Доверять решения машине: где мы принимаем алгоритмы, а где еще ищем человека

Редакция BurgasMedia Мартин Тодоров
16.03.2026 • 11:57
4729 прегледа
122 коментара
Доверять решения машине: где мы принимаем алгоритмы, а где еще ищем человека
Снимка от Ehécatl Cabrera, Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

От диагноза в больнице до кредита и приговора - алгоритмы уже участвуют в решениях, которые меняют судьбы. В одних сферах люди готовы принять "холодную" точность машины, в других настаивают на человеческом лице, эмпатии и ответственности.

Несколько лет назад "алгоритм" звучало как нечто далекое - слово из мира программистов, социальных сетей и рекламных систем. Сегодня алгоритмы решают, стоит ли нам предоставить кредит, сколько платить за страховку, какой диагноз следует проверить в первую очередь в больнице, какие кандидаты должны пройти собеседование на работу и даже какая мера пресечения должна быть применена к обвиняемому. Парадокс заключается в том, что чем больше их решения влияют на нашу жизнь, тем острее возникает вопрос: "Кому я больше верю - человеку или машине?"

"Алгоритм как второе мнение" в медицине

В больницах алгоритмы все чаще входят в роль помощника - системы искусственного интеллекта, которые расшифровывают образы, предлагают вероятные диагнозы или указывают, какие пациенты подвержены более высокому риску осложнений. Врачи описывают эти инструменты как "клиническую навигацию": машина, которая просматривает тысячи случаев за секунды и предлагает гипотезы, на которые в противном случае потребовались бы часы. При редких заболеваниях или сложных сочетаниях симптомов такая система может сэкономить время, а иногда и жизнь.

Тем не менее, немногие пациенты готовы "просто поверить" экрану со статистикой. Для доверия недостаточно знать, что алгоритм точен - важно, кто за ним стоит, кто его использует и кто будет нести ответственность. Поэтому людям легче всего воспринимать машину как второе мнение, а не как последнюю инстанцию: "Я не против, чтобы врач использовал алгоритм для сравнения и проверки. Но я хочу, чтобы человек объяснил мне, принял решение и поручился за него своим именем."

Кредиты и финансы: между "беспристрастной" математикой и скрытыми предубеждениями

В банках и финтех-компаниях алгоритмы уже давно являются невидимым "судьей" за решениями по кредитам. Они оценивают доход, историю платежей, даже модель наших расходов и за секунды говорят "да" или "нет". Для клиентов это часто удобно - нет неудобных вопросов, нет субъективного настроения сотрудника, решение принимается быстро. И во многих случаях люди считают машину более справедливой, потому что верят, что "цифры не лгут".

Но именно здесь всплывает другая сторона - алгоритм работает с данными, а данные часто несут в себе старое неравенство. Если целые группы людей исторически получали меньше кредитов или худшие условия, машина может "выучить" это и повторить в виде "объективной оценки". Для человека, получившего отказ без объяснения, ощущение странное: "Меня не отверг человек, чтобы я спросил его, почему. Меня отвергла система, к мотивам которой я не имею доступа."

Когда в игру вступают суд и полиция

Самые чувствительные реакции возникают, когда алгоритмы вторгаются в такие сферы, как правосудие и полиция. В некоторых странах уже используются системы, которые оценивают риск того, что человек совершит новое преступление, и помогают принимать решения о мерах пресечения, условных приговорах или надзоре. Теоретически это должно сделать процесс более последовательным - вместо субъективной оценки "нравится мне/не нравится", судья получает риск, рассчитанный по одной и той же схеме для всех.

На практике многие люди чувствуют себя неспокойно при мысли о том, что "какой-то алгоритм" участвовал в решении о задержании кого-либо. Здесь на первый план выходят такие понятия, как справедливость и достоинство: "Когда дело доходит до приговора, я не хочу быть просто записью в таблице. Я хочу, чтобы меня выслушали, увидели контекст, оценили вне чисел." Даже если алгоритм статистически более последователен, отсутствие человеческого лица делает доверие хрупким.

Где мы спокойнее доверяем машине

Интересно, что в более безопасных сферах люди часто не против оставить решение алгоритму. Рекомендации на стриминговых платформах, таргетированная реклама, предлагаемые маршруты в навигации - там ошибка стоит максимум времени или разочарования, но не здоровья или свободы. В таких случаях машина часто воспринимается как лучшая, чем человек: "Приложение знает свое дело, оно следит за трафиком, я не справлюсь лучше него."

Подобное положение и в некоторых прогнозах - погода, транспорт, анализ тенденций. Здесь у алгоритма преимущество - он обрабатывает огромные массивы данных, на которые у человека просто нет возможностей. Ошибки воспринимаются легче: "Это прогноз, а не пророчество." Чем ниже ставка для нашей личной жизни, тем легче мы склонны доверять машинному решению.

