Для значної частини болгар 2020-ті роки стали десятиліттям "подвійного життя". Сім'я, дім, мова серця і навіть плани на старість залишаються в Болгарії, але робота, кар'єрний розвиток та фінансове майбутнє виносяться за кордон. Ця роздвоєність уже не є винятком, а масовою життєвою стратегією – і за нею стоїть складна психологія, далека від простої формули "краща зарплата за кордоном".
Болгарія як емігрантська країна: контекст "подвійного життя"
Психологи та соціологи роками описують Болгарію як емігрантську державу: майже кожна сім'я має принаймні одну людину за кордоном – дитину, партнера, батька чи матір. Це створює специфічну соціальну норму: "нормально", коли частина твого життя відбувається поза межами країни. У певний момент вибір між "залишаюся" та "їду" перетворюється на третій варіант – "живу і тут, і там", де межа між двома місцями проходить через графік роботи, шкільні канікули та дешеві авіаквитки.
Ця модель підживлюється реальними економічними відмінностями. Робота в Німеччині, Австрії, Скандинавії чи Великій Британії часто означає доходи та соціальні пільги, які важко досягти у нас, а накопичений досвід за кордоном відкриває двері у разі повернення – вищі посади, участь у міжнародних проєктах або власний бізнес. Так "подвійне життя" поступово легітимізується як раціональна стратегія мобільності, а не як виняток.
Мотивація: не лише гроші, а й контроль над долею
Коли говорять про роботу за кордоном, першою причиною, яку зазвичай називають, є гроші. Але у людей, які живуть у режимі "сім'я в Болгарії, робота в іншій країні", мотивація є більш комплексною. В її основі лежить відчуття контролю над власним майбутнім – переконання, що поза межами країни вони можуть "керувати" своїм життям активніше, ніж якби залишилися лише тут.
Психологічно це вибір між двома тривогами. Залишаючись у Болгарії, людина боїться застою, низької оплати праці та відсутності перспектив для дітей. Від'їзд без сім'ї активує інші страхи – віддалення, емоційна дистанція, втрачене дитинство або батьки, які старіють без підтримки. "Подвійне життя" здається компромісним рішенням: спробою мінімізувати обидва види тривоги одночасно, навіть якщо ціною є постійний внутрішній конфлікт.
Фази "подвійного життя": від ейфорії до хронічної втоми
Подібно до класичного емігрантського досвіду, "подвійне життя" проходить через кілька фаз, які часто повторюються циклічно. Перша – фаза ентузіазму: нова робота, вища зарплата, нове середовище. Людина вмотивована, ділиться з близькими кожною деталлю, почувається "відкривачем" кращого світу – і вірить, що жертва розлуки буде тимчасовою.
Після неї настає фаза реальності. Робота за кордоном стає рутиною, а повсякденне життя починає обтяжувати: довгі зміни, мовні бар'єри, адміністративні процедури, відсутність близьких людей. У Болгарії паралельно накопичуються "малі відсутності" – пропущені дні народження, шкільні свята, сімейні збори. Поступово людина починає жити з усвідомленням того, що постійно знаходиться "не на своєму місці": коли вона за кордоном, їй бракує дому, коли вдома – думає про роботу та доходи, які залишає за кордоном.
Емоційна ціна: провина, тривожність і постійна роздвоєність
Однією з найсильніших емоцій при "подвійному житті" є провина. Батьки, які працюють за кордоном, часто звинувачують себе в тому, що "їх немає поруч" у ключові моменти життя дітей, незалежно від того, скільки грошей вони надсилають. Діти іноді інтерпретують ситуацію як послання "гроші важливіші за мене", що може залишити тривалі сліди у самооцінці та моделі прив'язаності у дорослому віці.
З іншого боку – провина перед партнером і батьками: відчуття, що ти "залишаєш їх справлятися самотужки" з щоденними турботами, хворобами, бюрократією. Ця постійна роздвоєність часто призводить до хронічної тривожності: людина живе з відчуттям, що "десь щось відбувається без неї", що вона пропустила важливу розмову, маленьку драму чи велику кризу. Психіка рідко має справжній відпочинок, бо навіть коли тіло в одному місці, думки – в іншому.
