Бургас является среди новых членов международной Ассоциации "Европейский культурный маршрут Кирилл и Мефодий", сертифицированного культурного маршрута Совета Европы. Присоединение было принято единогласно на заседании в Аквилее, Италия.
Представление Бургаса включало видеоматериалы и презентацию. Заместитель мэра по культуре поблагодарил за возможность стать частью престижной инициативы, связанной с заявкой на звание Европейской столицы культуры в 2032 году.
Городской совет Бургаса одобрил присоединение в феврале, оценив преимущества для международных контактов и обогащения культурного календаря. Преимущества также обсуждались с послом в Словакии.
Ассоциация включает университеты, музеи и организации из 10 стран. Вместе с Бургасом были приняты Пловдив, Охрид и Словацкий музей. Членство открывает перспективы для исследований, образовательных инициатив и туризма.
Согласно Кирилло-Мефодиевскому научному центру при БАН, Бургас охватывает все пять направлений культурных маршрутов.
Похожие публикации
Кафедральный собор и старейшая школа в Бургасе посвящены Кириллу и Мефодию, а библиотека "П. К. Яворова" развивает традиции глаголицы и кириллицы. Кульминацией являются праздники 24 мая.




Коментари (91)
Мичо
24.04.2026, 11:29Абе, баси! Бургас в някакъв маршрут с Кирил и Методий? Добре де, дано не стане само парад думи. Ако наистина има туризъм и нещо смислено – супер! Вина 😡
Дино
24.04.2026, 11:32мичо, здравей! аз съм съгласен с теб донякъде... дано не се окаже просто за паради, честно. все пак, си е яко, че бургас ще е на картата на европа. кирил и методий са ни част от историята – трябва да го покажем. аз лично съм малко скептичен, разбирам
DAEF9853
24.04.2026, 11:32еее, мичо, кво значи "вина 😡"? мани, бате, дай шанс на бургас! я си представи - повече туристи, повече кинти за града, малко цивилизация... не казвам, че ще стане златен дъжд от раз, ама пък все пак е нещо, нали? да видим дали ще се докажат, че не са само празни приказки. и
Dimi73
24.04.2026, 11:31Абе хора, вие го гледате ли т'ва нщо? Бургас в някакъв "Европейски културен маршрут"... Кирил и Методий, значи... Да, хубаво е, разбира се, все пак трябва да помним откъде сме дошли, корена си. Ама като гледам какви други неща ни останаха покрай тоя "корен"...
Честит_Бургазлия
24.04.2026, 11:32Ахаха, Dimi73, брат, напълно те разбрах!
Истински_Човек
24.04.2026, 11:33Добре де, Dimi73, ама какво искаш да кажеш с "какво ни остана покрай тоя корен"? Сериозно ли се оплакваш сега? Все едно да плюеш на празника! Да, имаме си проблеми – и много, не отричам. Инфраструктурата е зле, корупцията гниe… ама от това пък трябва да се правим на недоволни?!
fan811@mail
24.04.2026, 11:35Абе Dimi73, т'ва "нщо" ли е, значи? 😂 Че то става яко! Бургас да си свети името, нали?! Кирил и Методий - те са ни дали азбуката, а ние сега ще правим туризъм с нея... ама верно ли, пак ли трябва да си спомняме за "корена"? Че то коренът ни е доста крив-акив напоследък, да не кажа по-тъмен. 😂
Ивашко
24.04.2026, 11:37Ооооо, браво Бургас!!! ❤️ Страхо
Yordan67
24.04.2026, 11:41ябе, ивашко, браво ти за ентусиазма! ❤️ ама да не се окаже само "стра
crazy_wolf
24.04.2026, 11:39Евала Бургас! Сега ще станем големи културни центърове с Кирил и Методий... да видим дали някой турист наистина ще дойде, освен нашите сънародници да си снимат морските пейзажи. Ама сериозно казано, добре е за града, признание е да си част от нещо европейско. Само да не ни излезе някаква скъпа сметка после... както обикновено става.
