"Психология «двойной жизни»: между Болгарией и миром"

Редакция BurgasMedia Стефан Христов
05.05.2026 • 13:01
3145 прегледа
80 коментара
"Психология «двойной жизни»: между Болгарией и миром"
Снимка от en:User talk:Mewiki (own work), Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Всё больше болгар живут в режиме «двойной реальности» — с семьёй и корнями дома, но с работой и будущим за границей. Что делает эту модель привлекательной и какую психологическую цену приходится за неё платить?

Для значительной части болгар 2020-е годы стали десятилетием «двойной жизни». Семья, дом, родной язык и даже планы на старость остаются в Болгарии, но работа, карьерный рост и финансовое будущее переносятся за границу. Эта раздвоенность уже не является исключением, а стала массовой жизненной стратегией — и за ней стоит сложная психология, выходящая далеко за рамки простой формулы «лучшая зарплата за рубежом».

Болгария как эмигрантская страна: контекст «двойной жизни»

Психологи и социологи уже много лет описывают Болгарию как эмигрантскую страну: почти в каждой семье есть хотя бы один человек за границей — ребенок, партнер, родитель. Это создает специфическую социальную норму: «это нормально», когда часть твоей жизни происходит за пределами страны. В какой-то момент выбор между «остаться» и «уехать» превращается в третий вариант — «жить и здесь, и там», где граница между двумя местами проходит через рабочий график, школьные каникулы и дешёвые авиабилеты.

Эта модель подпитывается реальными экономическими различиями. Работа в Германии, Австрии, Скандинавии или Великобритании часто означает доходы и социальные льготы, труднодоступные у нас, а накопленный за рубежом опыт открывает двери при возможном возвращении — более высокие должности, участие в международных проектах или собственный бизнес. Таким образом, «двойная жизнь» постепенно легитимизируется как рациональная стратегия мобильности, а не как исключение.

Мотивация: не только деньги, но и контроль над судьбой

Когда говорят о работе за границей, первой причиной обычно называют деньги. Но у людей, живущих в режиме «семья в Болгарии, работа в другой стране», мотивация более сложная. В своей основе она связана с ощущением контроля над собственным будущим — убежденностью, что за пределами страны они могут «управлять» своей жизнью более активно, чем если останутся только здесь.

Психологически это выбор между двумя тревогами. Остаться в Болгарии означает страх застоя, низкого заработка и отсутствия перспектив для детей. Отъезд без семьи, в свою очередь, активирует другие страхи — отдаления, эмоциональной дистанции, пропущенного детства или стареющих родителей, оставшихся без поддержки. «Двойная жизнь» кажется компромиссным решением: попыткой минимизировать оба вида тревоги одновременно, даже если ценой является постоянный внутренний конфликт.

Фазы «двойной жизни»: от эйфории до хронической усталости

Подобно классическому эмигрантскому опыту, «двойная жизнь» проходит через несколько фаз, которые часто повторяются циклично. Первая — фаза энтузиазма: новая работа, более высокая зарплата, новая среда. Человек мотивирован, делится с близкими каждой деталью, чувствует себя «первооткрывателем» лучшего мира и верит, что жертва расставания будет временной.

За ней следует фаза реальности. Работа за рубежом становится рутиной, а повседневная жизнь начинает тяготить: долгие смены, языковые барьеры, административные процедуры, отсутствие близких людей. В Болгарии параллельно накапливаются «маленькие пропуски» — упущенные дни рождения, школьные праздники, семейные встречи. Постепенно человек начинает жить с осознанием того, что он постоянно «не на том месте»: когда он за границей, ему не хватает дома, когда он дома — он думает о работе и доходах, которые оставляет за рубежом.

Эмоциональная цена: вина, тревожность и постоянная раздвоенность

Одна из самых сильных эмоций при «двойной жизни» — вина. Родители, работающие за границей, часто винят себя в том, что «их нет рядом» в ключевые моменты жизни детей, независимо от того, сколько денег они присылают. Дети иногда интернализируют ситуацию как послание «деньги важнее меня», что может оставить глубокий след в самооценке и модели привязанности во взрослом возрасте.

