With a 25% increase in global oil prices, moderate pressure on the Bulgarian budget is expected.
Main effects:
- Increase in the budget deficit: Potentially up to 3.6% of GDP.
- Increase in operational government expenditures: Energy consumption in public services, transport, and state administration.
- Inflationary pressure: Adds approximately 0.4-1.0 percentage points to inflation.
- Deterioration of the trade balance: The current account deficit may increase by about 0.2-0.4% of GDP.
Protective mechanisms:
- Membership in the European Union.
- Diversification of the energy sector.
- Investments in infrastructure.
You may also like
How the Change from the Lev to the Euro Affected Prices in Bulgaria: An ECB Analysis
Construction business in Bulgaria in April 2026: slowdown in housing, chance for infrastructure
Professional Burnout: A New Pandemic in Bulgaria and How to Avoid It
Traycho Traykov: No Fuel Shortage Risk, Electricity Prices Will Be Affordable
The Fiscal Council is investigating the potential effects of the sharp rise in oil prices, provoked by the military escalation in the Middle East.
Коментари (77)
00C14D39
11.03.2026, 12:20абе, значи да го кажа... 3.6% дефицит ли? и това им се води "умерен натиск"? ха-ха! да не би да са сметнали само бензина за колите, а газта за отопление – тя как ще е, бре? 👍
Yordan17
11.03.2026, 12:21Абе, прав си 100%! Не само газта за ОТОПЛЕНИЕ, ами и храната, всичко скача
Истински_Софиянец
11.03.2026, 12:21абе хора, к'во стаа тука?! 25% увеличение на петрола ли? сериозно ли? ама хайде бе! тоя бюджет май ще ни глътне цялата чорба.
Yordan64
11.03.2026, 13:23ебати, 3.6% дефицит... ама наистина ли това им се вижда "умерен"? да не би да си гледали само по цифрите и да забравят как ще го
cool_tiger
11.03.2026, 13:25Абе, Yordan64, т'ва "умерен" ли е?!
dpmea424
11.03.2026, 13:26ами yordan64 прав си напълно, 3.6% дефицит не е шега работа, макар да го
gosho205@gmail
11.03.2026, 13:27Абе, Yordan64, умерен дефицит бил?! Ама как така, бе хора? Да не са спрели да ядат хляб тия от Фискалния съвет или к 😂
crazy_legend192
11.03.2026, 13:28ами да, yordan64, цифрите си говорят... ама май пропускат човешкия фактор. да 🙄
fan803@eu
11.03.2026, 13:42Абе, к'во значи "умерен натиск", бе хора? 3,6% дефицит си е доста, нема спор. Ама да видим дали са взели предвид и транспорта на стоките - всичко поскъпва, от хляба до телевизора. Иначе, хубаво че сме в Европа, поне има някаква подкрепа... ама к'вото и да говорят, цените ще растат. Да видим сега какви мерки ще измислят
Vasil34
11.03.2026, 13:44ябе, фан803@eu прав си напълно! "умерен натиск" значи "ще 👎
atqmq284
11.03.2026, 13:45Ясно, я разбрах ситуацията. Ето моя коментар:
B5C00E
11.03.2026, 13:47Ами то ясно, че ще има натиск... ама 3,6% си е яко. Да видим 🤬
Луд_Патриот
11.03.2026, 14:03Баси дрисльовците! 3.6% дефицит?! Аман от тия анали
Стар_Реалист
11.03.2026, 14:04Абе, Луд_Патриот, какъв си луд, бе човек? Анализ е! Не е някой да си измисля за спорта. 3.6% дефицит, това не е 6ега работа. Добре че сме в ЕС и
Честит_Човек
11.03.2026, 14:04абе, луд_патриот, успокой се малко, пич! "дрисльовци" викаш? анализ е, братле, анализ! не може все едно да си мислим, че ще си живеем в приказен свят и петролът да пада от небето. 3.6% дефицит – не е аларма, ама определено трябва да се гледа.
bg46@eu
11.03.2026, 14:04Абе Луд_Патриот, какъв си ти, че пишеш "баси дрисльовците"? Не е време за такива думи, братле! Да, 3.6% дефицит не е нещо, което ни радва, ясно е това. Но да се плюем и да се самобичуваме – не решава проблема.
