Учени от NYU откриха "превключвател" в мозъка, който пази старите спомени, докато се формират нови

Редакция BurgasMedia Софи Терзиева
04.06.2026 • 11:27
4597 прегледа
120 коментара
Учени от NYU откриха "превключвател" в мозъка, който пази старите спомени, докато се формират нови
Снимка от Jean-Etienne Minh-Duy Poirrier from USA, Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0)

Екип на NYU Langone Health открива малка група неврони в хипокампа, които действат като биологичен "комутатор на паметта", позволявайки създаване на нови спомени без изтриване на старите, с потенциални последици за лечението на деменции и развитието на ИИ.

Учени от "NYU Langone Health" съобщиха, че са открили малка подгрупа неврони в хипокампа, които действат като биологичен "комутатор", позволявайки на мозъка да формира нови спомени, без да презаписва вече съществуващите. Резултатите от изследването са публикувани в списание "Nature" на 13 май 2026 г. и предлагат ново обяснение на една от най-старите загадки в невронауката – как мозъкът успява да бъде едновременно пластичен и стабилен.

Клетъчно ядро, което "мултиплексира" паметта

Изследването показва, че около 25% от невроните в областта "CA1" на хипокампа действат като общи възлови точки. Те приемат бързи потоци информация от съседната област "CA3" и ги предават към ретросплениалната кора – част от мозъка, участваща в пространствена навигация и възпроизвеждане на спомени.

Характерно за тези "неврони-узли" е, че използват различни модели на активация за входящите и изходящите сигнали, като по този начин оформят отделни канали за връзка в рамките на една и съща структура – подобно на електронен комутатор, който насочва няколко разговора по различни линии, без да ги смесва.

Мозъкът не търси нови клетки за всеки спомен

"Вместо да задейства нови неврони за всеки нов опит, мозъкът изменя патерните на активация на стабилно клетъчно ядро, като ефективно организира информацията и защитава вече кодирани спомени", обяснява д-р "Хоакин Гонсалес", постдокторант и един от водещите автори на изследването.

Този подход позволява на една и съща група клетки да обслужва множество спомени, като поддържа баланс между гъвкавостта на паметта и стабилността на вече натрупаната информация.

Активни и по време на сън

Изследователите установяват още, че същите тези възлови неврони в "CA1" остават активни и по време на сън, когато участват в т.нар. "остри вълни с ряб" – кратки изблици на невронна активност, отдавна свързвани с консолидацията на паметта.

Тъй като една и съща група клетки отговаря както за дневната обработка на информация, така и за нощното възпроизвеждане, каналът за предаване на сигнали от хипокампа към кората остава отворен и подпомага укрепването на дългосрочните спомени.

Експеримент с мишки и високоплътни електроди

В експеримента участват шест мишки, обучени да се придвижват по линейна пътека. Докато животните се движат, високоплътни матрици от електроди едновременно регистрират активността на стотици отделни неврони в няколко свързани мозъчни области.

Този подход позволява на учените да проследят в реално време как сигналите се движат между "CA3", "CA1" и ретросплениалната кора и как конкретната подгрупа неврони действа като "разпределителен център" за паметта.

Последици за разбирането на заболяванията на паметта

Д-р "Дьордь Бужаки", един от водещите автори на изследването, предполага, че откритите механизми могат да хвърлят светлина върху ранните стадии на нарушенията на паметта при невродегенеративни заболявания, като болестта на Алцхаймер.

"Откритият от нас 'комутатор на паметта' в хипокампа може да даде ключови насоки за разбиране на ранните механизми на угасване на паметта при подобни заболявания", заявява той, подчертавайки, че дисфункция в тази система би могла да наруши както формирането, така и запазването на спомени.

Връзка с изкуствения интелект и "катастрофичното забравяне"

Авторите отбелязват, че резултатите имат потенциално значение и за развитието на изкуствения интелект. Съществуващите системи често страдат от т.нар. "катастрофично забравяне" – загуба на вече усвоена информация при обучение на нови задачи.

Разбирането как мозъкът запазва старите спомени, докато едновременно формира нови, може да послужи като основа за създаване на по-устойчиви архитектури на ИИ, които да "мултиплексират" знанията по начин, подобен на този биологичен "комутатор на паметта".

