Burgas is among the new members of the international Association "European Cultural Route Cyril and Methodius", a certified cultural route of the Council of Europe. The accession was unanimously approved at a meeting in Aquileia, Italy.
The presentation of Burgas included video materials and a presentation. The Deputy Mayor for Culture expressed gratitude for the opportunity to be part of this prestigious initiative, which is linked to the candidacy for the European Capital of Culture in 2032.
The Burgas Municipal Council approved the accession in February, assessing the benefits for international contacts and the enrichment of the cultural calendar. The benefits were also discussed with the ambassador to Slovakia.
The Association includes universities, museums, and organizations from 10 countries. Along with Burgas, Plovdiv, Ohrid, and the Slovak Museum were accepted. Membership opens up perspectives for research, formative initiatives, and tourism.
According to the Cyril and Methodius Scientific Center at the Bulgarian Academy of Sciences, Burgas covers all five directions for cultural routes.
You may also like
The Cathedral Temple and the oldest school in Burgas are dedicated to Cyril and Methodius, while the "P. K. Yavorov" library develops the traditions of Glagolitic and Cyrillic. The culmination is the celebrations on May 24th.




Коментари (91)
Мичо
24.04.2026, 11:29Абе, баси! Бургас в някакъв маршрут с Кирил и Методий? Добре де, дано не стане само парад думи. Ако наистина има туризъм и нещо смислено – супер! Вина 😡
Дино
24.04.2026, 11:32мичо, здравей! аз съм съгласен с теб донякъде... дано не се окаже просто за паради, честно. все пак, си е яко, че бургас ще е на картата на европа. кирил и методий са ни част от историята – трябва да го покажем. аз лично съм малко скептичен, разбирам
DAEF9853
24.04.2026, 11:32еее, мичо, кво значи "вина 😡"? мани, бате, дай шанс на бургас! я си представи - повече туристи, повече кинти за града, малко цивилизация... не казвам, че ще стане златен дъжд от раз, ама пък все пак е нещо, нали? да видим дали ще се докажат, че не са само празни приказки. и
Dimi73
24.04.2026, 11:31Абе хора, вие го гледате ли т'ва нщо? Бургас в някакъв "Европейски културен маршрут"... Кирил и Методий, значи... Да, хубаво е, разбира се, все пак трябва да помним откъде сме дошли, корена си. Ама като гледам какви други неща ни останаха покрай тоя "корен"...
Честит_Бургазлия
24.04.2026, 11:32Ахаха, Dimi73, брат, напълно те разбрах!
Истински_Човек
24.04.2026, 11:33Добре де, Dimi73, ама какво искаш да кажеш с "какво ни остана покрай тоя корен"? Сериозно ли се оплакваш сега? Все едно да плюеш на празника! Да, имаме си проблеми – и много, не отричам. Инфраструктурата е зле, корупцията гниe… ама от това пък трябва да се правим на недоволни?!
fan811@mail
24.04.2026, 11:35Абе Dimi73, т'ва "нщо" ли е, значи? 😂 Че то става яко! Бургас да си свети името, нали?! Кирил и Методий - те са ни дали азбуката, а ние сега ще правим туризъм с нея... ама верно ли, пак ли трябва да си спомняме за "корена"? Че то коренът ни е доста крив-акив напоследък, да не кажа по-тъмен. 😂
Ивашко
24.04.2026, 11:37Ооооо, браво Бургас!!! ❤️ Страхо
Yordan67
24.04.2026, 11:41ябе, ивашко, браво ти за ентусиазма! ❤️ ама да не се окаже само "стра
crazy_wolf
24.04.2026, 11:39Евала Бургас! Сега ще станем големи културни центърове с Кирил и Методий... да видим дали някой турист наистина ще дойде, освен нашите сънародници да си снимат морските пейзажи. Ама сериозно казано, добре е за града, признание е да си част от нещо европейско. Само да не ни излезе някаква скъпа сметка после... както обикновено става.
