Наука, която храни света: CRISPR-култури и умни полета – спасение от глада или нова зависимост?

Редакция BurgasMedia Софи Терзиева
19.02.2026 • 12:54
2210 прегледа
76 коментара
Наука, която храни света: CRISPR-култури и умни полета – спасение от глада или нова зависимост?
Снимка от Einboeck.official, Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Генно редактирани култури, сензори в почвата и трактори с GPS обещават повече реколта и по-малко загуби. Но докъде е решението на глада – и откъде започва зависимостта от технологии и корпорации?

Можем ли да нахраним растящото население на планетата с помощта на лаборатория, дрон и приложение на телефона? Или просто подменяме едни зависимости с други – от климата и природата към софтуера, патентите и големите корпорации? Въпросът звучи като сюжет от научна фантастика, но за фермерите по света, включително и в България, той вече е съвсем реален.

В основата на новата аграрна революция са три ключови технологии: генното редактиране с CRISPR, "умното" земеделие с датчици и интернет на нещата, както и високотехнологичната механизация с GPS и прецизно управление. CRISPR позволява да се променят растенията, така че да понасят суша, жеги и болести, да дават по-висок добив или да са по-богати на витамини и минерали, което я прави един от най-перспективните инструменти за продоволствена сигурност.

За обикновения човек CRISPR често се описва като "генетични ножици": система, която може много точно да изреже или поправи конкретен участък от ДНК-то на растението. Тази прецизност е и голямото обещание на технологията – вместо да се внасят чужди гени, се правят малки промени в съществуващия геном, например за да се усили естествена устойчивост на болест. Така могат да се създадат култури, които дават повече храна на същата площ и са по-малко зависими от скъпи препарати.

Има примери, при които чрез CRISPR добивът на ключови култури като ориз се увеличава значително, намалява се усвояването на токсични метали от почвата или се обогатява съдържанието на полезни вещества в реколтата. Подобни разработки се разглеждат като инструмент срещу недохранването и климатичния стрес, който все по-често поразява традиционните сортове. За милиони хора това би могло да означава по-достъпна и по-пълноценна храна в дългосрочен план.

Но всяка "генетична ножица" има и друга страна. Неправителствени организации и критици на технологията предупреждават, че дори прецизното редактиране може да доведе до неочаквани промени – нови алергени, токсини или ефекти, които се проявяват след години. Освен чисто научните въпроси, силно притеснение буди и патентната рамка: ако ключовите CRISPR-технологии и сортове се държат от малък брой корпоративни играчи, контролът върху хранителната система може да се концентрира в много малко ръце.

Етичните дебати стигат още по-далеч. Експерти по биоетика отбелязват, че генното редактиране лесно може да се използва в подкрепа на монокултури – отглеждане на огромни площи с един-единствен, "идеален" сорт. Това носи краткосрочни икономически ползи, но прави системата изключително уязвима: ако се появи нов вредител или болест, тя може да удари едновременно милиони хектари, а заедно с тях и милиони хора. Така инструмент, замислен да усилва продоволствената сигурност, може да я подкопае, ако се използва едностранчиво.

Паралелно с генните ножици полето се изпълва със сензори. Интернет на нещата навлезе в земеделието под формата на малки устройства, които следят влажността на почвата, температурата, нивото на хранителни вещества и дори растежа на растенията в реално време. Тези данни позволяват на фермерите да поливат точно толкова, колкото е нужно, да торят на правилното място и в правилния момент, да намалят пръсканията и да реагират на проблеми, още преди да се виждат с просто око.

Прецизното земеделие вече има своите примери и в България. Компании внедряват GPS-системи в трактори, автоматизирани платформи за управление на машините и софтуер, който синхронизира данните за полетата, навигационните линии и обработките. Сензорни метеостанции до нивите дават почасови прогнози и измерват реалните условия, а дронове облитат огромни площи, за да заснемат състоянието на почвата и културите и да подготвят дигитални препоръки за торене и поливане.

Тези технологии могат да спестят много вода, гориво и препарати, да намалят загубите и да увеличат добивите – нещо критично важно в условията на климатична криза и ограничени ресурси. За фермер с разпръснати ниви данните в телефона се превръщат в своеобразен "радар" за полетата – вместо да обикаля всичко, той може да види къде точно има нужда от намеса и къде не. На теория това е печелившо за всички: по-малко разходи, по-малък натиск върху природата, повече храна.