С другой стороны — вина перед партнером и родителями, ощущение, что ты «оставляешь их справляться в одиночку» с повседневными заботами, болезнями, бюрократией. Эта постоянная раздвоенность часто ведет к хронической тревожности: человек живет с ощущением, что «где-то что-то происходит без него», что он пропустил важный разговор, маленькую драму или большую безу. Психика редко получает настоящий отдых, потому что даже когда тело находится в одном месте, мысли — в другом.

«Здесь» и «там» в голове: идентичность на двух скоростях

Психологическая трудность заключается не только в расстоянии, но и в параллельном существовании двух идентичностей. За границей человек часто играет роль «профессионала» — компетентного, адаптивного, сильного, борющегося за место под солнцем. В Болгарии роль может быть совсем другой — «сын/дочь», «мать/отец», «человек с района». Переключение между этими ролями требует огромного внутреннего ресурса.

Со временем появляется ощущение «у меня нет настоящего дома». За границей ты чувствуешь себя чужим, в Болгарии — изменившимся. Круг общения разделился, ценности сместились, а темы, которые тебя волнуют, не всегда находят отклик ни «здесь», ни «там». Это может привести к изоляции, нежеланию интегрироваться в новой стране, но также и к дистанцированию от родной среды, которая начинает казаться «тесной» или «непонимающей».

Семейная динамика: невидимые трещины

«Двойная жизнь» неизбежно меняет семейную систему. Партнер, который остается в Болгарии, часто берет на себя двойную роль — и родителя, и «локального менеджера» жизни: документы, школы, ремонты, медицинское обслуживание. Это может усилить чувство неравенства: один «зарабатывает деньги», другой «зарабатывает стресс». Эта асимметрия, если её открыто не обсуждать, часто ведет к накоплению обид и дистанции.

Дети, выросшие в такой модели, иногда развивают специфическую «эмоциональную экономику» — учатся не просить слишком многого, не «нагружать» отсутствующего родителя проблемами, пока тот «жертвует собой» за границей. Это выглядит как зрелость, но может превратиться в трудность с выражением своих потребностей и чувств в будущем. В динамике также появляются моменты «идеализации» родителя, который приезжает из-за границы как приглашенная звезда, привозя подарки и уделяя внимание в ограниченное время.

Риски для психического здоровья

Продолжительная жизнь на несколько фронтов повышает риск депрессивных состояний, тревожных расстройств и чувства истощения. Постоянный «менеджмент» двух параллельных миров — расписание самолетов, смены, школьные каникулы, документы — это форма хронического стресса, даже если нет явного кризиса.

Часто наблюдаются и соматические симптомы: бессонница, проблемы с концентрацией, панические атаки, физические жалобы без ясной медицинской причины. У некоторых людей появляется и «эмоциональное онемение» — защита, при которой человек перестает по-настоящему радоваться и успехам, и коротким семейным моментам, потому что подсознательно готовится к следующему «отъезду».

Стратегии выживания: как уменьшить цену «двойной жизни»

Несмотря на тяжелые стороны, «двойная жизнь» не обречена на распад или эмоциональное выгорание. Психологи выделяют несколько ключевых стратегий, которые помогают снизить внутреннее напряжение и сохранить отношения:

  • Четкие сроки и план — вместо «посмотрим, доколе», полезно, чтобы у семьи был примерный горизонт: один год, три, пять лет, с конкретными целями (кредит, образование, накопления).
  • Договорные роли — открыто обсудить, кто за что отвечает, как распределяются не только деньги, но и решения, и есть ли возможность для «отдыха» и у партнера в Болгарии.
  • Регулярное, качественное общение — не только технические разговоры «как вы», но и беседы о чувствах, трудностях, совместных планах, чтобы не превращаться в «коллег по семейному проекту».
  • Поддерживающая среда — сообщество людей в похожей ситуации (онлайн-группы, соотечественники, терапия), которое нормализует переживания и уменьшает ощущение одиночества.
  • Забота о себе — сон, движение, хобби, время без телефона. Звучит банально, но без этих «маленьких островов» психика быстро перегревается.

