Культура «айде, пройде» : чому болгари терплять біль, лікуються вдома і доходять до лікаря надто пізно

Редакция BurgasMedia Емилия Найденова
06.03.2026 • 13:07
3089 прегледа
69 коментара
Культура «айде, пройде» : чому болгари терплять біль, лікуються вдома і доходять до лікаря надто пізно
Снимка от Wesley Carter, U.S. Air Force, Wikimedia Commons (Public domain)

Від «пройде з чаєм і ракією» до самолікування з повною домашньою аптечкою – болгари масово відкладають огляди, терплять біль і доходять до спеціаліста аж коли справи виходять з-під контролю.

«Айде, пройде» – це не просто фраза, а ціла культура. При болю перша реакція часто не «записатись на прийом до лікаря», а «випити щось, намазатись, полежати». Доки є пульс, будуть мазати ракією, пити чай з «неідентифікованих трав» і клястися, що «не потребуємо лікаря». Біль не сигнал, а суперник – щось, що треба перемогти, а не почути. За цією нібито «здоровою сільською логікою» ховається статистика, яка не звучить ніяк романтично.

Профілактика? «Не потребую, почуваю себе здоровим»

Дані з національних досліджень є категоричними: велика частина болгар взагалі не доходять до профілактики. Згідно з різними джерелами, між 37% і 43% повнолітніх ніколи не ходили або не з'являлись на обов'язковий профілактичний огляд. Близько 2 мільйонів людей просто пропускають ці огляди рік за роком. Найчастіша відповідь чому: «не потребую, почуваю себе здоровим».

Офіційна інформація показує, що за даними НЗОК за один з останніх років близько 40% болгар не пройшли профілактичний огляд. І це трапляється на тлі постійних закликів до ранньої діагностики онкологічних, серцево-судинних і хронічних захворювань. Тоді як у багатьох європейських країнах профілактика є чимось природним, у нас вона сприймається майже як «екстра» – для людей, які «мають час» ходити по лікарях.

Самолікування: домашня аптечка як перша «швидка допомога»

Коли все-таки щось заболить, перша зупинка рідко кабінет лікаря. Дослідження показують, що двоє з кожних трьох болгар вдаються до самолікування. 61,5% опитаних визнають, що йдуть до лікаря аж після того, як «випробуване вдома» не спрацювало. Лише близько 19% шукають спеціаліста при перших симптомах.

Домашня аптечка – майже національний символ – 97,5% сімей мають підготовлений шкаф з ліками «першої необхідності». В ньому часто є все – від знеболюючих і антибіотиків до сиропів і крапель, що залишились від попередніх захворювань. 59% людей кажуть, що розраховують на натуральні засоби та трави, а 71% все-таки використовують і традиційну медицину – але часто за власною оцінкою. Майже у 68% траплялося замінювати виписані лікарем ліки на дешевші «такі ж», без консультації.

Біль як «нормальний фон»

Лікарі роками попереджають, що «чим довше є страждання, тим менше шанс на вилікування». В болгарській культурі, однак, біль – особливо хронічний – часто нормалізується. «Болить спина, але це в такому віці нормально», «Голова розколюється, але це від нервів», «Живіт мучить, але поп'ю чайку» – ці речення частина повсякденності.

Так люди місяцями і роками живуть з болями в суглобах, спині, голові, животі, не доходячи до обстежень. Коли нарешті заходять в кабінет, часто діагноз вже не «функціональний дискомфорт», а хронічне захворювання, зношення або запущена стадія хвороби, яку можна було б вилікувати набагато раніше. Біль, витерплений «по-геройськи», перетворюється на довше і дорожче лікування.

Гроші, недовіра та втома від системи

Культура «айде, пройде» не народжується у вакуумі. Вона спирається на реальні проблеми в системі охорони здоров'я та в кишені. За даними НСІ, домогосподарства витратили у 2023 році в середньому близько 610 лв. на людину на здоров'я – на 11,7% більше, ніж у 2022 році. Частка витрат на охорону здоров'я в бюджеті поступово зростає і досягає понад 6% від усіх витрат. Водночас Болгарія є однією з країн ЄС з найвищими прямими платежами від пацієнтів – особисті гроші на ліки, огляди та стоматологію серйозно обтяжують сімейний бюджет.

