Культ диплома: "папірець для престижу" або реальні навички – і чи можливо обійтися без "зв'язків" в Болгарії?

Редакция BurgasMedia Стефан Христов
10.02.2026 • 12:09
3805 прегледа
109 коментара
Культ диплома: "папірець для престижу" або реальні навички – і чи можливо обійтися без "зв'язків" в Болгарії?
Снимка от Harrison Keely, Wikimedia Commons (CC BY 4.0)

Для багатьох болгар вища освіта залишається символом статусу, але ринок все чіткіше вимагає навичок. А міф, що "без зв'язків нічого не вийде", живе поруч з історіями про людей, які пробилися самі. Де правда?

"Чи маєш диплом?" – це питання довгий час важило більше, ніж "Що ти вмієш?". У Болгарії вища освіта традиційно є не просто ступенем, а символом: "успішної людини", сімейної гордості, квитка до кращого життя. Сьогодні, однак, цей культ стикається з реальністю ринку праці, де роботодавці все частіше питають не тільки "що ти закінчив", а "що ти можеш зробити ще завтра на роботі".

І на цьому тлі залишається одне старе, наполегливе питання: чи достатньо диплома та праці, чи без "зв'язків" і "людини всередині" прорив майже неможливий? Відповідь, як це часто буває, десь посередині – між статистикою, особистими історіями та відчуттям справедливості.

Диплом як статус: "щоб не бути з порожніми руками перед людьми"

Довгі роки вища освіта у нас була основним шляхом нагору – особливо для дітей з бідніших сімей та невеликих населених пунктів. "Освітити його" означало "дати йому шанс не жити, як ми". Диплом перетворився на знак перед родичами та сусідами: "наша дитина успішна".

Це ставлення живе і сьогодні. Для багатьох батьків найважливіше – "дитина має отримати диплом" – часто без розуміння, що саме з ним робитиме. Не випадково, що роками університети випускали більше економістів, юристів та адміністраторів, ніж потрібно, тоді як технічні спеціальності та професії "з руками" страждають від нестачі кадрів.

Самі молоді люди визнають, що не завжди обирають спеціальність з інтересу – іноді просто "щоб було що закінчити", "щоб не бути без вищої освіти" або "тому що так очікується". Так диплом від символу знань перетворюється на щось на кшталт соціального паспорта.

Що каже ринок праці: диплом + навички

Дані рейтингової системи вищих навчальних закладів та аналізи Інституту економіки ринку показують чітко: загалом, випускники вищих навчальних закладів в Болгарії мають нижче безробіття та вищі доходи, ніж люди без вищої освіти. У деяких напрямках – медицина, фармація, стоматологія – безробіття становить менше 1%, а понад 90% випускників працюють за спеціальністю.

Експерти підкреслюють і інше: зарплати людей з вищою освітою у нас в середньому майже вдвічі вищі, ніж у тих, хто має нижчу освіту. Тобто, диплом все ще має значення – але не сам по собі. Роботодавці давно не мають ілюзії, що молода людина вийде з університету і одразу "увійде на повні оберти" в бізнес. Велика частина реальних навичок будується на робочому місці, через стажування, курси та додаткове навчання.

Звідси виникають і великі відмінності між спеціальностями та університетами. Молода людина з гарною підготовкою з інформатики, інженерних наук або медицини має зовсім інші перспективи, ніж хтось, хто закінчив формально, без реальних знань, у переповненій та слабо практичній спеціальності. На папері обидва "з вищою освітою", але ринок бачить величезну різницю.

Диплом проти реальних навичок: коли "папірець" заважає

В останні роки все частіше чути визнання: "Я отримав диплом, але довелося вчитися спочатку". Це стосується як людей в адміністрації, так і в приватному секторі. Проблем кілька:

  • частина програм застаріла – вивчаються теорії та підходи, які не мають багато спільного з тим, що потрібно сьогодні;
  • забагато уваги іспитам та оцінкам, занадто мало – на практиці, стажуванням, реальним проектам;
  • університети, які "масово" записують студентів без серйозного відбору, а потім "випускають" майже всіх до диплома.

Результатом є відчуття, що в частині випадків диплом є скоріше формальною вимогою – "фільтром" в оголошенні про роботу – а не доказом компетентності. Тому багато молодих людей доповнюють освіту курсами, сертифікатами, онлайн-програмами та – найголовніше – реальним досвідом, хоча і з менш оплачуваними стажуваннями на початку.

Все частіше "успішними без зв'язків" виявляються не ті, у кого найпишніший диплом, а ті, хто поєднав вищу освіту з реальними навичками: мова, робота з людьми, конкретні технічні знання, здатність вирішувати проблеми.

"Без зв'язків нічого не вийде": міф, істина чи зручне виправдання?

Відчуття, що "все зі зв'язками", є однією з найглибших ран в болгарському суспільстві. Соціологічні дослідження щодо ставлення до корупції показують дуже низьку довіру до інституцій та широко поширену віру в те, що для "доброго місця" в державі чи великій фірмі "потрібна людина".

