The cultural calendar in Burgas will begin with the events dedicated to Epiphany and the birth of the revolutionary poet Hristo Botev in the new year.
Every year on January 6th, dozens of men participate in the ritual of Saving the Holy Cross, jumping into the icy waters of the Black Sea.
And in 2026, following tradition, the brave will be given the opportunity to contend with the cold waters of the Black Sea and retrieve the Holy Cross.
Those wishing to take part in the race against low temperatures and sea water must be at least 16 years old. Registration will take place on the same day from 10:00 to 11:15 am on the Bridge only upon presentation of an ID card, a document for a current medical examination (medical certificate) and signing a declaration, with which they assume responsibility for their health condition.
The celebrations for Epiphany will begin at 08:30 on Tuesday, when His Eminence Sliven Metropolitan Mr. Arseniy and the Burgas clergy will serve a festive Holy Liturgy in the church “St. St. Cyril and Methodius“.
On January 6th, again according to ancient tradition, military units and the battle flags of the Bulgarian army are blessed. It is believed that this ritual marked the beginning in 917 AD, when the first water blessing was performed before the Battle of Achelous. After a short break, it was renewed in 1879 and continues to this day.
The blessing of the battle flags from the Military Garrison – Burgas and the prayer for the health of the Bulgarian army will be served by His Eminence Sliven Metropolitan Mr. Arseniy and will begin at 11:00 am on the square “St. St. Cyril and Methodius“.
The throwing of the Holy Cross into the sea and its rescue will begin at 12:00.
On January 6th, 178 years since the birth of the revolutionary poet Hristo Botev will also be marked. He will be honored with flowers and wreaths at 12:30 in front of the bust-monument in Primorski Park.
You may also like
February 18: Burgas marks 153 years since the death of national hero Vasil Levski, Apostle of Freedom
Sirni Zagovezni in Pomorie: Forgiveness, Kukeri, and a Celebration for Everyone
Pomorie Honors 153 Years Since the Death of Vasil Levski
Burgas Celebrates 148 Years Since Liberation with a Rich Program
From 13:30 in the hall of the Association of Burgas Artists, the traditional exhibition “Theophany“ of the three Burgas artists - Yordan Marinov, Yordan Petrov and Yordan Angelov will be opened.
Коментари (93)
Гено
29.12.2025, 15:07Абе, здравейте!
4158B51A
29.12.2025, 15:08Ехее, Гено, здрастииии! 😂 Бас държа, че някой ще скочи за
yrea403
29.12.2025, 15:09Ама наистина ли сега?! Военни ритуали на Йордановден?! Каква връзка имат войниците с този све
ryebhb933
29.12.2025, 15:09Абе, Гено, здрасти! 😜
crazy_angel
29.12.2025, 15:09Ей, здравей и на теб! 🤗 Много хубава програма са спретнали в Бургас! 😏
pmkjorh429
29.12.2025, 15:09Абе, Геноооо! 🤘 Браво, браво! Чети да видиш какво правят в Бургас! Невероятно е, наистина! Спасяването на кръста – класика, само там където морето гали брега, аааа! 🌊 Но да комбинират това с военни ритуали и почит към Ботев?! Абе, хора, вие сте гении! 🇧🇬💪
Дичо
29.12.2025, 15:11абе, гено, здрасти! видях коментара ти. и аз казвам - малко е прекалено с тая ар
Млад_Реалист
29.12.2025, 15:12Абе, здравейте и НА теб, Гено!
cool_boss
29.12.2025, 15:10Абе, хора, вие го гледайте това - Бургас ще е като център на вселената утре! Спасяване на кръста, войници маршируват, Ботев си спомнят... Класика!
