Печатни изкуствени неврони успяха да активират живи мозъчни клетки

Редакция BurgasMedia Софи Терзиева
16.04.2026 • 14:31
1594 прегледа
27 коментара
Печатни изкуствени неврони успяха да активират живи мозъчни клетки
Снимка от eLife - the journal, Wikimedia Commons (CC BY 2.0)

Инженери от Северозападния университет в САЩ създадоха гъвкави, печатни изкуствени неврони, чиито електрически импулси са достатъчно реалистични, за да задействат живи мозъчни клетки – важна крачка за бъдещи невропротези и изключително енергийно ефективен хардуер за ИИ.

Инженери от Северозападния университет (Northwestern University) създадоха печатни изкуствени неврони, които генерират електрически сигнали, достатъчно близки до тези в мозъка, за да активират живи нервни клетки. Постижението може да промени бъдещето на невропротезирането и да отвори път към ново поколение енергийно ефективни изчислителни системи, вдъхновени от мозъка.

Изследването, публикувано в сряда в списание "Nature Nanotechnology", показва, че гъвкави устройства от наноразмерни мастила на основата на дисулфид на молибдена и графен могат да възпроизвеждат сложни модели на "спайкове" – електрически импулси, които по форма и времетраене съответстват на сигналите на биологичните неврони. При тестове върху отрязъци от малкия мозък на мишка изкуствените неврони стабилно предизвикват отговор в клетките на Пуркиние, активирайки невронни вериги по начин, много близък до естествената стимулация.

Нов материален подход към изкуствените неврони

Устройствата са изработени чрез аерозолна струйна печатна техника, която нанася проводими и полупроводникови мастила върху гъвкави полимерни подложки. Вместо да отстрани стабилизиращия полимер от мастилото – стъпка, считана дълго време за производствено препятствие – екипът частично го разлага, образувайки проводими нишки, способни да генерират резки електрически импулси, подобни на невронните.

Резултатът е изкуствен неврон, който не се ограничава до прости единични импулси, а създава богат набор от сигнални модели, включително самотни спайкове, непрекъсната тонична активност и пакетни разряди. Това разнообразие означава, че всяко устройство може да кодира повече информация, което позволява да се намали броят компоненти, нужни за изграждане на изчислителни системи, наподобяващи структурата и динамиката на мозъка.

"Кремият постига сложност чрез милиарди идентични устройства", обяснява проф. Марк К. Хърсам, професор по материалознание и инженерство "Уолтър П. Мърфи" в инженерното училище "Маккормик" на Северозападния университет, който ръководи проекта заедно с адюнкт-професора Винод К. Сангван. "Мозъкът е пълната противоположност. Той е нехомогенен, динамичен и триизмерен. За да се приближим до него, ни трябват нови материали и нови начини за изграждане на електроника".

На границата между биология и изчисления

Биологичната валидация е проведена в сътрудничество с Индирa М. Раман – невробиолог от Колежа по изкуства и науки "Уайнбърг" към Северозападния университет. Хърсам отбелязва, че досегашните опити за изкуствени неврони с органични материали са давали твърде бавни импулси, а устройствата на базата на метални оксиди – прекалено бързи. "Постигнахме времеви диапазон, който досега не беше демонстриран при изкуствени неврони", казва той.

Значението на работата излиза далеч отвъд медицинските приложения. Хърсам обръща внимание на бързо растящите енергийни нужди на изкуствения интелект, подчертавайки, че човешкият мозък е приблизително 100 000 пъти по-ефективен от цифров компютър по отношение на консумирана енергия. "За да покрият енергийните потребности на ИИ, технологичните компании строят центрове за данни с мощност от гигават, захранвани от отделни ядрени електроцентрали", отбелязва той. "Както и да го погледнем, трябва да развиваме много по-енергийно ефективен хардуер за ИИ".

Печатните изкуствени неврони, които могат да се интегрират върху гъвкави повърхности и да комуникират директно с живи клетки, се очертават като потенциален ключ към бъдещи невронни импланти и хардуерни ускорители, вдъхновени от мозъка – стъпка към технологии, които съчетават биология и изчисления на съвсем ново ниво.