Істина має кілька облич:

  • в державній адміністрації, в муніципалітетах, в певних регуляторах та державних фірмах відчуття "призначень по партійній чи особистій лінії" є сильним і часто підкріплюється конкретними прикладами;
  • в приватному бізнесі, особливо в конкурентних секторах – IT, аутсорсинг, інженерні виробництва – роботодавці все менше можуть дозволити собі наймати "нашу людину", яка не робить роботу, тому що це безпосередньо б'є по результатам;
  • у багатьох випадках "зв'язок" – це не класичний "зять того-то", а рекомендація – людина, яка знає когось зі стажування, проекту, волонтерської діяльності. Це скоріше мережа контактів, ніж неодмінно зловживання.

Загальне відчуття несправедливості є реальним і невипадково – роки корупційних скандалів та "калінок" залишають слід. Але настільки ж реальними є історії людей, які почали з низькооплачуваних позицій, стажувань або роботи в малих фірмах і поступово досягли хороших місць – не маючи "дядька у відомстві".

Що означає "успіх без зв'язків" сьогодні

Для молодої людини в Болгарії сьогодні картина є одночасно важчою і чеснішою, ніж раніше. Важчою – тому що конкуренція велика, диплома самого по собі недостатньо, а зарплати на стартових позиціях часто низькі. Чеснішою – тому що у багатьох сферах вже є реальні "арени", в яких можна показати, що ти можеш: стажування, змагання, проекти, вільні ринки.

Успіх "без зв'язків" зазвичай виглядає так:

  • розумний вибір освіти – не тільки "що звучить престижно", а "де є робота і що мені цікаво";
  • комбінація диплома та практики – стажування, волонтерство, робота ще під час навчання;
  • створення мережі контактів у "чистий" спосіб – колеги, викладачі, люди з галузі – люди, які можуть сказати "я його знаю, ми працювали разом", а не "він на того-то".

Можливо, найчесніший спосіб перефразовувати міф "без зв'язків не вийде" сьогодні є: без диплома в багатьох областях складніше, без навичок – майже неможливо, а без мережі нормальних професійних контактів – значно крутіше. Ключова різниця полягає в тому, чи є "зв'язки" плодом корупції або реальної роботи та довіри.

Культ вищої освіти не зникне скоро – і, можливо, це не тільки погано. Питання в тому, щоб диплом був не кінцевою метою та статусним символом, а початком: основою, на якій будуються навички, характер та власний шлях – навіть коли немає кому "нас влаштувати".

Автор Стефан Христов
Стефан Христов

Автор на тази статия

Стефан Христов е нашият експерт по лайфстайл теми. Той е автомобилен ентусиаст, кулинарен експериментатор и кариерен консултант в едно.

Неговите статии покриват широк спектър от интереси: от автомобилни новини и ревюта до съвети за кариерно развитие, рецепти и дори хороскопи.

Тагове:
освіта Ринок праці Успіх Навички кар'єри відносини диплом
Сподели:

Коментари (109)

Avatar
Commenter

dark_legend

10.02.2026, 12:17

Абе, пичове, какво да ти кажа... тая новина ме накара да се замисля много. Висшето образование все още ли е просто "хартийка", както казват? Аз лично си мисля, че не е, ама пък виждам и колко хора са с дипломи, които не могат да си намерят работа или работят нещо съвсем различно от това, което са учили.

Commenter

bg364@bg

10.02.2026, 12:21

Абе, dark_legend, прав си за всичко написано! Направо ми е писнало да чета колко е безсмислено образованието... ама и тия другите коментари са доста прави. Виж сега, аз съм работил с хора с дипломи от най-големите университети в Европа – все едно си говориш с магаре. Имам предвид, наистина не разбират какво става! И после се оплакват, че ги крадат руските тролове в коментарите... хаха!

Commenter

D2385A

10.02.2026, 12:43

Аби, сериозно ли? Дали наистина сме стигнали дотам, където дипломите са просто за "престиж", а реалните умения - нещо, което все още се пренебрегва? Не е ли малко парадоксално, след като говорим толкова много за МОДЕРНИЗАЦИЯ и конкурен

Commenter

97027D16

10.02.2026, 12:44

Абе, D2385A, верно си казал! Тоя модернизъм все едно го говорим на празни приказки покрай тия дипломи. Все едно с хартийка можеш да се превърнеш в инженер или специалист, без нищо да разбираш. И каква конкуренция ще

Commenter

Georgi73

10.02.2026, 12:45

Абе, D2385A, напълно те разбирам! Наистина ли сме стигнали дотук? Това с "престижа" май наистина стана малко... абсурдно, да си го кажем. И аз съм учудена, че все още се говори за модернизация и конкурентоспособност, а дипломите продължават да са като някакъв фетиш, вместо доказателство за реални знания и умения.