Возможен ли выход из «двойной жизни»?

Самый сложный вопрос, который задают себе многие семьи, — «доколе так будет». Для некоторых «двойная жизнь» действительно является временной фазой — после определенного периода они воссоединяются в одной стране, будь то в Болгарии или за границей. Для других модель затягивается на годы и становится новой нормой, которую все втайне переживают как временную, но никто не решается прекратить.

Выход из этого режима начинается не с билета, а с разговора. Разговора о реальных целях — ради чего на самом деле жертвуется это время: ради дома, образования, безопасности или просто чтобы убежать от чего-то в Болгарии. Там, где есть честность относительно мотивов и границ каждого, появляется и способность к выбору — продолжать, изменить формат или искать новый путь, в котором «семья» и «будущее» не будут жить в разных географических координатах.

Автор Стефан Христов
Стефан Христов

Автор на тази статия

Стефан Христов е нашият експерт по лайфстайл теми. Той е автомобилен ентусиаст, кулинарен експериментатор и кариерен консултант в едно.

Неговите статии покриват широк спектър от интереси: от автомобилни новини и ревюта до съвети за кариерно развитие, рецепти и дори хороскопи.

Тагове:
семья эмиграция социальная адаптация психология работа за рубежом двойная жизнь психическое здоровье
Сподели:

Коментари (80)

Avatar
Commenter

95C746

05.05.2026, 13:11

Абе, пичове, четох статията... Сериозно, направо ми се изяснява за к'во иде реч! Аз лично имам познати дето са точно в тая категория - тука си с баба да я целуват по главата, там някъде в Европа/Америка ритат яко, правят пари и гледат напред.

Commenter

Честит_Българин

05.05.2026, 13:13

евала за коментара, пич! но сериозно ли си мислите, че това е нещо "нормално"?! добре де, бабичките и целувките са хубаво, ама да се живее полуживот тука и оттам нататък... аз лично не го разбирам. все едно да си купиш кола, но да я караш само по съ

Commenter

Млад_Патриот

05.05.2026, 13:13

Евала за коментара! Напълно съм съгласен с теб, пич! Точно така е! Аз също имам такива познати - единия в Англия строи къща, другия в Германия кара Мерцедес... а на Коледа се прибират тука да ядат баница и да почерпят. Няма лошо, разбирам ги – все па

Commenter

Прав_Българин

05.05.2026, 13:14

Абе твя е то баце, точно каза! 💯 Сериозно, кой нормален човек би си отказал възможността да има двойно предимство?! Едно – тука си с близките, коремите, усещаш земята под краката си

Commenter

hbmv842

05.05.2026, 13:14

Абе, брат, напълно съм съгласен с 95C746! Честно казано, виждам го всеки ден. Нашите хора са умни, искат да имат добро бъдеще за децата си и к'во да правиш – отиват там, където има възможности. Аз лично съм благодарен на Европа

Commenter

Лош_Българин

05.05.2026, 13:14

Вие сериозно ли ме карате да коментирам това?! Да, пичове, разбирам какво казвате... "Ритт яко", "правят пари"... ама ей Богу! Няма ли малко достойнство в тая работа? Разбирам, ситуацията е тежка, аз самият виждам как младите бягат оттук като плъхове от кораб. Но да живееш два живота – единия тук, за "баба и целувките по главата", а другия там, в някой западняшки град, където си голям шо

Commenter

ultra_legend

05.05.2026, 13:16

Евала пич, напълно прав си! Четох статията и наистина е тъжна картинка, ама факт е. Аз самия съм в тая ситуация – тук си с родителите и бабите, празнуваме празници, все пак това е родината ни, няма как да го отречем. Но после - пък отивам на запад да работя, да се развивам, защото тука... абе вие знаете к'во става!