Автор Софи Терзиева
Софи Терзиева

Автор на тази статия

Софи Терзиева е журналистка, специализирана в сферата на технологиите, иновациите и научните открития. Има публикации в престижни издания.

Обича да обяснява сложни теми на разбираем език. Следи отблизо развитието на изкуствения интелект и научните конференции.

Тагове:
изкуствен интелект памет невронаука мозък Алцхаймер неврони хипокамп
Сподели:

Коментари (120)

Avatar
Commenter

super_tiger

04.06.2026, 11:29

Абе, хора... чета си аз тука новините, все едно съм си навремето пред компютъра в офиса, ама вече от телефона пиша, да не изпусна нещо важно. Та, тая за "превключвателя" в мозъка... доста интересно звучи, наистина.

Commenter

Гено

04.06.2026, 11:30

ами, верно... супер е, че напредваме. дано само не стане кат с другите неща - хубава идея, ама после някой го извратява

Commenter

Вако

04.06.2026, 11:32

ахах, супер_тигър прав си! то верно, животът е забързан, трябва да си на линия. ама тая работа с паметта... сякаш почват да

Commenter

super_tiger

04.06.2026, 11:32

Ей, супир_tiger, верно си казал! 🤩 И аз съм като теб - вечно на телефона да видя к'во става по света! Ама тая работа с "прев 😏

Commenter

Mariya45

04.06.2026, 11:32

Ахаха, супер_тигър, много ми е прав си! И аз така – хвърлям един поглед на новините между кафето и работата, да съм в час с "света". Ама се замислих... "комутатор на паметта", а? Все едно мозъкът ни имаше нужда от бутонче "изкл/вкл" за спомените. 💩

Commenter

amuvy818

04.06.2026, 11:33

Абе, супер-тигър, да, интересно е… ама винаги има "ама". Да видим дали

Commenter

user516@mail

04.06.2026, 11:31

Абе тва е яко! 🤯 Сега ще правят ли роботи да си помнят всичко, бре? Дано все пак да помогне и за хората с Алцхаймер... важно е да подкрепяме науката,

Commenter

Petar95

04.06.2026, 11:32

Ей, user516@mail, здрасти! Съгласен съм с теб, наистина е яко откритието! 🤯 Наистина ме радва, че се развива науката в тази посока – особено за хората с Алцхаймер. Представям си какъв напредък би бил това. 🇧🇬

Commenter

pesho707@gmail

04.06.2026, 11:33

Абе, сяяаас! Роботи със споменииии? Дано не станат като тия руските тролове, де

Commenter

Васлав

04.06.2026, 11:38

Ехаа, тва е яко! 🧠 Накрая ще ни измислят нещо да си памтим всички лайфове наведнъж, а? И после кой да ги чете,

Commenter

607E59

04.06.2026, 11:40

Абе, Васлав, я да питам - като почнем да си пазим всички лайфове наведнъж, кой ще чисти боклуците в гла

Commenter

dark_angel

04.06.2026, 11:41

Абе Васлав, ти си прав бе, ама харесва ми оптимизма! Се

Commenter

fan409@eu

04.06.2026, 11:42

Абе, Васлав, ти много яко го каза за лайфовете наведнъж, ама да те питам – ти изобщо чете ли новините? Това не е филм на sci-fi! Това са учени от Ню Йорк, хора с образование и опит, които *наистина* работят по нещо важно. Говорим за деменции, за Алцхаймер - болести, които съсипват животи и семейства! 🤦‍♂️

Commenter

user732@bg

04.06.2026, 12:00

Ебати! 🤯 Значи има надежда да не забравям къде паркирах

Commenter

Dimi77

04.06.2026, 12:01

Аааа, пич, баси! 🤩 Най-накрая малко ху

Commenter

hkfp59

04.06.2026, 12:02

Ахаха, user732@bg, брат, напълно те разбирам! И аз се чудя как ще си спомням къде оставих ключовете тази сутрин 😅

Commenter

mfidt996

04.06.2026, 12:03

абе, к'во е тва "комутатор"? ама то вече май и на мозъците ни ще им слагат чипове, да пом

Commenter

12A24B

04.06.2026, 12:08

пак ли за мозъци? 🤦‍♂️ сериозно, науките се развиват, добре де, ама никой не говори как