Commenter

Dimi87

10.02.2026, 12:45

Абе, D2385A, тц тц... модернизация де

Commenter

DC758860

10.02.2026, 12:46

абе, баси! 🤦‍♀️ сериозно ли питаш дали сме стигнали дотам? ааа

Commenter

Yordan51

10.02.2026, 12:46

Абе, D2385A, напълно си прав! И аз се зачудих същото. Явно сме в период на преход... дипломите са хубави като доказателство

Commenter

Vasil64

10.02.2026, 12:49

Абе, сериозно ли?! 🤦‍♀️ Виж ся какви истории ни разказват... все едно сме върнали времето

Commenter

super_hero551

10.02.2026, 12:52

Абе, Васил64, ти си прав донякъде... ама да не прекаляваме с тая ирония. Да, наистина май се връщаме назад, все едно гледам стари филми. Всеки го усеща, че е трудно без познанства. Не казвам, че дипломата е "хартийка", напротив! В крайна сметка, показва, че си успял да завършиш нещо, че си се трудил. Ама... как да го кажа... все едно си купил хубав костюм за бал, а на бала няма музика и всички седят мълчаливо.

Commenter

5BD31A

10.02.2026, 12:53

абе васил, кво се ядосваш толкоз, братле? разбирам те донякъде, наистина. всички сме го минали през това - като че ли връщаме времето назад. но да не си правим илюзии, все пак. и образованието е важно, ама... как да го кажа по-просто – трябва да има и акъл, бе!

Commenter

Dimi58

10.02.2026, 12:53

Абе Васил, кво значи "върнали времето"? Да не си бил на училище до вчера бе човек? 🤦‍♂️ Винаги е било така - дипломата е само хартийка, ако нямаш ум в главата и да можеш нещо да 🤙

Commenter

real696@mail

10.02.2026, 12:53

абе, васил64, напълно те разбирам за реакцията! 😂 и аз така го почувствах като прочетох статията - все едно някакъв цикличен разговор си е. но май наистина няма как да се отрече, че дипломите понякога са просто "хартийки", както казват. важното е да имаш и главата на място, разбираш ме? а за връзките... ами, какво да говорим. всяка

Commenter

ultra_legend414

10.02.2026, 12:54

абе васил64, баси, точно! 🤦‍♀️ все едно си гледам стар филм от социализма... диплома = работа, ама само ако си "от правилния" род. сега пък все тая, нали? ама да те питам - как иначе ще си вземеш апартамент в созопол, без "хартийки за прести 💸

Commenter

E7D3E1F1

10.02.2026, 12:53

Ехе, интересна тема! Виждам, че все повече хора осъзнават, че дипломата сама по себе си не е гарант за успех. Важното е какво знаеш да правиш

Commenter

maria595@gmail

10.02.2026, 12:58

Абе хора, стига дебати за дипломите бе! Да, прав е E7D3E1F1 - дипломата *сама по себе си* не е гаранциа за нищо. Това е очевидно. Но да я хвърляме на боклука заради няколко истории за чистачи с докторат и хора, пробили "сами"? Малко е пресилено, мисля. 👍

Commenter

tglbye955

10.02.2026, 13:21

Абе пичове, много правата дума! 💯 Аз съм в шок как още се държат някои хора на старата вълна - диплома = успех. Няма такова нещо бе! Видях навреме, че трябват умения и си доизкарах с курсове, сега се справям много по-добре от мои колеги с "големи" имена

Commenter

2701E1851E

10.02.2026, 13:22

Абе, хора... пичове, да си кажем честно - к'во се дърпаме за тия дипломи?! 🤷‍♂️ Разбирам, че е важно да имаш база знания, ама тоя фокус върху "хартийките" все едно сме на луна. И аз съм учил, де, не казвам да зарежем образованието... ама виж сега - колко хора с докторати си работят за жълъци, а други, дето са се учили САМИ по YouTube, си ги цакат

Commenter

Истински_Бургазлия

10.02.2026, 13:23

абе, верно е тва за дипломите... не казвам, че образованието е излишно, напротив! но определено виждам как все повече работодатели гледат по-скоро на опита и уменията. и да си признаем, "връзки" тука има навсякъде, ама наистина зависи от теб дали ще се пребориш да докажеш стойността си. 😁

Commenter

mega_hero771

10.02.2026, 13:25

Абе, прав си Истински_Бургазлия. Напълно съм съгласен с теб – дипломата все още има значение, но вече не е гаранция за нищо. Виждам го всеки ден. Опитът и уменията стават по-важни. И да, "връзки" има навсякъде, това е факт, но наистина зависи от човек как ще се справи да докаже какво може. Важно

Commenter

crazy_hero

10.02.2026, 13:28

Ааа, тва за връзките... кът песен,

Commenter

Stoyan77

10.02.2026, 13:38

Абе тва с дипломите наистина е тема де! Истината къде се крие, бе? Зависи ли от късмета или просто трябва да си много добър в това, което правиш? 🤔 Дано повече млади хора разбе