Приватний огляд у спеціаліста в багатьох містах коштує від 50 до 200 лв., а одна пломба може сягнути 150 лв. Для домогосподарства, яке ледве зводить кінці з кінцями, це реальна дилема: заплатити за огляд через «головний біль», чи почекати і подивитись, чи «саме не пройде». До цього додаємо й низьку довіру до системи – одне дослідження показує, що лише близько 37% болгар задоволені системою охорони здоров'я, у порівнянні з близько 57% в середньому для Європи. На цьому фоні «сам собі допоможу» звучить не лише як впертість, а й як захист.

Психічне здоров'я: «добре себе почуваю, просто втомився»

Цікава подробиця: коли оцінюють свій психічний стан, болгари масово кажуть, що «не мають проблем». В одному європейському дослідженні близько 80% болгарських учасників заявляють, що їх психічне здоров'я добре – другий найвищий результат в ЄС. Водночас психологи та психіатри фіксують більше випадків вигорання, тривожності та депресивних станів.

Лише один з кожних десяти опитаних шукає підтримки для свого психічного здоров'я. Інші справляються за добре знайомою моделлю: «стисну зуби», «немає часу розпадатись», «інші гірше». Знову культура «айде, пройде», але цього разу не при фізичному болю, а при емоційному виснаженні.

Парадокс: віримо лікарям, але приходимо до них пізно

Парадокс полягає в тому, що попри все люди все ще вважають лікарів найдостовірнішим джерелом медичних порад. В одному дослідженні 78% опитаних вказують на медиків як на найавторитетніший орган з медичних питань, а сім'я та близькі на другому місці. Інфлюенсери та політики – в кінці рейтингу довіри.

І попри це, більшість людей спочатку лікуються самі, а вже потім шукають професійну допомогу. Це співіснування між довірою та відкладанням пояснюється комбінацією факторів: звички з минулого, брак часу, занепокоєння з приводу витрат, страх «поганого діагнозу». Багато людей воліють не знати, ніж почути щось, що змінить їх життя.

Ціна «пройде»: довше, дорожче і болючіше лікування

У медичній статистиці ця культура перетворюється на тверді числа: пізно виявлені онкологічні захворювання, важкі ускладнення при хронічних хворобах, більше днів на лікарняному, вищі витрати на ліки. Близько однієї третини поточних витрат на охорону здоров'я беруть на себе безпосередньо домогосподарства, а щороку витрати на здоров'я зростають на нові відсотки. Іншими словами – «зекономлені» гроші на профілактиці часто повертаються як більший рахунок при запущеному захворюванні.

Біль, який «ми проковтнули», повертається у вигляді тривалішої терапії, більшої кількості обстежень, більших страхів. А й щось більш незмірне – як відчуття, що тіло нас «зрадило», не визнавши, що ми залишили його без своєчасної допомоги.

Як можемо вийти з «айде, пройде», не звинувачуючи людей

Легко звинувачувати людей, що «не ходять вчасно», але правда в тому, що зміни проходять через комбінацію більш доступної медицини, зрозуміліших повідомлень і малих особистих рішень. Жоден плакат не може компенсувати години очікування перед кабінетом, грубе ставлення чи непосильну таксу. Але є речі, які можна змінити:

  • спростити запис на прийом і зменшити зайві бюрократичні кроки;
  • говорити про профілактику простою, людською мовою, а не лише гаслами;
  • давати конкретні приклади, як рання діагностика зекономила час, гроші та біль;
  • нормалізувати пошук допомоги – і фізичної, і психічної – перш ніж ми будемо «на межі».

І на особистому рівні – змінити лише одну репліку. Замість «айде, пройде», сказати «айде, перевірю». Перевірити один біль, одну пляму, один вузол, одне безсоння. Це не робить нас слабкими чи іпохондриками. Робить нас трохи відповідальнішими за єдиний капітал, який не має дублікату – власне здоров'я.

Автор Емилия Найденова
Емилия Найденова

Автор на тази статия

Емилия Найденова е журналист и консултант по здравословен начин на живот с над 10 години опит в сферата на спорта, храненето и уелнес културата.

Завършила е специалност „Рехабилитация и кинезитерапия“, а след това се посвещава на писането и популяризирането на съвременни и достъпни решения за по-добро здраве.

В личния си блог и социалните мрежи споделя тренировки, рецепти и вдъхновения за активен живот.