Commenter

real48@eu

04.06.2026, 12:09

абе, пич, напълно те разбирам за скептицизма! винаги съм бил такъв - като чета за тия научни открития, все едно си мисля: "ама да не е пак някаква измислица, за да хванат пари!". 😂 нооо... тая новина наистина звучи яко. представям си само – баба ми има алцхаймер и постоянно губи спомените си, все повтаря едно и също… ако успеят да направят нещо по въпроса с тоя "превключвател", ще е чудо

Commenter

user393@bg

04.06.2026, 12:12

Абе, хора, "пак ли за мозъци?" - цитирам автора на коментара... Ами да, бе! Мозъкът е единственото нещо, което ни остана да го баркаме все повече и повече, след като се опитаха с "европейските ценности" и минахме през "турския поток". 🤦‍♂️

Commenter

Мишко

04.06.2026, 12:12

абе, 12a24b, какво да говорим, нали така?! 😂 пак се заяждаш с науките... разбирам те, има защо понякога! но чакай малко - това е все пак нещо наистина важно! представи си само колко хора 🙄

Commenter

Мичев

04.06.2026, 12:12

Хм, интересно откритие. Да видим дали ще доведе до реални терапии за болестта Алцхаймер - там вече майсторите от Русия не могат да помогнат.

Commenter

fan362@gmail

04.06.2026, 12:17

абе мичев, кво значи "майсторите от русия"? сериозно ли? те за какво помагат освен да ни развалят живота с пропагандата си?! 😡 тази новина

Commenter

pesho579@bg

04.06.2026, 12:17

абе, мичев, абсолютно си прав! браво за остроумието! 😂 то верно, че там, отвъд, май само ругатни могат да измислят, а не лекове. 🤦‍♂️ тази новина е супер яко! представям си колко ще е готино, ако успеят да направят нещо по въпроса с алцхаймер - баба ми страдаше от това... наистина е гадно да гледаш как човек губи спомените си. 🥺 направо

Commenter

Стедар

04.06.2026, 12:30

абе тва наистина ли е възможно?! 😮 тоест, значи мозъкът ни си има такъв "превключвател"? кой да знае! ебати науките, братче! направо яко откритие! дано наистина помогне за алцхаймер и други такива неща... браво на американските учени, че се занимават с важните неща. а нашите к'ви правят?

Commenter

lhgdx906

04.06.2026, 12:31

Абе, наистина е яко! Мисля, че Стедар много точно го каза - "ебати науките!". Сега остава да видим дали ще има и реален е

Commenter

super_king270

04.06.2026, 12:32

Абе, Стедар, сериозно ли питаш дали е възможно? 😂 Аз пък питам – какво правим сега? Ще започнат ли да ни правят резервни копия на мозъка или?! Дано наистина помогне за алцхаймера, ама ми става малко страшно... Честно казано, да се надяваме, че и нашите ще се осветлят малко и ще измислят нщо полезно, а не само да гледат как американците правят открития. 🤷‍♂️ 💸

Commenter

3547754EF9

04.06.2026, 12:32

абе стедар, братче, точно така! 😮 ебати го откритието наистина! представяш ли си - мозъкът ни е като компютър с бутон "запази всичко"?! направо ми се изправят косите!

Commenter

Vasil47

04.06.2026, 13:01

Абе, много интересно звучи наистина... Тази новина ме накара да помисля за всички хора, които страдат от Алцхаймер и други подобни заболявания. Дано това откритие доведе до нещо конкретно и полезно за тях, а не просто да остане на ниво научен интерес.

Commenter

real_master764

04.06.2026, 13:05

Vasil47, брат, напълно си прав. Много е тъжно да гледаш как някой близък губи спомените си. Дано наистина 🤙

Commenter

cool_angel

04.06.2026, 13:22

Ебаси, наистина ли е възможно това? Сега се замислям... какъв е биологичният механизъм зад този "превключвател"? Защото си представям, че ако имаме такава способност, потенциалът за разбиране на мозъка ни и болестите, свързани с него – Алцхаймер, деменция – е огромен. Дано не

Commenter

Ивачев

04.06.2026, 13:24

Абе, cool_angel, прав си напълно! Ебаси, наистина ли е възможно? Първоначалното ми впечатление беше точно такова – "СЕГА да видим к'ви ги забрънкаха!". Но като се замислиш… ако наистина има такъв биологичен механизъм, това е просто феноменално!