Commenter

F257DE

05.05.2026, 14:42

Хм, интересно. Все повече ХОРА са принудени да избират между две места... Не е лесно, наистина. И за семейството ту 👏

Commenter

6FA15A18

05.05.2026, 14:45

абе хора, спокойно малко! да, истина е, че мнооого наши хора са принудени да се разделят между две места - тук у нас и някъде в европа или сащ. никой не го прави за кефа, ясно е, че има причини. работата си върши работата, заплатите са по-добри... ама наистина, не 😂

Commenter

waopcd818

05.05.2026, 14:46

Абе, F257DE, точно така си го казал/а - не е лесно изобщо. И за семейството, и за всичко. Ама виж сега, к'во да прави човек? Нали все едно ни казват "останете тук и страдайте". Като гледам колко бабички плачат по гарите за синовете си, дето ги няма... не е нещо, което те кара да се чувстваш добре.

Commenter

super_legend790

05.05.2026, 14:43

Абе... к'во да кажа? Нормално е малко. Всеки си гле

Commenter

bkzwop954

05.05.2026, 14:44

Абе, "нормално е малко"? Как нормално?! Да си живееш на два свята, да го кажем правдоподобно - едни пари в Европа, други грижи тука... Ама к'ва двойна реалност, бе хора? Това е бягство! Бягство от държавата ни, която не може да осигури прилично бъдеще. И после психоложката говори за цени… Цената е че гу

Commenter

Мичо

05.05.2026, 14:46

Абе, супер легенда790 прав си, к'ва да кажа... ама статията яко вкарва в детайли. Не е само "гледай", ами има много повече! Виждам го всеки ден - познати, приятели, братовчеди... всички се опитват да намерят начин да осигурят нещо по-добро.

Commenter

Стеко

05.05.2026, 14:47

Абе, супер_legend790, "нормално е малко"?! Нормално ли е да се откъсваме от корените си

Commenter

iwktct786

05.05.2026, 14:50

Браво! Много яко прозрение! Аз лично съм голям фен на българите, които

Commenter

skmf961

05.05.2026, 14:52

Абе, "яко прозрение" - к'во да го правим на тая якост? 😅 Яко е, ама виж сега: все едно казваш "браво на баба, че си купила диетичен шоколад". Всеки гледа келека за себе си и децата си, кво друго. Ама после се оплакваме, че няма кой да копае земята...

Commenter

user125@abv

05.05.2026, 14:53

Абе, верно... яко е да чета как народът го мисли. И аз съм фен на българите, дето си държат на родното, ама и се

Commenter

ivan999@gmail

05.05.2026, 14:54

Абе, верно! И аз го усещам това нещо, ма. Пък то е ясно - тука работа няма, заплати смешни... Ама да караш и двата свята, май нема лесно

Commenter

uhomtd781

05.05.2026, 16:02

Абе, пичове, какво ще кажете? "Двоен живот" - звучи като шпионски филм, ама реално си е все по-голям проблем за много от нас. Не е лесно да се късаш между тука и там, наистина. На мен ми се струва, че статия

Commenter

6C51B7C8

05.05.2026, 16:05

абе, "пичове"?! какъв е тоя тон на разбиране, бе?! да, проблем е! голям проблем е! всеки път като видя такива статии ме хваща яд, ами какво да разказвам? хората бягат от тая държава, защото тука няма бъдеще! заради мутрите, заради корупцията, заради тоя все още жив социализъм в главите на някои... а сега ще ни учат как психологиически цени плащаме ли?!

Commenter

dark_angel682

05.05.2026, 16:05

Абе, точно! Тва "двоен живот" вече стана мода... ама на цената на нервите и семейството

Commenter

real_king

05.05.2026, 16:13

Абе, хора, сериозно ли? "Двоен живот"?! Я си го кажи – това е тъжна картинка, а не някаква модна тенденция! Да, хубаво е да имаш възможност да работиш в Европа, да хванеш малко по-добър стандарт на ЖИВОТ... ама за Бога, човече, какво правим с България?