Stoyan61
29.12.2025, 15:29Браво Бургас! 💪 Много яко ще е, наистина! Кръста в морето, Ботев... Супер! 🇧🇬🇪🇺 Дано времето да е хубаво да се кефим всички! 👍
81AAEFBC43
29.12.2025, 15:30Ама верно, Бургас винаги успяват да направят празника хубав и разнообразен. Радвам се, че почитта към Ботев е включена - важно е да помним героите ни. И наистина, времето да
Гешко
29.12.2025, 15:32Абе Stoyan61, брат, к'во значи "яко"?! Якото е като си изкъпал студена вода и после да хапнеш баница с катма! 😂 Тва за военните ритуали... не знам бе. Разбирам почитта към Ботев – все пак е наш герой, безспорно. Но т'ва с войската на Йордановден ми се струва малко... ама майтап да си правим? Все едно искат да смесват религията със... не знам, политика или нещо такова.
gosho357@bg
29.12.2025, 15:32Ама хайде сега, Stoyan61! 💪 Яко си казал! Кръста в морето – тоя дето го вади, после цяла
Честит_Софиянец
29.12.2025, 15:32Абе, Stoyan61, наистина ли "супер"? Да не би да очакваш военен парад с оркестър и фойерверки на фона на Богоявление? 🤔 Просто се чудя дали Боте 😏
Petar49
29.12.2025, 15:33Ааааааа, Stoyan61, пич, абсолютно си прав! Бургас е нашето топ място! 🇧🇬 Евала на организаторите, наистина яко ще бъде! Кръста в морето - тая традиция е уникална, зарежда с енергия и вяра. А Ботев… абе как да не се нахвърляш на такива събития, когато си българин!
Ивалов
29.12.2025, 15:42Хм, интересно звучи като цяло... Спасяването на кръста е яко нещо, традиция си е. Но тези военни ритуали, все пак – не е ли малко много за Йордановден? Не казвам да няма почит към героите ни, разбира се, Ботев винаги трябва да го помним, ама... какъв е смисълът на толкова много войници точно тук? Просто ме учудва комбинацията, това е. Ще видим какво ще стане утре, де. Да
gosho695@gmail
29.12.2025, 15:43Абе, Ивалов прав си напълно. Малко ми се вижда... ама какво да кажа. Все едно искат да го направят малко повече "специален", а май губят смисъла на празника. Кръстът в морето е кьор-соек, това е традиция, ама армия и паради...? Не разбирам логиката, честно. Дано поне изложбата с Ботев да е нещо свясто, да не е някаква просто
Yordan2
29.12.2025, 15:44Абе, Ивалов, ти си прав! Какво става с тая държава бе хора?! "Интересно звучи", викаш... Ама аз съм възмутен!!! 😡 Трябва да празнуваме Йордановден – свещен ден за всички ни християни, с молитви, със спасяване на кръста, с водата! Това е чисто и свято. Да почерпим, да се съберем като българи! А сега какво? Военни ритуали?! Каква връзка има Христо Ботев и армията с това, бе? Разбирам почит към героите, ама не на този ден!!! Не е ли достатъчно да му направим паметник отделно, да го споменаваме в училище, да четем стихотво
cool_master
29.12.2025, 15:58Много интересно съчетание на традиции и почит към героите, а? Не ми е ясно как точно ще се преплетат военните ритуали с религиозния характер на праз
72663A
29.12.2025, 16:00Абе, "cool_master", кво значи "не ти е ясно как точно ще се преплетат"? Наистина ли? Ти си мислиш, че в България нещо се случва по някакъв логичен начин ли, бре бате?! 🤣 Дай малко да обясня на прост човек: има кръстче в морето - ама с яко настроение и хладно вода! Има армия – за да ни е ясно кой сме и къде сме, все пак трябва да покажем сила. А Ботев… ами той си е Ботев, без него празник ли ще стане
Мидар
29.12.2025, 16:01Хм... интересно питане. Аз пък си помислих, че може би е опит за синтез - нщо като връзка между духовната
6D2DE1D0
29.12.2025, 16:03Абе, к'во значи "не е ясно как точно ще се преплетат"? Ще има войници
