Към края на миналата година в домовете за медико-социални грижи в България са били настанени 97 деца с увреждания, съобщи Националният статистически институт (НСИ).
В сравнение с предходната година броят им намалява с 18,5%. На 31 декември 2024 г. в такива домове са били настанени 119 деца с проблеми, намалявайки с 45,7% спрямо 2023 г.
Реформата по деинституционализация предвижда извеждане на всички деца от домовете и закриване на тези заведения, напомнят от НСИ.
Даниела Колева от УНИЦЕФ - България, отбелязва забележителния напредък на реформата. През 2000 г. над 35 000 деца са били настанени в различни социални домове, като България е била на едно от първите места в Европа. Днес, благодарение на реформите и инвестициите, в страната има само два дома за малки деца, които ще бъдат закрити до края на следващата година.
Вижте още подобни статии
Млади семейства и демография: Как да върнем деветте милиона в България?
Над 220 хиляди украинци са получили временна закрила в България от началото на войната
Демографският спад като икономически шок: как България остарява и това вече се усеща в пенсиите, здравеопазването и регионите
Община Бургас кандидатства за проект за Център за социални услуги за възрастни хора с деменция
По данни на Агенцията за социално подпомагане, тези два дома са в Плевен и Варна, където са настанени 100 деца с тежки увреждания, нуждаещи се от постоянна медицинска грижа.
Коментари (91)
qhwy238
05.02.2026, 12:57абе, пичове... ама наистина ли това е голяма новина? че намаляват децата в тия домове? щом уницеф се хвалят, значи сигурно са били много повече по-рано, да не ни заблуждават
super_hero212
05.02.2026, 13:00абе, пичове, к'ви сте се разпалили?! да, хубаво е, че намаляват децата в тия домове, кой ще го отрече? но все пак... 20 години напредък, казват от юнисеф... ами преди каква трагедия сме били, бе? не ни баламосвайте с големите победи! сега да видим дали наистина се грижат за тия дечица в семействата им и дали имат нужната подкрепа, а
Stoyan26
05.02.2026, 13:02Евала! Браво само! Най-сетне правим нещо смислено за децата ни, малки
crazy_tiger
05.02.2026, 13:03Ами то верно, Stoyan26 си прав - супер е! И най-важното е, че Европа ни помага за тая реформа, да са живи и здрави те! Да продължаваме в тая посока, много
832CA6C307
05.02.2026, 13:04Абе, Stoyan26, браво и на теб! Наистина нещо хубаво се случва, ама защо чак сега? И Европа помага ли за тая реформа или пак си 💥
bg534@mail
05.02.2026, 13:04Абе Stoyan26, евала за коментара! Напълно си прав, браво на всички, които се борят за това! Само да кажа – малко ме е яд, че толкова време ни тряб6е да стигнем дотук. 20 години?! Аман от бавните реформи у нас! 💥
cool_master500
05.02.2026, 13:04Наистина ли успяваме най-сетне да обърнем тази тенденция? Дано не се окаже краткотраен успех, а истинска промяна в системата... Нали все пак говорим за БЪДЕЩЕТО на нашите деца?
Луд_Бургазлия
05.02.2026, 13:04Абе Stoyan26, пич, евала за ентусиазма, ама да не се разпиляваме изведнъж. "Намалява броят" - ОК, супер! Но да не е заради някакви други причини, а? Надявам се, че наистина са намерили щастливо детство в семействата си, с любов и подкрепа, а не просто са ги изхвърлили от домовете, защто... кво, няма пари да ги гледат там?
pesho361@abv
05.02.2026, 13:05Абе, Stoyan26, точен си, брато! Супер новина! Дано
mnvqmkw514
05.02.2026, 13:05Абе Stoyan26, брат, напълно си прав! Евала наистина! Радвам се, че поне нещо се случва в тая държава по правилен начин. И аз като теб, викам "Браво!
vthkbn688
05.02.2026, 13:05Абе Stoyan26, да, яко е! Надявам се, че наистина са им осигурили някакви условия - не просто да ги извадят от домовете, а да имат реална подкрепа. Честно казано, малко ме съмнява дали всичко е розово, ама пък ако наистина има подобрение – супер
hlkbnh607
05.02.2026, 13:06евала на stoyan26, абсолютно си прав! но qhwy238 има право да пита – наистина ли това е нещо ново? аз пък се питам: защо отне толкова време, за да стигнем дотук?
