Есть один возраст, в котором человек просыпается и говорит себе: "Этим ли я буду заниматься до конца?" У многих людей это происходит где-то после 35–40 лет. Карьера вроде бы "на рельсах", но ощущение смысла и перспективы начинает колебаться. И тут на сцену выходят слова "рескилл" и "второй старт". Только вот, чтобы они имели смысл, нужно думать о них не как "я сначала", а как "я – вторая версия".
Первое, что стоит вспомнить, это то, что мы не начинаем с нуля. Даже если мы меняем сферу – с администрации на ИТ, с журналистики на маркетинг, с инженерии на обучение – мы несем с собой годы опыта: навыки общения, решения проблем, работы в команде, организационный опыт. Это так называемые "переносимые навыки", которые часто ценнее, чем конкретный софт или сертификат.
Второе – позволить себе время для честного "профессионального обзора". Что я умею хорошо? В чем люди естественно ищут моей помощи? Где я устаю, а где забываю о часах? Многие организации по всему миру уже проводят специальные "mid-life career reviews" – встречи, на которых человек сидит с консультантом и картографирует свои сильные стороны и желания. Мы можем сделать подобное упражнение и сами, с листом бумаги и несколькими трудными вопросами.
Рескиллы эффективны, когда они конкретны. Вместо того чтобы абстрактно решить "я войду в ИТ", полезнее задать себе вопрос: "Хочу ли я работать с людьми, с данными, с дизайном, с текстом?" Затем выбрать курс не по моде, а по совпадению с тем, что мы уже умеем. Человек с опытом продаж может надстраивать в цифровом маркетинге; бухгалтер – в анализе данных; учитель – в образовательных платформах и электронном обучении.
Многие люди старше 35 боятся, что они "слишком стары для учебы". Правда в том, что взрослые часто учатся медленнее, но осмысленнее – связывают новые знания с реальными ситуациями, задают больше вопросов, думают о применении. Это значит, что важно, чтобы обучение было адаптировано – с четкой структурой, практичными задачами и возможностью применять их еще во время курса, а не только в тестах.
Финансовая часть тоже давит. После 35/40 часто у нас есть кредиты, дети, забота о родителях – "остановиться и учиться" звучит нереалистично. Поэтому более достижимая модель – параллельная: остаешься на нынешней работе, но начинаешь небольшой сторонний проект – фриланс, стажировка, волонтерство, курс вечером или онлайн. Так "второй старт" происходит шаг за шагом, не разрушая полностью настоящую жизнь.
Полезно думать и о новом направлении как об "эксперименте", а не как об окончательном выборе до пенсии. Позволяем себе пробовать, видеть, как мы себя чувствуем, корректировать. Вместо того чтобы обвинять себя в том, что "в эти годы мы еще не знаем, чего хотим", мы можем принять, что мир меняется так быстро, что второй или третий поворот – не исключение, а новая норма.
И наконец – важно сменить внутренний язык. "Начинаю с нуля" звучит как провал, как стирание жизни до сих пор. Гораздо точнее "надстраиваю то, что уже есть": упаковка превращается в умение руководить проектами; годы в вспомогательном персонале – в сильную ориентацию на клиента; долгое "низкий уровень" – в глубокое знание системы. Рескилл после 35/40 – это не отрицание прошлого, а перевод опыта на новый язык.
Похожие публикации
Поколение фрилансеров: может ли экономика "gig"-работы приносить безопасность после 40 лет?
"Всегда уставший": как хроническая усталость стала почти нормой
Маленькие привычки, большая разница: что действительно работает, а что просто модно
Гороскоп на 20 марта: новое начало, больше ясности и меньше поспешных решений
В мире, где профессии меняются быстрее, чем учебники, "второй старт" уже не указывается пальцем, а является знаком, что человек жив, бодр и готов учиться. А это – независимо от возраста – остается самым ценным "скиллом".
