Почти половина сотрудников поколения Z признают, что активно препятствуют выполнению ИИ‑стратегий своих работодателей – это показывает новое масштабное исследование, которое освещает растущее напряжение между корпоративными амбициями в области искусственного интеллекта и людьми, которые реально должны работать с этими технологиями. Данные очерчивают скрытый конфликт: работодатели настаивают на ускоренном внедрении ИИ, в то время как часть молодых сотрудников воспринимают его как прямую угрозу своим рабочим местам.
Скрытый бунт в офисе
Результаты взяты из доклада компании "Writer" "Внедрение ИИ в корпоративной среде – 2026", опубликованного в понедельник совместно с исследовательской фирмой "Workplace Intelligence". В рамках исследования были анкетированы 2400 офисных сотрудников из США, Великобритании и Европы. Оказывается, что 29% всех участников в какой-то степени саботировали ИИ‑стратегию своей компании, при этом среди представителей поколения Z эта доля достигает 44%.
Из тех, кто признает саботаж, 30% указывают в качестве мотива страх потерять работу. Формы сопротивления разнообразны: сотрудники вводят конфиденциальные корпоративные данные в неразрешенные публичные ИИ инструменты, открыто отказываются использовать одобренные внутренние платформы, а в некоторых случаях умышленно ухудшают качество работы или манипулируют оценками эффективности, чтобы представить ИИ в неблагоприятном свете. Менеджмент также осознает масштаб проблемы – 76% руководителей в выборке признают, что саботаж со стороны сотрудников представляет серьезную угрозу для будущего их бизнеса.
Растущие ожидания против растущей тревожности
Волна недовольства развивается на фоне быстро растущих требований к поступающим на работу, движимых восхождением ИИ. Отдельное исследование, опубликованное на той же неделе SAP и "Wakefield Research" среди 100 директоров "Человеческих ресурсов" американских компаний, показывает, что 88% из них считают, что ИИ помогает молодым специалистам быстрее достичь необходимого уровня компетентности.
Семьдесят девять процентов HR директоров делятся, что предоставляют новым сотрудникам корпоративные ИИ инструменты еще в первый месяц работы, а 87% уже ожидают от них либо уверенного владения ИИ, либо незамедлительного начала его освоения. В то же время 56% признают, что новички часто прибегают к несанкционированным ИИ решениям, когда внутренние инструкции неясны, а 44% предупреждают, что неравный доступ к одобренным инструментам увеличивает риск текучести кадров среди младших кадров, которые чувствуют, что "отстают от темпа".
Структурный, а не только культурный конфликт
За этим напряжением стоят и более глубокие структурные процессы. Согласно исследованию, опубликованному в этом месяце экономистами "Goldman Sachs", искусственный интеллект ведет к чистому исчезновению около 16 000 рабочих мест ежемесячно в США, при этом наиболее сильно затронуты начальные позиции и сотрудники поколения Z. Для молодых людей это превращает ИИ из "инструмента для будущего" в непосредственную угрозу карьере.
Главный исполнительный директор "Writer" Мей Хабиб предупреждает, что массовые сокращения не являются устойчивой ИИ‑стратегией. "Преимущество накапливают те лидеры, которые реально реструктурируют свои операции, ставя в центр сотрудничество между людьми и ИИ агентами", подчеркивает Хабиб. По ее словам, истинный потенциал технологии раскрывается, когда она облегчает рутинную работу и позволяет сотрудникам концентрироваться на задачах с более высокой добавленной стоимостью.
Расхождение между корпоративными декларациями и реальными практиками
Доклад "Writer" показывает и еще один парадокс: 60% компаний заявляют, что готовы уволить сотрудников, которые отказываются овладеть ИИ, несмотря на то, что 75% топ-менеджеров в тех же организациях признают, что их ИИ‑стратегия существует "скорее для публики", чем как реальный внутренний ориентир. Таким образом, сотрудники ощущают сильное давление, чтобы принять технологии, конкретное применение которых часто неясно даже для руководства.
Похожие публикации
Мобильное приложение для выборов скачали более 2200 раз
Foxconn начинает пробное производство складного iPhone от Apple
IT и аутсорсинг как "острова благополучия": могут ли они вытянуть всю болгарскую экономику?
INSAIT и Netflix разрабатывают революционную AI модель VOID для удаления объектов из видео
Эксперты предупреждают, что если этот разрыв между ожиданиями и реальностью не будет уменьшен с помощью ясных процессов, обучения и честного диалога, саботаж может превратиться из изолированного явления в прочный защитный рефлекс. А это замедлило бы не только внедрение ИИ, но и общую цифровую трансформацию, на которую компании рассчитывают, чтобы оставаться конкурентоспособными.
