Малий бізнес чи стабільна зарплата: що обирають болгари і чому підприємництво досі лякає

Редакция BurgasMedia Стефан Христов
06.03.2026 • 12:31
4618 прегледа
102 коментара
Малий бізнес чи стабільна зарплата: що обирають болгари і чому підприємництво досі лякає
Снимка от rawpixel.com, Wikimedia Commons (CC0)

Малі фірми – це хребет економіки, але більшість людей навколо нас все ще віддають перевагу стабільній роботі, а не власному бізнесу. Страх невдачі та недовіра в суспільстві важать більше, ніж мрія про свободу.

Майже кожен має друга, який каже: "Одного дня я відкрию маленьке кафе, онлайн-магазин або студію". Але якщо ми озирнемося, набагато менше людей реально ризикують покинути стабільну роботу і стати підприємцями. Парадокс полягає в тому, що в статистиці малі та середні підприємства утворюють хребет економіки – понад 98% фірм у Болгарії – це МСП, а в них працює близько трьох чвертей зайнятих. В особистих історіях, однак, переважає інший вибір: зарплата в кінці місяця замість "стрибка в невідоме".

Що показують цифри за особистими історіями

Останні доповіді про стан МСП у нас підтверджують, що малі фірми рухають величезну частину обороту та доданої вартості в економіці. Сектор розвивається, незважаючи на кризи, і залишається вирішальним для зайнятості. У той же час дослідження з підприємництва показують, що болгари більш стримані до ідеї старту власного бізнесу, ніж у середньому по ЄС – багатьом людям подобається концепція, але значно менше можуть уявити собі, як самостійно застосувати її в житті.

Один із показових висновків міжнародних анкет полягає в тому, що частка людей у ​​нас, які реально бачать себе майбутніми підприємцями, значно нижча за середню по Європі. Позитивне ставлення до підприємництва існує, але часто залишається на рівні "симпатії з боку". Бажання незалежності та додаткового доходу сильне, але зіткнення з реальністю – адміністративні процедури, фінанси, нестабільні ринки – охолоджує ентузіазм.

Чому "стабільна робота" продовжує перемагати

Коли ми говоримо з людьми навколо нас, мотиви вибору стабільної роботи майже завжди людські, а не "сухі економічні". Щомісячна зарплата, соціальні внески, оплачувана відпустка та передбачуваний графік дають рамки, в яких ми можемо планувати життєві рішення – житло, діти, кредит. Особливо після років криз та інфляції для багатьох "стабільне" – це не нудно, а просто захисна стіна.

Не варто недооцінювати і культурний фон: поколіннями стабільна робота – особливо в державному секторі чи великій фірмі – сприймалася як "правильний шлях". Часто батьки мріють, щоб їхні діти мали "нормальну роботу", а не "ризикували з якимсь бізнесом". Таким чином, ще до того, як ми почали, внутрішній діалог між "мрію" та "чи не краще не ризикувати" вирішено на користь другого.

Страх невдачі – найбільший невидимий шеф

У багатьох дослідженнях страх невдачі вказується як одна з основних перешкод для підприємництва в Болгарії. У голові людини, яка розмірковує, щоб щось почати своє, починають крутитися добре знайомі думки: "А якщо я не знайду клієнтів?", "Якщо я збанкрутую і зганьблюсь?", "Чи підведу я свою сім'ю?". Ці питання не є ознакою слабкості – вони є нормальною захисною реакцією. Проблема виникає, коли страх стає сильнішим за бажання спробувати.

Додатковий шар – і соціальний тиск. У середовищі, в якому успішні підприємці часто пов'язані або з "зв'язками", або з "обходом правил", багато людей запитують себе, чи взагалі вони можуть досягти успіху "чесно". Якщо суспільство надсилає сигнал, що чесний бізнес – це, скоріше, виняток, то не дивно, що багато хто воліє не входити в цю гру.

Середовище: бюрократія, фінанси та відсутність "мережі безпеки"

Коли ми говоримо з підприємцями, список труднощів рідко починається лише з "конкуренції". Найчастіше першими є: складні процедури, затримки платежів, складний доступ до фінансування, відсутність чіткої та передбачуваної регуляції. Багато банків та установ традиційно дивляться більш обережно на малий бізнес, особливо на початку, що робить стартовий капітал та оборотні кошти серйозною перешкодою.

