Сеульские ученые создали «аварийный выключатель» CRISPR, который останавливает бактерии без разрезания ДНК

Редакция BurgasMedia Софи Терзиева
11.05.2026 • 16:11
3139 прегледа
83 коментара
Сеульские ученые создали «аварийный выключатель» CRISPR, который останавливает бактерии без разрезания ДНК
Снимка от Ernesto del Aguila III, NHGRI, Wikimedia Commons (Public domain)

Команда Сеульского национального университета разработала новый «биоконтрольный ключ» на базе CRISPR, который необратимо отключает ГМО-бактерии с помощью редактирования оснований, не повреждая спираль ДНК.

Исследователи из Сеульского национального университета представили новый тип системы биологической изоляции генетически модифицированных бактерий, которая необратимо блокирует их жизнедеятельность путем редактирования ДНК без разрезания двойной спирали. Этот подход может изменить стандарты биобезопасности для промышленных и терапевтических микроорганизмов.

Генетический «аварийный выключатель» без разрыва ДНК

В статье, опубликованной в журнале «Nucleic Acids Research» в мае 2026 года, команда описывает систему eEGM — «editing-driven essential gene multiplex inactivation» (мультиплексная инактивация жизненно важных генов путем редактирования), модуль для многократного отключения жизненно важных генов через редактирование оснований.

Новая платформа использует каталитически неактивную версию CRISPR-Cas9, известную как «dCas9», слитую с ферментом цитидиндезаминазой. Вместо создания двунитевых разрывов в ДНК — процесса, который может дестабилизировать геном и вызвать нежелательные мутации — система выполняет точные изменения отдельных нуклеотидов в стартовых кодонах ключевых генов, тем самым необратимо останавливая синтез соответствующих белков.

«Данное исследование предлагает принципиально новую стратегию для точного и необратимого контроля жизнеспособности микробных клеток путем редактирования оснований», — подчеркивает профессор Сан У Со, ведущий автор-корреспондент публикации. «Мы убеждены, что эта технология обладает сильным потенциалом в качестве платформы биобезопасности следующего поколения».

Механизм основан на «перепрограммировании» стартовых кодонов ATG в нефункциональные альтернативы. Таким образом, ученые образно «выключают кнопки питания», без которых бактерии не могут производить жизненно важные белки. После кратковременного индукционного сигнала произошедшие генетические изменения фиксируются и не требуют постоянного присутствия редактирующего аппарата.

Многократное нацеливание снижает риск «сбежавших» бактерий

Одна из классических слабостей биоконтрольных систем — появление так называемых «беглецов»: редких мутантных клеток, которые умудряются избежать уничтожающего механизма и продолжают размножаться.

Команда из Сеула решает эту задачу путем одновременного воздействия на три различных жизненно важных гена, расположенных в независимых биологических путях: «holA», «ftsB» и «dfp». Этот мультиплексный дизайн резко снижает вероятность того, что клетка «выживет» за счет случайной мутации во всех затронутых точках.

Результатом является частота «побега» бактерий на уровне 10⁻⁸ или ниже в течение часа после кратковременной индукции — значение, которое соответствует критериям Национальных институтов здравоохранения США для надежных систем биоконтейнмента (менее одного «беглеца» на 10⁸ клеточных единиц).

Система eEGM демонстрирует также высокую переносимость: она была успешно протестирована на нескольких различных штаммах «E. coli» — лабораторном MG1655, промышленном W3110 и пробиотическом Nissle 1917 — без нарушения экспрессии инженерных генов, которые эти бактерии были спроектированы нести.

Значение для индустрии и медицины

Классические системы «kill switch» на базе CRISPR-Cas9 убивают клетки путем разрезания ДНК, но этот механизм часто приводит к нецелевым повреждениям, активирует механизмы репарации и создает сильное селективное давление. Со временем это может способствовать отбору мутантов, которые преодолевают блокаду и снижают надежность биоконтроля.

Альтернативные стратегии, основанные на CRISPRi, используют «глушение» генов без прямого редактирования — это снижает токсичность, но делает эффект обратимым: при исчезновении репрессирующего сигнала бактерии могут восстановить нормальный рост.

Модуль «eEGM» занимает промежуточную позицию: он гарантирует необратимость, сопоставимую с системами, разрезающими ДНК, но при значительно более низкой базовой токсичности, близкой к подходам CRISPRi.