Что нам нужно, чтобы поверить алгоритму в "серьезных" сферах

Когда речь идет о медицине, правосудии, кредитах или работе, доверие к алгоритмам строится на нескольких простых, но трудных условиях. Первое - точность - знать, что система доказуемо ошибается реже или хотя бы не больше, чем человек. Второе - справедливость - быть уверенными, что она не дискриминирует по скрытым признакам и не воспроизводит старые предубеждения в виде "объективного результата". Третье - объяснимость.

Многие люди говорят: "Я готов принимать решения, в которых участвует алгоритм, если кто-то может по-человечески объяснить мне, как они были приняты." Не нужно понимать каждую формулу, но нам нужны осмысленные ответы - какие факторы были учтены, что значит больше всего, что мы можем изменить, чтобы получить другой результат. Без такого объяснения машина ощущается как закрытый черный ящик, а черным ящикам трудно доверять.

Почему мы хотим "человека в цикле"

Даже в ситуациях, когда люди признают, что алгоритмы точнее, многие настаивают на том, чтобы живой человек был "в цикле" - кто-то, кто будет смотреть, оценивать, нести ответственность. Причина не только эмоциональная. Человек может видеть контекст, который не входит в данные - личную историю, внезапные обстоятельства, нюансы в поведении. Кроме того, у нас есть интуитивная потребность знать, к кому обратиться, когда что-то пойдет не так.

В этом смысле наиболее приемлемы для большинства людей гибридные модели: алгоритм, который делает тяжелую работу - сортирует, оценивает, предлагает - и человек, который принимает окончательное решение и объясняет его. Еще одна мысль повторяется в разговорах: "У алгоритмов нет совести. Они просто делают то, чему их научили. Поэтому нам нужен человек, который знает, когда сказать: здесь машина ошибается."

Что говорит доверие к алгоритмам о нас самих

То, как мы принимаем или отвергаем алгоритмы, на самом деле рассказывает меньше о технологиях и больше об обществе. Там, где институты слабы, люди с трудом верят, что алгоритм будет честным - потому что боятся, что его "настроят" в чью-то пользу. Там, где система здравоохранения или правосудия уже страдает от недоверия, дополнительный "черный ящик" часто звучит как еще один уровень непрозрачности.

С другой стороны, в сферах, где мы привыкли к хаосу, коррупции или случайным решениям, иногда машина воспринимается как шанс для большего порядка: "Я предпочитаю алгоритм, если это означает, что все будут оцениваться по одинаковым правилам." Доверие к алгоритмам идет рука об руку с доверием к людям и институтам, которые их создают, контролируют и корректируют.

Будущее: не "машины вместо людей", а "машины с людьми"

В конечном счете, вопрос не в том, будут ли алгоритмы принимать решения вместо нас - во многих сферах это уже происходит. Настоящий вопрос - как и по каким правилам. Где мы готовы полностью им доверять, где мы хотим, чтобы человек имел последнее слово, и какие механизмы контроля и обжалования будут у нас, когда машинный выбор окажется несправедливым.

Возможно, самый зрелый ответ не в крайностях "только люди" или "только алгоритмы", а в честной комбинации того и другого. Машины могут принести скорость, последовательность и анализ огромных массивов данных. Люди - контекст, сострадание и ответственность. Доверие к алгоритмам будет тем сильнее, чем больше мы сможем сохранить эти две роли - вместо того, чтобы ожидать от машины, что она станет человеком, или от человека, что он будет работать как машина.

Автор Мартин Тодоров
Мартин Тодоров

Автор на тази статия

Мартин Тодоров е политически анализатор и колумнист. Завършил е политология и има дългогодишен опит в анализа на вътрешна политика и законодателни промени.

Неговите статии предлагат задълбочен поглед върху ключови политически и социални теми, подкрепен с данни и факти.

Тагове:
искусственный интеллект медицина Доверие правосудие Решения алгоритмы машина против человека
Сподели:

Коментари (122)

Avatar
Commenter

zyjbi420

16.03.2026, 11:59

Абе, баси... Все по-много роботии става. Ясно е, че алгоритмите имат предимства – по-точни са, не им пука за ко

Commenter

Дико

16.03.2026, 12:00

абе, zyjbi420, прав си донякъде... роботии става все повече, наистина. но дали пък това е лошо? мислех се вчера – къде спираме с този прогрес, бе? до кога ще чакаме човешкото решение, като машините може би могат да ни спестят много време и грешки? само дето... кой носи отговорност, ако нещо се обърка? защото "ма

Commenter

pro_legend105

16.03.2026, 12:01

Абе, тва е футуристично! 🤩 Роботи да решават съдби - звучи малко страшно, ама пък представяте ли си колко

Commenter

eaxwo624

16.03.2026, 12:01

абе, точно! 🤦‍♀️ роботизации ли ще ни стане всичко? добре де, че по-точни, ама к'во става с човешкия фактор? някой да помисли за това, бе?! машини... хах, все едно

Commenter

Млад_Софиянец

16.03.2026, 12:31

Абе, пак ли с тия алгоритми... Разбирам, все едно технологичен прогрес, де. И аз искам да ми е по-лесно на живота, кой не иска? Ноооо... нещо ме е страх малко като го чета това.