Тагове:
психічне здоров'я профілактика рання діагностика система охорони здоров'я лікарі самолікування біль
Сподели:

Коментари (69)

Avatar
Commenter

Стар_Бургазлия

06.03.2026, 13:10

абе хора, к'во да кажа... нищо ново под небето! "ще мине" е българската философия, знам ли аз. навреме ли сме да си плащаме тока и парното – винаги. да отидем на лекар навреме? ами то чак пък за какво...

Commenter

Истински_Реалист

06.03.2026, 13:12

Абе, сериозно ли, това ли е най-големия шок?! И

Commenter

Mariya77

06.03.2026, 13:13

Абе, сериозно ли питат сега?! Да не би да са открили топлата вода? "Ще мине" - това май е национална черта, бе човек... ама за

Commenter

Yordan79

06.03.2026, 13:14

абе верно, стар_бургазлия, ама то и докато

Commenter

super_king621

06.03.2026, 13:15

Абе, Стар_Бургазлия, прав си до шия! 🤦‍♂️ Направо ми е яд като го чета това... "айде ще мине" - все едно ни е национален химн станало. Тока и парното навреме, да, де, защото глобалната компания ще ти изключи тока веднага, ама здравето? Ами то "чакай малко, утре ще се оправи"... докато стане беля

Commenter

pesho236@mail

06.03.2026, 13:27

Брутално е наистина! 🤦‍♀️ Точно така, всички го знаем, ама кой

Commenter

Добър_Патриот

06.03.2026, 13:29

Абе, наистина ли сме стигнали чак до тук? Защо продъл

Commenter

Stoyan73

06.03.2026, 13:30

Абе, сериозно?! "Ще мине" ли? 🤦‍♂️ Да ви попитам нещо - вие нормални ли сте бе хора?! Как така стигаме до там да чакаме тялото ни да крещи преди да отидем на лекар?! Това не е философия, това е проклятие! Само си представям какво ще стане като наистина се подхлъзне нещо… 🙄

Commenter

Ничев

06.03.2026, 14:11

Абе, май верно никой не иска да се лекува, че

Commenter

Petar55

06.03.2026, 14:13

Абе, Ничев, да не си прав за половин уста! Че верно, май никой не иска да си признае, че нещо го боли... ама не е само това, бе човек. Икономиката е трагична, пари нема, здравна система - пълен хаос! К'во да прави един нормален човек? Да се лекува с бабини деветини и да се надява на чудо ли?!

Commenter

ximg431

06.03.2026, 14:14

абе, ничев, к'во значи "май верно никой не иска"? тва вече е долно! ама

Commenter

user784@abv

06.03.2026, 14:31

ами... нормално си е за нас май. винаги сме били такива. дано поне ракията помага на

Commenter

Лош_Бургазлия

06.03.2026, 14:33

Бах мааа! Сериозно ли?! Ама как така така?! 🤦‍♀️ Все едно сме родени да страдаме и после чак да търсим помощ? Не може така, бе хора! Т

Commenter

gqjawlk129

06.03.2026, 14:40

Абе хора, кво става тука? Чета коментарите и все едно чета приказки на баба Яга! 😂

Commenter

Прав_Човек

06.03.2026, 14:42

прав си, gqjawlk129! 😂 и аз съм шокиран какви истории чета тука. се

Commenter

mega_king231

06.03.2026, 14:43

ооо, gqjawlk129, баси! 😂 то верно, коментарите са като приказките на яга! но е тъжно, пич, наистина. аз пък си мисля, че голяма част от това "айде ще 😂

Commenter

8168E9F2

06.03.2026, 14:43

Ама хайде бе, gqjawlk129! Баба Яга пане си имала принципи... а тука кво гледам? Всички се оплакват, ама никой да предложи решение?! Да не би да сме свикнали да страдаме и да се надяваме някой друг да ни оправи? Не е ли време да си поемем отговорност за здравето си, бе хора?! Аман от тази "айде ще

Commenter

pliwwy167

06.03.2026, 15:09

Абе, сериозно ли? Тоя текст яко МЕ накара да се замисля… Истината е, че много хора си мислим "ама нема нищо", докато не стане криза. Дали пък просто нямаме достатъчно доверие в системата или…? Не знам, ама определено трябва да сме по-отговорни към здравето си и да не чакаме да се сти

Commenter

Гемир

06.03.2026, 15:12

плиwwy167, прав си напълно. накара ме да се замисля доста текста. наистина е тъжна истина, че много често отлагаме посещението при лекар до последна минута, надявайки се, че "ще мине". и според мен наистина има доста причини за това.