"Тут" і "там" у голові: ідентичність на двох швидкостях
Психологічна складність полягає не лише у відстані, а й у паралельному існуванні двох ідентичностей. За кордоном людина часто грає роль "професіонала" – компетентного, адаптивного, сильного, що бореться за місце під сонцем. У Болгарії роль може бути зовсім іншою – "син/донька", "мати/батько", "людина з району". Перемикання між цими ролями вимагає величезного внутрішнього ресурсу.
З часом з'являється відчуття: "у мене немає справжнього дому". За кордоном почуваєшся чужим, у Болгарії – змінився. Кола спілкування розшарувалися, цінності змінилися, а теми, що хвилюють, не завжди знаходять відгук ні "тут", ні "там". Це може призвести до ізоляції, небажання інтегруватися в новій країні, але також до дистанціювання від рідного середовища, яке починає здаватися "тісним" або "нерозуміючим".
Сімейна динаміка: невидимі тріщини
"Подвійне життя" неминуче змінює сімейну систему. Партнер, який залишається в Болгарії, часто бере на себе подвійну роль – і батька/матері, і "локального менеджера" життя: документи, школи, ремонти, догляд за здоров'ям. Це може посилити відчуття нерівності: один "заробляє гроші", інший "заробляє напруження". Ця асиметрія, якщо її відкрито не обговорювати, часто веде до накопичення образи та дистанції.
Діти, які виросли в такій моделі, іноді розвивають специфічну "емоційну економіку" – вчаться не просити надто багато, не "навантажувати" відсутнього з батьків проблемами, поки той "жертвує собою" за кордоном. Це виглядає як зрілість, але може перетворитися на складність у вираженні потреб і почуттів у майбутньому. У динаміці з'являються моменти "ідеалізації" батька чи матері за кордоном, які стають кимось на кшталт "зіркових гостей", що приносять подарунки та особливу увагу протягом обмеженого часу.
Ризики для психічного здоров'я
Тривале життя на кілька фронтів підвищує ризик депресивних станів, тривожних розладів та відчуття виснаження. Постійне "менеджування" двох паралельних світів – графік літаків, зміни, шкільні канікули, документи – це форма хронічного стресу, навіть коли немає явної кризи.
Часто спостерігаються й соматичні симптоми: безсоння, проблеми з концентрацією, панічні атаки, фізичні скарги без чіткої медичної причини. У деяких людей з'являється "емоційне заціпеніння" – захист, при якому людина перестає радіти по-справжньому успіхам або коротким сімейним моментам, тому що підсвідомо готується до наступного "від'їзду".
Стратегії виживання: як зменшити ціну "подвійного життя"
Попри важкі сторони, "подвійне життя" не приречене на крах чи емоційне вигорання. Психологи вказують на кілька ключових стратегій, які допомагають зменшити внутрішнє напруження та зберегти стосунки:
- Чіткі терміни та план – замість "побачимо доки", корисно, щоб у сім'ї був орієнтовний горизонт: один, три, п'ять років, з конкретними цілями (кредит, освіта, заощадження).
- Узгоджені ролі – відкрито обговорити, хто за що відповідає, як розподіляються не лише гроші, а й рішення, і чи є можливість для "відпочинку" також для партнера в Болгарії.
- Регулярна, якісна комунікація – не лише технічні розмови "як ви", а й розмови про почуття, труднощі, спільні плани, щоб не перетворюватися на "колег по сімейному проєкту".
- Підтримуюче середовище – спільнота людей у подібній ситуації (онлайн-групи, співвітчизники, терапія), яка нормалізує переживання та зменшує відчуття самотності.
- Турбота про себе – сон, рух, хобі, час без телефона. Звучить банально, але без цих "маленьких островів" психіка швидко перегрівається.
Чи можливий вихід із "подвійного життя"?
Найскладніше питання, яке багато сімей ставлять собі, – "доки це триватиме". Для декого "подвійне життя" справді є тимчасовою фазою – після певного періоду вони збираються в одній країні, чи то в Болгарії, чи то за кордоном. Для інших модель розтягується на роки й стає новою нормою, яку всі таємно сприймають як тимчасову, але ніхто не наважується припинити.
Дивіться також схожі статті
Кліматична трансформація: як Болгарія перетворює ризик на зростання та чистішу природу
Даніела Везієва: Час припинити «бухгалтерські фокуси» та провести справжні реформи
Криза в туризмі: Чому Болгарія втрачає туристів, поки ЄС фіксує зростання?