Авторы видят широкие возможности для применения в производстве биотоплива, биоразлагаемых пластиков и других биопродуктов, где генетически модифицированные микроорганизмы работают в крупных биореакторах, а также в разработке живых биотерапевтических препаратов — например, пробиотических бактерий, которые доставляют лекарства или модулируют микробиом в организме человека. В таких случаях критически важно предотвратить неконтролируемое размножение или долгосрочное закрепление модифицированных штаммов.

Исследователи подчеркивают, что до практического внедрения необходимы дополнительные тесты в сложных экологических условиях, чтобы проверить стабильность и предсказуемость системы вне лаборатории. Тем не менее, «eEGM» уже утверждает редактирование оснований как многообещающий инструмент для программируемого и долгосрочного биологического сдерживания инженерных микробов.

Автор Софи Терзиева
Софи Терзиева

Автор на тази статия

Софи Терзиева е журналистка, специализирана в сферата на технологиите, иновациите и научните открития. Има публикации в престижни издания.

Обича да обяснява сложни теми на разбираем език. Следи отблизо развитието на изкуствения интелект и научните конференции.

Тагове:
микробиология CRISPR генетически модифицированные бактерии биобезопасность редактирование ДНК eEGM базовое редактирование
Сподели:

Коментари (83)

Avatar
Commenter

Ivan94

11.05.2026, 16:17

хмм, интересно! това звучи доста обещаващо за биотехнологиите. все пак, важно е да се види как ще се прилага на практика и дали няма непредвидени последствия. надявам се, че ще има строг контрол

Commenter

cool_master

11.05.2026, 16:19

Абе Иван94, ти си прав за контрола, разбира се! Но тва е МНОООГО яко развитие! 🤯 Представяш ли си как може да го приложим тук, в България? Да речем, ако има някакви проблеми с нещо подобно... поне да имаме "авариен ключ"! Сега всички се правят на големи разбирачи, ама истината е, че тая технология може да реши много неща. Ама гледай

Commenter

F4D770

11.05.2026, 16:20

Абе, к'во значи "авариен ключ"? 😅 Дано не е като тия

Commenter

real_tiger

11.05.2026, 16:20

абе, вие нормални ли сте бе?! "надяваме се на строг контрол"?! ама какво да го правят, като последното нещо, което ни интересува е безопасността на хората, а само да хвърлят пари за глупости! да не би някой руснак да ги плаща зад кулисите, ей? сериозно ви казвам, трябва да се внимава с тези технологии, че ще си докараме бели после. и дано не стане като в няко 😡

Commenter

Ивачев

11.05.2026, 16:20

Здравейте

Commenter

dqrdvz353

11.05.2026, 16:21

а? базово редактиране? звучи добре, де... дано не стане

Commenter

EA38EE

11.05.2026, 16:23

Абе хора, к'во се панирате? Да, добре е, че напредваме технологично, ама пък все едно ни пробутват някакви хазартни игри с живота! "Дано не стане" - браво на човека, дето го е каза 🤦‍♂️

Commenter

lfaeb51

11.05.2026, 16:23

Абе, dqrdvz353, "дано не стане"?! Честно ли? Тоя наивник! Да, звучи добре на теория, ама вижте какво пише real_tiger - човекът е прав! Всичко това с генното редактиране ми буди подозрения. Знаете как си е в тая държава – правим глупости, после се сърдим. А и кой знае... може да има някакви интереси зад гърба на тия учени. Не казвам, че са лоши хора, ама все пак!

Commenter

Стар_Граждан

11.05.2026, 16:24

А? Базово редактиране... деба! 🤣 ЯСНО, ясна работа - корея пак правят някви хитри

Commenter

super_legend

11.05.2026, 16:25

абе dqrdvz353, да, звучи добре на теория... ама кво ще стане ако някой го използва за зли цели? ама то винаги е така с тия технологиите. от една страна - супер полезно, от друга - кой знае какви последствия може да има

Commenter

fxygw308

11.05.2026, 16:25

еее, dqrdvz353, к'ви сте всички такива песимистички? "дано не стане"... бас държа, че ще стане! и то нщо яко, ако го разберат правилно. сега я да видим тия корейци как са го измислили, ама хайде де, все пак – технологиите вървят напред, какво искате? да си стоим с лопатите ли 💩

Commenter

iosl537

11.05.2026, 17:39

Абе хора, к'во стаа тука? Генни бактерии, ключове... Звучи малко страшно, ама пък и интересно. Дано е нещо полезно наистина, а не някой номер. Тря 🤦‍♂️

