Наука, которая кормит мир: CRISPR-культуры и умные поля — спасение от голода или новая зависимость?

Редакция BurgasMedia Софи Терзиева
19.02.2026 • 12:54
2228 прегледа
76 коментара
Наука, которая кормит мир: CRISPR-культуры и умные поля — спасение от голода или новая зависимость?
Снимка от Einboeck.official, Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Генно отредактированные культуры, датчики в почве и тракторы с GPS обещают больше урожая и меньше потерь. Но до какой степени это решение проблемы голода — и откуда начинается зависимость от технологий и корпораций?

Можем ли мы накормить растущее население планеты с помощью лаборатории, дрона и приложения на телефоне? Или просто заменяем одни зависимости другими — от климата и природы к программному обеспечению, патентам и крупным корпорациям? Вопрос звучит как сюжет из научной фантастики, но для фермеров по всему миру, в том числе и в Болгарии, он уже вполне реален.

В основе новой аграрной революции лежат три ключевые технологии: генное редактирование с CRISPR, "умное" земледелие с датчиками и интернетом вещей, а также высокотехнологичная механизация с GPS и точным управлением. CRISPR позволяет изменять растения, чтобы они переносили засуху, жару и болезни, давали более высокий урожай или были богаче витаминами и минералами, что делает ее одним из самых перспективных инструментов для продовольственной безопасности.

Для обычного человека CRISPR часто описывается как "генетические ножницы": система, которая может очень точно вырезать или исправить конкретный участок ДНК растения. Эта точность является и большим обещанием технологии — вместо того, чтобы вносить чужие гены, делаются небольшие изменения в существующем геноме, например, для усиления естественной устойчивости к болезни. Так можно создать культуры, дающие больше пищи на той же площади и менее зависимые от дорогих препаратов.

Есть примеры, когда с помощью CRISPR урожайность ключевых культур, таких как рис, значительно увеличивается, уменьшается усвоение токсичных металлов из почвы или обогащается содержание полезных веществ в урожае. Подобные разработки рассматриваются как инструмент против недоедания и климатического стресса, который все чаще поражает традиционные сорта. Для миллионов людей это могло бы означать более доступное и более полноценное питание в долгосрочной перспективе.

Но у каждых "генетических ножниц" есть и другая сторона. Неправительственные организации и критики технологии предупреждают, что даже точное редактирование может привести к неожиданным изменениям — новым аллергенам, токсинам или эффектам, которые проявляются спустя годы. Помимо чисто научных вопросов, сильное беспокойство вызывает и патентная рамка: если ключевые CRISPR-технологии и сорта удерживаются небольшим числом корпоративных игроков, контроль над системой питания может сконцентрироваться в очень немногих руках.

Этические дебаты заходят еще дальше. Эксперты по биоэтике отмечают, что генное редактирование легко может быть использовано в поддержку монокультур — выращивания огромных площадей одним-единственным, "идеальным" сортом. Это приносит краткосрочные экономические выгоды, но делает систему чрезвычайно уязвимой: если появится новый вредитель или болезнь, она может ударить одновременно по миллионам гектаров, а вместе с ними и по миллионам людей. Таким образом, инструмент, задуманный для усиления продовольственной безопасности, может ее подорвать, если используется односторонне.

Параллельно с генными ножницами поле заполняется датчиками. Интернет вещей вошел в земледелие в виде небольших устройств, которые следят за влажностью почвы, температурой, уровнем питательных веществ и даже ростом растений в реальном времени. Эти данные позволяют фермерам поливать ровно столько, сколько нужно, удобрять в правильном месте и в правильный момент, сократить опрыскивания и реагировать на проблемы, еще до того, как они будут видны невооруженным глазом.

Точное земледелие уже имеет свои примеры и в Болгарии. Компании внедряют GPS-системы в тракторы, автоматизированные платформы для управления машинами и программное обеспечение, которое синхронизирует данные о полях, навигационные линии и обработки. Сенсорные метеостанции у нив дают почасовые прогнозы и измеряют реальные условия, а дроны облетают огромные площади, чтобы запечатлеть состояние почвы и культур и подготовить цифровые рекомендации по внесению удобрений и поливу.

