Култът към дипломата: "хартийка за престиж" или реални умения – и може ли без "връзки" в България?

Редакция BurgasMedia Стефан Христов
10.02.2026 • 12:09
1004 прегледа
22 коментара
Култът към дипломата: "хартийка за престиж" или реални умения – и може ли без "връзки" в България?
Снимка от Harrison Keely, Wikimedia Commons (CC BY 4.0)

За много българи висшето остава символ на статус, но пазарът все по-ясно изисква умения. А митът, че "без връзки нищо не става", живее редом с истории за хора, пробили сами. Къде е истината?

"Имаш ли диплома?" – този въпрос дълго време тежеше повече от "Какво можеш?". В България високото образование традиционно е не просто степен, а символ: на "успял човек", на семейна гордост, на билет към по-добър живот. Днес обаче този култ се сблъсква с реалността на пазара на труда, където работодателите все по-често питат не само "какво си завършил", а "какво можеш да направиш още утре на работа".

И върху този фон остава един стар, упорит въпрос: стига ли дипломата и трудът, или без "връзки" и "човек вътре" пробивът е почти невъзможен? Отговорът, както често се случва, е някъде по средата – между статистиката, личните истории и усещането за справедливост.

Диплома като статус: "да не сме с празни ръце пред хората"

Дълги години висшето образование у нас беше основният път нагоре – особено за деца от по-бедни семейства и малки населени места. "Да го образоваме" означаваше "да му дадем шанс да не живее като нас". Дипломата се превърна в знак пред роднини и съседи: "детето ни успя".

Това отношение е живо и днес. За много родители най-важно е "детето да вземе диплома" – често без да е ясно какво точно ще прави с нея. Не е случайно, че години наред университетите произвеждаха повече икономисти, юристи и администратори, отколкото реално са нужни, докато технически специалности и професии "с ръце" страдат от недостиг на кадри.

Самите млади хора признават, че не винаги избират специалност от интерес – понякога просто "за да има какво да завърша", "за да не съм без висше" или "защото така се очаква". Така дипломата от символ на знания се превръща в нещо като социален паспорт.

Какво казва пазарът на труда: диплома + умения

Данните от рейтинговата система на висшите училища и анализите на Института за пазарна икономика показват ясно: като цяло висшистите в България имат по-ниска безработица и по-високи доходи от хората без висше образование. В някои направления – медицина, фармация, стоматология – безработицата е под 1%, а над 90% от завършилите работят по специалността си.

Експерти подчертават и друго: заплатите на хората с висше у нас средно са близо два пъти по-високи от тези с по-ниско образование. Тоест, дипломата все още има значение – но не сама по себе си. Работодателите отдавна нямат илюзията, че млад човек ще излезе от университета и веднага "ще влезе на пълни обороти" в бизнеса. Голяма част от реалните умения се изграждат на работното място, през стажове, курсове и допълнително обучение.

Оттук идват и големите разлики между специалностите и университетите. Млад човек с добра подготовка по информатика, инженерни науки или медицина има съвсем различни перспективи от някой, който е завършил формално, без реални знания, в пренаселена и слабо практическа специалност. На хартия и двамата са "с висше", но пазарът вижда огромна разлика.

Диплома срещу реални умения: кога "хартийката" пречи

В последните години все по-често се чува едно признание: "Взех си дипломата, но се наложи да се уча отначало". Това важи както за хора в администрацията, така и в частния сектор. Проблемите са няколко:

  • част от програмите са остарели – учат се теории и подходи, които нямат много общо с това, което се изисква днес;
  • прекалено много внимание на изпити и оценки, прекалено малко – на практика, стажове, реални проекти;
  • университети, които "масово" записват студенти без сериозен подбор, а после "пускат" почти всички до диплома.

Резултатът е усещане, че в част от случаите дипломата е по-скоро формално изискване – "филтър" в обявата за работа – а не доказателство за компетентност. Затова и много млади хора допълват образованието си с курсове, сертификати, онлайн програми и – най-важното – реален опит, макар и с по-ниско платени стажове в началото.

Все по-често "успялите без връзки" се оказват не тези с най-пищната диплома, а тези, които са съчетали висшето образование с реални умения: език, работа с хора, конкретни технически знания, способност да решават проблеми.

"Без връзки нищо не става": мит, истина или удобно оправдание?

