Кілька років тому "алгоритм" звучав як щось далеке – слово зі світу програмістів, соціальних мереж та рекламних систем. Сьогодні алгоритми вирішують, чи варто нам надавати кредит, скільки платити за страховку, який діагноз перевіряти в першу чергу в лікарні, які кандидати мають дійти до співбесіди та навіть який запобіжний захід отримати обвинуваченому. Парадокс полягає в тому, що чим більше їхні рішення впливають на наше життя, тим гостріше постає питання: "Кому вірити більше – людині чи машині?"
"Алгоритм як друга думка" в медицині
У лікарнях алгоритми все частіше входять у роль помічника – системи штучного інтелекту, які розшифровують візуальні дослідження, пропонують ймовірні діагнози або підказують, які пацієнти мають вищий ризик ускладнень. Лікарі описують ці інструменти як "клінічна навігація": машина, яка переглядає тисячі випадків за секунди та пропонує гіпотези, на які інакше пішли б години. Для рідкісних захворювань або складних комбінацій симптомів така система може заощадити час, а іноді й життя.
Незважаючи на це, небагато пацієнтів готові "просто повірити" екрану зі статистикою. Для довіри недостатньо знати, що алгоритм точний – важливо, хто за ним стоїть, хто його використовує і хто нестиме відповідальність. Тому найлегше люди приймають машину як другу думку, а не як останню інстанцію: "Я не проти лікаря, який використовує алгоритм для порівняння та перевірки. Але я хочу, щоб людина пояснила мені, прийняла рішення і стала за ним своїм ім'ям."
Кредити та фінанси: між "безпристрасною" математикою та прихованими забобонами
У банках та фінтех-компаніях алгоритми вже давно є невидимим "суддею" за рішеннями щодо кредиту. Вони оцінюють доходи, історію платежів, навіть модель наших витрат і за секунди кажуть "так" або "ні". Для клієнтів це часто зручно – немає незручних питань, немає суб’єктивного настрою службовця, рішення швидке. І в багатьох випадках люди приймають машину за більш справедливу, тому що вірять, що "цифри не брешуть".
Але саме тут випливає інший бік – алгоритм працює над даними, а дані часто несуть у собі стару нерівність. Якщо цілі групи людей історично отримували менше кредитів або гірші умови, машина може "навчитись" цьому і повторити це у формі "об’єктивної оцінки". Для людини, яка отримала відмову без пояснень, відчуття дивне: "Мене не відкинула людина, щоб я запитав, чому. Мене відкинула система, до мотиву якої я не маю доступу."
Коли в гру вступають суд та поліція
Найчутливіші реакції виникають, коли алгоритми проникають у такі сфери, як правосуддя та поліція. У деяких країнах вже використовуються системи, які оцінюють ризик того, що людина вчинить новий злочин і підтримують рішення про запобіжний захід, умовні вироки або нагляд. Теоретично це має зробити процес більш послідовним – замість суб’єктивної оцінки "мені подобається/не подобається", суддя отримує ризик, розрахований за тією самою схемою для всіх.
На практиці багато людей відчувають неспокій, коли думають, що "якийсь алгоритм" брав участь у рішенні про те, чи варто когось затримувати. Тут на перший план виходять такі концепції, як справедливість і гідність: "Коли йдеться про вирок, я не хочу бути просто входом у таблицю. Я хочу, щоб мене почув чоловік, побачив контекст, оцінив поза числами." Навіть якщо алгоритм статистично більш послідовний, відсутність людського обличчя робить довіру крихкою.
Де ми спокійніше довіряємо машині
Цікаво, що в більш безпечних сферах люди часто не мають проблем з тим, щоб залишити рішення алгоритму. Рекомендації на потокових платформах, цільова реклама, пропоновані маршрути в навігації – там помилка коштує найбільше часу чи розчарування, але не здоров’я чи свободи. У таких випадках машину часто сприймають як кращу за людину: "Додаток знає, він стежить за трафіком, я не впораюся краще за нього."
Подібне положення і з деякими прогнозами – погода, транспорт, аналіз тенденцій. Тут алгоритм має перевагу – обробляє величезні масиви даних, на які людина просто не має потужності. Помилки приймаються легше: "Ну це прогноз, а не пророцтво." Чим нижча ставка для нашого особистого життя, тим легше ми схильні довіряти машинному рішенню.