Ще одним фактором є відсутність "мережі безпеки". У країнах з більш розвиненою підприємницькою культурою провалений бізнес часто приймається як досвід, а не як "пляма". У нас невдача часто переживається як особистий провал та стигма – і не лише від того, хто ризикував, а й від його близьких. Якщо одного разу "вибухнеш", повернення на ринок праці може бути складнішим, що робить ставку ще вищою.

Малий бізнес як мрія про свободу – і як важка відповідальність

Незважаючи ні на що, ідея "власної справи" не втрачає сили. Багато людей мріють про свободу від шефа, гнучкий час, сенс у тому, що роблять. У розмовах підприємці часто кажуть, що найбільший плюс – не гроші, а відчуття, що "будують щось своє". Свобода, однак, приходить з ціною: відповідальність за команду, за клієнтів, за кредити, за податки та внески.

Поки службовець думає про "мою зарплату", підприємець думає про "як заплатити зарплати всім". Це не підходить для кожного типу характеру, і це абсолютно нормально. Проблема не в тому, що не всі хочуть бути підприємцями, а в тому, що ті, хто має ідеї та бажання, часто відмовляються ще на порозі через страх та відсутність підтримуючого середовища.

Нове покоління: більше сміливості, але й більше питань

Цікаво, що серед молодших болгар настрої поступово змінюються. Багато з них хочуть більше свободи, гнучкий час, можливість працювати дистанційно, комбінувати різні проекти. Частина цього неминуче веде до фрілансу, стартапів та малого бізнесу. Дослідження показують, що молоді все частіше вірять, що від них залежить власний розвиток, готові вчитися і ризикувати часом для кар'єри.

У той же час, і вони стикаються з тими ж старими страхами – фінанси, нестабільне середовище, спостережувані негативні приклади. Тому багато молодих людей вибирають проміжний варіант: стабільна робота плюс малий сторонній проект, який може зрости, якщо "смикне". Це одна з реалістичних доріжок до підприємництва, яка зменшує шок переходу.

Що б допомогло людям не боятися так

Якщо запитати експертів, список рішень звучить системно – краща підприємницька освіта ще в школі та університеті, легший доступ до мікрофінансування, зменшення адміністративного тягаря, прозоріша та передбачувана регуляція. Але є й людська сторона: потрібні більше чесних історій – і про успіх, і про провал – які б показували, що підприємництво – це ні магічний квиток до багатства, ні гарантована катастрофа.

Корисно і припинити дивитися на невдачу як на остаточний вирок. Один закритий бізнес не означає, що людина "нездатна" – означає, що спробувала в певному контексті, який міг бути несприятливим. Там, десь між оплесками "успішним" та тавруванням "провалених" є місце для нормальної розмови про ризик, навчання та другий шанс.

Вибір, з яким ми повинні жити, а не очікування інших

Зрештою, дилема "малий бізнес проти стабільної роботи" – це не тест, хто сміливіший або розумніший. Це особистий вибір, який несе різний тип стресу, свободи та безпеки. Нормально, що деякі люди почуваються краще як частина команди зі стабільним договором, а інші – у ролі людини, яка ухвалює рішення та бере на себе ризик.

Можливо, найздоровіший підхід – це перестати романтизувати обидві крайності. Ні підприємництво – це обов'язковий шлях до "справжнього успіху", ні стабільна робота – це ознака відсутності амбіцій. Важливо, щоб люди, які відчувають, що носять у собі ідею для своєї справи, не були зупинені страхом та цинізмом, а мали шанс спробувати з ясними очима – і з трохи більш підтримуючим середовищем навколо них.

Автор Стефан Христов
Стефан Христов

Автор на тази статия

Стефан Христов е нашият експерт по лайфстайл теми. Той е автомобилен ентусиаст, кулинарен експериментатор и кариерен консултант в едно.

Неговите статии покриват широк спектър от интереси: от автомобилни новини и ревюта до съвети за кариерно развитие, рецепти и дори хороскопи.

Тагове:
молодь підприємництво фінанси болгари Малий бізнес стабільна робота страх невдачі
Сподели:

Коментари (102)

Avatar
Commenter

ahrxr921

06.03.2026, 13:02

Абе, пичове, честно казано не съм изненадан от тази новина. Че малко хора решават да се хвърлят във водите на предприемачеството... нормално е. Все пак, кой ще си остави сигурна заплата и социални осигуровки за нещо, което може да се провали?

