Наука, що годує світ: CRISPR-культури та розумні поля – порятунок від голоду чи нова залежність?

Редакция BurgasMedia Софи Терзиева
19.02.2026 • 12:54
2231 прегледа
76 коментара
Наука, що годує світ: CRISPR-культури та розумні поля – порятунок від голоду чи нова залежність?
Снимка от Einboeck.official, Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Генно відредаговані культури, сенсори в ґрунті та трактори з GPS обіцяють більше врожаю та менше втрат. Але де закінчується рішення проблеми голоду – і звідки починається залежність від технологій та корпорацій?

Чи можемо ми нагодувати зростаюче населення планети за допомогою лабораторії, дрона та додатку на телефоні? Чи просто замінюємо одні залежності іншими – від клімату та природи до програмного забезпечення, патентів та великих корпорацій? Питання звучить як сюжет з наукової фантастики, але для фермерів по всьому світу, включно з Болгарією, воно вже цілком реальне.

В основі нової аграрної революції є три ключові технології: генне редагування з CRISPR, "розумне" землеробство з датчиками та інтернет речей, а також високотехнологічна механізація з GPS та точним управлінням. CRISPR дозволяє змінювати рослини, щоб вони витримували посуху, спеку та хвороби, давали вищий урожай або були багатшими на вітаміни та мінерали, що робить її одним з найперспективніших інструментів для продовольчої безпеки.

Для звичайної людини CRISPR часто описується як "генетичні ножиці": система, яка може дуже точно вирізати або виправити конкретну ділянку ДНК рослини. Ця точність є і великою обіцянкою технології – замість того, щоб вносити чужі гени, робляться невеликі зміни в існуючому геномі, наприклад, щоб посилити природну стійкість до хвороби. Таким чином можна створити культури, які дають більше їжі на тій самій площі та менше залежать від дорогих препаратів.

Є приклади, коли за допомогою CRISPR урожай ключових культур, таких як рис, значно збільшується, зменшується засвоєння токсичних металів з ґрунту або збагачується вміст корисних речовин у врожаї. Подібні розробки розглядаються як інструмент проти недоїдання та кліматичного стресу, який все частіше вражає традиційні сорти. Для мільйонів людей це могло б означати більш доступну та більш повноцінну їжу в довгостроковій перспективі.

Але кожні "генетичні ножиці" мають і інший бік. Неурядові організації та критики технології попереджають, що навіть точне редагування може призвести до неочікуваних змін – нових алергенів, токсинів або ефектів, які проявляються через роки. Окрім чисто наукових питань, сильне занепокоєння викликає і патентна рамка: якщо ключові CRISPR-технології та сорти утримуються невеликою кількістю корпоративних гравців, контроль над харчовою системою може зосереджуватися в дуже мало рук.

Етичні дебати сягають ще далі. Експерти з біоетики відзначають, що генне редагування легко може використовуватися на підтримку монокультур – вирощування величезних площ з одним-єдиним, "ідеальним" сортом. Це приносить короткострокові економічні вигоди, але робить систему надзвичайно вразливою: якщо з'явиться новий шкідник чи хвороба, вона може вразити одночасно мільйони гектарів, а разом з ними і мільйони людей. Таким чином, інструмент, задуманий для посилення продовольчої безпеки, може її підірвати, якщо використовується однобічно.

Паралельно з генними ножицями поле заповнюється сенсорами. Інтернет речей увійшов у землеробство у вигляді маленьких пристроїв, які стежать за вологістю ґрунту, температурою, рівнем поживних речовин і навіть ростом рослин у реальному часі. Ці дані дозволяють фермерам поливати рівно стільки, скільки потрібно, удобрювати у правильному місці та в правильний момент, зменшити обприскування та реагувати на проблеми ще до того, як їх видно неозброєним оком.

Точне землеробство вже має свої приклади і в Болгарії. Компанії впроваджують GPS-системи в трактори, автоматизовані платформи для управління машинами та програмне забезпечення, яке синхронізує дані для полів, навігаційних ліній та обробок. Сенсорні метеостанції біля нив дають погодинні прогнози та вимірюють реальні умови, а дрони облітають величезні площі, щоб зафіксувати стан ґрунту та культур і підготувати цифрові рекомендації для удобрення та поливу.