Commenter

btdylwp945

06.03.2026, 15:19

Ммм... верно е тва за "айде ще мине". Все пак, важното е да сме здра

Commenter

gosho115@bg

06.03.2026, 15:23

Абе, тва с "айде ще мине" наистина ме дразни вече! 😡 Как може да сме толкова наивни, че да си ровим сами зъбите с една клечка за уши и да чакаме болката да ни убие, преди да посетим лекар?! Сериозно ли? Да не би да сме се родили със суперсила да издържаме на всякакви мъчения без последствия? 🤦‍♀️

Commenter

Mariya76

06.03.2026, 15:19

Ехаа, тоя текст е кат огледало, май... Айде да си гледаме

Commenter

pesho889@gmail

06.03.2026, 15:23

Абе, наистина ли? "Айде да си гледаме", казваш? И к'во, да продължаваме да си затваряме очите за проблемите, докато ни извадят от болница с линейка?! Малеее... Няма доверие в системата, ами като я рушим сами с тая философия "айде ще

Commenter

Лош_Човек

06.03.2026, 15:24

Абе, Марийке, да, верно е... кат огледало! 🤦‍♂️ Тоя текст ме накара да се замисля, че и аз съм си го правил мн пъти - "айде ще мине, няма нищо". Ама к'во да праим, хора сме си такива. Тъпо

Commenter

user223@abv

06.03.2026, 15:48

абе хора, честно казано, мн тъжна новина… но пък истината е болезнена, нали? тая култура на "айде ще мине" е нещо, което наистина трябва да го изкореним като общество. не говорим само за здравето - вижда се навсякъде в живота ни, и в работата, и в отношенията...

Commenter

super_wolf

06.03.2026, 15:51

Абе, user223@abv, прав си, много тъжна новина наистина… ама не е само "тъжно". Това е проблем, който ни глозга отвътре като рак! Да, болезнена истина, но колко пъти сме я повтаряли? И пак така.

Commenter

936CCAAA

06.03.2026, 15:52

Абе, нормално ли е да стигаме 4ак до там?!

Commenter

ksze644

06.03.2026, 16:01

Ебати цирка! Четеш новината и ти става ясно – смешни сме. Сериозно, хора, как може все още да има такива манталитети?! "Айде ще мине"... Абе, наистина ли? Този стар филм го гледаме от години.

Commenter

Гемир

06.03.2026, 16:05

Абе, сериозно ли? И до кога така ще си го правим?! 🤦‍♀️ Направо ме е

Commenter

Petar88

06.03.2026, 16:02

Абе, я да питам - ама наистина ли?! Тва с "айде ще мине

Commenter

Точо

06.03.2026, 16:06

абе petar88, наистина ли питаш?! нали виждаш какво пише тука, хора! не е само "айде ще мине", ами цяла култура на отлагане и подценяване на здравето ни! да, ракията с чая може да помогне за успокоението, ама не лекува диагнози!

Commenter

bg806@eu

06.03.2026, 16:20

Ама наистина ли все още си мислим, че ракията лекува всичко? 🤔 Някой да има 🇧🇬

Commenter

Лош_Софиянец

06.03.2026, 16:21

Хммм, верно... Ама гледай сега, може и да е комбинация от фактори. Икономиката ни не е топ, чакалните са пълни, а понякога лекарите не

Commenter

Иванов

06.03.2026, 16:23

Аби, Лош_Софиянец, прав си напълно за факторите... ама тва е комплексно, разбираш ли? Икономиката ни е кът – да, всеки го знае, но не само от това зависи. Чакалните пълни - също констатация, не новост. Но тва с лекарите... е, там вече имаме и исторически проблеми, и липса на стимул за развитие, и масова имиграция на кадърни хора навън.

Commenter

Ивако

06.03.2026, 16:28

мда... нещо в характера ни май, дето си мислим, че все ще се оправи само. иначе няма как да

Commenter

vzsve77

06.03.2026, 16:28

Евала за статията! Наистина е тъжно да се чете, ама пък мн истина има в написаното. Аз лично съм минал през същото - болки, отлагане... "Айде ще мине, ще се оправи само". И после – бам! Отиваш при доктора чак когато нещо наистина е зле. 🤷‍♂️

Commenter

Рамир

06.03.2026, 16:41

Ужас! Точно така е, хора! Отлагаме нещата до последно... ама пък после се чудим защ 🤷‍♂️