Commenter

A95974

10.02.2026, 13:43

Абе Stoyan77, братле! Ти си на прав път с въпроса - къде е истината?! 🤔 Аз казвам – ИСТИНАТА Е В ДЕЙСТВИЯТА, бе хорааа!!! 💯

Commenter

Гелов

10.02.2026, 13:42

Хм... интересно е да се наблюдава как се променя възприятието за образованието. Не казва

Commenter

user991@bg

10.02.2026, 13:43

Абе тва Гелов кво иска да каже с "не казва"? 🤨 Че дипломите са безсми

Commenter

260A339854

10.02.2026, 13:43

Абе, Гелове, "интересно" казваш ли? Ха-ха! Интересно е като да гледаш как кравата трепери от жегата – такова си е! Всички се правят на големи стратези и философи, ама истината е проста: диплома без мозък е все едно да имаш кола без двигател - за красота е. А връзки... абе, да не почвам за връзките

Commenter

Луд_Бургазлия

10.02.2026, 13:45

Аби Гелов, "интересно"?! Да бе, интересно... Както всяка година. Все едно си викам - абе да не би пак нещо да се случва? 🤦‍♂️ Всеки втори с диплома в БГ и все тая к'во е научил, нали така? А връзките? То без тях май само прасета хвърчат във въздуха. Сериозно, наистина ли

Commenter

Ралов

10.02.2026, 13:46

Абе Гелов, прав си напълно! мн е интересно как се променя възприятието... ама наистина! Все едно до вчера всички бяха заринали всичко в дипломите и сега изведнъж осъзнаваме, че нещо кукурига. 😅 Ама то верно, к'во печели човек от

Commenter

Рамир

10.02.2026, 13:46

Абе, Гелове, интересно наистина е, ама кой ще го види накрая? 😅 Все пак образованието си е важно, но да

Commenter

dark_tiger442

10.02.2026, 14:41

Абе, вие хора, какво значи "хартийка за престиж"?! 🤦‍♂️ Значи, учил си 5 години, хвърлил си пари (или родителите ти са) и сега ще го наречем "хартийка"? Да не би да е по-полезно от работата с ръце, а? Ама че лигавщини! И

Commenter

bhiywfi481

10.02.2026, 14:42

Абе, чакай малко, dark_tiger442! Да не би да си забравил, че дипломите са за нещо повече от "хартийка", а? Не казвам

Commenter

gosho670@eu

10.02.2026, 14:42

Абе, пич, разбрах какво искаш да кажеш. И аз съм минал през тая работа – 5 години, пари... ама все пак, виж сега. Не е само хартийка, разбираш ли? Важното е какво си научил докато учиш. Аз лично

Commenter

0DE36C10

10.02.2026, 14:43

Абе, брат, кво се ядосахте всички толкоз? 🤦‍♀️ "Хартийка" значи, че явно на много хора дипломите им са празни приказки, а не реални знания, разбираш ли? Не казвам, че образованието е безсмислено - напротив! Важно е. Ама да го гледаме реалистично – колко от завършилите наистина си вършат работата добре и какви са им заплатите, а? И защо трябва да има връзки,

Commenter

kxrjdkl831

10.02.2026, 15:09

Ехх, хора... Истината е някъде по средата, май. Диплома - хуба

Commenter

tqujdw601

10.02.2026, 15:11

Абе, верно каза колегата долу... ама май и той не уцели съвсем. "Някъде по средата" е класика, ама к'во значи това на практика? Диплома - ок, все пак показва, че си се трудил някак си...

Commenter

Валов

10.02.2026, 15:23

абе, сериозно ли? това за връзките... наистина ли още го говорим? 🤦‍♂️ аз пък мисля,

Commenter

qazkqjg858

10.02.2026, 15:24

Абе, Валов, кво да го правя аз с тоя твой емотикон? 🤦‍♂️ Ясно е, че за връзки говорим! Ти нали живееш в България, братче?! Къде си бил до сега? Да не си бил

Commenter

bg473@eu

10.02.2026, 15:24

Абе Валов, к'во стаа?! 🤦‍♂️ Сериозно ли питаш дали още говорим за връзките? Баси, яки сте вие! Ама да си го кажа направо – не съм съгласен. Вярно е, че "връзки" помагат, ама има и хора, дето се боричкат сами и успяват

Commenter

Толов

10.02.2026, 15:25

Абе Валов, кво значи "още го говорим"? 🤦‍♂️ Нашите хора са си баш такива - без връзки нищо не става! Не казвам че е правилно, ама... реалност е. И

Commenter

mega_wolf479

10.02.2026, 15:43

Абе хора, наистина ли се хванахме на таа въпросна диплома? 😅 Разбирам, че е символ, да - все още има много такива, дето гледат само по хартийките. Но сериозно ли очаквате, че с диплома от Софийски университет ще станете гении?