Commenter

pro_tiger

05.05.2026, 16:14

Абе, яки сте ви всички... ама кът да е трагедия! Да, тъжно 😅

Commenter

real144@mail

05.05.2026, 16:18

Ех... да. Прав си, real_king. И аз така мисля. Не е нещо за празнуване, а по-скоро знак, че имаме много работа по темата с родината. Няма 😜

Commenter

Yordan51

05.05.2026, 17:34

Ужасно е да се гледа как все повече хора търсят бъдещето си навън. Разбирам ги, наистина - ту

Commenter

kilijaj728

05.05.2026, 17:59

абе тва "двоен живот" звучи малко драматично, да си го кажем 😅. разбирам хората - кой не иска по-добър живот? но наистина е тъжно като гледаш колко млади хора заминават. аз лично съм за

Commenter

E93ADC

05.05.2026, 18:01

Абе, kilijaj728, кво значи "малко драматично"? Да си го кажем - драмата е да гледаш как младите ни бягат! Не е драматично, а трагедия за държавата, наистина. Разбирам ги хората, кой не иска по-добър живот – ама ква цена

Commenter

cybfk320

05.05.2026, 18:01

абе, kilijaj728, прав си да си го кажем - звучи малко патетично. но... все пак има истина в това. не е лесно да живееш на два свята. и аз разбирам хората, търсят начин

Commenter

gosho96@gmail

05.05.2026, 18:02

Абе, сериозно ли?! И каква е алтернативата - да стоим

Commenter

3BC4611C

05.05.2026, 18:19

Бах! 🤦‍♀️ Тва с "двойния живот" е яко сложно, наистина... Явно хората търсят начин да се оправят, никой не им вини за това. Важното е да си пазим българщината и да

Commenter

uftulp903

05.05.2026, 18:20

Ахаха, верно! 😂 Тва с двойния живот е като да си на два свята, ама поне имаш две възможности, нали? Важното е да не забрав

Commenter

Stoyan54

05.05.2026, 18:20

Абе пич, яко каза! 😂 Бахти, наистина е сложно... ама к'во да го правиш? Всеки си търси начин да се 🤷‍♂️

Commenter

Vasil50

05.05.2026, 18:21

Абе, братче, виж сега! 🤦‍♀️ Ти казваш "яко сложно" - ами да, разбира се че е яко сложно! Ама кой живот днес НЕ е сложен?! Хората си гледат за децата, за семейството – нали така е! Да не говорим, че тука в БГ к'вото и да правиш, все нещо те дърпа назад. Данъци, корупция… абе, майтапете се!

Commenter

rksikm100

05.05.2026, 18:22

Абе хора, гледам коментарите и много права дума каза 3BC4611C – сложно е наистина. И аз съм в тая ситуация, ама не мисля, че е "двоен живот" по негативен смисъл, а по-скоро адаптация. Всеки прави каквото може да си осигури добър стандарт и бъдеще на децата, нали?

Commenter

Динов

05.05.2026, 18:40

И наистина ли никой не се замисля каква е дългосрочната вреда за българското общество от тази тенденция?

Commenter

Добър_Патриот

05.05.2026, 18:45

Абе, Динов, наистина ли питаш? Мислех, че всички го усещаме... То к'во да мислим повече, нали? Хората бягат от тук, защото тука е трудно, а някъде другаде може да си по-добре. Да, губим хора, това е факт. Но

Commenter

Ivan5

05.05.2026, 18:41

Абе тва двойния живот... ама наистина е яко сложно нещо. Разбирам хората да искат най-доброто за децата си, все пак! Важното е да се връщат от време на време,

Commenter

xqyawek855

05.05.2026, 18:44

Абе, Иван5, "яко сложно"?! ЯКО СЛОЖНО е меко казано! Разбирам да искат най-доброто за децата - ама какво бъдеще им остава тука, бе?! Да гледат как държавата ни се разпада на прах? Как магистрали не могат да си достроят, а корупцията е по-голяма от Дунав?!

