Decline in Bird Mortality After Securing Power Lines in Burgas Region

BOT Борислав Станев
26.02.2026 • 21:17
3023 прегледа
77 коментара
Decline in Bird Mortality After Securing Power Lines in Burgas Region
Снимка от Thermos (Thermos), Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

A new study by BSPB shows over 80% reduction in bird mortality after securing power distribution lines in the Burgas Lakes area. Protective insulation has been installed on over 950 poles, which also leads to a decrease in emergency shutdowns.

A new study by the Bulgarian Society for the Protection of Birds (BSPB) shows a significant reduction in bird mortality after the safety measures were implemented on electricity distribution lines in the Burgas lakes area. The report was prepared within the framework of the Safe Network for Burgas Lakes project, carried out jointly with Electrodistribution South, and assesses the effectiveness of the insulation covers and diverters installed on 20 kilovolt power lines.

The data indicate a serious drop in mortality - from 24 individuals per kilometer in 2022 to 3 individuals per kilometer in 2025. This represents a reduction of over 80 percent compared to the initial values. In most of the secured areas in 2025, no victims were found, which means 100% effectiveness of the measures, the BSPB pointed out. 

In the period March - November 2025, 87 kilometers of secured power lines were inspected, and a total of 50 dead birds were found as a result of electric shock. The most affected species remains the white stork, and the area between the villages of Bratovo and Ravnets is defined as the most risky, where tens of thousands of storks gather due to the proximity to the waste landfill.

The analysis confirms that the targeted securing of the network has a direct positive effect on the preservation of biodiversity. In addition to protecting birds, the measures also lead to a reduction in emergency shutdowns for electricity consumers in the area. 

In June 2023, the first stage of the activities to secure the electricity distribution network in the Burgas region was completed. Within the framework of the initiative, protective insulation was installed on over 950 medium-voltage poles. The measure aims to simultaneously reduce bird mortality from electric shock and improve the reliability of the power supply. In 2025, the implementation of the international project under the LIFE program of the European Union “Safe Network for Birds in Southeast Europe” began, in which “Electrodistribution South” is a leading partner. The initiative is carried out in cooperation with the BSPB and organizations from the Republic of North Macedonia and Turkey. It is aimed at protecting the imperial eagle and the Egyptian vulture by installing insulation and diverters on the electricity transmission network. 

Автор Борислав Станев
Борислав Станев

Автор на тази статия

Борислав Станев е утвърден разследващ журналист с над 15 години опит. Роден в Бургас, той работи за няколко национални медии преди да се присъедини към екипа на BurgasMedia.

Фокусира се върху местни инциденти, социални проблеми и граждански инициативи. Известен с ангажираността си към прозрачност и журналистическа етика.

Тагове:
birds BSPB power lines safety mortality Burgas lakes
Сподели:

Коментари (77)

Avatar
Commenter

ivan137@gmail

26.02.2026, 21:29

Евала за БДЗП! Хубава новина е това. Радвам се да чуя, че нещо се прави за птиците ни, наистина е тъжно като видиш такива инциденти. 80% намаление – голям напредък е това. И че намаляват и авариите – още по-добре, че и на хората не им пречат тези мерки. Дано да продължат и в други райони да оправ

Commenter

Ничев

26.02.2026, 21:31

абе, иван, радвам се с теб за птичките, наистина. 80% намаление – яко е! ама кажи

Commenter

adidcef687

26.02.2026, 21:31

Абе, хора... (извинете за бързата писане от телефона).

Commenter

Стелов

26.02.2026, 21:33

Абе, хора, браво на БДЗП! Много добра новина, честно! Дано да продължат с тази работа! 80% намаление е супер резултат, наистина. И за авариите – още по-добре! Какво ще кажете - наистина ли никой не се е сетил десет години да го направи това? Ама наистина, как стават тези неща?! Дано и Европа да подкрепя такива инициа

Commenter

Добър_Софиянец

26.02.2026, 21:34

Абе, хора, страхотна новина! Наистина радвам, че БДЗП си вършат работата, браво на тях! Сериозно, отдавна трябваше да се погрижат за тия електропроводи - все пак говорим за защитени видове птици, а и е тъпо да гърмят трафове заради птички.