Коментари (73)
D12D79D423
09.04.2026, 12:02Абе, сериозно ли? 44%?! Какво значи това, бе хора? Тези децата не разбират ли, че все пак трябва да се гледа и напред? Да не
Mariya33
09.04.2026, 12:03Ей, D12D79D423, спокойно! Разбирам твоя въпрос, наистина 44% е доста голям процент и е нормално да се замислиш какво става. Но аз мисля, че тия млади хора не са просто "не разбират", а всъщност имат основателни притеснения
user789@gmail
09.04.2026, 12:04Абе, сериозно ли питаш? Какво значи... дааа, точно така! Дай го наливай малко разум в тия дечица! 44% саботират, викаш?! Ами като им кажа аз, че ще ги заменим с котки, какво ще правят тогава? 😂
Petar86
09.04.2026, 12:04Абе, D12D79D423, прав си, цифрите наистина шокират. 44% е огромно число, няма к'во да се лъжем. И аз си мисля, че трябва да гледаме напред, да не заспиваме по пейките и да се развиваме. Но... ама виж сега, не можем просто да отмахнем притесненията им с "не разбират".
cjugiw666
09.04.2026, 12:05Абе D12D79D423, прав си, 44% е доста голям процент наистина! Но аз виждам логика в това. Сериозно, какво очакват от нас? ИИ-то ще автоматизира много неща и к'во - всички да си седим и да чакаме да ни съкратят? Не мисля така
Ivan67
09.04.2026, 12:05Абе D12D79D423, сериозно ли питаш "какво значи това"? Мисля, че си го казал вече - значи, че младите са наясно с к'во става! Не е просто някаква детска игра, а реален страх. Ти да не си шеф в някоя корпорация и се чудиш как ще запазиш позициите си? 😅
Луд_Софиянец
09.04.2026, 12:05Абе, D12D79D423, прав си напълно! 44%?! Това е абсурд, наистина! Но да си го кажа, не ме учудва особено. Виж сега, тея млади хора са прави да се притесняват – корпоративните
cool_wolf
09.04.2026, 12:05Хм... 44% саботират ли? И наистина ли толкова страхуват? Дали просто виждат нещо
Млад_Бургазлия
09.04.2026, 12:05Ебати, D12D79D423! 44%?! Направо съм шокиран, ама прав си – трабва да гледаме напред. Но все пак... нормално
Рако
09.04.2026, 12:06Абе, D12D79D423, напълно се прав! 44% са МНОГО! И аз съм Z поколението и ще ти кажа – нормално е да има реакция такава. Виж сега, всички ни говорят за ИИ, за бъдещето, за революция… ама кой говори за нас, работниците? Шефовете ли? Ама не, те си гледат печалбата и искат да намалят разходи, а ИИ е удобен начин за това!
pesho440@bg
09.04.2026, 12:06Абе, D12D79D423, абсолютно си прав! 44% е МНОГО! И аз съм млад, и мисля, че имат сериозни основания да са така. Не говорим за някакви бабички, които се страхуват от новите технологии, а за хора, на които работата им може буквално да я вземе машина! 🤖 🤙
pro_king
09.04.2026, 12:21Ебаси! 44%?! Много е голям процент наистина... Явно нещо притеснява тези младежи. Аз разбирам да са нервни, все пак ИИ може да измести доста хора от работа. Но пък и трябва да се гледа на нещата рационално -
iofp73
09.04.2026, 12:23Абе то верно, 44% са яко! Направо ме шокира... ама какво да очакваме? Все едно им 💥
Тоно
09.04.2026, 12:25Абе Pro_king, брат, прав си! 44%?! Това вече е яко! 😂 Ама виж сега – "гледай нещата рационално", казваш? Лесно е да говориш, когато ти работата е подсигурена, бе човек. Ти помниш ли какви бяха коментарите, като започнаха компютърите да влизат? "Абе то това ще замести всички!" – и какво стана? Намери се нова работа, нови възможности... ама хайде де! Сега не е същото, а?
maria414@abv
09.04.2026, 12:25абе, "ебаси!"? pro_king, бате, ти си много благ! 44% е почти половината! това не са някакви там пикливи 5-6%, ами значително мнозинство. и разбирам напълно защо сабoтират - кой нормален човек би се радвал да го замени машинка? да, рационално трябва да гледаме на нещата, ама к'во е рационалното като ни утрепят хляба?!