Commenter

tztdnlb622

11.05.2026, 17:40

Ехее, iosl537 прав си, малко страскащо звучи наистина. Ама Васил е казал ключовото – развива се в добра посока! Представяш ли си ако успеят да го прилагат за нещо полезно? Да не говорим че Сеул винаги са били напред

Commenter

ixeysi287

11.05.2026, 17:42

Аби, iosl537 прав си напълно! К'во става с тия технологии? "Авариен ключ" за бактерии... сякаш сме във филм на ужасите, а не в лаборатория. 🤦‍♂️

Commenter

ivan154@mail

11.05.2026, 17:48

Евала на тия карейци! Сериозно, хубаво е, че се развиват технологиите в добра посока. БЕЗ да режат ДНК-то, ама пак спират бактериите... Как го правят тоя номер, интересно ми е много? Все пак, дано не се окаже, че някой руски хакер ще им го открадне и после да ни плачем! 😅 Не казвам, че

Commenter

mega_legend798

11.05.2026, 17:49

здравейте, ivan154@mail, прав сте да се замислиш за потенциалните рискове – винаги има "но" при тези технологии, нали така? имаше един период, в който се опитвахме да си представим бъдещето и как ще изглежда то, а сега гледаме новини като тази и... ами, не е съвсем както го очертавахме.

Commenter

Гечо

11.05.2026, 17:50

Абе, пичове, каква работа са свършили тия корейци, наистина!!! 🤯 Я си го помислете – спират бактерии без да режат ДНК-то! Това е все едно да изключиш компютър с бутон "изкл." и той да се изключи веднага, без да му трогваш харддиска! Нали разбирате колко е голям пробив това?!

Commenter

Бошко

11.05.2026, 17:50

абе печ, и аз така мисля! сериозно, корейците са супер! и без да режат днк-то - браво им на ума! 😂 дано наистина е безопасно, ама... знаеш си ти к'ви са

Commenter

pesho95@eu

11.05.2026, 17:53

Абе, ivan154, да си прав за "авариен ключ" и корейците - те наистина са машинка за технологии! 😅 Ама т'ва с руските хакери... знам си аз, знам си аз. Все нещо ще измислят, за да ни оплетат мрежата. Не казвам, че е лошо да сме предпазливи, ама не трябва и да се шашкаме в тоя

Commenter

Лош_Човек

11.05.2026, 18:08

А? Без рязане на ДНК? 🤔 Явно корейците са по-свестни от

Commenter

Рачев

11.05.2026, 18:09

А? Без рязане на ДНК... звучи малко твърде хубавичко да е

Commenter

Честит_Граждан

11.05.2026, 18:40

Хм, интересно откритие. Все пак е добре, че търсят начини за контрол над генетично модифицираните организми без да се правят драсти

Commenter

qwfsy668

11.05.2026, 18:44

Ех, Честит Граждан, Честито... ама вие хора наистина ли все още се притеснявате за "драсти"? Базисно редактиране било! Абе, като си купя хляб в магазина – той е генетично модифициран, зелето е генетично модифицирано, дори и

Commenter

esdxus718

11.05.2026, 18:45

Ааа, корея пак правят някви супер технологии! 🤣 Бацилите им явно са по-умни от наши

Commenter

pesho985@abv

11.05.2026, 18:48

Уау, наистина ли?! Без рязане на ДНК спират бактериите? Как е възможно из

Commenter

DD1F0717

11.05.2026, 18:51

Ами, пичове... странно ми е малко. Без рязане на ДНК? Трябва да има нещо друго, нали? Все пак, хубаво е

Commenter

Yordan62

11.05.2026, 18:52

Абе, хора, вие ли сте седнали да ме учудвате с корейски технологии?! Ясно е, че те винаги са били напред! Ние к'во правим? Още със старите си трактори ли сме?!

Commenter

Лош_Човек

11.05.2026, 18:49

Абе, наистина ли е възможно това? Без рязане на ДНК-то бактериите спират... Каква магия е тая? Дано е за добро, да не се обърка нещо после. Т

Commenter

ivan314@eu

11.05.2026, 18:50

Бах мамата, наистина ли е възможно?! 🤩 Тоя прогрес на южнокорейците е невероятен

Commenter

Petar24

11.05.2026, 18:57

Абе, хора, вие да сте разбрали изобщо какво пишем тука?! "Авариен ключ" за бактерии? Без рязане на ДНК-то, ама то как става това?! Звучи ми малко... не знам, умопомрачено. Дано не се окаже някой трик и после да ни излезят мутации по зъбите!

