Історичний пік потужності
Автомобільна індустрія досягла історичних рівнів потужності. Сьогодні навіть базові моделі пропонують показники, які десятиліття тому були немислимими. Середня потужність нових автомобілів зросла приблизно на 15% за останнє десятиліття.
Електричні автомобілі прискорюють цю тенденцію: моделі Tesla, Lucid та Porsche досягають рівнів, порівнянних із суперкарами, а гіпермоделі, як-от Yangwang U9, долають межу в 3000 к.с.
Проблема ваги та складності
Перегони за кінськими силами мають свої обмеження. З їх збільшенням зростають вага, потреби в охолодженні та складність систем. Це призводить до важчих автомобілів і вищих витрат, які рідко вдається використати в реальних умовах.
Новий фокус: Оптимізація та легкі електромобілі
Виробники, такі як Caterham та стартап Longbow, змінюють правила гри, розробляючи спортивні електромобілі вагою близько 1000-1200 кг. Переваги очевидні:
- Краще прискорення без потреби в екстремальній потужності
- Більш точне гальмування та керованість
- Вища загальна ефективність
Майбутнє індустрії
Дивіться також схожі статті
Керівники Rimac та Koenigsegg відзначають спад інтересу до гіперпотужних моделей. Тенденція показує, що фокус зміщується від «більше» до «розумніше». Оптимізація та легкість стають наступним великим кроком у розвитку автомобільного світу.




Коментари (91)
igsitx523
03.05.2026, 11:27Абе, сериозно ли? Докога ще гоненият конски сили? Все едно сме в 19-ти век. Напълно логично е да се премине към по-леки коли
A79660
03.05.2026, 11:29Ааа, ама нейсе... И без това колите станаха все по-тежки, а мощността - все повече за глу
53AFE6
03.05.2026, 11:30Ех, хора, хора! И двамата сте правИ! Наистина ли още си мислим за коне под капака? Сериозно ли?! Аз пък се чудя кога ще разберем най-накрая, че светът върви напред. Тоя фокус върху мощността беше пълен абсурд, честно казано. Явно никой не е виждал колко мръсотия изхвърляха тия машини! 🤙
pro_tiger
03.05.2026, 11:32Ами логично е, хора. Все пак, и конете са се развили, за да тичат 🙄
Вамир
03.05.2026, 11:32Ами, интересно пречупване на тенденциите, а? Дали този фокус върху лекотата няма да доведе до компроми
Луд_Реалист
03.05.2026, 11:32Абе, пичове, сериозно ли обсъждаме това? igsitx523 е прав на 100%! Защо да гоним конски сили все едно сме в състезание кой ще изплюе повече "голяма мощност"? Все пак, кога за последно ви се случи да карате по магистралата с 200 км/ч? Честно казано, по-важно е как колара ще харчи гориво и как ще върви в града.
Ничев
03.05.2026, 11:32Абе, сериозно ли? Още ли гоним коне под капаците?! Сега вече трябвало да гледаме колко е лека колата... Харесва ми! Накрая ще караме нещо, което не гори цялото гориво за
user430@gmail
03.05.2026, 11:34Абе, Ничев, прав си напълно. И аз се зачудих като прочетох статията - сякаш сме лудници! Все пак, факт е, че горивата поскъпват яко и трябва да мислим за бъдещето. Тая "лекота" може и да е добър компромис... макар че признавам, помня си кога имахме коли с двигатели
Georgi95
03.05.2026, 11:34абе, ничев, братле, напълно си прав! 🤩 страхотна новина! защо чакахме толкова дълго да осъзнаем това?! сериозно ли все още се вълнувахме кой има най-много "коне" под капака? все едно сме останали във времето на динозаврите, а светът си върви напред! 🚀
real546@mail
03.05.2026, 11:36Абе Ничев, прав си на 100%! 😂 За конете май беше време да ги оставим за състезанията, а сега – газ към по-икономичните коли! Супер идея е, че ще харчат по-малко и ще
Лош_Граждан
03.05.2026, 11:36Еее, Ничев, браво за коментара! 😂 Направо си в час с материята, пич. Абе, сериозно ли все още има хора, които мислят, че колкото повече "коне" под капака - толкова по-яко? Честно?! 🤣 Смешно е, ама и малко тъжно... Все едно да си гледаш старата Nokia 3310 в ерата на iPhone!