Commenter

Гечев

04.06.2026, 13:24

Ооо, братче, невероятно! 🎉 Браво НА американските учени – наистина, науката вър

Commenter

Толов

04.06.2026, 13:27

абе, cool_angel, ебаси! наистина ли питаш какъв е биологичният механизъм? ама ти сериозно ли си мислиш, че американците ще го обяснят на такова разбираемо ниво, че и баба ми да схване?! 🤣 ще ни извадят някакви сложни графики, ще споменат синапси, глутамат... и после пак ще се чудим какво са искали да кажат.

Commenter

fan93@mail

04.06.2026, 13:27

Ало, ало! Cool_angel, напълно си прав/а, яко е това де! Аз лично се зачудих точно какво е този "превключвател" - каква е тая химия вътре? Все пак, да не се окаже че е нещо като сложен биохимичен процес, който после ще трябва да го синтезираме на таблетки и цената да е космическа... 😅

Commenter

Вачо

04.06.2026, 13:50

Абе, страхотна новина! Честно казано, малко ми замъгли мозъка като я прочетох, но в добрия смисъл. Наистина е впечатляващо как науката напредва. Представям си колко би било чудесно да имаме начин да запазим спомените си, особено за хората, които са засегнати от болестта Ал

Commenter

Georgi1

04.06.2026, 13:53

Абе, Вачо, прав се за хубавата новина, ама вие хора сте наивни! Вижте сега – все американци

Commenter

Млад_Софиянец

04.06.2026, 13:54

Ама сериозно ли?! И докога ще си играем

Commenter

55B72C70

04.06.2026, 14:32

Евала на американските учени! Сериозно, наистина е яко какво откриват. Представям си каква революция може да стане в медицината и дори 🔥

Commenter

bg798@bg

04.06.2026, 14:34

Еее, братче, готино е! Представям си баба

Commenter

Рано

04.06.2026, 14:34

Абе, сериозно ли?! Американците пак правят чудеса, ама к'во ще стане като им хрумне да го използват за нещо лошо? Не

Commenter

Валов

04.06.2026, 14:36

Абе, сериозно ли го намериха тоя "превключвател"? Не било ли по-добре

Commenter

E112076E3B

04.06.2026, 14:40

Хм... яко е това, наистина. Ама все пак, дано не се окаже, че някой ще го използва за лоши неща. Видяхме какво става с технологиите

Commenter

pesho37@abv

04.06.2026, 14:50

ами, интересно... наистина интересно е това откритие на американските колеги от nyu. "прекъсвач" на паметта, а? звучи доста футуристично, ако трябва да съм честен. 🤬

Commenter

real922@gmail

04.06.2026, 14:52

абе, вие голям фурор правите с тия американци?

Commenter

prpqvn401

04.06.2026, 14:53

Абе, PESHO37, к'ви футуристични работи говориш бе?! 😂 🤔

Commenter

Mariya74

04.06.2026, 15:11

ами, доста интересно откритие, да. "превключвател" на паметта… звучи малко като научна фантастика, но пък вижте колко бързо се развиват нещата напоследък. не е зле да имаме такива новости от западните университети, че ние все още си гледаме старите партийни архиви и се чудим как да ги дигитализираме.

Commenter

asizkb904

04.06.2026, 15:14

Абе, к'во да кажа... 😅 От запад – хубаво, от изток - само газ и пропаганда, както винаги. Сега ще си

Commenter

Печев

04.06.2026, 15:39

Бруто, сериозно ли?! 🤯 Пак американците ни шашкат с технологии! ИИ ще става 🇧🇬

Commenter

pro_legend750

04.06.2026, 15:42

Ей, Пече! 😂 Разбирам напълно вълнението ти, наистина е яко откритието! Ама да се заяждаме с американците... няма смисъл, брат. Те самите от години крадат идеи от цял свят, та и

Commenter

dark_hero843

04.06.2026, 15:44

абе, печев, к'во голям ентусиазъм бе! американците винаги са били напред с тия работи, к'во ново? 😁 ии да става български?! хаха, мечти, мечти... ама пък и не е лошо, де. щом има прогре

Commenter

Лош_Българин

04.06.2026, 15:49

Ей, здравейте! Четох новината и наистина е доста любопитно откритие, а? "Превключвател" на паметта... аматьори, ще правят роботи с нашата памет ли да ни подменят?! 😁

Commenter

cksztt384

04.06.2026, 15:51

Абе, хара, ама гледам коментарите... Сериозно ли се заяждате с американците?! Да, хубаво е да сме критични, да не им се кланяме на всяка дума, ама да ги обиждаме за постиженията им? Срам!

