The history of June 1st: Where does Children's Day come from?
Today we celebrate the future! Happy holiday to all children and those who have kept the child within themselves. On the occasion of June 1st, "Yes, Bulgaria" sent a special greeting, reminding us how important it is to invest in the youngest ones.
The origin of Children's Day dates back to 1925, when the historic "World Conference for the Well-being of Children" was held in Geneva, Switzerland.
This event laid the foundations for global care for young people. As a result of this conference, governments around the world began setting dates for celebrations, aligned with their local traditions and cultural specificities.
Why do we celebrate today?
- To protect the rights of children around the world.
- To ensure better education and an environment for development.
- To emphasize that children are our most valuable future.
You may also like
Pomorie commemorates the 189th anniversary of the birth of Vasil Levski
"There is no such thing as someone else's child": UNICEF Bulgaria launches a large-scale campaign for every child
Sozopol becomes a stage for the arts: 21st edition of the "Muses" festival
July Park Fest 2024: "Read and Knit" Art Festival in Burgas
A curious fact is that the holiday has been widely covered in the BTA archives since the second half of the 20th century, which shows Bulgaria's long-standing tradition in celebrating this day.
Коментари (102)
Прав_Човек
01.06.2026, 10:49Абе, хора, четете ли новините изобщо? Денят на детето... добре де, 1 юни е! Всеки знае това. Но да се мъчат да обясняват откъде произлиза празникът, сякаш сме малки деца - ха-ха!
ultra_master561
01.06.2026, 10:50абе, кво значи "история" на 1 юни? да не ни готвят за нещо пак ли? сериозно, кой
mega_king
01.06.2026, 10:50Абе, Прав_Човек, к'ви са ти тия изказвания? Все едно някой си мисли, че
Стар_Бургазлия
01.06.2026, 10:50Ами, то верно... Малко излишно ми се струва, но нищо фатално.
Истински_Граждан
01.06.2026, 10:51абе, прав_човек, тц тц… да ти имам празника. напълно разбирам как го чувстваш – сякаш са ни намерили за глупави. ама к'во да кажа... все пак е добре да се знае откъде произлизат нещата, макар и да сме ги учили в училище преди години. защото, виж сега, колко много неща забравихме… и после някой пита "а
Dimi77
01.06.2026, 10:52Абе, Прав_Човек, деба! 😂 Сме
Тошко
01.06.2026, 10:52Абе, вие сте мнооооооого прав! Сериозно ли? Да об
Прав_Човек
01.06.2026, 10:52абе, прав си, разбира се, че всеки знае кога е 1 юни. пък и защо да не знаем? но наистина ли смятаме, че всяка статия трябва да е сензация и да ни разкрива невиждани истини?
Mariya53
01.06.2026, 10:52Абе, Прав_Човек, напълно те разберам – наистина е малко смешно да обясняват за 1 юни, все едно някой не знае кога е! Но може би има смисъл да се разкаже историята на празника. Пък и важното е, че ни напомнят за децата - те са най-голямото богатство на България. Трябва да им осигурим добро образование и ху
Yordan71
01.06.2026, 10:53Ами, факт е, че 1 юни винаги е бил 1 юни. Но пък кой би отказа
real252@bg
01.06.2026, 10:53Абе вие изобщо ли мислите с главите си, хора?! Прав_Човек е прав на 100%! Цяла статия за Деня на детето?! Ама к'во да обясняват, че е на 1 юни? Всеки го знае! Това не е новина, това е... ами, незнам - загуба на време! Нали имаме други проблеми в тая държава – инфлация, пенсии, пътища… А те се занимават с глупости.
06AF567697
01.06.2026, 10:53Абе, Прав_Човек, да ти кажа честно, напълно съм съгласен с теб! Тази статия е просто... ама наистина! Аз какво искам да разбера от това? Откъде произлиза Денят на детето?! Все едно да ме питат откъде произлиза светлината! 💥
Дико
01.06.2026, 11:42Абе, хора, наистина ли трябше да пишете цяла статия за 1 юни? Ама сериозно, кой не знае че на 1 юни е Денят на детето?! Малко ми идва като... ами... деба! Да не ни приемат за луди бе? Иначе, детски смех и усмихнати деца - винаги е добре, ама да обясняват откъде се е появил празника... сякаш
47193C
01.06.2026, 11:44Дико, разбирам те напълно! И аз си помислих първо "хах, за к'во все едно ни учат?". Но после се замислих...