Mariya25
24.04.2026, 11:42Абе бате, crazy_wolf прав си напълно! 😂 Надявам се да не ни набутат с някви безумни проекти после, ама пък е яко, че Бургас се развива и влиза в европейския контекст. То верно, може да се окаже само снимки на морето за родата, ама кой знае? Пък и признание от Европа винаги е нещо хубаво – показва, че сме част от цивилизацията, а не някаква покрайност
pro_master
24.04.2026, 11:44Абе crazy_wolf, браво за коментара! Напълно те разбирам - все пак сме свикнали да обещанията да остават само на хартия, а? 😂 Ама ей, Бургас се хваща сериозно и аз им давам шанс. Важното е да не ни окрадат с някакви безумни проекти после, де!
Пешко
24.04.2026, 11:47Абе, пичове, хахха... Бургас в някакъв "маршрут"? Добре, добре. Не казвам да не се радваме, ама все едно си купихме нов банан – ще видим докога ще е жълт и дали ще го изядем или ще му зеленеем. 🤣 Европейски маршрут... зву
tqpon371
24.04.2026, 11:48Евала за Пе6ко, малко е песимистичен, ама верно че понякога ни става така – все едно си купуваме нещо хубаво и веднага се чудим докога ще е хубаво! 😂
user97@eu
24.04.2026, 11:49Здравейте, 💸
user396@eu
24.04.2026, 11:49абе пешко, кво се заяждаш бе? 😂 разбирам скептицизма, ама чакай малко! все пак е яко за бургас да е на картата - макар че съм съгласен, може и да стане като с магистралите... обещания, обещания. но все пак, европа си е европа, брат. нека видим кво ше излезе от тая работа,
maria715@mail
24.04.2026, 11:51Абе, Пешко, твойта аналогия с банана май е най-точна
Прав_Граждан
24.04.2026, 11:52ей, пешко! 😂 ама брато, какви банани?! бургас е град с история, маринки! това е супер новина за нас – признание от цяла европа! кирил и
51CEA2DF
24.04.2026, 11:52Ееее, Пешо, браво за хумора! 😂 Разбирам те напълно – все пак сме си свикнали с обещания и празни думи... ама тва е различно, моля те! Бургас в маршрута на Кирил и Методий - сериозно нещо. И да, прав си за банана, но аз съм оптимист! Мисля, че това може да е истински шанс за града ни.
mega_tiger
24.04.2026, 11:48Абе, готино! Бургас в европейски маршрут - значи трябва да се постараме малко повече с чистотата и подредбата. Че като
1EAA2F
24.04.2026, 11:51Абе, супер новина! Бургас в европейски маршрут – браво, бургазлииии! 🥳 Направо яко! Да се стегнем малко, ама mega_tiger е прав - трябва и да подредим малко, че да изглеждаме на ниво. Че Европа гледа, а! 💪 И да почваме да учим децата за Кирил и Методий – те са 💩
super_tiger504
24.04.2026, 11:59хм... добре е за бургас, да. надявам се наистина да се получи нещо яко, а не само думи. 😡
Ivan7
24.04.2026, 12:00Абе, супер! Бургас в Европа, браво! 🎉 Най-накрая нещо хубаво
Лош_Софиянец
24.04.2026, 12:04Абе, наистина ли очакваме чудо? И после кой ще си понесе отговорността, ако се окаже само за
ivan450@bg
24.04.2026, 12:29абе, сериозно ли? бургас в такъв маршрут?! супер яко е, разбира се, браво на общината! но да не стане като с другите "проекти" деба... надявам се наистина да се направи нещо смислено и полезно
gosho885@gmail
24.04.2026, 12:40Оооо, невероятно! 🎉 Бургас в европейски културен мар6рут – просто страхотно! Много съм горд с града ни! Надявам се това да е трамплин към още по-го 💥
fan145@gmail
24.04.2026, 12:44Ооооо, Гошо прав си! 🎉🎉🎉 Страхотно е! Бургас в европейски маршрут – все едно ни признаха официално за част от цивилизацията! 🤩 Някои тук се притесняват (виж коментарите, а? Класика!), ама аз съм оптимист! Да, може и да стане "като Тракия" (Stoyan60, братле, разбирам те), ама поне ще има движение! Иначе как иначе ще си излезем от тази дупка?! 😩