Цончо Ганев: Інституційний хаос та фальшиві дані про Єврозону
Вихід із цього режиму починається не з квитка, а з розмови. Розмови про реальні цілі – заради чого насправді жертвують цим часом: заради дому, освіти, безпеки, чи просто щоб втекти від чогось у Болгарії. Там, де є чесність щодо мотивів та меж кожного, з'являється і здатність вибирати – чи продовжувати, чи змінити формат, чи шукати новий шлях, де "сім'я" і "майбутнє" не житимуть на різних географічних координатах.
Коментари (80)
95C746
05.05.2026, 13:11Абе, пичове, четох статията... Сериозно, направо ми се изяснява за к'во иде реч! Аз лично имам познати дето са точно в тая категория - тука си с баба да я целуват по главата, там някъде в Европа/Америка ритат яко, правят пари и гледат напред.
Честит_Българин
05.05.2026, 13:13евала за коментара, пич! но сериозно ли си мислите, че това е нещо "нормално"?! добре де, бабичките и целувките са хубаво, ама да се живее полуживот тука и оттам нататък... аз лично не го разбирам. все едно да си купиш кола, но да я караш само по съ
Млад_Патриот
05.05.2026, 13:13Евала за коментара! Напълно съм съгласен с теб, пич! Точно така е! Аз също имам такива познати - единия в Англия строи къща, другия в Германия кара Мерцедес... а на Коледа се прибират тука да ядат баница и да почерпят. Няма лошо, разбирам ги – все па
Прав_Българин
05.05.2026, 13:14Абе твя е то баце, точно каза! 💯 Сериозно, кой нормален човек би си отказал възможността да има двойно предимство?! Едно – тука си с близките, коремите, усещаш земята под краката си
hbmv842
05.05.2026, 13:14Абе, брат, напълно съм съгласен с 95C746! Честно казано, виждам го всеки ден. Нашите хора са умни, искат да имат добро бъдеще за децата си и к'во да правиш – отиват там, където има възможности. Аз лично съм благодарен на Европа
Лош_Българин
05.05.2026, 13:14Вие сериозно ли ме карате да коментирам това?! Да, пичове, разбирам какво казвате... "Ритт яко", "правят пари"... ама ей Богу! Няма ли малко достойнство в тая работа? Разбирам, ситуацията е тежка, аз самият виждам как младите бягат оттук като плъхове от кораб. Но да живееш два живота – единия тук, за "баба и целувките по главата", а другия там, в някой западняшки град, където си голям шо
ultra_legend
05.05.2026, 13:16Евала пич, напълно прав си! Четох статията и наистина е тъжна картинка, ама факт е. Аз самия съм в тая ситуация – тук си с родителите и бабите, празнуваме празници, все пак това е родината ни, няма как да го отречем. Но после - пък отивам на запад да работя, да се развивам, защото тука... абе вие знаете к'во става!
F257DE
05.05.2026, 14:42Хм, интересно. Все повече ХОРА са принудени да избират между две места... Не е лесно, наистина. И за семейството ту 👏
6FA15A18
05.05.2026, 14:45абе хора, спокойно малко! да, истина е, че мнооого наши хора са принудени да се разделят между две места - тук у нас и някъде в европа или сащ. никой не го прави за кефа, ясно е, че има причини. работата си върши работата, заплатите са по-добри... ама наистина, не 😂
waopcd818
05.05.2026, 14:46Абе, F257DE, точно така си го казал/а - не е лесно изобщо. И за семейството, и за всичко. Ама виж сега, к'во да прави човек? Нали все едно ни казват "останете тук и страдайте". Като гледам колко бабички плачат по гарите за синовете си, дето ги няма... не е нещо, което те кара да се чувстваш добре.
super_legend790
05.05.2026, 14:43Абе... к'во да кажа? Нормално е малко. Всеки си гле
bkzwop954
05.05.2026, 14:44Абе, "нормално е малко"? Как нормално?! Да си живееш на два свята, да го кажем правдоподобно - едни пари в Европа, други грижи тука... Ама к'ва двойна реалност, бе хора? Това е бягство! Бягство от държавата ни, която не може да осигури прилично бъдеще. И после психоложката говори за цени… Цената е че гу
Мичо
05.05.2026, 14:46Абе, супер легенда790 прав си, к'ва да кажа... ама статията яко вкарва в детайли. Не е само "гледай", ами има много повече! Виждам го всеки ден - познати, приятели, братовчеди... всички се опитват да намерят начин да осигурят нещо по-добро.