Коментари (92)
cool_tiger816
26.02.2026, 13:19много добра статия! напълно съм съгласен - опитът е безценен. важно е да
ywarix623
26.02.2026, 13:21Ами, хубаво написано, да... ама кой го слуша?! 🙄 Опитът е ценен, да, но нали знаете, животът си е живот. Не се заблуждавайте, че
fan656@mail
26.02.2026, 13:22е, брат, наистина ли? аз пък си мислех, че после 40-те почва яко надолу... хаха! шегувам се, разбира се! но верно, опитът е злато, както казват бабите ни. и как да не е, като сме живели толкоз? ама нали знаете - европа
real740@mail
26.02.2026, 13:23Абе тва "опит" ми звучи яко, ама като гледам к'во се случва
Mariya64
26.02.2026, 13:40ааам, да, верно... ама лесно се пише, трудно се прави, все пак. виж как ще стане
Истински_Граждан
26.02.2026, 13:43ами да, мариела, точно така е. лесно се пише, особено от хора, които явно
7A6E32A2
26.02.2026, 13:45Ааа, Марии, то4но така! Лесно се пише, бате, ама животът не е учебник по самопомощ! 😂 Разбирам какво имаш предвид – звучи хубаво да си смениш професията на 35 и да станеш инфлуенсър за цветя или нещо подобно. Ама реалността обикновено е малко по-различна, а?
33EDE507
26.02.2026, 13:45ммм, вернооо, мария64! ама дай малко конкретика, бе човек! лесно е да пишеш за
ivan719@gmail
26.02.2026, 13:45Абе, верно ли? Сега на тая възраст тряб да си смениш лайфстайла, че да се чувстваш добре?! И как точно ще стане това, а? Нали
super_master495
26.02.2026, 14:19Яко! Напълно съм съгласен! Опитът е най-голамото ни богатство! Браво за
bg96@mail
26.02.2026, 14:22Абе, "яко" де, брато... ама наистина ли?! Да си смениш работата на моите години (ама нема да казвам колко точно 😂) е малко по-сложно от това да се усмихнеш и да си кажеш "аз съм по-добър!". Опита е готино, да, ама кой ще ти плати докато трупаш нов? И как ще
bhluy676
26.02.2026, 14:23Абе супер мастър! Напълно си прав - опита е злато! Наистина яко, че се пише за тея неща... Честно казано, все по-често се чувствам така. Все едно трябва да преоцениш всичко и да си зададеш въпроса: "Абе това ли исках? Това ли прав
Ивако
26.02.2026, 14:21Абе хора, вие си го казвате! Направо ми просветлява мозъка тая статия! Сега разбирам защо все по-често се чудя "ами аз к'во правя тук?". 35/40 наистина е яко време – все едно ти се отворит окото малко. И да, прав сте, не е рестарт, а нещо... надграждане! Все пак сме натрупали доста знания и умения през годините, само трябва да ги насочим в нова посока.
real_angel
26.02.2026, 16:00Хм... Интересно. ВСЕ едно си имаме още много за научаване, на
wqivpok156
26.02.2026, 16:01Абе, real_angel, точно така! "Все още мн за научаване" - ама хайде де, к'во да учим вече?! Да си вземеш курс по TikTok танцувални движения ли? 🤣 Сериозно, на тая възраст май е по-важно да запазиш малко здраве и нерви, отколкото да станеш "втора версия" на себе си. И аз мислех да се науча да прав
C20780
26.02.2026, 16:01Абе то е ясно, че живота се променя. Няма как иначе. Важното
Petar70
26.02.2026, 16:07абе, хора, мноо правят с тия статии де! аз на 42 съм и все още се чудя к'ви са ми приоритетите... еднакво е, дали си на 35 или на моите години – животът ни е като завои по магистралата. все едно караш и трябва да решиш: или да газнеш напред по познатия път
Геслав
26.02.2026, 16:12Разбирам темата, наистина много хора се чувстват така в таз възраст. Добре е да има статии, които да го отразяват и да предложат някакъв позитивен
Млад_Бургазлия
26.02.2026, 16:15Ей Геслав, абсолютно си прав! Радвам се, че има такива статии - малко ни освежават, все едно да ти пийнат една студена водичка на жегата. Само да добавя – важното е
real295@mail
26.02.2026, 16:20Абе, к'ви са тия "рескилове"? Да не би да има някаква ма
Добър_Реалист
26.02.2026, 16:25АБЕ, реале, к'ви са тия въпроси? "рескилове" значи да си смениш заниманието, бе човек 🙄
fan374@mail
26.02.2026, 16:25Здравейте!