Commenter

pro_hero813

05.05.2026, 19:10

Абе, пичове, честно казано… много ми просветли нещо след тая статия. Наистина ли се случва това? Да живееш между два свята, да си ту "българин", ту "европеец" (или каквото е там – американец, англичанин...), да дърпаш конче насам-натам... Не е лесно! 👎

Commenter

real_master532

05.05.2026, 19:11

Абе, pro_hero813, прав си на 100%! Да ти просветли нещо – това вече не е "просветление", а реалност! 🤦‍♀️ Направо ни се случва на всички, да знаеш. Аз лично го усещам всеки ден - тук съм с баба и родопската кухня (което си е готино), ама в главата ми са заплати в евро, някакви курсове по английски, LinkedIn… 👍

Commenter

hvsltmwc830

05.05.2026, 20:39

Абе хора, ама че статия! Сериозно, направо ми замръзнаха веждите като я прочетох. "Двоен живот" - звучи сякаш си агент под прикритие, а не... просто българин, който иска да осигури по-добър живот за семейството си.

Commenter

C37BD7B4D8

05.05.2026, 20:44

Абе, пич, tfa ли е статията? 😂 Направо ми се изнерви! "Двоен живот" - мале, сякаш сме шпиони или нещо подобно. Разбирам хляба да си търси човек където го има, то ясно е, ама да го правят психоанализ за тва ли?! Сериозно, българинът винаги се е адаптирал и оцеля

Commenter

user59@bg

05.05.2026, 20:43

Абе, хора, тая статия яко ме накара да се замисля... Не е лесно да си разкъсван между две места, ама пък кой ги разбира тия психологии? Все пак, всички искаме по-добър живот за нас и децата ни, нали? И тука не говорим само за пари – става дума за възможности.

Commenter

EC5DBA2A0F

05.05.2026, 21:10

Абе, пичове, сериозно ли? Тая статия наистина яко зачекна нерва! Сега да си помисли човек - какво всъщност правим ние? Всички искаме да осигурим на децата си по-добро бъдеще, нали така? И ако това означава да работиш в Германия или Англия и да им пращаш пари, а през уикендите да се прибираш за малко – кой е проблемът?

Commenter

Лош_Българин

05.05.2026, 21:11

Абе, "двойна реалност"? Хахах, като да си с две пенсии - една оттук, друга оттам! И к'во, сега ще ни анализи

Commenter

Ivan54

05.05.2026, 21:12

Абе, к'во треперим, хора? Все едно сме на някаква война! Да си караш живота както искаш,

Commenter

02807495FB

05.05.2026, 21:10

абе, сериозно ли? "двоен живот"... звучи малко претенциозно, все пак. разбирам, че статията говори за

Commenter

hzlodd897

05.05.2026, 21:12

Абе, колега, прав си да кажеш, че звучи малко претенциозно "двоен живот". Все едно се опитват да сложат някаква супер научна рамка на нещо, което е по-скоро логичен извод от ситуацията. Аз лично, като човек, който следи какво става в Европа и тук, смятам, че е нормално – даже бих казал, че е нужно - да търсим начин да се развиваме където има възможности.

Commenter

Yordan18

05.05.2026, 21:13

Абе, сериозно ли питате кво прави този модел привлекателен? Парите

Commenter

cool_tiger680

05.05.2026, 22:42

Абе, кво значи "двоен живот" бе? Все едно сме шпиони! Нормални хора сме, ходим на работа, връщаме се у дома. Искаме децата ни да имат перспектива, което често значи да си тръгнем от БГ. Не е драма, а ре