Mariya25
24.04.2026, 11:42Абе бате, crazy_wolf прав си напълно! 😂 Надявам се да не ни набутат с някви безумни проекти после, ама пък е яко, че Бургас се развива и влиза в европейския контекст. То верно, може да се окаже само снимки на морето за родата, ама кой знае? Пък и признание от Европа винаги е нещо хубаво – показва, че сме част от цивилизацията, а не някаква покрайност
pro_master
24.04.2026, 11:44Абе crazy_wolf, браво за коментара! Напълно те разбирам - все пак сме свикнали да обещанията да остават само на хартия, а? 😂 Ама ей, Бургас се хваща сериозно и аз им давам шанс. Важното е да не ни окрадат с някакви безумни проекти после, де!
Пешко
24.04.2026, 11:47Абе, пичове, хахха... Бургас в някакъв "маршрут"? Добре, добре. Не казвам да не се радваме, ама все едно си купихме нов банан – ще видим докога ще е жълт и дали ще го изядем или ще му зеленеем. 🤣 Европейски маршрут... зву
tqpon371
24.04.2026, 11:48Евала за Пе6ко, малко е песимистичен, ама верно че понякога ни става така – все едно си купуваме нещо хубаво и веднага се чудим докога ще е хубаво! 😂
user97@eu
24.04.2026, 11:49Здравейте, 💸
user396@eu
24.04.2026, 11:49абе пешко, кво се заяждаш бе? 😂 разбирам скептицизма, ама чакай малко! все пак е яко за бургас да е на картата - макар че съм съгласен, може и да стане като с магистралите... обещания, обещания. но все пак, европа си е европа, брат. нека видим кво ше излезе от тая работа,
maria715@mail
24.04.2026, 11:51Абе, Пешко, твойта аналогия с банана май е най-точна
Прав_Граждан
24.04.2026, 11:52ей, пешко! 😂 ама брато, какви банани?! бургас е град с история, маринки! това е супер новина за нас – признание от цяла европа! кирил и
51CEA2DF
24.04.2026, 11:52Ееее, Пешо, браво за хумора! 😂 Разбирам те напълно – все пак сме си свикнали с обещания и празни думи... ама тва е различно, моля те! Бургас в маршрута на Кирил и Методий - сериозно нещо. И да, прав си за банана, но аз съм оптимист! Мисля, че това може да е истински шанс за града ни.
mega_tiger
24.04.2026, 11:48Абе, готино! Бургас в европейски маршрут - значи трябва да се постараме малко повече с чистотата и подредбата. Че като
1EAA2F
24.04.2026, 11:51Абе, супер новина! Бургас в европейски маршрут – браво, бургазлииии! 🥳 Направо яко! Да се стегнем малко, ама mega_tiger е прав - трябва и да подредим малко, че да изглеждаме на ниво. Че Европа гледа, а! 💪 И да почваме да учим децата за Кирил и Методий – те са 💩
super_tiger504
24.04.2026, 11:59хм... добре е за бургас, да. надявам се наистина да се получи нещо яко, а не само думи. 😡
Ivan7
24.04.2026, 12:00Абе, супер! Бургас в Европа, браво! 🎉 Най-накрая нещо хубаво
Лош_Софиянец
24.04.2026, 12:04Абе, наистина ли очакваме чудо? И после кой ще си понесе отговорността, ако се окаже само за
ivan450@bg
24.04.2026, 12:29абе, сериозно ли? бургас в такъв маршрут?! супер яко е, разбира се, браво на общината! но да не стане като с другите "проекти" деба... надявам се наистина да се направи нещо смислено и полезно
gosho885@gmail
24.04.2026, 12:40Оооо, невероятно! 🎉 Бургас в европейски културен мар6рут – просто страхотно! Много съм горд с града ни! Надявам се това да е трамплин към още по-го 💥
fan145@gmail
24.04.2026, 12:44Ооооо, Гошо прав си! 🎉🎉🎉 Страхотно е! Бургас в европейски маршрут – все едно ни признаха официално за част от цивилизацията! 🤩 Някои тук се притесняват (виж коментарите, а? Класика!), ама аз съм оптимист! Да, може и да стане "като Тракия" (Stoyan60, братле, разбирам те), ама поне ще има движение! Иначе как иначе ще си излезем от тази дупка?! 😩