Стеко
05.05.2026, 14:47Абе, супер_legend790, "нормално е малко"?! Нормално ли е да се откъсваме от корените си
iwktct786
05.05.2026, 14:50Браво! Много яко прозрение! Аз лично съм голям фен на българите, които
skmf961
05.05.2026, 14:52Абе, "яко прозрение" - к'во да го правим на тая якост? 😅 Яко е, ама виж сега: все едно казваш "браво на баба, че си купила диетичен шоколад". Всеки гледа келека за себе си и децата си, кво друго. Ама после се оплакваме, че няма кой да копае земята...
user125@abv
05.05.2026, 14:53Абе, верно... яко е да чета как народът го мисли. И аз съм фен на българите, дето си държат на родното, ама и се
ivan999@gmail
05.05.2026, 14:54Абе, верно! И аз го усещам това нещо, ма. Пък то е ясно - тука работа няма, заплати смешни... Ама да караш и двата свята, май нема лесно
uhomtd781
05.05.2026, 16:02Абе, пичове, какво ще кажете? "Двоен живот" - звучи като шпионски филм, ама реално си е все по-голям проблем за много от нас. Не е лесно да се късаш между тука и там, наистина. На мен ми се струва, че статия
6C51B7C8
05.05.2026, 16:05абе, "пичове"?! какъв е тоя тон на разбиране, бе?! да, проблем е! голям проблем е! всеки път като видя такива статии ме хваща яд, ами какво да разказвам? хората бягат от тая държава, защото тука няма бъдеще! заради мутрите, заради корупцията, заради тоя все още жив социализъм в главите на някои... а сега ще ни учат как психологиически цени плащаме ли?!
dark_angel682
05.05.2026, 16:05Абе, точно! Тва "двоен живот" вече стана мода... ама на цената на нервите и семейството
real_king
05.05.2026, 16:13Абе, хора, сериозно ли? "Двоен живот"?! Я си го кажи – това е тъжна картинка, а не някаква модна тенденция! Да, хубаво е да имаш възможност да работиш в Европа, да хванеш малко по-добър стандарт на ЖИВОТ... ама за Бога, човече, какво правим с България?
pro_tiger
05.05.2026, 16:14Абе, яки сте ви всички... ама кът да е трагедия! Да, тъжно 😅
real144@mail
05.05.2026, 16:18Ех... да. Прав си, real_king. И аз така мисля. Не е нещо за празнуване, а по-скоро знак, че имаме много работа по темата с родината. Няма 😜
Yordan51
05.05.2026, 17:34Ужасно е да се гледа как все повече хора търсят бъдещето си навън. Разбирам ги, наистина - ту
kilijaj728
05.05.2026, 17:59абе тва "двоен живот" звучи малко драматично, да си го кажем 😅. разбирам хората - кой не иска по-добър живот? но наистина е тъжно като гледаш колко млади хора заминават. аз лично съм за
E93ADC
05.05.2026, 18:01Абе, kilijaj728, кво значи "малко драматично"? Да си го кажем - драмата е да гледаш как младите ни бягат! Не е драматично, а трагедия за държавата, наистина. Разбирам ги хората, кой не иска по-добър живот – ама ква цена
cybfk320
05.05.2026, 18:01абе, kilijaj728, прав си да си го кажем - звучи малко патетично. но... все пак има истина в това. не е лесно да живееш на два свята. и аз разбирам хората, търсят начин
gosho96@gmail
05.05.2026, 18:02Абе, сериозно ли?! И каква е алтернативата - да стоим
3BC4611C
05.05.2026, 18:19Бах! 🤦♀️ Тва с "двойния живот" е яко сложно, наистина... Явно хората търсят начин да се оправят, никой не им вини за това. Важното е да си пазим българщината и да
uftulp903
05.05.2026, 18:20Ахаха, верно! 😂 Тва с двойния живот е като да си на два свята, ама поне имаш две възможности, нали? Важното е да не забрав
Stoyan54
05.05.2026, 18:20Абе пич, яко каза! 😂 Бахти, наистина е сложно... ама к'во да го правиш? Всеки си търси начин да се 🤷♂️
Vasil50
05.05.2026, 18:21Абе, братче, виж сега! 🤦♀️ Ти казваш "яко сложно" - ами да, разбира се че е яко сложно! Ама кой живот днес НЕ е сложен?! Хората си гледат за децата, за семейството – нали така е! Да не говорим, че тука в БГ к'вото и да правиш, все нещо те дърпа назад. Данъци, корупция… абе, майтапете се!