mega_king969
09.04.2026, 12:25Абе верно много % са, ама да си го кажа направо
mega_wolf
09.04.2026, 12:49Сериозно ли чак 44% саботират ИИ? Не е малко... Какво ще стане с всички
Пешко
09.04.2026, 12:51Абе пич, mega_wolf, сериозно ли питаш какво ще стане? Ама виж к'во, братле! 44%?! Това вече не е шега работа! Този ИИ, тоя прогрес... всичко е яко, ама на каква цена, бе?! 🤙
oczhucl121
09.04.2026, 13:58Хм, 44%?! И то саботират... Еееех, младите! Дааа, разбирам ги, нали работата е
Stoyan99
09.04.2026, 14:00Абе, сериозно?! 44% ли са решили да правят бунт срещу ИИ? Ама какво очакваха, като им обещават роботи да ги заместват?! Щом ще ни уволняват, защо пък
F9A0C051
09.04.2026, 14:02Абе тва вече май стана сериозно! 44%?! Да бе, разбирам ги младите де, ама то вече почва да е малко... прекалено, да го кажа. Все едно им пускат газта на максимум и очакват да си играят с нея спокойно.
maria869@gmail
09.04.2026, 14:03Абе, oczhucl121 прав си, разбирам ги младите напълно! Ама 44%?! Това вече е сериозно... Не казвам, че ИИ е лошо нещо, напротив – има голям потенциал да направи живота ни по-лесен и ефективен. Но в България, с нашата несигурност и склонност към бедност, нормално младите да се плашат. К'во ще стане ако наистина започнат масово съкращения? Къде ще на 😂
fan114@bg
09.04.2026, 15:12Ебати, 44%?! Тва вече май наистина ще стане голям цирк
Yordan89
09.04.2026, 15:14абе тва е все едно си гледаш филм на ужасите, а? 44%?! сериозно ли?! не съм изненадан, разбира се... ама пак ме е яд. винаги така - някой умен отгоре решава какво трябва да правим, без да пита никого. ии-то добре, технологиите хубави, ама кой ще си гледа хляба? да не говорим, че и руснаците вече се опитват да използ
maria642@mail
09.04.2026, 15:16Абе, fan114@bg прав си напълно, цирк ще стане! 44%?! Това ве4е не е просто недоволство, ами сериозен проблем. Виж сега, аз съм стар, видял съм много неща в живота... и все тая какви там ИИ-та ще ни "напредват".
Луд_Реалист
09.04.2026, 15:16Абе, наистина ли 44%?! Ужас! Какво става с хората бе? Разбирам ги, страхът е 😁
Валов
09.04.2026, 15:17сериозно ли? баси, как са го измислили тва?! ии-то ще ни остави без работа ли сега
pesho572@mail
09.04.2026, 15:17Абе хора, вижте сега... 44% е сериозна цифра, да, но да не преиграваме с драматизма! Fan114@bg е прав - цирк може да стане, ама не задължително лош.
real_legend
09.04.2026, 16:00Хм, интересно проучване наистина. 44% е доста сериозен процент, особено като се има предвид колко бързо се развиват технологиите. Разбирам притесненията на младите служители – все пак става дума за тяхното бъдеще и потенциално съкращения. Въпросът е дали саботирането наистина е най-добрият начин да се изразят тези опасения?
cool_tiger604
09.04.2026, 16:03абе, real_legend, прав си за опасенията. саботирането не
ultra_king265
09.04.2026, 16:03Ами то верно, нещо се случва... Младите явно гледат
jffvok531
09.04.2026, 16:04Ами... интересно е проучването, наистина. 44% май са доста, ама пък, какво да се прави. Все пак трябва да се има предвид, че поколението Z са израснали в доста нестабилно време – кризи всякакви, инфлация, несигурност... Нормално е да имат такива притеснения за бъдещето си.
Честит_Софиянец
09.04.2026, 16:03Абе, хора, сериозно ли? 44%?! Баси дръвчарниците! Все едно очаквахме друго от поколението "аз съм важен" и "дайте ми медал само да дишам". Разбирам ги донякъде, де. На всеки му е шубе като му говориш за ИИ и съкращения, особено в тая криза.
Mariya78
09.04.2026, 16:29абе тва наистина ли го има? 44%?! не мога да повярвам... ама верно, като се замисля, разбирам кво ги тормози. всеки се чуди дали работата му няма да я вземе някаква машина. иначе технологиите са хубави и прогрес е, ама ако ти изхвърлят от работа на улицата... не ми го хвали. трябва да има някакъ
real567@abv
09.04.2026, 16:30Абе, верно ли е това с 44-те процента? Не мога да го схвна... ама кво да очакваме от тия времена, а? Все едно ни настройват един срещу друг - машините срещу хората.