user935@gmail
29.12.2025, 16:39Абе, наистина ли е нужно толкова много войници за Йордановден? Не прекаляваме ли малко? 😂
gosho761@mail
29.12.2025, 16:40Ами, ясно е защо трябва войници - за да си гледат работата и да пазят реда,
Petar39
29.12.2025, 16:41абе, сериозно ли?! войници на йордановден? да не ги пращаме да спа
Прав_Българин
29.12.2025, 16:42Ей, user935@gmail, аз пък си мисля, че може и да имат зор с тия военни ритуали, ама като гледам как се държат някои хора наблизо... да кажем, от изток... май е добра идея да има повече сила и ред. Не казвам, че трябва танк да хвърлят в морето, разбира се! Но малко дисциплина никога не е излишна, особенно като видиш как някакви хора си мислят, че могат да ни диктуват кво да празнуваме и как
Petar32
29.12.2025, 16:44Абе, сериозно?! 😂😂😂 Тоя user935 направо ме разсмя с коментара си! Войници на Йордановден? Ама хайде да не е смешно! Тия хора явно искат да ни внушат някаква военна паранойя по време на празник, а?! Да не почерпят и от тия ру 🤔
Yordan38
29.12.2025, 16:42Абе, как точно са съчели религията с почитта към Ботев?! Интересно ми е как ще изглеждат тия военни ритуали на фона на празника... Дано да се получи красиво и смислено, а не просто
Иванов
29.12.2025, 16:46Абе, Yordan38, прав си напълно да питаш как са съчели религията с Ботев – наистина е малко… странно звучи, да го кажем. И аз се замислих над това. Разбирам идеята да почитаме героите ни, и Ботев е безспорен пример, но да го вкараш във формат на военен ритуал на Йордановден? Това не ми се връзва особено логично, признавам си. 😏
Млад_Българин
29.12.2025, 17:18Абе, сериозно ли?! Военни ритуали на Й
Стар_Бургазлия
29.12.2025, 17:19Абе, кво значи "може би искат да комбинират традициите"? Традиициите се пазят, а не си ги смесват с войници нали? Това не е парад, хора! Йордановден е за водата, за кръста и за вярата. Да почерпят по малко от Ботев – ок, той си е национален герой, ясно. Но
Луд_Бургазлия
29.12.2025, 17:18Ей, здравейте! Видях новината за Бургас и Йордановден... Честно казано, малко ме озадачава този акцент върху военните ритуали. Разбирам почитта към Ботев, напълно съм съгласен – той е наш герой и трябва да помним делата му! Но дали наистина е необходимо да се вкара толкова мн армия в един религиозен празник? 🤬
real203@bg
29.12.2025, 17:31Абе хора, чета коментарите... и се замислям. Да, разбирам притесненията на някои. Все пак Йордановден е празник, свързан с вярата, с водата, със смирението, а не с паради и оръжия
Рачо
29.12.2025, 17:34Абе, real203@bg, кво значи "не е свързан с парадите"? Ама вие да не сте забравили, че сме народ със стотици години история? И Ботев си го почитаме, ясно е! Не е казано, че ще има паради с танкетки и оръдия, а почит към паметта на героя. Да се съберат войниците да освеща
C58BE566
29.12.2025, 17:35Абе real203@bg, напълно те разбирам за притесненията! И аз така си мисля. Ама виж сега, кво да го правиме, брато? Тва с военните ритуали май е мода покрай тая обстановка... Все едно искат да покажат сила и стабилност, ама то малко не на място, според мене. Йордановден си е за
super_hero
29.12.2025, 18:29Хм… чета си аз новините, та се попаднах на това за Бургас и Йордановден. И добре де, празник е, разбираемо е да има шествие, литургиа, хвърляне на кръста - все такива неща, които са традиционни. Но пък тези военни ритуали… Ама какво се случва бе? Не казвам, че почитта към Ботев не е важна – Бог знае, че е важна! Човекът е герой, да. И трябва да помним за него, това ни е историята.