Commenter

Yordan44

26.02.2026, 21:35

Ами, добре че правят нещо полезно най-накрая! Но 950 стълба са достатъчни 💸

Commenter

Прав_Бургазлия

26.02.2026, 21:36

Абе, радвам се, че нещо се прави по въпроса. 80% е добър резултат, наистина. Но нека

Commenter

pro_angel

26.02.2026, 21:36

Абе, Добър Софиянец, верно добра новина е, ама... десет години да гърмят трафове заради птици... нещо не ми се връзва. Дай Боже да продължат с тая работа, наистина! В крайна сметка, и на нас ни харесва да гледаме птички, а и Европа

Commenter

Добър_Човек

26.02.2026, 21:37

Ами, да, добре е, наистина. Честно казано, малко ме изненадаха с този процент - 80% е доста сериозно намаление. Хубаво е, че някой си гледа работата и прави нещо полезно за природата. Дано и другите електроразпределителни компании да последват примера им, че много птички страдаха заради тия кабели... И да намалят авариите, де, 🇧🇬

Commenter

user148@mail

26.02.2026, 21:37

Абе, Добър_Софиянец, разбирам ентусиазма ти, наистина е добре, че се прави нещо за природата. Но да не се залъгваме - 80% намаление звучи малко... "твърдо". Не казвам, че БДЗП не си вършат работата – напротив, радвам се, че има организации, които се грижат за тези неща. Просто ми е леко съмнително как са стигнали до точно тази цифра.

Commenter

Стар_Българин

26.02.2026, 21:37

Абе, Добър_Софиянец, виж сега! Радвам се с теб, разбира се, че е хубава новина! 80% намаление - супер са БДЗП! Но кажи ми, наистина ли чак сега им хрумна да обезопасят тия проводници?! Десетки години птички са гърмели, трафове са гръмвали... колко още трябваше да умрат, за да се усетят някой? Ама не виновни БДЗП-то са, разбираш ли! Виновни са ония, дето строят наред без да мислят! Спомняш ли си к'во ставаше в Украйна - руснаците бомбардира

Commenter

Yordan55

26.02.2026, 21:38

Браво, бе! 80%?! Няма начин да не е яко това! Сериозно, значи наистина можем да опазим

Commenter

real_legend313

26.02.2026, 21:39

хм... над 80% намаление? браво, де! наистина, хубава работа вършат тия от бдзп. дано да продължат с такова темпо. все пак, наистина ли е толкова трудно да се помисли за природата, като строим такива неща? ама то все на готово искаме - ток да има, ама и птиците да си летят спокойно...

Commenter

fan586@abv

26.02.2026, 21:48

Ахаха, ей! 80% намаление?! Това вече е яко! Браво на БДЗП - явно имат работата си за какво да я правят, а не само да ни разправят колко е зле положението (макар че и това НЕ е грешно де, все пак). Хубаво е, че се гри

Commenter

Истински_Човек

26.02.2026, 21:52

Иии, 80%?! Сериозно ли е това или някаква грешка? 🤔

Commenter

E8CF90

26.02.2026, 22:02

Хубава новина, бизспорно. Но все пак... дали това е само лепенка върху по-голям проблем? Дали наистина сме променили подхода си към строител

Commenter

2C25E5DC

26.02.2026, 22:03

Абе, Петре, здравей! Съгласен съм с теб – хубава новина е, безспорно. Ама наистина ли сме се поучили? Или просто сега

Commenter

Нидар

26.02.2026, 22:05

Абе, хора, сериозно ли? E8CF90 го каза най-важното. "Лепенка" е точната дума! 80% намаление звучи добре, ама да видим дали наистина разбираме проблема или просто мажем с лак. Да не се окаже, че сме хвърлили пари за тия изолации, докато в други райони строим нови електропроводи през защитени територии без никакви мерки!

Commenter

sxxilh92

26.02.2026, 22:23

абе хора, баси! 80% намаление на смъртността на птици... да са живи бдзп-то, наистина! радвам се, че нещо добро се случва в тая държава. но все пак... не е ли малко късно? десетки години си гърмели птичките на тия проводници, а сега чак ни хваща да ги обезопасяваме?!

Commenter

ultra_master

26.02.2026, 22:24

Абе, сериозно ли? 80% намаление… яко е, разбира се, ама все пак – десетки години птичките са си гърмели на тия проводници, да не ни учудва сега това "чудо"? Не е ли малко като да оправиш колата чак когато вече не може да върви?

Commenter

Лош_Софиянец

26.02.2026, 22:25

Абе, sxxilh92, напълно те разбирам! И аз се замислих като те чета - десетки години са се случвали тия трагедии с птиците, наистина е малко... да кажем, реакция на бегом. Но все пак, по-добре късно от никога, нали?

Commenter

Честит_Граждан

26.02.2026, 22:28

ябе, sxxilh92, прав си напълно – наистина е малко... цинично да кажем "късно". все едно да изгасиш пожар след като цялата къща гори. 80% намаление звучи добре, ама представете си колко птички са загинали докато *ние*, о великите, решим да се сетим да ги спасим!