Commenter

jddr273

06.03.2026, 13:05

Амиии... напълно те разбирам пич! То верно, кой би рискувал

Commenter

Печев

06.03.2026, 13:06

Абе, пичове, хубаво е да си говорим за стабилността и социални осигуровки, ама... наистина ли това е всичко? Какво се случва с амбициите? С желанието да създадеш нещо свое, което да остане след теб? Разбирам, риск има, разбира се. Но не може ли малко повече

Commenter

Гечо

06.03.2026, 13:03

Абе пич, честно казано – не съм изненадан! 😅 Все едно да питаш риба дали предпочита да плува СВОБОДНО или да е в аквариум... разбираш ме нали? Сигурността си е сигурност, особенно като гледам какви бури ни се развихрят напоследък. 😅

Commenter

Млад_Граждан

06.03.2026, 13:05

абе гечо, хахах... рибата в аквариума поне я хранят ре

Commenter

6250F1

06.03.2026, 13:07

Абе Гечо, хаха, аквариумчето верно звучи по-сигурно... ама да ти кажа ли нщо? Аквариумчето е хубаво, докато някой друг не те хвърля там и не те храни с каквото му падне. Не е ли малко тъпо да се страхуваме от бурите навън, като вътре в аквариума пък може да ни задушат? И к'во, все тая ли ще си стоим до края на

Commenter

Vasil42

06.03.2026, 13:19

и кво излиза сега - повечето хора предпочитат да работят на заплата, а? ама то все пак, кой би рискувал всичко за един бизнес? сигурно има и такива с нюх,

Commenter

cool_tiger41

06.03.2026, 13:22

Абе Василчо, прав си на 100%! Кой би рискувал сега с тая криза... аз лично ако имах фирма за продаване на зимни якета, щях да плача горко! 😂 Ама то верно, стабилна заплата е стабилна. Поне знаеш колко ще ти влезе в края на месеца и можеш да си купуваш малко лавандулки за банята, че живот

Commenter

cool_boss

06.03.2026, 13:20

Сериозно ли? 🤨 И това го открихте сега? 😂

Commenter

BE49A3

06.03.2026, 13:23

Абе, факт е! 💯 Народът ни е предпазлив, правилно е! Защото стабилността е ва 👎

Commenter

Честит_Патриот

06.03.2026, 13:49

ебати, хора! 🤦‍♀️ не ме учудва изоб

Commenter

Млад_Човек

06.03.2026, 13:51

Абе, Честит_Патриот, баси де! 😂 Разбирам те напълно, ама "изобщо" е малко... ама наистина мн малко за тая ситуация! 🤦‍♂️ Хора, к'во да праим? Заплатите ни са смешни, данъците - зверски, а бюрокрацията - когато си помислиш. Ама кой ще рискува, бре?! Да не говорим че половината политици работят за русна

Commenter

mega_legend

06.03.2026, 13:52

Ахаха, наистина! 🤣 Няма кво да се учудваме, Честит_Патриот казва всичко. Все пак, кой иска да се занимава със стрес? Заплата - сигурност, бизнес – нерви и главоболия. Аз лично бих пробвал, ама не съм луд да рискувам жилището 😅. Важно е да подкрепяме малкия бизнес де, все пак те движат нещата в кра

Commenter

kponec75

06.03.2026, 14:09

Ей, здравейте всички! Четох статията и доста ме замисли. Определено има нещо вярно - хората предпочитат сигурността на заплатата пред риска от собствен бизнес. Ама пък малките бизнеси са супер важни за развитието ни като държава, не е шега работа. Трябва да им

Commenter

ultra_legend

06.03.2026, 14:11

абе, kponec75, здрасти! "замисли" го казал... баси, сякаш си открил топлата вода! сигурно е така - кой нормален човек би рискувал с нещо в тая държава? хахаха!

Commenter

Stoyan65

06.03.2026, 14:13

абе kponec75, здрасти! и аз я четох статията... и ами да, верно си прав/а. сигурността е яко нещо, кой не иска да знае какво ще му плащат накрая на месеца? ама виж сега, тва с малкия бизнес наистина ни трябва – все пак оттам излизат и иновациите, и работните места.

Commenter

super_hero

06.03.2026, 14:14

Абе, kponec75, прав си за бизнеса! Ама виж сега – СТРАХЪТ е един, ама пък гледай какво става с

Commenter

ivan264@bg

06.03.2026, 14:13

и кво да кажа... нормално ли е да се плашиш от нещо твое?