Эти технологии могут сэкономить много воды, топлива и препаратов, уменьшить потери и увеличить урожайность — что критически важно в условиях климатического кризиса и ограниченных ресурсов. Для фермера с разбросанными нивами данные в телефоне превращаются в своеобразный "радар" для полей — вместо того, чтобы обходить все, он может увидеть, где именно требуется вмешательство, а где нет. Теоретически это выгодно для всех: меньше затрат, меньшее давление на природу, больше пищи.

Практика, однако, показывает, что не всегда получается так. Анализы агротехнологических проектов в других регионах мира показывают, что чрезмерная ставка на одно-единственное "волшебное решение" может привести к долгам, деградированным почвам и даже к росту голода. Когда модель основана на дорогих семенах, химических удобрениях и сильной зависимости от внешнего финансирования, небольшие земледельцы часто оказываются более уязвимыми, чем раньше.

Критики так называемого "Big Ag" — крупных агрокорпораций — напоминают, что контроль над семенами, препаратами, машинами и даже данными о полях является мощным инструментом влияния на целые страны и регионы. Если фермер связан с конкретной технологией, конкретным поставщиком и сложными лицензионными условиями, его свобода выбора того, что и как выращивать, значительно снижается. В конечном счете зависимость может переместиться от прихотей погоды к прихотям рынка и обновлениям программного обеспечения.

Сторонники новых технологий не отрицают риски, но настаивают, что без научного прогресса просто не справиться с масштабом вызова. Мир растет, климат меняется, а традиционные методы земледелия — какими бы ценными они ни были — с трудом могут сами обеспечить достаточно пищи, не разрушая экосистемы. По их мнению, ключ в том, чтобы технологии применялись с учетом местного контекста, сочетались с устойчивыми практиками и управлялись прозрачно.

В центре спора на самом деле стоит не столько вопрос "технологии — да или нет", а "кто ими владеет и в чьих интересах они используются". Эксперты по продовольственной политике предупреждают, что если регулирования, патенты и инвестиции пишутся и движутся в основном корпоративными интересами, риск новой волны зависимостей огромен. И наоборот — если фермеры, местные сообщества и независимые ученые имеют реальный голос в решениях, шанс, что технологии будут служить обществу, а не наоборот, значительно больше.

"Технология сама по себе ни спасает, ни порабощает. Все зависит от того, как мы ее используем", — говорят исследователи, которые работают над связью между генным редактированием, устойчивым земледелием и правами фермеров. По их мнению, настоящая "наука, которая кормит мир" не только в лабораториях и дронах над нивами, но и в честной политике, ответственном финансировании и сохранении знаний людей, которые поколениями обрабатывали землю.

Сегодня CRISPR-культуры, умное земледелие и датчики в полях выглядят как неизбежная часть будущего пищи. Превратятся ли они в спасение от голода или в новую зависимость от технологий и корпораций, будет зависеть не только от ученых и инженеров, но и от обществ, которые решают, какую пищу они хотят — и по какой цене. Потому что за каждой "умной" системой стоит один очень человеческий вопрос: кто держит ключ к нашему хлебу.

Автор Софи Терзиева
Софи Терзиева

Автор на тази статия

Софи Терзиева е журналистка, специализирана в сферата на технологиите, иновациите и научните открития. Има публикации в престижни издания.

Обича да обяснява сложни теми на разбираем език. Следи отблизо развитието на изкуствения интелект и научните конференции.

Тагове:
изменение климата редактирование генов корпорации продовольственная безопасность CRISPR умное земледелие агротехнологии
Сподели:

Коментари (76)

Avatar
Commenter

30716732

19.02.2026, 13:07

абе, вижте сега к'во ни подхвърлят пак! "спасение от глада", ама аз помня и за "европейските стандарти" дето ги вкараха преди години... да не се окаже, че пък ще сме зависи 😏

Commenter

Mariya65

19.02.2026, 13:10

Абе пич, тва за "спасението от глада"... да не ни вкарват пак във филми! Разбирам, наука е, технологии – хубаво, ама помните ли как се хвалеха с евро-стандартите и после к'во? Всички производители ги дух

Commenter

real319@gmail

19.02.2026, 13:07

Абе, хора, честно?! Чета тази новина и ми става яко! CRISPR... умни полета... все едно сме в някой sci-fi филм, а не в реалния живот.