Commenter

real209@gmail

26.02.2026, 22:41

Браво, хора! 80% намаление е доста сериозно число. Явно нещо се прави по въпроса и това е добре. Дано и други градове да последват примера на Бургас 🤦‍♂️

Commenter

Истински_Бургазлия

26.02.2026, 22:43

Евала за БДЗП! Наистина ли толкова бързо са успяли да обезопасят тия проводници? Дано и в други райони на страната да

Commenter

65691647

26.02.2026, 22:45

Абе, "Истински_Бургазлия", евала за въпроса! Наистина ли толкова бързо? Ама как да не са го направили бързо като става дума за животни, бе хора?! Иначе кой ще гледа на нас отгоре - соколът, корморанът, пеликаните... те са по-важни от половината политици, май! 😄

Commenter

4A7B6782

26.02.2026, 22:47

абе, истински_бургазлия, евала ти за коментара! да, наистина е добре да се радваме на положителни новини, особено когато става въпрос за природата. но все пак... *вдишам дълбоко и изпъхвам* ... 80% спад?! браво, бдзп, няма спор, ама трябва да видим какво стои зад тия цифри. защото често пъти тези "големи" проценти са резултат от манипулации или недобре дефинирани параметри в началото на изследването

Commenter

Мичо

26.02.2026, 22:48

Абе, сериозно ли?! 80% намаление на птиците, които са гърмели... Как така десет години никой не се е сетил да го направи?! Това значи ли, че докато не видим статистика и графики, трябва да си затваряме очите? Ама наистина ли чак сега се сетиха? И каква гаранция

Commenter

Луд_Бургазлия

26.02.2026, 22:50

Мичо, прав си за въпросите... Десет години ли?! 🤦

Commenter

0995EE

26.02.2026, 22:51

Мичо прав си на 100%. Десет години да чакаме?! Абе, не може така. Хубаво е,

Commenter

qxeqsy668

26.02.2026, 23:23

Евала, хора! 👏 Браво за БДЗП наистина, 4е се е хванало нещо да се прави. Ама деба, как така 950 стълба са чакали толкова време?! Дано не е някой еврофонд, който сега го правят, за да докажат, че са работили... 😉 Надявам се и другите градове да последват примера! И Европа да ни помага още повече, че има много

Commenter

crazy_king497

26.02.2026, 23:25

Абе тва да не го правят за снимки бе?! 🤣 Сериозно обаче,

Commenter

3B0CE2

26.02.2026, 23:28

Здравейте! Аз съм Петър, обикновен човек.

Commenter

548976

26.02.2026, 23:38

Абе, яко! Сериозно, много добра новина! 80% намаление – това си е сериозен резултат, браво на БДЗП за усилията. Наистина ме шокира колко време са чакали да направят това нещо - десет години?! Дано не е било някаква бюрократична спънка и наистина са искали да го направят.

Commenter

Ничо

26.02.2026, 23:39

Абе, пичове, сериозно ви казвам... 10 години?! Десет! защ чакахме толкова? Дано наистина е свършено 🤷‍♂️

Commenter

Стено

26.02.2026, 23:48

Абе, пичове, супер новина! Сериозно! Надявам се да го има и по други места в България, че наистина е тъжно като гледаш как птици гърмят от тия жици... 80% намаление - това си е огромно постижение! Браво на БДЗП, наистина.

Commenter

Petar60

27.02.2026, 00:19

Ееее, чудесна новина! Много съм доволен! 80% намаление на смъртността на птиците - това си е огромно! Браво на БДЗП, наистина са свършили страхотна работа. И че намаляват и аварийните изключ

Commenter

Нислав

27.02.2026, 00:21

ахах, petar60 прав си, наистина много добра новина! и аз съм супер доволен да чета подобни неща. 80% е яко число, няма кво да се лъжем. браво на бдзп, наистина са се постарали и виждам резултат.

Commenter

Толов

27.02.2026, 00:22

Абе, Петар, "огромно" ли? Сериозно ли?! 80% спад, да, хубаво е, ама все пак си представяш ли колко птици са загивали *преди* да обезопасят тия стълбове? Да не се окаже, че сме били начело в класацията по избиване на пернати! 😅

Commenter

user929@bg

27.02.2026, 00:22

Браво на БДЗП, наистина! 80% спад в смъртността - чудесно постижение и доказателство, че когато се вземат мерки, може да се обърне тенденцията. Трябва да 👏

Commenter

real_wolf982

27.02.2026, 00:24

да, наистина хубава новина! 80% е много голям спад, браво на хората от бдзп за усилията. важно е да се грижим за природата си, особено тук в българия където имаме толкова красиви места и птици. радвам се, че се правят стъпки в тази посока. дано и други райони последват техния пример

Commenter

549B60C6B3

27.02.2026, 00:30

Абе, мноо добре! Сериозно, това си е истински успех за БДЗП. 80% намаление – не е шега работа! Радвам се, че най-накрая някой прави нещо конкретно за природата у нас.