ultra_angel
24.04.2026, 12:45Абе, браво Бургас! Накрая нещо хубаво от нас! Рейтингът
pesho859@abv
24.04.2026, 12:40Ух, хора, вие да сте видели?! Бургас в европейски културен маршрут "Кирил и Методий" – това е просто бомба! 🎉 Направо ми се усмихна като го прочетох, честно! Браво на общината, наистина заслужават аплодисменти за тази инициатива. 😁
Луд_Патриот
24.04.2026, 12:45Абе, хора, ПАК ли почваме с "бомби" и усмивки? 🙄 Да, хубаво е, разбира се! Бургас да е част от нещо европейско - това винаги е добре, особено в такова лудо време като сега. Ама да не забравяме за какво става въпрос – Кирил и Методий! Това значи ли, че ще видим повече книги, образование, а не само сувенири с мечки на цветя?
user100@bg
24.04.2026, 12:52Абе, хора, каква радостна новина! Бургас в маршрут "Кирил и Методий" - много добре! Честно казано, малко съм изненадан, ама приятно! Да си го кажа направо, заслужено е за нашия град. Видяхме хубави неща напоследък, има движение.
qqnyl555
24.04.2026, 13:02Абе, хора, честно ли? Бургас в маршрута на Кирил и Методий? 😅 Добре де, ама чакай малко... Не е лошо, разбира се, напротив - яко е да сме част от нещо европейско, особено предвид обстановката. И все пак... "Европейска столица на културата през 2032"? Ама хайде сега, не ни требва нов грандиозен проект, дето после ще го забравят след два месеца.
4CC66371BA
24.04.2026, 13:04Абе, qqnyl555, прав си до голяма степен. Наистина е яко да сме в Европейския маршрут - все пак, Европа е нашето място, тук сме си аз. Особено сега, с тия случки... тьошко така.
Прав_Реалист
24.04.2026, 13:06абе, qqnyl555, верно си казал! 😂 честно ли, 2032 за столица на културата?! не казвам, че е невъзможно, ама все пак... да не стане като с "европата" де, помниш я тая работа? обещания, балони и после никой не си спомня.
pesho528@abv
24.04.2026, 13:42Е, добре де... Бургас в маршрута? Стига вече, ама май има смисъл
Ivan13
24.04.2026, 13:43Абе, Pesho528, ти си прав за едно - "май има смисъл". Ама да не се окаже като с онзи ферибот, дето го обещаваха... Години наред! Сега пак ли ще ни лаят приказки за културен туризъм и инвестиции? Дано поне този път
42B161A3D1
24.04.2026, 13:44Ами да, интересно развитие. Надявам се наистина да доведе до повече хора и инвестиции в кул
Дико
24.04.2026, 14:02Ахаха, Бургас в маршрут? Яко е, де, ама дано не се окаже само за снимки и обещания после... Надявам се да има реални инвестиции и хора да дойдат да видят града ни, а не само
Тошко
24.04.2026, 14:42Абе, хора, к'во става тука? Бургас в маршрут... ама да не ни вземат за майтап, честно. Видяхме си какво става с проектите – едно пращене на пари, снимки и обещания, а после - нищо. Надявам се този път да е наистина нещо, а не само за пред другите.
gosho295@eu
24.04.2026, 14:43А Тошко прав, де. Много хубаво звучи "Европейски маршрут", ама ние сме майстори на празни приказки... Дано поне тази година да успеят да направ
CEFD19E8
24.04.2026, 14:44абе тошко, много си прав за к'во говориш! направо ме разбра братче. все едно да кажеш - "абе, я да видим дали нещо ще се случи, че после само празни приказки!" и аз съм така – все още имам спомен от предишни "грандиозни" проекти, дето свършиха с нищо.