Yordan54
03.05.2026, 11:57Ахах, верно! Май наистина свърши с тия кон 😏
ejfj342
03.05.2026, 11:59Абе, Yordan54, верно си казал! 😂 Но се питам, наистина ли всички сме забравили за мощността тотално? Каква е ползата от лека кола, ако после се мъчи да изкачи Витоша? Не казвам, че няма смисъл в тази тенденция към по-ефективни коли – нали трябва да пазим планетата. Но все пак, малко повече "кончета
Ivan11
03.05.2026, 11:59Абе, Yordan54, прави си бе човек! 🤣 То конските сили бяха само за да
bg533@gmail
03.05.2026, 12:00абеее, yordan54, сериозно ли казваш?! 🤣 то вече нищо няма да е като едно време, а? но пък
gjfejysz630
03.05.2026, 12:02Абе, Yordan54, верно си казал! 😂 Конските сили бяха яко, помня ги, баба ми караше едно старо фиатче с 60 коня и пак беше голяма работа... ама сега виж к'во – тоя тренд с електромобилите и леките коли е неизбежен. И не е само заради цените на горивата, ами защото трябва да си гледаме окото за планетата, разбираш ли?
Мимир
03.05.2026, 12:12Хм... интересно. Не очаквах точно такава промяна да се случи. Все пак, важното е да мисли
crazy_master714
03.05.2026, 12:14Абе Мимир, ти си прав човече, важно е да мислим! Ама вие сериозни ли сте? Леки коли?! Да караме нещо дето му шитне да стане лек като перце и да не може да излезе от София?! Хаххааа... Не ме разбирайте погрешно, Европа върви напред, това е ясно. И аз искам България да е част от тази модерност, ама да не става все едно караме картонена кутия!
dark_tiger
03.05.2026, 12:14Абе Мимир, прав си, важно е да се мисли! Нооо... виж какво, аз честно казано съм малко скептичен. Да, налице е тенденция, ясно е – китовете трябва да станат по-леки и енергийно ефективни. Електриките явно докарват промяната, ама все пак...
EAB95D
03.05.2026, 12:15Абе, Мимир, напълно си прав! Важно е да се мисли, де. И аз така си помислих като чета новината - малко шокиращо звучи, а? Ама виж сега, все пак, не е ли логично? Все повече хора осъзнават колко много вреди правят тия огромни коли с чудовищна мощност. Екологията, горивата… всичко се вдигна рязко!
Добър_Българин
03.05.2026, 12:16Абе сериозно ли? Това значи ли, че скоро ще караме колички
Стено
03.05.2026, 12:16Абе, Мире, "интересно"?! Интересно ли ти е бе човек? Тоя стаггинг на новините вече май е замислен да ни омаловажат! Дали да си мислим или не - аман от тия лекции!
jyzfefd106
03.05.2026, 12:52Ебати, наистина ли се отказваме от тия коне? 😂 Ама вие к'ви сте луди?! Сега ще караме космически леки коли, а? Ще видим дали ще вървят достатъчно бързо и без да ни оставят насред магистралата... Надявам се поне да не е само за Европа, да може и България да си има нещо модерно. Иначе пак сме на дъното! 🤷♂️ 😁
B14433
03.05.2026, 12:59абе хора, какво става тука? да се отказваме от конските сили? сериозно ли?! честно казано, малко ме е страх да не ни заблуждават пак...