Практиката обаче показва, че не винаги се получава така. Анализи на агротехнологични проекти в други региони по света подсказват, че прекаленото разчитане на едно-единствено "вълшебно решение" може да доведе до дългове, деградирани почви и дори до ръст на глада. Когато моделът се основава на скъпи семена, химически торове и силна зависимост от външно финансиране, малките земеделци често се оказват по-уязвими, отколкото преди.

Критиците на така нареченото "Big Ag" – големите агрокорпорации – напомнят, че контролът върху семената, препаратите, машините и дори данните за полетата е мощен инструмент за влияние върху цели страни и региони. Ако фермерът е обвързан с конкретна технология, конкретен доставчик и сложни лицензионни условия, свободата му да избира какво и как да отглежда значително намалява. В крайна сметка зависимостта може да се премести от капризите на времето към капризите на пазара и софтуерните ъпдейти.

Поддръжниците на новите технологии не отричат рисковете, но настояват, че без научен прогрес просто няма как да се справим с мащаба на предизвикателството. Светът расте, климатът се променя, а традиционните методи на земеделие – колкото и да са ценни – трудно могат сами да осигурят достатъчно храна, без да разрушат екосистемите. Според тях ключът е в това технологиите да се прилагат с мисъл за местния контекст, да се комбинират с устойчиви практики и да бъдат управлявани прозрачно.

В центъра на спора всъщност стои не толкова въпросът "технологии – да или не", а "кой ги притежава и в чий интерес се използват". Експерти по продоволствена политика предупреждават, че ако регулациите, патентите и инвестициите се пишат и движат основно от корпоративни интереси, рискът от нова вълна зависимости е огромен. Обратно – ако фермерите, местните общности и независимите учени имат реален глас в решенията, шансът технологиите да служат на обществото, а не обратното, е значително по-голям.

"Технологията сама по себе си нито спасява, нито поробва. Всичко зависи от начина, по който я използваме", казват изследователи, които работят върху връзката между генното редактиране, устойчивото земеделие и правата на фермерите. Според тях истинската "наука, която храни света" не е само в лабораториите и дроновете над нивите, а и в честната политика, отговорното финансиране и запазването на знанието на хората, които поколения наред са обработвали земята.

Днес CRISPR-културите, умното земеделие и сензорите в полетата изглеждат като неизбежна част от бъдещето на храната. Дали ще се превърнат в спасение от глада или в нова зависимост от технологии и корпорации, ще зависи не само от учените и инженерите, но и от обществата, които решават каква храна искат – и на каква цена. Защото зад всяка "умна" система стои един много човешки въпрос: кой държи ключа към хляба ни.

Автор Софи Терзиева
Софи Терзиева

Автор на тази статия

Софи Терзиева е журналистка, специализирана в сферата на технологиите, иновациите и научните открития. Има публикации в престижни издания.

Обича да обяснява сложни теми на разбираем език. Следи отблизо развитието на изкуствения интелект и научните конференции.

Тагове:
климатични промени генно редактиране корпорации продоволствена сигурност CRISPR умно земеделие агротехнологии
Сподели:

Коментари (76)

Avatar
Commenter

30716732

19.02.2026, 13:07

абе, вижте сега к'во ни подхвърлят пак! "спасение от глада", ама аз помня и за "европейските стандарти" дето ги вкараха преди години... да не се окаже, че пък ще сме зависи 😏

Commenter

Mariya65

19.02.2026, 13:10

Абе пич, тва за "спасението от глада"... да не ни вкарват пак във филми! Разбирам, наука е, технологии – хубаво, ама помните ли как се хвалеха с евро-стандартите и после к'во? Всички производители ги дух

Commenter

real319@gmail

19.02.2026, 13:07

Абе, хора, честно?! Чета тази новина и ми става яко! CRISPR... умни полета... все едно сме в някой sci-fi филм, а не в реалния живот.