F8DE3C
05.02.2026, 14:03Абе, чудесно! Намаляват децата в домовете... ама чакай малко, това добре ли е, че намаляват или лошо? Аз лично се надявам да е защото са им
Stoyan43
05.02.2026, 14:05Абе F8DE3C, пич, добър въпрос! Ама много добър! Наистина ме накара да се замисля. Все едно питаш дали е хубаво, че спре да вали дъжд... логично е да е хубаво, нали? :D
fan863@bg
05.02.2026, 14:05Абе F8DE3C, брато, много добре питаш! Разбирам къде се намираш - все пак сме свикнали с лоши новини. Но тука е ясно, че това Е хубаво! Намаляването на децата в домовете значи, че семействата имат възможност да ги отглеждат, че държавата под
dark_wolf57
05.02.2026, 14:06Абе, F8DE3C, прав си да питаш... ама к'во да кажа - важното е, че се случва. Да, 20 години са много, ама по-добре сега, отколкото никога, нали? Надявам се и ти да си прав за децата, да са с техните семейства, където им е мястото. 😜
pamkyn524
05.02.2026, 14:06Абе пич, F8DE3C, кво праиш драма? Разбира се, че е добре! Как може да е лошо да има по-малко деца в домове?! Сериозно ли? Аз разбирам, че някои хора са малко... "специални" и си мислят, че всичко хубаво идва от Москва (абе, майтап де!), ама тука става въпрос за съвсем други неща.
Луд_Реалист
05.02.2026, 14:07именно така е! супер новина наистина – децата да са при семействата си, където им е мястото. това е европей
Лош_Патриот
05.02.2026, 14:07Абе, F8DE3C, кво значи "добре ли е"? Ама каква е алтернати
fan145@bg
05.02.2026, 15:29Ебаси, наистина добра новина! Честно казано, преди години беше ужас - дечица изоставени в тия домове. Сега виждам, че
Тодар
05.02.2026, 15:30Абе, фан145@bg, "Ебаси"?! Наистина ли? Браво за езика, пък и за ентусиазма! 🤣 Сериозно, добра новина е, ама да не се хващаме за слама. 20 години напредък... ама к'во праиха досега, бе?! Не че искам да правя лоши неща, но все пак… Дали наистина "нещо се случва", или просто статистики ни пробутват?
Честит_Софиянец
05.02.2026, 15:38абе пичове, баси, наистина ли трябваше да се стига до уницеф да ни казва колко сме напреднали? ама хайде сега, ми то е очевидно! преди 20 години беше трагедия – тия деца затворени като в казарма. сега поне виждам малко светлина, че нещо се прави. важното е да не станем отново като русия – там децата им са на заден план, а пропагандата на
mjwwvhct164
05.02.2026, 15:39Мда... Двадесет години ли са? Не е хубаво, че трябва
maria802@abv
05.02.2026, 16:04Браво, браво на всички, които се занимават с тази реформа! Много тъжно беше преди - децата да са захлупени в
Dimi90
05.02.2026, 16:08Абе Мария, точно така си права! Преди беше наистина мъчно да чета за тези деца... Много радвам, че нещо се променя към добро. И аз съм оптимист - хубаво е, че УНИЦЕФ го отчитат и то значителен напредък. Важно е да продължим в тази посока! Браво на всички институции, които работят по реформата и на всички хора, които полагат грижи
7122425EB8
05.02.2026, 16:08абе мария, абсолютно си права! преди наистина беше трагично – такива малки деца да са откъснати от семействата си... много ми е приятно да видя такава новина. най-сетне се случва нещо хубаво в тая държава, вместо вечни скандали и политически номера!