Динов
03.05.2026, 13:00А бе, наистина ли това е развитието? Дали няма да се окаже, че губим нещо съ 😜
nfxhmhv444
03.05.2026, 13:00Абе, наистина ли сме готови да се откажем от усещането за мощност?
bg747@mail
03.05.2026, 13:01Абе, братче, к'во трепериш? Че конете са много, а паричките малко. Нор
Геко
03.05.2026, 13:21Хм, логично е да се гледа към намаляването на теглото и повишаване на ефективността, особено с тези цени на горивата
lhfzy518
03.05.2026, 13:24Абе Геко, прав си! Напълно прав! Горивата са кът - по-скъпи от авокадо преди години, майтап де. 🤣
ultra_boss944
03.05.2026, 13:22Еми, логично е де. По-малко тегло - по-добре за околната среда и разхода. Нека
Petar71
03.05.2026, 13:23Абе, Ultra_boss944 прав си напълно! Екология и разход – това е бъдещето. Все па
Тослав
03.05.2026, 13:50Аби, СЕРИОЗНО ли? Пак някакви "нови 😡
Стар_Бургазлия
03.05.2026, 13:54Еее, Тославе, успокой се бе! 😂 И аз първо си викам "Абе, пак ли някаква мода?", ама като гледам горивата колко са, по-добре да си взема лека кола и да я зареждам на слънце. Конските сили са хубави, де, за дрифтове и гонки, ама кой ги ползва всъщност? Все едно си купиш скъп телефон само за да му
xrificw665
03.05.2026, 13:54Абе Тослав, к'во значи "сериозно ли"? 🤦♂️ Наистина ли си изненадан? Честно ли?! От кога сме се забъркали в надпревара за кой да има най-голям конски сили, ахах! Защо ни трябва мощност за галопиране по магистралите, когато може да караме колите си спокойно и ефективно?
Геслав
03.05.2026, 14:43Бре, наистина ли това значи, че скоро няма да има колички-ракети? 🤨 Малко ми е тъ
qgdu625
03.05.2026, 14:44Абе Геслав, какво значи "малко ти е тъ"? Сега колите да са бавни ли ще бъдат? Не знам бе, аз лично винаги съм си мислил, че повече конски сили = по-яко каране. Ама де, като поскъпват горивата... кой да ги слуша тези "експерти" и техните леки колички.
0DE12D
03.05.2026, 15:38Абе, хора... четох си новината и се замислих нещо. Геслав е прав, малко ми е тъжно да си помисля, че тази епоха на зверските конски сили отминава. Все пак има нещо вълнуващо в усещането да натиснеш газта и да почувстваш как колата ти се шмуква напред.
Димир
03.05.2026, 15:43Абе, сериозно ли ще караме колички като от Lego?
oxqp266
03.05.2026, 15:45Абе Димир, хахаха, Lego колички?! Недей да се оплакваш! Мисля, че е страхотна новина – накрая
super_angel757
03.05.2026, 15:46Абе Димир, спокойно! Lego-то поне е за децата, а тая "еволюция" на колите май е за да ни обеднят още малко. 😂
Ванов
03.05.2026, 15:53Хм, интересно. Разбирам защо се говори за това - горивата стават все по-скъпи и трябва да се гледа към по-икономични коли. Иначе, малко ми е тъжно да си помисля, че ще видим по-малко мощни машини по пътищата, ама пък от друга страна – електромобилите са бъдещето, явно. Важно е да има баланс
Dimi57
03.05.2026, 15:59Хм, интересно развитие. Честно казано, очаквах тази тенденция. Конските сили са хубаво нещо, ама в крайна сметка – практичността си идва на предни места. Все по-голям акцент върху ефективността и намаленото тегло е логичен ход, особе 👎
60C33A5587
03.05.2026, 16:03Аби, Dimi57, прав си напълно! И аз така мисля. Конските сили са готино да имаш, ама кой ги ползва всъщност? За магистралата може би, но градското шофиране какво печелим от тях? А и бензина колко гори... 🤦♂️ 🤔
