Розробники програмного забезпечення настільки звикли до інструментів зі штучним інтелектом для написання коду, що багато хто вже відмовляється працювати без них – навіть для обмеженої кількості завдань у контрольованих експериментах. Водночас усе більше даних свідчать про те, що ці системи нерідко створюють більше проблем, ніж вирішують. Таким чином, масове впровадження ШІ у програмування починає виглядати швидше питанням сприйняття та залежності, ніж реальної ефективності.
Парадокс продуктивності
У лютому 2026 року лабораторія з дослідження ШІ "METR" намагалася повторити відоме дослідження, що порівнювало, скільки часу розробники витрачають на завдання з допомогою ШІ та без неї. Експеримент провалився з неочікуваної причини: учасники просто відмовлялися працювати без своїх ШІ-інструментів, навіть для обмеженої кількості завдань і в суворо контрольованому середовищі.
Первинне дослідження METR від 2025 року вже окреслило тривожну картину. Програмісти стверджували, що ШІ "прискорив" їх приблизно на 24%, але реальні вимірювання показали протилежне – у середньому вони витрачали на 19% більше часу на виконання завдань. Затримка була зумовлена додатковими зусиллями на пошук та виправлення помилок, керування ШІ-помічником та очікування на згенерований код.
Навіть після того, як вони на практиці зіткнулися з цим уповільненням, учасники продовжували оцінювати, що ШІ приносить їм близько 20% приросту швидкості – це свідчить про значне розходження між суб'єктивним відчуттям та об'єктивними результатами. Після того, як лабораторії не вдалося відтворити експеримент у 2026 році, вона опублікувала опитування, в якому самі розробники заявили, що ШІ робить їх "удвічі ціннішими" для їхніх організацій.
Код нижчої якості та більше прихованих витрат
Незалежні аналізи підказують, що прискорення має серйозну ціну в якості. Платформа для code review "CodeRabbit" проаналізувала 470 відкритих pull request-ів і встановила, що код, згенерований ШІ, містить у середньому приблизно в 1,7 раза більше проблем порівняно з написаним вручну. Критичні та серйозні дефекти у змінах, створених за допомогою ШІ, зустрічаються до 1,7 раза частіше, логічні та коректні помилки зростають приблизно на 75%, а вразливості в безпеці збільшуються в 1,5–2 рази.
Стартап "Entelligence AI", що спеціалізується на надійності та моніторингу, повідомляє, що компанії витрачають близько 44% своїх ШІ-токенів на виправлення проблем, створених самим ШІ – оцінка, заснована на даних понад 2400 організацій. Дослідники з Сінгапурського університету менеджменту дійшли подібних висновків у звіті за квітень, попереджаючи, що "згенерований ШІ код може втягнути реальні програмні проєкти у довгострокові витрати на підтримку".
Як керувати залежністю від ШІ
Рекомендації фахівців зводяться до чіткого принципу: ставтеся до коду, створеного ШІ, так, як ви ставилися б до коду програміста-початківця. Команда SMU та засновник "Cognition" "Скотт Ву" – творець ШІ-агента для програмування "Devin" – одностайні в тому, що критично важливо підтримувати надійні системи контролю якості та уважно переглядати кожну зміну, запропоновану ШІ.
Експерти також наполягають на тому, щоб найважливіші завдання – такі як проєктування архітектури, вибір технологій, безпека та керування складними залежностями – залишалися в руках досвідчених інженерів. ШІ може бути корисним при створенні boilerplate-коду, допоміжних функцій та початкових чернеток, але не як автономне джерело істини для загального дизайну системи.
«Ви пишете код швидше, але в підтримки немає автопілота»
Програміст і автор "Джеймс Шор" формулює дилему особливо гостро в публікації, яка швидко стала популярною на "Hacker News": «Тепер ви пишете код удвічі швидше? Краще сподівайтеся, що витрати на підтримку також зменшилися вдвічі. Інакше ви в пастці. Ви обмінюєте тимчасовий сплеск швидкості на вічне рабство.»
Дивіться також схожі статті
Honda виплачує бонуси до $920 співробітникам, які володіють штучним інтелектом
ШІ-суперкомп'ютер Dawn припинив роботу через спеку: удар по науці у Великій Британії
Кінець Need for Speed? Criterion перемикається на Battlefield
Понад 1500 пожежників та волонтерів пройдуть навчання за новим проєктом за підтримки ЄС
Ця цитата вловлює суть нової реальності в індустрії: ШІ може створювати відчуття вибуху продуктивності, але якщо організації не врахують вищі витрати на рев'ю, тестування та підтримку, вони ризикують накопичити невидимий "технічний борг", який у довгостроковій перспективі з'їсть будь-який короткостроковий прибуток від швидкості. Питання вже не в тому, чи використовувати ШІ, а в тому – як саме і з якими захисними механізмами – щоб інструмент не перетворився на джерело постійної вразливості.