Ці технології можуть заощадити багато води, палива та препаратів, зменшити втрати та збільшити урожай – щось критично важливе в умовах кліматичної кризи та обмежених ресурсів. Для фермера з розкиданими нивами дані в телефоні перетворюються на своєрідний "радар" для полів – замість того, щоб обходити все, він може побачити, де саме є потреба у втручанні та де ні. Теоретично, це виграшно для всіх: менше витрат, менший тиск на природу, більше їжі.

Практика, однак, показує, що не завжди виходить так. Аналізи агротехнологічних проєктів в інших регіонах світу підказують, що надмірне покладання на одне-єдине "чарівне рішення" може призвести до боргів, деградованих ґрунтів і навіть до зростання голоду. Коли модель ґрунтується на дорогих насінні, хімічних добривах та сильній залежності від зовнішнього фінансування, малі землероби часто виявляються більш вразливими, ніж раніше.

Критики так званого "Big Ag" – великих агрокорпорацій – нагадують, що контроль над насінням, препаратами, машинами та навіть даними для полів є потужним інструментом впливу на цілі країни та регіони. Якщо фермер пов'язаний з конкретною технологією, конкретним постачальником і складними ліцензійними умовами, його свобода вибирати, що і як вирощувати, значно зменшується. Зрештою, залежність може переміститися від примх погоди до примх ринку та програмних апдейтів.

Прихильники нових технологій не заперечують ризиків, але наполягають, що без наукового прогресу просто немає як впоратися з масштабом виклику. Світ росте, клімат змінюється, а традиційні методи землеробства – якими б цінними вони не були – навряд чи можуть самі забезпечити достатньо їжі, не зруйнувавши екосистеми. На їхню думку, ключ у тому, щоб технології застосовувалися з думкою про місцевий контекст, щоб їх поєднували зі стійкими практиками та управляли прозоро.

У центрі суперечки насправді стоїть не так питання "технології – так чи ні", а "хто їх має і в чиїх інтересах вони використовуються". Експерти з продовольчої політики попереджають, що якщо регуляції, патенти та інвестиції пишуться та рухаються в основному корпоративними інтересами, ризик нової хвилі залежності є величезним. Навпаки – якщо фермери, місцеві громади та незалежні вчені мають реальний голос у рішеннях, шанс, що технології служитимуть суспільству, а не навпаки, є значно більшим.

"Технологія сама по собі ні рятує, ні поневолює. Все залежить від способу, яким ми її використовуємо", – кажуть дослідники, які працюють над зв'язком між генним редагуванням, стійким землеробством та правами фермерів. На їхню думку, справжня "наука, що годує світ" не лише в лабораторіях та дронах над нивами, а й у чесній політиці, відповідальному фінансуванні та збереженні знань людей, які поколіннями обробляли землю.

Сьогодні CRISPR-культури, розумне землеробство та сенсори в полях виглядають як неминуча частина майбутнього їжі. Чи перетворяться вони на порятунок від голоду чи на нову залежність від технологій та корпорацій, буде залежати не лише від вчених та інженерів, але й від суспільств, які вирішують, яку їжу хочуть – і за якою ціною. Тому що за кожною "розумною" системою стоїть одне дуже людське питання: хто тримає ключ до нашого хліба.

Автор Софи Терзиева
Софи Терзиева

Автор на тази статия

Софи Терзиева е журналистка, специализирана в сферата на технологиите, иновациите и научните открития. Има публикации в престижни издания.

Обича да обяснява сложни теми на разбираем език. Следи отблизо развитието на изкуствения интелект и научните конференции.

Тагове:
зміна клімату генне редагування корпорації продовольча безпека CRISPR розумне землеробство агротехнології
Сподели:

Коментари (76)

Avatar
Commenter

30716732

19.02.2026, 13:07

абе, вижте сега к'во ни подхвърлят пак! "спасение от глада", ама аз помня и за "европейските стандарти" дето ги вкараха преди години... да не се окаже, че пък ще сме зависи 😏

Commenter

Mariya65

19.02.2026, 13:10

Абе пич, тва за "спасението от глада"... да не ни вкарват пак във филми! Разбирам, наука е, технологии – хубаво, ама помните ли как се хвалеха с евро-стандартите и после к'во? Всички производители ги дух

Commenter

real319@gmail

19.02.2026, 13:07

Абе, хора, честно?! Чета тази новина и ми става яко! CRISPR... умни полета... все едно сме в някой sci-fi филм, а не в реалния живот.

