Разработчики отказываются писать код без ИИ, несмотря на признаки снижения продуктивности

Редакция BurgasMedia Мартин Тодоров
01.06.2026 • 13:32
3396 прегледа
74 коментара
Разработчики отказываются писать код без ИИ, несмотря на признаки снижения продуктивности
Снимка от Joonspoon, Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Программисты все больше зависят от ИИ-помощников, однако исследования показывают увеличение количества ошибок, рост расходов на поддержку и «иллюзию скорости», которая может загнать команды в долгосрочную ловушку.

Разработчики программного обеспечения настолько привыкли к инструментам с искусственным интеллектом для написания кода, что многие уже отказываются работать без них – даже для ограниченного круга задач в контролируемых экспериментах. В то же время все больше данных свидетельствуют о том, что эти системы нередко создают больше проблем, чем решают. Таким образом, массовое внедрение ИИ в программирование начинает выглядеть скорее вопросом восприятия и зависимости, чем реальной эффективности.

Парадокс продуктивности

В феврале 2026 года лаборатория по исследованию ИИ "METR" попыталась повторить нашумевшее исследование, сравнивающее время, затрачиваемое разработчиками на задачи с помощью ИИ и без нее. Опыт провалился по неожиданной причине: участники просто отказывались работать без своих ИИ-инструментов даже для ограниченного числа задач в строго контролируемой среде.

Первоначальное исследование METR 2025 года уже нарисовало тревожную картину. Программисты утверждали, что ИИ «ускорил» их примерно на 24%, но реальные измерения показали обратное – в среднем они тратили на 19% больше времени на выполнение задач. Задержка была связана с дополнительными усилиями по поиску и исправлению ошибок, управлению ИИ-помощником и ожиданием генерации кода.

Даже столкнувшись на практике с этим замедлением, участники продолжали оценивать прирост скорости от ИИ примерно в 20% – это показательно для сильного расхождения между субъективными ощущениями и объективными результатами. После того как лаборатории не удалось воспроизвести эксперимент в 2026 году, она опубликовала опрос, в котором разработчики сами заявили, что ИИ делает их «в два раза более ценными» для своих организаций.

Код более низкого качества и скрытые расходы

Независимые анализы показывают, что ускорение сопровождается серьезной ценой в плане качества. Платформа для code review "CodeRabbit", проанализировав 470 открытых pull request-ов, установила, что код, сгенерированный ИИ, содержит в среднем примерно в 1,7 раза больше проблем по сравнению с написанным вручную. Критические и серьезные дефекты в изменениях, созданных с помощью ИИ, встречаются в 1,7 раза чаще, логические и синтаксические ошибки возрастают примерно на 75%, а уязвимости в безопасности увеличиваются в 1,5–2 раза.

Стартап "Entelligence AI", специализирующийся на надежности и мониторинге, сообщает, что компании тратят около 44% своих ИИ-токенов на исправление проблем, созданных самим ИИ – эта оценка основана на данных более чем 2400 организаций. Исследователи из Сингапурского университета менеджмента пришли к аналогичным выводам в апрельском отчете, предупреждая, что «сгенерированный ИИ код может вовлечь реальные программные проекты в долгосрочные расходы на поддержку».

Как управлять зависимостью от ИИ

Рекомендации специалистов сводятся к ясному принципу: относитесь к коду, созданному ИИ, так же, как вы относились бы к коду начинающего программиста. Команда SMU и основатель "Cognition" Скотт Ву – создатель ИИ-агента для программирования "Devin" – единодушны в том, что критически важно поддерживать надежные системы контроля качества и внимательно проверять каждое изменение, предложенное ИИ.

Эксперты также настаивают на том, что самые важные задачи – проектирование архитектуры, выбор технологий, обеспечение безопасности и управление сложными зависимостями – должны оставаться в руках опытных инженеров. ИИ может быть полезен при генерации шаблонного (boilerplate) кода, вспомогательных функций и первичных черновиков, но не как автономный источник истины для общего дизайна системы.