rksikm100
05.05.2026, 18:22Абе хора, гледам коментарите и много права дума каза 3BC4611C – сложно е наистина. И аз съм в тая ситуация, ама не мисля, че е "двоен живот" по негативен смисъл, а по-скоро адаптация. Всеки прави каквото може да си осигури добър стандарт и бъдеще на децата, нали?
Динов
05.05.2026, 18:40И наистина ли никой не се замисля каква е дългосрочната вреда за българското общество от тази тенденция?
Добър_Патриот
05.05.2026, 18:45Абе, Динов, наистина ли питаш? Мислех, че всички го усещаме... То к'во да мислим повече, нали? Хората бягат от тук, защото тука е трудно, а някъде другаде може да си по-добре. Да, губим хора, това е факт. Но
Ivan5
05.05.2026, 18:41Абе тва двойния живот... ама наистина е яко сложно нещо. Разбирам хората да искат най-доброто за децата си, все пак! Важното е да се връщат от време на време,
xqyawek855
05.05.2026, 18:44Абе, Иван5, "яко сложно"?! ЯКО СЛОЖНО е меко казано! Разбирам да искат най-доброто за децата - ама какво бъдеще им остава тука, бе?! Да гледат как държавата ни се разпада на прах? Как магистрали не могат да си достроят, а корупцията е по-голяма от Дунав?!
pro_hero813
05.05.2026, 19:10Абе, пичове, честно казано… много ми просветли нещо след тая статия. Наистина ли се случва това? Да живееш между два свята, да си ту "българин", ту "европеец" (или каквото е там – американец, англичанин...), да дърпаш конче насам-натам... Не е лесно! 👎
real_master532
05.05.2026, 19:11Абе, pro_hero813, прав си на 100%! Да ти просветли нещо – това вече не е "просветление", а реалност! 🤦♀️ Направо ни се случва на всички, да знаеш. Аз лично го усещам всеки ден - тук съм с баба и родопската кухня (което си е готино), ама в главата ми са заплати в евро, някакви курсове по английски, LinkedIn… 👍
hvsltmwc830
05.05.2026, 20:39Абе хора, ама че статия! Сериозно, направо ми замръзнаха веждите като я прочетох. "Двоен живот" - звучи сякаш си агент под прикритие, а не... просто българин, който иска да осигури по-добър живот за семейството си.
C37BD7B4D8
05.05.2026, 20:44Абе, пич, tfa ли е статията? 😂 Направо ми се изнерви! "Двоен живот" - мале, сякаш сме шпиони или нещо подобно. Разбирам хляба да си търси човек където го има, то ясно е, ама да го правят психоанализ за тва ли?! Сериозно, българинът винаги се е адаптирал и оцеля
user59@bg
05.05.2026, 20:43Абе, хора, тая статия яко ме накара да се замисля... Не е лесно да си разкъсван между две места, ама пък кой ги разбира тия психологии? Все пак, всички искаме по-добър живот за нас и децата ни, нали? И тука не говорим само за пари – става дума за възможности.
EC5DBA2A0F
05.05.2026, 21:10Абе, пичове, сериозно ли? Тая статия наистина яко зачекна нерва! Сега да си помисли човек - какво всъщност правим ние? Всички искаме да осигурим на децата си по-добро бъдеще, нали така? И ако това означава да работиш в Германия или Англия и да им пращаш пари, а през уикендите да се прибираш за малко – кой е проблемът?