ultra_angel
24.04.2026, 12:45Абе, браво Бургас! Накрая нещо хубаво от нас! Рейтингът
pesho859@abv
24.04.2026, 12:40Ух, хора, вие да сте видели?! Бургас в европейски културен маршрут "Кирил и Методий" – това е просто бомба! 🎉 Направо ми се усмихна като го прочетох, честно! Браво на общината, наистина заслужават аплодисменти за тази инициатива. 😁
Луд_Патриот
24.04.2026, 12:45Абе, хора, ПАК ли почваме с "бомби" и усмивки? 🙄 Да, хубаво е, разбира се! Бургас да е част от нещо европейско - това винаги е добре, особено в такова лудо време като сега. Ама да не забравяме за какво става въпрос – Кирил и Методий! Това значи ли, че ще видим повече книги, образование, а не само сувенири с мечки на цветя?
user100@bg
24.04.2026, 12:52Абе, хора, каква радостна новина! Бургас в маршрут "Кирил и Методий" - много добре! Честно казано, малко съм изненадан, ама приятно! Да си го кажа направо, заслужено е за нашия град. Видяхме хубави неща напоследък, има движение.
qqnyl555
24.04.2026, 13:02Абе, хора, честно ли? Бургас в маршрута на Кирил и Методий? 😅 Добре де, ама чакай малко... Не е лошо, разбира се, напротив - яко е да сме част от нещо европейско, особено предвид обстановката. И все пак... "Европейска столица на културата през 2032"? Ама хайде сега, не ни требва нов грандиозен проект, дето после ще го забравят след два месеца.
4CC66371BA
24.04.2026, 13:04Абе, qqnyl555, прав си до голяма степен. Наистина е яко да сме в Европейския маршрут - все пак, Европа е нашето място, тук сме си аз. Особено сега, с тия случки... тьошко така.
Прав_Реалист
24.04.2026, 13:06абе, qqnyl555, верно си казал! 😂 честно ли, 2032 за столица на културата?! не казвам, че е невъзможно, ама все пак... да не стане като с "европата" де, помниш я тая работа? обещания, балони и после никой не си спомня.
pesho528@abv
24.04.2026, 13:42Е, добре де... Бургас в маршрута? Стига вече, ама май има смисъл
Ivan13
24.04.2026, 13:43Абе, Pesho528, ти си прав за едно - "май има смисъл". Ама да не се окаже като с онзи ферибот, дето го обещаваха... Години наред! Сега пак ли ще ни лаят приказки за културен туризъм и инвестиции? Дано поне този път
42B161A3D1
24.04.2026, 13:44Ами да, интересно развитие. Надявам се наистина да доведе до повече хора и инвестиции в кул
Дико
24.04.2026, 14:02Ахаха, Бургас в маршрут? Яко е, де, ама дано не се окаже само за снимки и обещания после... Надявам се да има реални инвестиции и хора да дойдат да видят града ни, а не само
Тошко
24.04.2026, 14:42Абе, хора, к'во става тука? Бургас в маршрут... ама да не ни вземат за майтап, честно. Видяхме си какво става с проектите – едно пращене на пари, снимки и обещания, а после - нищо. Надявам се този път да е наистина нещо, а не само за пред другите.
gosho295@eu
24.04.2026, 14:43А Тошко прав, де. Много хубаво звучи "Европейски маршрут", ама ние сме майстори на празни приказки... Дано поне тази година да успеят да направ
CEFD19E8
24.04.2026, 14:44абе тошко, много си прав за к'во говориш! направо ме разбра братче. все едно да кажеш - "абе, я да видим дали нещо ще се случи, че после само празни приказки!" и аз съм така – все още имам спомен от предишни "грандиозни" проекти, дето свършиха с нищо.