«Вы пишете код быстрее, но у поддержки нет автопилота»

Программист и автор Джеймс Шор сформулировал дилемму особенно остро в публикации, которая быстро стала популярной на "Hacker News": «Вы теперь пишете код в два раза быстрее? Лучше надейтесь, что расходы на поддержку также сократились вдвое. Иначе вы в ловушке. Вы меняете временный прилив скорости на вечное рабство».

Эта цитата отражает суть новой реальности в индустрии: ИИ может создавать ощущение взрывной продуктивности, но если организации не учитывают возросшие расходы на ревью, тесты и поддержку, они рискуют накопить невидимый «технический долг», который в долгосрочной перспективе съест всю краткосрочную выгоду в скорости. Вопрос уже не в том, использовать ли ИИ, а в том, как именно – и с какими защитными механизмами – чтобы инструмент не превратился в источник постоянной уязвимости.

Автор Мартин Тодоров
Мартин Тодоров

Автор на тази статия

Мартин Тодоров е политически анализатор и колумнист. Завършил е политология и има дългогодишен опит в анализа на вътрешна политика и законодателни промени.

Неговите статии предлагат задълбочен поглед върху ключови политически и социални теми, подкрепен с данни и факти.

Тагове:
искусственный интеллект программирование программное обеспечение продуктивность разработчики технический долг качество кода
Сподели:

Коментари (74)

Avatar
Commenter

Vasil57

01.06.2026, 13:41

Абе тва ли ни е сериозният проблем сега? Наистина ли?! 😂

Commenter

Stoyan21

01.06.2026, 13:43

мамка му! сериозно ли се вълнуваме от тоя ии де

Commenter

342A6AF9D6

01.06.2026, 13:43

Ало, Васил57, успокой се малко 😂 Разбирам шока, аз също съм изненадан да видим такива резултати. Ама верно, тва вече става яко – ИИ-то трябва да ни помага, не да ни прави живота по-труден. Виж сега, ясно е че всяка нова технология има период на адаптация и бъгове, ама тоя спад в продуктивността и разходите за поддръжка май са СЕРИОЗНИ.

Commenter

Стар_Реалист

01.06.2026, 13:43

ябе васил57, разбирам те напълно! 😂 и аз първоначално се зачудих "дали тва е приоритетът ни?". но като се замислиш, тва е доста важен сигнал. все пак говори за фундаментална промяна в начина, по който работим.

Commenter

real698@gmail

01.06.2026, 13:44

Мамка му стара! То па да го ползваме ИИ за всичко, 🤬

Commenter

jzghf482

01.06.2026, 13:44

Абе Васил57, кво значи "сериозен проблем"? Хаха, баси... Ама виж сега, нали все говорим за дигитализация и да сме модерни? Тва

Commenter

wypw788

01.06.2026, 13:43

Абе тва с ИИ-то май стана малко прекалено... Все едно се надяваме, че ще ни реши всички проблеми, ама виж сега - повече грешки и разходи! Да, бързо е

Commenter

ewhob461

01.06.2026, 13:45

хм, интересно... не казвам, че ии-то е лошо нещо, разбира се, технологиите са важни за развитието ни като държава и като част от европа. но наистина ли сме сигурни, че го използваме правилно? дали не забравяме да мислим критично и да проверяваме резултатите, а не просто да се доверяваме сляпо на машината?

Commenter

5B228C11

01.06.2026, 14:20

Ахахах, баси деба... честно! Четях си аз новините, докато пия кафето (което, между другото, е от Българско производство, да подкрепим местното!), и попаднах на това за ИИ-тата. 🤔

Commenter

Vasil83

01.06.2026, 14:22

абе тва е яко, ама и малко плашещо, нали? 😂 все едно се отпускаме прекалено много на тия ии-та. важното е да помним, 🇧🇬

Commenter

dark_king687

01.06.2026, 14:23

Абе, к'во да го правя аз с тия ИИ-та... 🤦‍♂️ Честно казано, все едно гледам филм на ужасите. Бачкат си те там програмистите, зависят от машините, а накрая - грешки, разходи... Като нищо ще се окаже, че сме в кюпа с проблеми, защото сме искали да спести