Коментари (74)
Vasil57
01.06.2026, 13:41Абе тва ли ни е сериозният проблем сега? Наистина ли?! 😂
Stoyan21
01.06.2026, 13:43мамка му! сериозно ли се вълнуваме от тоя ии де
342A6AF9D6
01.06.2026, 13:43Ало, Васил57, успокой се малко 😂 Разбирам шока, аз също съм изненадан да видим такива резултати. Ама верно, тва вече става яко – ИИ-то трябва да ни помага, не да ни прави живота по-труден. Виж сега, ясно е че всяка нова технология има период на адаптация и бъгове, ама тоя спад в продуктивността и разходите за поддръжка май са СЕРИОЗНИ.
Стар_Реалист
01.06.2026, 13:43ябе васил57, разбирам те напълно! 😂 и аз първоначално се зачудих "дали тва е приоритетът ни?". но като се замислиш, тва е доста важен сигнал. все пак говори за фундаментална промяна в начина, по който работим.
real698@gmail
01.06.2026, 13:44Мамка му стара! То па да го ползваме ИИ за всичко, 🤬
jzghf482
01.06.2026, 13:44Абе Васил57, кво значи "сериозен проблем"? Хаха, баси... Ама виж сега, нали все говорим за дигитализация и да сме модерни? Тва
wypw788
01.06.2026, 13:43Абе тва с ИИ-то май стана малко прекалено... Все едно се надяваме, че ще ни реши всички проблеми, ама виж сега - повече грешки и разходи! Да, бързо е
ewhob461
01.06.2026, 13:45хм, интересно... не казвам, че ии-то е лошо нещо, разбира се, технологиите са важни за развитието ни като държава и като част от европа. но наистина ли сме сигурни, че го използваме правилно? дали не забравяме да мислим критично и да проверяваме резултатите, а не просто да се доверяваме сляпо на машината?
5B228C11
01.06.2026, 14:20Ахахах, баси деба... честно! Четях си аз новините, докато пия кафето (което, между другото, е от Българско производство, да подкрепим местното!), и попаднах на това за ИИ-тата. 🤔
Vasil83
01.06.2026, 14:22абе тва е яко, ама и малко плашещо, нали? 😂 все едно се отпускаме прекалено много на тия ии-та. важното е да помним, 🇧🇬
dark_king687
01.06.2026, 14:23Абе, к'во да го правя аз с тия ИИ-та... 🤦♂️ Честно казано, все едно гледам филм на ужасите. Бачкат си те там програмистите, зависят от машините, а накрая - грешки, разходи... Като нищо ще се окаже, че сме в кюпа с проблеми, защото сме искали да спести
Ивано
01.06.2026, 14:23Абе, пич, 5B228C11 си прав! Кафето от България - здраве да има! 😂 Ама виж сега, аз нещо се чудя... то ИИ-то все едно с този руски "помощник" – първо обещава чудеса, после ти скапе главата. Да
Стено
01.06.2026, 14:41Абе хора, честно казано... к'во да кажа? Видях новината и се замислих много. Не съм програмист, ама пък живея в 21 век и виждам как технологиите ни заливат отвсякъде. Това с ИИ-то е все едно нов инструмент – може да ти помогне, но ако го използваш безразсъдно, ще си навредиш. 😁
Лош_Човек
01.06.2026, 14:42Ами то верно, Стено. Не к'во да кажа... всяка технология е с два края. Явно тряа да го ползваме
ultra_hero197
01.06.2026, 14:50Абе, пичове, много е интересно това с ИИ-то. Честно казано, малко ме плаши! Виждам как се хващат хората да го ползват за всичко, ама наистина ли сме готови за тая скорост? Все едно си мислим, че ще решим всички проблеми бързо и лесно с една машина
bg484@eu
01.06.2026, 15:31Абе, хаха, к'во да го правя с тва ИИ?
