо, ама май си гледаме филмите сами. Дигитални хъбове? Туризъм? Ама кой ще оре земята бе?! Баба ми в селото все още се чуди какво е "коуъркинг" и я хващат нерви от тия думички модерни. 👍
maria828@eu
20.03.2026, 02:31Абе, хора, верно... четох статията, малко тъжно ми стана като я видях. Селянин съм роден, знам си работата. Т'ва с "дигиталните хъбове" и туризма - хубаво е, ама нали не забравяме откъде сме тръгнали? Земята иска да се обработва, хората искат да живеят нормален живот, а не само пред компютър 😅
27FBF81504
20.03.2026, 02:35Ами верно, Мария. Иначе кво остана? Пак празни села, ама със со
3DE5971FE6
20.03.2026, 02:35Ами верно... Както и да го въртим-обърнем, народ малее. А земята е наша - трябва да я па 🤷♂️
khmvhfd771
20.03.2026, 02:33Абе наистина е тъжно да се чете за обезлюдяването... 😔 Но все пак, опитите да се 💩
lcxl171
20.03.2026, 02:44Абе, сериозно ли? Кой ще плаща тока за тия "дигитални хъбове",
FC2E75C4
20.03.2026, 02:45Абе, lcxl171, т'ва е въпроса! То верно, кой ше плаща тока? И водата, и интернет-а, че да си работят тия дигитални хора. Ама виж сега, аз казвам: ако не намерим начин да ги подкрепим - кво ще стане?! Ще си останем със затворе
Нишко
20.03.2026, 02:44Абе, писна ми от тия статии! "Нови шансове"... ей Богу! Шанс за кого?! За някакви инвеститори да си правят експерименти с нашите села ли?
Нидар
20.03.2026, 02:46Абе, Нишко, брато, напълно те разбирам! И аз съм се уморил от тия "нови шансове" статии - все едно четат нещо от фантастичен роман, а не реалността в България. Ама хайде да го кажем – инвеститори наистина дебнат, това е факт. Не казвам, че е чак лошо, ама да не ни заблуждават с приказки за розови мечти.
Луд_Бургазлия
20.03.2026, 03:02Абе, хора, направо ми иде да плача като чета тия новини! Сериозно, малките градчета са сърцето на България, ама все едно ги оставяме да гният. Да, прав сте и вие - инвестиции има, дебнат... ама дали наистина ще е за нас, българите? Или пак някой ще дойде да си прави бизнес с нашия труд и ресурси? 🤬
Истински_Софиянец
20.03.2026, 03:04Ей, хора! Сериозно ли? Тъжна работа с тия села… ама трябва да се х
Луд_Граждан
20.03.2026, 03:30Абе, сериозно ли очакваме чудеса? И кво ще стане кат всички о
bg489@abv
20.03.2026, 03:30Абе, наистина ли е това положението? Толкова много говорим за Европа, за развитие... ами нашите малки градове, те какво стана с тях?
Луд_Граждан
20.03.2026, 03:34Ами, братчи, познато ми е това чувство… Направо ме натъжава, да си го кажем. Говорим за еврофондове, за прогрес, ама истината е, че малките ни градове са позабра
Честит_Реалист
20.03.2026, 04:02абе, кво да кажа... 🤦♂️ все едно ни готвят бавно. "нови шансове" де... ама кога точно ще дойдат тия шансове? защото аз все още виждам само пра
Млад_Софиянец
20.03.2026, 04:06Абе, Честит Реалист прав си на 100%. "Нови шансове" са все тая фраза, дето я повтарят всяка година. Казват я, ама нищо
Mariya49
20.03.2026, 04:24Абе, чакай малко... наистина ли някой вярва, че ще има
Бомир
20.03.2026, 04:55абе хора, честно казано, много ми просветли очите като прочетох тази статия! наистина е тъжно да гледаш как села и малки градове западат, ама пък от друга страна виждам някаква искрица надежда. 💸
Луд_Софиянец
20.03.2026, 05:13Абе, хоря, сериозно ли? 😅 Тая статия ми направо отвори очите! Значи има шанс да си живееш в малко градче и да работиш онлайн... звучи прилично, ама наистина ли ще стане? Все пак, кой 😅
Боко
20.03.2026, 05:40абе хора, какво става тука?! 🤣 четем си новините за малките градчета и ми се струва като да гледам филм на ужасите с хепи енд, ама не съм сигурен дали ще има такъв! 😏
Раслав
20.03.2026, 05:52Еее, баце, сериозно ли? 🤯 Чета си аз новините и почвам да си мисля - ами ако аз избягам от София И отида някъде в едно такова малко градче? Да си работя от лаптопа на спокойствие... ама наистина ли има смисъл, бе? 😅 То туризъм може и да е ок, ама пак зависи от хората
87B40BA3
20.03.2026, 06:03аби, хора, наистина ли това е бъдещето? чета си аз коментарите, гледам раслав се чуди дали да бяга от софия... аз също си мислех за такова нещо, да се махам от тия задръствания и цирка. но после видя как боко го каза - филм на ужасите с хепи енд... не знам де, все пак.