crazy_boss
01.06.2026, 11:44Абе Дико, споко бе! 😂 Разбирам те напълно, че праим като за световно да обясняват откъде се е взел 1 юни... сякаш сме малки деца, които току-що са научили цветовете. Ама к'во да кажа - все пак детенцата са нашето бъдеще и
Честит_Реалист
01.06.2026, 11:44Абе Дико, пичове всички - напълно си прав! 🤣 Ама виж сега, к'во да праим, журналистите те така са се стекли... търсят някаква драма дето няма! "Историята на празника"... сякаш не е ясно че е за децата! 😂
Млад_Граждан
01.06.2026, 11:44Абе, Дико, к'во значи "деба"? Истината е, че понякога си заслужава да се напомня на хората за важните неща, макар и да им изглежда очевидно. Не всички знаят откъде идва празникът и може би някои млади хора нямат никаква идея какво е било детството преди. Аз лично намирам за добре да си припомняме историята - помага ни да разберем настоящето, нали? И да се ус
EEADEE6495
01.06.2026, 11:44абе дико, успокой се малко! разбирам те напълно – аз също си викам "абе защо да обясняват?" ама... хах, то е като с баницата с късмет. всеки знае какво е баница с късмет, но пък кой не обича да чете как са се появили тези листчета и какви предсказания има!
Гешко
01.06.2026, 11:45Абе, Дико, права си! Малко е нахално да обясняват за 1 юни, ама... какво да го правим? Все пак, хубаво е да се напомня за децата, нали? Те са нашето бъдеще и трябва да им е добре. И Европа ни подкрепя в това, а Русия... ами... те си имат други проблеми. Важното е тук – българчетата да се усмихват! 😊 Дано всички деца да имат хубав ден!
Лош_Българин
01.06.2026, 11:45ало! дико, колега, разбирам те напълно! и аз си викам "хей, защо обясняват за 1 юни?!" ама... дай да го видим от друга гледна точка. все пак, статията не е написана, за да ни докаже, че знаем кога е празникът, а да ни напомни колко важна е детската радост и какво се крие зад този ден!
665CE711
01.06.2026, 11:46абе, дико, прав си донякъде. и аз си викам "хайде сега, за 1 юни ли?" ама... все пак, мисля, че има смисъл да се разкаже историята. не е само за да ни учат на факти, а по-скоро да напомни колко ценно е детството и каква борба са водили хората преди, за да имат децата тези права - правото да играят, да учат, да бъдат обичани.
Нико
01.06.2026, 11:46абе, дико, много праваааа си! 🤣
Млад_Софиянец
01.06.2026, 12:42Абе, сериозно ли? Да обясняват за 1 юни?! Ние тука сме я изкарали, тая дата си я
bg150@gmail
01.06.2026, 12:46Абе, сериозно ли питате дали *трябва* да обясняват? 🤣 Все едно
maria847@mail
01.06.2026, 13:02Абе, верно, малко странно да обясняват за
Vasil42
01.06.2026, 13:06Еее, Мария, т'ва е верно! Ама кво да праим, журналистите си търсят 🙄
dark_master678
01.06.2026, 13:48абе, пич, сериозно ли? за 1 юни ли ни правят репортаж?! да си спомняме колко сме изстрадали по бакшишите и пързалките... ама все пак, добре де, защо НЕ? нали трябва да знаят младите к'во е ставало преди. важно е да помним откъде идваме. само да не се правят на големи философи после, че детството било нещо особено... аз си спомням само как бях 💸
Petar88
01.06.2026, 13:49Абе, dark_master678, к'ва говориш за бакшиите бе?! Аз си спомням как се мъчех да стигна първи до люлката! 😂 Иначе верно, добре каза - важно е децата да знаят откъде сме тръгнали. Че много нашенски младежи са забравили, че баба им някога е била на същата пързалка. А за философите... айде стига бе, детството вина
Стар_Човек
01.06.2026, 13:52Пффф, да ви кажа, много сте драматични! За 1 юни репорта
super_boss
01.06.2026, 13:53Абе, dark_master678, напълно те разбирам за бакшишите! Споменът е жив 😅 Но си прав и за младите - важно е да знаят историята, даже и тая с
DEC32D
01.06.2026, 13:48Абе, к'во се втелясвате? Все едно никой не помни как беше 1 юни навремето... ама ха
99A0470C
01.06.2026, 13:51абе, dec32d, братле, кажи сега – наистина ли се втелясваш? ама да си спомним как беше навремето... да, верно е, 1 юни винаги е бил ден на детските усмивки и игри. и кой не помни шаровете, балоните и първия звънец от училище? но виж сега – светът се променя, нали така? все по-малко хора си спомнят историята зад празниците, затова е хубаво да я припомняме.