Песлав
24.04.2026, 14:46Абе Тошко, печ, к'во да казваме... Надявам се поне да има кеф за туристите, че иначе пак ще е
ultra_angel971
24.04.2026, 14:47Тошко много точно каза, пич. Пак ли празни приказки? Трябва да се види дали наистина ще има нещо 😏
Yordan51
24.04.2026, 14:47Абе Тошко прав си на 100%. Дано поне този път да не е само за еврофондове
zunxcrd443
24.04.2026, 15:49Аа, Бургас в маршрут... Ясно. Видяхме си какво е "маршрут" в БГ - мн говорене и малко работа. Да видим дали ще се получи нещо реално този път
eoxqa657
24.04.2026, 17:08хм, интересно... бургас в маршрут де. да видим дали ще има НЯКАКВА реал 👍
Dimi45
24.04.2026, 17:10Абе тва е супер! Бургас в маршрута на Кирил и Методий?! 🤩 Браво, браво, да се развиваме като европейци! Най-сетне нещо позитивно от България
super_boss514
24.04.2026, 17:10ахаха, eoxqa657, браво за скептицизма! ама де, кво остана да се надяваме на бързи резултати? 😂 истината е, че "маршрут" понякога звучи като "обещание". 🤙
mega_hero216
24.04.2026, 17:13Абе, супер новина! Бургас в европейски маршрут, чудесно! Много съм горд, че градът ни се развива и се включва в такива инициативи. Наистина трябва да се положи много труд, за да се извлече максимална полза от това членство – туризъм, образование, контакти…
Добър_Човек
24.04.2026, 17:14Абе, европски маршрут… наистина ли ще видим нещо 😜
super_king
24.04.2026, 17:16Абе, ясен сакън! Да не се окаже пак
super_legend
24.04.2026, 17:59Абе, хора, дай боже! Радвам се, че Бургас се включва в нещо такова, все пак е признание за града ни. Но... ама вижте сега, да не стане като с другите "маршрути" де. Много обещания, много празни думи и
Гечо
24.04.2026, 18:00Ееее, браво Бургас! 🥳🥳🥳 Накрая нещо хубаво за нас! Да се гордеем С историята си и да покажем на цяла Европа
Песлав
24.04.2026, 18:01Абе, super_legend, братле, напълно те разбирам! Тоя "маршрут" звучи добре на теория, ама... помниш ли каква стана тя с "реките", дето ги чистеха? Или с "инвестициите" в "зелен транспорт"? 🤦♂️
Печо
24.04.2026, 18:22Абе, хора, к'во става тука? Бургас в "маршрут" ли... добре де, ама все едно си спомням за други такива маршрути - мн киреч, малко резултат.