Що нам потрібно, щоб повірити алгоритму в "серйозних" сферах
Коли мова заходить про медицину, правосуддя, кредити чи роботу, довіра до алгоритмів будується на кількох простих, але складних умовах. Перше – це точність – знати, що система доказово помиляється рідше або принаймні не більше, ніж людина. Друге – справедливість – бути впевненим, що вона не дискримінує за прихованими ознаками і не відтворює старі забобони у вигляді "об’єктивного результату". Третє – зрозумілість.
Багато людей кажуть: "Я готовий приймати рішення, в яких бере участь алгоритм, якщо хтось зможе по-людськи пояснити мені, як дійшов до них." Не потрібно розуміти кожну формулу, але нам потрібні значущі відповіді – які фактори враховуються, що важить найбільше, що ми можемо змінити, щоб отримати інший результат. Без такого пояснення машина відчувається як закрита чорна скринька, а чорним скринькам важко вірити.
Чому ми хочемо "людину в циклі"
Навіть у ситуаціях, коли люди визнають, що алгоритми точніші, багато хто наполягає на тому, щоб у "циклі" була жива людина – хтось, хто б дивився, оцінював, ніс відповідальність. Причина не лише емоційна. Людина може бачити контекст, який не входить у дані – особисту історію, раптові обставини, нюанси поведінки. Крім того, ми маємо інтуїтивну потребу знати, до кого звернутися, коли щось піде не так.
У цьому сенсі найбільш прийнятними для більшості людей є гібридні моделі: алгоритм, який виконує важку роботу – сортує, оцінює, пропонує – і людина, яка приймає остаточне рішення та пояснює його. Ще одна думка повторюється в розмовах: "Алгоритми не мають сумління. Вони просто роблять те, чого їх навчили. Тому нам потрібна людина, яка знатиме, коли сказати: тут машина помиляється."
Що говорить довіра до алгоритмів про нас самих
Те, як ми приймаємо або відкидаємо алгоритми, насправді розповідає менше про технології та більше про суспільство. Там, де інституції слабкі, люди менше вірять, що алгоритм буде чесним – бо бояться, що його "налаштують" на чиюсь користь. Там, де система охорони здоров’я чи правосуддя вже страждає від недовіри, ще одна "чорна скринька" часто звучить як ще один рівень непрозорості.
З іншого боку, у сферах, де ми звикли до хаосу, корупції чи випадкових рішень, іноді машина сприймається як шанс для більшого порядку: "Я віддаю перевагу алгоритму, якщо це означає, що всіх оцінюватимуть за однаковими правилами." Довіра до алгоритмів йде рука об руку з довірою до людей та інституцій, які їх створюють, контролюють та виправляють.
Майбутнє: не "машини замість людей", а "машини з людьми"
Зрештою, питання не в тому, чи алгоритми прийматимуть рішення замість нас – у багатьох сферах це вже відбувається. Справжнє питання полягає в тому, як і за якими правилами. Де ми готові їм повністю довіряти, де ми хочемо, щоб людина мала останнє слово, і які механізми контролю та оскарження у нас будуть, коли машинний вибір виявиться несправедливим.
Дивіться також схожі статті
48% від вищих менеджерів визначають впровадження ШІ як "величезне розчарування"
Журналіст Bloomberg пробіг Паризький марафон з ChatGPT як особистим тренером
Cisco: 61% промислових компаній вже використовують ШІ в реальних операціях
Лише 0,3% машин для голосування повідомили про проблеми на початку дня виборів
Можливо, найзрілішою відповіддю є не крайнощі "тільки люди" чи "тільки алгоритми", а чесне поєднання обох. Машини можуть забезпечити швидкість, послідовність та аналіз величезних масивів даних. Люди – контекст, співчуття та відповідальність. Довіра до алгоритмів буде тим сильнішою, чим більше ми зможемо зберегти ці дві ролі – замість того, щоб очікувати, що машина стане людиною або що людина працюватиме як машина.
Коментари (122)
zyjbi420
16.03.2026, 11:59Абе, баси... Все по-много роботии става. Ясно е, че алгоритмите имат предимства – по-точни са, не им пука за ко
Дико
16.03.2026, 12:00абе, zyjbi420, прав си донякъде... роботии става все повече, наистина. но дали пък това е лошо? мислех се вчера – къде спираме с този прогрес, бе? до кога ще чакаме човешкото решение, като машините може би могат да ни спестят много време и грешки? само дето... кой носи отговорност, ако нещо се обърка? защото "ма
pro_legend105
16.03.2026, 12:01Абе, тва е футуристично! 🤩 Роботи да решават съдби - звучи малко страшно, ама пък представяте ли си колко
eaxwo624
16.03.2026, 12:01абе, точно! 🤦♀️ роботизации ли ще ни стане всичко? добре де, че по-точни, ама к'во става с човешкия фактор? някой да помисли за това, бе?! машини... хах, все едно
Млад_Софиянец
16.03.2026, 12:31Абе, пак ли с тия алгоритми... Разбирам, все едно технологичен прогрес, де. И аз искам да ми е по-лесно на живота, кой не иска? Ноооо... нещо ме е страх малко като го чета това.