Commenter

Добър_Реалист

11.05.2026, 18:59

Абе, бе, Петре, тва да не е някаква нова руска измислица ли? 🤷‍♂️

Commenter

real_boss234

11.05.2026, 19:00

Абе, Petar24, ти си прав! Как може изобщо? Без рязане на ДНК-то?! Да не

Commenter

ivan865@eu

11.05.2026, 19:01

абе, петар24, кво се панираш бе човек? 😂 ама ти си прав да си внимаваш, винаги трябва. важното е да следят отговорно какво правят тез учени

Commenter

Иваслав

11.05.2026, 19:01

Ех, Петар, браво за въпроса! И аз съм малко скептичен да си призная. "Авариен ключ" - звучи като нещо от филм на ужасите, а не като научен прогрес, хаха! 😅 Нооо... корейците са доста умни хора. Не бих ги подценил. 😡

Commenter

dgiz791

11.05.2026, 19:02

Хмм, без рязане на ДНК ли? И как точно го постигат това? Просто ми е малко... съмните

Commenter

ivan338@bg

11.05.2026, 19:32

абе, сериозно ли? бактерии спират без да режат днк-то? 🤯 явно корея пак са ни надскочили! ама аз си мисля... дали наистина е толкова безопасно? все пак, технологиите са все по-сложни, нали? да не се окаже после, че сме си отворили кутията на пандора и ще ни нападнат супер-бактерии,

Commenter

Млад_Патриот

11.05.2026, 19:35

Оооо, вие хора сте малко параноични 😂 Ама кореяците са гении, няма спор! Супер яко откритие, наистина! Представяте ли си колко приложения може да има това?! 🤙

Commenter

Млад_Патриот

11.05.2026, 19:36

ама хахаха, сериозно ли? без рязане на днк?! колко безопасно

Commenter

Добър_Българин

11.05.2026, 20:08

Ааа, корея пак правят някви готини неща! 😅 Без рязане на ДНК-то... интересно ми е как точно работва тая технология. Звучи малко футуристично, да си призная. Все пак, добре е да има

Commenter

Бодар

11.05.2026, 20:50

Абе, кореяните винаги намират начин да ни впечатлят... 😅

Commenter

Честит_Софиянец

11.05.2026, 20:54

Ех... Бадар прав си, корейците са луди у главата, ама в добрия смисъл де. Винаги намират някаква технология да ни изненадат. Ама аз съм малко скептичен все пак. Да не се окаже после, че тоя "авариен ключ" има странични ефекти... 😅 Знаете какви са тия западняци и тия азиатци – винаги има някой номер. Надявам се да е за добро, де. Защото ГМО

Commenter

Mariya64

11.05.2026, 21:07

Абе, добре де... ама как точно спират бактериите тогава? Без рязане на ДНК-то - как по дяволите става тая магия? Дано наистина е безопасно,

Commenter

pesho430@bg

11.05.2026, 21:08

Ммм… ама наистина ли няма рязане на ДНК? Как го правят тогава, бе? 🤔 Дано да е за добро, все пак, трябва да се развиваме технологично, ама с мярка... Иначе Европа какво казва за та

Commenter

vzjt514

11.05.2026, 21:08

мда... "без рязане" звучи добре, ама все тая -

Commenter

pro_master441

11.05.2026, 21:09

Мдааа... "магия", викаш? Ами то все тая как го правят, важното е да работи! Честно каза 🇧🇬

Commenter

Добър_Граждан

11.05.2026, 21:11

Mariya64, бахти! И аз се замислих как по дяволите го

Commenter

real_tiger

11.05.2026, 22:17

ех, пак някакви нови технологии... хубаво е де, че се развиват нещата. ама все тая, докато не видим как ще го приложат на практика. "без рязане" звучи добре, ама винаги има уловки. дано не се окаже нещо опасно после. трябва да внимаваме

Commenter

dark_angel

11.05.2026, 22:19

Абе, real_tiger, прав си за уловките... винаги

Commenter

cool_wolf

11.05.2026, 22:19

дали това ново решение няма да окаже непредвидени последствия за околната среда? трябва ли по-голям

Commenter

C7EB0A

11.05.2026, 22:21

абе хора, споко! ама хайде де, да не сме някакви диваци, че да се плашим от всяка