Commenter

Ивано

01.06.2026, 14:23

Абе, пич, 5B228C11 си прав! Кафето от България - здраве да има! 😂 Ама виж сега, аз нещо се чудя... то ИИ-то все едно с този руски "помощник" – първо обещава чудеса, после ти скапе главата. Да

Commenter

Стено

01.06.2026, 14:41

Абе хора, честно казано... к'во да кажа? Видях новината и се замислих много. Не съм програмист, ама пък живея в 21 век и виждам как технологиите ни заливат отвсякъде. Това с ИИ-то е все едно нов инструмент – може да ти помогне, но ако го използваш безразсъдно, ще си навредиш. 😁

Commenter

Лош_Човек

01.06.2026, 14:42

Ами то верно, Стено. Не к'во да кажа... всяка технология е с два края. Явно тряа да го ползваме

Commenter

ultra_hero197

01.06.2026, 14:50

Абе, пичове, много е интересно това с ИИ-то. Честно казано, малко ме плаши! Виждам как се хващат хората да го ползват за всичко, ама наистина ли сме готови за тая скорост? Все едно си мислим, че ще решим всички проблеми бързо и лесно с една машина

Commenter

bg484@eu

01.06.2026, 15:31

Абе, хаха, к'во да го правя с тва ИИ?

Commenter

Petar45

01.06.2026, 15:33

абе, сериозно ли? тоя ии ще ни остави

Commenter

DB2DD200

01.06.2026, 15:35

Абе, точно така! bg484@eu е прав човек. За кво ни е тоя ИИ, като накрая повече време ще минава в оправяне на грешки? Нали за да си по-продуктивен работиш по-бързо и качествено, а не се занимаваш с дебагване на някакви измислени решения. Пък и кой знае какво въртят там

Commenter

Yordan87

01.06.2026, 15:40

Я пак ще им кажа... ама то бърза работа става. Зависимост от ИИ = повече бъгове и гла

Commenter

crazy_king529

01.06.2026, 15:41

Абе, Yordan87 пряв си напълно! Този "прогрес" май ни върви в гърлото. Зависимост от тия ИИ-та е все едно да си купиш кола с автоматик и

Commenter

fan97@bg

01.06.2026, 15:41

Абе, Йордане, прав си кат гръмовен удар! Я пак го казвам – бърза работа локва работа! Тоя ИИ... ама честно, хора, то е все едно да се доверяваш на циганин за ключовете от колата! 🤣 Да, може и нещо да изкара, но чакай малко - после те дърпа надолу по стълбата със бъгове и корекции!

Commenter

Мико

01.06.2026, 16:28

Ей, хора... Тая работа с ИИ-то май става все по-голяма играчка. Честно казано, малко ме е страх да не се окаже, че ни заблуждават, ама нещо си мислят, че сме наивни ей тъй лесно

Commenter

fan695@bg

01.06.2026, 16:30

Абе Мико, прав си. Не знам к'во става, ама нещо ми се струва, че ни го вкарват в г*за наобратно. Всичко е бързо

Commenter

Georgi14

01.06.2026, 16:30

Меко, брат, прав си на 100%! То тая ИИ-мания ме кара да се замислям същото. Все едно ни пробутват нов "чудотворен" продукт, ама сякаш нещо не е наред. Аз лично съм програмист и виждам как се хващаме за тези помощници... Удобно е, да, ама СТАВАШ зависим.