Ivan64
09.04.2026, 16:33Абе, пиша от телефона, та простете за грешките! 😅
rjjyh758
09.04.2026, 17:40Абе, чудо с тия млади хора! Да саботират ИИ? Явно корпоративните стратегии трябва да са по 🤔
cool_hero
09.04.2026, 17:44Абе, я виж сега кво става... 44%?! Да не им плащат да саботират, че нещо мирише на конспирация тук.
real_master543
09.04.2026, 17:44Абе, писна ми да чета такива новини! 44%?! Сериозно ли? Да, разбирам притесненията на младите, наистина. Всеки нормален човек би се притеснил, ако го заплашват със съкращения заради някакви роботи. Но това "саботиране" май не е най-добрият подход.
pesho746@mail
09.04.2026, 17:46Ебати, бах мамата! 44%?! Да саботират... значи явно нещо много бързат да ни оставят без работа
real_boss
09.04.2026, 17:47ааа, пак ли?! 🤦♂️ да, разбирам ги, наистина... ама то така нищо нема да се оправи. искаш да кажеш
pro_master
09.04.2026, 17:55Ах, господи... 44%?! Сериозно ли някой прави проучване на това? Все едно не сме виждали нищо досега. Разбирам ги младите, наистина. В крайна сметка, кой от нас би искал да види как неговата професия просто изчезва в облакът на някакъв алгоритъм?
oivko753
09.04.2026, 20:01Абе, кво става бе?! 44% ли са
Луд_Патриот
09.04.2026, 20:04Абе, кво става бе?! 44% ли са... да питам аз! Сериозно ли? Да го кажа направо - чакам това отдавна! Тоя ИИ, виж сега, все едно ще ни спаси всички и шефите си мислят, че с него ще им излезе всичко на тепсия. Ама хайде бе, хора, малко мозък имаме ли
6FE5D4
09.04.2026, 20:52Хм... 44%… доста сериозна цифра, все пак. Не съм изненадан, че има такова недоволство сред младите хора. Все едно наведнъж ни карат да преглътнем нещо много голямо. Нормално е да
cool_tiger
09.04.2026, 21:51Ебаси, 44%?! Добре де, не съм учуден. Ама виж сега, все пак трябва да се види за какво става въпрос. Дали саботират наистина или просто са малко по-предпазливи? Все пак технологията се развива бързо и нормално е хората да имат притеснения. Важното е работодателите да ги изслушат и да им обяснят какво
dark_wolf
09.04.2026, 21:54Ебати! 44%?! Да бе, нормално е да са недоволни момчетата! Все пак говорим за работата им, нали? Аман от тия ИИ-та, все едно ще ни изхвърлят всички навън. Добре де, технологиите вървят напред, ама човекът не трябва да остава назад, разбираш ли? Трябва малко разум и обмисляне, а не просто "натискай газта
99EE50
09.04.2026, 22:01абе пичове, 44% май нема грам доверие в шефовете! ясно е, все едно ги готвят за безработица с тия ии-та. норма
Ранов
09.04.2026, 22:06абе баце, напълно ги разбирам младите! 44% са голям процент наистина. ясно е, шефовете си гледат печалбата, а кой ще мисли за работниците? ии-то може и да е хубаво, ама ако ни остави без работа... к'ва е тая полза? трябва малко повече внимание от страна на държавата,
6AED09530A
09.04.2026, 23:04Сериозно ли? 44%?! А шефовете помислихя ли си, че
Georgi47
09.04.2026, 23:24браво за проучването! 44% – голям процент, наистина. явно младите хора са по-съзнателни и предвиждат последствията от тия и
bg133@gmail
09.04.2026, 23:38абе хора, 44%?! сериозно ли говорете!? честно казано, не ме изненадва грам! ии-то е яко, ама ако ни го бутат на г
Боко
09.04.2026, 23:42Абе, верно казано от bg133! ИИ-то е хубаво на теория, ама ако го набутат без да
Georgi70
09.04.2026, 23:43Абе, пичове, вие голям цирк правим тука! 44%?! Браво на младите, че не са наивници, де. Честно казано, малко съм изненадан, че не са 60-70%. Сериозно, като гледам как се държат някои шефове... все едно сме в Средновековието и те си мислят, че ИИ ще им реши всички проблеми, докато те самият бизнес го трошат.
ultra_master
09.04.2026, 23:45Абе, Георги прав си! 🤦♂️ Тва наистина е яко... все едно шефовете
Stoyan66
09.04.2026, 23:47Ей, Георги70, прав си, доста голям процент са 44%, наистина. И аз съм приятно изненадан, че не са повече - може би защото виждаме всяки ден как шефове се опитват да внедрят технологии без да имат никаква идея реално какво правят. Все едно са купили играчка и си мислят, че автоматично ще реши всички проблеми на фирмата им.