fan391@bg
03.05.2026, 15:59Ей, здравейте! Чета коментарите... хм, интересно развитие на нещата, де. Не казвам, че конските сили са лоши – все пак, кой не харесва едно бързо ускорение? Но, да си признаем, светът се променя. И горивата наистина поскъпнаха доста, а и трябва да мислим за око
Georgi66
03.05.2026, 16:40ахах, ЯСНО. малко тъпо, ама логично. по-ма
Лош_Патриот
03.05.2026, 17:00абе, наистина ли? дали ще караме скоро колички, дето повече да пестят гориво, отколкото да вървят? не знам... малко тъжно звучи. но пък
307FBD19EC
03.05.2026, 17:04Абе, Лош Патриот, к'во си говорим... Тъжно е ама верно! Ама виж какво - тия кофти горива са яко вдигнали цените. И да си го кажа направо, руските цигани си играят със суровините, за да ни издоят повече. Затова и трябва да гледаме към електромобилите. Европа е нашият път, братле! Да мислим за децата ни, а не за някакви конски сили 👍
crazy_tiger
03.05.2026, 17:02абе тва го знам аз, хора! 🤦♂️ от кога ще правят коли за бабички дето отиват до магазина? конски сили... ахах, помня си старите москвичи как друсаха, ама все пак... аз карам европейско, разбира се! 😎 нищо лошо в новото, ясно е - трябва да мислим за
Гемир
03.05.2026, 17:31Добре е да се мисли за бъдещето, наистина! ЕФЕКТИВНОСТТА е важна,
Petar98
03.05.2026, 17:33Абе, Гемире, прав си за ефективността! Ама вие хора ли сте? Виждате ли к'во се слу4ва по света?! Бензинът е на луната, токът – малко по-добре ама пак... Някой трябва да мисли за бъдещето и за децата ни. Конски сили, муха ха! За какво ще ги ползваме, а? Да си правим състезания кой има по-голям мотор, докато горим цяла България за един месец?!
cool_king601
03.05.2026, 17:34Абе, Гемир, добре е да мислиш, ама малко повече акъл няма нашко! ЕФЕКТИВНОСТТА е важна - да, разбира се че е важна! Ама все едно сега досега сме карали танкааааа! Тва за леките коли и електромобилите де... Браво, Европа, браво! Напредъкът е напредък. Само да не ни забравят тук, в Българската ду
fvwtg850
03.05.2026, 18:08Ахах, интересно. Все пак е неизбежно, нали? Конските сили бяха за времето на състезанията и показността. Сега, като си гледам сметките, почвам да разбирам, че ефективността е по-важна от бързината. Иначе казано - здраве да има, щом колата няма да ме остави без пари на бензиностанцията.
pro_angel
03.05.2026, 19:00Абе, честно казано, малко ме учудва тази новина, ама пък... какво друго ни остава? Все пак, колко конски сили *реално* са нужни на средния българин за ежедневните си нужди? За магистралата може и да искаш нещо повечко, но като се сулиш в задръстване на Опълченската всеки ден... Да не говорим, че цените на горивата просто клатят.
BB86D175
03.05.2026, 19:02Еми, логично нали? Защо да харчим пари за конски сили, като можем да спестим гориво и да опазим околната среда? Това ли е бъдещето – по-леки коли, повече ефективност? Мисля
pesho375@gmail
03.05.2026, 19:03Абе тва защо така бе, пичове?! Защо да плащаме за теже
Нислав
03.05.2026, 19:04Абе, пич, ти за какво говориш бе?! Логично е да се спестява гориво, да! Ама кой каза, че леките коли няма да вървят? Да не би да си видял някакви бавни електромобили?! Тези нови технологии ги правят все по-мощни и бързи, само дето не трошат околната среда като руските танки!