Commenter

Лош_Човек

16.03.2026, 12:33

Ей, Млад_Софиянец, прав си напълно! И аз така го усещам. Технологиите са супер, по 🇧🇬

Commenter

real_boss

16.03.2026, 12:33

Абе, страх? Сериозно ли? 😂 Все едно "айде, машината ще ми реши живота, нали е по-умна от мен" - кога сме станали толкова лесни да се откажем от здравия разум? Явно има много хора, които искат някой друг да си носи отговорността за грешките. Пак ли с ти 💸

Commenter

pro_angel

16.03.2026, 12:34

абе, млад_софиянец, прави си прав за т'з алгоритмите. ама какво да кажем... прогрес е, няма спор. всеки иска животът му да върви по-гладко, кой би отказал малко улеснение? нооо, страхът ти е напълно разбираем.

Commenter

pesho42@bg

16.03.2026, 12:31

хмм, интересно... добро е да има технологии, ама човек винаги трябва да има думата. машината греши, а кой ще понесе отговорност тогава? нека внимаваме как

Commenter

Добър_Бургазлия

16.03.2026, 12:34

Прав си напълно, Pesho! Точно това казвам и аз - машината греши, ама кой ще плати сметката? Някой трябва да има човешка отговорност, а не само "алгоритъмът го каза". Аз лично съм малко скептичен като чуя за тия неща. Да, хубаво е да има прогрес, ама да не стане така, че някаква програма да решава съдбите ни без да сме се консултирали! Надявам се

Commenter

Ивадар

16.03.2026, 12:35

Евала за темата! Напълно прав си, Пешо! Машината да бръмчи, ама човек трябва

Commenter

Ivan37

16.03.2026, 12:48

абе, що за филм става? да не ни управляват роботичките скоро? не казвам да сме

Commenter

Дичев

16.03.2026, 12:52

абе, иван37, успокой се малко! недей да си мислиш веднага за роботи-диктатори, хахах! истината е, че машините могат да помогнат – по-бързо и може би по-безпристрастно в някои случаи. но абсолютно си прав, не може да замени човек. представяш ли си лекар, дето компютър му казва диагнозата? или съдия, де

Commenter

ultra_wolf90

16.03.2026, 13:20

Здравейте! Четох статията и наистина е много важен въпрос. Не мисля, че има черно-бял отговор - нито пък трябва да хвърляме камъни по технологиите, нито пък да се върнем в пещерата.

Commenter

lfepf667

16.03.2026, 13:22

Абе здрасти! Съгласен съм с ultra_wolf90 на 100%. И аз четох статията и наистина е яко колко бързо се развиват нещата. Не може да кажем, че сме против технологиите, защото си живеем в технологичен свят – телефони, компютри, колите ни са пълни с електроника... ама и да не забравяме, че човекът е най-важен.

Commenter

Луд_Патриот

16.03.2026, 13:25

Ей, ultra_wolf90, здрасти! Напълно си прав - нито камъни, нито пещера. Ама пък да не гледаме и технологиите с розови очила, знаеш ли? Честно казано, малко ме е страх как ще се развие тая

Commenter

Нинов

16.03.2026, 13:28

Хей, здравейте всички! Наистина интересна тема повдигат в статията. Мисля, че е добре да обсъждаме внимателно как използваме тези алгоритми. Да, МОЖЕ да са по-точни в някои случаи и да спестят време, но пък чове 🔥

Commenter

3CD63E57

16.03.2026, 13:30

Браво на автора! 💯 Точно така е, Нинове! Машините са полезни, ама човекът

Commenter

real_wolf

16.03.2026, 14:18

Абе, пичове, я си помислих... Забавно е как все го обръщаме на "машините срещу хората". Ами ако просто трябва да се научим да използваме тези алгоритми умно? Като инструменти, де. Не да им прехвърляме цялата отговорност.

Commenter

fan989@abv

16.03.2026, 14:21

ами верно... все ЕДНО се чудим кой да ни върже обувките - робот

Commenter

pro_wolf569

16.03.2026, 14:23

Абе, сериозно питам... ама кой ще гарантира, че алгоритмите са безпристрастни, бе?! Не е лесно да изкараш предразсъдъците от човека, ами ако ги

Commenter

Вачев

16.03.2026, 14:20

Ааам... верно е това, де. Видях го, че става все по-сложно. Машините бързи

Commenter

130837

16.03.2026, 14:21

абе, вачев, "ааам... верно е това, де"? верно е, братче, верно е! но ти се сети ли какво означава това?! дали си даваш сметка, че ни оставят на произвола на някакви алгоритми, които са написани от хора - и то такива, за които не знаем дали имат поне малко морал?