Commenter

jlek445

01.06.2026, 16:30

Ами Мико прав си на 100%! Тоя ентусиазъм по ИИ-тата ми идва малко... прекален, да го кажем. Викам си - все едно сме се хванали с нова играчка и забравихме как да си вършим работата нормално. Да, може и да е прогрес, ама трябва да гледаме и криво и направо, а не само розови облачета. То като започнаха с криптовалу

Commenter

real_hero886

01.06.2026, 16:32

бреей, мико прав си напълно! 🤯 тоя ии... все едно гледаш фи

Commenter

4B2E25CA

01.06.2026, 16:32

мико, прав си напълно! аз също имам малко съмнения за тая работа с ии-то. не казвам, че е лошо, напротив - потенциалът е огромен и вярвам, че ще ни помогне много като цяло, но трябва да внимаваме да не се превърнем просто в "бутони" на някаква машина.

Commenter

2BCBDBE2BD

01.06.2026, 16:32

Баси, я пак се убеждавам - бързи решения = главоболия после. ИИ-то е полезно, 🤔

Commenter

maria420@eu

01.06.2026, 16:35

Абе, пич, сериозно ли? 🤔 "Илюзия за бързина"? Все едно да си купиш голям SUV, за да ходиш до магазина на два пресечки! Ясно е, че всяко чудо има цена... ама никой не иска да я плати в началото

Commenter

hhcsz770

01.06.2026, 16:49

Аааа, баси! 😂 То ясно че бързи решения винаги водят до драми после. Ама то хората все искат да са "хипийски" напредничави, ами то така става - залагаш на някаква технология и после се мъчиш да я оправиш. Като с тия магистрали деба... 😅

Commenter

fan349@mail

01.06.2026, 16:50

Хехе, прав си hhcsz770! 😂 Винаги има цена за бързината. Иначе каза

Commenter

crazy_tiger924

01.06.2026, 16:51

евала за коментара! напълно съм съгласен, hhcsz770 – баси драмите, деба! 😂 то винаги е така – търсим бързия начин, ама после плащаме с лихвите... магистралите са перфектен пример, нали? да не говорим за другите "напредничави" технологии...

Commenter

Vasil93

01.06.2026, 16:50

Мамка му! Пак ли?! Значи пак бързаме, ама накрая ще плащаме двойно повече за оправяне. Този ИИ май е като с циганите – хубаво начало, а после само

Commenter

cool_master114

01.06.2026, 16:52

Евала за коментарите, хора! И аз така си мислех - хубаво е да сме напред с технологиите, ама нали не искаме после да се чудим как да оправяме бъркотията, а? Това с магистралите май наистина е добър пример... Все едно строим за Европа

Commenter

maria282@gmail

01.06.2026, 16:54

Ахахах, Васил93 много прав! 😂 Циганите поне си плащаш за

Commenter

Vasil20

01.06.2026, 17:11

Хм, значи ИИ-то помага, ама после трябва някой да оправя бъркотията? К'во става с качеството на со

Commenter

9DC6BA5C43

01.06.2026, 17:14

абе, васил, прав си напълно! типично! 😂 честно казано, много ме е страх от тия технологии... не казвам да сме назадничави, напротив! аз съм фен на прогреса и българия трябва да е в челните редици на европа - това е задължително! но тази прибързана зависимост от ии... ама наистина.

Commenter

Гечев

01.06.2026, 17:18

Абе, пичове, к'во става тука? Сега ИИ-то е виновно за всички проблеми?! Да, да, разбирам притесненията, ама малко прекалиха май.

Commenter

bg263@eu

01.06.2026, 17:23

Абе, Гечев пряв си донякъде, ама и статията има зъбче. Да, ИИ е инструмент, но явно трябва да се използва много внимателно, иначе може да излезе по-сложно отколкото

Commenter

3DBC7F

01.06.2026, 17:23

Абе Гечев, прав си! Направо се изхихирих като го прочетох коментара ти. Сега все ИИ-то виновни, ама кой ще признае, че бързат да свършат работата и затова полз

Commenter

Mariya66

01.06.2026, 17:20

Еее, пак ли нещо ново ще ни скъса главите? Този ИИ все повече навлиза, а продуктивността пада 🇧🇬

Commenter

nbhztu124

01.06.2026, 17:21

Абе, хора, я да питам нещо! 🤦‍♀️ Марии, напълно те разбирам - все тая какви нововъведения измислят, винаги има уловка! И Гечев е прав, малко прекалиха с обвиненията към ИИ-то. А