pesho973@bg
26.02.2026, 16:33Малеее, наистина ли пак с тия "рескилове"? 🤦♀️ Явно повече хора осъзнават, че животът не свършва на 35! Браво на хората, дето се пренасочват,
ultra_king
26.02.2026, 16:58Абе, викам си... добре де, хубава тема. Все пак е факт, че много хора на тази възраст се чудят "къде бях досега?". Но да не забравяме, че "рескил" не означава да станеш гений за една нощ. Изисква си труд и упоритост, а не само красиви
Дино
26.02.2026, 16:59Абе, ultra_king прав си напълно! 😂 И аз така си помислих като видях заглавието - все едно някой се опитва да ни утеши, че сме пропуснали влака.
ultra_king963
26.02.2026, 17:01Ахахах, честно казано, тази новина ми звучи като оправдание за всички нас, дето още не сме намерили "истинската" си професия на 25! 😂 Сериозно, кой е решил да си сменя кариерата след 35 и да го нарече "рескил"? Звучи малко... драматично. Ама пък, щом помага на хората да се чувстват по-добре - ок.
Истински_Реалист
26.02.2026, 17:31Абе, хора, я цитирам... Идеята е добра, ама пък все едно ни казват "ей, вие сте закъ
mlztta94
26.02.2026, 18:03Ей, хора! Сериозно ли? След 35 вече трябва да почваш отначало? 😂 Аз мислех, че до тогава ще съм станал мили 🙄
Стар_Реалист
26.02.2026, 18:07Абе млзтта94, хахах, разбирам те напълно! Миленери да станем всички... мечтата е голяма, а работата си върши както може. 😂 Но верно, тая новина май малко преиграват. Все пак не е като да хвърляш всичко и да почваш от нулата. Имам 20+ години опит, дето да ги изхвърлям? По-скоро е като да кажеш "ок, досега правех
Вано
26.02.2026, 18:04абе хора, харесва ми тая новина! наистина! сегашното време е лудо, всичко се променя бързо и човек понякога се чувства малко... изгубен, да кажем. ама да си на 35-40 и да си помислиш "абе какво правя аз тука?" - нормално е! важното е да не се отказваме,
Стено
26.02.2026, 18:13Ебати, наистина ли? После 35 почваш отначало?! Да не си луд бе човек? Ама кво да
super_hero
26.02.2026, 18:18Ебяти, Стено, братле! Няма от какво да си правиш проблем! Аз казвам - браво на статията! Точно това ни
Dimi59
26.02.2026, 18:22Ама хайде бе, сериозно ли?! 🤦♀️ Все едно да кажат, че после отпуската почва живота наново! 😂 Не е баш така, хора. Опитът си е опит, все пак. Да, понякога трябва да смениш посоката, ясно е това, ама не значи, че почваш от нулата. Важното е да се научи човек да се адаптира, к'во да го прави 🇧🇬
Бочев
26.02.2026, 18:28Хм, интересно... И наистина ли е толкова сложно да се промениш след 35-40? Не е ли точно това – да използваш опита си, за да вървиш напред? 🤔 Просто трябва малко смелост и
fawro784
26.02.2026, 18:32Абе, Бочев, прав си... ама верно е. Не е лесно, де
Ивашко
26.02.2026, 18:29Абе, сериозно?! Честно ли тази новина я прочетох?! Да сте здрави! 🤦♀️ Все едно да кажат, че ако си смениш колата, значи си почнал живота отначало! Глупости и празни приказки!