Автор Софи Терзиева
Софи Терзиева

Автор на тази статия

Софи Терзиева е журналистка, специализирана в сферата на технологиите, иновациите и научните открития. Има публикации в престижни издания.

Обича да обяснява сложни теми на разбираем език. Следи отблизо развитието на изкуствения интелект и научните конференции.

Тагове:
ИИ енергийна ефективност мозък импланти изкуствени неврони печатни технологии нервни клетки
Сподели:

Коментари (27)

Avatar
Commenter

Печо

16.04.2026, 14:37

Ебати! Сериозно ли?! Четох новината и останах с отворена уста! Американците пак са го ударили на някаква революция, браво им! Да активират живи мозъчни клетки с печатни неврони... Това е все едно да си направиш компютър от органични части, разбирате ли?!

Commenter

7F6E2A

16.04.2026, 14:40

Абе, Печо, тцтцтц... "Ебати!" - сериозно ли?! 🤣 Аз пък си мислех, че ще измислят нещо по-изкефило за момента! Да активират мозъчни клетки с печатни неврони... все едно да си направиш салам от пластмаса и да очакваш да ти хареса.

Commenter

olvx813

16.04.2026, 14:40

абе, много парафи, ама да видим кат го направят работещо нещо де. винаги е

Commenter

exre476

16.04.2026, 14:42

Абе, Olvx813, как си? Разбирам те напълно, човек! Винаги е така - парафи, парафи... ама да видим кат го направят нещо функционално, верно е! Ноооо... братче, помисли малко! Да печатат неврони?! Да можеш да ги "задействаш" като компютър?! Ама ти си представяш ли какво значи това за медицината? За хората с увреждания, които не могат да се движат, за децата с аутизъм – ще имат ли шанс да комуникират по-добре?!

Commenter

2E07D3

16.04.2026, 14:42

абе, olvx813 прав си на 100%! винаги е така – новини, фукялки, "революции"... ама кат видиш работещо нещо, дето да помага на хората наистина... чакай малко! ама и истински_бургазлия е прав - потенциалът за медицината е огромен, аз съм съгласен. представям си хора с увреждания, които отново да могат да живеят нормално благодарение на тези неврони... това е наистина нещо!

Commenter

Лош_Патриот

16.04.2026, 14:43

Абе то верно, пярафи... ама като го докажат практично, ще видим кой к'во

Commenter

Стеслав

16.04.2026, 14:45

Оооо, Печо го каза! Ама наистина - нщо се случва! Олхв813 е прав, винаги има "ама", ама тук мирише на яко нещо, бе! Представяте ли си, ако успеят да направят такива неща работещи

Commenter

A64930

16.04.2026, 14:48

абе сериозно ли е това? да печатаме мозък? к'во ще стане сега, хората ли ще

Commenter

Истински_Граждан

16.04.2026, 14:50

Абе хора, стига страхливци сте! К'во "хората ли ще"? Сериозно ли питате?! Този коментар на A64930 е просто... ама наистина - как да го кажа... невежество! 😡

Commenter

Точо

16.04.2026, 14:58

хм, интересно развитие. технологията изглежда обещаваща, ще видим как ще се развие в

Commenter

pro_king

16.04.2026, 15:00

Здравейте! Точо е прав, наистина интересно развитие. Аз пък се замислям – ако успеят да "печатат" неврони и да ги активират, колко близо сме до създаването на нещо като изкуствен мозък? Не казвам, че това е лошо, напротив! Представям си как биха могли да помогнат на хора с увреждания или да създадат нови технологии. Но дали сме готови за подобни последствия? Дали наистина разбираме какво правим, когато започнем да играем с толкова сложни системи?

Commenter

dark_legend75

16.04.2026, 15:11

Уау, пичове, сериозно ли?! 🤯 Тая новина ме остави без думи! Да печатат изкуствени неврони, които активират живи клетки? Това е яко, братче! Представяте ли си какво може да се направи с това? Невропротези за хора с увреждания - мечта! ИИ-то ще стане още по-умно и енергийно ефективно – просто бомба! 💥

Commenter

Милов

16.04.2026, 15:49

Еее, значи можело да се печатат изкуствени неврони... И какво от това? Да видим дали ще е за добро или пак някой гений ще го използва за войни и шпионски джаджи. А

Commenter

Нилов

16.04.2026, 15:50

Абе хора, добре де... Разбирам ентусиазма, наистина го разбирам – като си помислиш за протези, за възстановяване след инсулти... супер е, нали? Но Милов има право - сериозно ли не ви прави впечатление, че "гении" винаги намират начин да изкривят добрите идеи в нещо опасно?