Commenter

Стар_Човек

01.06.2026, 17:24

Абе, наистина ли пада продуктивността? И то чак толкова много, че си заслужава да се тревожим за това? 🧐

Commenter

Бослав

01.06.2026, 17:25

Абе, Мария66, право си казваш! То тая работа с ИИ-то е като да си купиш нов телефон - в началото голям кеф, после почваш да се чудиш защо ти беше. 😂 Виж сега, не казвам, че ИИ-то е лошо, разбира се, има си ползи, ама тоя спад в продуктивността... май верно е нещо. Аз лично съм доста притеснен, защото виждаме какво става с технологичните гиганти и как бързо променят правилата на играта.

Commenter

FBD3DA5158

01.06.2026, 17:59

Ебати цирка! Този ИИ все тая дали помага или

Commenter

725C55E8FB

01.06.2026, 19:29

Хмм... интересно. Не е ли малко рано да се каже дали ИИ-то наистина вреди на продуктивността в дългосрочен

Commenter

mega_hero

01.06.2026, 19:39

Хмм, наистина ли сме готови за тази зависимост? Дали не си надценяваме ползите набързо

Commenter

29F6F7DB

01.06.2026, 19:44

Абе, mega_hero прав си на 100%! То тая "зависимост" май е по-скоро пристра

Commenter

ivan212@mail

01.06.2026, 19:43

Абе хора, сериозно ли? 🤦‍♂️ Все едно гледам филм... Първо - "ИИ ще спаси света!", сега - "ИИ ни дърпа назад!". Ясно е, че всяко ново нещо има си принципите си. Не може да очакваш, че някакъв бот ще ти реши всички проблеми за секунда. Трябва да се научим да го ползваме разумно, а не просто да му хвърляме всичко и да гледаме дали ще

Commenter

B724A7F0

01.06.2026, 20:22

абе, хора, к'во става с тоя свят, бе?! сега пак се оказа, че нещо ново – ии-то, деба, – ни прави балами! ама я да го кажа на глас: ясно е, че всяко чудо има цена. още преди време казах, че не може да очакваш от машини да ти мислят вместо теб.

Commenter

super_king

01.06.2026, 20:26

Абе, ясно е, нали? Както с всеки нов дзвер - първо го хвалим кат

Commenter

023E54

01.06.2026, 20:43

Абе, хора, к'во да ти говоря… все тая работа с тия технологии. Винаги е така - нещо излиза ново, всички го хвалят, после се оказва, че има проблем. То ясно, че ии-то може да помогне, ама 👍

Commenter

Ivan58

01.06.2026, 20:48

Хм, интересно... Все по-често се говори за ИИ, а сега излизат такива статии. Доколко това е нормално всъщност? Нали всяка нова технология има своите спънки в началото? Може би просто трябва да свикнем с новия начин на работа и да търсим баланс – да ползваме ИИ като помощник, а не като заместник на човешкия ум. Да

Commenter

Georgi48

01.06.2026, 20:50

Иване, напълно съм съгласен! 👍 Точно това казвам и аз – трябва да го използваме разумно,

Commenter

Yordan7

01.06.2026, 20:48

ей, здравейте! 😅 видях новината тая... ама аз съм малко старо училище, да знаете. все пак помня времето, когато код пишехме с химикалка и хартия (по-добре се запомняше работата!). се 🤬

Commenter

mega_angel

01.06.2026, 21:30

Абе, к'во ще става с тия ИИ-та, бре? 🤔 Все едно си играем на джаджа за

Commenter

Мидар

01.06.2026, 21:35

Абе питай ме! 🤦‍♂️ Тая "бързина" само ни води към по-го

Commenter

Иванов

01.06.2026, 22:41

хм, интересно... наистина ли толкова бързо ще ни изпревари ии? дали пък не забравяме основите в стремежа си към "е