Commenter

Вадар

19.02.2026, 13:08

Ахаха, real319, баси! То верно, яко е! 😅 Но важното е

Commenter

Истински_Патриот

19.02.2026, 13:11

ей, real319! напълно те разбирам, яко е наистина! ама виж сега, откъде друга да дойде тази технология, а? руснаците ли ще ни я подарят? ха-ха, майтапа настрана, ама сериозно - трябва да гледаме напред. европа и сащ вече ги ползват тези неща! 🔥

Commenter

Дидар

19.02.2026, 13:11

Ей, real319@gmail, я те разбирам напълно! И аз се шокирах като прочетох за CRISPR-а, все едно съм попаднал във филм на Стивън Спилбърг... ама с картофи! 😂

Commenter

super_wolf429

19.02.2026, 13:12

Абе, пич, real319, напълно си прав! И аз яко се впечатлих от тия технологии - все едно сме извънземни ама в добрия смисъл, разбираш ли? Да произвеждаме повече храна – това е жизненоважно за света. А то глад има и ще има докато някои хора си играят на войни и корупция!

Commenter

Бослав

19.02.2026, 13:28

хм, интересно… това с генното редактиране на културите звучи обещаващо на теория, разбира се. но все пак, наистина ли сме готови да заложим всичко на тези технологии? откъде ще дойдат семената? ще ги държат ли някакви големи корпорации в ръ

Commenter

iysux525

19.02.2026, 13:30

Абе, Бослав, наистина ли се притесняваме от корпорации, след като гледаме 😡

Commenter

ftdklyb417

19.02.2026, 13:30

Абе Бослав, наистина ли сме толкова наивни да си мислим, че някой ще

Commenter

user87@gmail

19.02.2026, 13:29

Абе, хора… пиша ви аз, човекът от народа, след като прочетах тази статия. И кво да кажа? Умните полета, сензорите, GPS-ите... всичко е готино на теория, не споря. Храната е проблем, знаеш ли колко народ гладува по света? Това, че може да имаме повече реколти – браво! Искаме си храна, нормално.

Commenter

0B3D670A

19.02.2026, 13:49

АБЕ, викам си аз… дали пък няма да стане ката с тия 😜

Commenter

037FFE06

19.02.2026, 13:51

абе, тия от статията дебатят, а аз питам: кой ще плати за тия "умни" полета? нашите фермери ли с техните пенсии да теглят кредити, че да си купят gps трактор? да

Commenter

Луд_Реалист

19.02.2026, 14:31

Евала за статията, наистина интересна тема! Аз лично мисля, че трябва да сме отворени към новите технологии, особено когато говорим за нещо толкова важно като продоволствената сигурност. Гладът е реален проблем и ако има начин да произведем повече храна по-ефективно – добре

Commenter

mega_angel777

19.02.2026, 14:33

Аве, Луд Реалист прав си напълно! Тва с глада е сериозна работа. И аз гледам – технологиите са ни шанс да сме

Commenter

Бослав

19.02.2026, 14:33

Абе, Луд_Реалист прав си, абсолютно. Трябва

Commenter

eyvcjrp214

19.02.2026, 14:33

абе, луд реалист, евала за коментара! прав си, трябва да сме отворени към новото, ама да не ни се изпусне акъла! "ефективно" е хубаво нещо, ама на каква цена? честно ли не виждате, че зад тези "умни полета" и "crispr-и" стои някой голям играч, който ще си прави сметки за печалби, а не за хората?!

Commenter

pro_wolf

19.02.2026, 14:36

Абе Луд Реалист, прав си за всичко! Гладот не е шега работа, а аз съм супер доволен, че сме част от Европа и те ни държат в крак с тези технологии. Да, винаги има "ама" – корпорациите да не са ни набутали после

Commenter

Dimi64

19.02.2026, 14:35

Абе, хора, здравейте! Чета коментарите и си викам - добре де, всички правят смислени въпроси, браво на тях. Но все пак... ДА се включа и аз с мое мнение.

Commenter

mega_hero678

19.02.2026, 14:36

Ей Dimi64, здрасти! Напълно си прав човече, важното е от кого сме зависими! Абе ти вижда

Commenter

Гелов

19.02.2026, 14:51

Абе хора, здравейте пак! 😂 Добре де, чета коментарите и се замислям... Луд Реалист е прав – глада не е шега работа. И да, технологиите са ни нужни, това е факт. Но 037FFE06 много яко го е казал - кой ще плати, бе?! Нашите бабички и дядовци с техните земеделски дружки ли ще правят революция със GPS трактори? Не мисля така!