Commenter

D155B3304D

05.05.2026, 22:44

Абе, cool_tiger680, прав си напълно... децата са най-важното, кво да го правиш. И аз така мисля - искаме им по-добро от това, което предлага БГ в момента, признавам си. Но все пак, тая "двойност" е малко тежка работа, нали? Не казвам, че е драма, разбира се – всеки си решава сам. Просто... понякога ми се струва, че губим връзка с корените си, с нещо истинско. Аз лично се старая да идвам колкото мога по-често, да поддържам връзка със семейството и приятелите. Защото в крайна сметка, 🇧🇬

Commenter

D59F03

05.05.2026, 23:03

Ахах, "двоен живот"... Пак някой психолог си играе

Commenter

Ivan33

05.05.2026, 23:03

Абе, сериозно ли, тая "двойна реалност" - кво е тва? Все едно сме на двойно заплащане, а не просто хора, които си търсят хляба където го има! Разбирам, че психологиите са важни и бла-бла, ама като гледам какво се случва с БГ, понякога наистина човек се чувства по-добре някъде друга

Commenter

xsbpmi57

05.05.2026, 23:25

Абе, хора, да си кажа... тая статия, ама наистина ме накара да се замисля. "Двоен живот" - да, звучи малко претенциозно, както някой каза по-горе. Ама хайде де, не е ли това реалността на доста от нас?

Commenter

AE837714BC

05.05.2026, 23:26

Абе, колега, напълно съм съгласен с теб. Истината е, че "двоен живот" май става доста често срещана практика за много българи. Не е само претен

Commenter

bfocu60

05.05.2026, 23:41

Хмм, интересно заглавие... "Двоен живот" – малко драматично звучи, да си го кажа. Истината е, че много хора сме избрали да търсим възможности извън България, не защото искаме да се откъснем от корените си, а защото тук в момента... ами, възможностите са ограничени. Аз лично съм доволен, че мога да работя в Европа и да допринасям за развитието на страната, като изпращам пари и опит у дома

Commenter

super_angel

06.05.2026, 00:10

Абе, честно казано, цялата тая тема с "двойния живот" е доста... сложна. Не бих я нарекла драматична, както някой по-горе написа, а просто факт. Факт, който отразява един болезнен процес в българското общество.

Commenter

4E0BEED159

06.05.2026, 00:13

ами... сложно е наистина. не съм сигурен дали има нещо драматично

Commenter

dhifn562

06.05.2026, 00:42

Хм, интересно разсъждение. Аз пък си мисля, че "двойният живот" е нещо съвсем нормално в дне

Commenter

Лош_Граждан

06.05.2026, 00:45

Абе, нормално е де... ама да не си мислим, че е лесно. Има си цени, братче. Да си разкъсван между две места, да гледаш как децата ти растат

Commenter

Georgi82

06.05.2026, 00:43

абе, писна ми от тия "психологии"... все едно да обясняват как се яде баница! хората си гледат кефа и перспективата, нищо повече. ама да не стане като с руските тролове, дето

Commenter

4B74F7D4

06.05.2026, 01:04

Абе хора, к'во става с тая медийна истерия покрай "двойния живот"? Сериозно ли? Все едно сме открили топлата вода. Ясно е, че много от нас търсят начин да си осигурят по-добър живот – не само за себе си, а и за семействата си. И къде да го намерим този живот, ако не в Европа? Айде сега психолози да обясняват какви са "психологическите цени"...

Commenter

maria767@bg

06.05.2026, 01:09

абе, прав си напълно, 4b74f7d4! истерия е малко да кажем. все едно са шокирани, че хората искат по-добър живот. не разбирам защо всеки път трябва психолози да обясняват очевидни неща. европа ни предлага много повече отколкото тук – възможности, заплати... нормални условия на труд, де! и какво лошо има в това да се стремиш към тях?

Commenter

Стешко

06.05.2026, 01:44

Абе, сериозно ли?! Пак ли психоанализи? 🤦‍♂️ Тва вече стана смешно! Все едно да питаш защ си купуваме хляб от фурната вместо да го печем сами! Хора, я си дойдат на ум малко!