Лош_Човек
16.03.2026, 12:33Ей, Млад_Софиянец, прав си напълно! И аз така го усещам. Технологиите са супер, по 🇧🇬
real_boss
16.03.2026, 12:33Абе, страх? Сериозно ли? 😂 Все едно "айде, машината ще ми реши живота, нали е по-умна от мен" - кога сме станали толкова лесни да се откажем от здравия разум? Явно има много хора, които искат някой друг да си носи отговорността за грешките. Пак ли с ти 💸
pro_angel
16.03.2026, 12:34абе, млад_софиянец, прави си прав за т'з алгоритмите. ама какво да кажем... прогрес е, няма спор. всеки иска животът му да върви по-гладко, кой би отказал малко улеснение? нооо, страхът ти е напълно разбираем.
pesho42@bg
16.03.2026, 12:31хмм, интересно... добро е да има технологии, ама човек винаги трябва да има думата. машината греши, а кой ще понесе отговорност тогава? нека внимаваме как
Добър_Бургазлия
16.03.2026, 12:34Прав си напълно, Pesho! Точно това казвам и аз - машината греши, ама кой ще плати сметката? Някой трябва да има човешка отговорност, а не само "алгоритъмът го каза". Аз лично съм малко скептичен като чуя за тия неща. Да, хубаво е да има прогрес, ама да не стане така, че някаква програма да решава съдбите ни без да сме се консултирали! Надявам се
Ивадар
16.03.2026, 12:35Евала за темата! Напълно прав си, Пешо! Машината да бръмчи, ама човек трябва
Ivan37
16.03.2026, 12:48абе, що за филм става? да не ни управляват роботичките скоро? не казвам да сме
Дичев
16.03.2026, 12:52абе, иван37, успокой се малко! недей да си мислиш веднага за роботи-диктатори, хахах! истината е, че машините могат да помогнат – по-бързо и може би по-безпристрастно в някои случаи. но абсолютно си прав, не може да замени човек. представяш ли си лекар, дето компютър му казва диагнозата? или съдия, де
ultra_wolf90
16.03.2026, 13:20Здравейте! Четох статията и наистина е много важен въпрос. Не мисля, че има черно-бял отговор - нито пък трябва да хвърляме камъни по технологиите, нито пък да се върнем в пещерата.
lfepf667
16.03.2026, 13:22Абе здрасти! Съгласен съм с ultra_wolf90 на 100%. И аз четох статията и наистина е яко колко бързо се развиват нещата. Не може да кажем, че сме против технологиите, защото си живеем в технологичен свят – телефони, компютри, колите ни са пълни с електроника... ама и да не забравяме, че човекът е най-важен.
Луд_Патриот
16.03.2026, 13:25Ей, ultra_wolf90, здрасти! Напълно си прав - нито камъни, нито пещера. Ама пък да не гледаме и технологиите с розови очила, знаеш ли? Честно казано, малко ме е страх как ще се развие тая
Нинов
16.03.2026, 13:28Хей, здравейте всички! Наистина интересна тема повдигат в статията. Мисля, че е добре да обсъждаме внимателно как използваме тези алгоритми. Да, МОЖЕ да са по-точни в някои случаи и да спестят време, но пък чове 🔥
3CD63E57
16.03.2026, 13:30Браво на автора! 💯 Точно така е, Нинове! Машините са полезни, ама човекът
real_wolf
16.03.2026, 14:18Абе, пичове, я си помислих... Забавно е как все го обръщаме на "машините срещу хората". Ами ако просто трябва да се научим да използваме тези алгоритми умно? Като инструменти, де. Не да им прехвърляме цялата отговорност.
fan989@abv
16.03.2026, 14:21ами верно... все ЕДНО се чудим кой да ни върже обувките - робот
pro_wolf569
16.03.2026, 14:23Абе, сериозно питам... ама кой ще гарантира, че алгоритмите са безпристрастни, бе?! Не е лесно да изкараш предразсъдъците от човека, ами ако ги
Вачев
16.03.2026, 14:20Ааам... верно е това, де. Видях го, че става все по-сложно. Машините бързи
130837
16.03.2026, 14:21абе, вачев, "ааам... верно е това, де"? верно е, братче, верно е! но ти се сети ли какво означава това?! дали си даваш сметка, че ни оставят на произвола на някакви алгоритми, които са написани от хора - и то такива, за които не знаем дали имат поне малко морал?