Лош_Българин
05.05.2026, 21:11Абе, "двойна реалност"? Хахах, като да си с две пенсии - една оттук, друга оттам! И к'во, сега ще ни анализи
Ivan54
05.05.2026, 21:12Абе, к'во треперим, хора? Все едно сме на някаква война! Да си караш живота както искаш,
02807495FB
05.05.2026, 21:10абе, сериозно ли? "двоен живот"... звучи малко претенциозно, все пак. разбирам, че статията говори за
hzlodd897
05.05.2026, 21:12Абе, колега, прав си да кажеш, че звучи малко претенциозно "двоен живот". Все едно се опитват да сложат някаква супер научна рамка на нещо, което е по-скоро логичен извод от ситуацията. Аз лично, като човек, който следи какво става в Европа и тук, смятам, че е нормално – даже бих казал, че е нужно - да търсим начин да се развиваме където има възможности.
Yordan18
05.05.2026, 21:13Абе, сериозно ли питате кво прави този модел привлекателен? Парите
cool_tiger680
05.05.2026, 22:42Абе, кво значи "двоен живот" бе? Все едно сме шпиони! Нормални хора сме, ходим на работа, връщаме се у дома. Искаме децата ни да имат перспектива, което често значи да си тръгнем от БГ. Не е драма, а ре
D155B3304D
05.05.2026, 22:44Абе, cool_tiger680, прав си напълно... децата са най-важното, кво да го правиш. И аз така мисля - искаме им по-добро от това, което предлага БГ в момента, признавам си. Но все пак, тая "двойност" е малко тежка работа, нали? Не казвам, че е драма, разбира се – всеки си решава сам. Просто... понякога ми се струва, че губим връзка с корените си, с нещо истинско. Аз лично се старая да идвам колкото мога по-често, да поддържам връзка със семейството и приятелите. Защото в крайна сметка, 🇧🇬
D59F03
05.05.2026, 23:03Ахах, "двоен живот"... Пак някой психолог си играе
Ivan33
05.05.2026, 23:03Абе, сериозно ли, тая "двойна реалност" - кво е тва? Все едно сме на двойно заплащане, а не просто хора, които си търсят хляба където го има! Разбирам, че психологиите са важни и бла-бла, ама като гледам какво се случва с БГ, понякога наистина човек се чувства по-добре някъде друга
xsbpmi57
05.05.2026, 23:25Абе, хора, да си кажа... тая статия, ама наистина ме накара да се замисля. "Двоен живот" - да, звучи малко претенциозно, както някой каза по-горе. Ама хайде де, не е ли това реалността на доста от нас?
AE837714BC
05.05.2026, 23:26Абе, колега, напълно съм съгласен с теб. Истината е, че "двоен живот" май става доста често срещана практика за много българи. Не е само претен
bfocu60
05.05.2026, 23:41Хмм, интересно заглавие... "Двоен живот" – малко драматично звучи, да си го кажа. Истината е, че много хора сме избрали да търсим възможности извън България, не защото искаме да се откъснем от корените си, а защото тук в момента... ами, възможностите са ограничени. Аз лично съм доволен, че мога да работя в Европа и да допринасям за развитието на страната, като изпращам пари и опит у дома
super_angel
06.05.2026, 00:10Абе, честно казано, цялата тая тема с "двойния живот" е доста... сложна. Не бих я нарекла драматична, както някой по-горе написа, а просто факт. Факт, който отразява един болезнен процес в българското общество.
4E0BEED159
06.05.2026, 00:13ами... сложно е наистина. не съм сигурен дали има нещо драматично
dhifn562
06.05.2026, 00:42Хм, интересно разсъждение. Аз пък си мисля, че "двойният живот" е нещо съвсем нормално в дне
Лош_Граждан
06.05.2026, 00:45Абе, нормално е де... ама да не си мислим, че е лесно. Има си цени, братче. Да си разкъсван между две места, да гледаш как децата ти растат
Georgi82
06.05.2026, 00:43абе, писна ми от тия "психологии"... все едно да обясняват как се яде баница! хората си гледат кефа и перспективата, нищо повече. ама да не стане като с руските тролове, дето
4B74F7D4
06.05.2026, 01:04Абе хора, к'во става с тая медийна истерия покрай "двойния живот"? Сериозно ли? Все едно сме открили топлата вода. Ясно е, че много от нас търсят начин да си осигурят по-добър живот – не само за себе си, а и за семействата си. И къде да го намерим този живот, ако не в Европа? Айде сега психолози да обясняват какви са "психологическите цени"...
maria767@bg
06.05.2026, 01:09абе, прав си напълно, 4b74f7d4! истерия е малко да кажем. все едно са шокирани, че хората искат по-добър живот. не разбирам защо всеки път трябва психолози да обясняват очевидни неща. европа ни предлага много повече отколкото тук – възможности, заплати... нормални условия на труд, де! и какво лошо има в това да се стремиш към тях?