dark_master83
11.03.2026, 14:03Абе пичове, вие го казвате ама наистина яко сериозно става! 3,6% дефицит... добре че сме в ЕС, да си вземат някакви мерки по-бързо, щото народът не може повече да издържа. Особено сега с тия руснаци и всякакви
real493@gmail
11.03.2026, 14:05Абе, dark_master83 прав си на 100%! Яко яко сериозно става, нема спор. И добре че сме в ЕС, братче! Немаше да има спасение с тия "приятели" от изток и техните газови шантажи. Да не
dark_master432
11.03.2026, 14:06абе, dark_master83 прав си! 3.6% дефицит е много... ама поне
Стечев
11.03.2026, 14:07Абе, dark_master83, прав си, сериозно е положението. 3.6% дефицит не е шега работа, особено предвид всички други проблеми, които ни мъчат. И да, наистина добре, че сме в ЕС – макар и да не винаги 🤦♂️
diwz13
11.03.2026, 14:07абе, dark_master83, прав си човече! и как да не е яко сериозно бе?! 3.6% дефицит... тоя дефицит май ще ни изяде скоро, а? не че нещо ново – от както си спомням, винаги сме на ръба, ама сега с тия цени и всичко… боже опази!
crazy_king339
11.03.2026, 14:19Абе, пак ли с петрола? Не стига, че руснаците ни тормозят със сороса
ECED12AC65
11.03.2026, 14:23Абе, кви са тия теории на конспирации за сороса?! Все едно си гледаш руска пропаганда. Да, цените на петро
ebmgjg360
11.03.2026, 14:23Абе, пичове, вие се майтапите ли?! "Сорос" ли? Русия ли? Ама наистина ли все още има хора, които си мислят, че проблемът ни е в някакви там чужди сили и конспирации?! 🤦♂️ Да не би да забравихме кой всъщност поддържа българската икономика? Анализът ясно показва - членството ни в ЕС е ключово! 3.6% дефицит, да, неприятно е, признавам. Но вие си представите какво щеше да бъде без европейските фондове, без
pesho958@gmail
11.03.2026, 14:49Естествено, че ще окаже натиск... кой нормален очакваше друго
845587AD
11.03.2026, 14:51Абе, пеша прав си... ама кво да го правим сега? Всички знаем че зависи
bg632@gmail
11.03.2026, 15:38Ебати, сериозно ли? 3,6%?! Добре че сме в Европа, да ни дръпнат
fan196@abv
11.03.2026, 15:40Абе хора, да ви кажа аз! Тоя bg632 е прав на 100%! Добре че сме в ЕС, иначе отдавна щяхме да тънем като Северна Корея, ама с балъци и кебапчета! 🤣
crzi299
11.03.2026, 15:40Абе, сериозно ли ни казват такива тъпотии? 3.6% дефицит заради петрола
vgei90
11.03.2026, 16:09Абе, ей хора, вие сте се разходили ли?! 3,6% дефицит?! Това вече май ше стане яко! Какво става с тая държава бе?! Да я оправете нещо, че все ни тормозят отвсякъде!
ultra_legend923
11.03.2026, 16:11Ами, vgei90 прав си, не е майтап работа... 3,6% дефицит – да ти се отвори апетитът, ама не в добрия смисъл. Но, виж сега, нека да го погледнем малко по-спокойно. 😜
Добър_Софиянец
11.03.2026, 16:13Абе вие нормални ли сте?! 3.6% дефицит – тоя дефицит дали изобщо има край?! И защо пък винаги трябва да ни удрят точно нас, българите? Като гледам откъде идва петрола… абе, ясно е на 🤷♂️
Стеко
11.03.2026, 16:13абе vgei90, успокой се малко! 3.6% дефици
pro_legend
11.03.2026, 16:56Пич, хах! Ясно е че ще има натиск, кво да го правим. Добре поне, че сме в ЕС
gvxkg641
11.03.2026, 16:57Абе, пичове... прочетох коментарите и се замислих. Да, верно е, че цените на петрола ни удрят зле бюджета, това е ясно. Но pro_legend има право - добре, че сме в ЕС все пак. Представете си само какво щеше да е, ако бяхме сами, като някои... познати ни. Те там се чудят как да изкарат от кризата и нещата стават все по-зле.
bg843@gmail
11.03.2026, 16:58Абе, вие се майтапите ли?! 3.6% дефицит... ама наистина ли? Да си гледаме бюджета, бе! Все 😏
Stoyan82
11.03.2026, 16:58Абе, pro_legend, к'во значи "хах"? Ама хах как? 🤦♂️ Този "умерен натиск" на бюджета са го казали много дипломатично, а? Натиск е да знаеш, дефицитът ще се покачи... ама то кой не го знае бе
Млад_Граждан
11.03.2026, 17:00Абе, верно каза pro_legend-а - к'во да го правим, брат! 😅 Важното е че сме в ЕС, все пак. Те
qttpmhr212
11.03.2026, 17:53абе, сериозно ли сега? и без това яко инфлация, а сега
EF342E57
11.03.2026, 17:57Ами то какво да кажа... пак ще я изкараме отпред, значи. Явно зависим
340BDAD746
11.03.2026, 17:56абе хораааа! тва с петрола е мамата, ясна работа! ама
89270E9334
11.03.2026, 17:58Абе, хора, наистина ли още се оплакваме от петрола?! 🤦♂️ Ами нормално ли е да зависим от такива фактори? Добре че сме в ЕС и
pro_king
11.03.2026, 17:59Абе, хора, каква е тая шега?! 3.6% дефицит само от петрола ли?! Дайте малко разум! И после някой ще каже, че сме зависими от руснаците и техните газове и петрол! Ама какво да правим, а? Продължаваме да си купуваме гориво на цени диктувани от Кремъл, въпреки всички приказки за независимост.