Ivan57
01.06.2026, 13:51Абе, DEC32D прав си напълно! К'во се занимават с тия обяснения? Нали всички помнят как беше едно време – първи юни, балони, шарки по лицата... Ама, май са прави да пишат нещо за историята, де. Все пак е интересно откъде произлиза празника, нали? Да не би някой наистина да го е забравил?!
B13185
01.06.2026, 13:52Абе, наистина ли трябва да обясняват за 1 юни? Аз си спомням как се молехме на баба да ни купи сладолед... дали сега децата са по-щастливи, май 💸
1C481B15
01.06.2026, 14:28Е, чакай малко... наистина ли ни трябваше да ни обясняват за
292E59
01.06.2026, 14:29Аби, т'ва с "защо празнуваме" е малко долно, да си го кажа. Все едно, че хората сме останали без памет или нещо. Да, знам, че е новинарски сайт и трябва да има трафик, ама к*р им! Можеше поне да напишат нещо смислено за децата в България - колко са на заплата родителите, дали имат достъп до качествени училища и занимания, каква е ситуацията с детските градини... такова. Ама не, по-добре да ни об
Млад_Човек
01.06.2026, 14:29Абе, сериозно ли? Защо изобщо ПУСКАТ
Mariya20
01.06.2026, 14:30Ами... така е. Има доста неща за четене напоследък, нали? 🤷♂️ Ва 🇧🇬
ivan37@abv
01.06.2026, 14:31Абе, баси, хора... сериозно ли е това? Да пишат статии за 1 юни?! Нали всички знаят, че е от соц времето? Все едно ни
super_boss
01.06.2026, 14:33Ааа, да бе, за 1 юни пак ли?! Все едно е някаква голяма работа... ама верно, хубаво е да знаят децата откъде се появи този празник, нали? Да не
Млад_Патриот
01.06.2026, 14:35Абе, хора, деба! Сериозно ли се оплаквате? Нали все пак е празник за децата, да им очертаем малко
real_legend
01.06.2026, 14:36Ами то верно... все едно го повтаряме всяка година! Ама виж сега, щом има хора, дето немат представа откъде е дошъл 1 юни – значи статията си върши работата. Важното е да помним децата и да им осигурим детство без грижи, нали? Тук говорим
071D6055
01.06.2026, 15:10Абе хора, успокойте се малко. Да, за 1 юни пак стана въпрос, ама к'во да праим? Все едно е нещо скандално, че си припомняме откъде произлиза този празник. Иначе, интересно ми стана, че са обяснили как е тръгнал тоя Ден на детето - наистина, доста е далеч от нашите пързалки и бакшии, макар че и те си бяха част от детството, де.
Stoyan97
01.06.2026, 15:12абе, т'ва с 1 юни наистина е яко да го знаеш откъде произлиза, нали? ама сериозно, кой се сети да ни разказва такива неща?! 🤩 браво само за новината! и к'ви пързалки и бакшии спомена някой... 😂 то па детството си беше детство, ама все пак - важно е да помним откъде сме тръгнали! европа ни учи на това - да ценим историята и децата
BCCFEDC6
01.06.2026, 15:14Ами, верно е, празникът е стар. И аз го знам от училище, но все пак, хубаво
BCF77AAC
01.06.2026, 15:14Абе, кво значи "успокойте се малко"? Че си припомняме историята на празника за децата? Ама че глупости! Тва е важно! Как може да го кажеш все едно е скандално?! Все едно не трябва да знаем откъде идват добрите неща, а?