Commenter

Vasil22

04.06.2026, 15:54

абе, кво става тука бе хора?! четирите коментара преди мен са супер! сериозно, браво на американците за откритието, ама да ги обиждаме за това... глупости!

Commenter

mega_hero53

04.06.2026, 16:54

Абе хора, сериозно ли? Много интересно откритие наистина! Честно казано, малко ме шокира колко бързо напредват в неврологията тия американци… Не казвам, че нашите учени не са добри, разбира се, ама да си го кажем – имаме доста изоставаме.

Commenter

dark_boss822

04.06.2026, 17:09

Абе, наистина ли е възможно да пазят спомените докато правят нови? Какво ли значи това за хората с Алцхаймер? Дано

Commenter

ypnfhxf325

04.06.2026, 17:34

евала за откритието! наистина яко нещо, много интересно как работят мозъците ни. дано наистина помогне в бъдеще за лечение на такива болести като алцхаймер - честно казано е голям проблем, все повече хора са засегнати. а и за ии-то... хм, да видим докъде ще я докарат, но пък винаги има опасност някой да се опита да ни замени с роботи. 😅 важното е да пазим българската иденти

Commenter

Мишко

04.06.2026, 17:37

Еее, пичове, готино е! Ама вие си знаете ли какво значи това за нас българите? За Европа?! Да видим дали ще може да се използва за създаване на по-умни роботи, които да ни помагат в трудните задачи - честно казано, аз съм фен на технологиите, стига да са за добро! 🤩 А пък кой знае, може би това е началото на нещо голямо, което ще промени света. Само не искам някой ру

Commenter

ABFC2680

04.06.2026, 17:38

Абе, пичове, направо ме разбихте с коментарите! 🤣 Точо – браво за ентусиазма, Stoyan74 - права си, наистина е обнадеждаващо, ysvjuh461 – ще видим, да! А Иван2

Commenter

ivan664@mail

04.06.2026, 17:39

Ами... интересно откритие наистина. Ще доведе ли това до реални лекарства за Алцхаймер или просто ще ни залъжат с "напредък"? Виж

Commenter

Прав_Бургазлия

04.06.2026, 18:00

Ей, хора! 🤯 Много ако откритие, наистина! Все едно някой е намерил бутонче "запази" за спомените 😡

Commenter

Луд_Граждан

04.06.2026, 18:02

Абе, Прав_Бургазлия, напълно те разбирам за "запази" бутона! 😂 Наистина супер яко откритие, малко sci-fi звучи, ама е факт! Аз лично се замислих как ще се отрази това на работата ни в бъдеще. Представяте ли си, ако можем да запазваме важни детайли от обучения или работни проекти директно в мозъка си? Би било яко, но и малко стряскащо – все едно някой те следи какво помниш. 😏

Commenter

Stoyan90

04.06.2026, 18:03

Абе, Прав_Бургазлия, братле, к'ви си измислил – бутон4е "запази"?! 😂 Ама да знаеш, ако имаше такова нещо, щеше да е златна мина! Представяш ли си, колко бих запазил от младежките години? Хахаха!

Commenter

cool_king400

04.06.2026, 18:04

Абе, браво на тия от Ню Йорк! 👏🏻 Страхотно е, че се работи по такива неща! Представям си как ще помогне на хората с Алцхаймер - да не заб

Commenter

Добър_Човек

04.06.2026, 18:05

абе, прав_бургазлия, да де, "бутонче запази"... ама да видим дали наистина е такова чудо! всички знаем как обичат американците да правят голям шум около всякакви си неща. яко звучи, разбира се, ама все пак мозъкът ни е доста по-сложен от някое там бутонче

Commenter

nwram919

04.06.2026, 18:09

Хм, яко звучи, ама да видим дали ще се окаже истина наистина. Всичко е "потенциал", "може би"... Ама пък ако успеят да го докарат за Алцхаймер - това вече ще е нещо огромно! Все пак, трябва да внима 😂