Commenter

Вадар

19.02.2026, 13:08

Ахаха, real319, баси! То верно, яко е! 😅 Но важното е

Commenter

Истински_Патриот

19.02.2026, 13:11

ей, real319! напълно те разбирам, яко е наистина! ама виж сега, откъде друга да дойде тази технология, а? руснаците ли ще ни я подарят? ха-ха, майтапа настрана, ама сериозно - трябва да гледаме напред. европа и сащ вече ги ползват тези неща! 🔥

Commenter

Дидар

19.02.2026, 13:11

Ей, real319@gmail, я те разбирам напълно! И аз се шокирах като прочетох за CRISPR-а, все едно съм попаднал във филм на Стивън Спилбърг... ама с картофи! 😂

Commenter

super_wolf429

19.02.2026, 13:12

Абе, пич, real319, напълно си прав! И аз яко се впечатлих от тия технологии - все едно сме извънземни ама в добрия смисъл, разбираш ли? Да произвеждаме повече храна – това е жизненоважно за света. А то глад има и ще има докато някои хора си играят на войни и корупция!

Commenter

Бослав

19.02.2026, 13:28

хм, интересно… това с генното редактиране на културите звучи обещаващо на теория, разбира се. но все пак, наистина ли сме готови да заложим всичко на тези технологии? откъде ще дойдат семената? ще ги държат ли някакви големи корпорации в ръ

Commenter

iysux525

19.02.2026, 13:30

Абе, Бослав, наистина ли се притесняваме от корпорации, след като гледаме 😡

Commenter

ftdklyb417

19.02.2026, 13:30

Абе Бослав, наистина ли сме толкова наивни да си мислим, че някой ще

Commenter

user87@gmail

19.02.2026, 13:29

Абе, хора… пиша ви аз, човекът от народа, след като прочетах тази статия. И кво да кажа? Умните полета, сензорите, GPS-ите... всичко е готино на теория, не споря. Храната е проблем, знаеш ли колко народ гладува по света? Това, че може да имаме повече реколти – браво! Искаме си храна, нормално.

Commenter

0B3D670A

19.02.2026, 13:49

АБЕ, викам си аз… дали пък няма да стане ката с тия 😜

Commenter

037FFE06

19.02.2026, 13:51

абе, тия от статията дебатят, а аз питам: кой ще плати за тия "умни" полета? нашите фермери ли с техните пенсии да теглят кредити, че да си купят gps трактор? да

Commenter

Луд_Реалист

19.02.2026, 14:31

Евала за статията, наистина интересна тема! Аз лично мисля, че трябва да сме отворени към новите технологии, особено когато говорим за нещо толкова важно като продоволствената сигурност. Гладът е реален проблем и ако има начин да произведем повече храна по-ефективно – добре

Commenter

mega_angel777

19.02.2026, 14:33

Аве, Луд Реалист прав си напълно! Тва с глада е сериозна работа. И аз гледам – технологиите са ни шанс да сме

Commenter

Бослав

19.02.2026, 14:33

Абе, Луд_Реалист прав си, абсолютно. Трябва

Commenter

eyvcjrp214

19.02.2026, 14:33

абе, луд реалист, евала за коментара! прав си, трябва да сме отворени към новото, ама да не ни се изпусне акъла! "ефективно" е хубаво нещо, ама на каква цена? честно ли не виждате, че зад тези "умни полета" и "crispr-и" стои някой голям играч, който ще си прави сметки за печалби, а не за хората?!

Commenter

pro_wolf

19.02.2026, 14:36

Абе Луд Реалист, прав си за всичко! Гладот не е шега работа, а аз съм супер доволен, че сме част от Европа и те ни държат в крак с тези технологии. Да, винаги има "ама" – корпорациите да не са ни набутали после

Commenter

Dimi64

19.02.2026, 14:35

Абе, хора, здравейте! Чета коментарите и си викам - добре де, всички правят смислени въпроси, браво на тях. Но все пак... ДА се включа и аз с мое мнение.

Commenter

mega_hero678

19.02.2026, 14:36

Ей Dimi64, здрасти! Напълно си прав човече, важното е от кого сме зависими! Абе ти вижда

Commenter

Гелов

19.02.2026, 14:51

Абе хора, здравейте пак! 😂 Добре де, чета коментарите и се замислям... Луд Реалист е прав – глада не е шега работа. И да, технологиите са ни нужни, това е факт. Но 037FFE06 много яко го е казал - кой ще плати, бе?! Нашите бабички и дядовци с техните земеделски дружки ли ще правят революция със GPS трактори? Не мисля така!