Commenter

Прав_Софиянец

06.03.2026, 14:15

а бе, нормално ли е да си играеш на рулетка с парите си? аз лично бих се за

Commenter

pesho264@gmail

06.03.2026, 14:17

Ахаха, ivan264@bg прав си на 100%! Нооо... аз лично к'во да кажа – баба ми казваше "Дяволът е в детайлите" и то с причина. Да си шеф звучи яко, ама като ТИ се изкъртят всички коси от данъци, осигуровки и НАП-а... ох, братче! 😅 По-добре да съм си на запла

Commenter

maria647@gmail

06.03.2026, 14:49

Абе сериозно ли? 😅 Все още ли се плашим от собствения си бизнес? Добре де, разбирам, рискове има... ама т'ва да му е мамата! И кво, да работим до гроб за някой шеф, дето само псува и ни гони? Ясно е, че стабилна заплата звучи по-добре в момента, ама т'ва с предприемачеството все пак е бъдещето, нали?

Commenter

bg549@mail

06.03.2026, 14:52

Ей, Мария! Напълно те разбрах, пич! 😂 То верно, да работиш за някой, дето ти дърпа краката – голям майтап! Аз лично съм на твоето мнение - кво печелим от това, а? Заплата си получаваме, ама душата ни умира.

Commenter

rcqgzso504

06.03.2026, 14:52

абе, мария, много си права! 😂 този страх е някаква мания вече! всеки треперещ колко ще изкара, вместо да се захване с нещо свое! да, рискове има, кой говори че няма? но т'ва "сигурна заплата" за каквото и да било в тая държава – смешка е. шеф да те крещи, да

Commenter

thihdb876

06.03.2026, 14:53

Аби Мария, прав си напълно, разбирам те. И аз така мисля... 😅 Какво да го правиш човек? Все пак е трудно да се зарежеш от сигурността, особено в тая обстановка. И наистина, кой шеф не псува, а? Но все пак, трябва да има нещо повече от просто оцеляване.

Commenter

Нико

06.03.2026, 14:54

сериозно ли, кво се плашим от собственото си? 🤔 трябва да се престрашим ма

Commenter

Бодар

06.03.2026, 14:55

Абе, Нико, к'во да ти казвам... разбирам те напълно, наистина! И аз много пъти съм си мислил "ебаси, трябва да се престраша!". Но виж сега, не е само страхът, а и нещо друго. Тая "сигурност" от заплата, колкото и малка да е, ти дава едно спокойствие. Плащаш си тока, наема, може да си купиш нещо... Не че сме богати, разбира се! Но ако заложиш всичко в един дребен бизнес – все пак говорим за България, бе! - рискуваш да останеш без нищо.

Commenter

Yordan31

06.03.2026, 14:55

Абе, Нико, сериозно ли питаш от какво се плашим?! 🤦‍♂️ Наистина е тъжно как все още мнозина предпочитат сигурната заплата пред възможността да създадат нещо свое, да грабнат съдбата си сами! Аз лично смятам, че страхът е разбираем – кой не е усещал адреналина на риска? Но дали този страх трябва да ни парализира?!

Commenter

Yordan34

06.03.2026, 14:58

Абе, сериозно ли, Нико? 🤔 "Кво се плашим от собственото си" – супер въпрос! И аз го мисля често, ама... чакай малко. Дай да видим ситуацията реално. Плашим се, защото тоя "собствен бизнес" в България в момента е по-скоро като да играеш рулетка с празен пистолет. Държавата? Ааа, за какво ни е тя?! За да ти взема данъците и после да гледаш как някой олигарх си купува яхта с пари от еврофондове, докато ти се бориш да платиш тока, нали?

Commenter

dark_angel

06.03.2026, 14:58

Абе Нико, сериозно ли питаш к’во се плашим?! Ми гледай какво става бе! Всеки втори бизнес ги окрадоха с тия заеми, отпускания... помниш ли какви обещания ни даваха? И накрая - фалити, глоби и само главоболия! Да не говорим за корупцията, която е навсякъде – ако не си с правилните хора, забравяй.

Commenter

Стедар

06.03.2026, 15:14

Абе, нормално ли е да си секаш от твоето? 🤷‍♂️ Всички квочат за предприемачество,

Commenter

wknk789

06.03.2026, 15:15

Абе, Стедар, "нормално ли е"?! Ама че въпрос! 🤦‍♂️ Нормално ли е да си секаш от твоето? Баси логиката... Все едно да питаш дали е нормално да ядеш хляб с мас.