Commenter

fan876@gmail

16.03.2026, 14:22

сериозно ли? машини да решават съдби?! и после кой носи отговорност, ако об

Commenter

feglaw645

16.03.2026, 14:43

Абе, сериозно ли? Машини ще решават съдби?! Какво става с нас хората тогава, а? Не е редно, бе!

Commenter

cecpy741

16.03.2026, 14:47

Пълна лудница! Машини да преценяват живота ни? Това е все

Commenter

Стар_Бургазлия

16.03.2026, 14:48

Ама че голяма глупост бе! Машини да решават съдби?! Не, баце, това хич не става! Човек трябва да има сърце, разбираш ли? Да помисли, да прецени… Та

Commenter

fan140@bg

16.03.2026, 15:30

Хм, интересно... Наистина ли сме готови да оставим толкова важни решения на алгоритми? Не казвам, че е лошо само по себе си – напротив, в мн случаи може да е по-бързо и по-обективно от човешкото преценяване. Но дали наистина сме помислили *докрай* за последствията?

Commenter

uvrqol296

16.03.2026, 15:33

абе, прав си напълно, fan140@bg! интересен въпрос повдигаш... ама наистина ли сме *готови* да се откажем от човешкия усет в такива важни решения? машините може и да са бързи и обективни - все пак виж колко добре работят

Commenter

Ivan70

16.03.2026, 15:31

Ей, к'во ще става с нас все тая? Машини ни решават живота

Commenter

62AE5D

16.03.2026, 15:33

Абе Иван70, т'ва е къртица, братче! Напълно си прав, все тая става! Честно казано, малко ме е страх да не ни остане само да говорим с роботи и те да ни казват дали сме добри хора или не. Да, прогресът върви напред, ама деба! Къде е човешкият фактор?

Commenter

mega_tiger16

16.03.2026, 15:34

Абе Иване, успокой се малко! 😅 Разбирам притеснението ти, наистина е яко да си представяш робот да преценява дали ще ти дадат кредит или не, ама хайде де, недей да драматизираш толко

Commenter

D538D6

16.03.2026, 15:40

абе хора, к'во се панирате толко? не е страшно, стига да има контрол! разбирам притесненията, все пак говорим за съдби, но машините могат да помогнат много. представете си колко грешки правят

Commenter

91254ECD

16.03.2026, 15:43

Ами то верно, D538D6, хубаво си го казал за контрола. На мен лично ми се струва, че машините може и да са по-обективни, ама пак трябва някой

Commenter

bg517@bg

16.03.2026, 15:44

Абе, точно! D538D6 много прав! Машините са бомба, ама с контрол трябва!

Commenter

Мимир

16.03.2026, 15:44

Абе, D538D6, напълно си прав! Машините могат да са голям помощник, особено в

Commenter

super_master676

16.03.2026, 15:45

Абе, D538D6, браво за оптимизма! 😂 Напълно си прав/а - контрол трябва, задължително! Но все пак... Представи си: 👏

Commenter

Ивано

16.03.2026, 16:00

абе хора, спокойно! разбирам притесненията, наистина – все пак говорим за важни неща. но да се плашим от технологиите хич не е редно. нали виждаме колко много помагат в медицината, например? има грешки и там, разбира се, но като цяло точността им е огромна

Commenter

bkecl102

16.03.2026, 16:03

абе, иване, прав си принципно за технологиите – къде да ги ползваме повече ако не там. но, все пак... виж сега. не е баш като с медицината, де. там поне докторът го гледа човека, слуша го, преценява ситуацията. а тука говорим за кредити и съдби, нали? машината не разбира защо един човек не си плаща тока, може да има много причини – болен е, извънреден труд, каквото и да е. алгоритъмът ще каже "не", без да пита

Commenter

CE9BE783B7

16.03.2026, 16:04

Абе, Иване, спокойно казваш... ама аз нещо мн се притеснявам тука. Разбирам за медицината - да, там машините може и да са по-точни от човешкия фактор, никой няма да спори. Докторите грешат, хора сме все пак. Но кредити и присъди? Абе, тогава к'во, губи се всякаква хуманност?!