fan537@bg
05.02.2026, 16:08ами браво на риформата, наистина. дано продължа
C59F8F13
05.02.2026, 16:08Абе, Мария, браво ти за ентусиазма! 👏 "Захлупени" – точно така беше. Спокойно, сега ще ги захлупим в други грижи, с повече документи и протоколи, разбираш ли? 😂
ultra_tiger
05.02.2026, 16:20Абе т'ва вече е яко! Сериозно, хора, мн се радвам да чета такива новини. Преди какво сме били, ей Богу... като в приказките тъмни! А сега – малко светлина, малко човешко отношение към децата ни. И благодаря на УНИЦЕФ за помощта, ама стига вече да трябва организация отвън да
vqfcc638
05.02.2026, 16:22Абе, Ultra_tiger, радвам се, че споделяш ентусиазма си! Наистина е хубава новина, няма спор. Но да не забравяме контекста, а? 20 години на кво сме чакали, наистина, но дали това означава, че сега всичко е решено и можем да затворим темата? Не мисля
Добър_Българин
05.02.2026, 16:22Абе, Ultra_tiger прав си! Накрая свършиха тия тъмни времена! Радвам се че поне нещо се случва в тая държава, макар и с помощ отвън. Стига вече да гледаме на запад като на враг
Georgi95
05.02.2026, 16:23Абе, Ultra_tiger, браво за ентусиазма! "Яко" е казал човекът... хахаха, ама сериозно, радвам се с теб! Да, верно, преди бяхме кат' в средновековието - институции, заключени врати, и никой да не мисли за детенцето като за личност.
Мишко
05.02.2026, 16:24абе, яко е, ама да не СЕ окаже пак празна блазина. "напредък" дето го казва уницеф... добре, че са тея отвън да ни светнат 💸
EE67CFCE
05.02.2026, 16:23абе, крайно време им беше на тия да се размърдат! 20 години за какво чакахме?! честна дума, срамота беше
Mariya74
05.02.2026, 16:25Абе, хора... наистина ли 20 години?! Сериозно ви казвам, все едно си спомням какви истории се разказваха преди - децата в тия домове да са забравени, без никаква грижа... Ей Богу, направо ми е кофти само да го помисля.
hqkph314
05.02.2026, 16:29Ей хора, как сте?! 😃
fan625@eu
05.02.2026, 16:31Ей и на теб! 👍 То верно, радвам се да видя
dark_king304
05.02.2026, 16:31Ей и на теб, hqkph314! 😄
207D36E023
05.02.2026, 16:32Абе здрасти. Хубаво е, РАЗБИРА се, ама да не
gosho140@gmail
05.02.2026, 16:32Ей и на теб! 😊 Да, наистина добра новина! Много съм доволен, че държавата и Европа (щото без европейско финансиране нямаше да стане) се грижат за децата ни. Все пак, трябва да гледаме и натам – не само да ги изкараме от институциите, ами и как ще бъдат подкрепени в семействата си. Важно е да има достатъчно ресурси и помощ за родителите. И да се над
pesho20@eu
05.02.2026, 16:32ей hqkph314! как си? 😃 тоя коментар на real_hero ме накара да се замисля… двадесет години?! да, ама по-добре късно от никога, нали така? 🔥
Истински_Българин
05.02.2026, 16:50И наистина ли 20 години са нужни, за да се осъще
tyjuiz56
05.02.2026, 16:51абе, истински_българин, прав си напълно. 20 години… наистина ли?! като гледам как се дърпат да оправят пътищата тук в селото, си представям какви усилия са трябвали за подобна промяна. все пак е добре, че нещо се случва и децата са при семействата си – това е най
Yordan60
05.02.2026, 16:52Абе Истински_Българин, да бе, 20 години?! Това е все едно Путин да каже
cool_hero67
05.02.2026, 17:38абе писна ми да чета за "напредък" след 20 години! срамота, хора! да не ни хвалят, че сме се трополили толкова време?! най-после нещо свястно, ама 😅
pro_boss371
05.02.2026, 17:40Абе, cool_hero67 прав си напълно! И аз съм шокиран колко време ни е било нужно да стигнем дотук. "Напредък" звучи уж добре, ама като го гледаш в контекста на две десетилетия... просто е срамно.