Commenter

Стеслав

06.03.2026, 15:16

Абе, да ви кажа - верно сте прав! Как може да се плашим?! Да си ГЛЕДАМЕ банки

Commenter

Georgi5

06.03.2026, 15:14

абе хора, кво се случва тука? 😂 чета коментарите и все едно си говорим за извънземни, а не за предприемачество! разбирам, страх е... нормално е. все пак, да оставиш стабилната заплата (която често не е кой знае каква, де) и да тръгнеш с риск – не е лесно! ама и да си роб на някой шеф

Commenter

4B239158B9

06.03.2026, 15:17

Абе, Georgi5, тва с "РОБА" на шефа малко голям казано, а? 😅 Все пак, кой не си е харесвал един добър шеф, дето те остави да си работи

Commenter

Истински_Граждан

06.03.2026, 15:22

Абе хора, какво стана тука, наистина! 🤦‍♀️ Чета коментарите и се чудя дали въобще разбираме за какво говорим... Разбирам си, страх е, напълно нормално. Всички сме го усещали. Ама тая стабилна заплата... да я имаш или не – все па

Commenter

Генов

06.03.2026, 15:24

Абе Истински_Граждан, прав си напълно! То тая "стабилна заплата" често се оказва по-скоро като капан, а не спасение. Да

Commenter

0400F166

06.03.2026, 16:42

Хей, здравейте! Четох новината и доста ме накара да се замисля... Наистина ли сме толкова привързани към сигурността, че забравяме потенциала да градим нещо свое?

Commenter

xhrbvr118

06.03.2026, 16:44

Здравей! Прав си, накара ме да се замисля пак за същото. Аз лично смятам, че е комбинация от фактори - страх от риска, разбира се, но и липса на подкрепа за малкия бизнес у нас. Трябва по-лесен достъп до финансиране, по-малко бюрокрация... все пак европейските фондове трябва да работят за това, а не само за магистрали да строим.

Commenter

Vasil80

06.03.2026, 16:45

ей, здравейте! аз пък си мисля... да, деба, страх ни е от провал, кой ли не се е чувствал така? ама вижте сега, какво ще стане ако всички сме като грънчари – всеки по едно тава и прави саксии. кой ще купува саксиите?! трябва и някой да ги продава! и

Commenter

ikownzt26

06.03.2026, 16:45

Абе здравей и на теб! Да, викам си и аз същото като теб... Замислям се де, щом чета новини все едно съм баба да гледа сериали. То е ясно - заплата си е заплата, особено сега с тая инфлация, майтап не е. Ама то и да си предприемач в тая държава... хах! Все едно играеш рулетка, ама без никой да ти каже къде е черното 🔥

Commenter

B4B97AC553

06.03.2026, 16:47

хей и от мен! и аз така си помислих като те чета... ама вие наистина ли сте седнали тука да се оплаквате, а? да, страх е, разбирам, все пак сме си доста консервативни като народ. но да оставаш на заплата, която едва

Commenter

Мишко

06.03.2026, 16:54

хм... чета тази новина и доста ме натъжава, ако мога да се израза така. да, разбирам страха – кой не го е усещал? но все пак… дали наистина сме стигнали дотам да отказваме възможността за нщо повече, заради една предполагаема сигурност?

Commenter

Честит_Граждан

06.03.2026, 16:59

Мишко прав си, брат! Натъжава ме, ама то кво да го правиш. Този страх е като проклятие по нашите земи. Всеки мечтае за собствен бизнес – кой не иска да е шеф на себе си? Ама после викаш: "Ааа, абе,

Commenter

ucazusq111

06.03.2026, 17:12

Естествено, така си е. Сигурността е хубаво нещо, особено в

Commenter

Stoyan35

06.03.2026, 17:16

Абе то ясно, сигурно е яко, ама к'во да праим? Все пак, като гледам как се държи държа

Commenter

9DF2E1

06.03.2026, 17:12

абе тоя страх от провал... наистина ли е по-голям от страха да умреш, работеейки за някой доживот?! за 👏

Commenter

Стар_Граждан

06.03.2026, 17:14

А бе, наистина ли толкова много хора са доволни от това да се влачат

Commenter

Мишко

06.03.2026, 17:15

Ахах, прав си напълно за страха от провал... ама пък сигурно е и доста по-лесно да си хвърлиш вината на шефа, ако нещо се обърка, де! Не казвам

Commenter

pro_angel273

06.03.2026, 17:16

Абе, логично е. Всеки гледа да си ОСИГУРИ х

Commenter

Рако

06.03.2026, 17:42

Абе хора, вижте сега, новостта е тъжна наистина, ама факт. Аз лично гледам на двете - работа за някой и бизнес - като на два края на една монета. Сигурността си е сигурност, не може да я отричаме, особенно в тая държава дето все още нищо не е стабилно. Все пак, кой би искал да се чувства като зъбен колелце в някоя машина?