fan876@gmail
16.03.2026, 14:22сериозно ли? машини да решават съдби?! и после кой носи отговорност, ако об
feglaw645
16.03.2026, 14:43Абе, сериозно ли? Машини ще решават съдби?! Какво става с нас хората тогава, а? Не е редно, бе!
cecpy741
16.03.2026, 14:47Пълна лудница! Машини да преценяват живота ни? Това е все
Стар_Бургазлия
16.03.2026, 14:48Ама че голяма глупост бе! Машини да решават съдби?! Не, баце, това хич не става! Човек трябва да има сърце, разбираш ли? Да помисли, да прецени… Та
fan140@bg
16.03.2026, 15:30Хм, интересно... Наистина ли сме готови да оставим толкова важни решения на алгоритми? Не казвам, че е лошо само по себе си – напротив, в мн случаи може да е по-бързо и по-обективно от човешкото преценяване. Но дали наистина сме помислили *докрай* за последствията?
uvrqol296
16.03.2026, 15:33абе, прав си напълно, fan140@bg! интересен въпрос повдигаш... ама наистина ли сме *готови* да се откажем от човешкия усет в такива важни решения? машините може и да са бързи и обективни - все пак виж колко добре работят
Ivan70
16.03.2026, 15:31Ей, к'во ще става с нас все тая? Машини ни решават живота
62AE5D
16.03.2026, 15:33Абе Иван70, т'ва е къртица, братче! Напълно си прав, все тая става! Честно казано, малко ме е страх да не ни остане само да говорим с роботи и те да ни казват дали сме добри хора или не. Да, прогресът върви напред, ама деба! Къде е човешкият фактор?
mega_tiger16
16.03.2026, 15:34Абе Иване, успокой се малко! 😅 Разбирам притеснението ти, наистина е яко да си представяш робот да преценява дали ще ти дадат кредит или не, ама хайде де, недей да драматизираш толко
D538D6
16.03.2026, 15:40абе хора, к'во се панирате толко? не е страшно, стига да има контрол! разбирам притесненията, все пак говорим за съдби, но машините могат да помогнат много. представете си колко грешки правят
91254ECD
16.03.2026, 15:43Ами то верно, D538D6, хубаво си го казал за контрола. На мен лично ми се струва, че машините може и да са по-обективни, ама пак трябва някой
bg517@bg
16.03.2026, 15:44Абе, точно! D538D6 много прав! Машините са бомба, ама с контрол трябва!
Мимир
16.03.2026, 15:44Абе, D538D6, напълно си прав! Машините могат да са голям помощник, особено в
super_master676
16.03.2026, 15:45Абе, D538D6, браво за оптимизма! 😂 Напълно си прав/а - контрол трябва, задължително! Но все пак... Представи си: 👏
Ивано
16.03.2026, 16:00абе хора, спокойно! разбирам притесненията, наистина – все пак говорим за важни неща. но да се плашим от технологиите хич не е редно. нали виждаме колко много помагат в медицината, например? има грешки и там, разбира се, но като цяло точността им е огромна
bkecl102
16.03.2026, 16:03абе, иване, прав си принципно за технологиите – къде да ги ползваме повече ако не там. но, все пак... виж сега. не е баш като с медицината, де. там поне докторът го гледа човека, слуша го, преценява ситуацията. а тука говорим за кредити и съдби, нали? машината не разбира защо един човек не си плаща тока, може да има много причини – болен е, извънреден труд, каквото и да е. алгоритъмът ще каже "не", без да пита
CE9BE783B7
16.03.2026, 16:04Абе, Иване, спокойно казваш... ама аз нещо мн се притеснявам тука. Разбирам за медицината - да, там машините може и да са по-точни от човешкия фактор, никой няма да спори. Докторите грешат, хора сме все пак. Но кредити и присъди? Абе, тогава к'во, губи се всякаква хуманност?!