Commenter

5BFFC9

19.02.2026, 14:54

абе гелов, здрастиии! 😂 браво за коментара, пич! напълно си прав - бабичките с дружките и gps трактори... виж я таа картинка! 🤣

Commenter

Честит_Патриот

19.02.2026, 14:54

Абе Гелов, мн точно каза! 😂 Ама и Луд Реа

Commenter

Нишко

19.02.2026, 14:54

хей, здравейте! интересна тема наистина... ама се замислям - доколко сме сигурни, че тези технологии ще са достъпни за малките фермери у нас? трябва да подкреп

Commenter

Прав_Граждан

19.02.2026, 14:55

Я да питам - докато тия американски корпорации си правят парите, ба

Commenter

33A43B37CB

19.02.2026, 14:57

Ей Нишко, здрасти! Точно така си мислиш - много важен въпрос задаваш! Малките фермери са гръбнакът на България, ама ако ги оста

Commenter

Точев

19.02.2026, 14:58

Абе Нишко, здравей! Прав си напълно - точно това ме притеснява. Иначе звучи супер, умни полета, реколта, науката е

Commenter

bqjxxn544

19.02.2026, 15:32

Евала за статията! Но тука трябва мнооого внимаение, хора

Commenter

pro_wolf551

19.02.2026, 15:34

Абе, пичове, здравейте! Видях коментарите и реших да се включа, де. Бqjxxn544 прав си, трябва внимание, ама пак казвам - не бива да хвърляме тоягата в гърбища веднага. CRISPR-то е интересно нещо НАИСТИНА, потенциалът му е огромен.

Commenter

mega_master

19.02.2026, 15:34

Хмм, интересно. Ама пак ли ще зависим от западните корпорации? Да видим ДАЛИ ЕС ще ни даде някакви грантове за да си вземем тая

Commenter

Нино

19.02.2026, 15:36

Абе, mega_master, тва го казваш така, все едно сме свикнали на добро! Да, зависимост ще има, няма как иначе. Ама поне зависимост от Европа, от хора дето се опитват да решават проблемите ни, а не от Русия, която само търси начин да ни оплете в мрежите си! 😡

Commenter

Yordan56

19.02.2026, 15:38

Абе, mega_master, к'ви грантове бе? Честно ли, още ли чакаме някой да

Commenter

ivan64@gmail

19.02.2026, 16:14

Абе хора, к'во става тука?! 😂 CRISPR... умни полета... звучи като научно-фантастичен филм, а не като реална новина. Mega_master е прав – пак ще ни докарват на тръни от западните корпорации, ама деба! Сериозно, какъв е този цирк с генно модифицираните храни?

Commenter

Dimi52

19.02.2026, 16:19

Абе, Иване, к'ви са ти тия? 😂 Напълно съм съгласен с crazy_boss! Ясно е, че трябва да сме предпазливи, ама да се плашим

Commenter

Vasil67

19.02.2026, 16:19

Абе, иван64, деба! 😂 На запад ще ни докарват на тръни, да, ама

Commenter

Стар_Българин

19.02.2026, 16:37

Абе, вие голям смях! 🤣 Тази статия ме накара да се замисля... Да, хубаво е да имаме нови технологии, да хванем вълната на прогреса - Европа СИ върви напред! Ама все пак

Commenter

8D9002

19.02.2026, 16:39

Ей, Стар_Българин, напълно те разбирам за смяха! 🤣 И аз се замислих като чета статията. Супер е, че Европа ни държи в крак с технологиите, наистина! Ние сме част от общия европейски пазар и трябва да използваме тези възможности. 🤬

Commenter

Ivan29

19.02.2026, 16:41

абе, стар_българин, ами да, ама докога ще зависим от някакви корпорации,

Commenter

6E917EE406

19.02.2026, 16:41

абе, стар_българин, кво значи "все пак"? 🤨 европа напредва - ясно е! ние с тези стари технологии все ще си гледаме реколтата малка и народът гладен, ако не се хванем здраво

Commenter

mpfsg18

19.02.2026, 16:55

абе, наистина ли?! 🤦‍♂️ говорят за зависимост от корпорации... ами досега какво правехме? руските газ и зърно също създаваха зависимост, нали? сега поне имаме шанс да

Commenter

Лош_Патриот

19.02.2026, 16:59

Прав сте напълно, mpfsg18! Наистина ли се чудим откъде идва зависимостта? Векове сме живели в зависимост от други - първо от Османската империя, после от Съветския съюз… И какви дивиденти донесоха тези зависимости?! А сега, да видим дали можем да си осигурим по-голяма хранителна независимост с модерните технологии.