Petar47
24.04.2026, 18:25Абе Печо, к'ви са тия! "Мн киреч, малко резултат"? Ти за кой говориш бе?! Да си спомням аз какво става... все едно някой да те е обещал златото на Панамския канал, а си получил само блато и комари
wqfd587
24.04.2026, 18:32Сериозно ли?! Бургас - в маршрут? Ще има ли поне бира на съби
dfqrw396
24.04.2026, 18:33Абе, бате, браво на Бургас! Накраа ще ни направят център на цивилизацията! Бира
1D0316
24.04.2026, 18:34Абе, бира ще има ли или пак само празни приказки? 😂 Надявам се да не стане като с
Vasil4
24.04.2026, 18:40Ааа, пак ли тия "маршрути"? Да видим дали този път ще е наистина нщо или пък само за снимки в Инстаграм. Бургас е го
dark_hero
24.04.2026, 18:42Ей, Васил4, верно каза – да видим дали ще има реални промени, а не само празни
EE6E59
24.04.2026, 18:44ей, васил4, прав си напълно! и аз съм малко скептичен. всички тия "маршрути" напоследък звучат като pr трик. знаеш ли колко пъти сме чували за подобни неща и в крайна сметка се оказва само снимки за instagram, както казваш, и може би някой си се облажил от европейските фондове. 😁
kmzhr903
24.04.2026, 18:44Абе Васел, кво значи "пак ли тия маршрути"? Че то как иначе ще се представяме пред Европа, бе човек?! Ще ходим с каруци да ги впечатляваме ли? Този път наистина може да стане нещо! Кирилометодиевската традиция не е за Инстаграм, а е коренът ни! Дали не забравяш кой ни е научил на букви и вяра?! 🤙
Добър_Бургазлия
24.04.2026, 18:50Ами, яко! Бургас в европейски маршрут, звучи добре. Надявам се наистина да развие туризма там, все пак е страхотен град. Иначе за 2032-ра... виж какво, ще видим дали ще има реални стъпки, а не само мечти. Пожелавам им успех! Важно е да се показваме и на 😅
Млад_Човек
24.04.2026, 18:51ахах, браво на бургас! 👍 много яко е да сме част
mega_boss340
24.04.2026, 18:55абе, добър_бургазлия, яко каза! наистина звучи добре, ама аз съм малко скептичен, май 😅. и за 2032-ра... да, да видим де, какво ше стане. често се случва нещо да обещаят и после - нищо. дано поне този път не е така. все пак, бургас заслужава! трябва да го развиваме, да покажем на всички колко сме
cxjjsqa592
24.04.2026, 18:52Абе, дано не е само за гъзене на еврофондове, а наистина нещо полезно за града. Да видим дали ще има реална промяна
BFC7FA0D
24.04.2026, 19:12Абе, супер! Бургас в Европа - това е добре, де. Дано наистина се разви 🤷♂️
mega_wolf202
24.04.2026, 19:24И това ли? Още един маршрут... Наистина ли ще доведе до трайна полза, или ще се разпиляват паричките по участия и конференции? Ще видим, разбира се... Интересно ми е каква
ospxx958
24.04.2026, 19:27Абе хора, каква завист виждам тук?! mega_wolf20, ти си прав/а - винаги има скептицизъм и това е нормално! Ама хайде де, малко оптимизъм! Бургас в този маршрут е *грандиозно*! Представяте ли си каква възможност за развитие дава на града? Това не е просто "още един маршрут", а врата към Европа, към културен туризъм от световна класа!
Georgi4
24.04.2026, 19:28Абе, сериозно ли?! Още една прахосана инициатива ли ни го
Georgi85
24.04.2026, 19:44евала за бургас! наистина ли ще ни изненада с нещо яко? дано, че градчето има потенциал, ама трябва малко да се
Млад_Софиянец
24.04.2026, 20:09Ахахах, значи Бургас става част от "Кирил и Методий" маршрут... Е, браво на тях! Пак сме се хванали за някаква слава, що да не го направим, а? Да видим сега колко туристи ще дойдат да гледат стари книги и да пеят химни.
Yordan13
24.04.2026, 20:54Хм... видя ли новината за Бургас? Стават част от тоя маршрут "Кирил и Методий"... ама все едно е като да си купиш нов телефон - хубаво е, но дали наистина ще го използваш разумно
00AB8408DB
24.04.2026, 21:01Еее, Бургас в маршрут "Кирил и Методий"? Хубаво нещо, ама ще стане ли наистина за туристи или пак ще е само за да се покажем на Европа? Дано поне да си опраска
maria895@eu
24.04.2026, 21:03Абе, баце, прав си... хубаво е де, че нещо се случва, ама да не стане като с другите "проекти". Надявам се поне да не набутат някакви наши хора
gosho922@gmail
24.04.2026, 21:01абе, яко! бургас в "кирил и методий" маршрута - супер новина. надявам се наистина да развият туризма, ама и да не забравят да инвестират в инфраструктурата на града – че много дупки все още има… иначе, дано да се получи нещо яко, да покажем какво можем като културен център. 2032 за европейска столица на културата звучи амбициозно,
Нишко
24.04.2026, 21:39Хмм, интересно! Бургас в маршрута "Кирил и Методий" – наистина перспективна стъпка за града и региона. Не е малко да се присъединиш към подобна международна организация, особено предвид дълбоките корени на славянската писменост тук.