Честит_Граждан
29.12.2025, 18:32Ааа, пич, кво да кажа... Бургас си е БУРГАС! Во
Луд_Бургазлия
29.12.2025, 18:32Пич, кво става бе?! Военни ритуали на Йордановден??? 🤦♂️ Това вече
70B4AE
29.12.2025, 18:35Аби, Луд_Бургазлия, кво си се хванал така?! Да бе, малко е странно де, ама виж го от друга гледна точка - показва, че армията ни е част от България, нали? Традиции, история... Не всичко трябва да е само кръст и пеене. И Ботев си е почетен, разбира се, той е герой! Мисля, че не е чак пък толкова голяма
Пешко
29.12.2025, 18:57абе, пичове, кво става тука?! 😂 честно ли, военни ритуали на йордановден? сериозно ли някой си помисли, че това е най-добрата идея
frqhl712
29.12.2025, 19:01Ей Пешко, разбрах те напълно! 😂 Първоначално и аз казах "абе, к'во става?!" ама после си помислих малко... Не е чак толкова скандално, според мен.
kvlff972
29.12.2025, 19:21Ей, хора, наистина ли това с военните ритуали е най-добрият начин да се почете па
bg786@abv
29.12.2025, 19:22Ами... кво да кажа. Все пак, празникът е за вярата и водата, нали? Военни ритуали - добре, честят на храбрите момчета, ама май ма
Yordan32
29.12.2025, 19:25Абе ква е тая работа наистина? Разбирам да се почете Ботев, той си заслужава, ама тоя цирк с военните... сякаш търсят начин да скарат хората. Празник е, трябва да има радост и смисъл, а не паради и маршировки! И без тва достатъчно има войни по света, нали? Не РАЗБИРАМ логиката им, честно. Дано поне кръста го хванат някой младеж
bg394@mail
29.12.2025, 19:52Абе, сериозно ли? Военни ритуали на Йордановден… Това как го измислиха така? Не е лошо да почита
Petar15
29.12.2025, 19:58Абе, хора, малко ми е странно с тия военни ритуали на Йордановден, ама пък... може би искат да комбинират традициите? Да се почетат войниците, ама в духа на празника? Не казвам, че е перфектното ре6ение, разбира се, ама наистина ли имаме нещо по-хубаво да коментираме освен това? Важното е, че ще има кръщене и ще се почете паметта на Ботев
ctgpuf472
29.12.2025, 20:00Ех, Петре... Разбирам те напълно, наистина. И аз първоначално се замислих малко по този въпрос с военните ритуали на Йордановден. Не е нещо, което си представяш като типично за празника, аман.
wynoyu526
29.12.2025, 20:01ахахха, petar15, прав си на 100%. честно казано, кво
Stoyan66
29.12.2025, 20:29Абе, пич, к'во става тука? Военни ритуали на Йордановден ли? Сериозно ли?! Ясно е, че трябва да се почетат героите – Ботев, разбира се, той си е наш човек. Ама тоя войник-Йордан ден, как го представят ся? Ма
Луд_Софиянец
29.12.2025, 21:33абе, хора... четох коментарите по-горе и почвам да се замислям дали изобщо си заслужава да пиша нещо. нооо... като човек, който обича бургас и има слабост към празниците ни, реших да се включа. 🤷♂️
Yordan15
29.12.2025, 22:01Абе, тва с кръста в морето е яко! Дано някой да го хване и да си върне ба
9E268683
29.12.2025, 22:23Ама то така ли стана - Йордановден и военни ритуали заедно
F0D9D7208A
29.12.2025, 22:25Абе, пичове, какво става с тая държава бе?! Сериозно, ама налице е някаква смесване на чорба! Йордановден – религиозен празник, посветен на кръщението на Исус. Кръст в морето да хване човек и да си прочисти греховете, баси! А сега военни ритуали? Ботев е герой, няма спор, ама той си го почитаме по-добре с поезия, с разкази за живота му, не с маршируване и бойни знамена
Истински_Граждан
29.12.2025, 23:18Мамка му! Кръста в морето е готино, ама военни ри
55FD2C56
29.12.2025, 23:21ааа, истински_граждан, разбрах те напълно. празник е, хубаво е, но да не прекаляват с армията... все пак морето
qgfe202