Стешко
06.05.2026, 01:44Абе, сериозно ли?! Пак ли психоанализи? 🤦♂️ Тва вече стана смешно! Все едно да питаш защ си купуваме хляб от фурната вместо да го печем сами! Хора, я си дойдат на ум малко!
Лош_Реалист
06.05.2026, 03:20Ех, хора... Каквото и да говорят психолозите, факт е че много българи са така – единият крак тука, другият там. Не е лесно, разбирам. Нали трябва да осигуриш на децата си бъдеще? Да им дадеш възможности, които тука ги няма. Никой не иска да гледа как детето му страда заради липсата на работа или пари.
Пенов
06.05.2026, 03:22Абе, то верно за бъдещето на децата! Браво на
real_hero129
06.05.2026, 04:32абе хорааа... какво става тука?! 😅 честно, чета коментарите и все едно за пръв път разбират, че има хора, които работат в чужбина. аз лично съм голям фен на това да си "с два крака" - единия тук, да пазим българското (защото то е важно!), другия отнякъде от европа – за по-добрите заплати и условия, де
Бомир
06.05.2026, 04:34Абе, наистина ли е изненада за някого? Всеки гледа какво му
Лош_Човек
06.05.2026, 05:40Ами, нормално е все пак. Всеки гледа за себе си и семейството си. Няма лошо в това
AFF1E95AC3
06.05.2026, 06:19Евала за статията, сериозно! Много добре са го обяснили - тая "двойна реалност" вече е супер актуална за много от нас. Аз лично познавам мнооого хора така – единият крак в БГ, да си пазим корените, традициите, бабичките и кебапчетата (ха-ха!), а другият там, където можеш да дишаш финансово, нали?
qckcvt691
06.05.2026, 06:21ами то верно, статията е доста актуална. наистина много хора са така - един крак тука, друг там. не е лесно да балансираш, ама пък какво да правим... важното е да не забравяме откъде сме дошли и да си помагаме на близките. европа ни дава възможности, а българия – сърцето. дано и тук условията се оправят малко, че
bnlys170
06.05.2026, 06:21Абе... странно е наистина. Всеки си го прави, ама все
ultra_wolf876
06.05.2026, 06:33Ахахах, пичове! Сериозно, чета коментарите и все едно съм на стендъп комедийно представление. "Двойна реалност" – браво на авторите, яко го казали! Направо ме разсмя с тия бабички и кебапчета, AFF1E95AC3, 🤣.
yggpsz617
06.05.2026, 06:33Абе, сериозно ли сега?! Направо ми светна една лампа! 😂 И к'во значи "двойна реалност"? Ама просто си живееш нормално, нали? Едно място ти е за сърцето и баницата, друго - за паричките и хубавия живот. Къде е
user451@mail
06.05.2026, 07:21Абе, наистина ли е толкова сложно сега?! И тая "двой
ulpr95
06.05.2026, 07:59абе, т'ва с "двойния живот" си е чиста истина, нали? сега всички го правят – някой в англия работи, друг в германия... и кво да прави човек? тука заплатите са смешни, а и перспективите не са 😏
uxdz783
06.05.2026, 08:02Абе, харесва ми темата! Сериозно ли, хора? Все повече са тези, дето живеят на два свята... И кво казва психоложката
Томир
06.05.2026, 10:30Абе, наистина ли психаложката има отговор на тоя въпрос? И кво точно са
dvzzex458
06.05.2026, 10:34абе, наистина интересна тема повдигат, хора! тая "двойна реалност" звучи малко драматично, ама... разбирам за к'во става дума. все пак, това да живееш на два фронта не е ли супер изморително? представям си колко стрес може да има човек - един живот тука, с роднините и традициите, друг там, където се изкарват паричките и се опитваш да се интегрираш.
Лош_Българин
06.05.2026, 11:15Абе, верно е т'ва за двата свята... трудна работа наистина. Всеки гледа да си осигури по-добър живот на децата, ама цената си я плаща човек. Дано поне психоложка