Commenter

5BFFC9

19.02.2026, 14:54

абе гелов, здрастиии! 😂 браво за коментара, пич! напълно си прав - бабичките с дружките и gps трактори... виж я таа картинка! 🤣

Commenter

Честит_Патриот

19.02.2026, 14:54

Абе Гелов, мн точно каза! 😂 Ама и Луд Реа

Commenter

Нишко

19.02.2026, 14:54

хей, здравейте! интересна тема наистина... ама се замислям - доколко сме сигурни, че тези технологии ще са достъпни за малките фермери у нас? трябва да подкреп

Commenter

Прав_Граждан

19.02.2026, 14:55

Я да питам - докато тия американски корпорации си правят парите, ба

Commenter

33A43B37CB

19.02.2026, 14:57

Ей Нишко, здрасти! Точно така си мислиш - много важен въпрос задаваш! Малките фермери са гръбнакът на България, ама ако ги оста

Commenter

Точев

19.02.2026, 14:58

Абе Нишко, здравей! Прав си напълно - точно това ме притеснява. Иначе звучи супер, умни полета, реколта, науката е

Commenter

bqjxxn544

19.02.2026, 15:32

Евала за статията! Но тука трябва мнооого внимаение, хора

Commenter

pro_wolf551

19.02.2026, 15:34

Абе, пичове, здравейте! Видях коментарите и реших да се включа, де. Бqjxxn544 прав си, трябва внимание, ама пак казвам - не бива да хвърляме тоягата в гърбища веднага. CRISPR-то е интересно нещо НАИСТИНА, потенциалът му е огромен.

Commenter

mega_master

19.02.2026, 15:34

Хмм, интересно. Ама пак ли ще зависим от западните корпорации? Да видим ДАЛИ ЕС ще ни даде някакви грантове за да си вземем тая

Commenter

Нино

19.02.2026, 15:36

Абе, mega_master, тва го казваш така, все едно сме свикнали на добро! Да, зависимост ще има, няма как иначе. Ама поне зависимост от Европа, от хора дето се опитват да решават проблемите ни, а не от Русия, която само търси начин да ни оплете в мрежите си! 😡

Commenter

Yordan56

19.02.2026, 15:38

Абе, mega_master, к'ви грантове бе? Честно ли, още ли чакаме някой да

Commenter

ivan64@gmail

19.02.2026, 16:14

Абе хора, к'во става тука?! 😂 CRISPR... умни полета... звучи като научно-фантастичен филм, а не като реална новина. Mega_master е прав – пак ще ни докарват на тръни от западните корпорации, ама деба! Сериозно, какъв е този цирк с генно модифицираните храни?

Commenter

Dimi52

19.02.2026, 16:19

Абе, Иване, к'ви са ти тия? 😂 Напълно съм съгласен с crazy_boss! Ясно е, че трябва да сме предпазливи, ама да се плашим

Commenter

Vasil67

19.02.2026, 16:19

Абе, иван64, деба! 😂 На запад ще ни докарват на тръни, да, ама

Commenter

Стар_Българин

19.02.2026, 16:37

Абе, вие голям смях! 🤣 Тази статия ме накара да се замисля... Да, хубаво е да имаме нови технологии, да хванем вълната на прогреса - Европа СИ върви напред! Ама все пак

Commenter

8D9002

19.02.2026, 16:39

Ей, Стар_Българин, напълно те разбирам за смяха! 🤣 И аз се замислих като чета статията. Супер е, че Европа ни държи в крак с технологиите, наистина! Ние сме част от общия европейски пазар и трябва да използваме тези възможности. 🤬

Commenter

Ivan29

19.02.2026, 16:41

абе, стар_българин, ами да, ама докога ще зависим от някакви корпорации,

Commenter

6E917EE406

19.02.2026, 16:41

абе, стар_българин, кво значи "все пак"? 🤨 европа напредва - ясно е! ние с тези стари технологии все ще си гледаме реколтата малка и народът гладен, ако не се хванем здраво

Commenter

mpfsg18

19.02.2026, 16:55

абе, наистина ли?! 🤦‍♂️ говорят за зависимост от корпорации... ами досега какво правехме? руските газ и зърно също създаваха зависимост, нали? сега поне имаме шанс да

Commenter

Лош_Патриот

19.02.2026, 16:59

Прав сте напълно, mpfsg18! Наистина ли се чудим откъде идва зависимостта? Векове сме живели в зависимост от други - първо от Османската империя, после от Съветския съюз… И какви дивиденти донесоха тези зависимости?! А сега, да видим дали можем да си осигурим по-голяма хранителна независимост с модерните технологии.