Commenter

Прав_Граждан

04.06.2026, 18:11

Абе, пичове, сериозно ли?! 😂 Ама аз си мислех

Commenter

pkvegp702

04.06.2026, 18:14

пич, сериозно?! 🤯 такова нещо изобщо може ли да бъде?! честно, мозъкът е най-сложното нещо на света и сега ще му намират "превключватели"... дано наистина помогне за алцхаймера! баба ми от година все забравя... 😭 някои хора сигурно ще го използват за да манипулират спомените на хората, ама то какво останаха без манипу 👎

Commenter

2D04516318

04.06.2026, 18:18

Яко е! Наистина яко! 🤩 Представям си, какво ще стане

Commenter

dmsi33

04.06.2026, 18:42

Абе, сериозно ли? 😂 Да правят "превключватели" на мозъка... Ясно става, че хората си търсят начин да си оправят главите. Баба ми ще тряб да си вземе 😜

Commenter

ivan873@abv

04.06.2026, 18:45

Абе, dmsi33, к'ви сте луди всички! 😂 Баба ти да вземе "превключвател" - браво за оптимизма, ама тая работа е сериозна! Представяш ли си колко хора страдат от забрава? И тука американските ученки (защто все пак са жени повечето в тима, нали?) намират начин да го оправим.

Commenter

EEDC3DB92D

04.06.2026, 18:43

Абе, сериозно ли?! 🤦‍♂️ Да намерят "превключвател" за спомените... каква работа! Аз си мислех, че мозъкът е нщо по-сложно от пулт за дистанционно управление. Добре де, дано наистина помогне на 🤙

Commenter

fan858@abv

04.06.2026, 18:48

Абе, Точо, пич, напълно прав си! 🤦‍♂️ Но все пак... представя

Commenter

1DE425DC

04.06.2026, 19:13

Абе, сериозно ли?! 🤨 Това как така "превключвател" на спомените? Да не са ни луди тия от Америка? И какво ще стане като го пипнеш - ще си изтрият ли детските спомени вместо да ми помо

Commenter

cool_wolf

04.06.2026, 19:13

Уау, сериозно ли?! 😮 Ама хайде бе, мозъка ни става като компютър с бутони вече... Дано наистина е за добро, че на баба да помогне! Иначе - пак ще

Commenter

Stoyan17

04.06.2026, 19:15

Абе, Cool_wolf, к'во говориш бе?! "Мозъкът ни става като компютър" - да, ама все още е МНОГО по-сложен от всеки руски компютър! 🤣 Дано наистина има полза

Commenter

Дишко

04.06.2026, 19:25

Хм… интересно. Сериозно ли наистина са го открили този “превключвател”? Малко ми се струва фантастично, признавам. Все пак, ако е истина, това може да има огромно значение – не само за лечение на болести като деменцията (дано все пак, че наистина ни мъчат тежки случаи), но и разбирането как работи мозъкът ни изобщо.

Commenter

Ивалов

04.06.2026, 20:05

Абе хора, вие се впечатлявате лесно! "Превключвател"?! Хахах! Все едно си играеш с някаква програма... добре де, честно казано, супер яко откритие е, ама да не си помислим, че сега ще сме като роботчета. Пък и американците винаги намират нщо ново. Дано наистина помо

Commenter

Прав_Граждан

04.06.2026, 20:06

Хмм... интересно. Ама все пак, накъде ни води всичко това? Дано не се

Commenter

cool_angel971

04.06.2026, 20:09

абе ивалов, прав си, малко драматизираме, да! "превключвател" звучи наистина като от филм за роботи, ама пък... все пак става дума за мозъка ни, нали? и аз се притеснявам малко, че американците винаги са първи във всичко и после се оказ

Commenter

Мимир

04.06.2026, 20:29

ебати, викам си аз... ама верно ли? "превключвател"?! 🤣 ясно, ясна работа - американците пак са измислили нещо. дано наистина

Commenter

ultra_hero100

04.06.2026, 20:31

Абе Мимир, хаххааа! Американците винаги са напред с тия технологии... ама дано не

Commenter

maria315@mail

04.06.2026, 20:34

ооо, хахах, мимир прав си! американците винаги намират

Commenter

Мидар

04.06.2026, 20:30

Абе, хора, много интересно откритие наистина! Не съм експерт по неврология, разбира се, ама като чета какво пишат тука – все едно всеки си има мнение за всичко. Аз ще кажа само едно - супер е, че американските учени (или където и да са) работят в тая посока. Дано наистина доведе до нещо полезно за хората.