Усещането, че "всичко е с връзки", е една от най-дълбоките рани в българското общество. Социологически проучвания за нагласите към корупцията показват много ниско доверие в институциите и широко разпространено вярване, че за "добро място" в държавата или в голяма фирма "трябва човек".

Истината има няколко лица:

  • в държавната администрация, в общини, в определени регулатори и държавни фирми усещането за "назначения по партийна или лична линия" е силно и често подкрепено с конкретни примери;
  • в частния бизнес обаче, особено в конкурентни сектори – IT, аутсорсинг, инженерни производства – работодателите все по-малко могат да си позволят да наемат "наш човек", който не върши работа, защото това директно удря по резултатите;
  • в много случаи "връзката" не е класическият "зетят на еди-кой си", а препоръка – човек, който познава някого от стаж, проект, доброволческа дейност. Това по-скоро е мрежа от контакти, отколкото непременно злоупотреба.

Общото усещане за несправедливост е реално и неслучайно – години на корупционни скандали и "калинки" оставят следа. Но също толкова реални са и историите на хора, които са започнали от ниско платени позиции, стажове или работа в малки фирми и постепенно са стигнали до добри места – без да имат "чичо във ведомството".

Какво значи "успех без връзки" днес

За един млад човек в България днес картината е едновременно по-трудна и по-честна от преди. По-трудна – защото конкуренцията е голяма, дипломата сама не стига, а заплатите на стартови позиции често са ниски. По-честна – защото в много сфери вече има реални "арени", в които можеш да покажеш какво можеш: стажове, състезания, проекти, свободни пазари.

Успехът "без връзки" обикновено изглежда така:

  • разумен избор на образование – не само "какво звучи престижно", а "къде има работа и какво ми е интересно";
  • комбинация от диплома и практика – стажове, доброволчество, работа още по време на следването;
  • изграждане на мрежа от контакти по "чист" начин – колеги, преподаватели, хора от бранша – хора, които могат да кажат "знам го, работили сме заедно", а не "той е на еди-кой си".

Може би най-честният начин да перефразираме мита "без връзки не става" днес е: без диплома в много области е по-трудно, без умения – почти невъзможно, а без мрежа от нормални професионални контакти – значително по-стръмно. Ключовата разлика е дали "връзките" са плод на корупция или на реална работа и доверие.

Култът към висшето образование няма да изчезне скоро – и може би това не е само лошо. Въпросът е дипломата да бъде не крайна цел и статусен символ, а начало: основа, върху която се градят умения, характер и собствен път – дори когато няма кой "да ни уреди".

Автор Стефан Христов
Стефан Христов

Автор на тази статия

Стефан Христов е нашият експерт по лайфстайл теми. Той е автомобилен ентусиаст, кулинарен експериментатор и кариерен консултант в едно.

Неговите статии покриват широк спектър от интереси: от автомобилни новини и ревюта до съвети за кариерно развитие, рецепти и дори хороскопи.

Тагове:
образование пазар на труда успех умения кариери връзки диплома
Сподели:

Коментари (22)

Avatar
Commenter

dark_legend

10.02.2026, 12:17

Абе, пичове, какво да ти кажа... тая новина ме накара да се замисля много. Висшето образование все още ли е просто "хартийка", както казват? Аз лично си мисля, че не е, ама пък виждам и колко хора са с дипломи, които не могат да си намерят работа или работят нещо съвсем различно от това, което са учили.

Commenter

D2385A

10.02.2026, 12:43

Аби, сериозно ли? Дали наистина сме стигнали дотам, където дипломите са просто за "престиж", а реалните умения - нещо, което все още се пренебрегва? Не е ли малко парадоксално, след като говорим толкова много за МОДЕРНИЗАЦИЯ и конкурен

Commenter

97027D16

10.02.2026, 12:44

Абе, D2385A, верно си казал! Тоя модернизъм все едно го говорим на празни приказки покрай тия дипломи. Все едно с хартийка можеш да се превърнеш в инженер или специалист, без нищо да разбираш. И каква конкуренция ще

Commenter

Dimi87

10.02.2026, 12:45

Абе, D2385A, тц тц... модернизация де

Commenter

Vasil64

10.02.2026, 12:49

Абе, сериозно ли?! 🤦‍♀️ Виж ся какви истории ни разказват... все едно сме върнали времето

Commenter

5BD31A

10.02.2026, 12:53

абе васил, кво се ядосваш толкоз, братле? разбирам те донякъде, наистина. всички сме го минали през това - като че ли връщаме времето назад. но да не си правим илюзии, все пак. и образованието е важно, ама... как да го кажа по-просто – трябва да има и акъл, бе!

