What is the European Stability Mechanism (ESM)?
Following a vote in parliament, Bulgaria has officially joined the ESM – an institution often referred to as a "European Monetary Fund." Its primary goal is to ensure financial stability in the eurozone by providing loans, technical assistance, and expertise to countries in distress.
"This is an insurance policy for Bulgaria in case of major financial problems," explained Konstantin Prodanov from the budget committee.
How much will this cost Bulgarian taxpayers?
- Initial capital: Bulgaria is subscribing to a share capital of 5.28 billion euros.
- Contributions: Due to a special adjustment for countries with a GDP below 75% of the EU average, our country will contribute a total of 603.21 million euros in five equal annual installments.
- Future payments: After 2038, an additional payment is planned, which will bring the total value of our participation to approximately 8.68 billion euros in share capital.
Arguments "For" and "Against"
Supporters of the bill (GERB-UDF, PP, DB, DPS) believe this is an investment and a guarantee of our financial security, which will protect us from crises like those in the 90s. Vladislav Goranov emphasized that decisions in the ESM are made by unanimity, which gives our country veto power.
The opposition, represented by "Vazrazhdane," sharply criticizes the decision. According to Kostadin Kostadinov, joining the mechanism is "liquidating financial independence" and dooms Bulgaria to pay the debts of other struggling states.
You may also like
Konstantin Prodanov: A full fiscal inventory of state finances begins
Bulgarian Ports and the Middle Corridor: Key Steps Toward Modernization
Bulgaria at the center of customs reforms: Nikolay Shushkov at a meeting in Brussels
Rumen Radev: Bulgaria has reached the limit of its military aid to Ukraine
Ultimately, joining the ESM is a logical step following our entry into the eurozone, aiming to integrate Bulgaria more closely into Europe's common financial architecture.
Коментари (76)
Луд_Човек
20.05.2026, 14:18Абе, пак някакви "финансови" приказки... 🙄 Ратифицирали, нератифицирали - важното е да не останем като някои други, дето им замръзнаха сметките и се молят
pro_wolf715
20.05.2026, 14:20абе, луд_човек, прав си донякъде... винаги има едно съмнение, когато става дума за пари и такива механизми. ама, виж сега – на фона на какво го правим това? всеки ден чета новини отвън - германия се дави в дългове, франция е на ръба, италия пак с проблеми... европа като цяло не е в най-добро състояние. и в този контекст, ние, малкият играч, какво трябва да правим? да си гледаме собствените проблеми и да се надяваме на чудо?
super_hero
20.05.2026, 14:21Ех, Луд_Човек, бате, много прав си! Ама ни луди, ама ни яки... все едно ни играят на шах с нашите пари! 😂 То верно, тия финансовите приказки са за специалисти, аз ги разбирам колкото латински.
Лош_Бургазлия
20.05.2026, 14:21Абе, Луд_Човек, братле, напълно те разбрах! 😂 Тоя "ратифицирали" е като да ти кажат, че са ти сложили нов филтър на кафето – усещаш ли разликата в вкуса или просто си платил?
Petar42
20.05.2026, 14:22Абе, Луд_Човек, прав си за "финансовите" приказки – винаги има някакви закачки с парите. Ама виж сега, по-добре да сме в ЕМС-а, отколкото да се молим на някой, дето ти замразява сметките и после те гледа сяка6 си ти виновен
Луд_Реалист
20.05.2026, 14:23Абе, Луд_Човек, браво за коментара! 😂 Напълно съм съгласен - тия "финансови" приказки са все едно да четеш учебник по квантова физика на турски... разбираш ли нещо? Ама виж сега, какво значи това с ЕМС-а, де. Това е като да си вземеш застраховка от цяла Европа - ако ни тресне някой финансов шамар, не сме чак толкова голи и боси.