Petar45
01.06.2026, 15:33абе, сериозно ли? тоя ии ще ни остави
DB2DD200
01.06.2026, 15:35Абе, точно така! bg484@eu е прав човек. За кво ни е тоя ИИ, като накрая повече време ще минава в оправяне на грешки? Нали за да си по-продуктивен работиш по-бързо и качествено, а не се занимаваш с дебагване на някакви измислени решения. Пък и кой знае какво въртят там
Yordan87
01.06.2026, 15:40Я пак ще им кажа... ама то бърза работа става. Зависимост от ИИ = повече бъгове и гла
crazy_king529
01.06.2026, 15:41Абе, Yordan87 пряв си напълно! Този "прогрес" май ни върви в гърлото. Зависимост от тия ИИ-та е все едно да си купиш кола с автоматик и
fan97@bg
01.06.2026, 15:41Абе, Йордане, прав си кат гръмовен удар! Я пак го казвам – бърза работа локва работа! Тоя ИИ... ама честно, хора, то е все едно да се доверяваш на циганин за ключовете от колата! 🤣 Да, може и нещо да изкара, но чакай малко - после те дърпа надолу по стълбата със бъгове и корекции!
Мико
01.06.2026, 16:28Ей, хора... Тая работа с ИИ-то май става все по-голяма играчка. Честно казано, малко ме е страх да не се окаже, че ни заблуждават, ама нещо си мислят, че сме наивни ей тъй лесно
fan695@bg
01.06.2026, 16:30Абе Мико, прав си. Не знам к'во става, ама нещо ми се струва, че ни го вкарват в г*за наобратно. Всичко е бързо
Georgi14
01.06.2026, 16:30Меко, брат, прав си на 100%! То тая ИИ-мания ме кара да се замислям същото. Все едно ни пробутват нов "чудотворен" продукт, ама сякаш нещо не е наред. Аз лично съм програмист и виждам как се хващаме за тези помощници... Удобно е, да, ама СТАВАШ зависим.
jlek445
01.06.2026, 16:30Ами Мико прав си на 100%! Тоя ентусиазъм по ИИ-тата ми идва малко... прекален, да го кажем. Викам си - все едно сме се хванали с нова играчка и забравихме как да си вършим работата нормално. Да, може и да е прогрес, ама трябва да гледаме и криво и направо, а не само розови облачета. То като започнаха с криптовалу
real_hero886
01.06.2026, 16:32бреей, мико прав си напълно! 🤯 тоя ии... все едно гледаш фи
4B2E25CA
01.06.2026, 16:32мико, прав си напълно! аз също имам малко съмнения за тая работа с ии-то. не казвам, че е лошо, напротив - потенциалът е огромен и вярвам, че ще ни помогне много като цяло, но трябва да внимаваме да не се превърнем просто в "бутони" на някаква машина.
2BCBDBE2BD
01.06.2026, 16:32Баси, я пак се убеждавам - бързи решения = главоболия после. ИИ-то е полезно, 🤔
maria420@eu
01.06.2026, 16:35Абе, пич, сериозно ли? 🤔 "Илюзия за бързина"? Все едно да си купиш голям SUV, за да ходиш до магазина на два пресечки! Ясно е, че всяко чудо има цена... ама никой не иска да я плати в началото
hhcsz770
01.06.2026, 16:49Аааа, баси! 😂 То ясно че бързи решения винаги водят до драми после. Ама то хората все искат да са "хипийски" напредничави, ами то така става - залагаш на някаква технология и после се мъчиш да я оправиш. Като с тия магистрали деба... 😅
fan349@mail
01.06.2026, 16:50Хехе, прав си hhcsz770! 😂 Винаги има цена за бързината. Иначе каза
crazy_tiger924
01.06.2026, 16:51евала за коментара! напълно съм съгласен, hhcsz770 – баси драмите, деба! 😂 то винаги е така – търсим бързия начин, ама после плащаме с лихвите... магистралите са перфектен пример, нали? да не говорим за другите "напредничави" технологии...
Vasil93
01.06.2026, 16:50Мамка му! Пак ли?! Значи пак бързаме, ама накрая ще плащаме двойно повече за оправяне. Този ИИ май е като с циганите – хубаво начало, а после само
cool_master114
01.06.2026, 16:52Евала за коментарите, хора! И аз така си мислех - хубаво е да сме напред с технологиите, ама нали не искаме после да се чудим как да оправяме бъркотията, а? Това с магистралите май наистина е добър пример... Все едно строим за Европа
maria282@gmail
01.06.2026, 16:54Ахахах, Васил93 много прав! 😂 Циганите поне си плащаш за
Vasil20
01.06.2026, 17:11Хм, значи ИИ-то помага, ама после трябва някой да оправя бъркотията? К'во става с качеството на со
9DC6BA5C43
01.06.2026, 17:14абе, васил, прав си напълно! типично! 😂 честно казано, много ме е страх от тия технологии... не казвам да сме назадничави, напротив! аз съм фен на прогреса и българия трябва да е в челните редици на европа - това е задължително! но тази прибързана зависимост от ии... ама наистина.