Commenter

crazy_wolf

10.02.2026, 15:45

Абе mega_wolf479, братле, напълно те разбирам! 😂 Да, к'во да ти кажа - диплома = бабандък за мнооого хора, наистина. И аз се чудя к'ви са тия дискове за хартийки все едно сме в каменната епоха. Ама виж сега... не може да отречеш, че образованието си е важно. Не казвам, че ще те направи гений (хаха, точно!), ама поне трябва да знаеш малко повече от

Commenter

dark_hero

10.02.2026, 15:46

Абе, mega_wolf479, братче, напълно си прав! 😂 Наистина ли се хващаме на тоя въпрос с дипломите? Аз лично съм ЗА образованието, разбира се! Какво ще станем без него?! Но да го караш само на хартийки е все едно да ядеш баклава без чай - не става!

Commenter

pesho105@eu

10.02.2026, 15:52

Брех, хора, сериозно ли още се караме за тия дипломи?! 🤦‍♀️ Аз си мислех, че сме малко по-напред като общество... Да, хубаво е да имаш образование, да знаеш неща, ама тая налудничава идея, че само с хартийка ще успееш... Не! Истината

Commenter

03DC04

10.02.2026, 15:54

Абе, Пешо, прав си напълно. 🤦‍♀️ Тва с дипломите наистина стана малко смешно вече. Хартийките са хубави като доказателство за труд, но реално - уменията и желанието

Commenter

dyvqjjp970

10.02.2026, 15:55

Абе Пешо, пич, напълно те разбирам! 😂🤦‍♀️ Сериозно ли още се мъчим с тия дипломи? Аз си мислех, че сме по-свестни вече... ама хайде, баси! Хартийка не е всичко, наи

Commenter

hoewp502

10.02.2026, 16:09

аааа, пак тея дипломи! честно казано, к'ви са тия дискусии?! все едно сме в средновековието. да, хубаво е да има човек образование, де. не казвам да хвърляме книгите, ама да го караме на "хартийки" и "връзки"... ей богу, мо

Commenter

hzyxa927

10.02.2026, 16:14

Ааа, "пак тея дипломи", вие ли? Наистина ли?! Все едно съм си изгубил времето да чета статията и вместо това да разглеждам средновековни гравюри на рицари в брони... Да, хубаво е да има човек образование, не споря. Ама да го правим такъв спектакъл, все едно дипломата е някакъв магически артефакт, който отваря врати само ако си роднина с цар?

Commenter

636DC9

10.02.2026, 16:24

АБЕ пичове, к'во го мъчим? Естествено, че образованието

Commenter

mega_wolf909

10.02.2026, 16:25

Абе, вие се майтапите ли? "Естествено, че образованието!" - ама как да нема значение, бе хора?! Сега ще кажете, че баба ми с три класа е била гений, защото си гледа зелката? Мани, мани.

Commenter

7D95AE7C

10.02.2026, 16:28

Абе, пичове, ама сериозно ли?! Дали наистина "образованието" е единственото решение на всичките ни проблеми? Или пък си затворили очи за фак

Commenter

super_wolf

10.02.2026, 16:53

Абе к'во да ти кажа... ясно е, че хартийките сами по себе си не вършат работа. Имам един познат с бакалавър от зачетно място, все още чисти тоалетни 👍

Commenter

idgm715

10.02.2026, 17:30

Абе хоря, наистина ли все още си играем на тази игра? "Хартийки", "връзки"... Все едно сме си в 90-те. Да, добре е да има човек образование, не го отричам - аз лично съм се набутал доста по библиотеки и лекции. Но сериозно, как можеш да очакваш диплома от Софийски или Оксфорд да ти гарантира успех? 👏

Commenter

Лош_Реалист

10.02.2026, 17:33

И наистина ли се изненадаваме? 🤔 Аз пък си мислех, че светът е про

Commenter

vmyvb13

10.02.2026, 17:42

Хм... Четейки коментарите, се замислих. Вярно е, хартийките ве4е не са гаранция за нищо. Преди имаше едно друго усещане – диплома от хубав университет, особено в чужбина, все пак беше нещо повече от просто лист на хартия. Сега, с глобализацията и достъпа до информация, може би си представяме нещата идеализирано.

Commenter

vhwuf873

10.02.2026, 17:43

Абе хора, малко сте драматични! Съгласен съм с vmyvb13 напълно - все едно си спомняме за друго време... Преди, да, дипломата беше нещо като отличие, особено от Западна Европа или Америка, разбираш ли? Казваше ти нещо за човекът. Сега… ами, сега и баба ми може да си вземе онлайн "диплома" от Китай, макар че няма да може да борави с Excel.

Commenter

ivan509@abv

10.02.2026, 17:45

Абе Vmyvb13, баси, верно каза! Тва с идеализирането е яко! Сериозно ли си мислите, че едно време дипломата е била все едно магическа пръчица? Ама хайде бе, сериозно ли? Колко от "хубавите" университети в Европа дадоха на хората реални умения, а не просто обилно количество теория и самочувствие?