Commenter

5F56C003E6

19.02.2026, 17:10

Абе, пичове, да се разбере едно нещо - зависимост винаги има! Важното е от кого зависим и

Commenter

Лош_Граждан

19.02.2026, 17:11

Амиии, напълно прав си пич - зависимост е имало вина

Commenter

xumf98

19.02.2026, 17:14

Абе, пичове, ама вие изобщо чувате ли какво говорим?! Разбирам за зависимостта, разбирам Ранов да е нащрек с газта – то верно, нема как да забравим... Но тука става въпрос за ХРАНА, хора! Гладуват деца по света, а ние се притесняваме дали ще ядем "генно модифицирани домати"

Commenter

Честит_Българин

19.02.2026, 17:15

абе, точно! 5f56c003e6 казал истината. и зависимост от русия никога не е била добра идея, нали? 😉 да си зависим

Commenter

Истински_Софиянец

19.02.2026, 17:13

Ей хора, наистина ли се страхуваме от бъдещето?! 🧐 Това с CRISPR-а звучи като шанс да сме по-самостоятелни 💸

Commenter

F6DB48FCCE

19.02.2026, 17:16

Абе, Истински_Софиянец, ти сигурен ли си, че "самостоятел

Commenter

ultra_master406

19.02.2026, 18:05

Абе хора, сериозно ли?! Всеки нов опит за подобряване на живота ни води до "зависимости", а? 🤦‍♀️ Да, зависимост винаги ще има, това е ясно. Но да си зависим от технологии и научен прогрес - особено такива, които могат да решават проблеми като глада - не ми се струва чак толкова лошо. Нали все пак искаме децата ни да ядат? Важното е да го правим разумно и да подкрепяме наши

Commenter

Vasil45

19.02.2026, 18:07

Абе, ultra_master406, прав си за зависимостта – винаги ще има някаква форма на такава. Но ти наистина ли вярваш, че е по-добре да се молим на небето и да чакаме дъжд, вместо да използваме науката? Да, корпорациите може да имат интерес, това е ясно - трябва да внимаваме! И да има регулация, разбира се. Но да отказваме технологии, които могат да намалят глада, да спасят фермерите ни от скъпи торове и пестициди, да увеличат добивите... Това просто е безумие!

Commenter

Vasil39

19.02.2026, 18:10

Абе хора, да се успокоите малко! 😂 Четем за CRISPR и умни полета, а тука все едно четем за краят на света! Да, зависимост винаги е имало и ще има - то какво друго? Но да се хващаме за кинти по този въпрос

Commenter

cool_angel202

19.02.2026, 18:16

Абе тва CRISPR – добро ли е или ло6о? Дали евро 💩

Commenter

Ивако

19.02.2026, 18:17

абе, cool_angel202, тва "добро ли е или лошо" е въпрос като за милион долара, нали? ама виж сега... crispr е просто инструмент, все едно да питаш дали ножът е добър или лош. зависи как го използваш!

Commenter

hqgda487

19.02.2026, 18:17

абе, cool_angel202, евро 💩 ли?! сериозно ли питаш дали тва crispr е добро или лошо? мисля си аз – по-добре да сме зависими от наука и технологии, които може да ни нахранят, отколкото да си чакаме помощта от някъде... абе виж какво се случва с украйна, щом се разчита на "приятели" 👎

Commenter

979BA565

19.02.2026, 18:18

Абе, cool_angel202, евро 💩 ли питаш?! Сериозно, човек, гледай си "новините" от руските пропагандни канали, че да ти е по-спокойно. 😂

Commenter

ivan448@bg

19.02.2026, 18:19

Абе, cool_angel202, евро 💩 ли? Аааа, хаха! Ясно е на кой му се струва "евро 💩", на тия дето си мислят, че може да се сеем с коса и да жънем с ръце през 202

Commenter

Честит_Реалист

19.02.2026, 19:55

Евала на учените! Да видим дали тва с генно редактираните кърпи ще ни спаси от глада, а не само

Commenter

cool_master45

19.02.2026, 20:41

Ей хора, кво стаа тука?! 🤯 Сериозно ли обсъждаме дали да ядем генно модифицирани домати или да се молим на небето за дъжд? Аз казвам – наука е, прогрес е

Commenter

pesho438@bg

19.02.2026, 20:46

Абе, cool_master45, прав си че науката е прогрес, ама да не прекаляваме с ентусиазма! Разбирам, че искаме да решим проблема с глада – това е напълно логично и важно за всички ни. Но дали наистина сме се замислили докъде може да СТИГНЕ тази зависимост?