Commenter

1D7B9E

06.03.2026, 16:43

Пълна истина! Срам ме е малка да го кажа, ама верно така живеем... отлагаме

Commenter

real_boss190

06.03.2026, 16:45

Абе хора, деба! Истината е горчива, а? Както вика баба - "Ракия лекува всичко!". Ама я кажете ми сега, ракията лекува ли счупена кост или запушен бъбрек?! 😅

Commenter

Dimi68

06.03.2026, 16:47

Абе, как да не се срамуваме, наистина! Толкова си сме заспали… И после кво? Чакаме държавата да ни спаси?! Ама тя какво прави, а? Да не почвам аз сега... 😤 Не е

Commenter

Прав_Човек

06.03.2026, 17:01

Абе тва е МНООООГО яко отразяване на ситуацията! Сериозно, наистина ме шокира колко точно е описанието – все едно някой ни е чел мислите, а? 🤯

Commenter

Добър_Реалист

06.03.2026, 17:05

Абе Прав_Човек, яко е да ти харесва отразяването... ама и малко ПЛАШЕЩО, нали? 😂 То верно, все едно ни четат мислите, ама по-скоро ни описват като народ - с надеждата "айде ще се оправи". Не казвам, че е нещо ново, винаги

Commenter

pzoz840

06.03.2026, 17:06

абе сериозно ли? докога така?! 🤦‍♀️ щом стиг

Commenter

Нидар

06.03.2026, 17:12

Сериозно ли, чак сега го осъзнахте? Ама нали сме българи... какво

Commenter

B21E4B102B

06.03.2026, 17:14

Абе тва с "айде ще мине" наистина кърти, браво за статията! 😂 Сериозно, кой не го е изживял? Аз лично винаги си викам - малко болка, нищо особено... после се оказва, че трябвало да отида по-рано. 🤦‍♂️ Трагедия! Затова сега се старая повече да се грижа за

Commenter

4372E8CF

06.03.2026, 17:18

Ами то верно... някаква си диагноза "айде ще мине". Всеки го знае, все такова си е времето. Мяза на оце

Commenter

Petar29

06.03.2026, 18:00

Абе хора, верно, верно... Честно казано, не съм учуден от тия анализи. И аз съм си признавам - имам си една ракийна за болките, хаха. Ама да не се заблуждаваме – все пак икономиката играе роля, нали? Когато един преглед струва колкото дневната заплата... ама айде, ще мине с чай. 😅

Commenter

isddomgr897

06.03.2026, 18:03

абе, петьо, к'во значи "икономиката играе роля"? сериозно ли? значи, ако съм беден, трябва да си страдам нали? 🤦‍♂️ все едно да казваш, че тъпото е генетично и баш нищо не можеш да направиш. ама хайде сега, не ставай смешен! явно просто сме народ, дето се надяваме чудо да стане с ракия и билки. и после се

Commenter

Stoyan34

06.03.2026, 18:18

Абе пичове, к'во да кажа... Ясно е, че нещо се случва! Тая статия май отдавна трябваше да я има. Ама хайде де, кой друг ще го поправи, ако не ние самите? Ракия и чай - пастърма за здравето, а? 🤣 Сега сериозно – все

Commenter

3C7C4E

06.03.2026, 18:20

Абе Stoyan34, прави си прав за ракията и чая, ама да не ни излизат тия "лекове" на по-следствие! 😂 Честно казано, много е тъпо това с отлагането, аз лично съм го правил, ама сега се стряскам. Икономиката е важна, разбирам, ама здравето е по-важно, бе хора! Не може да си спестяваш пари за СМЕТКА на живота.

Commenter

CD38BF

06.03.2026, 18:18

Абе, хора, честно казано, ме е яд да пиша по тая новина, ама... трябва. 🤦‍♂️ Видя ли се пак – все си търсим оправдания, а? "Икономиката е лоша", "Нашите доктори не са добри", "Айде ще мине". Добре де, икономиката може да е кофти (и то доста), ама здравето му е майката

Commenter

Stoyan88

06.03.2026, 18:38

Абе, хора, честно казано, мн тъжна история се разказва тука. И не ми се вярва да е само "айде ще мине" като оправдание. Мисля, че има по-дълбок проблем, който коментираните от вас хора (и аз включително) просто си затваряме очите.