Commenter

bg143@gmail

16.04.2026, 15:52

абе хора, споко, спокойно! милов е прав, както винаги – трябва да имаме едно на ум. ама пък, да видим какво ще излезе от тая работа... нали знаете – американците са добри в тия технологии, ама после кой знае за какво ще ги използват те? все пак, ако може наистина да се правят протези, дето да работят като истински, и да помагат на хората - това е супер! представям си само колко хора могат да си върнат 4аст от живота. 😏

Commenter

pro_hero419

16.04.2026, 15:50

ееее, хораааа! 🤩 просто съм потресен от таа новина! сериозно, да печатат изкуствени неврони, които работят с живи клетки? това е направо футуристично! представям си как ще промени медицината – не само за протези, а и за възстановяване след мозъчни инсулти или други травми. дано нашите учени тук да се включат активно в тези изследвания, имаме страхотен потенциал! 🇧🇬🇪🇺 😁

Commenter

E3C0C6

16.04.2026, 15:52

Абе, супер постижение наистина, ама малко ме притеснява тая "енергийна ефективност" за ИИ 🔥

Commenter

Истински_Бургазлия

16.04.2026, 15:52

абе хора, вижте сега к'во - наистина е яко това с печатането на неврони, няма спор! и pro_hero419 прав да казва, потенциалът за медицината е огромен. възстановяване след инсулт, протези... дано наистина стигнем до там. милов пък има право - винаги трябва да се мисли и за негативните последствия, не може само розови очила. все пак си представям как някой ще намери начин да го използва за нещо кофти, ама поне засега звучи добре. 👍

Commenter

ivan303@eu

16.04.2026, 16:10

Евала на американците, яко нещо са измислили наистина! 🤩 Това с печатането на неврони е сериозно развитие – да можеш да "задействаш" мозъчни клетки така... Представям си колко много възможности отваря за науката. Дано и в БГ има хора, които да се захванат с нещо подобно, макар че вина

Commenter

BD39DBE9

16.04.2026, 17:10

хм... интересно. ще доведе ли това до повече разбиране за човешкия моз

Commenter

Истински_Бургазлия

16.04.2026, 17:28

Ааа, значи печатат неврони... 🧐 Яко звучи, признавам си, но малко ме е страх да не се окаже някой нов начин за манипулация. Не казвам, че американците зле работят (аз лично предпочитам европейските технологии), ама винаги има "малка подробност" в тия истории. Да видим дали ще стане нещо полезно

Commenter

Stoyan30

16.04.2026, 17:43

Хм, яко нещо наистина. Мисля, че може да има голям потенциал за лечение на неврологични заболявания, ако се развие добре. Важно е обаче да се обърне внимание на безопасността и е

Commenter

Petar62

16.04.2026, 17:51

Абе, яко е това с печатането на неврони, наистина. Явно технологиите вървят напред със страшна скорост. Интересно ми е дали ще успеят да направят нещо практично от това – да кажем, за възстановяване след инсулт или нещо подобно. Не знам обаче дали е достатъчно енергийно ефективно в крайна сметка, все пак мозъкът е доста сложен и изисква много енергия.

Commenter

crazy_hero

16.04.2026, 18:01

Сериозно? Ще печатат мозък?! 🤯 Не е ли малко страшно, бе хора? Дано не стане кат

Commenter

Yordan47

16.04.2026, 18:02

Ей, здравейте! 🤩 Видях новината - яко е наистина, браво на американците (макар че пак си мислим за европейските технологии де, хаха). Това с печатането на неврони... много перспективно звучи!

Commenter

Луд_Човек

16.04.2026, 18:09

Абе тва наистина ли го могат?! 😳 Да печатат неврони, ей Богу! И после да ги активират... Какво ще стане сега? Ще правят ли роботи, дето мислят 🤦‍♂️

Commenter

zskf710

16.04.2026, 18:10

Абе тва дали ще го ползват за добро, бе?! Да не стане кат