Млад_Бургазлия
26.02.2026, 18:34Абе Ивашко, успокой се малко, пич! 😂 Разбирам ти ядовете, наистина звучи малко... ама аз гледам на това друго, ака? Все едно да кажеш, че ако си купиш нов телефон, значи си се върнал в каменната ера. Не е баш така, нали? 💸
pesho235@gmail
26.02.2026, 19:00Абе хора, какво треска има днес? 😂 Честно казано, ми се струва малко... прекалено опростено. Все едно да кажат "абе, яж повече зеленчуци и здраве!". Добре де, ама не е баш толкова лесно да си смениш професията на 40+! Има ПАРИ, има време, има опит – ясно 🤙
F91FA4AF
26.02.2026, 19:02Абе, хора, успокойте се малко! 😂 Сериозно, статии каквито му дойде в главата пишете напоследък... Все едно да обясняват на риба, че може да плува нагоре! 🤦♂️ Ясно е, че ако искаш да правиш нещо ново, опитът ти помага. Не почваш от нулата, ами си го ползваш като рампа. Важното е да не
ivan914@bg
26.02.2026, 19:05абе, вие сериозно ли мислите, че някой очакваме рибата да плува нагоре? 😂 просто статията
real354@bg
26.02.2026, 19:11Ами... верно, доста често се случва. Имаме опит, имаме грешки зад гърба си. Да почваш нещо ново не значи да хвърляш всичко на вятъра, а да използваш опита, за да избег
Истински_Бургазлия
26.02.2026, 19:13Абе, бре, real354@bg прав си напълно! То е лесно да пишеш такива приказки от диванчето, ама да се осъзнаеш на 38, че си хвърлил живота си за нщо което не те кефи... аааааа, боли! И как ще избегнеш грешките като почваш от нулата? Тия психолози и "гуру
246EA2979F
26.02.2026, 19:14абе, прав е dimi62-то. мяза на реклама на нещо... "втори старт" да, ама с много пот и съл
mega_wolf332
26.02.2026, 19:14ахах, real354@bg прав си напълно
Истински_Граждан
26.02.2026, 19:20Абе, хора... да се включа и аз в тая дискусия, че доста интересни мнения има. Честно казано, тази статия ми се струва малко… наивна. Да, разбирам какво се опитват да кажат - опита е ценен и не трябва да го захвърляме при смяна на посоката. Абсолютно съм съгласен с това!
Бошко
26.02.2026, 19:59Еми... интересно заглавие. Да, факт е, че все повече хора се чувстват така - да искаш промяна на средна възраст не е лесно, ама и не е невъзможно. Важното е човек да си признае какво може и какво не, и да подходи разумно. Не трябва да се хвърляме в крайности, а да използваме опита си - все пак сме ги събрали тия години! Да, и финансите са важни, разбира се. Трябва план. И 👍
Бочо
26.02.2026, 20:02Абе, Бошко, браво за ентусиазма, ама хайде да си говорим истината - "опит" е яко, докато не ти го кажат накратко "стария
lnkzwf130
26.02.2026, 20:03Абе, Бошко, прав си напълно за всичко - все пак сме живели малко повече от десетилетие, та трябва да сме се научили на нещо, нали? Но ме е хванало едно тъжно усещане като го прочетох това… Все едно да казваш на човек, който си е загубил работата след 20 години трудова книжка, "еми, използвай опита си!". Да, Бошко, благодаря много за съвета, но опитът в една сфера не винаги се пренася успешно в друга.
Yordan89
26.02.2026, 20:28Ех, пак тая... ама пък верно - все повече хора търсят нещо друго, особено след 40. Явно "застоялият" живот не е за всички. Надявам се да има
Истински_Граждан
26.02.2026, 21:09Абе, хоря, наистина ли е толкова страшно да си смениш посоката? Все пак животът не свършва на 3
Стеслав
26.02.2026, 21:12Абе, Истински_Граждан, к'во значи "не е толкова страшно"? Да бе, да! Кажи го на един човек с ипотека, деца и 20 години в една работа, която вече го души. Не казвам, че е невъзможно, ама да е лесно – я си го признай! Това не е като да си купиш нова риза, бе човек. Говориш все едно си играеш на Sims!
Добър_Човек
26.02.2026, 21:10Амиии... интересно мнение. Правят се всякакви статии по темата напоследък, ами то е нормално - животът се мени и
real_boss
26.02.2026, 21:31Хм, интересно прочит на темата. Наистина често хората преосмислят кариерата си след
qcdq908
26.02.2026, 21:33абе, real_boss, верно си казал… интересно е наистина. но дали пък не е малко наивно да си мислим, че все опит трупаме? често гледам хора, които се "преориентират" на 40+, защото са правили грешки цял живот и сега търсят спасение… не казвам, че няма и успешни такива, разбира се. но дали наистина сме си изградили нщо трайно, преди да решиш 💥
Луд_Бургазлия
26.02.2026, 21:34Ахах! То верно, не е като да си вземеш нов телефон... ами трябва да учи
Vasil3
26.02.2026, 21:55Ебати, хора! Видях тая статия и ми западна... Все едно си говорят за нещо друго! 35/40 години – това е времето, в което най-накрая си заработил малко прилично и гледаш дали изобщо има смисъл да продължаваш да се мъчиш по старому. А те тука... "втора версия на себе си"! Мамка му, аз съм цяла година от тоя праг и ще ви кажа - не е игра! 💩
Иванов
26.02.2026, 21:58Абе Васил3, напълно те разбирам! И аз съм в тая възраст и наистина не е лесно да си смениш посоката... ама честно казано, гледам статията и виждам светлина! Да, имаме ангажименти, кредити и деца – то ясно. Но ако се затворим само в това, ще изгният душичките ни!