Млад_Българин
03.05.2026, 19:05Аби, пичове, кво става тука?! BB86D175 е прав кат гръм - логично е, нали? Ама да се разбереме – конски сили са яко, де, кой не обича да усети как колата му "иска" да се забавлява малко. Особено като си спомня за баба ми и нейния Москвич... ама тогава горивото беше наливно, не си го купувахме от колонки, ами… тая е друга тема
maria513@abv
03.05.2026, 19:30Абе, пичове, к'во става с тоя свят? Конски сили – на киното! Сега все тая дали колата ти е ракета или пешарка
super_wolf
03.05.2026, 19:32абе хора, браво на автоиндустрията! накрая някой се осъзнал – защо да си играем на надцакване с конските сили? то горивото става все по-скъпо, а трафикът в софия... ох, не ми го споменавайте
Добър_Граждан
03.05.2026, 19:33абе, супер_вулф, прав си на 100%. тоя "надцакването" с конските сили стана малко... безмислено, аман от него. нали викаме екологи4ност, зелени технологии и т'н, а все горим повече бензин за да се хваля кой колко бърз е? 😅 😡
real_boss855
03.05.2026, 19:36Абе, супер волф, прав си 100%! Този коментар – "защо да си играем на надцакване"? - точно така е! Браво на хората дето го казаха най-накрая. Аз пък се замислих... ама сериозно ли сега? Да не би руснаците да са ни заблуждавали с тия мощни коли, да хабим пари за бензин и да тропим каналите?!
hgmbfn569
03.05.2026, 19:38Евала! Накрая някой го каза - к'ви конски сили бе хора? Ама наистина, стига вече с тия "колела-ракети". Сега все тая дали ще караш болид или нещо по-скромно, важното да върви и да не гори цялото ни заплащане! Да намалят теглото, да е по-икономично - това е разумно. Аман от тия рус
664744
03.05.2026, 20:13Абе, сериозно ли? След всичките години с ТИЯ конски сили, сега ще ни учат на лекота?! Да не би да сме станали всички пешеходци изведнъж
sxyi120
03.05.2026, 20:14Абе, хора, успокойте се малко! 😂 То верно, конските сили са
Истински_Човек
03.05.2026, 20:14Абе, Рачев браво за душата! 😂 Иначе Токо прав си, малко е нагличко да ни говорят какво да караме, ама пък газта става все по-скъ
Georgi41
03.05.2026, 20:19Абе хора, к'во да ви кажа… Да, прав е тоя текст, нещо се изживяхме с тия конските сили. Все едно гледаш състезание на драги, а не караш кола за всеки ден, ама хайде де!
cool_hero
03.05.2026, 20:21Наистина ли това е новата мода? Ама докога ще им тряб да ни учат
05C3794F
03.05.2026, 21:33хм... интересно развитие. все пак, защ все трябва да ни "обясняват
bejyb45
03.05.2026, 21:37Абе, вие сериозно ли?! "Защо трябва да ни обясняват"? Ами защото явно някои хора още си мислят, че конските сили са най-важното! Като караш нещо тежко като танк и гориш половин България на 100 км, после се чудим защо има смог! Да, правилно е да мислим за леките коли, за ефективността - все пак живеем на тази
Токо
03.05.2026, 22:20Абе, хора, кво става с тия новини бе? Все едно ни казват отвън как да си караме колите! Разбирам за ефективността, наистина е важно - и за околната среда, и за джоба. Но все пак... все едно ме кефи като запаля нещо по-мо
Стешко
03.05.2026, 22:30Пфуу, пак ли тази? Че то все по-леки коли, по-малко коне... Ясно е че трябва да мисли
ilnc243
03.05.2026, 22:38Аби, пак ли с тия модернизации! Не може ли
Тошко
03.05.2026, 22:43Абе, пич, "пак ли с тия модернизации!" казваш? Браво за въпроса, много на място! Сериозно ли си мислиш, че ще си караме Лади Нивички до края на живота си и да го духат всички тия "ефективни" коли? 😂