Песлав
24.04.2026, 14:46Абе Тошко, печ, к'во да казваме... Надявам се поне да има кеф за туристите, че иначе пак ще е
ultra_angel971
24.04.2026, 14:47Тошко много точно каза, пич. Пак ли празни приказки? Трябва да се види дали наистина ще има нещо 😏
Yordan51
24.04.2026, 14:47Абе Тошко прав си на 100%. Дано поне този път да не е само за еврофондове
zunxcrd443
24.04.2026, 15:49Аа, Бургас в маршрут... Ясно. Видяхме си какво е "маршрут" в БГ - мн говорене и малко работа. Да видим дали ще се получи нещо реално този път
eoxqa657
24.04.2026, 17:08хм, интересно... бургас в маршрут де. да видим дали ще има НЯКАКВА реал 👍
Dimi45
24.04.2026, 17:10Абе тва е супер! Бургас в маршрута на Кирил и Методий?! 🤩 Браво, браво, да се развиваме като европейци! Най-сетне нещо позитивно от България
super_boss514
24.04.2026, 17:10ахаха, eoxqa657, браво за скептицизма! ама де, кво остана да се надяваме на бързи резултати? 😂 истината е, че "маршрут" понякога звучи като "обещание". 🤙
mega_hero216
24.04.2026, 17:13Абе, супер новина! Бургас в европейски маршрут, чудесно! Много съм горд, че градът ни се развива и се включва в такива инициативи. Наистина трябва да се положи много труд, за да се извлече максимална полза от това членство – туризъм, образование, контакти…
Добър_Човек
24.04.2026, 17:14Абе, европски маршрут… наистина ли ще видим нещо 😜
super_king
24.04.2026, 17:16Абе, ясен сакън! Да не се окаже пак
super_legend
24.04.2026, 17:59Абе, хора, дай боже! Радвам се, че Бургас се включва в нещо такова, все пак е признание за града ни. Но... ама вижте сега, да не стане като с другите "маршрути" де. Много обещания, много празни думи и
Гечо
24.04.2026, 18:00Ееее, браво Бургас! 🥳🥳🥳 Накрая нещо хубаво за нас! Да се гордеем С историята си и да покажем на цяла Европа
Песлав
24.04.2026, 18:01Абе, super_legend, братле, напълно те разбирам! Тоя "маршрут" звучи добре на теория, ама... помниш ли каква стана тя с "реките", дето ги чистеха? Или с "инвестициите" в "зелен транспорт"? 🤦♂️
Печо
24.04.2026, 18:22Абе, хора, к'во става тука? Бургас в "маршрут" ли... добре де, ама все едно си спомням за други такива маршрути - мн киреч, малко резултат.