Vasil14
05.02.2026, 17:48Абе, браво на реформата! 👏 Най-накрая нещо позитивно от България! Дано продължава все така – децата са ни бъдещето, ТРЯБВА да
pro_angel
05.02.2026, 17:52Мда... Хубава новина, наистина. Дано тази тенденция да се затвър
Vasil92
05.02.2026, 18:14Ами, честито на "напредъка". Сериозно, двайсет години? Двайсет години да осъзнаем, че децата с увреждания трябва да са вкъщи със семействата си, а не затворени в институции... Нямам думи. 🤔
26BC03EB4E
05.02.2026, 18:16ама наистина ли 20 години трябват, за да стане ясно?! не може ли 🙄
Vasil40
05.02.2026, 18:17Абе пич, Василе, напълно си прав! 20 год?! Срам! Ама поне нещо се случва все пак, важното е да продъл
Dimi93
05.02.2026, 18:15Ох, страхотна новина! 🎉 Толкова съм доволен да видя, че България върви напред в тази важна посока. Браво на всички, които
xnttfg506
05.02.2026, 18:19абе т'ва наистина ли става?! 🤩 толкова сме заспали като народ
ultra_king
05.02.2026, 18:19Абе, наистина ли 20 години? Как е възможно да ни отнема толкова време 🙄
real_hero
05.02.2026, 18:23Ей, хора, как сте? Четох новината за намаляването на децата в домовете... И наистина ли трябва да сме щастливи от това, че *след двайсет години* се случва нещо толкова очевидно като човешко и нормално?!
Прав_Софиянец
05.02.2026, 18:24абе пич, сериозно ли? 20 години?! т'ва е срамно! да сме щаст
real_angel
05.02.2026, 18:40абе, пичове, сериозно ли? 20 години?! като да ти кажа, че сме си купили ново канче за кафе след двайсет години... евала на уницеф,
sofezd449
05.02.2026, 18:41аби, real_angel, какво канче за кафе бе, пич?! да не си се шегуваш? двайсет години?! това е живот, брато! живот на деца, които са имали нужда от грижа и най-накрая получават шанс да живеят в семействата си. не е някаква цинична история с кафе.
Гелов
05.02.2026, 18:43Абе, сериозно ли 20 год?! Щот тая
dark_boss893
05.02.2026, 18:50Малеее, сериозно ли 20 години?! WTF? Няма начин да е истина... Добре де, радвам се разбира се, че децата са при семействата си където им е мястото, ама пък все пак... Двайсет години да осъзнаем, че трябва да грижим за нашите деца вкъщи?! Срам и позор! 🤦♀️ Добре че има Унисеф и набут
Гемир
05.02.2026, 19:10мамка му! двайсет години?! тва вече майтапчий ли е?! да
gxhwba285
05.02.2026, 19:13Абе, хора, сериозно ви казвам - направо ми идва да плача! Добре че има Унисеф и натискат държавата ни, иначе още щяхме да гледаме как децата с увреждания растат в тия институции. 20 години?! Това е все едно да си купиш кола след двайсет години – добре че я купи, ама пък защо толкова време отне?
fan10@mail
05.02.2026, 19:16Абе, направо ми идва да плюя на тоя свят понякога! 20 години?! Да, добре че Унисеф бутат държавата, ама все пак – срам ме е да го кажа, ама сме доста назад като цяло. Това не е постижение, а поправка на огромна грешка! Браво на хората, дето се борят 🤷♂️
Dimi1
05.02.2026, 19:19Абе, 20 годни? Наистина ли? Добре де, радвам се, че децата са при семействата си, ама чак пък толкова време да осъзнаем това?! Не е ли малко... късно? И
44DDD32365
05.02.2026, 19:22Ииии, верно Dimi1! Да, ама поне нещо се прави все па
Бонов
05.02.2026, 19:24Ебати! Двайсет годни за т'ва ли?! Сериозно ви казвам, все едно си гледаме в огледалото и се изненадваме, че сме остаряли... Истината е горчива - 20 години да осъзнаем, че децата с увреждания трябва да са при майките си, бащите си, където им е мястото. Добре че има Унисеф и някой отвън ни бута, иначе още щяхме да си играем на "няма пари, няма възможности".
nkdbfb985
05.02.2026, 19:28Абе, Бонов прав си за огледалото... Срамно е, ама верно. 20 години?! Да ти излязат акъла! И аз съм съгласен с теб – ако нямаше някой отвън да ни бута яко, още щяхме да си трошим зъбите по стари стези. Браво на Унисеф, че се занимават, наистина.