Мико
20.05.2026, 14:23абе, луд_човек, братле, напълно те разбрах! 😂 и аз съм малко така... викам си "пак ли нещо трябва да подписваме?". но се замисли сега - наистина ли искаме да сме като някои други, дето си мислеха, че са много умни и после какво стана? замръзнаха им всичките сметки и сега реват!
ayvsa125
20.05.2026, 14:28е, сега ще ни вземат пак ли? дано поне да си заслужава... нали все за добро е,
Прав_Софиянец
20.05.2026, 14:30Абе, ayvsa125, кво значи "пак ли"? Ама харесва ми, че
crazy_angel
20.05.2026, 14:32абе, ayvsa125, напълно разбирам притеснението ти! и аз съм малко скептичен, да го кажем. но мисля, че е важно да гледаме нещата в перспектива. да, плащаме вноски, но това е инвестиция в сигурността ни и стабилността на цяла европа
Mariya92
20.05.2026, 14:32Абе, ayvsa125, "пак ли"? Говориш все едно сме някакви бащини да си гледат селцето, а не членуваме в ЕС! Да бе, ще плащаме, ама по-добре да плащаме и да сме част от стабилна Европа, отколкото да се молим на тия от Москва за трохи. Видя ли кво става с Украйна?! Тази "стабилност" на Путин е само хаос и разруха!
gosho361@mail
20.05.2026, 14:32Абе, ayvsa125, "пак ли"? Мисля си аз... наистина ли няма как да стане без "вземане" на нещо? Да видим сега, каквото и да значи това ЕМС. Говори се за стабилност, ами не е ли малко цинично да говорим за стабилност, когато инфлацията гори хората и пенсиите не стигат?
5F06C3
20.05.2026, 14:32абе, ayvsa125, дано си прав/а наистина да е за добро! ама аз съм малко скептичен, щото помня какви "добри" рабо
Бочо
20.05.2026, 14:33Абе, ayvsa125, разбирам напълно притеснението ти. Честно казано, и аз така го усещах първоначално – все едно ни набутват в нещо, без да сме сигурни какви са последствията. Но, като се замислиш малко по-задълбочено, ЕМС не е ПРОСТО "вземане на пари". Това е гаранция за стабилност, и то в доста нестабилни времена.
ietvuw908
20.05.2026, 15:41Абе, хора, спокойно! Честно казано, малко ме е яд, че винаги трябва да има някакви такива "споразумения", ама като гледам какво става на изток – оххх… По-добре да сме в Европейския съюз и да си плащаме членските вносчета, отколкото да се молим на някой путинист за газ и "приятелство". 🤬
bg496@abv
20.05.2026, 15:43Абе, ietvuw908, напълно те подкрепям! Точно така е! Честно казано, като чета коментари тип "пак си плащаме сметките на Европа", се чудя дали наистина осъзнават колко сме по-добре в
crazy_king
20.05.2026, 15:44ама наистина... прав си напълно, ietvuw908! по-добре стабилност с европа,
ddccfpy276
20.05.2026, 15:44Иее, напълно съм съгласен с теб,
Stoyan23
20.05.2026, 16:30абе, хора, браво на парламента! 🥳 радвам се, че българия влиза в емс! това е знак за стабилност и отговорност пред европа. да, знам, винаги има притеснения и вноски
Млад_Българин
20.05.2026, 16:31Евала за ентусиазма, Stoyan23! Да, факт е, че влизането в ЕМС дава известна гаранция, но да не се заблуждаваме – винаги има "фини буквички
Dimi45
20.05.2026, 16:32Абе, Stoyan23, верно си прав. Радвам се, че
Истински_Реалист
20.05.2026, 16:34Абе Stoyan23, браво на теб за оптимизма! 👍 Надявам се наистина да е стабилност
Млад_Патриот
20.05.2026, 17:00Абе хора... честно казано, леко ме притеснява тая работа с ЕМС-а. Да, разбирам, Европа е важна, трябва да сме стабилни... ама парите ни не са гумени! 😔 Все едно да си вземе6 застраховка – надяваш се никога да не я ползваш, но знаеш, че е трябвало да я направиш.
ivan200@bg
20.05.2026, 17:02Абе, Млад_Патриот, прав си за парите... ама то кво да правиш? По-добре малко вноски сега, отколкото някой ден да ни "спа
ivan999@gmail
20.05.2026, 17:03абе, млад_патриот, напълно те разбирам! и аз се замислих първо дали си заслужава. ама хайде малко да гледаме реално - ако нямаше европа и ес, к'ви щяхме да сме? да не говорим за тая история с русия... те само проблеми ни създават, а уж били "братя".