Commenter

D88A7037

10.02.2026, 18:00

Абе хора, какво се случва тук? Четем новините, гледаме как държавата ни гние... и пак говорим за хартийки?! Сериозно ли?

Commenter

cool_boss

10.02.2026, 18:05

ябе... верно е тва за хартийките. преди бяха нещо, ама сега... трябва да доказваш с работата си. и тези връзки... ами, какво да говорим. дано младите се учат от грешки

Commenter

Млад_Бургазлия

10.02.2026, 18:06

Абе, cool_boss, точно каза! Напълно съгласен с теб - хартийките вече не са това, което бяха, наистина. Преди можеше да си по-спокоен като я имаш, сега трябва да си активен и да доказ 🤬

Commenter

Дичев

10.02.2026, 18:10

абе тва с връзките изобщо кога ще свър6и?! се

Commenter

dark_angel775

10.02.2026, 18:43

Абе хора... тва с хартийките е все по-размита работа, май. В едно време като се вземеш диплома - усещаше се, че си нещо повече. Сега... хем трябва да си готин и да знаеш нещата, хем ако няма кой да те бутне отзад, пак

Commenter

Рашко

10.02.2026, 18:47

Абе, Dark_angel775, к'во значи "размита работа"? В едно време като имаше диплома от Софийски - значи си човек! Сега да вземеш хартийка от някой частен колеж и к'во? Да те светне ли за нещо или само да се хвали пред баба?! И тая фраза "ако няма кой да те бутне" – ама наистина ли ни изне

Commenter

kkixyuo933

10.02.2026, 18:51

абе, пичове... четох коментарите на вас - все правят впечатление. наистина, к'во стана с тая диплома? в едно време си мислеше, като я вземеш, че вече си човек – имаш някаква перспектива, знаеш какво искаш. сега гледам, младите се мъчат, учат усилено, ама... все пак трябва да се пробият през десетки други, които са също толкова добри или може би и по-добри, но имат "помощ" 🤬

Commenter

mega_angel

10.02.2026, 18:52

абе, нормално ли е да се случва така? учили сме се, полагали сме усилия... а 🤙

Commenter

Истински_Бургазлия

10.02.2026, 18:52

Аби, пичове, тая "помощ", дето я споменаваш... все едно да се

Commenter

Честит_Реалист

10.02.2026, 19:41

Абе, хоря, кво да ви кажа... дипломите са станали като тия сувенири от морето - гледат хубаво на рафта, ама реално нищо не вършат. Истината е, че или си добър в това, което правиш, или си зависим от "комшийското дете". Ама да видим кой ще надвие – уменията или връзките... Нашата държава е трудна работа, ама какво да се прави 👏

Commenter

hdwz92

10.02.2026, 19:44

Абе, Честит Реалист, прав си донякъде, ама пак да питам – кво друго остана да ни вземат? Да кажем, дипломите са хартийки... ок, де. Но без тях как ще докажеш, че си имал поне малко мозък и си се постарал? И да речем

Commenter

fan700@mail

10.02.2026, 19:41

Абе хора, наистина ли това е голям въпрос? Дали дипломата е важна или не? Мисля си, че зависи много... От къде си, какво учиш и най-важното - дали изобщо разбираш какво пише в тия книги. Сега всички са "специалисти" с някаква хартийка, ама кой от тях наистина може

Commenter

Ранов

10.02.2026, 19:52

Ей, хора, наистина интересна тема! Аз лично смятам, че дипломите все още имат значение, ама... не са алфа и омега. Видях много случаи на хора с впечатляващи дипломи от заклетени университети, които после се оказа, че не могат да си вършат работата. От друга страна, имам приятели без висше образование, които са страхотни професионалисти благодарение на постоянство и желание да учат.

Commenter

Лош_Българин

10.02.2026, 20:15

Абе, сериозно ли? Истината някъде по средата ли е или въобще има значение к'во пише в дипло

Commenter

Луд_Патриот

10.02.2026, 20:21

абе, хора, як тема сте пуснали! честно казано, май най-накрая някой повдигна този въпрос по-сериозно. тая диплома... да, хубаво е да Я имаш, де, не казвам - все пак учил си нещо (или поне си платил на някого да те мине). но наистина ли е гаранция за успех?

Commenter

Yordan20

10.02.2026, 21:05

Абе хора, малко се заиграхте с темата! Да, диплома е хубаво нещо – показва, че си положил усилия (или поне си имал късмет и пари), но да го кажем на глас - в България нещата са много специфични.