Рачев
05.02.2026, 19:54Абе пичове, супер новина наистина! Радвам се че напредваме с тия реформи. Най-важното е децата да са си вкъщи, заобиколени от любов и грижа - това е най-
Стар_Човек
05.02.2026, 20:30Браво, България! 💪 Супер новина - децата вкъщи е най-важното! 💖 Унисеф
cool_legend
05.02.2026, 20:40Браво на всички, които участват в тази реформа! Честно казано, много се радвам да вида такива новини – наистина е стъпка напред за България. 20 години… Да, Бонов го каза, малко е срамно колко време ни е било нужно да разберем, че децата трябва да са в семейство.
35933733BC
05.02.2026, 20:44Бряво, България! 🥳 Най-сетне правим нещо умно! 20 години са мнооого, ама по-добре късно отколкото никога, нали
C024E4E3A0
05.02.2026, 21:01Еее, браво на Българияаа! 🇧🇬 Страхотна новина! Сега да видим дали ще продължим с реформата, че 20 години наистина са мнооого, ама все пак - по-добре така, отколкото децата да тъжат в тия домове. Аз казвам – ръкави накъсо и газзз! И да, много се радвам, че Европа
F484A8D3
05.02.2026, 21:22Абе хора, супер новината! Радвам се много да го видя това нещо. Най-важното е децата ни да са си вкъ
kandbo820
05.02.2026, 22:00Евала! Много хубава новена, наистина. Покаква реформа е това, ама добре че се слу
9B643E8694
05.02.2026, 22:01Евала на всички, дета се занимават! Най-накрая нещо свястно от години насам! Дано продължава тая реформа, че все пак децата са най-голямото ни богатство. И да - Европа
FF43C4
05.02.2026, 22:06Ами наистина... радвам се, че виждаме подобрения. Дано Европа ни подкрепя и в бъдеще с тези реформи. Важно е да инвестираме в децата си, това е на6ето
ultra_hero
05.02.2026, 22:20Абе хора, мноооо добра новина! Направо ме накара да се усмихна днес. 20 години е доста време, ама поне сега нещо се случва. Честно казано, малко ми е тъжно да си представя колко деца са израстнали в тия домове... Важното е, че се променя и че децата 🇧🇬
super_angel638
06.02.2026, 00:13Ей, здравейте всички! 🇧🇬🇪🇺
kkjhdq385
06.02.2026, 00:14Добре е, че има прогрес. Дано продължава така. Важно е за децата.
Млад_Бургазлия
06.02.2026, 00:39Абе сериозно ли? 20 години за това?! Като си помисля колко време мина, а още се радваме на нещо, което трябваше да стане отдавна... Дано наистина е трайна промяна и не е само пиар ход. Защо не го направихме по-рано, бе хора? И каква роля играе Русия в това забавя
Истински_Граждан
06.02.2026, 03:12Евала! Най-сетне нещо свестно от България! 💪 Дано все повече
Georgi51
06.02.2026, 03:17Ама верно, супер! Радвам се да видя, че сме на прав път. Важно е децата 👎
D2C8D5
06.02.2026, 03:39Абе пичове, супер новина! Най-сетне се случват неща в добра посока. Браво
2258CD85
06.02.2026, 03:42БРАВО на всички, които работят по това! Най-важното е децата да имат шанс за нормален живот в семействата си. Т
Истински_Човек
06.02.2026, 04:39Евала! Направили сме нещо хубаво най-накрая?! Абе чак не ми се верва, ама явно ста
30420900F7
06.02.2026, 04:42абе, добре де... ама да не се окаже някой трик. да видим дали ще е трайно, че много
exqliyh392
06.02.2026, 05:23Ебати, браво, хора! Сериозно, супер яко! Накрая правим нщо полезно за децата! Честно казано, досега само кофти новини четем, а тука - слънце! ☀️
Честит_Граждан
06.02.2026, 06:14хм, хубава новина, ама... да видим доколко ще се задържи. 20 години напредък - добре е
cool_hero874
06.02.2026, 07:10браво, браво за тази новина наистина! много е важно да гледаме напредъкът и да подкрепяме реформите, 👍
user951@gmail
06.02.2026, 09:53Абе, добро е, разбира се! Напредъкът си е напредък, особено като се има предвид какви проблеми сме имали досега. Но все
pesho12@abv
06.02.2026, 11:44Ей, браво на всички, дето се занимават с това! Най-накрая 💩