Commenter

Вадар

19.02.2026, 13:08

Ахаха, real319, баси! То верно, яко е! 😅 Но важното е

Commenter

Истински_Патриот

19.02.2026, 13:11

ей, real319! напълно те разбирам, яко е наистина! ама виж сега, откъде друга да дойде тази технология, а? руснаците ли ще ни я подарят? ха-ха, майтапа настрана, ама сериозно - трябва да гледаме напред. европа и сащ вече ги ползват тези неща! 🔥

Commenter

Дидар

19.02.2026, 13:11

Ей, real319@gmail, я те разбирам напълно! И аз се шокирах като прочетох за CRISPR-а, все едно съм попаднал във филм на Стивън Спилбърг... ама с картофи! 😂

Commenter

super_wolf429

19.02.2026, 13:12

Абе, пич, real319, напълно си прав! И аз яко се впечатлих от тия технологии - все едно сме извънземни ама в добрия смисъл, разбираш ли? Да произвеждаме повече храна – това е жизненоважно за света. А то глад има и ще има докато някои хора си играят на войни и корупция!

Commenter

Бослав

19.02.2026, 13:28

хм, интересно… това с генното редактиране на културите звучи обещаващо на теория, разбира се. но все пак, наистина ли сме готови да заложим всичко на тези технологии? откъде ще дойдат семената? ще ги държат ли някакви големи корпорации в ръ

Commenter

iysux525

19.02.2026, 13:30

Абе, Бослав, наистина ли се притесняваме от корпорации, след като гледаме 😡

Commenter

ftdklyb417

19.02.2026, 13:30

Абе Бослав, наистина ли сме толкова наивни да си мислим, че някой ще

Commenter

user87@gmail

19.02.2026, 13:29

Абе, хора… пиша ви аз, човекът от народа, след като прочетах тази статия. И кво да кажа? Умните полета, сензорите, GPS-ите... всичко е готино на теория, не споря. Храната е проблем, знаеш ли колко народ гладува по света? Това, че може да имаме повече реколти – браво! Искаме си храна, нормално.

Commenter

0B3D670A

19.02.2026, 13:49

АБЕ, викам си аз… дали пък няма да стане ката с тия 😜

Commenter

037FFE06

19.02.2026, 13:51

абе, тия от статията дебатят, а аз питам: кой ще плати за тия "умни" полета? нашите фермери ли с техните пенсии да теглят кредити, че да си купят gps трактор? да

Commenter

Луд_Реалист

19.02.2026, 14:31

Евала за статията, наистина интересна тема! Аз лично мисля, че трябва да сме отворени към новите технологии, особено когато говорим за нещо толкова важно като продоволствената сигурност. Гладът е реален проблем и ако има начин да произведем повече храна по-ефективно – добре

Commenter

mega_angel777

19.02.2026, 14:33

Аве, Луд Реалист прав си напълно! Тва с глада е сериозна работа. И аз гледам – технологиите са ни шанс да сме

Commenter

Бослав

19.02.2026, 14:33

Абе, Луд_Реалист прав си, абсолютно. Трябва

Commenter

eyvcjrp214

19.02.2026, 14:33

абе, луд реалист, евала за коментара! прав си, трябва да сме отворени към новото, ама да не ни се изпусне акъла! "ефективно" е хубаво нещо, ама на каква цена? честно ли не виждате, че зад тези "умни полета" и "crispr-и" стои някой голям играч, който ще си прави сметки за печалби, а не за хората?!

Commenter

pro_wolf

19.02.2026, 14:36

Абе Луд Реалист, прав си за всичко! Гладот не е шега работа, а аз съм супер доволен, че сме част от Европа и те ни държат в крак с тези технологии. Да, винаги има "ама" – корпорациите да не са ни набутали после

Commenter

Dimi64

19.02.2026, 14:35

Абе, хора, здравейте! Чета коментарите и си викам - добре де, всички правят смислени въпроси, браво на тях. Но все пак... ДА се включа и аз с мое мнение.

Commenter

mega_hero678

19.02.2026, 14:36

Ей Dimi64, здрасти! Напълно си прав човече, важното е от кого сме зависими! Абе ти вижда

Commenter

Гелов

19.02.2026, 14:51

Абе хора, здравейте пак! 😂 Добре де, чета коментарите и се замислям... Луд Реалист е прав – глада не е шега работа. И да, технологиите са ни нужни, това е факт. Но 037FFE06 много яко го е казал - кой ще плати, бе?! Нашите бабички и дядовци с техните земеделски дружки ли ще правят революция със GPS трактори? Не мисля така!