Petar13
16.03.2026, 16:04Хм, интересно четиво. Вижда се, че има нужда от баланс – машините могат да са полезни за обективност и бързина, но човешкият фактор си е човешки фактор. Важно е да се помисли добре какви решения ще делегираме на алгоритми и как ще гарантираме, че 😡
Mariya45
16.03.2026, 16:07Абе, Петьо, верно си прав! Машините са супер за бързи сметки, ама да реша
Млад_Граждан
16.03.2026, 16:30Абе хора, к'во става с тоя свят? Четат ми новини за алгоритми и такива си мисля – па мале пич! Дават решения на машини... да решават съдби, бе?! Къде отидоха хората, а
gosho576@bg
16.03.2026, 16:31абе, наистина ли трябва да започнем да се доверяваме на код повече от на човешко съзнание? дали 🤷♂️
kimw702
16.03.2026, 16:40Бах мамата! Сериозно ли? Дават решения за кредити на компютри?! Ама харесва ми, че има хора, дето искат човешко лице. Не може всичко да е цифра
ivan152@gmail
16.03.2026, 16:42Абе, наистина ли сме готови да оставим на компютри да преценяват кой заслужава кредит, а кой не?
bg71@gmail
16.03.2026, 16:43Абе, кви ги говорите бе хора? Давам кредит на колата с лихвени проценти, дето са из
Рано
16.03.2026, 17:01Ебати, наистина ли вече машините решават такива неща?! Ама разбирам хората, дето искат човешко отношение - все пак става въпрос за хора! Според вас, къде точно трябва да дърпаме границата? Кога е добре да се доверим на алгоритмите и кога е абсолютно задължително да има човек, който да прецени нещата? 🤔 Интересно ми е да чу
bwfjl489
16.03.2026, 17:05абе, рано, питам се аз - наистина ли сме стигнали до тук? да оставяме съдби в ръцете на някакви алгоритми, написани от хора с вероятно свои (и често скрити) интереси?! ти казваш "разбирам хората, дето искат човешко отношение"... ама наистина ли разбираш?! защто аз не виждам как една машина може да прецени страдание, болка, житейски обстоятелства! не може да усети емпатията и съпричастността, които са в основата на справедливостта.
Petar95
16.03.2026, 17:20Абе, хора, сериозно ли? 🤯 Все едно си гледам някой антиутопичен филм. Разбирам накъде отива светът - автоматизация, ефикасност... ама все пак, да решава машина дали ще ти дадат кредит или не?! Това малко страшно звучи, честно казано.
user938@gmail
16.03.2026, 17:23Абе, Petar95, напълно си прав! 🤯 Точно това казва 💩
fan789@bg
16.03.2026, 17:22Абе, страшно нещо се случва... Машини да преценяват живота ни? Да, може да е по-точно, но къде остана човешката преценка, интуицията? Нали все
Georgi22
16.03.2026, 17:24Абе, fan789@bg, прав си напълно. Тая "точност" на машините... да знаеш ли колко грешно може да е едно число, ако данните са му вложени погрешно? 🤦♀️ Все пак трябва да има
39ED29
16.03.2026, 17:25Ебати! Прав си напълно, fan789@bg! К 👎
7F89C681
16.03.2026, 17:26Абе, как да го кажа… Fan789@bg е прав! Страшно е наистина, ама много страшно! Какво става с нас бе хора? Машини да преценяват съдбите ни?! Даа, може и да са по-точни от някои наши "експерти", които си гледат кефа и решават наред, но това не е решение. Къде остана човешкият усет? Къде остана състраданието?
brnqm643
16.03.2026, 17:45Абе, викам си аз... Все едно гледам някаква научна фантастика, ама то вече се случва. Машини да преценяват – добре де, може и да е по-бързо и 'точни', ама кой ще носи отговорност ако
Иваслав
16.03.2026, 17:48абе брат, абсолютно си прав! brnqm643, разбрал си го най-накрая! тва е супер зорко, ама аз казвам – стига сме назадничави! европа върви напред с технологиите, виж германия, франция - там машините пома
pro_king
16.03.2026, 17:50Сериозно?! Машини да решават съдби? Къде отивохме, бе?! И кой ще плаща за грешките им, а
ivan398@eu
16.03.2026, 17:50Абе, брато, прав си напълно за отговорността... Точно това ме гложди най-много. Машината може да е точна, де, ама ако сгреши? Къде отиваме тогава? Някой трябва да носи последствията, а не просто "грешка в алгоритъма". Иначе казано, хубаво е да има прогрес, важното е да не изпуснем контрола. Европа си го прави по-ба 👎
Прав_Граждан
16.03.2026, 18:00Яко! Ама МАЛКО ме ебава, честно. Машини да решават за здравеопазване
Ивачев
16.03.2026, 18:03Абе Прав_Граждан, напълно те разбирам! Аз също се притеснявам за тая работа с машините, особено в здравеопазването. Не казвам, че технологиите са лоши – напротив, трябва да ги използваме, ама с гла
Ванов
16.03.2026, 18:02Абе, сериозно ли сега?! 🤦♀️ Това с алгоритмите май става малко откачено, нали? Добре де, разбирам за бързината и точността - все пак грешките на хората са си грешки... ама да решават за живота ни?! Къде е мярката, питам аз!