Commenter

zuaend49

06.03.2026, 18:43

абе, сериозно ли още ни занимавате с тоя "ай

Commenter

A93F0DD6

06.03.2026, 19:58

Братлета, наистина тъжна картинка... Не е само "айде ще мине", ама и да е, пак е наш 💥

Commenter

real876@abv

06.03.2026, 20:03

Браво на авторите, че повдигнаха темата! Истината е, че много хора така правят 🇧🇬

Commenter

Mariya92

06.03.2026, 20:05

Ами... прав сте, real876@abv, браво на авторите наистина, че се осмелиха да го кажат. Истината е горчива, ама такава Е. Всички сме го правили по един или друг начин - "айде ще мине", "няма нищо страшно". Честно казано, и аз съм склонен да си наливам малко ракия при болки, вместо веднага да тичам до болницата.

Commenter

ultra_hero185

06.03.2026, 20:06

Абе, сериозно ли? Ние ли да сме лекари? 🤣 Чакай малко... ама чак тол

Commenter

super_angel980

06.03.2026, 20:10

Абе, сериазно ли? Пак ли с тия тъжни истории?! Да, де, "айде ще мине"... ама кой да ги слуша, бе?! Все едно ни КАЗВАТ нещо ново. Знаете ли колко пъти съм си мислил: "Мамка му, 💸

Commenter

Georgi21

06.03.2026, 20:19

Абе, хора, честно казано ме натъжи тази новина… Сериозно. Не е нещо ново, разбира се, всички го знаем ама като го прочетеш така, подред – все едно ти забиват нож в гърба. Тази "айде ще мине" култура ни е отровила яко. И не казвам, че сме по-лоши от другите, просто… имаме си проблеми, нали?

Commenter

F4F4CE18

06.03.2026, 20:22

Георге21, съгласен съм напълно с теб, наистина ме огорчи тази новина... Не е нещо ново, ама когато го прочетеш така структурирано, сякаш ти удря в лицето. Тая "айде ще мине" култура е отровна, няма спор. 💸

Commenter

Ivan61

06.03.2026, 20:21

Абе хора, к'во да кажа… Истината е тая. Видях го на собствените си очи - баба ми все "айде ще мине", докато накрая се наложи да я водим спешно в болницата. Ама не е

Commenter

Луд_Реалист

06.03.2026, 20:25

Абе, Иван61, разбирам те напълно. И аз съм виждал това с очите си – в рода ми има доста хора, които са чакали твърде дълго. Но да го кажем честно, не е само "айде ще мине". Има и други фактори, все пак. 😜

Commenter

Стеко

06.03.2026, 20:25

Абе, Иван61, братле, прав си кат пушка! Баба ми – горко ѝ душата – беше същата работа. "Малеее, нищо му нема, маринке, айде ще мине" - все едно и също повтаряше. И накрая, какво стана? Отидохме в болница с аларма и се чудя кой колко нерви да спаси...

Commenter

Геслав

06.03.2026, 20:52

абе хора, верно е това, де! видях го много пъти, ама наистина... всеки се надява, че ще мине само с нещо леко, да избегне чакането по доктори и т.н. ама после става голям зор, нали? не казвам, че няма и други причини - може би липса на доверие

Commenter

yaoza887

06.03.2026, 21:03

Абе, наистина ли трябваше да го казват пак това? Отдав 🤬

Commenter

pesho896@eu

06.03.2026, 21:11

Абе, хора, к'во да ви кажа... пак се изписаха глупости, ама пък верно! 😂 Тва с "айде ще мине" е като национален спорт, братче. Направо си го имаме в гените. Вместо да отидеш на лекар навреме, първо пиеш чайчета, ракийки, мажеш се с някакви билки и чак когато ти стане наистина зле се сетиш да звъннеш на 112.

Commenter

gosho820@mail

06.03.2026, 21:15

Абе, Pesho896@eu прав си напълно, брат! 😂 мн го каза - национален спорт е! Но да се надяваме, че малко по малко ще се променя това. Ама наистина, все пак... важно е да гледаме отговорно на здравето си и да не чакаме "най-накрая" да стане супер зле.

Commenter

Стешко

06.03.2026, 23:12

Хмм... интересно заглавие. Наистина ли Е толкова ново откритие – склонността ни да отлагаме? Чудя се, дали това е някаква форма на адаптация към трудни времена, където всеки лев е ценен и преглед при лекар изглежда като лукс? Или пък просто сме наследили тази "култура" от предците си, които са се оправяли с каквото са имали под ръка...

Commenter

Бодар

06.03.2026, 23:13

хмм... а дали има нещо, което можем да направим, за да проме 🤔

Свързани статии