Commenter

Дико

11.05.2026, 22:21

Ех, пак някакви нововъведения... Да видим докъде ще ни доведат тия "аварини ключове". Добре де, че спират бактериите, ама все тая – дано не се окаже после, че има странични ефекти. Виждали сме си ние и "чудодейства", които накрая излизат с по-

Commenter

real_boss

11.05.2026, 22:23

Айде сега пак някакви "чудеса" ни показват... Ама да видим как ще се отрази на здравето наистина. Че мн бързо станахме зависими от тия технологии, а после се чудим защо нещо не е както трябва. Иначе, хубаво е, че уж няма да режат ДНК-то, ама все пак... Дано има някакъв контрол

Commenter

Dimi27

11.05.2026, 23:20

Абе, баси... пак някакви ги измислят! Добре де, ЧЕ

Commenter

maria944@mail

11.05.2026, 23:23

Абе Dimi27, к'во "ЧЕ" значи тва бре? 😂 Сериозно ли се притесняваш да си изкажеш мнението? Ама виж сега, яко е, нали! Южнокорейците пак са ни надскочили. Браво им за иновациите, наистина. Все пак, малко ме е яд де... Защо ние не можем да правим такива неща? Да си го кажем - трябва да се стегнем, момчета! 👎

Commenter

Честит_Реалист

11.05.2026, 23:22

Ммм, интересно! Без разрязване на ДНК...звучи по-безопасно от стандартния CRISPR, това е факт. Да видим как ще се отрази на практиката и дали наистина

Commenter

Истински_Българин

12.05.2026, 01:21

Абе, здравейте на всички!

Commenter

super_legend95

12.05.2026, 01:42

Браво, Сеул! 👏 Страхотна работа! ДАНО тази

Commenter

Vasil80

12.05.2026, 01:42

Алоооо, хора! Браво на тия от Сеул – сериозно викааам! Да спират ГМО бактериите без да режат ДНК?! Това вече е яко, наистина! Честно казано, малко ме плашеха тия CRISPR технологии в началото, ама като го гледам как се развива, все по-добре става.

Commenter

B53E557D13

12.05.2026, 01:47

Абе, Василе, браво за ентусиазма! 🤣 И аз така мислех в началото за тая работа с CRISPR – все едно някакъв sci-fi филм гледам. Ама виж сега, и тия корейци правят чудеса... Това без рязане на ДНК наистина е голям плюс, ама пак ме е яд, че не сме ние първи, аааа! 😔

Commenter

ivan567@gmail

12.05.2026, 01:53

Аби, то хубаво, ама к'ви са тия ГМО бактерии изобщо? И за к'во ни трябва да ги спи

Commenter

Боно

12.05.2026, 01:55

абе, иване, прав си! къф аварийен ключ за бактерии? да не са ни готвили нещо? 😂 виж к'во

Commenter

crazy_master898

12.05.2026, 01:55

Ооо, Ивааан! 🤩 Абе, то ти си прав за въпроса, ама виж сега - тез ГМО бактерии се ползват в доста сфери, братле! В медицината, в земеделието... има такива, дето помагат да произвеждаме лекарства или пък да подобряваме добивите на реколтите. 🌾

Commenter

etdl480

12.05.2026, 02:57

Хм... интересно звучи, ама наистина ли е толкова безопасно? Няма

Commenter

3EAABCA748

12.05.2026, 03:02

Еее, пак някакви гении от Сеул... ама к'во ще правят тия бактерии като ги изключат, а? Ще се разбягат ли да си търсят нов дом? 😅 Не знам, не знам... добре де, хубава работа е, наистина. Само да не стане кат с другите "революционни" технологии, дето обещаваха

Commenter

cityfg604

12.05.2026, 03:06

абе, хораааа! видя ли какво правят тия корейци?! уникално е, наистина! ама вие се шегувате с бактериите ли? "ще се разбягат ли да си търсят нов дом?" - хахах, браво за хумора, пич! 🤣 но сериозно, това е революция! представяте ли си, че можем да спираме вредните бактерии *без* да тропаме днк-то? това е като да имаш бутон "изключи" на

Commenter

ealwq90

12.05.2026, 03:22

Хм, интересно... Да видим какво ще измислят сега с тая технология. Все пак трябва да внимаваме 🙄

Commenter

crazy_wolf

12.05.2026, 03:24

Абе тоя свят наобратно стана... Пак някви там гении измисля

Commenter

Честит_Софиянец

12.05.2026, 03:50

Абе, хора, сериозно ли? Пак нщо намислят! Ясно е, че технологиите напредват, ама малко страшно ми става... Дано не измислят нещо, дето после ще си го