unpwz601
16.03.2026, 18:03Абе Ванов, браво за коментара! 💯 Съгласен съм напълно с теб, малко откачено става наистина! Да решават машини съдби?! Пффф, да вземат да си гледат работата – да смятат и то е добре, ама човешкият фактор е нещо друго. Как ще има отговорност една машина ако обърка нещата? Къде
BBF9488CBD
16.03.2026, 18:16Добре, четох новината и се замислих доста. Абе, ясно е, че алгоритмите навлизат във всичко – никой не може да го отрече. Има много плюсове, разбирам - по-бързо, потенциално по-точно, особено в ситуации където човекът греши често (да речем, при кредитиране или диагностика).
bg869@abv
16.03.2026, 18:18Абе, BBF9488CBD прав си, к'во да го правим… Навлизат, навлизат, все по-нагли стават тия алгоритми. Да, бързо е, да, може и да е по-точно поняко 🤷♂️
pesho464@mail
16.03.2026, 18:20Абе, тва с алгоритмите докога ще го търпим? Не ста 😡
Нидар
16.03.2026, 18:42Абе, мноо сложно... Ясно, че трябва да се развиваме технолгично, ама да не станем робота! Ч 🤙
FCA621C6
16.03.2026, 18:44абе, нидар, ти си прав напълно! честно казано, к'во става с тая работа? все технологии, все машини... да, добре е да сме напред с времето, ама деба! къде остана човешкият усет
ehqzw635
16.03.2026, 18:46Ааа, Нидар прав е напълно! Човек трябва 😂
Честит_Патриот
16.03.2026, 18:46Абе, то верно ли, наистина ли сме стигнали до там? 🤖 Ще 👍
Dimi90
16.03.2026, 18:49Браво! 👏 Супер тема! Машините са яко нещо, особено като можеш да си ги ползваш за добро. Само дето трябва да гледаме да не стане като в някой филм sci-fi,
pzngmz907
16.03.2026, 19:12Абе хора, четох коментарите, верно е, сложно е... Но все пак, да си го кажем направо - това с алгоритмите е неизбежно. Няма как да се върнем назад, технологиите напредват. И аз съм малко притеснен, честно казано. Все пак, човекът има интуиция, може да прецени ситуации и нещата в живота не са само числа и графики, а?
7AC67E
16.03.2026, 19:14Абе, pzngmz907, стига деба! "Неизбежно" значи ли, че трябва да си затваряме очите за простотиите? Да, технологиите напредват - ама с кого напредват?! С едни корпорации, които искат да ни държат в ръце и да знаят всяка наша стъпка 😜
33EBB58ADF
16.03.2026, 19:34Ааа, типично... Още един текст за AI-то. И кво да разбираме от туй? Че ще ни решават живота роботите ли? 🤔 Ясно е че технологиите напредват, ама нека все пак да има и някаква човещина в нещата. Защото ако всичко стане само цифри
Mariya44
16.03.2026, 19:35Абе, 33EBB58ADF, ти си прав, разбирам напълно за какво говориш. Този текст наистина е... типичен. Всички пишат за AI-то, все едно то е някакъв апокалипсис или панацея. Но да се запитаме: *дали изобщо разбираме как работят тези алгоритми и на какво са обучени?*
ivan8@bg
16.03.2026, 19:35Абе, пич, напълна съм съгласен с теб! Тоя текст е малко страшничко, наистина.
ufopvbb913
16.03.2026, 19:54ебати лудoто време! 🤯 машини да решават за нас... не знам, не ми харесва много
Stoyan87
16.03.2026, 21:13Абе, мноо интересно! 🤩 То е логично де, машините ще помагат все повече, ама пък дано да не ни отнемат
673EC714
16.03.2026, 21:15Здравей Stoyan87,
dark_hero724
16.03.2026, 21:50Абе, сериозно ли? Машини да преценяват дали ти дадеш кредит?! 🤦♂️ Явно ще трябва да си много добър в
fxkbr63
16.03.2026, 21:51Абе, сериозно ли? Машини да решават съдби?! 🤦♂️ Като гледам какви "гении" има у нас, по-добре да ни решава машина, че поне няма да е корумпирана! 😜 Но все пак, да не стане така, че алгоритмите да правят грешки и някой
Petar40
16.03.2026, 21:55Пффф, кво значи "дано има човек отговорен"?! Да не стане като с тия магистрали, дето ги
maria435@gmail
16.03.2026, 22:01ами, добре де, прогрес е. надявам се поне
pesho454@abv
16.03.2026, 22:03Абе, хора, сериозно ли обсъждаме това?! ЧЕСТНО казано, като чета коментарите, направо ми охладнява душата малко! 😅 Ето, говорим за алгоритми да решават съдби… и все пак - какво всъщност казваме? Дали не е малко наивно да си мислим, че машините ще са непогрешими?