Commenter

Stoyan61

06.03.2026, 17:46

Рако, прав си за монетата - ама виж сега, аз лично съм на мнение, че в тая криза, да рабо

Commenter

ultra_angel

06.03.2026, 18:54

Хмм, интересно. Не е изненада, че предприемачеството

Commenter

mega_hero597

06.03.2026, 19:24

истината е, че и двете опции имат своите плюсове и минуси. разбирам напълно защо мнозина се притесняват да рискуват - особено в българия, където стабил

Commenter

Луд_Човек

06.03.2026, 19:26

Абе, mega_hero597, браво за "разбирането напълно". Наистина, "и двете опции имат своите плюсове и минуси". Аз лично съм шокиран от тази дълбокопроницателна констатация! Не бях досегнал до този изключително оригинален поглед върху живота.

Commenter

ojgogvr600

06.03.2026, 19:25

Абе, сериозно ли? Все още ли се плашим от рискове?! Как ще стане с България, ако всички чакаме гарантирана заплата И никой да не поеме инициативата? Не е смешно наистина... Ама

Commenter

fan52@bg

06.03.2026, 19:27

Абе, брат, напълно си прав! Какво чакаме да стане с тая държава, АКО все такива сме - само заплата, заплата... Я пак

Commenter

real671@mail

06.03.2026, 19:51

Ей, хора... четох коментарите долу и нещо ме е хванало. Не съм голям експерт, ама ми се струва, че все още не сме свикнали да си признаваме колко трудно е тука. Да, малкият бизнес е важен за всичко,

Commenter

fan410@eu

06.03.2026, 20:54

Абе хора, напълно съм съгласен с коментарите до тук! Мисля, че наистина имаме нещо като "страх" от провал в главите си. Всеки иска да е голям шеф, но кой е готов да се поизцапа и да работи здраво, без гаранции? Аз лично би

Commenter

Ivan81

06.03.2026, 21:01

А бе, наистина ли толкова ни е страх? Как ще става развитието на държавата, ако все се заканваме да си останем на сигурно? Мислите ли,

Commenter

hnvrm676

06.03.2026, 21:06

Абе, Иван81, питай ме ти! Страх ли ни е? Ама от какво точно?! От това да си изкараме сам парите и да направим нещо смислено ли? Или от това да се молим на някой шеф да ни плаща смешни заплати и да ни казва к'во да правим?

Commenter

Вачо

06.03.2026, 21:06

Евала, Иван! Правиш ми впечатление с въпроса. А бе, пич, наистина ли толкова се плашим?! Ама виж сега к'во – нали все говорим колко сме европейци, как искаме да сме като западните? Там хората рискуват, правят си бизнеси, и то не само "дребни", ами истински! И какво, изобщо няма риск?! Разбира се, че има! Но те се хващат за работа, учат, падат, стават... А ние? А ние все чакаме държавата да ни осигури всичко на тепсия

Commenter

user570@eu

06.03.2026, 21:41

Абе хора, четох коментарите… много правдоподобно е всичко написано. Направо ме е яд като си мисля за тия нашите хора, които все чакат някой да им подаде готово решение. Всеки иска да му е кеф и лесно, а работата не е така, нали?

Commenter

adii236

06.03.2026, 21:43

Абе, сериозно ли? Все още чакаме някой да ни каже какво да правим

Commenter

real87@eu

06.03.2026, 21:44

Абе хора, вижте сега! Новостта е интересна, ама не ме изненадва особено. Истината е, че все още сме народ, който се страхува да рискува, това си е факт. Всички го говорим колко е важно да подкрепяме малкия бизнес, колко са важни те за икономиката – ама кой реално ще остави сигурната заплата и ще скочи в неизвестното?

Commenter

Толов

06.03.2026, 22:24

Ебаси, хора! Чета коментарите и все едно си говорим за едно и също… ама всеки го казва по нов начин де. 😅 Сериозно, обаче - разбирам напълно защо народът се плаши да зареже сигурна работа. Кой ще ги издържи, ако нщо се обърка? Аз лично бих ри

Commenter

Пено

06.03.2026, 22:25

Абе Толов, прав си напълно! 😂 И аз го виждам тва - все едно ехтят едни и същи страхове. Да зарежеш стабилна заплата в тая криза… майтап да става, сериозно.