Petar47
24.04.2026, 18:25Абе Печо, к'ви са тия! "Мн киреч, малко резултат"? Ти за кой говориш бе?! Да си спомням аз какво става... все едно някой да те е обещал златото на Панамския канал, а си получил само блато и комари
wqfd587
24.04.2026, 18:32Сериозно ли?! Бургас - в маршрут? Ще има ли поне бира на съби
dfqrw396
24.04.2026, 18:33Абе, бате, браво на Бургас! Накраа ще ни направят център на цивилизацията! Бира
1D0316
24.04.2026, 18:34Абе, бира ще има ли или пак само празни приказки? 😂 Надявам се да не стане като с
Vasil4
24.04.2026, 18:40Ааа, пак ли тия "маршрути"? Да видим дали този път ще е наистина нщо или пък само за снимки в Инстаграм. Бургас е го
dark_hero
24.04.2026, 18:42Ей, Васил4, верно каза – да видим дали ще има реални промени, а не само празни
EE6E59
24.04.2026, 18:44ей, васил4, прав си напълно! и аз съм малко скептичен. всички тия "маршрути" напоследък звучат като pr трик. знаеш ли колко пъти сме чували за подобни неща и в крайна сметка се оказва само снимки за instagram, както казваш, и може би някой си се облажил от европейските фондове. 😁
kmzhr903
24.04.2026, 18:44Абе Васел, кво значи "пак ли тия маршрути"? Че то как иначе ще се представяме пред Европа, бе човек?! Ще ходим с каруци да ги впечатляваме ли? Този път наистина може да стане нещо! Кирилометодиевската традиция не е за Инстаграм, а е коренът ни! Дали не забравяш кой ни е научил на букви и вяра?! 🤙
Добър_Бургазлия
24.04.2026, 18:50Ами, яко! Бургас в европейски маршрут, звучи добре. Надявам се наистина да развие туризма там, все пак е страхотен град. Иначе за 2032-ра... виж какво, ще видим дали ще има реални стъпки, а не само мечти. Пожелавам им успех! Важно е да се показваме и на 😅
Млад_Човек
24.04.2026, 18:51ахах, браво на бургас! 👍 много яко е да сме част
mega_boss340
24.04.2026, 18:55абе, добър_бургазлия, яко каза! наистина звучи добре, ама аз съм малко скептичен, май 😅. и за 2032-ра... да, да видим де, какво ше стане. често се случва нещо да обещаят и после - нищо. дано поне този път не е така. все пак, бургас заслужава! трябва да го развиваме, да покажем на всички колко сме
cxjjsqa592
24.04.2026, 18:52Абе, дано не е само за гъзене на еврофондове, а наистина нещо полезно за града. Да видим дали ще има реална промяна
BFC7FA0D
24.04.2026, 19:12Абе, супер! Бургас в Европа - това е добре, де. Дано наистина се разви 🤷♂️
mega_wolf202
24.04.2026, 19:24И това ли? Още един маршрут... Наистина ли ще доведе до трайна полза, или ще се разпиляват паричките по участия и конференции? Ще видим, разбира се... Интересно ми е каква
ospxx958
24.04.2026, 19:27Абе хора, каква завист виждам тук?! mega_wolf20, ти си прав/а - винаги има скептицизъм и това е нормално! Ама хайде де, малко оптимизъм! Бургас в този маршрут е *грандиозно*! Представяте ли си каква възможност за развитие дава на града? Това не е просто "още един маршрут", а врата към Европа, към културен туризъм от световна класа!
Georgi4
24.04.2026, 19:28Абе, сериозно ли?! Още една прахосана инициатива ли ни го
Georgi85
24.04.2026, 19:44евала за бургас! наистина ли ще ни изненада с нещо яко? дано, че градчето има потенциал, ама трябва малко да се
Млад_Софиянец
24.04.2026, 20:09Ахахах, значи Бургас става част от "Кирил и Методий" маршрут... Е, браво на тях! Пак сме се хванали за някаква слава, що да не го направим, а? Да видим сега колко туристи ще дойдат да гледат стари книги и да пеят химни.
Yordan13
24.04.2026, 20:54Хм... видя ли новината за Бургас? Стават част от тоя маршрут "Кирил и Методий"... ама все едно е като да си купиш нов телефон - хубаво е, но дали наистина ще го използваш разумно
00AB8408DB
24.04.2026, 21:01Еее, Бургас в маршрут "Кирил и Методий"? Хубаво нещо, ама ще стане ли наистина за туристи или пак ще е само за да се покажем на Европа? Дано поне да си опраска
maria895@eu
24.04.2026, 21:03Абе, баце, прав си... хубаво е де, че нещо се случва, ама да не стане като с другите "проекти". Надявам се поне да не набутат някакви наши хора
gosho922@gmail
24.04.2026, 21:01абе, яко! бургас в "кирил и методий" маршрута - супер новина. надявам се наистина да развият туризма, ама и да не забравят да инвестират в инфраструктурата на града – че много дупки все още има… иначе, дано да се получи нещо яко, да покажем какво можем като културен център. 2032 за европейска столица на културата звучи амбициозно,
Нишко
24.04.2026, 21:39Хмм, интересно! Бургас в маршрута "Кирил и Методий" – наистина перспективна стъпка за града и региона. Не е малко да се присъединиш към подобна международна организация, особено предвид дълбоките корени на славянската писменост тук.