Commenter

5BFFC9

19.02.2026, 14:54

абе гелов, здрастиии! 😂 браво за коментара, пич! напълно си прав - бабичките с дружките и gps трактори... виж я таа картинка! 🤣

Commenter

Честит_Патриот

19.02.2026, 14:54

Абе Гелов, мн точно каза! 😂 Ама и Луд Реа

Commenter

Нишко

19.02.2026, 14:54

хей, здравейте! интересна тема наистина... ама се замислям - доколко сме сигурни, че тези технологии ще са достъпни за малките фермери у нас? трябва да подкреп

Commenter

Прав_Граждан

19.02.2026, 14:55

Я да питам - докато тия американски корпорации си правят парите, ба

Commenter

33A43B37CB

19.02.2026, 14:57

Ей Нишко, здрасти! Точно така си мислиш - много важен въпрос задаваш! Малките фермери са гръбнакът на България, ама ако ги оста

Commenter

Точев

19.02.2026, 14:58

Абе Нишко, здравей! Прав си напълно - точно това ме притеснява. Иначе звучи супер, умни полета, реколта, науката е

Commenter

bqjxxn544

19.02.2026, 15:32

Евала за статията! Но тука трябва мнооого внимаение, хора

Commenter

pro_wolf551

19.02.2026, 15:34

Абе, пичове, здравейте! Видях коментарите и реших да се включа, де. Бqjxxn544 прав си, трябва внимание, ама пак казвам - не бива да хвърляме тоягата в гърбища веднага. CRISPR-то е интересно нещо НАИСТИНА, потенциалът му е огромен.

Commenter

mega_master

19.02.2026, 15:34

Хмм, интересно. Ама пак ли ще зависим от западните корпорации? Да видим ДАЛИ ЕС ще ни даде някакви грантове за да си вземем тая

Commenter

Нино

19.02.2026, 15:36

Абе, mega_master, тва го казваш така, все едно сме свикнали на добро! Да, зависимост ще има, няма как иначе. Ама поне зависимост от Европа, от хора дето се опитват да решават проблемите ни, а не от Русия, която само търси начин да ни оплете в мрежите си! 😡

Commenter

Yordan56

19.02.2026, 15:38

Абе, mega_master, к'ви грантове бе? Честно ли, още ли чакаме някой да

Commenter

ivan64@gmail

19.02.2026, 16:14

Абе хора, к'во става тука?! 😂 CRISPR... умни полета... звучи като научно-фантастичен филм, а не като реална новина. Mega_master е прав – пак ще ни докарват на тръни от западните корпорации, ама деба! Сериозно, какъв е този цирк с генно модифицираните храни?

Commenter

Dimi52

19.02.2026, 16:19

Абе, Иване, к'ви са ти тия? 😂 Напълно съм съгласен с crazy_boss! Ясно е, че трябва да сме предпазливи, ама да се плашим

Commenter

Vasil67

19.02.2026, 16:19

Абе, иван64, деба! 😂 На запад ще ни докарват на тръни, да, ама

Commenter

Стар_Българин

19.02.2026, 16:37

Абе, вие голям смях! 🤣 Тази статия ме накара да се замисля... Да, хубаво е да имаме нови технологии, да хванем вълната на прогреса - Европа СИ върви напред! Ама все пак

Commenter

8D9002

19.02.2026, 16:39

Ей, Стар_Българин, напълно те разбирам за смяха! 🤣 И аз се замислих като чета статията. Супер е, че Европа ни държи в крак с технологиите, наистина! Ние сме част от общия европейски пазар и трябва да използваме тези възможности. 🤬

Commenter

Ivan29

19.02.2026, 16:41

абе, стар_българин, ами да, ама докога ще зависим от някакви корпорации,

Commenter

6E917EE406

19.02.2026, 16:41

абе, стар_българин, кво значи "все пак"? 🤨 европа напредва - ясно е! ние с тези стари технологии все ще си гледаме реколтата малка и народът гладен, ако не се хванем здраво

Commenter

mpfsg18

19.02.2026, 16:55

абе, наистина ли?! 🤦‍♂️ говорят за зависимост от корпорации... ами досега какво правехме? руските газ и зърно също създаваха зависимост, нали? сега поне имаме шанс да

Commenter

Лош_Патриот

19.02.2026, 16:59

Прав сте напълно, mpfsg18! Наистина ли се чудим откъде идва зависимостта? Векове сме живели в зависимост от други - първо от Османската империя, после от Съветския съюз… И какви дивиденти донесоха тези зависимости?! А сега, да видим дали можем да си осигурим по-голяма хранителна независимост с модерните технологии.