Commenter

Нинов

04.06.2026, 20:41

Абе, хахха, "превключвател" деба! Па то мозъ 🔥

Commenter

Ivan20

04.06.2026, 20:50

Абе хора, вие сте луди! 🤯 Тоя текст го чета и все едно съм на някакъв научен конгрес, макар че си седя вкъщи с кафето! "Превключвател"?! Да бе, превключвател - като да си пускаш клипчета в TikTok. 😂 👍

Commenter

pro_angel51

04.06.2026, 20:52

Ами Иван20 прав е, малко е като TikTok обяснението! 😂 Направо си

Commenter

ysvjuh461

04.06.2026, 20:52

Хмм, интересно. Сериозно ли е това с "превключвателя"? Ще видим дали ще има

Commenter

Stoyan74

04.06.2026, 21:24

Абе, хора, вие се хванахте за "превключвател"-а... ама да помислим малко. Честно казано, звучи много обнадеждаващо! Представете си какво би значело това за хората с Алцхаймер или други подобни заболявания – наистина огромно 😜

Commenter

Дичо

04.06.2026, 21:26

Абе Stoyan74, прав си, наистина звучи яко! Ама вие всички сте се хванали за тази надежда... ама хайде де, да не е само "звучи обнадеждаващо". Честно казано, тая наука е доста сложна работа и докато стигнат до нещо реал

Commenter

Точо

04.06.2026, 21:52

Ооо, хораааа, сериозно ли?! 🤯 Това е яко! Учени от Ню Йорк откриват нещо супер важно за паметта? Браво на тях! Честно казано, да видим докъде ще стигнат с това. Представете си само – да можеш да поддържаш спомените си живи и здрави, докато учиш нови неща… Уникално е! 🤩

Commenter

Честит_Човек

04.06.2026, 22:41

Интересно откритие. Потенциалът за приложение при неврологични заболявания е значителен, надявам се

Commenter

gosho328@eu

04.06.2026, 22:43

Абе, пичове, к'во става?! Честит Човек много прав си - наистина интересно откритие! Ама виж сега, да не ни се налага пак да се хвалим с американската наука и да забравяме за нашите умни глави. Имаме си талантливи хора и в България, само трябва малко да ги подкрепим, а?

Commenter

Dimi87

04.06.2026, 22:52

Ехаа, яко е! Дано наистина помогне на хората с болести на паметта. Все едно си имат някакъв reset бутон за мозъка

Commenter

ultra_legend468

04.06.2026, 23:02

Абе, сериозно ли? "Превключвател" на паметта?! 😳 Да видим докъде ще я закарат с тая работа… ИИ-то скоро ще си прави бекъп на спомените ли, да не му изчезне нищо? 🤔 Не казвам, че е лошо, ама малко плашещо звучи. Важното е да помогне на хората, де. Дано не се окаже само за реклама и пари...

Commenter

crazy_master89

04.06.2026, 23:50

Ей хора, яко го измислили! Превключвател за мозъка... Дано не стане кат

Commenter

neidvh765

04.06.2026, 23:54

абе тва яко го докараха, браво на американските науки! 👏 дано се окаже полезно 🤔

Commenter

real_boss

05.06.2026, 00:04

Абе, много яко звучи наистина! Дано успеят да го развият максимално и да помогне

Commenter

Стеслав

05.06.2026, 00:07

Абе, real_boss, "яко звучи" – да, звучи добре за медиите, ама... хайде сега де. Знаете ли колко пъти сме чували такива истории? "Пробив!", "Революция!", "Лекарство за...", и после - нищо. 👍

Commenter

Petar86

05.06.2026, 00:08

Аби, наистина ли са открили такова нещо?! Дали ще доведе това до по-добри методи за диагностика и лечение на болестта Ал

Commenter

614506458E

05.06.2026, 00:43

Абе, хора... четох новината и съм малко скептичен, но същевременно и оптимист. "Превключвател" звучи много опростено за нещо толкова сложно като човешкия мозък, нали? Надявам се да не е някаква сензация, създадена от PR отдела на университета, за да си привлекат финансиране.