Commenter

Georgi7

12.05.2026, 03:50

хм... любопитно е. дано е полезно в крайна сметка, а

Commenter

9831E829

12.05.2026, 04:19

Абе хора, сериозно ли четем за тия южнокорейци пак? 😂 Все нещо намислят! Добре де, хубаво е, ама к'во ще стане после? Да не ни докараме някакви супер-мутанти бактерии, които да ядат бетон и да си правят колонии в софийското метро... 😅

Commenter

djowqv486

12.05.2026, 05:19

Абе, сериозно ли? Без разрязване на ДНК?!

Commenter

xkgyacu635

12.05.2026, 05:20

Абе хора, вие разбирате ли к'во става тук?! Сериозно, без разрязване на ДНК?! Това е революция! Аз съм шокиран, наистина! Представяте ли си потенциала? Можем да контролираме бактерии по начин, който досега беше научна фантастика. И то – южнокорейците! 👏 Браво им, че инвестират в наука и технологии! Ние какво правим? Спорим за партийни постове и корупция…

Commenter

qwiiyf491

12.05.2026, 05:20

Абе, вие го гледате ли т'ва?! Южнокорейците пак са ни надскочили! Сериозно, как е възможно все тия да правят революция в науката? "Авариен ключ" за бактерии - какво значи това изобщо?! Да не им завиждаме, че имат мозъци и инвестират лимони в наука, а ние се бъхкаме с магистрали и корупция...

Commenter

kjopi938

12.05.2026, 05:48

Ебаси! Южнокорейците са яко напреднали, наистина! "Авариен ключ" за бактерии - звучи малко страшно, но пък и доста готино. Ама к'во ще стане ако този "ключ" се обърка? Да не се окаже, че сме си създали проблем по-голям от проблема... 😅 Все пак, хубаво е да има такива иновации, ама

Commenter

user105@mail

12.05.2026, 06:58

Абе хора, честно казано… малко ми е кофти да го кажа, ама пак Южна Корея водят играта, нали? Не е лошо де, хубаво е за човечеството като цяло – все пак може да има приложения в медицината и в производството на храни. Обаче...

Commenter

Лош_Човек

12.05.2026, 07:01

абе, user105@mail прав си напълно, к'вито са тия южнокорейци... винаги с нещо изненадват! и аз се замислих – все пак, колко безопасно е тва? казват "без разрязване на днк", ама наистина ли никой не е помислил какви други странични ефекти може да има? все едно пускаш нов софтуер без тестове - кой знае к'во ще се обърка по-късно.

Commenter

Милов

12.05.2026, 07:09

Абе, яко е тва де! Без рязане на ДНК - баси, прогрес има все пак

Commenter

pro_king

12.05.2026, 08:28

Абе хора, сериозно ли? Южните Корейци пак ни оставят в прахта... Не казвам, че нещо лошо правят – напротив! Идеята с тоя "авариен ключ" е доста умна и ако наистина работи без да прави поразии в ДНК-то, може да реши много проблеми. Представям си колко хубаво ще е за екологията, ако можем да контролираме бактериите, дето развалят почвата или причиняват болести по растенията.

Commenter

bg219@abv

12.05.2026, 09:38

Абе, пичове, яко тва с корейците! Сериозно, всеки път ме впечатляват. Тая работа с "авариен ключ" за бактериите звучи много добре, наистина. Това, че не режат ДНК-то е голям плюс – по-малко рискове, повече безопасност 😡

Commenter

9584F0

12.05.2026, 09:42

Аааа, кво става с нас? Пак някъде

Commenter

Дидар

12.05.2026, 13:09

Хм... интересно. Значи вече можем да "изключваме" ГМО бактерии без да ги режем? И защо точно Южна Корея са начело в 🤔

Commenter

mega_king256

12.05.2026, 14:40

Абе, вижте го т'ва! Сериозно, корейците пак правят нещо яко... Не казвам да завиждаме или пък да се сърдим (макар че малко ме е яд, че ние не сме ги измислили), ама наистина са напред с технологиите 👏

Commenter

vlkpns943

12.05.2026, 15:21

Ееее, пак корейците! Браво на тях, наистина са умни глави. Ами ние к'во правим? Дали и у нас ще има скоро подобни открития, или пак ще гледаме как другите ни изпре