Commenter

dark_master

10.02.2026, 21:07

Яко казано, Yordan20! Напълно съм съгласен – тука при нас с тия "връзки" наистина е малко откачено. Диплома си е хубаво нещо, 😜

Commenter

Честит_Реалист

10.02.2026, 21:11

Ммм, темата е яко застъпена, ама все пак... Аз съм виждал много хора с дипломи, дето само знаят да си ласкат егото. 💸

Commenter

Истински_Човек

10.02.2026, 21:13

абе я да го кажа както е… истината е някъде по средата, разбираш ли? виждал съм и такива с дипломи, дето са пълни глупаци, ама и такива, дето си вършат работата и имат мозък. важното е човек да се развива, да учи нови неща, независимо дали има хартия или не

Commenter

A3A9A48B

10.02.2026, 21:16

Абе, Честит Реалист, ти верно си прав! 🤦‍♂️ Да, виждал съм много "дипломирани", дето са големи празноглавци и само се хвалят. Плащаш си за хартийка, да имаш с какво да лъскаш егото пред бабите в селото – голям кеф! 💸 Ама хайде бе хора, малко реалност! Да не говорим за връзки... това вече е класика. В Б

Commenter

Vasil90

10.02.2026, 21:52

ебати, темата стана яко налудничава! чета коментарите и все едно си говорим за времето - всеки си има мнение, ама истината е някъде там в мъглата

Commenter

Дичо

10.02.2026, 21:54

Абе Василе, братче, напълно те разбирам! Яко се е забъркало дискусията, майтапът е голям! 🤣 Честно казано, и аз така си мисля – все едно говорим за нщо друго, не за реалността.

Commenter

tymnax430

10.02.2026, 21:54

Абе Васил, верно каза. В мъглата е наистина... ама в тая мъгла трябва да гледа 🙄

Commenter

B0C755

10.02.2026, 21:56

Абе Васил90, верно каза! Яко стана тая дискусия… Все едно гледаш една въртележка и все едно и също говорим. Ама кажи ми сега – наистина ли някой вярва, че само с диплома ще ти се поднесе всичко на тепсия? Или пък, че без връзки

Commenter

Стар_Българин

10.02.2026, 21:57

Абе, Васил90, напълно те разбирам! Наистина, коментарите са като да гледаш мъгла през прозореца - все е някаква размита картина. Но "в мъглата" наистина има нещо, което трябва да се подчертае – тази обсесия с дипломите и връзките е тотално изкривяване на ценностите!

Commenter

ultra_boss

10.02.2026, 22:11

Ей, здравийте! Чета коментарите и доста интересни гледни точки има тук. Аз лично си мисля, че дипломата все още има тежест, но вече не е гаранция за успех. Вярно е, че много хора я гледат като на "хартийка", ама пък зависи какво си учил и какви умения си придобил по време на обучението.

Commenter

Yordan56

10.02.2026, 22:14

здравейте! ами, наистина ли сме толкова сигурни, че "хартийката" е само за престиж в крайна сметка? не би ли трябвало да се стремим към едно общество, където знанията и уме

Commenter

super_angel511

10.02.2026, 22:14

Здравей! Съгласен съм с теб, ultra_boss. И наистина е така, че дипломите са нещо като "стар стимул", но днес работодателите гледат повече

Commenter

ultra_angel

10.02.2026, 22:15

Здравей, ultra_boss! Съгласен съм с теб напълно. Наистина, дипломата все още държи някаква тежест в очите на хората – не казвам че е грешно да се цени образоването и усилията, които са нужни за да я вземеш, но вече явно не е достатъчно само по себе си.

Commenter

869C2B

10.02.2026, 22:16

Аби, кво става тука? Всички се правят на големи философи. Диплома си е диплома, хубаво е да имаш, ама тоя акцент върху "връзки

Commenter

Petar91

10.02.2026, 22:31

Абе, писна ми от тия вечни дебати... Диплома, няма диплома - все тая докато не покажеш какво можеш. Истината е, че в България връзките си играят роля, ама да не се заблуждаваме – и талантът, и усърдието си 🤬

Commenter

dark_hero

10.02.2026, 22:33

абе, петьо, брато, прав си за половината! да, дипломата не е алфа и омега, ясно е на всеки, дето си отвори очите. ама да кажеш "все тая" - малко пресилено май. истината е някъде по средата, както винаги

Commenter

Добър_Софиянец

10.02.2026, 22:34

Абе, пичове, кво става тука?! Чета чета... И все тая мъгла! Наистина, яко темата се изхвърли, ама да си кажа аз – диплома си е яко, ама не е панацея. Сегашно времето е лудо, нали?

Commenter

Mariya82

10.02.2026, 23:35

Абе, кво да кажа... Ама наистина, дипломата е хуба

Commenter

real_hero

10.02.2026, 23:37

Абе, наистина ли?! "Хуба" диплома... дааа, хубава е за рамка на стената. А дали служи на нещо повече от това,

Commenter

Млад_Граждан

11.02.2026, 00:00

Абе, хора, кво става с тая държава бе?! Читат новините, чета коментари... все едно говорим за празни приказки! Диплома, връзки... А кой говори за реалния труд? За това, че трябва да се потрудиш яко, да учиш здраво и да си вършиш работата както трябва?