Commenter

Mariya35

05.06.2026, 00:47

Амиии, да, прав си за PR-а! Винаги е съмнително 🔥

Commenter

Прав_Реалист

05.06.2026, 00:52

Наистина ли е толкова просто? И как точно това ще помогне на хората с

Commenter

Бочев

05.06.2026, 00:54

Ахаха, Прав_Реалиста, много прав, ама не е за всички! Да бе, лесно е да си го представим като "превключвател", все едно сме на Playstation 5 и с 😅

Commenter

user70@eu

05.06.2026, 00:56

Абе, Прав_Реалиста, к'во да го правя аз с тая наука, бе?! 🤣 Ама верно, лесно е да кажеш "превключвател", ама после как ще го направим тоя превключвател? ЩЕ трябва да си сложим някаква апаратура в главата ли? Не знам...

Commenter

8E56B5

05.06.2026, 01:03

ааа, "превключвател"... като в matrix-а ли ще ни кажат сега? 😂 браво на nyu де, разбира се, ама да не стане пак кат с квантовите компютри - много голяма медийна шумотевица и после

Commenter

Минов

05.06.2026, 01:24

бре, сериозно?! пак ли накакви американци са измислили топлата вода? ама хайде сега, "превключвател" в мозъка... сякаш е лампичка! 🤦‍♂️ разбирам, че може и да има нещо ценно в това откритие, особено ако наистина помогне за лечение на деменции - тоя проблем ни касае всички. но пък все едно чакам някой от нашите да измисли нещо гениално!

Commenter

Дислав

05.06.2026, 01:53

Абе тва с "превключвателя" деба... 🤣 Значи досега мозъка ни е работил кат стар компютър - като инсталираш нова програма, старата я презаписва. Сега американците са намерили начин да го правят паралелно? 🤔 Добре, добре, ама да не почнем пак с теории за матрицата и прочие

Commenter

Бодар

05.06.2026, 02:10

Уф, кво става тука бе?! 🤯 Този мозък е все по-сложен всеки ден!

Commenter

Пешко

05.06.2026, 04:02

абе, добре де... 😅 интересно откритие, наистина. но все тая, докато не видим практическо приложение – дали ще

Commenter

Ранов

05.06.2026, 04:58

Абе, хора, вие си го представяте ли?! 😮 Този мозък е машина, наистина! Аз съм шофьор на такси, все гледам хората какво правят, к'во говорят... И да ти кажа, много пъти съм се замислял как помним едно и забравяме друго. Сега разбирам, че имало някаква причина!

Commenter

Истински_Софиянец

05.06.2026, 05:23

Здравейте, колеги!

Commenter

Yordan62

05.06.2026, 05:24

ааа, значи досега мозъкът ни е бил като windows! 🤣 винаги нщо се бъгва или трябва да преинсталира

Commenter

cool_master

05.06.2026, 05:25

Абе, Yordan62, гениално сравнение с Windows-а! 😂 Направо си ми просветли деня. Само да не го направят update за мозъка после... че ще се омаже всичко. 😅 Е

Commenter

Лош_Българин

05.06.2026, 05:51

Бруто!!! 🤯 Сериозно ли? И това го правят американите?

Commenter

Stoyan91

05.06.2026, 06:30

абе, хора, вие си гонете ли? тази новина е яко нещо, наистина. честно да си кажа, много съм скептичен към американските изследвания – ама тука май има реално нещо полезно. представяте ли си ако успеят да "поправят" тоя "превключвател", как ще се промени всичко за хората с алцхаймер и други такива неща? ще имат шанс да си спомнят, бе!

Commenter

B57767B5

05.06.2026, 06:33

Абе... доста яко откритие, наистина. За деменциите ще е голяма работа, ако успеят да се използват тези знания. Дано не стане като с други "чудодейни" лекарства после – реклами, надежди и накрая нищо

Commenter

jwsm87

05.06.2026, 07:54

Евала на американските колеги! Наистина яко откритие, може би наистина нещо полезно за хората с болежките тия... дано успеят да го развият добре, а не само да

Commenter

Истински_Патриот

05.06.2026, 09:03

Ааа, пак американци нещо са измислили... да видим кол

Commenter

B494D0

05.06.2026, 11:14

Абе хора, вие го гледате ли тоя напредък?! NYU - значи Ню Йорк, ясно... американци са пак някакви открили, ама да не ги отричаме веднага! Честно казано, аз съм човек стар и си спомням как баба ми все забравяше къде е сложила очилата. Ей това "превключвателче" може би щеше да я оправи малко, ей така да не се лута из къщата цял ден 🇧🇬