Commenter

pesho372@gmail

06.03.2026, 22:24

ааа, верно... все още сме малко откачени по сигурността, май. не е лесно, де

Commenter

Прав_Граждан

06.03.2026, 23:11

Ааа, к'ви изненади... 😂 Значи сигурна заплатка > рискуване с дребен бизнес. Ясно. Все пак кой ще плаща кредитите като фалираш? Не е за всеки да е предприемач

Commenter

ultra_master195

07.03.2026, 00:03

Ебати! Пак едно такова... Не е учудващо, разбира се. Всеки гледа да си има хляб на масата, а като почнеш бизнес - все е риск. Държавата ни за какво служи? Да те подкрепя, ако решиш да се хвърлиш в нещо свое, не да ти взема данъци

Commenter

Бошко

07.03.2026, 00:05

Абе, хора, четох новината и коментарите... много истина има в тях. Наистина е така - все още сме малко консервативни в начина си на мислене. Не казвам, че предприемачеството не е важно – напротив! Малките бизнеси са двигател на всяка европейска държава, и България трябва да се стреми към повече такива. Но все пак, нека бъдем реалисти - трудно е да оставиш сигурността, особено в тези времена.

Commenter

gosho582@mail

07.03.2026, 00:07

абе, бошко прав си напълно. и аз така го виждам. да, рисковано е, разбираемо е защ хора избират стабилна заплата, особено сега с тая инфлация и всеобща несигурност... все пак, май ни липсва малко европейски дух на предприемчивост. в западните държави, дори и да се провалиш веднъж-два пъти, гледат на

Commenter

dark_angel362

07.03.2026, 00:13

абе тва за предприемачеството... сериозно ли? кой ще рискува да зареже стабилната заплата и да гледа как ще оцелее на вятъра, а? 🤔 да не говорим, че държавата

Commenter

Стар_Патриот

07.03.2026, 00:15

Абе, dark_angel362, сериозно ли питаш? 🤣 Да зареже стабилната заплата е страшно, ясно! АМА виж сега - кой ще ти плаща сметките като фалираш, а? Държавата... ох, не давай 🔥

Commenter

efhzsl497

07.03.2026, 00:30

ех... ама верно, мноо тъжно. и аз се чудя к'во да правя

Commenter

BC7EB0AC81

07.03.2026, 00:51

Абе тва с предприемачеството наистина ли е за нашите хора? 😅 Всеки иска свобода и да си шеф на самия себе си, ама кой ще рискува

Commenter

maria893@bg

07.03.2026, 00:53

Абе, напълно съм съгласен с BC7EB0AC81! 😅 То е ясно, че свободата

Commenter

maria682@gmail

07.03.2026, 00:53

хм... чета коментарите и си мисля, че наистина има някаква истина в това. не е само страхът, ами и липсата на реални условия, предполагам. все пак, да оставиш нещо сигурно, особено с инфлацията каквато е сега... не е лесно решение.

Commenter

bdzwmr389

07.03.2026, 00:57

Абе Мария, верно каза! Направо к'ви нерви трябва 👎

Commenter

Честит_Реалист

07.03.2026, 01:00

абе хора, четох новината и много ми се замислих... наистина е тъжно да гледаш как такова нещо като предприемачеството ни е все още толкова чуждо. не е само страхът, както казват, макар че той определено играе роля. ама аз си мисля, че е и нещо друго – ние сме свикнали да чакаме някой отгоре да ни реши проблемите, а не сами да ги търсим.

Commenter

4D7EEA

07.03.2026, 01:21

Абе, чакай малко… Сега гледам статията и все ме е яд защо така става. Сигурно има много причини, ама дали не е и заради това, че няма как да разбереш дали ще се получи или не? Все пак, да оставиш стабилна заплата, дори да не ти харесва работата... ама кой знае утре к'во ще стане? И после - ако пропаднеш, от къде пари за хляб и

Commenter

Мишко

07.03.2026, 01:23

ало, здравейте! четох новината и много ми просветли нещо. наистина е така - предприемачеството си е все още голяма крачка за нас българите, ама май и няма как да е иначе при сегашните обстоятелства.