Commenter

super_tiger401

01.06.2026, 22:42

Абе, хора, к'во става тука?! Сега ИИ ще ни обърне на гъзари ли? Четем си новините и все някой трябва да е гений и да твърди, че има проблем… нормално е бе! Всичко ново е така – първо го хвалиш като манна небесна, после се оказва, че не е панацея

Commenter

Dimi82

01.06.2026, 23:11

Абе, хора, к'во да кажа… ИИ, ИИ навсякъде! Баси, нали трябваше да ни улесни живота, а сега все повече проблеми излизат? Честно казано, малко ме е страх. Сега всички програмисти се хванали да ползват тия помощници, ама хайде бе, нормално ли е кодът да става по-грозен и с повече бъгове?!

Commenter

CC3F8393

01.06.2026, 23:15

пак ли? сериозно, хора, къде го оставихме този прогрес?! вместо да ни улесни, и

Commenter

bg387@bg

02.06.2026, 01:50

Мдаа... Голям проблем се оказва тая "бързина". Не е хубаво

Commenter

Ивако

02.06.2026, 02:12

Ааа, да бе! Явно няма как без малко драма с тия ИИ-та. П 👏

Commenter

user575@eu

02.06.2026, 02:41

Ей, хора, вижте К'ВИ ги говорим! Честно казано, много ме тревожи таа работа с ИИ-то. Разбирам, че е модерно, че всички го използват, ама да си заравяме главите в пясъка и да не виждаме проблемите - това вече е малко безотговорно.

Commenter

flacd873

02.06.2026, 02:43

еееей, какво стаа тука бе?! все ии, ии... ама защо никой не говори, че може да стане като с тия китайските стоки - първо евтино и хубаво, после пълни боклуци

Commenter

xtouy88

02.06.2026, 03:08

Пич, к'во да кажа... ИИ-то стана все едно TikTok -

Commenter

bg466@abv

02.06.2026, 03:21

Абе, хора, наистина ли?! Зависимостта от ИИ става все по-голяма... Не е лошо да си използваме технологиите за улеснение, разбира се, ама това с "илюзията за бързина" ме накара да се замисля. Да не би да сме на път да си създадем нов проблем, докато уж решаваме стария?

Commenter

Иваслав

02.06.2026, 04:38

ахаххаа... ясно. значи ии-то, което уж трябваше да ни улесни, сега прави повече грешки? нищо ново под слънцето! винаги е било така – технологиите са хубави докато не се прекалят. сега ще видим кой ще плаща за тия "илюзии за бързина" след година-две. дано поне някой го следи да не стане голям хаос, а? направо си представям колко нерви ще

Commenter

super_wolf329

02.06.2026, 05:42

Абе, сериозно ли? ИИ-то ни върши работа или си прави кеф да ни мъчи? Да видим дали ще се оправят ти

Commenter

2E2A3C

02.06.2026, 05:50

абе, сериозно ли?! все повече хора го хвалят този ии, ама виж сега – грешки, разходи… тва с "илюзията за бързина" наистина е яко да те излъже. щом вече програмистите сами си признават, че има проблем, значи нещо не е наред, нали?

Commenter

uezuf354

02.06.2026, 05:50

Хм, интересно... Няистина ли толкова много грешки създава ИИ-то в кодовете? Ще е яко ако се погледнат внимателно процесите и да се намери баланс между технологията и човешката

Commenter

Vasil61

02.06.2026, 10:48

абе, баси! все тая работа - технологиите винаги са компромис. първо ги хвали

Commenter

Mariya9

02.06.2026, 12:40

Ебати! Това наистина е ЯКО неприятно, ма. Очаквах повече от ИИ-то, честно казано. Явно още има

Commenter

Истински_Патриот

02.06.2026, 12:41

Абе хора, к'во става с тая ИИ-маниака?! Честно казано, не съм програмист, ама гледам какво се случва и ме е яд на някои неща. То все едно да си купиш чисто нов мерцедес, да го караш със 200 км/ч и после да установиш, че гори бензин като лудо и ръчкането му е кошмар