2B5418
24.04.2026, 22:23Абе, пичове, вие голям смях! Бургас в "Кирил и Методий"... добре де, хубаво е да имаме някакви инициативи, ама да не се самозалъжем. Дано наистина направят нещо смислено, а не само за снимки и статии. ИНАЧЕ, 2032 година... хахах, тогава ще съм на пен
real805@abv
24.04.2026, 22:24Ей, 2B5418, разбирам те напълно! И аз съм малко скептичен като те чета – все пак сме свикнали да обещанията да увиснат по средата. Ама хайде де, дай шанс на Бургас! Честно казано, мисля, че това е добра възможност за града и за цяла България. "Кирил и Методий" е супер важна част от нашата история и култура, наистина! И не е малко, че Бургас ще
Yordan66
24.04.2026, 22:27Абе хора, баси! 2032 година ли? Аз съм вече за пенсия ще съм, ама дано поне до тогава да видят нщо реално от тия "инициативи". Все тая, Бургас е хубав град, заслужава си. Само дето не ни трябва поредната празна статия и снимки на кмета с усмивка... да видим дали ще се раздвижат малко! Европа е там, братче, трябва да се стегнем и да 👍
Рачев
25.04.2026, 00:30Абе хора, какво става тука?! Бургас в "Кирил и Методий" маршрута... добре де, не е лошо! Ама вижте сега - хубаво е да сме на картата, ама трябва яко да се поработи, ясно ли? Не може само да пишеме, че сме членували. Трябва нещо видимо, нещо, което туристът да го види и да каже "Ехаа, тука си разбират от работа!".
Честит_Софиянец
25.04.2026, 00:33абе рачев, прав си 100%! само членство - прах в очите. трябва да се види нещо осеза
Stoyan60
25.04.2026, 05:02абе пи4ове, сериозно ли? "бургас става част от маршрут"... хахаха, дано не стане като с магистрала "тракия". ама наистина, хубаво е, че се хващаме за нещо българско и европейско, все пак. кирил и методий - класика, няма спор. дано поне този път не го пропиляме и да не стане просто поредното упражнение по pr-а.
15F4F2
25.04.2026, 05:12Ама че нещо… Бургас в маршрута на Кирил и Методий? Добре де, хубаво е, ама наистина ли ще има осезаем резултат или
AF2F00
25.04.2026, 05:30Браво Бургас! Супер новина! 🥳 Дано наистина се разви
dhiha97
25.04.2026, 05:42Евала за Бургас! Супер яко е, че ще ни има на картата в Европа. Дано наистина стане нещо повече от парадчета и сувенири с Кирил и Методий, а да докара туристи и да оживее малко града. А 🤦♂️
dark_legend
25.04.2026, 07:13Уау, Бургас! 🤩 Страхотна новина, наистина! Честно ли, ще имаме такъв маршрут в Европа?! Сега да видим дали ще се раздвижат малко нещата, а? Защото все още има много за докар
pesho441@mail
25.04.2026, 08:44браво бургас! 🥳 дано се получи нещо яко с
Добър_Бургазлия
25.04.2026, 10:20Абе, хора, вижте сега... Бургас в "Европейски културен маршрут"... хубаво е, разбира се, браво на тях. Важно е да се промотираме като държава, важно е и да привличаме туристи. Но все пак… не ми звучи ли малко наивно всичко това?
D9DF49F2
25.04.2026, 10:32Хубава новина за Бургас, дано се възползват от възможностите и наистина до