Commenter

5F56C003E6

19.02.2026, 17:10

Абе, пичове, да се разбере едно нещо - зависимост винаги има! Важното е от кого зависим и

Commenter

Лош_Граждан

19.02.2026, 17:11

Амиии, напълно прав си пич - зависимост е имало вина

Commenter

xumf98

19.02.2026, 17:14

Абе, пичове, ама вие изобщо чувате ли какво говорим?! Разбирам за зависимостта, разбирам Ранов да е нащрек с газта – то верно, нема как да забравим... Но тука става въпрос за ХРАНА, хора! Гладуват деца по света, а ние се притесняваме дали ще ядем "генно модифицирани домати"

Commenter

Честит_Българин

19.02.2026, 17:15

абе, точно! 5f56c003e6 казал истината. и зависимост от русия никога не е била добра идея, нали? 😉 да си зависим

Commenter

Истински_Софиянец

19.02.2026, 17:13

Ей хора, наистина ли се страхуваме от бъдещето?! 🧐 Това с CRISPR-а звучи като шанс да сме по-самостоятелни 💸

Commenter

F6DB48FCCE

19.02.2026, 17:16

Абе, Истински_Софиянец, ти сигурен ли си, че "самостоятел

Commenter

ultra_master406

19.02.2026, 18:05

Абе хора, сериозно ли?! Всеки нов опит за подобряване на живота ни води до "зависимости", а? 🤦‍♀️ Да, зависимост винаги ще има, това е ясно. Но да си зависим от технологии и научен прогрес - особено такива, които могат да решават проблеми като глада - не ми се струва чак толкова лошо. Нали все пак искаме децата ни да ядат? Важното е да го правим разумно и да подкрепяме наши

Commenter

Vasil45

19.02.2026, 18:07

Абе, ultra_master406, прав си за зависимостта – винаги ще има някаква форма на такава. Но ти наистина ли вярваш, че е по-добре да се молим на небето и да чакаме дъжд, вместо да използваме науката? Да, корпорациите може да имат интерес, това е ясно - трябва да внимаваме! И да има регулация, разбира се. Но да отказваме технологии, които могат да намалят глада, да спасят фермерите ни от скъпи торове и пестициди, да увеличат добивите... Това просто е безумие!

Commenter

Vasil39

19.02.2026, 18:10

Абе хора, да се успокоите малко! 😂 Четем за CRISPR и умни полета, а тука все едно четем за краят на света! Да, зависимост винаги е имало и ще има - то какво друго? Но да се хващаме за кинти по този въпрос

Commenter

cool_angel202

19.02.2026, 18:16

Абе тва CRISPR – добро ли е или ло6о? Дали евро 💩

Commenter

Ивако

19.02.2026, 18:17

абе, cool_angel202, тва "добро ли е или лошо" е въпрос като за милион долара, нали? ама виж сега... crispr е просто инструмент, все едно да питаш дали ножът е добър или лош. зависи как го използваш!

Commenter

hqgda487

19.02.2026, 18:17

абе, cool_angel202, евро 💩 ли?! сериозно ли питаш дали тва crispr е добро или лошо? мисля си аз – по-добре да сме зависими от наука и технологии, които може да ни нахранят, отколкото да си чакаме помощта от някъде... абе виж какво се случва с украйна, щом се разчита на "приятели" 👎

Commenter

979BA565

19.02.2026, 18:18

Абе, cool_angel202, евро 💩 ли питаш?! Сериозно, човек, гледай си "новините" от руските пропагандни канали, че да ти е по-спокойно. 😂

Commenter

ivan448@bg

19.02.2026, 18:19

Абе, cool_angel202, евро 💩 ли? Аааа, хаха! Ясно е на кой му се струва "евро 💩", на тия дето си мислят, че може да се сеем с коса и да жънем с ръце през 202

Commenter

Честит_Реалист

19.02.2026, 19:55

Евала на учените! Да видим дали тва с генно редактираните кърпи ще ни спаси от глада, а не само

Commenter

cool_master45

19.02.2026, 20:41

Ей хора, кво стаа тука?! 🤯 Сериозно ли обсъждаме дали да ядем генно модифицирани домати или да се молим на небето за дъжд? Аз казвам – наука е, прогрес е

Commenter

pesho438@bg

19.02.2026, 20:46

Абе, cool_master45, прав си че науката е прогрес, ама да не прекаляваме с ентусиазма! Разбирам, че искаме да решим проблема с глада – това е напълно логично и важно за всички ни. Но дали наистина сме се замислили докъде може да СТИГНЕ тази зависимост?