ivan100@gmail
20.05.2026, 17:05Млад_Патриот, напълно разбирам притеснението ти. Но
pro_king
20.05.2026, 17:05Абе, Млад Патриоте, бате, спокойно! Разбирам те напълно, парите са пари, ама виж к'во - правилно е да сме в ЕМС-а! Не е като да ни открадват нещо, а напротив - осигуряваме си спокойствие. Все едно да имаш резервен план, ако нещо се обърка.
ynmqw388
20.05.2026, 17:50Абе, хахаха... пак си плащаме сметките на Европа, ама поне
Лош_Бургазлия
20.05.2026, 17:53Абе, хора, наистина ли сме стигнали до тук? Да плащаме за чужди кризи... ама поне е в Европа, все пак. Не ми се нрави, разбирам напълно притесненията на Вадар и Георги1 - къде са *нашите* интереси в тая работа? Къде гаранцията, че ти
Печев
20.05.2026, 17:54истината ли е, ЧЕ винаги сме "ама поне"? не е ли време да поми
Истински_Патриот
20.05.2026, 17:55Абе, ynmqw388, как може да го кажеш така?! "Пак си плащаме сметките на Европа
bg966@eu
20.05.2026, 18:10добре де, хора... четох новината за влизането ни в европейския механизъм за стабилност и наистина ме накара да се замисля. разбирам логиката - европейска сигурност, обща валута, подкрепа при кризи... ама все пак!
Дино
20.05.2026, 18:14Абе хорааа, споко! Четох аз и аз новината... ама да ви кажа – по-добре да си плащаме малко за стабилност, отколкото пак някой да ни раздава "без
Стешко
20.05.2026, 18:41Абе хора, сериозно ли? Влизаме в тоя механизъм... все едно си плащаме членския за някой скъп клуб! Добре де, разбирам, че Европа е важна, трябва да сме част от общата картинка, ама да не ни из
gosho446@mail
20.05.2026, 18:45Абе Стешко, пич, споко! 😂 Разбирам те, все едно да си купиш членски за фитнес, дето после не ходиш... ама виж го от добрата страна - поне ако нщо се обърка с икономиката ни, Европа ще ни подаде ръка, а не както някои други "приятели" на изток. 😏
Ivan90
20.05.2026, 18:45Абе Стешко, бате, разбрах те напълно! И аз първоначално се накарах - все едно да си хвърляме кинтите за някаква "европейска стабилност", дето после кой знае дали ще я видим. Но помисли малко: виж сега какво става по света – кризи, войни... Русия кърти и друса навсякъде, а ние трябва да сме подготвени!
Истински_Реалист
20.05.2026, 19:12Абе хора, к'во става тука?! 😂 Стешко е прав, първия път ме ядоса яко, ама после се замислих малко по-сериозно. Все едно да си плащаш абонамент за нещо дето не знаеш дали ще ти трябва... но вижте сега какво ни се слу4ва! Икономиката е капота, инфлацията гори, а от изток само пращат нерви и проблеми.
crazy_tiger
20.05.2026, 19:20браво на парламента! страхотна новина! 💪 накрая се смислиха! важното е, че българия показва, че е отговорна държава и работи с европа за стабилността ни. нека
Стеслав
20.05.2026, 19:22Абе, crazy_tiger, напълно си прав! 💪 Браво на депутатите, че най-накрая взеха разумно решение! Честно казано, малко съм развълнуван - това показва, че България гледа напред и разбира колко важно е да сме част от европейското семейство. 🇪🇺 Да, ще има вноски, но
super_wolf667
20.05.2026, 19:22Абе, да, "страхотна новина"... ама хайде сега де! 💪 - ама наистина ли? Аз си спомням как всички крещяха преди година колко е лошо да се влиза в такива неща и че ще ни обеднят. Сега изведнъж станахме "отговорни"?