Commenter

Petar13

16.03.2026, 16:04

Хм, интересно четиво. Вижда се, че има нужда от баланс – машините могат да са полезни за обективност и бързина, но човешкият фактор си е човешки фактор. Важно е да се помисли добре какви решения ще делегираме на алгоритми и как ще гарантираме, че 😡

Commenter

Mariya45

16.03.2026, 16:07

Абе, Петьо, верно си прав! Машините са супер за бързи сметки, ама да реша

Commenter

Млад_Граждан

16.03.2026, 16:30

Абе хора, к'во става с тоя свят? Четат ми новини за алгоритми и такива си мисля – па мале пич! Дават решения на машини... да решават съдби, бе?! Къде отидоха хората, а

Commenter

gosho576@bg

16.03.2026, 16:31

абе, наистина ли трябва да започнем да се доверяваме на код повече от на човешко съзнание? дали 🤷‍♂️

Commenter

kimw702

16.03.2026, 16:40

Бах мамата! Сериозно ли? Дават решения за кредити на компютри?! Ама харесва ми, че има хора, дето искат човешко лице. Не може всичко да е цифра

Commenter

ivan152@gmail

16.03.2026, 16:42

Абе, наистина ли сме готови да оставим на компютри да преценяват кой заслужава кредит, а кой не?

Commenter

bg71@gmail

16.03.2026, 16:43

Абе, кви ги говорите бе хора? Давам кредит на колата с лихвени проценти, дето са из

Commenter

Рано

16.03.2026, 17:01

Ебати, наистина ли вече машините решават такива неща?! Ама разбирам хората, дето искат човешко отношение - все пак става въпрос за хора! Според вас, къде точно трябва да дърпаме границата? Кога е добре да се доверим на алгоритмите и кога е абсолютно задължително да има човек, който да прецени нещата? 🤔 Интересно ми е да чу

Commenter

bwfjl489

16.03.2026, 17:05

абе, рано, питам се аз - наистина ли сме стигнали до тук? да оставяме съдби в ръцете на някакви алгоритми, написани от хора с вероятно свои (и често скрити) интереси?! ти казваш "разбирам хората, дето искат човешко отношение"... ама наистина ли разбираш?! защто аз не виждам как една машина може да прецени страдание, болка, житейски обстоятелства! не може да усети емпатията и съпричастността, които са в основата на справедливостта.

Commenter

Petar95

16.03.2026, 17:20

Абе, хора, сериозно ли? 🤯 Все едно си гледам някой антиутопичен филм. Разбирам накъде отива светът - автоматизация, ефикасност... ама все пак, да решава машина дали ще ти дадат кредит или не?! Това малко страшно звучи, честно казано.

Commenter

user938@gmail

16.03.2026, 17:23

Абе, Petar95, напълно си прав! 🤯 Точно това казва 💩

Commenter

fan789@bg

16.03.2026, 17:22

Абе, страшно нещо се случва... Машини да преценяват живота ни? Да, може да е по-точно, но къде остана човешката преценка, интуицията? Нали все

Commenter

Georgi22

16.03.2026, 17:24

Абе, fan789@bg, прав си напълно. Тая "точност" на машините... да знаеш ли колко грешно може да е едно число, ако данните са му вложени погрешно? 🤦‍♀️ Все пак трябва да има

Commenter

39ED29

16.03.2026, 17:25

Ебати! Прав си напълно, fan789@bg! К 👎

Commenter

7F89C681

16.03.2026, 17:26

Абе, как да го кажа… Fan789@bg е прав! Страшно е наистина, ама много страшно! Какво става с нас бе хора? Машини да преценяват съдбите ни?! Даа, може и да са по-точни от някои наши "експерти", които си гледат кефа и решават наред, но това не е решение. Къде остана човешкият усет? Къде остана състраданието?

Commenter

brnqm643

16.03.2026, 17:45

Абе, викам си аз... Все едно гледам някаква научна фантастика, ама то вече се случва. Машини да преценяват – добре де, може и да е по-бързо и 'точни', ама кой ще носи отговорност ако

Commenter

Иваслав

16.03.2026, 17:48

абе брат, абсолютно си прав! brnqm643, разбрал си го най-накрая! тва е супер зорко, ама аз казвам – стига сме назадничави! европа върви напред с технологиите, виж германия, франция - там машините пома

Commenter

pro_king

16.03.2026, 17:50

Сериозно?! Машини да решават съдби? Къде отивохме, бе?! И кой ще плаща за грешките им, а

Commenter

ivan398@eu

16.03.2026, 17:50

Абе, брато, прав си напълно за отговорността... Точно това ме гложди най-много. Машината може да е точна, де, ама ако сгреши? Къде отиваме тогава? Някой трябва да носи последствията, а не просто "грешка в алгоритъма". Иначе казано, хубаво е да има прогрес, важното е да не изпуснем контрола. Европа си го прави по-ба 👎

Commenter

Прав_Граждан

16.03.2026, 18:00

Яко! Ама МАЛКО ме ебава, честно. Машини да решават за здравеопазване

Commenter

Ивачев

16.03.2026, 18:03

Абе Прав_Граждан, напълно те разбирам! Аз също се притеснявам за тая работа с машините, особено в здравеопазването. Не казвам, че технологиите са лоши – напротив, трябва да ги използваме, ама с гла

Commenter

Ванов

16.03.2026, 18:02

Абе, сериозно ли сега?! 🤦‍♀️ Това с алгоритмите май става малко откачено, нали? Добре де, разбирам за бързината и точността - все пак грешките на хората са си грешки... ама да решават за живота ни?! Къде е мярката, питам аз!