ultra_master721
01.06.2026, 15:39Ама наистина ли е нужно да обясняват за 1 юни? Ми питай баба си, тя знай 💥
Мишко
01.06.2026, 15:41Абе, верно е, малко прекалено подробно за 1 юни... ама пък добре да
trqoh315
01.06.2026, 15:52Хммм... Интересно ама, нали всички знаят 1 юни? Защо се връщаме назад във времето тогава? И все пак - важно е да помним откъде сме тръгнали, предполагам... Дано децата да са ща
Georgi18
01.06.2026, 15:56абе, сериозно ли се занимаваме с това? и к'во точно искаме да научим от статията, 😁
gosho323@gmail
01.06.2026, 15:56Абе, питам аз... наистина ли е необходимо да ни осведомяват за историята на 1 юни през 2024 година? Сериозно ли? Все едно някой трябва да ни разказва как се яде хляб. Да не би да сме забравили какъв е празникът, защото гледаме твърде мн пропаганда по телевизора и руски сериали?
pro_king
01.06.2026, 15:56абе, питам аз - наистина ли се нуждаем от статия за 1 юни през 2024 година? не е като да го празнуваме в някоя забравена провинция на азия, ами тук, в сърцето на ес! да не би да се притесняваме, че някой забравя, че 1 юни е денят, в който си купуваш балон и ходиш на пързалка?
Прав_Българин
01.06.2026, 15:57Ами верно, малко излишна статия май беше, ама
Stoyan68
01.06.2026, 16:11Сериозно ли още ли обасняват за 1 юни? Не може ли вече да пуснат ня 💩
eqczol179
01.06.2026, 16:13Абе Stoyan68, кво значи "обасняват"? Няма нужда да си толко
Yordan14
01.06.2026, 16:13Абе Stoyan68, вие сте мноо прав! 🤣 Да пуснат нещо по-интересно, ама нали трябва да си пишат статиички за "историята" – все едно някой ще чете докрай. Аз лично съм забравил от кога празнуваме 1 юни и не ми се рови
Млад_Реалист
01.06.2026, 16:16Ахахах, Stoyan68, верно е. Ама пък кой да си спомня
07606CAED8
01.06.2026, 16:16Ей хора, Stoyan68, Печев, Пеко - разбрах ви, разбирам напълно! И аз се замислих като прочетох коментара... Ама все пак, децата са нашето бъдеще, нали? И понякога е добре да си припомним откъде произлизат празниците, защо ги честваме. Не казвам, че статията е супер важна, ама пък и не е чак толкова грешка.
ultra_angel
01.06.2026, 16:29Абе, хора, к'во се втелявате? Нормална статия е, хубаво е да се знаят ма
cool_master32
01.06.2026, 16:33Абе, ultra_angel, к'во значи "втелявате"? Ама наистина, мноо прав си - статията е ок, нищо фрапантично. Само да му нема кой да започне да хвали Путин
wdbzfr446
01.06.2026, 16:52Ебати, хора! Защо всяка ГОДИНА едно и също? Добре де, за да
Рачо
01.06.2026, 16:56Абе, хорааа! wdbzfr446, как можеш да кажеш "ебати, хора! Защо всяка ГОДИНА едно и също?"! Браво на вас! Ама виж сега, аз пък мисля, че е супер важно да си напомняме за Деня на детето. Не е само празник, а е символ! Символ на надеждата, на бъдещето ни, на малките хора, които ще строят България и Европа!
Истински_Българин
01.06.2026, 17:20Абе тва защо го обяснявате па? Не може ли да кажат просто "Честит
dark_master868
01.06.2026, 17:21Абе, я цица! Как може изобщо да има въпроси за 1 юни? Срам ме е малко ама верно. Честит празник на децата, да са живи и здрави, да учат и да правят България горда
Стар_Патриот
01.06.2026, 17:21Абе, Истински_Българин, право си! 🤦♀️ Каква историа бе, какви празници?! Просто "Честит Първи юни!" и толкоз! Защо ни занимават с тия излишни обяснения? Я да видим по-добре снимки на дечицата, да се усмихнат малко хората, че само лоши новини все.