Commenter

Dimi58

10.02.2026, 12:53

Абе Васил, кво значи "върнали времето"? Да не си бил на училище до вчера бе човек? 🤦‍♂️ Винаги е било така - дипломата е само хартийка, ако нямаш ум в главата и да можеш нещо да 🤙

Commenter

E7D3E1F1

10.02.2026, 12:53

Ехе, интересна тема! Виждам, че все повече хора осъзнават, че дипломата сама по себе си не е гарант за успех. Важното е какво знаеш да правиш

Commenter

tglbye955

10.02.2026, 13:21

Абе пичове, много правата дума! 💯 Аз съм в шок как още се държат някои хора на старата вълна - диплома = успех. Няма такова нещо бе! Видях навреме, че трябват умения и си доизкарах с курсове, сега се справям много по-добре от мои колеги с "големи" имена

Commenter

Истински_Бургазлия

10.02.2026, 13:23

абе, верно е тва за дипломите... не казвам, че образованието е излишно, напротив! но определено виждам как все повече работодатели гледат по-скоро на опита и уменията. и да си признаем, "връзки" тука има навсякъде, ама наистина зависи от теб дали ще се пребориш да докажеш стойността си. 😁

Commenter

crazy_hero

10.02.2026, 13:28

Ааа, тва за връзките... кът песен,

Commenter

Stoyan77

10.02.2026, 13:38

Абе тва с дипломите наистина е тема де! Истината къде се крие, бе? Зависи ли от късмета или просто трябва да си много добър в това, което правиш? 🤔 Дано повече млади хора разбе

Commenter

Гелов

10.02.2026, 13:42

Хм... интересно е да се наблюдава как се променя възприятието за образованието. Не казва

Commenter

Рамир

10.02.2026, 13:46

Абе, Гелове, интересно наистина е, ама кой ще го види накрая? 😅 Все пак образованието си е важно, но да

Commenter

dark_tiger442

10.02.2026, 14:41

Абе, вие хора, какво значи "хартийка за престиж"?! 🤦‍♂️ Значи, учил си 5 години, хвърлил си пари (или родителите ти са) и сега ще го наречем "хартийка"? Да не би да е по-полезно от работата с ръце, а? Ама че лигавщини! И

Commenter

gosho670@eu

10.02.2026, 14:42

Абе, пич, разбрах какво искаш да кажеш. И аз съм минал през тая работа – 5 години, пари... ама все пак, виж сега. Не е само хартийка, разбираш ли? Важното е какво си научил докато учиш. Аз лично

Commenter

0DE36C10

10.02.2026, 14:43

Абе, брат, кво се ядосахте всички толкоз? 🤦‍♀️ "Хартийка" значи, че явно на много хора дипломите им са празни приказки, а не реални знания, разбираш ли? Не казвам, че образованието е безсмислено - напротив! Важно е. Ама да го гледаме реалистично – колко от завършилите наистина си вършат работата добре и какви са им заплатите, а? И защо трябва да има връзки,

Commenter

kxrjdkl831

10.02.2026, 15:09

Ехх, хора... Истината е някъде по средата, май. Диплома - хуба

Commenter

Валов

10.02.2026, 15:23

абе, сериозно ли? това за връзките... наистина ли още го говорим? 🤦‍♂️ аз пък мисля,

Commenter

bg473@eu

10.02.2026, 15:24

Абе Валов, к'во стаа?! 🤦‍♂️ Сериозно ли питаш дали още говорим за връзките? Баси, яки сте вие! Ама да си го кажа направо – не съм съгласен. Вярно е, че "връзки" помагат, ама има и хора, дето се боричкат сами и успяват

Commenter

mega_wolf479

10.02.2026, 15:43

Абе хора, наистина ли се хванахме на таа въпросна диплома? 😅 Разбирам, че е символ, да - все още има много такива, дето гледат само по хартийките. Но сериозно ли очаквате, че с диплома от Софийски университет ще станете гении?

Commenter

pesho105@eu

10.02.2026, 15:52

Брех, хора, сериозно ли още се караме за тия дипломи?! 🤦‍♀️ Аз си мислех, че сме малко по-напред като общество... Да, хубаво е да имаш образование, да знаеш неща, ама тая налудничава идея, че само с хартийка ще успееш... Не! Истината