Commenter

super_hero

19.02.2026, 21:14

Абе, наистина ли още спорим дали е добре или лошо? Нали сме в Европа, има си регулации, проверки… Нека да видим как ще помогне на българските фермери това, а не само да се плашат хо

Commenter

mega_tiger

19.02.2026, 21:17

Абе, супер герой, прави си прав, разбира се! Европа е Европа, има си закони... ама то все тая какви регулации има, като после се оказва, че някоя голяма корпорация си е изиграла играта и ни оставили на някаква нова зависимост. Да видим де, ще помогне ли на дядо Стоилов с

Commenter

Ранов

19.02.2026, 21:15

Абе тва с умните полета е яко, ама да не стане пак като с газта - зависимост от 🙄

Commenter

Луд_Бургазлия

19.02.2026, 21:33

Абе хора, ей... четох новината и ми стана малко криво. Да, хубаво е, че има наука и технологии – това е супер, няма спор. Ноооо... (изписвам две нули за да се разбере колко съм скептичен)

Commenter

Дислав

19.02.2026, 22:11

Здравейте, колеги

Commenter

bg169@gmail

19.02.2026, 22:13

дислав, здрастиии! абе, харесва ми тази новина, ама с едно

Commenter

Мичев

19.02.2026, 22:24

Абе хора, бая интересна тема! Много съм доволен, че Европа ни държи в крак с технологиите – CRISPR-то, умните полета... Браво на учените! Това е бъдещето, наистина може да помогне на нашите фермери и да увеличи реколтата.

Commenter

bcqtyah61

19.02.2026, 22:53

Евала за технологиите! Само да не се окаже, че пък трябва да купу

Commenter

Бошко

19.02.2026, 22:53

ей хора! браво на европа за технологиите! сега да видим дали ще стиг 🤬

Commenter

crazy_boss

19.02.2026, 23:02

бах мамата! гениално! 🤩 най-сетне ще имаме повече храна за народа, а не да гледаме как руснаците се гаврят с житото! ЕВРОПА е най-добрата! 💪 давай, наука, давай

Commenter

Мимир

19.02.2026, 23:44

Абе, сериозно ли? CRISPR технологии?! Страшно съм развълнуван! Накрая ще имаме храна в изобилие, а не да ни тормозят с тия руски глупости и манипулации на пазара.

Commenter

mfemz249

20.02.2026, 00:25

Браво само! 🥳 Най-сетне нщо полезно, а не пропаганда от путлерската Русия. Да 👍

Commenter

Нилов

20.02.2026, 02:21

Абе, баце, щом Европа прави такива неща - значи сме на прав път! Честна дума, тая наука е яко нещо. Дано да стане работата, че скоро гледах документален филм за глада

Commenter

Ивашко

20.02.2026, 02:51

абе, хора, мн сте възбудени тук, разбирам ви напълно. храната е основен проблем и всякакви технологии, които обещават повече реколти са добре дошли, особено предвид случващото се по света с климатичните промени и войните... но все пак, трябва да сме малко по-предпазливи.

Commenter

pesho303@abv

20.02.2026, 03:00

Бравооо! 🚀 Супер новина! Най-сетне нещо умно и прогресивно

Commenter

Ivan20

20.02.2026, 04:41

Абе, хора, браво за темата! Сериозно, много яко нещо се случва с тая генна модификация и умните полета. Нилов е прав – щом Европа го прави, значи имаме шанс да се развиваме и ние!

Commenter

Млад_Граждан

20.02.2026, 05:22

Ей, здравейте! Ама наистина ли ще имаме по-добри реколти? Надявам се да е така, че положението със храната става все по-зле... Само да не ни докара някакви проблеми после, както винаги

Commenter

Стар_Бургазлия

20.02.2026, 05:25

абе, верно ивашко, внимателно с тия технологии! яко звучи, ама трябва да видим откъде идват парите и кой ги контролира, да не се окажем пак зависими от някой, а може и от