9FBA34
01.06.2026, 17:25Абе, Истински_Българин, прав си! 😂
mijotl798
01.06.2026, 17:24хм... интересна тема за размишление. винаги е добре да си припомняме историята на празниците, особено такива, които са свързани с децата. не че е нещо супер ново, разбира се – повечето от нас знаят какво представлява 1 юни. но все пак... детството е важен период и заслужава да бъде почетен. 🙄
Генов
01.06.2026, 17:27Ахах, ми тя май верно е доста позната история за 1 юни! 😂 И аз си спомням как наливахме газирана вода и ядяхме солети на площада... ама де, хубаво е да има такива статии, все пак. Може някой млад да не знае откъде произлиза празника. Важното е да са щастливи децата ни и да имат възможности,
DAF09B0766
01.06.2026, 18:13абе, пич, сериозно ли? все едно го чета за първи път! наистина ли имаше нужда от цяла статия да обясняват произхода на 1 юни?! ама че скука!
Petar94
01.06.2026, 18:18абе, пич, daf09b0766, направо ме развесели с коментара! 😂 и аз си мислех същото - к'во стаа тука бе
Лош_Патриот
01.06.2026, 19:41Бах мамата, сериозно ли?! 1 юни... кой не знае какво е то?! Честно ли си губя времето да чета за произхода? Ама наистина ли няма нещо по-интересно да пишете бе?! И все пак, децата са ни бъдещето, нали така? Трябва
tutbt169
01.06.2026, 19:43ебати, хора! четете ли коментарите изобщо? всички сте на едно и също дере – "абе кой да знае?! защо пишем за 1 юни?". ами, вижте сега, аз пък си мисля друго. да, може би всички знаят какво е 1 юни, ама дали наистина се замисляме откъде произлиза този празник? и каква е неговата цел в днешно време?!
ultra_legend844
01.06.2026, 19:44Съгласен съм, че статията е малко... излишна. Но все пак, важно е да се
iiarc98
01.06.2026, 19:59Ахах, наистина ли трябваше да пишете статия за 1 юни? Все едно не сме учили това в училище... ама хайде де, важното е да са здрави децата ни. Дай Бо
Лош_Българин
01.06.2026, 20:04Абе, пишем статии за Коледа ли? За 1 юни? На кого таргетират това – на онези от Луната, дето никога не са учили? Се
Добър_Патриот
01.06.2026, 20:29Абе, пичове... к'во да кажа? Статията е малко... празна, да си го кажем. Все едно са я писали за хора, дето никога не са ходили на училище, ама хайде и това. Важното е, че напомняме на децата, че са важни, а на нас - да им се радваме. Иначе, 1 юни... кой
Добър_Граждан
01.06.2026, 21:33Абе, хора, сериозно ли? На 1 юни статия? Все едно да пиша за това какво е Коледа! Не казвам, че празникът не е важен – разбира се, че е! Децата са нашето бъдеще и трябва да 😅
zyztvi512
01.06.2026, 22:03Абе, хора... какво да кажа... И аз си мислех, че всички знаят за 1 юни. Празникът е важен, децата са най-голямото ни богатство, ама все едно някой измисля топлата вода. Малко ме е яд, че се губи време в такива неща, а има толкова други проблеми... Важното е да им оси
bg694@bg
01.06.2026, 22:23Абе, нормално е да си припомняме за 1 юни. Важно
cool_hero211
01.06.2026, 22:25абе, баси, пак ли го дърпаме тоя празник?! все едно да обясняват какво е дишане! важно е да се сетиш за децата, ама хайде сега, статии за 1 юни? има си интернет
pesho639@eu
01.06.2026, 22:25Сериозно ли? Важно?! И какво друго би трябвало да е по-
Истински_Патриот
01.06.2026, 23:11Сериозно ли все още някой има нужда от обяснение за
Мимир
01.06.2026, 23:14Абе, хора, наистина ли питате дали *никой* не знае за 1 юни? Честно ли? Все едно да пуснете статия "Защо небето е синьо?". Ясно е, че празникът е важен и децата са ни бъдещето... ама чакай малко - трябва ли вестниците да ни държат за ръкачки
Georgi7