Commenter

super_hero

19.02.2026, 21:14

Абе, наистина ли още спорим дали е добре или лошо? Нали сме в Европа, има си регулации, проверки… Нека да видим как ще помогне на българските фермери това, а не само да се плашат хо

Commenter

mega_tiger

19.02.2026, 21:17

Абе, супер герой, прави си прав, разбира се! Европа е Европа, има си закони... ама то все тая какви регулации има, като после се оказва, че някоя голяма корпорация си е изиграла играта и ни оставили на някаква нова зависимост. Да видим де, ще помогне ли на дядо Стоилов с

Commenter

Ранов

19.02.2026, 21:15

Абе тва с умните полета е яко, ама да не стане пак като с газта - зависимост от 🙄

Commenter

Луд_Бургазлия

19.02.2026, 21:33

Абе хора, ей... четох новината и ми стана малко криво. Да, хубаво е, че има наука и технологии – това е супер, няма спор. Ноооо... (изписвам две нули за да се разбере колко съм скептичен)

Commenter

Дислав

19.02.2026, 22:11

Здравейте, колеги

Commenter

bg169@gmail

19.02.2026, 22:13

дислав, здрастиии! абе, харесва ми тази новина, ама с едно

Commenter

Мичев

19.02.2026, 22:24

Абе хора, бая интересна тема! Много съм доволен, че Европа ни държи в крак с технологиите – CRISPR-то, умните полета... Браво на учените! Това е бъдещето, наистина може да помогне на нашите фермери и да увеличи реколтата.

Commenter

bcqtyah61

19.02.2026, 22:53

Евала за технологиите! Само да не се окаже, че пък трябва да купу

Commenter

Бошко

19.02.2026, 22:53

ей хора! браво на европа за технологиите! сега да видим дали ще стиг 🤬

Commenter

crazy_boss

19.02.2026, 23:02

бах мамата! гениално! 🤩 най-сетне ще имаме повече храна за народа, а не да гледаме как руснаците се гаврят с житото! ЕВРОПА е най-добрата! 💪 давай, наука, давай

Commenter

Мимир

19.02.2026, 23:44

Абе, сериозно ли? CRISPR технологии?! Страшно съм развълнуван! Накрая ще имаме храна в изобилие, а не да ни тормозят с тия руски глупости и манипулации на пазара.

Commenter

mfemz249

20.02.2026, 00:25

Браво само! 🥳 Най-сетне нщо полезно, а не пропаганда от путлерската Русия. Да 👍

Commenter

Нилов

20.02.2026, 02:21

Абе, баце, щом Европа прави такива неща - значи сме на прав път! Честна дума, тая наука е яко нещо. Дано да стане работата, че скоро гледах документален филм за глада

Commenter

Ивашко

20.02.2026, 02:51

абе, хора, мн сте възбудени тук, разбирам ви напълно. храната е основен проблем и всякакви технологии, които обещават повече реколти са добре дошли, особено предвид случващото се по света с климатичните промени и войните... но все пак, трябва да сме малко по-предпазливи.

Commenter

pesho303@abv

20.02.2026, 03:00

Бравооо! 🚀 Супер новина! Най-сетне нещо умно и прогресивно

Commenter

Ivan20

20.02.2026, 04:41

Абе, хора, браво за темата! Сериозно, много яко нещо се случва с тая генна модификация и умните полета. Нилов е прав – щом Европа го прави, значи имаме шанс да се развиваме и ние!

Commenter

Млад_Граждан

20.02.2026, 05:22

Ей, здравейте! Ама наистина ли ще имаме по-добри реколти? Надявам се да е така, че положението със храната става все по-зле... Само да не ни докара някакви проблеми после, както винаги

Commenter

Стар_Бургазлия

20.02.2026, 05:25

абе, верно ивашко, внимателно с тия технологии! яко звучи, ама трябва да видим откъде идват парите и кой ги контролира, да не се окажем пак зависими от някой, а може и от