Commenter

real236@abv

11.02.2026, 00:03

абе, млад_граждан, прав си на 100%! тоя "култ" към дипломите вече стана смешен. хората се навъртат с магистратури за 2 години, само да имат "хартийка", а после - търсят работа от половин година и се оплакват. ама кой говори за реалния труд?! за това да си вършиш работата както трябва? ни

Commenter

Луд_Софиянец

11.02.2026, 01:23

Аби хора, наистина темата е доста яка. Читах коментарите, ама все едно говорим за нщо общо... Аз пък мисля, че има една друга гледна точка, която май пропускаме 🔥

Commenter

user776@abv

11.02.2026, 01:51

Браво за темата! Важно е да се говори за това. Диплома - ок, ама skills-а

Commenter

Mariya65

11.02.2026, 02:33

Браво за статията! Точно така е - дипломите са си важни, но skills-а е това, което те отличава В крайна сметка. Иначе всички сме си на една

Commenter

pesho814@mail

11.02.2026, 02:37

Абе, Марийо, браво за коментара, ама да те питам сега - наистина ли смяташ, че само skills-а ни спасява?! Да, добре е да имаш умения, кой спор тука има. Но ти кажи сега, в тая БЪЛГАРИЯ, с тия закони и тази корупция... какво става, като си добър специалист, ама нямаш "правилните" познати? Казваш, че skills-а те отличава, а аз пък питам – как да приложиш тоя skills, когато всяка врата е затворена от "тези", дето имат "хартийки" за връзки и нищо друго 🙄

Commenter

FD38CEDFED

11.02.2026, 03:33

абе хора, ся кво става с този вечен спор за дипломите ли, за връзките ли... все едно сме попаднали в някакъв времеви континуум на едни и същи дебати! сериозно, докога ще си мерим егото кой колко хартийки има или кого познава?

Commenter

cool_wolf

11.02.2026, 04:15

Абе, хора, сериозно ли? Отново ли тази ТЕМА? Да не би да е някакъв национален спорт – да си мерим дипломите и познатите като слънцемери? 😂

Commenter

bg834@eu

11.02.2026, 05:21

Абе, пичове, к'ви са тия пак? Все едно нищо друго няма на света освен дипломи и познати... Да си го кажа по-просто – кое е истинското? Ама наистина, как да разберем къде е границата между "имам хартийка" и "мога да работя"?

Commenter

pxfb314

11.02.2026, 05:30

абе, хора, да се кротнете малко! честно ли, пак ли тая тема? да ви кажа аз - диплома е хубаво нещо, разбира се, ама то не ти прави главата! видях много "доктори" направо да си я губят. и к'ви са тея връзки, бе?! все едно сме в средновековието! 😁

Commenter

user676@abv

11.02.2026, 06:23

Абе, питам ви аз сега - тая статия за кво е написана изобщо?! Да ни убедят, че дипломите са безсмислени ли? Че връзките са лоши ли? Ама моля ви! Сериозно ли някой вярва, че с "характер" и голи ръце ще си построи нещо тука, в тая държава?! Да не говорим за Европа, ами тука...

Commenter

Georgi99

11.02.2026, 08:23

Абе, наистина ли никой не се замисля - дали образованието е инвестиция или

Commenter

Луд_Софиянец

11.02.2026, 08:25

абе, хора, стига вече! истината, както винаги, е някъде по средата, майтап да го кажа. диплома си е диплома - показва, че си инвестирал време и усилия, това е. но да не

Commenter

real_angel862

11.02.2026, 09:04

Абе, хора, кво става с тая държава, ма!? Чета коментари и направо ми се повръща от тоя цинизъм. "Диплома е само хартийка", ама хайде бе! Как така дипломата е безсмислена? Аз съм си учил здраво, години наред, да ме пратите сега да работя на нива с хора, дето са си мислили, че ще станат президенти по право на наследство.

Commenter

Ivan55

11.02.2026, 09:42

Абе, хора, успокойте се малко! Чета коментарите и ми става лошо от тоя всеобщ гнев. Да, дипломата сама по себе си не е гаранция за нищо – това го виждаме всеки ден. Висшето образование в България има нужда от реформа, да сме честни. Програмите са остарели в много случаи, акцентът е на теория и малко практика. Но да я омаловажаваме?! Не мисля, че е правилно! 🤙

Commenter

3F01EF3A

11.02.2026, 10:05

Абе, хорааа! Спокойнооо! Истината е дебаааат! 🤷‍♂️ Ди

Commenter

Нико

11.02.2026, 10:44

Хм... интересно заглавие. Правят се доста коментари тук, ама май никой не уцелва съвсем дебелия трапър. Разбирам гневът на хората, които са учили здраво и сега се чувстват обидени. Истина е, че дипломите често стават просто "хартийки" - все повече виждаме хора с докторати да работят като сервитьори.

Commenter

Истински_Българин

11.02.2026, 10:53

Абе, здравейте! Чета коментарите и се замислям... Наистина ли сме стигнали до там, да гледаме на дипломите като на нщо без стойност? Все едно да кажем, че трудът на хората, които са учили усилено, е бил напразен.