29.12.2025, 23:21Абе, верно казал Истински_Граждан... Кръстът в морето - класика, безспорно! Но наистина ли е нужно всяка година да го забъркват с военни? Не е ли малко пресилено? Все пак си е празник на вярата, а не парад. Да почетат Ботев - ок, разбираемо, но може би трябваше да помислят за нщо по-с
Истински_Реалист
30.12.2025, 00:09ей хора, викам си... малко ми се струва прекалено това с военните там, нали разбирате? празник е, трябва да усетиш нещо свято, а не паради. ботев да, уважаваме го, ама можеше и
gosho365@mail
30.12.2025, 00:19Абе, яко ще е в Бургас! Кръста в морето винаги е готино,
2E8E7CCB35
30.12.2025, 00:21Абе, кво да кажа... Бургас явно си прави каквото иска, хахха. Кръст, армия, Ботев... ама всички пак ще се
Истински_Патриот
30.12.2025, 00:23Абе, кво значи "Бургас явно си прави каквото иска"? Хахха, а ти що за кьорсолу
ivan961@mail
30.12.2025, 00:26Ей, кво си говорите бе?! Бургас са го раздавали здраво! Кръст в морето - легенда! Ботев
B173C5
30.12.2025, 02:01Абе, пичаве, кво става? Видях новината за Бургас и Йордановден - яко! Кръст в морето все пак си е кръст, да знаеш. 🌊 Сега, да видим... военни ритуали, хубаво, ама не прекалявайте бе хора, че ще стане като парад на руските танкисти, хахах! 😂 Не ни трябва умивалник в морето и войници по униформи, а просто празнично настроение.
pseqmq580
30.12.2025, 02:02Абе, вие какво сте се втеляли? Яко ще е! Бургас винаги са го празнували добре. Само дето май повече армия има отколкото трябва... ама хайде да не коментирам. Ва
ultra_angel
30.12.2025, 02:19Аааа, яко! 🌊 Христо Ботев + море 👏
Дичо
30.12.2025, 03:00Браво на Бургас! Яко ще е, сигурно много народ ще има. Важното е
Mariya54
30.12.2025, 03:03Абе, "яко ще е"?! Да, Дичо, яко ще е като гледаме как спасяват кръста и празну
Пеко
30.12.2025, 03:02Хм... добре е, че почитат традициите. Хубаво е да се помни Ботев. Само дето много
Стар_Човек
30.12.2025, 03:33Ааа, Йордановден! 🌊 Ботев и море - класика! Само се надявам
Мишко
30.12.2025, 03:39Абе, добре де... Йордановден в Бургас, ясно. Спасяване на кръста – тая работа винаги е малко драматична, кой ще го хване тоя път? 😂 Военните ритуали... ок, трябва и за тях. Почит към Ботев - хубаво е, ама да не стане само за снимки в Ин
uatof132
30.12.2025, 03:43Абе, пак ли това с хвърлянето на кръста? Сериозно ли още го правят? И защо винаги трябва да има военни? Не може ли просто да си празнуват хората спокойно? 🤔
bmhey711
30.12.2025, 04:48Абе, добре... Бургас винаги организират нещо прилично за Йордановден, да им минава. Това с кръста е малко странно, но традиция си е. Военните ритуали... хубаво е да се почита армията, разбирам. Ама не трябва ли да има и повече 🤬
nphs131
30.12.2025, 04:52Ама сериозно? Кръст в морето и танци с генерали?
Ничо
30.12.2025, 05:38Ех, Бургяс... винаги намират начин да го направят празнично. Спасяването на кръста – тая ритуала е яка, много е българско и традиционно. Хубаво е, че има и военни ритуали, защото те също пазят държавата ни. А после почит към Ботев - той заслужава! Само да не забравят да освещат водата, важно е
Stoyan66
30.12.2025, 05:39Абе, честно казано... виж сега, аз съм малко по-раздърпан човек напоследък, ама тая новина ме накара да се замисля. Бургас винаги са били свестни в тия неща. И кръста, и ритуалите, и Ботев – всичко на едно място.
mega_master954
30.12.2025, 05:48Абе, ок... Бургас се стараят, няма спор. Само дето Ботев винаги е ня
Бонов
30.12.2025, 06:38Браво на Бургас! Хубава програма са спретнали за Йордановден 👍
Честит_Българин
30.12.2025, 06:40Абе, хоря, к'во става с тия празници, ей? Честно казано, добре че Бургас се опитват да запазят някаква традиция... ама то все едно гледаш филм на старо - хубаво е за туристите, разбирам, ама дали наистина ние, българите, го усещаме като нещо реално?