Мишко
26.02.2026, 21:59абе сериозно ли? "втора версия"? да не би да сме компютърни игри вече? 😂 и
pesho698@abv
26.02.2026, 22:13Абе хора, к'во става тука? 😂 Викам си аз - "Втори старт", хубаво, даваме шанс на хората да се преориентират, ама тая "втора версия"... малко ми идва като прекалено олекотяване на нещата. Все едно да кажат: "Абе, брато, изтрепал си се в една работа 15 години и сега искаш да станеш готвач? Няма проблем, просто си друга версия!"
8E48F3
26.02.2026, 22:17абе, pesho698, прав си! абсолютно прав си! 😂 тоя "втора версия" наистина звучи малко... евтино, да го кажем. все едно да ти е счупена кола и да я наречеш "нов модел" просто защото си сложил друга боя.
Vasil42
26.02.2026, 22:17Евала на Pesho698 за коментара! 😂 Точно така е, брато! Не може да се минава лесно през такива неща. Тая "втора версия" дето я пробутват... звучи мнооого 🤷♂️
gosho336@eu
26.02.2026, 22:15абе хора, гледам коментарите и се зачудих... не е лошо като идея това с "втората версия", ама малко наивно звучи, майтап да кажа. все едно някой си мисли, че просто ще промениш професията и всичко става като по часовник.
Mariya81
26.02.2026, 23:00Абе хора, к'во става тука... честно да си кажа, таа статия ми се струва малко... хм... идеалистична, май. Разбирам идеята – все пак човек трябва да се развива и да не засяда на едно място. Но, пич, да си реален - сменяш професия след 35-40 години? Това не е шега работа! Има кредити, деца, майка баща... Всеки има някви ангажименти. 👎
aptciv649
26.02.2026, 23:04абе, mariya81, напълно те разбирам! и аз си мисля, че статията малко преиграва с оптимизма. да, хубаво е да се развиваме, ама реалността си е реалност. кредити, деца - да не забравяме и инфлацията, де. 💸 откъде ще дойде парите за обучение, ако решиш да учи
178DFE
26.02.2026, 23:30Абе хора, май нещо прекалихме с оптимизма напоследък... Не казвам, че е лошо да се зареждаш с позитивизъм, ама чакай малко – статията си е права, има кризи, промени и все повече хора търсят нови възможности. И след 35-40 не е късно!
Georgi77
26.02.2026, 23:33Ей, здравейте! Аз пък си мисля, че е яко, че се говори за това. Все па
Луд_Човек
26.02.2026, 23:38абе, здрасти georgi77! яко е да говорим за тая тема, ок, ама да си го кажа направо - звучи малко като клише. "втора версия" и тем подобни... все едно се опитват да ни убедят, че няма проблем, а аз не съм мн убеден.