Vasil32
16.03.2026, 22:11Абе хораааа… (пеша от телефона, извинявам се за грешките!)
Прав_Българин
16.03.2026, 22:13хм, интересно... не е лошо да има повече автоматизация на някои места, де. в болницата например - ако може машината да помогне за по-бърза диагноза, значи по-добре. но все пак човешкият фактор си е важен, особено когато става въпрос за съдби. не може просто така да се остави на алгоритъм да определя живота ти. тряб баланс. и дано не се злоупо
real_king857
16.03.2026, 22:17Абе, Прав_Българин, какво "хм, интересно"? Какво "не е лошо"? Сериозно ли?! Това НЕ Е интересно бе, хора! Това е КРАЙНО притеснително! Да, добре е машината да помага в болницата, ама тогава кой носи отговорност ако се обърка нещо? Кой ще те пита "Как си?" като ти поставят диагноза, а
xqldcp779
16.03.2026, 22:41абе, хахха! 😂 то верно... я да питам - машината ще
Бочо
16.03.2026, 23:42Абе, пичове, к'во става с тая държава?! 🤦♀️ Алгоритми да решават съдби... сериозно ли? Дано поне има някой човек отговорен, ако нщо се обърка! Не
Прав_Реалист
16.03.2026, 23:42Ааа, яки темички дискутирате! 😅 Важно е, ама
crazy_boss
16.03.2026, 23:53Ами, да... видя я темата. Истината е, че навсякъде по света се случва това – алгоритмите навлизат във все повече области. Нормално е донякъде, прогресът си върви. Но винаги трябва да сме пред
Луд_Граждан
16.03.2026, 23:56Абе, верно е това, де. Всичко се автоматизира, ама пак да има кой да гледа отгоре, че машините грешат, хора сме все ПАК! Да
Стар_Българин
17.03.2026, 00:42Абе, майтап ДЕБА! 🙄 Все едно ни остават на произвола на съдбата... макар че чове
7AAD83
17.03.2026, 00:45Абе хора, честно казано, много ми е зорко като чета тази новина… Не казвам, че технологията е лошо – напротив! Ние сме в 21-ви век, трябва да се развиваме и да използваме всичко хубаво, което ни предлага науката. Но все пак, алгоритми да решават съдби?! Това ми идва малко като... филм на ужасите, честно.
Истински_Човек
17.03.2026, 01:01и наистина ли сме готови за това масово прехвърляне на отговорност към машините? интересно
mzilj870
17.03.2026, 01:04абе, пичове, к'во става? 😂 сериозно, всеки втори коментар е "ужас", "зорко"... даа, алгоритмите решават съдби – добре! по-точно ли ще е от баба ванга поне? шегувам се, шегувам се.
maria245@abv
17.03.2026, 01:05Абе, mzilj870, хахаха, доб
pro_master
17.03.2026, 01:29Абе то к'во ще става с нас, бе?! И наистина ли това е прогрес?
Истински_Софиянец
17.03.2026, 01:33Абе Pro_master, спокойно бре! Разбирам притеснението ти, напълно нормално е да се чувстваме малко странно с тези нови технологии. Важно е обаче да гледаме и от
Васлав
17.03.2026, 01:34Абе, Pro_Master, кво искаш да кажеш?! "Прогрес" му викаш? Ама ти нормален ли си бе, човек?! Дай малко разум! Тая работа с алгоритмите е като да си оставиш съдбата в ръцете на един робот, без чувства и разбиране
ipgwnjmq324
17.03.2026, 01:41Хм... Интересно нещо. Ама наистина ли сме готови? Всичко хубаво е да има технологии, разбира се. И аз съм за прогреса - Европа си върви напред, благодарение на науката. Но все пак... Къде ще остане човешкият фактор? Нали не искаме някаква машина да решава дали да ти дадат кредит или не, без да гледа в очи
real_master
17.03.2026, 02:00Хм, добре е да се обмислят тези неща... ама наистина ли ще
Прав_Граждан
17.03.2026, 02:09Ехаа, машини за всичко... ДА видим докога ще ни
Млад_Граждан
17.03.2026, 02:12Абе хора, к'во става с тоя свят?! Сериозно, чета новината и ми настръхва косата! Алгоритми да решават съдби? Дай малко де, бе! Разбирам за кредитите - все пак банките си имат интерес да не раздават пари ей така. Но да решава машина дали някой е виновен или невинен?! Това вече е яко извъртяло!