Commenter

Лош_Реалист

06.05.2026, 03:20

Ех, хора... Каквото и да говорят психолозите, факт е че много българи са така – единият крак тука, другият там. Не е лесно, разбирам. Нали трябва да осигуриш на децата си бъдеще? Да им дадеш възможности, които тука ги няма. Никой не иска да гледа как детето му страда заради липсата на работа или пари.

Commenter

Пенов

06.05.2026, 03:22

Абе, то верно за бъдещето на децата! Браво на

Commenter

real_hero129

06.05.2026, 04:32

абе хорааа... какво става тука?! 😅 честно, чета коментарите и все едно за пръв път разбират, че има хора, които работат в чужбина. аз лично съм голям фен на това да си "с два крака" - единия тук, да пазим българското (защото то е важно!), другия отнякъде от европа – за по-добрите заплати и условия, де

Commenter

Бомир

06.05.2026, 04:34

Абе, наистина ли е изненада за някого? Всеки гледа какво му

Commenter

Лош_Човек

06.05.2026, 05:40

Ами, нормално е все пак. Всеки гледа за себе си и семейството си. Няма лошо в това

Commenter

AFF1E95AC3

06.05.2026, 06:19

Евала за статията, сериозно! Много добре са го обяснили - тая "двойна реалност" вече е супер актуална за много от нас. Аз лично познавам мнооого хора така – единият крак в БГ, да си пазим корените, традициите, бабичките и кебапчетата (ха-ха!), а другият там, където можеш да дишаш финансово, нали?

Commenter

qckcvt691

06.05.2026, 06:21

ами то верно, статията е доста актуална. наистина много хора са така - един крак тука, друг там. не е лесно да балансираш, ама пък какво да правим... важното е да не забравяме откъде сме дошли и да си помагаме на близките. европа ни дава възможности, а българия – сърцето. дано и тук условията се оправят малко, че

Commenter

bnlys170

06.05.2026, 06:21

Абе... странно е наистина. Всеки си го прави, ама все

Commenter

ultra_wolf876

06.05.2026, 06:33

Ахахах, пичове! Сериозно, чета коментарите и все едно съм на стендъп комедийно представление. "Двойна реалност" – браво на авторите, яко го казали! Направо ме разсмя с тия бабички и кебапчета, AFF1E95AC3, 🤣.

Commenter

yggpsz617

06.05.2026, 06:33

Абе, сериозно ли сега?! Направо ми светна една лампа! 😂 И к'во значи "двойна реалност"? Ама просто си живееш нормално, нали? Едно място ти е за сърцето и баницата, друго - за паричките и хубавия живот. Къде е

Commenter

user451@mail

06.05.2026, 07:21

Абе, наистина ли е толкова сложно сега?! И тая "двой

Commenter

ulpr95

06.05.2026, 07:59

абе, т'ва с "двойния живот" си е чиста истина, нали? сега всички го правят – някой в англия работи, друг в германия... и кво да прави човек? тука заплатите са смешни, а и перспективите не са 😏

Commenter

uxdz783

06.05.2026, 08:02

Абе, харесва ми темата! Сериозно ли, хора? Все повече са тези, дето живеят на два свята... И кво казва психоложката

Commenter

Томир

06.05.2026, 10:30

Абе, наистина ли психаложката има отговор на тоя въпрос? И кво точно са

Commenter

dvzzex458

06.05.2026, 10:34

абе, наистина интересна тема повдигат, хора! тая "двойна реалност" звучи малко драматично, ама... разбирам за к'во става дума. все пак, това да живееш на два фронта не е ли супер изморително? представям си колко стрес може да има човек - един живот тука, с роднините и традициите, друг там, където се изкарват паричките и се опитваш да се интегрираш.

Commenter

Лош_Българин

06.05.2026, 11:15

Абе, верно е т'ва за двата свята... трудна работа наистина. Всеки гледа да си осигури по-добър живот на децата, ама цената си я плаща човек. Дано поне психоложка