Гечев
01.06.2026, 17:18Абе, пичове, к'во става тука? Сега ИИ-то е виновно за всички проблеми?! Да, да, разбирам притесненията, ама малко прекалиха май.
bg263@eu
01.06.2026, 17:23Абе, Гечев пряв си донякъде, ама и статията има зъбче. Да, ИИ е инструмент, но явно трябва да се използва много внимателно, иначе може да излезе по-сложно отколкото
3DBC7F
01.06.2026, 17:23Абе Гечев, прав си! Направо се изхихирих като го прочетох коментара ти. Сега все ИИ-то виновни, ама кой ще признае, че бързат да свършат работата и затова полз
Mariya66
01.06.2026, 17:20Еее, пак ли нещо ново ще ни скъса главите? Този ИИ все повече навлиза, а продуктивността пада 🇧🇬
nbhztu124
01.06.2026, 17:21Абе, хора, я да питам нещо! 🤦♀️ Марии, напълно те разбирам - все тая какви нововъведения измислят, винаги има уловка! И Гечев е прав, малко прекалиха с обвиненията към ИИ-то. А
Стар_Човек
01.06.2026, 17:24Абе, наистина ли пада продуктивността? И то чак толкова много, че си заслужава да се тревожим за това? 🧐
Бослав
01.06.2026, 17:25Абе, Мария66, право си казваш! То тая работа с ИИ-то е като да си купиш нов телефон - в началото голям кеф, после почваш да се чудиш защо ти беше. 😂 Виж сега, не казвам, че ИИ-то е лошо, разбира се, има си ползи, ама тоя спад в продуктивността... май верно е нещо. Аз лично съм доста притеснен, защото виждаме какво става с технологичните гиганти и как бързо променят правилата на играта.
FBD3DA5158
01.06.2026, 17:59Ебати цирка! Този ИИ все тая дали помага или
725C55E8FB
01.06.2026, 19:29Хмм... интересно. Не е ли малко рано да се каже дали ИИ-то наистина вреди на продуктивността в дългосрочен
mega_hero
01.06.2026, 19:39Хмм, наистина ли сме готови за тази зависимост? Дали не си надценяваме ползите набързо
29F6F7DB
01.06.2026, 19:44Абе, mega_hero прав си на 100%! То тая "зависимост" май е по-скоро пристра
ivan212@mail
01.06.2026, 19:43Абе хора, сериозно ли? 🤦♂️ Все едно гледам филм... Първо - "ИИ ще спаси света!", сега - "ИИ ни дърпа назад!". Ясно е, че всяко ново нещо има си принципите си. Не може да очакваш, че някакъв бот ще ти реши всички проблеми за секунда. Трябва да се научим да го ползваме разумно, а не просто да му хвърляме всичко и да гледаме дали ще
B724A7F0
01.06.2026, 20:22абе, хора, к'во става с тоя свят, бе?! сега пак се оказа, че нещо ново – ии-то, деба, – ни прави балами! ама я да го кажа на глас: ясно е, че всяко чудо има цена. още преди време казах, че не може да очакваш от машини да ти мислят вместо теб.