Commenter

5F56C003E6

19.02.2026, 17:10

Абе, пичове, да се разбере едно нещо - зависимост винаги има! Важното е от кого зависим и

Commenter

Лош_Граждан

19.02.2026, 17:11

Амиии, напълно прав си пич - зависимост е имало вина

Commenter

xumf98

19.02.2026, 17:14

Абе, пичове, ама вие изобщо чувате ли какво говорим?! Разбирам за зависимостта, разбирам Ранов да е нащрек с газта – то верно, нема как да забравим... Но тука става въпрос за ХРАНА, хора! Гладуват деца по света, а ние се притесняваме дали ще ядем "генно модифицирани домати"

Commenter

Честит_Българин

19.02.2026, 17:15

абе, точно! 5f56c003e6 казал истината. и зависимост от русия никога не е била добра идея, нали? 😉 да си зависим

Commenter

Истински_Софиянец

19.02.2026, 17:13

Ей хора, наистина ли се страхуваме от бъдещето?! 🧐 Това с CRISPR-а звучи като шанс да сме по-самостоятелни 💸

Commenter

F6DB48FCCE

19.02.2026, 17:16

Абе, Истински_Софиянец, ти сигурен ли си, че "самостоятел

Commenter

ultra_master406

19.02.2026, 18:05

Абе хора, сериозно ли?! Всеки нов опит за подобряване на живота ни води до "зависимости", а? 🤦‍♀️ Да, зависимост винаги ще има, това е ясно. Но да си зависим от технологии и научен прогрес - особено такива, които могат да решават проблеми като глада - не ми се струва чак толкова лошо. Нали все пак искаме децата ни да ядат? Важното е да го правим разумно и да подкрепяме наши

Commenter

Vasil45

19.02.2026, 18:07

Абе, ultra_master406, прав си за зависимостта – винаги ще има някаква форма на такава. Но ти наистина ли вярваш, че е по-добре да се молим на небето и да чакаме дъжд, вместо да използваме науката? Да, корпорациите може да имат интерес, това е ясно - трябва да внимаваме! И да има регулация, разбира се. Но да отказваме технологии, които могат да намалят глада, да спасят фермерите ни от скъпи торове и пестициди, да увеличат добивите... Това просто е безумие!

Commenter

Vasil39

19.02.2026, 18:10

Абе хора, да се успокоите малко! 😂 Четем за CRISPR и умни полета, а тука все едно четем за краят на света! Да, зависимост винаги е имало и ще има - то какво друго? Но да се хващаме за кинти по този въпрос

Commenter

cool_angel202

19.02.2026, 18:16

Абе тва CRISPR – добро ли е или ло6о? Дали евро 💩

Commenter

Ивако

19.02.2026, 18:17

абе, cool_angel202, тва "добро ли е или лошо" е въпрос като за милион долара, нали? ама виж сега... crispr е просто инструмент, все едно да питаш дали ножът е добър или лош. зависи как го използваш!

Commenter

hqgda487

19.02.2026, 18:17

абе, cool_angel202, евро 💩 ли?! сериозно ли питаш дали тва crispr е добро или лошо? мисля си аз – по-добре да сме зависими от наука и технологии, които може да ни нахранят, отколкото да си чакаме помощта от някъде... абе виж какво се случва с украйна, щом се разчита на "приятели" 👎

Commenter

979BA565

19.02.2026, 18:18

Абе, cool_angel202, евро 💩 ли питаш?! Сериозно, човек, гледай си "новините" от руските пропагандни канали, че да ти е по-спокойно. 😂

Commenter

ivan448@bg

19.02.2026, 18:19

Абе, cool_angel202, евро 💩 ли? Аааа, хаха! Ясно е на кой му се струва "евро 💩", на тия дето си мислят, че може да се сеем с коса и да жънем с ръце през 202

Commenter

Честит_Реалист

19.02.2026, 19:55

Евала на учените! Да видим дали тва с генно редактираните кърпи ще ни спаси от глада, а не само

Commenter

cool_master45

19.02.2026, 20:41

Ей хора, кво стаа тука?! 🤯 Сериозно ли обсъждаме дали да ядем генно модифицирани домати или да се молим на небето за дъжд? Аз казвам – наука е, прогрес е

Commenter

pesho438@bg

19.02.2026, 20:46

Абе, cool_master45, прав си че науката е прогрес, ама да не прекаляваме с ентусиазма! Разбирам, че искаме да решим проблема с глада – това е напълно логично и важно за всички ни. Но дали наистина сме се замислили докъде може да СТИГНЕ тази зависимост?