A872909635
11.03.2026, 17:59Абе хора, спокойно! Разбирам притеснението, все пак 3.6% дефицит не е шега работа. Но нека да видим нещата в перспектива. Да, цените на петрола са проблем – факт и това го казва всеки. Но важното е, 4е сме част от Европейския съюз. Това означава, че имаме достъп до фондове за овладяване на кризисни ситуации, както и механизми за координация с другите страни членки.
absbo46
11.03.2026, 17:58Аби хораааа! Пичове, направо ми иде да крещя от тоя анализ! 3.6% дефицит?! Това не е шега работа, аман от тия цифри! Да ама, вижте к'во - добре че сме в Европейския съюз, пичове! Без тях ще бяхме направо на дъното на класацията! Представяте ли си какво щеше да стане, ако още се ровихме със стари номера и гледахме само на изток?!
Гемир
11.03.2026, 19:43Ехааа, значи пак ще ни изстискат яко. Няма лошо,
feyil89
11.03.2026, 19:44Ахахаха, Гемир, "няма лошо"? Брато, ти си много оптимист! 3,6% дефицит не е шега работа, моля те. Да сте гледали да ви изстискат яко и по-малко, а?
fan804@gmail
11.03.2026, 20:26абе, честно?! 3,6% дефицит?! 🤦♂️ като чета тия анализи все повече ми става ясно - само европа ни държи на някакъв хал
bg801@abv
11.03.2026, 20:27Абе, прав си fan804@gmail! Честно казано, все едно се чудя как би изглеждало всичко ако нямахме европейските фондове и стабилност. На фона на какво става в Русия и други места
crazy_angel
11.03.2026, 20:29Абе то верно, Fan804, право казваш! Само да не зависят от тия руски кранове... виж сега к'во - без Европа бяхме на
Добър_Човек
11.03.2026, 20:30Фан804@gmail, прав си да се притесняваш за дефицита, ама не бива да хвърляме цялата вина върху "европата". Да, 3,6% е неприятно число, особено в тази ситуация. Но да си припомним, че членството ни в ЕС всъщност помага – имаме достъп до фондове и инструменти за смекчаване на последствията от подобни шокове. Без европейските правила за фискална дисциплина можеше да е много по-
Yordan46
11.03.2026, 21:55Абе, баси… чета тука коментарите и ми се струва, че всички сме на едно мнение – яко ни удря цената на петрола. 3.6% дефицит, аман от цифри, наистина. Fan804 го е казал - ама поне имаме Европа да ни хване за ушите.
Мислав
11.03.2026, 21:58Абе, сериозно ли все още някой очаква Русия да ни спаси от петролните шокове? Да
Добър_Българин
11.03.2026, 22:00абе, пичове, сериозно ли сега?! 3.6% дефицит, ей така леко? дай малко да си изясня… значи газта поскъпва, всичко отива нагоре, инфлацията яко ни души и сега и бюджетът ще страда?!
pjqqvbz319
11.03.2026, 22:45Абе хора, к'во става с тая държава бе?! 3.6% дефицит... сякаш нещо друго ни липсваше! 😂 Аз си мислех, че поне като сме в Европа, ще имаме малко спокойствие, ама я да видим как ще
Боно
11.03.2026, 22:49прав си пич, яко е напрегнато! но поне сме в ес, имаме някаква защита
Геко
12.03.2026, 00:35Пич, сериозно ли? 3.6% дефицит заради петрола? Трябва да си
Добър_Патриот
12.03.2026, 00:37Абе, Геко, успокой се малко. И три процента са си доста, аман с тия "сериозно ли?", все едно сме на виц. Да, дефицит е, ама нищо страшно, стига да го гледаме сериозно и да не по4ваме пак със самозабравили се обещания за големи социални помощи преди избори.