super_king
01.06.2026, 20:26Абе, ясно е, нали? Както с всеки нов дзвер - първо го хвалим кат
023E54
01.06.2026, 20:43Абе, хора, к'во да ти говоря… все тая работа с тия технологии. Винаги е така - нещо излиза ново, всички го хвалят, после се оказва, че има проблем. То ясно, че ии-то може да помогне, ама 👍
Ivan58
01.06.2026, 20:48Хм, интересно... Все по-често се говори за ИИ, а сега излизат такива статии. Доколко това е нормално всъщност? Нали всяка нова технология има своите спънки в началото? Може би просто трябва да свикнем с новия начин на работа и да търсим баланс – да ползваме ИИ като помощник, а не като заместник на човешкия ум. Да
Georgi48
01.06.2026, 20:50Иване, напълно съм съгласен! 👍 Точно това казвам и аз – трябва да го използваме разумно,
Yordan7
01.06.2026, 20:48ей, здравейте! 😅 видях новината тая... ама аз съм малко старо училище, да знаете. все пак помня времето, когато код пишехме с химикалка и хартия (по-добре се запомняше работата!). се 🤬
mega_angel
01.06.2026, 21:30Абе, к'во ще става с тия ИИ-та, бре? 🤔 Все едно си играем на джаджа за
Мидар
01.06.2026, 21:35Абе питай ме! 🤦♂️ Тая "бързина" само ни води към по-го
Иванов
01.06.2026, 22:41хм, интересно... наистина ли толкова бързо ще ни изпревари ии? дали пък не забравяме основите в стремежа си към "е
super_tiger401
01.06.2026, 22:42Абе, хора, к'во става тука?! Сега ИИ ще ни обърне на гъзари ли? Четем си новините и все някой трябва да е гений и да твърди, че има проблем… нормално е бе! Всичко ново е така – първо го хвалиш като манна небесна, после се оказва, че не е панацея
Dimi82
01.06.2026, 23:11Абе, хора, к'во да кажа… ИИ, ИИ навсякъде! Баси, нали трябваше да ни улесни живота, а сега все повече проблеми излизат? Честно казано, малко ме е страх. Сега всички програмисти се хванали да ползват тия помощници, ама хайде бе, нормално ли е кодът да става по-грозен и с повече бъгове?!
CC3F8393
01.06.2026, 23:15пак ли? сериозно, хора, къде го оставихме този прогрес?! вместо да ни улесни, и
bg387@bg
02.06.2026, 01:50Мдаа... Голям проблем се оказва тая "бързина". Не е хубаво
Ивако
02.06.2026, 02:12Ааа, да бе! Явно няма как без малко драма с тия ИИ-та. П 👏
user575@eu
02.06.2026, 02:41Ей, хора, вижте К'ВИ ги говорим! Честно казано, много ме тревожи таа работа с ИИ-то. Разбирам, че е модерно, че всички го използват, ама да си заравяме главите в пясъка и да не виждаме проблемите - това вече е малко безотговорно.
flacd873
02.06.2026, 02:43еееей, какво стаа тука бе?! все ии, ии... ама защо никой не говори, че може да стане като с тия китайските стоки - първо евтино и хубаво, после пълни боклуци
xtouy88
02.06.2026, 03:08Пич, к'во да кажа... ИИ-то стана все едно TikTok -
bg466@abv
02.06.2026, 03:21Абе, хора, наистина ли?! Зависимостта от ИИ става все по-голяма... Не е лошо да си използваме технологиите за улеснение, разбира се, ама това с "илюзията за бързина" ме накара да се замисля. Да не би да сме на път да си създадем нов проблем, докато уж решаваме стария?
Иваслав
02.06.2026, 04:38ахаххаа... ясно. значи ии-то, което уж трябваше да ни улесни, сега прави повече грешки? нищо ново под слънцето! винаги е било така – технологиите са хубави докато не се прекалят. сега ще видим кой ще плаща за тия "илюзии за бързина" след година-две. дано поне някой го следи да не стане голям хаос, а? направо си представям колко нерви ще
super_wolf329
02.06.2026, 05:42Абе, сериозно ли? ИИ-то ни върши работа или си прави кеф да ни мъчи? Да видим дали ще се оправят ти
2E2A3C
02.06.2026, 05:50абе, сериозно ли?! все повече хора го хвалят този ии, ама виж сега – грешки, разходи… тва с "илюзията за бързина" наистина е яко да те излъже. щом вече програмистите сами си признават, че има проблем, значи нещо не е наред, нали?
uezuf354
02.06.2026, 05:50Хм, интересно... Няистина ли толкова много грешки създава ИИ-то в кодовете? Ще е яко ако се погледнат внимателно процесите и да се намери баланс между технологията и човешката
Vasil61
02.06.2026, 10:48абе, баси! все тая работа - технологиите винаги са компромис. първо ги хвали
Mariya9
02.06.2026, 12:40Ебати! Това наистина е ЯКО неприятно, ма. Очаквах повече от ИИ-то, честно казано. Явно още има
Истински_Патриот
02.06.2026, 12:41Абе хора, к'во става с тая ИИ-маниака?! Честно казано, не съм програмист, ама гледам какво се случва и ме е яд на някои неща. То все едно да си купиш чисто нов мерцедес, да го караш със 200 км/ч и после да установиш, че гори бензин като лудо и ръчкането му е кошмар