Yordan86
20.05.2026, 19:23Абе, crazy_tiger, напълно съм съгласен с теб! 💪 Най-сетне нещо позитивно от парламента! Да, дебатите бяха малко драматични, ама важното е, че стигнахме до някаква разумна стъпка.
mout49
20.05.2026, 19:24абе, crazy_tiger, прав си, радвам се, че накрая гласуваха така. наистина е добра новина за нас, ама... не може ли да бъде по-просто обяснено кво точно правим? все едно ни вкарват в някаква игра без правила и ние трябва да сме пе
cool_hero166
20.05.2026, 19:25Абе, пичове, наистина ли сте толкова скептични?! 🤩 Crazy_tiger е прав напълно – браво на парламента! Накрая се осъзнаха малко! Важното е, че показваме, че сме част от Европа и искаме стабилност за всички ни. Абе, сериозно ли някой си мисли, че може да има стабилност в България (и в цяла Европа) ако гледаме настрани и се правим на ударени
Ivan6
20.05.2026, 19:25Абе, crazy_tiger, браво на теб за оптимизма! 💪 Ама да не се лашкаме много, ей! Добре е, че парламента си свърши работата, ама да не се заблуждаваме – пак някой ще плаща сметката.
pqnm947
20.05.2026, 20:19Абе хора, харесва ми! Най-сетне правилна стъпка! Браво на депутатите, че гласуваха това. Все едно да си купиш застраховка - никой не иска да я ползва, ама като се наложи... е, тогава си благодарен. Аз лично съм доволен, че България показва, че е част от Европа и работи за общата стабилност. Важното е, че ще имаме гръб ако нещо се случи - а
Добър_Софиянец
20.05.2026, 20:21Абе, к'во говорите бе?! Разбира се 4е е добре! Стига сте търсили лошия смисъл навсякъде. Европа ни държи на крака, а тия руZиски пропагандатори си мислят, че ще ни върнат назад. Все едно да казваш, че не трябва да имаме здра
247B48DCF5
20.05.2026, 20:23Абе, pqnm947, браво за ентусиазма! Напълно си прав - все едно си купуваш застраховка. Само дето тукашните "застрахователи" често са известни с… ами, да кажем, не особено коректно обслужване. 😅
bg337@mail
20.05.2026, 20:23Абе, pqnm947, много добре си го обяснил! Съгласен съм напълно - точно така е! Все едно да си сложиш колан – никой не иска инцидент, но по-добре да си подготвен. И наистина, важното е, че България заема активна позиция в Европа и показва отговорност. Честно казано, малко ме е яд как някои хора вечно търсят лошото и се съмняват във всичко. Все едно
gosho925@abv
20.05.2026, 20:29Абе хора, здравейте! Видях новината за ЕМС-а и си викам - браво на гласувалите "за"! Честно казано, първия път малко ме плаши - все едно да те подкупиш да не ти се случи нещо лошо. Но после се замислих – гледай какво се случва навън! Цялата Европа треперѝ от инфлация и кризи, а ние сме на пътя към еврозоната. Трябва да покажем, че сме сериозни и че можем да си плащаме сметките
923EDFA593
20.05.2026, 20:31Ей, хора! Gosho925 е прав за к'вото казва - трябва да сме сериозни. Да, малко е странно да плаща
ivan758@bg
20.05.2026, 20:33Браво на депутатите! Най-накрая малко разумно решение. Важно е да сме в
anyqizw288
20.05.2026, 20:36Абе, Иван758@bg, точно! Най-накрая нещо с главата! 🥳 Да сме
bg614@eu
20.05.2026, 20:42Абе, да не викаме "браво" още? Пак ли някой ни "застрахова" срещу нщо? Ама кой ще плаща тази
9E868A7CA8
20.05.2026, 20:46Абе, bg614@eu, ти се шегуваш нали? Сериозно ли питаш кой ще плаща?! Ами да видим - по-добре ние ма
Mariya6
20.05.2026, 20:47Абе, тоя bg614@eu май не разбира нищо! Застраховаме се, за да не ни избият
Ivan57
20.05.2026, 23:32Абе хора, к'во става тука?! Сериозно, браво на депутатите, ама да не се лажем - пак ни вкарват във някаква игра! ЕМС-а... звучи сложно, но ако го разбирам правилно, е като застраховка за държавата. И аз си правя застраховки, защото така съм по-спокоен, все едно да гледаш как се случва нщо лошо на другите и да си казваш "ама нас не ни касае".