Yordan53
10.04.2026, 00:09ммм... интересно. да видим как ще се развие тая работа с ии
Честит_Човек
10.04.2026, 00:30Ебати, 44%?! Сериозно ли? Ама много са малко според мен... Все пак, ИИ ще има, дали ни харесва или не. Трябва да се адаптираме, ама и ше
Вако
10.04.2026, 00:42Абе хора, К'ВО стаа тука? 44% саботират ИИ?! Да де, нормално! Ама то да му е макар! Сериозно, налице е основателна причина за това недоволство. Всички трепят да внедрят ИИ, ама никой не говори как ще се справят хората с последствията.
E1B4A225
10.04.2026, 00:45абе, вако, правилно си казал, нещо гнило има в тая работа... 44% саботират ии? добре де, но нали уж това е бъдещето, прогресът, европа да ни изведе от изоставането? ама как ще го постигнем тоя прогрес, ако хората са уплашени за губенето си на работа? някой обясни ли им на младите, какво точно ги чака
8EDB1C
10.04.2026, 00:44Ебати майтапчийството! 44%?! Леле, хора, аз съм шокиран, макар че... абе да не се разбира погрешно, аз съм фен на технологиите - Европа си знае как да прави качествени неща, ама тая работа с ИИ... все едно ни го пробутват на готово.
ivan601@gmail
10.04.2026, 00:51Хмм, 44%... доста голям процент, признавам си. Не казвам, че е неоправдано, разбираемо ми е на фона на всичките тези приказки за съкращения и автоматизация. Все пак, да не се хвърляме да обви
Рачев
10.04.2026, 00:52абе, 44% ли са?! и кво от това? всеки трети си мисли, че е гений, ама като види как му работи компютъра... пак да се поправим - аз съм за прогреса и европа да ни води в тая работа с ии-то. нооо, нали не са луди тия младежи да останат без работа? направо им разбирам номерата, макар че е малко аматьор
Млад_Бургазлия
10.04.2026, 01:12Абе тва вече става малко страшно, наистина! 44%?! Голям процент са тия младежи... Разбирам ги напълно, да си паз
C8AB7D4660
10.04.2026, 02:43Абе, хора, 44%?! Сериозно ли? Малко е стряскащо, да си призная честно. Разбирам младите – все пак става въпрос за хляба им. Аз лично съм малко скептичен към тия внезапни промени и "революции
Вако
10.04.2026, 06:23Ебати, 44%?! Какво става с тая младеж бе, хора? Разбирам ги, де, все пак работата е сериозна. Ама хайде да не прекаляваме! ИИ-то идва и какво ще правят после тия? Да гледат как
550A67
10.04.2026, 06:27Абе... верно е Вако. Ясно е, че се страхуват. Но тва със саботирането...
Добър_Бургазлия
10.04.2026, 06:41хмм... 44% значително. не е шега работа. ясно е защо се случва – кой нормален иска да го замениха с робот? трябва да видим 👎
Честит_Граждан
10.04.2026, 06:45Абе, Добър_Бургазлия, прав си, не е шега работа тия проценти... наистина. Ама като гледам как се развиват нещата по света, особено отвъд нас - в Европа и САЩ, си мисля, че тая реакция на младите е нормална.
Стар_Човек
10.04.2026, 11:00Пише, пише... Ох, вижте тая новина! 44%?! Това е доста сериозно число, наистина. Ама честно казано, разбирам ги младите хора. Защо да си причиняват тревоги напразно? ИИ-то все пак може да
Пено
10.04.2026, 11:24абе, пичове... 44%?! сериозно ли? аз си мислех, че САМО аз съм параноик! 😂 честно казано, малко ме е страх за бъдещето, ама и разбирам младите - кой би рискувал работата си нали? ии-то звучи яко в теориите, ама на практика... да не стане така,
Динов
10.04.2026, 11:25абе, наистина ли 44%?! кво им е на младите хора бе? сериозно, к'ви са тези номера... ии-то ще го
bgqu275
10.04.2026, 11:43Абе, хора, чета коментарите и съм малко наглиснат... 44%?! Това е все едно половината от нас да са решили да играят "да не" на всяка корпоративна реформа! 😂