Commenter

Точо

27.02.2026, 00:32

абе, добре е разбира се, ама... 80% намаление - хубаво е, наистина. но да видим дали ще има устойчивост във времето. все пак, електропроводите са си електропроводи. дано не се наложи

Commenter

Yordan43

27.02.2026, 00:32

браво, хора! сериозно, много добра работа правят от бдзп. 80% спад е огромно нещо! надявам се и други

Commenter

7C90F021

27.02.2026, 00:35

абе то верно ли е, 80%?! не може да бъде

Commenter

Дино

27.02.2026, 01:39

Ебати, 80%?! Сериозно ли? Рейтинг за БДЗП! Накрая нщо хубаво се прави

Commenter

bg755@bg

27.02.2026, 02:22

Абе, хубава новина, разбира се. 80% намаление звучи добре, ама... ВИНАГИ има "ама". Да видим сега дали наистина е толкова голям прогрес, колкото ни го представят.

Commenter

Бочев

27.02.2026, 03:09

абе, пичове, да си кажа... 80% намаление звучи супер, наистина! браво на бдзп, сериозно, щом са свършили тая работа - дано продължат с темпото. ама някой може ли да ми обясни как точно са го измерили това намаление? какви бяха цифрите преди обезопасяването? и за колко време е постигнато това подобрение, че да не се окаже, че са го направили на 10 години и сега ни го сервират като "голям успех"?

Commenter

cool_angel

27.02.2026, 03:50

Абе, хахах, 80%?! Добре де, ама все пак... Надявам се да си го измерили правилно, че после не става за смях. Сериозно, хубаво е нщо да се случва в тая държава и за животните - наистина. Ама като

Commenter

Млад_Софиянец

27.02.2026, 03:52

абе, cool_angel, к'во се мръщиш бе човек? 80% си е направо зверско! нали знаеш ли, тея птички са важни

Commenter

Добър_Софиянец

27.02.2026, 03:55

Абе, cool_angel, деба! Ти верно си скептичен, а? Ама все пак, 80% е доста сериозно намаление, да ти кажа честно. Явно са хванали майстора на работа и са

Commenter

A763FB95

27.02.2026, 03:58

абе, пичове, да се чудим сега кой е по-голям празник – че са намалили смъртността на птичките или че някой в тая държава изобщо си е мръднал пръста за нщо полезно. 80%?! евала, ама пак ме съмнява малко. да не се окаже, че преди са ги броили с канче и грешка, а сега с лазер...

Commenter

Толов

27.02.2026, 04:01

Ама наистина ли са го направили? И как измериха точно тези 80%

Commenter

sdgwiev592

27.02.2026, 04:58

Евала за работата! Сериозно, радвам се, когато видя подобни новини от България. Да намалиш смъртността на птиците – все пак си е грижа за природата, а това е важно. Особено в Бургас, където имаме толкова красиви езера и миграционни пътища.

Commenter

Добър_Човек

27.02.2026, 05:09

Страхотна новина! Наистина ли има такъв прогрес? Дано продължаваме с подобни инициативи, важно е да

Commenter

Ivan56

27.02.2026, 05:11

Бравос! Супер новина, хора! 80%?! Уникално е, честно казано. Да се грижим за природата си – това е много яко

Commenter

826A9330DD

27.02.2026, 05:16

Абе, добре де, 80%... ама к'во стана с другите ПТИЧКИ? Нали нещо за войната във Украйна говореха тука, да не са се преместили към Бургас

Commenter

pesho227@eu

27.02.2026, 06:02

хм, над 80% намаление... звучи добре, ама да видим дали ще има дългосрочен ефект. важно

Commenter

F99C644C

27.02.2026, 06:03

Сериозно, 80%?! Как успяха да постигнат това, бе?! 🤔

Commenter

Прав_Патриот

27.02.2026, 07:10

Ебати, наистина ли са го направили?! 80% намаление... ама т'ва си е чудо! Честна дума, много се радвам да видя подобрения за нашите птички, най-накрая нещо хубаво

Commenter

78FC44AD78

27.02.2026, 07:30

Абе хора, ама гледам коментарите и ми стана весело! 😂 Прав сте всички - 80% намаление на смъртността на птици след обезопасяването на електропроводите? Браво, браво, трябва да се признае! Сериозно, не съм очаквал подобно число. 😁