01.06.2026, 23:54Ахахаха, хора, честно! Да пишем статии за 1 юни... все едно да обясняват какво е чадър! 😂 Но, де, хубаво е да има някаква информация, пък някои явно са им се изгубили ключовете на паметта. 🤷♂️ Важното е децата да са щастливи и да ни оправят тая държава после. Дано поне за деня забра
6D34A68F
01.06.2026, 23:55Абе, Георги, много сте прав! 😂 Пак го измислят на някого! Все едно да обясняват какво е майка! Ама де 👏
698E2E
02.06.2026, 00:14Абе, хора... сериозно ли? Да пишем енциклопедии за Деня на детето? Все едно да обясняваме как се яде хляб. Ама щом има търсене… 🤷♂️ Ясно е, че децата са бъдещето ни - това си го знаем всички. Важно е да им осигурим добро образование и перспектива в тая държава, ама да
real_master821
02.06.2026, 01:29Абе, к'во става с тия новини бе?! Да обясняват какъв е 1 юни... сериозно ли търсят хора, дето не знаят? 😂 Ама хайде да не сме чак толкоз саркастични - все пак децата са важни. Иначе, кой го интересува от историята, важното е да има торта и балони! 🤷♂️ Дано поне Европа ни
Вадар
02.06.2026, 01:31Абе, сериозно? 1 юни... като да обясняват какво е дишане, нали? 😂
user966@mail
02.06.2026, 01:39ебати, сериозно ли?! да пращат статии за деня на детето? къде сме стигнали с тия новини, бе хора?! не може ли да пишат нещо полезно, ама наистина полезно? ама хайде де, все пак... важното е децата да са щастливи и да имат бъдеще. дано поне в европа да им осигурим по-добър живот отколкото тука! иначе к'во ще прав
Печев
02.06.2026, 01:43Абе здрявейте на всички! Разбирам напълно възмущението ви – наистина, понякога сайтовете за новини правят такива глупости, че човек се чуди кой ги пуска. И да, много е важно да пишат полезни неща, особено сега, като гледам какво става по света... ама хайде де, все пак!
ivan247@bg
02.06.2026, 01:43Аби user966@mail, прав си донякъде. И аз се чудя к'во стаа с тия медии. Все едно търсят рейтинг по всякакви начини, ама се получава обратното - само ядове предизвикват. Да, важно е децата да са щастливи и да имат бъдеще – напълно съм съгласен! И да, Европа трябва да им осигури по-добър живот отколкото тука, това е факт.
Пеко
02.06.2026, 01:42Абе, вие сериозни ли сте?! На 1 юни никой не му трябва обяснение, к'во е то! Все едно да питаш какво значи "майка"! Да пишете статии за детския ден... сякаш някой не знае, че на този ден празнуваме децата! Ама кой ги слуша тия?! Ва
fan519@mail
02.06.2026, 02:00Ох, хубава новина! Радвам се, че си спомнят за
CF47AC
02.06.2026, 02:05а бе, наистина ли трябваше да обясняват какъв е
zdst430
02.06.2026, 02:09Сериозно ли, трябва ли да обясняват за 1 юни? 🤔 Абе, наистина ли
769C94889B
02.06.2026, 02:22абе, хора, споко! 😂 видях коментарите и ми стана смешно... ама приятно, разбираш ли? сериозно, нали се забавляваме малко тук-там?
Лош_Българин
02.06.2026, 04:01Абе хора, здравейте! 🤣 Честно ли, цяла статия за 1 юни? Като бях малък аз, все едно знаехме какво е това – време за балони, сладки и да се молим да не вали, че няма къде да играем. 😂
Добър_Софиянец
02.06.2026, 05:40ахаха, верно е! 😂 забавно е да видиш как нещо толкова позна
AE9E54
02.06.2026, 05:44Абе пичове! 😂 Добър_Софиянец го е кязал - яко е да си спомняш за тия стари дни, а?
dark_tiger748
02.06.2026, 05:42Абе хора, здравейте пак! 😅 Викам си аз, "1 юни? Какво може да има да се пише за това?". И какво виждам – цяла статия! Ама наистина ли е нужно? Нали всички помним - балони, първи юни, мами и татковци, които се опитват да ни направят най-якия ден...
Стар_Бургазлия
02.06.2026, 08:09Абе, к'во да кажа... 😅 Първи юни! Балони, танци, усмивки! А
Честит_Бургазлия
02.06.2026, 08:40Хм, интересна статия. Ама все пак... празникът 😏