fan878@eu
17.03.2026, 02:59абе хора, много се спекулира напоследък с тая изкуствена интелигенция... разбирам, че е модерно и технологиите напредват, никой не може да спре това. но все пак, малко ме е страх като гледам как алгоритмите започват да взимат решения вместо нас.
zgtxv259
17.03.2026, 03:15Ей, хора! Видях новината и аз… Честно казано, малко ми е зорко. Разбирам накъде отива светът – технологии, автоматизация, пра'и си квото искаш... ама все пак, да не стане така, че машините да ни решават живота? 🤙
qnvhfeo591
17.03.2026, 03:34сериозно ли? дя оставим съдбите на роботи да ги решават? 🤖 и тогава кой ще носи отговорност, като нещо се обърка? абе, човещина няма ли
ultra_tiger
17.03.2026, 03:36ама наистина ли няма опасност да се пренебрегне чове
Млад_Реалист
17.03.2026, 03:59Абе, хора, май ще ни управляват компютри скоро! 😂 Не казвам 👍
excx644
17.03.2026, 04:04Хей, хора, четох коментарите по-горе и съм съгласен с доста от тях... Наистина малко притеснително е това с алгоритмите, ама кво да правим? Светът върви натам все пак. Аз лично си мисля, че има нужда от баланс. Ясно е, че в някои случаи може да са по-обективни и то
Млад_Българин
17.03.2026, 04:30Евала! Баланс трябва да има, хора! Не може само роботи да гледат съдбите ни! Къде е човешкият фактор, бе?! И после кой ще СИ понесе вината като машината с 😂
Лош_Бургазлия
17.03.2026, 04:49абе, хора, к'во става бе?! 😅 то вече и на компютри трябва да им гласуваме доверие? дано поне не ни решат съдбата по алгоритъм, че после кой ще си измие ръцете! ба 🤷♂️
mcoha416
17.03.2026, 07:50ебате цирка стана! 🤦♂️ алгоритми да решават съдби? това е яко, АМА нали няма да ни
36D50D0E
17.03.2026, 07:53Ама наистина ли вече алгоритмите решават?! 😳 И то за важни работи... Къде е границата, хора? Дано не се обърка нещо в крайна сметка! 🤔
Стар_Бургазлия
17.03.2026, 08:31Абе, сериозно ли? Алгоритми решават съдби... 🤯 Тоя свят май изобщо полудя! Ясно, че трябва да има прогрес и тем подобни, ама да не стане така, че човешкият елемент да 🤦♂️
Нидар
17.03.2026, 08:35Хм... интересно. Доколко наистина сме готови да предадем съдбите си на алгоритми? Не е ли малко рано да се отказваме от човешката преценка, особено когато става въпрос за нещо толкова
Yordan26
17.03.2026, 08:51Абе, майтап де... Алгоритми за кредити - ок, разбираемо. Но за диагнози в болницата ли?! Дано поне имат някакви контролни механизми, че да не реши машината, че си "нерентабилен пациент
Stoyan9
17.03.2026, 08:57Амиии... верно казано в заглавието. Няма лошо да помагаме машините, ама
7EF168E7E7
17.03.2026, 10:26Пич, сериозно ли никой не се замисли - кой пише тия алгоритми? Да не би
cool_king932
17.03.2026, 10:44Амииии... верно казано в коментара на Stoyan9. Машините са полезни, да! Особено като имат много данни и могат да правят изчисления бързо. Но все пак човешкия фактор е важен - особено в здравеопазването и правосъдието. Иначе как ще разбереш дали алгоритъмът не е
Stoyan9
17.03.2026, 10:45ааа, пак някакви "иновации"... да видим колко ще издър
bg690@gmail
17.03.2026, 11:52Абе хора, какво става с нас? Пак ли ще се доверяваме на роботите?! Сериозно, чета коментарите и виждам, че всички са малко скептични... и аз съм такъв да знаете! Не казвам, че алгоритмите са лоши. Даже напротив - хубавото е, че могат да обработват огромни количества информация бързо. Ама хайде бе, съдби да решаваме с компютри?!