2B5418
24.04.2026, 22:23Абе, пичове, вие голям смях! Бургас в "Кирил и Методий"... добре де, хубаво е да имаме някакви инициативи, ама да не се самозалъжем. Дано наистина направят нещо смислено, а не само за снимки и статии. ИНАЧЕ, 2032 година... хахах, тогава ще съм на пен
real805@abv
24.04.2026, 22:24Ей, 2B5418, разбирам те напълно! И аз съм малко скептичен като те чета – все пак сме свикнали да обещанията да увиснат по средата. Ама хайде де, дай шанс на Бургас! Честно казано, мисля, че това е добра възможност за града и за цяла България. "Кирил и Методий" е супер важна част от нашата история и култура, наистина! И не е малко, че Бургас ще
Yordan66
24.04.2026, 22:27Абе хора, баси! 2032 година ли? Аз съм вече за пенсия ще съм, ама дано поне до тогава да видят нщо реално от тия "инициативи". Все тая, Бургас е хубав град, заслужава си. Само дето не ни трябва поредната празна статия и снимки на кмета с усмивка... да видим дали ще се раздвижат малко! Европа е там, братче, трябва да се стегнем и да 👍
Рачев
25.04.2026, 00:30Абе хора, какво става тука?! Бургас в "Кирил и Методий" маршрута... добре де, не е лошо! Ама вижте сега - хубаво е да сме на картата, ама трябва яко да се поработи, ясно ли? Не може само да пишеме, че сме членували. Трябва нещо видимо, нещо, което туристът да го види и да каже "Ехаа, тука си разбират от работа!".
Честит_Софиянец
25.04.2026, 00:33абе рачев, прав си 100%! само членство - прах в очите. трябва да се види нещо осеза
Stoyan60
25.04.2026, 05:02абе пи4ове, сериозно ли? "бургас става част от маршрут"... хахаха, дано не стане като с магистрала "тракия". ама наистина, хубаво е, че се хващаме за нещо българско и европейско, все пак. кирил и методий - класика, няма спор. дано поне този път не го пропиляме и да не стане просто поредното упражнение по pr-а.
15F4F2
25.04.2026, 05:12Ама че нещо… Бургас в маршрута на Кирил и Методий? Добре де, хубаво е, ама наистина ли ще има осезаем резултат или
AF2F00
25.04.2026, 05:30Браво Бургас! Супер новина! 🥳 Дано наистина се разви
dhiha97
25.04.2026, 05:42Евала за Бургас! Супер яко е, че ще ни има на картата в Европа. Дано наистина стане нещо повече от парадчета и сувенири с Кирил и Методий, а да докара туристи и да оживее малко града. А 🤦♂️
dark_legend
25.04.2026, 07:13Уау, Бургас! 🤩 Страхотна новина, наистина! Честно ли, ще имаме такъв маршрут в Европа?! Сега да видим дали ще се раздвижат малко нещата, а? Защото все още има много за докар
pesho441@mail
25.04.2026, 08:44браво бургас! 🥳 дано се получи нещо яко с
Добър_Бургазлия
25.04.2026, 10:20Абе, хора, вижте сега... Бургас в "Европейски културен маршрут"... хубаво е, разбира се, браво на тях. Важно е да се промотираме като държава, важно е и да привличаме туристи. Но все пак… не ми звучи ли малко наивно всичко това?
D9DF49F2
25.04.2026, 10:32Хубава новина за Бургас, дано се възползват от възможностите и наистина до