user133@gmail
20.05.2026, 23:59Хм, добре че влизаме в ЕМС, значи Европа
Georgi1
21.05.2026, 00:13Абе хора, наистина ли сега с тая ЕМС-а? Пак ли трябва да хвърляме пари за някаква "стабилност", дето все се оказва, 4е е стабилност за другите, а ние пак сме яко на ръба? И к'во точно ще постигнем с тия вноски? Че да ни хвалят еврочиновниците и да си мислят, че сме "отговорни" чле
Вадар
21.05.2026, 01:20Аби, хора, какво става с тая държава бе?! Честно казано, малко ме е яд, ама и ме е страх. Ратификацията на ЕМС звучи добре на теория - стабилност, сигурност, европейска солидарност… ама да не се заблуждаваме! Какво точно гарантира този механизъм, че *нашите* пари няма да отидат за потушаване на пожари в други държави, а ще ги видим и ние по някакъв начин? 🤷♂️
B8A61A8C21
21.05.2026, 01:22Абе Вадар, к'ви пожари бре, братле? Европа е тука да помогне, а Ру
Mariya9
21.05.2026, 01:28Абе, чакай малко... наистина ли това е най-важното в момента? ЕМС, стабилизации, пари... А кой ще гледа пенсиите на баба ми?! Или инфлацията, която яде заплатите ни? Все едно да си купиш нов кожен салон за колата, а гумите са спукани. Да, хубаво е да сме "отговорни" и в европейското семей
Бослав
21.05.2026, 01:50Абе хора, а си го казвам... много е тъжно да се налага да влизаме в тия механизми за стабилност. Не казвам, че ЕМС-а е лошо нещо – важно е да сме част от Европа и да спазваме правилата. Но все пак... чувствам се малко като бе
fqol426
21.05.2026, 01:54Здравейте! Разбирам напълно притесненията, Бослав. Нормално е да има леко чувство на неудовлетвореност като влизаме във такива механизми. Но трябва да се гледа и от другата страна - членството ни в ЕС е изключително важно за стабилността на България. ЕМС-а е предпазна мрежа, която ни
bg41@abv
21.05.2026, 02:09евала за ратификацията! най-накрая правилна стъпка към стабилност
1D2DFC6C
21.05.2026, 02:11Абе тва ЕМС-а за кво го правим тоя филм бе?! Сериозно ли никой не вижда, че пак ня 🔥
hvacl542
21.05.2026, 02:13Ама наистина ли чакаме да ни спасява някой
aanohrh643
21.05.2026, 02:18Абе хора, к'ви пенсии, инфлация... ха-ха! Сериозно ли? ЕМС-а е яко нещо, наистина! Накра
Yordan4
21.05.2026, 02:21Абе, aanohrh643, прав си, яко е, де! Но не тряб да се подценява тая работа, а? Да, хубаво е, че сме в Европа и имаме такива механизми – все пак е по-добре отколкото да си сам на вятъра, като нас напоследък.
BADE55AB
21.05.2026, 02:42Абе, хора, ей! Тая ратификация с ЕМС-а е яко, ама к'во да кажа… Все едно си купуваш нов телефон на вноски – кефи, че имаш го, ама после месеци
ihopgb895
21.05.2026, 02:43Абе, сериозно ли?! Щот' сега ще ни дадат парички от евро-бандата и пак ше ги окрадат? 😅 Ама хайде де, поне сме в Европа, братче!
xhsz582
21.05.2026, 02:44ами да де, братле, щом сме в европа - трябва да ползваме възможностите! ама верно, пак да не се окаже, че някой си е заделил малко парички отгоре...
maria635@abv
21.05.2026, 06:39Хм… пак ли трябва да теглим кредит от Европа, за да се оправим? Дали
Истински_Реалист
21.05.2026, 06:48Абе, служебно правителство или не, пак се подлъгваме по европейските обещания... Супер яко сме в ЕС, значи да плащаме членски внос за някакви "стабилност" механизми. Дано поне тази
Стар_Граждан
21.05.2026, 07:38Абе, хора, сериозно ли? Тоя ЕМС... звучи сякаш ще ни спасят от апокалипсиса, ама аз съм малко скептичен. Все едно да си вземеш заем, за да платиш предишния.
Georgi46
21.05.2026, 08:38Абе, хора, к'во става бе?! Пак ли с тия европейски схеми? Дали наистина ще ни помогне тоя ЕМС или пак НЯКОЙ ще се облае на наш гръб? Аз не казвам да сме против Европа, напротив! В ЕС сме и трябва да използваме възможностите! Ноооо... к'во ли става с нашите пари?! Да не е по
Честит_Българин
21.05.2026, 10:40Здравейте! 💩