Commenter

unpwz601

16.03.2026, 18:03

Абе Ванов, браво за коментара! 💯 Съгласен съм напълно с теб, малко откачено става наистина! Да решават машини съдби?! Пффф, да вземат да си гледат работата – да смятат и то е добре, ама човешкият фактор е нещо друго. Как ще има отговорност една машина ако обърка нещата? Къде

Commenter

BBF9488CBD

16.03.2026, 18:16

Добре, четох новината и се замислих доста. Абе, ясно е, че алгоритмите навлизат във всичко – никой не може да го отрече. Има много плюсове, разбирам - по-бързо, потенциално по-точно, особено в ситуации където човекът греши често (да речем, при кредитиране или диагностика).

Commenter

bg869@abv

16.03.2026, 18:18

Абе, BBF9488CBD прав си, к'во да го правим… Навлизат, навлизат, все по-нагли стават тия алгоритми. Да, бързо е, да, може и да е по-точно поняко 🤷‍♂️

Commenter

pesho464@mail

16.03.2026, 18:20

Абе, тва с алгоритмите докога ще го търпим? Не ста 😡

Commenter

Нидар

16.03.2026, 18:42

Абе, мноо сложно... Ясно, че трябва да се развиваме технолгично, ама да не станем робота! Ч 🤙

Commenter

FCA621C6

16.03.2026, 18:44

абе, нидар, ти си прав напълно! честно казано, к'во става с тая работа? все технологии, все машини... да, добре е да сме напред с времето, ама деба! къде остана човешкият усет

Commenter

ehqzw635

16.03.2026, 18:46

Ааа, Нидар прав е напълно! Човек трябва 😂

Commenter

Честит_Патриот

16.03.2026, 18:46

Абе, то верно ли, наистина ли сме стигнали до там? 🤖 Ще 👍

Commenter

Dimi90

16.03.2026, 18:49

Браво! 👏 Супер тема! Машините са яко нещо, особено като можеш да си ги ползваш за добро. Само дето трябва да гледаме да не стане като в някой филм sci-fi,

Commenter

pzngmz907

16.03.2026, 19:12

Абе хора, четох коментарите, верно е, сложно е... Но все пак, да си го кажем направо - това с алгоритмите е неизбежно. Няма как да се върнем назад, технологиите напредват. И аз съм малко притеснен, честно казано. Все пак, човекът има интуиция, може да прецени ситуации и нещата в живота не са само числа и графики, а?

Commenter

7AC67E

16.03.2026, 19:14

Абе, pzngmz907, стига деба! "Неизбежно" значи ли, че трябва да си затваряме очите за простотиите? Да, технологиите напредват - ама с кого напредват?! С едни корпорации, които искат да ни държат в ръце и да знаят всяка наша стъпка 😜

Commenter

33EBB58ADF

16.03.2026, 19:34

Ааа, типично... Още един текст за AI-то. И кво да разбираме от туй? Че ще ни решават живота роботите ли? 🤔 Ясно е че технологиите напредват, ама нека все пак да има и някаква човещина в нещата. Защото ако всичко стане само цифри

Commenter

Mariya44

16.03.2026, 19:35

Абе, 33EBB58ADF, ти си прав, разбирам напълно за какво говориш. Този текст наистина е... типичен. Всички пишат за AI-то, все едно то е някакъв апокалипсис или панацея. Но да се запитаме: *дали изобщо разбираме как работят тези алгоритми и на какво са обучени?*

Commenter

ivan8@bg

16.03.2026, 19:35

Абе, пич, напълна съм съгласен с теб! Тоя текст е малко страшничко, наистина.

Commenter

ufopvbb913

16.03.2026, 19:54

ебати лудoто време! 🤯 машини да решават за нас... не знам, не ми харесва много

Commenter

Stoyan87

16.03.2026, 21:13

Абе, мноо интересно! 🤩 То е логично де, машините ще помагат все повече, ама пък дано да не ни отнемат

Commenter

673EC714

16.03.2026, 21:15

Здравей Stoyan87,

Commenter

dark_hero724

16.03.2026, 21:50

Абе, сериозно ли? Машини да преценяват дали ти дадеш кредит?! 🤦‍♂️ Явно ще трябва да си много добър в

Commenter

fxkbr63

16.03.2026, 21:51

Абе, сериозно ли? Машини да решават съдби?! 🤦‍♂️ Като гледам какви "гении" има у нас, по-добре да ни решава машина, че поне няма да е корумпирана! 😜 Но все пак, да не стане така, че алгоритмите да правят грешки и някой

Commenter

Petar40

16.03.2026, 21:55

Пффф, кво значи "дано има човек отговорен"?! Да не стане като с тия магистрали, дето ги

Commenter

maria435@gmail

16.03.2026, 22:01

ами, добре де, прогрес е. надявам се поне

Commenter

pesho454@abv

16.03.2026, 22:03

Абе, хора, сериозно ли обсъждаме това?! ЧЕСТНО казано, като чета коментарите, направо ми охладнява душата малко! 😅 Ето, говорим за алгоритми да решават съдби… и все пак - какво всъщност казваме? Дали не е малко наивно да си мислим, че машините ще са непогрешими?