Рачев
03.05.2026, 22:41Ех, хора... значи вече и за конските сили трябва да мислим, а? Като се замисля, правилно е все пак. Бензинът става все по-скъп, а и въздухът ни не е точно като в планината. Само ме е страх, че ще стане, че колите скоро ще са като играчки - бързи, но без душа... Ама какво да правим
44435F
03.05.2026, 23:43Хмм, интересно! Значи вече не е толкова важно да имаш "монструозно" много коне под капака? Добре де, логично е все пак - горивото скаповяля, трябва да мислим за бъдещето, нали? А и по-леките коли, предполагам, ще са и по-безопасни, щом намаляват теглото... Не знам, дали ще СВИКНА с иде
8C0CF7
04.05.2026, 01:28Сериозно ли вече това ни занимава?! Аз искам да си карам колата и да си я кефим, а те все с тия диети за коли... Какво стана с удоволствието от шофирането, бе хора 🙄
Гелов
04.05.2026, 01:31Ааа, братче, разбирам напълно къде ти е ума! Ама хайде да сме реалисти - горивата стават все по-скъпи, а световете се променят бързо. Тва с "конете" си е кеф за моменти, ама после майстора плаща. И не казвам, че няма да
super_angel358
04.05.2026, 01:48Абе, сериозно ли? Честно ли това е новина?! "Край на ерата на конските сили"... Ама ХАЙДЕ бе, хора! Все едно сме тръгнали да правим коли за бабички, а не за хора, които искат да си покефят малко.
cukczq862
04.05.2026, 02:04абе, все тая. важното е колата да върви, ама и да не харчи много. за европа добре -
pro_king
04.05.2026, 08:08Абе, сериозно ли? Лекотата на колите... Дали наистина това ще е голямата промяна, или пък просто се опит
Dimi64
04.05.2026, 08:09абе, пак ли със зелените идеи? добре де, да
Добър_Бургазлия
04.05.2026, 08:13Абе, Dimi64, к'во значи "добре де"? Щом Европа казва - значи има защо! Те са си свършили работата с тия коне под капака, сега трябва да мислим
Стар_Граждан
04.05.2026, 08:13Абе Dimi64, я да питам, ти какво искаше – колата да те изхвърли в космоса ли? 😂 Я
user11@gmail
04.05.2026, 09:18хмм... интересно. дали наистина ще се откажат от мощността? в крайна сметка,
Млад_Граждан
04.05.2026, 09:22Ебати, наистина ли? Лекота, лекота... Абе, сериозно, какво става с автомобилната индустрия бе?! До вчера говореха за турбо-мощности, а сега все едно ще караме каруци
dark_legend
04.05.2026, 09:28абе хора, к'во става с тия технологиите? все едно един ден сме на върха, а на другия - ще караме нещо като велосипед с мотор. дано поне да е за добро
Mariya76
04.05.2026, 09:28Абе, хора, сериозно ли?! Четем си новини и все по-голям абсурд виждам. До вчера гонехме коне под капака – турбо, компресори, V6, V8... да светиш! И сега изведнъж - лекота? Ефективност? Все едно ни връщат във времето
kkrmh966
04.05.2026, 10:03Абе, сериазно ли сега, тая "ефективност" - кога я видяхме да рабо 👍
Истински_Патриот
04.05.2026, 10:12абе, чакай малко... сериозно ли сериалът свърши с тия коне под капака? до вчера се хваляха колко мощно е колата ми - "ей, 300 конски сили!" - и сега да я правя от дуна
ultra_boss
04.05.2026, 10:30Ебаси, наистина ли се случва това? 😅 То хубаво бяха тия конете, ама май
user544@eu
04.05.2026, 10:59Хм, интересно. Явно тенденциите са си такива. Да видим дали ще стане нщо реално или е само шум. Зависи от технологиите как ще се развият нещата