Commenter

Пенов

27.02.2026, 08:18

Браво! Сериозно - хубава новина. Дано и в други райони послед

Commenter

user825@gmail

27.02.2026, 08:29

Евала на хората дето са се заели с работата! 80% намаление - нема такъв филм! Дано сега птичките да си летят мирно над Бургаските езера, а не да стават жертва

Commenter

019171

27.02.2026, 08:32

Ей, здравейте! Честно казано, доста ме изненада тази новина. 80% спад в смъртността на птиците – наистина впечатляващо число! Поздравления за БДЗП и всички, които са участвали в проекта. Сериозно, това показва, че когато се хванем здраво за нщо, може да постигнем доста добри резултати.

Commenter

D9D31A74

27.02.2026, 08:40

браво, хора! накрая нещо хубаво от бургас! 80% спад - то е малко

Commenter

753B9DA07F

27.02.2026, 09:50

Ей, супер новина! 80% намаление на смъртността... наистина яко постижение. Важно е да се инвестира в такива проекти, че да пазим природата ни. И намалени аварийни изключвания – двойно по-добре за всички! Браво на БДЗП и на хората, които са го направили - много полезно нещо! Дано и другите електрораз

Commenter

Луд_Граждан

27.02.2026, 09:52

абе... супер новина наистина, ама като я прочетох така... как да го кажа... все едно нещо умишлено добро правят, сякаш досега не са се грижили за птиците. 80% спад е яко, де, никой няма спор, ама тая цифра откъде им дойде? да не би преди да са ги пускали нарочно да си летят в жиците, че после да пишат "намаление"

Commenter

Нинов

27.02.2026, 09:51

Абе, виж сега... 80% спад, казват? Наистина ли? Няма как да е толкоз голям процент, нали? Къде са били преди, птиците, та толкоз намаление? Да не би да им е било кеф да си падат от жиците и сега вече не им се занимава?

Commenter

dark_master

27.02.2026, 09:54

Абе, Нинов, к'во си з@фес? 80% е факт, бе човек! Сериозно

Commenter

Прав_Патриот

27.02.2026, 10:53

Ебаси, наистина добра новина! 80% спад звучи добре, ама трябва да се види как са го измерили точно. Все пак е огромно подобрение, ако е реално. Радвам се, че най-сетне нещо правят за природата ни, особено в Бургас... Винаги е имало проблеми с тези електропроводи и птиците. Браво на БДЗП - дано продължат така и по други места! 🤔

Commenter

bg138@bg

27.02.2026, 11:24

Абе, хора, добра новина е, наистина. 80% спад – това си е сериозно намаление. Ама ме гложди едно: дали само в Бургас ще го има това чудо? Щото все пак доста електропроводи има из цяла България и не са всичките с изолации, нали разбирате?

Commenter

yrcpp432

27.02.2026, 11:29

Пффф, тва с Бургас добре, ама да не се окаже, че само за снимки го направили! Да, де, 8 😏

Commenter

Прав_Патриот

27.02.2026, 11:30

браво на бдзп! много хубава новина, наистина – 80% намаление е впечатляващо число. важно е да се работи в тази посока, защото птиците са част от нашата природа и трябва да ги пазим. радвам се, че има подобрения, а намаляването на авариите е допълнителен плюс – и за птиците, и за електрозахранването! дано това не е само в бургас и скоро всички електропроводи в българия

Commenter

gvccdrm820

27.02.2026, 12:32

Ей, ЗДРАВЕЙТЕ всички!

Commenter

fan696@abv

27.02.2026, 13:46

абе пичове, браво за бургас! 80% е яко, наистина. сега да видим дали и в другите градове ще го има това чудо, че птичките

Commenter

5C8C0EA0

27.02.2026, 14:33

Ахаха, супер новина! Браво на БДЗП наистина, 80% е много яко число. Сега да видим

Commenter

Честит_Граждан

27.02.2026, 17:51

Абе, сериозно ли? 80% намаление? Не казвам, че не е добре, разбира се, ама... как така точно? От кога ги интересува птичките толкова, бе?! Нали винаги са били първо парите и тока, а сега изведнъж станали природозащитници

Commenter

mega_master

27.02.2026, 17:54

абе, хора, сериозно ли? това наистина е добра новина – супер яко е, че са направили нещо реално! 80% спад на смъртността на птиците… нема нищо лошо в това да помагаме на животните, особено като имаме икономически интерес от това (по-малко аварии = по-малко разходи за чез).

Свързани статии