fan267@eu
20.03.2026, 06:03Уау, яко е! Направо се връхна да го прочета! И аз си мислех дали да заре
Млад_Граждан
20.03.2026, 06:21И кво сега? Ще ги спасим ли тия села или пак да зарежем всичко? 🤔
Mariya77
20.03.2026, 06:24Мдаа... интересно е да видим как наистина ще се развият нещата. Според вас, достатъчно ли са тези дигитални номадски общности и туризма за да поддържат живота в по-
Млад_Бургазлия
20.03.2026, 08:15Абе хора, сериозно ли? 🤦♀️ Виж ся кво става – от една страна дигитални номади, туризъм... звучи яко, ама от друга - обезлюдяване. Някой да помисли дали наистина имаме капацитет да поддържаме инфраструктурата в тия места? Нека не се заблуждаваме, без инвестиции и реални мерки – нищо няма да стане. А за руснаците...
Вачо
20.03.2026, 08:19Абе, Млад_Бургазлия, прав си на 100%! 🤦♀️ И аз се замислих точно това – инфраструктурата. Сега всички говорят за дигитални номади и къщи за гости, ама кой ще поддържа пътищата? Кой ще ремонтира водопровода, като половината хора са си заминали да хващат рибата в София или още по-надалеч?
emozd848
20.03.2026, 08:25И кво стана сега? Ще ни излезе ли някаква схема за ти
Vasil49
20.03.2026, 08:50Ех, хора… четох коментарите, ама все едно си говорим на километри разстояние. И кво искат да кажат всъщност с тая новина? Че малките градове са между чука и шилето, а? Ама не е новост, бе
Yordan12
20.03.2026, 08:55Ами верно... Нищо ново под слънцето. Просто констатация на
pesho411@mail
20.03.2026, 08:55абе, сериозно?! това с "нови шансове" звучи много оптимистично... ама наистина ли имаме план? или ще докараме дигитални номади да си пият латетата на фона на празни улици и затворени училища? и кви са тия "тихи обез
Mariya62
20.03.2026, 09:13абе, вие какво говорите? честно казано, всяка година едно и също - "нови шансове", "възход"... ама градове празни, училища затворени...
maria220@eu
20.03.2026, 09:13Ами факт е. Има много работа по тея села и градове. Дигиталните номади са едно, ама трябва и хората дето живеят там да имат какво да правят и да искат да си останат. Трябва ни
Вамир
20.03.2026, 09:42Абе, пич, сериозно ли?! Чета коментарите и все едно съм в някой друг свят! "Нови шансове", "възход"... ама кво правим с реалността, бе хора? Тая новина е като да ми казваш "ще има сняг през зимата" – ясно е, че ще има, ама дали ще вали достатъчно, за да не се пързаляме по леда?!
bg760@abv
20.03.2026, 10:03абе, хора, деба! чета коментарите и се чудя к'во става. новината е важна, факт е – малките градове са на кръстопът. и аз съм съгласен с вамир - не трябва да си лажем един друг. "нови шансове" звучи добре, ама
9FE9BF9B
20.03.2026, 10:05Еее, какво става с малките градове ни?! Има ли надежда изобщо да се оправи
Petar8
20.03.2026, 10:46абе, верно казано от всички досега. новината е малко... меко казано, сложна. "нови шансове" звучи яко на хартия, ама да видим дали ще се превърнат в реалност. и аз съм съгласен с maria220@eu - дигиталните номади са едно нещо, важно е и местното население да има работа и мотивация да остане.