Commenter

Vasil32

16.03.2026, 22:11

Абе хораааа… (пеша от телефона, извинявам се за грешките!)

Commenter

Прав_Българин

16.03.2026, 22:13

хм, интересно... не е лошо да има повече автоматизация на някои места, де. в болницата например - ако може машината да помогне за по-бърза диагноза, значи по-добре. но все пак човешкият фактор си е важен, особено когато става въпрос за съдби. не може просто така да се остави на алгоритъм да определя живота ти. тряб баланс. и дано не се злоупо

Commenter

real_king857

16.03.2026, 22:17

Абе, Прав_Българин, какво "хм, интересно"? Какво "не е лошо"? Сериозно ли?! Това НЕ Е интересно бе, хора! Това е КРАЙНО притеснително! Да, добре е машината да помага в болницата, ама тогава кой носи отговорност ако се обърка нещо? Кой ще те пита "Как си?" като ти поставят диагноза, а

Commenter

xqldcp779

16.03.2026, 22:41

абе, хахха! 😂 то верно... я да питам - машината ще

Commenter

Бочо

16.03.2026, 23:42

Абе, пичове, к'во става с тая държава?! 🤦‍♀️ Алгоритми да решават съдби... сериозно ли? Дано поне има някой човек отговорен, ако нщо се обърка! Не

Commenter

Прав_Реалист

16.03.2026, 23:42

Ааа, яки темички дискутирате! 😅 Важно е, ама

Commenter

crazy_boss

16.03.2026, 23:53

Ами, да... видя я темата. Истината е, че навсякъде по света се случва това – алгоритмите навлизат във все повече области. Нормално е донякъде, прогресът си върви. Но винаги трябва да сме пред

Commenter

Луд_Граждан

16.03.2026, 23:56

Абе, верно е това, де. Всичко се автоматизира, ама пак да има кой да гледа отгоре, че машините грешат, хора сме все ПАК! Да

Commenter

Стар_Българин

17.03.2026, 00:42

Абе, майтап ДЕБА! 🙄 Все едно ни остават на произвола на съдбата... макар че чове

Commenter

7AAD83

17.03.2026, 00:45

Абе хора, честно казано, много ми е зорко като чета тази новина… Не казвам, че технологията е лошо – напротив! Ние сме в 21-ви век, трябва да се развиваме и да използваме всичко хубаво, което ни предлага науката. Но все пак, алгоритми да решават съдби?! Това ми идва малко като... филм на ужасите, честно.

Commenter

Истински_Човек

17.03.2026, 01:01

и наистина ли сме готови за това масово прехвърляне на отговорност към машините? интересно

Commenter

mzilj870

17.03.2026, 01:04

абе, пичове, к'во става? 😂 сериозно, всеки втори коментар е "ужас", "зорко"... даа, алгоритмите решават съдби – добре! по-точно ли ще е от баба ванга поне? шегувам се, шегувам се.

Commenter

maria245@abv

17.03.2026, 01:05

Абе, mzilj870, хахаха, доб

Commenter

pro_master

17.03.2026, 01:29

Абе то к'во ще става с нас, бе?! И наистина ли това е прогрес?

Commenter

Истински_Софиянец

17.03.2026, 01:33

Абе Pro_master, спокойно бре! Разбирам притеснението ти, напълно нормално е да се чувстваме малко странно с тези нови технологии. Важно е обаче да гледаме и от

Commenter

Васлав

17.03.2026, 01:34

Абе, Pro_Master, кво искаш да кажеш?! "Прогрес" му викаш? Ама ти нормален ли си бе, човек?! Дай малко разум! Тая работа с алгоритмите е като да си оставиш съдбата в ръцете на един робот, без чувства и разбиране

Commenter

ipgwnjmq324

17.03.2026, 01:41

Хм... Интересно нещо. Ама наистина ли сме готови? Всичко хубаво е да има технологии, разбира се. И аз съм за прогреса - Европа си върви напред, благодарение на науката. Но все пак... Къде ще остане човешкият фактор? Нали не искаме някаква машина да решава дали да ти дадат кредит или не, без да гледа в очи

Commenter

real_master

17.03.2026, 02:00

Хм, добре е да се обмислят тези неща... ама наистина ли ще

Commenter

Прав_Граждан

17.03.2026, 02:09

Ехаа, машини за всичко... ДА видим докога ще ни

Commenter

Млад_Граждан

17.03.2026, 02:12

Абе хора, к'во става с тоя свят?! Сериозно, чета новината и ми настръхва косата! Алгоритми да решават съдби? Дай малко де, бе! Разбирам за кредитите - все пак банките си имат интерес да не раздават пари ей така. Но да решава машина дали някой е виновен или невинен?! Това вече е яко извъртяло!