Честит_Реалист
12.03.2026, 02:41Абе, пичове, чак ми става лошо! 3.6% дефицит?! Да си го кажа направо - ясен е проблемът, ама нещо тука ми намирисва на "умишлено" създаване на несигурност. Все пак, да се сетиме – вижте сега анализа, а? Умерен натиск казват... Абе, какъв е това "умерен"? На народа му е неудобно от инфлацията и вече ни стискат баките, а те тука го мислят за "умерен".
bg306@gmail
12.03.2026, 02:44Абе, Честит Реалист прав си напълно! "Умерен" дефицит?! Да му шибам умереността! 😠 Народа
dark_master
12.03.2026, 03:22Абе хора, к'во да ви кажа... честно казано, ми става все по-ясно защо сме така набутнали! 3.6% дефицит заради петрола… ей Богу, като слушам такива неща, почвам да се чудя дали изобщо си заслужава тая държава да я поддържаме.
tikat883
12.03.2026, 03:52Абе хора, кърти, кърти... 3.6% дефицит заради петрола? Ясно е, че зависи
71DF5118
12.03.2026, 03:55аби хора, баси, 3.6% дефицит... значи ли, че пак трябва да стегнем коланите? 🤦♂️ добре че сме в ес, поне те имат някакви мерки за 😜
super_master811
12.03.2026, 03:57Абе, пичове, баси драмите! 🤦♂️ Напълно прав си, 71DF5118 – стегнаха ни коланите вече толкова пъти… ама виж сега какво казвам - добре че сме в ЕС, наистина! Без тях щяхме да сме много по-зле. Представяте ли си как би изглеждало, ако бяхме самички, без европейските фондове и подкрепа? Малко ни е тежко, ама поне има някаква гаранция, че няма да се срути всичко отведнъ 👎
Добър_Патриот
12.03.2026, 03:58Абе, стига сте се оплаквали! И без това сме на ръба
Луд_Софиянец
12.03.2026, 04:32Абе... да ви кажа, много ме е яд. 3.6% дефицит… ама от каквото и да е, винаги ни удря по джоба. Радвам се поне
Пемир
12.03.2026, 04:33Абе, Луд_Софиянец, прав си, дефицит винаги е неприятно нещо... ама виж го от добрата страна! Че сме в ЕС - това си е истинска защита. Без тях, с тия цени на Петрола и общия хаос в света, щеше да ни е много по-зле.
Vasil93
12.03.2026, 04:35Абе, Луд_Софиянец, напълно си прав! Яд е! И как иначе?! Винаги ни удря по джоба... ама да знаеш ли какво ме ядосва най-много? Че и Русия в цялата тая работа има пръст. Тая кофти история с ПЕТРОЛА, нали не е случайно! Все едно нарочно ни правят проблеми. 😏
Mariya28
12.03.2026, 04:52Абе хора, наистина ли трябва всеки път да ни го казвате така, сякаш сме пълни глупаци?! 3.6% дефицит… да, боли! Боли и ще продължава да боли, докато не се научим да си гледаме бюджета по-сериозно. Но все пак – 3.6% не е края на света!
wezs965
12.03.2026, 05:34Абе тва с Петрола пак ли?! 😡 Сериозно ли?! Все едно сме магнит за лоши новини! И после как ще се оправяме? Ама да ви кажа, добре че сме в Европейския съюз, нали? Пък и какво друго ни остана – да гледаме как Русия си 😜
Млад_Граждан
12.03.2026, 07:10Абе, тая инфлация... наистина ли няма край? 😥 Добре, че сме в Европа
F52C82
12.03.2026, 07:40Абе, все тая... ама добре че сме в ЕС да ни подкрепят малко, иначе хич няма
fan450@gmail
12.03.2026, 09:12Абе, тая 3.6% дефицит... нормално ли е изобщо да ни 💸
Petar47
12.03.2026, 09:24Ебати! 3.6% дефицит... ясен е зорът, ама поне добре че сме в ЕС, а? Иначе на къде щяхме да вървим 💩
Стар_Софиянец
12.03.2026, 09:42Ахахха! 3.6% дефицит?! Сериозно ли?! Само да не
real352@mail
12.03.2026, 09:45Абе, хора, сериозно ли сега? 3,6% дефицит от БВП заради петрола?! Това май е знак за каквото и да било... Да си припомним какъв беше кошмарът с времето на социализма - постоянно "преструктуриране", "съвети" отгоре, "планове"... А сега пак се готвим да се хлъзгаме към подобни ситуации?
bg650@mail
12.03.2026, 11:14Ааааа, баси! Видях новината за петрола и бюджета… Ясно става, че трябва да се стегнем яко! 3,6% дефицит не е шега работа, ма! Браво на Фискалния съвет, че го изчислиха.