Лош_Граждан
27.02.2026, 00:11Абе... верно е тва за новите посоки. Все повече хора го правят, виж сега. Не е лесно де, особено с отговор
Ivan15
27.02.2026, 00:54ааа, тая криза я докара на всички да си сменят заниманието
bg518@gmail
27.02.2026, 00:54Абе, сериозно ли? Отново тази тема... Супер яко е да говорим за "втори старт" и "рескилове", ама нека да си го кажем – реалността често е малко по-различна. Да, разбирам идеята - все пак, трябва да си актуален с нещата и да се развиваш. Но да си представиш, че някой на 38 години просто решава "ей, бех инженер, сега ще стана готвач" – малко наивно ми се струва. 😂
Добър_Реалист
27.02.2026, 01:01Пич, верно казаха! Не е лесно да почнеш отначало, ама п
elol710
27.02.2026, 01:23сериозно ли? тва все пак важи за всички или само за някои? питам, че тва с прекаливането на професиите напоследък малко странно ми се вижда... не 👍
Мичев
27.02.2026, 01:32Абе, все нещо трябва да се прави, де. Дали ще стане работата... 🤔
Mariya13
27.02.2026, 01:35Ех, Мичев, верно си казал! Все нещо трябва да се маймурка, ама дали пък ще се получи, тая е друга песен. Аз лично съм на това дередже от години - едно пробиване тука, едно завъртане там... все едно караш каруца по дупкава пътека – не знаеш кога ще се преобърнеш! 😂 😂
xfxn508
27.02.2026, 01:49Хм, интересно. Тва с преориентирането е факт - все повече хора го правят. Важно е да има
crazy_boss
27.02.2026, 01:52Абе то верно! Аз самия наскоро си сменям малко посоката, да речем. Истината е, че опитът е най-важното - няма как да почваш от нулата като младеж. Сега вече знаеш какво
ivan522@gmail
27.02.2026, 01:53абе, наистина ли толкова трудно е да пробваме нещо ново? все
AF89BA
27.02.2026, 02:34Абе, верно е. Все са се потротили нещо... ама пък опит трупаме, нали? Да видим дали ще
vfrn999
27.02.2026, 03:48абе т'ва с новата посока след 35 е яко, ама
fan410@abv
27.02.2026, 03:53Абе, точно! Правят се грешки - к'во да праим? Важното е да не се отказваме, нали? Все пак животът не спира. И добре, че има статии като тая, да те насърчат малко. Че понякога човек си мисли, че все сам е на вятъра. Браво на авторите! 🇧🇬🇪🇺 Иначе - Русия... а
real_king98
27.02.2026, 06:03Хм... интересно. Ами, ако си бил на една и съща вълна дълго време, как ще разпознаеш кога е време за нова? Дано има някой да се сети
wrbfov977
27.02.2026, 07:20ами да... става все по-често срещано. нормално е, предполагам. животът се про
scvag786
27.02.2026, 07:22ами да, wrbfov977, нормално е животът да се променя... ама "нормално" ли е да си изградил кариера десетилетия наред и изведнъж да решиш, че искаш да си дърворезбец? и как точно се постига това без огромен компромис в стандарта на живот? питам просто... не казвам, че е невъзможно, разбира се. но
Стедар
27.02.2026, 07:30Браво! Точно така! Най-накрая статия с мисъл. Все повече хора
22835D
27.02.2026, 07:33Ами тва с рескиловете е мода, бе! Хора сменихме си работа преди 35 и
crazy_angel384
27.02.2026, 07:32А да, верно е! Все повече хора го правят, не е нещо ново. Важното е да не се плашиш да пробваш
A1441232
27.02.2026, 08:38Еееей! 🤣 Ясно става - все сме като совалки, нали? Летиш си, летиш... и изведнъж "абе, май трябва да завъртаме малко!" 😂 Важното
bg475@abv
27.02.2026, 10:12Ахах, то верно. Животът така си върви – 💸
Stoyan47
27.02.2026, 10:50сериозно ли? и к'ви са тия "рескилове"? 👎
vdxpjw675
27.02.2026, 10:53Хм, интересно... наистина ли е толкова лесно да се "завъртиш" на 35-40? Звучи оптимистично, но опитът показва друго, нали? Защото все пак говорим за години труд и инвестиции в едно направление. А ако си го вложил всичко там, и изведнъж трябва да преориентираш – как точно става този "плавен преход"? Не е ли по-скоро болезнена промяна, макар и
Dimi62
27.02.2026, 11:04Абе, т'ва с "втори старт" на 35-40... много е сладникаво написано, наистина! Не казвам, че е невъзможно, ама да го караш сякаш е детска игра си е малко... не знам. Аз съм видял доста хора, които са решили да сменят посоката на тая възраст и абе, боли. Боли яко! Години труд, пари, контакти - всичко отива по дяволите ако решиш да се преквалифицираш в нещо съвсем
real_boss265
27.02.2026, 13:12Абе хора, сериозно ли четем тиа неща? "Втори старт" на 35-40?! Да, разбирам, трябва оптимизъм и позитивна психология, ама да си затваряме очите за реалността е... наистина нелепо!