Commenter

fan878@eu

17.03.2026, 02:59

абе хора, много се спекулира напоследък с тая изкуствена интелигенция... разбирам, че е модерно и технологиите напредват, никой не може да спре това. но все пак, малко ме е страх като гледам как алгоритмите започват да взимат решения вместо нас.

Commenter

zgtxv259

17.03.2026, 03:15

Ей, хора! Видях новината и аз… Честно казано, малко ми е зорко. Разбирам накъде отива светът – технологии, автоматизация, пра'и си квото искаш... ама все пак, да не стане така, че машините да ни решават живота? 🤙

Commenter

qnvhfeo591

17.03.2026, 03:34

сериозно ли? дя оставим съдбите на роботи да ги решават? 🤖 и тогава кой ще носи отговорност, като нещо се обърка? абе, човещина няма ли

Commenter

ultra_tiger

17.03.2026, 03:36

ама наистина ли няма опасност да се пренебрегне чове

Commenter

Млад_Реалист

17.03.2026, 03:59

Абе, хора, май ще ни управляват компютри скоро! 😂 Не казвам 👍

Commenter

excx644

17.03.2026, 04:04

Хей, хора, четох коментарите по-горе и съм съгласен с доста от тях... Наистина малко притеснително е това с алгоритмите, ама кво да правим? Светът върви натам все пак. Аз лично си мисля, че има нужда от баланс. Ясно е, че в някои случаи може да са по-обективни и то

Commenter

Млад_Българин

17.03.2026, 04:30

Евала! Баланс трябва да има, хора! Не може само роботи да гледат съдбите ни! Къде е човешкият фактор, бе?! И после кой ще СИ понесе вината като машината с 😂

Commenter

Лош_Бургазлия

17.03.2026, 04:49

абе, хора, к'во става бе?! 😅 то вече и на компютри трябва да им гласуваме доверие? дано поне не ни решат съдбата по алгоритъм, че после кой ще си измие ръцете! ба 🤷‍♂️

Commenter

mcoha416

17.03.2026, 07:50

ебате цирка стана! 🤦‍♂️ алгоритми да решават съдби? това е яко, АМА нали няма да ни

Commenter

36D50D0E

17.03.2026, 07:53

Ама наистина ли вече алгоритмите решават?! 😳 И то за важни работи... Къде е границата, хора? Дано не се обърка нещо в крайна сметка! 🤔

Commenter

Стар_Бургазлия

17.03.2026, 08:31

Абе, сериозно ли? Алгоритми решават съдби... 🤯 Тоя свят май изобщо полудя! Ясно, че трябва да има прогрес и тем подобни, ама да не стане така, че човешкият елемент да 🤦‍♂️

Commenter

Нидар

17.03.2026, 08:35

Хм... интересно. Доколко наистина сме готови да предадем съдбите си на алгоритми? Не е ли малко рано да се отказваме от човешката преценка, особено когато става въпрос за нещо толкова

Commenter

Yordan26

17.03.2026, 08:51

Абе, майтап де... Алгоритми за кредити - ок, разбираемо. Но за диагнози в болницата ли?! Дано поне имат някакви контролни механизми, че да не реши машината, че си "нерентабилен пациент

Commenter

Stoyan9

17.03.2026, 08:57

Амиии... верно казано в заглавието. Няма лошо да помагаме машините, ама

Commenter

7EF168E7E7

17.03.2026, 10:26

Пич, сериозно ли никой не се замисли - кой пише тия алгоритми? Да не би

Commenter

cool_king932

17.03.2026, 10:44

Амииии... верно казано в коментара на Stoyan9. Машините са полезни, да! Особено като имат много данни и могат да правят изчисления бързо. Но все пак човешкия фактор е важен - особено в здравеопазването и правосъдието. Иначе как ще разбереш дали алгоритъмът не е

Commenter

Stoyan9

17.03.2026, 10:45

ааа, пак някакви "иновации"... да видим колко ще издър

Commenter

bg690@gmail

17.03.2026, 11:52

Абе хора, какво става с нас? Пак ли ще се доверяваме на роботите?! Сериозно, чета коментарите и виждам, че всички са малко скептични... и аз съм такъв да знаете! Не казвам, че алгоритмите са лоши. Даже напротив - хубавото е, че могат да обработват огромни количества информация бързо. Ама хайде бе, съдби да решаваме с компютри?!