Commenter

hylal819

07.03.2026, 02:33

Абе хора, баси новината! Напълно нормално според мен. Кой ще се откаже от заплата сега, като инфлацията яде всичко?! Аман от рискове, искам си стабилност, че да мога да плащам тока и хляба

Commenter

mega_king

07.03.2026, 02:42

Абе верно, баси... Всеки гледа да си осигури парче хляб, кой би рискувал сега? Нор

Commenter

dark_hero

07.03.2026, 02:51

Абе хора, пичове! Сериозно, четох новината и наистина яко отразява какво се случва у нас. Да, малкият бизнес е супер важен – всички знаем това! Но да си предприемач в БГ? С риск да ти ядат кредитите... Не е за всеки, бате.

Commenter

Истински_Граждан

07.03.2026, 02:53

Абе верно! Тъжно е малко да го кажа, ама си е истина. Всеки иска стабилност в тия времена, а предприемачеството е свързано с

Commenter

Пелов

07.03.2026, 02:56

Ами да, Истински_Граждан, верно каза. Никой не иска да остане на вятъра, разбирам го. Заплатка си е заплатка, особено сега. Ама някак все пак... ако всички мислихме само за сигурността, кво щяхме да имаме? Все трябва някой да

Commenter

ljepgc468

07.03.2026, 03:03

Абе, сериозно ли? Четете новини, хора! Да ви е ясно, че това е голям проблем за България, ама наистина голям. Всички оплакват, че нямаме развитие, че сме на дъното на Европа... ами к'во чакаме да стане?!

Commenter

bg658@bg

07.03.2026, 03:05

абе, прав си напълно, ljepgc468! то верно е четииме новини ама кой ги слуша

Commenter

Stoyan39

07.03.2026, 03:19

А бе, нормално ли е все пак? Толкова страх ли ни е да пробваме нещо наше? И ако не опитаме, как ще стане с развитието на държавата, а?

Commenter

pesho731@eu

07.03.2026, 03:29

Абе, толкоз ли е страшно да рискуваш малко?! Щот все чакаме някой отгоре да ни реши проблемите, а? Не може ли сам човек да опита да си направи нещо, к'во се оплакваме

Commenter

cool_master

07.03.2026, 06:03

яко! напълно вярно. хората все още се боят от риска, ама кой ще развие държавата ако всички стоим на

Commenter

Vasil65

07.03.2026, 08:19

А бе, сериозно ли? Все още ли се плашим от собствения 🤔

Commenter

Ванов

07.03.2026, 08:21

Евала за статията! Направо съм шокиран колко много хора още са в тази схема със сигурната заплата. Ама хайде, моля ви, нали сме българи,

Commenter

kdveak428

07.03.2026, 09:13

Абе, логично е така де... Кой го интересува предприемачеството, като заплатата стига за хляб

Commenter

Боко

07.03.2026, 09:19

хм... верно е, де. я да видим сега... сигурна

Commenter

B1377B

07.03.2026, 09:30

Ами то си е ясно все - кой да рискува, а? Сигурното е сигурно. Нали знаете - пър 🇧🇬

Commenter

Томир

07.03.2026, 10:00

абе то верно, к'во да го правиш предприемача... рискуваш, губиш... по-добре си гледаш работата и

Commenter

Vasil23

07.03.2026, 10:04

Абе, сериозно ли? Шокирани сте, Ванов?! Че хората предпочитат да имат покрив над главата си, а не да рискуват всичко за някаква "мечта за свобода"? Да бе, браво, много оригинално.

Commenter

770B76AB0D

07.03.2026, 10:14

Абе хора, сериозно ли обсъждаме това? Не ми е ясно защо изобщо ни учудва, че българинът предпочита стабилната заплата пред рисковете на собствения бизнес. Ами да си го кажем най-накрая - средата в тая държава просто не е насърчителна за предприемачеството! 👎

Commenter

Нишко

07.03.2026, 11:02

Ех, хора... ама нали сме в България! Кой да си рискува нещо? По-добре на сигу

Commenter

Стар_Граждан

07.03.2026, 11:29

Абе хора, каква изненада! Сериозно ли? Че българинът предпочита да яде малко на сигурно, отколкото да се дави в мечти за "свобода" и стартъпи? Не знам вие какво очаквате – всички да захвърлим работата и да започнем да продаваме ръчно плетени чорапи онлайн ли? 😅

Commenter

gosho684@bg

07.03.2026, 11:30

Абе тва е все тая тема, хора! Напълно нормално е да се плаши от бизнес у нас - кой ще ти даде кредит, като никой не вярва на никого? Ама хайде да си говорим истината, и в Европа не е лесно да започнеш нещо. Има си рискове навсякъде. Затова хората гледат да си имат стабилна заплата и