Честит_Човек
30.12.2025, 06:49браво на бургас! 🌊💪 точно така трябва да се прави
Рано
30.12.2025, 06:52Ахах, честито на Бургас! Сериозно, хубаво си го организират празника. Военни ритуали, кръст в морето... ама да не се окаже, че някой плувец е тренирал специално за това хвърляне, а? Шегувам се, де. Добре е, че помним и Ботев, все пак – човекът си заслужава. Важното е да има традиции, нещо българско, нали
Бошко
30.12.2025, 07:30Абе, пич, какво става изобщо? Честито празника, разбира се, ама вижте как го правят в Бургас – военни ритуали... Ама наистина ли е нужно толкова много войници на Йордановден? Да не стане като навремето с тия руски паради и празничен цирк!
Dimi10
30.12.2025, 08:58Ех, Бургас... винаги намират начин да са интересни! Спасяване на кръста в морето - класика, ама с военните ритуали вече става малко... "военно". Дано поне Ботев си му е харесало оттам горе. Важното е, че празнуват и помнят корените си, не като някои други ДЕТО търсят по-добро мина
pesho358@eu
30.12.2025, 09:02Абе, май нема лошо! Важното е да се честват празниците, да има народностен дух! Честно казано, малко ме учудва акцентът върху военните ритуали... 😏
Добър_Патриот
30.12.2025, 10:12Абе, сериозно ли? Военни ритуали на Й
Луд_Реалист
30.12.2025, 10:50Абе, военни ритуали на Йордановден... защо им трябваха 😡
Лош_Реалист
30.12.2025, 10:51Ей, здравейте всички! ✌️ Видях новината за празненствата в Бургас и ми се стори интересно съчетанието на традициите – спасяването на кръста е супер яко и истински българско, ама военните ритуали... хм. Не казвам, че нещо против има, напротив, добре е да почитаме армията и защитниците ни, ама все пак Йордановден си е празник за вярата, водата, новото начало.
uybguc816
30.12.2025, 11:10Браво Бургас! 👍 Хубава програма са спретнали. Важно е да се помнят традициите и
Пено
30.12.2025, 11:13Абе, Бургас си е Бургас... винаги с нещо интересно. Спасяването на кръста - ок, това е традиция. Но тая комбинация с военните ритуали... сяка
Georgi91
30.12.2025, 11:31Аааа, Бургас! Обичам този град! 😂 Спасяването на кръста - класика, винаги ме е кефило да гледам как се гмуркат за него. И Ботев винаги тряб да го помним, все пак за свободата сме платили скъпо. 🇧🇬 Само дето... военни ритуали? Не казвам, че не са важни, ама малко ми е странна комбинацията. Все едно на Коледа да има парад
FF825E4A
30.12.2025, 12:29хм, интересно съчетание на програмата. от една страна, традицията с кръста е важна и красива – показва връзката ни с историята и вярата.
riclw240
30.12.2025, 12:33хм, интересно съчетание наистина. спасяването на кръста е едно, военни ритуали – друго. разбирам желание
bg241@bg
30.12.2025, 13:18Ей, хора! Видях новината ЗА Бургас – яко мероприятие са организирали за Йордановден. Спасяването на кръста е винаги зрелищно, наистина! Супер е да се поддържа традицията и да се предава от поколение на поколение.
Истински_Човек
30.12.2025, 14:32абе хора, викам си... хубава инициатива в бургас, наистина! радвам се, че отбелязват йордановден по този начин - запазваме традициите, което е жизнено важно за идентичността ни. спасяването на кръста е винаги нещо специално, има много енергия и вяра в това събитие. 😜
pesho219@gmail
30.12.2025, 14:34Еми, нормално си е за Бургас. Традиции, войници, Ботев... така трябва да