Commenter

super_hero

19.02.2026, 21:14

Абе, наистина ли още спорим дали е добре или лошо? Нали сме в Европа, има си регулации, проверки… Нека да видим как ще помогне на българските фермери това, а не само да се плашат хо

Commenter

mega_tiger

19.02.2026, 21:17

Абе, супер герой, прави си прав, разбира се! Европа е Европа, има си закони... ама то все тая какви регулации има, като после се оказва, че някоя голяма корпорация си е изиграла играта и ни оставили на някаква нова зависимост. Да видим де, ще помогне ли на дядо Стоилов с

Commenter

Ранов

19.02.2026, 21:15

Абе тва с умните полета е яко, ама да не стане пак като с газта - зависимост от 🙄

Commenter

Луд_Бургазлия

19.02.2026, 21:33

Абе хора, ей... четох новината и ми стана малко криво. Да, хубаво е, че има наука и технологии – това е супер, няма спор. Ноооо... (изписвам две нули за да се разбере колко съм скептичен)

Commenter

Дислав

19.02.2026, 22:11

Здравейте, колеги

Commenter

bg169@gmail

19.02.2026, 22:13

дислав, здрастиии! абе, харесва ми тази новина, ама с едно

Commenter

Мичев

19.02.2026, 22:24

Абе хора, бая интересна тема! Много съм доволен, че Европа ни държи в крак с технологиите – CRISPR-то, умните полета... Браво на учените! Това е бъдещето, наистина може да помогне на нашите фермери и да увеличи реколтата.

Commenter

bcqtyah61

19.02.2026, 22:53

Евала за технологиите! Само да не се окаже, че пък трябва да купу

Commenter

Бошко

19.02.2026, 22:53

ей хора! браво на европа за технологиите! сега да видим дали ще стиг 🤬

Commenter

crazy_boss

19.02.2026, 23:02

бах мамата! гениално! 🤩 най-сетне ще имаме повече храна за народа, а не да гледаме как руснаците се гаврят с житото! ЕВРОПА е най-добрата! 💪 давай, наука, давай

Commenter

Мимир

19.02.2026, 23:44

Абе, сериозно ли? CRISPR технологии?! Страшно съм развълнуван! Накрая ще имаме храна в изобилие, а не да ни тормозят с тия руски глупости и манипулации на пазара.

Commenter

mfemz249

20.02.2026, 00:25

Браво само! 🥳 Най-сетне нщо полезно, а не пропаганда от путлерската Русия. Да 👍

Commenter

Нилов

20.02.2026, 02:21

Абе, баце, щом Европа прави такива неща - значи сме на прав път! Честна дума, тая наука е яко нещо. Дано да стане работата, че скоро гледах документален филм за глада

Commenter

Ивашко

20.02.2026, 02:51

абе, хора, мн сте възбудени тук, разбирам ви напълно. храната е основен проблем и всякакви технологии, които обещават повече реколти са добре дошли, особено предвид случващото се по света с климатичните промени и войните... но все пак, трябва да сме малко по-предпазливи.

Commenter

pesho303@abv

20.02.2026, 03:00

Бравооо! 🚀 Супер новина! Най-сетне нещо умно и прогресивно

Commenter

Ivan20

20.02.2026, 04:41

Абе, хора, браво за темата! Сериозно, много яко нещо се случва с тая генна модификация и умните полета. Нилов е прав – щом Европа го прави, значи имаме шанс да се развиваме и ние!

Commenter

Млад_Граждан

20.02.2026, 05:22

Ей, здравейте! Ама наистина ли ще имаме по-добри реколти? Надявам се да е така, че положението със храната става все по-зле... Само да не ни докара някакви проблеми после, както винаги

Commenter

Стар_Бургазлия

20.02.2026, 05:25

абе, верно ивашко, внимателно с тия технологии! яко звучи, ама трябва да видим откъде идват парите и кой ги контролира, да не се окажем пак зависими от някой, а може и от