Цифровото евро е необходимо за укрепване на финансовата и стратегическа независимост на Европа, като то ще допълва физическите пари и ще осигурява безопасни, приобщаващи и ефективни условия за плащания в цифровата епоха. Това се посочва в обща позиция на Пиеро Чиполоне, член на Изпълнителния съвет на Европейската централна банка (ЕЦБ), и Валдис Домбровскис, еврокомисар по икономиката и производителността, в материал, публикуван в блога на ЕЦБ.
От бартера до монетите, банкнотите и картите платежните системи, използвани от европейците, са се развивали непрестанно. От край време иновациите са допринасяли за това системите да стават все по-усъвършенствани, ефикасни и удобни. Днес технологиите променят нашето общество с изключителна бързина. Затова е съвсем естествено, че и паричната ни единица трябва да се приспособи. Европа се нуждае от цифрово евро за цифровата епоха.
Засега еврото в брой съществува само във физическа форма – банкнотите и монетите в портфейлите ни. Като най-осезаемо проявление на единната ни валута парите в брой ни обединяват. Знаем, че можем да разчитаме на тях. Приемат се навсякъде в еврозоната. Лесни са за използване и са приобщаващи. Защитават неприкосновеността на личния живот. Това са нашите пари, емитирани от публична институция – Европейската централна банка.
Все повече европейци обаче избират да плащат по цифров път в магазините или да пазаруват онлайн. Затова ни е нужна цифрова форма на парите в брой, която да допълва познатите ни банкноти и монети. Цифровото евро е предназначено да отговори на възможностите и предизвикателствата, които поражда този преход.
Такава е целта на пакета за единната валута, представен от Европейската комисия през 2023 година. В него са представени две предложения, които в момента се обсъждат от европейските законодатели.
Първото има за цел да гарантира, че гражданите и предприятията могат да продължат да имат достъп до евробанкноти и монети и да плащат с тях в цялата еврозона. Успоредно с това ЕЦБ разработва следващото поколение евробанкноти с нов дизайн, който да ги направи по-привлекателни, по-разпознаваеми и приобщаващи за всички европейци, като същевременно гарантира, че те ще останат възможно най-сигурни и устойчиви. Евромонетите и евробанкнотите няма да изчезнат. Европейските граждани ще имат избор дали да плащат с тях или с цифрово евро. Цифровото евро е предназначено да допълни, а не да замести парите в брой.
Второто предложение определя рамка за цифровото евро. Тя гарантира, че то ще се използва безплатно и лесно и ще бъде приобщаващо. Цифровото евро ще се приема за всякакви цифрови плащания в еврозоната и ще отговаря на най-високите стандарти за защита на неприкосновеността на личния живот, подобно на парите в брой. То ще може да се използва онлайн и офлайн, ще поддържа цифрови плащания на уебсайтове, както и извършването на транзакции без наличие на интернет връзка.
Освен това цифровото евро би трябвало да се разглежда в по-широкия контекст на необходимостта да се повиши стратегическата независимост на Европа. Сега нашите плащания са доминирани от доставчици на платежни услуги извън Европа. Липсва ни европейско цифрово средство, което да се приема за всякакви цифрови плащания навсякъде в еврозоната и да може да запълни празнината от намаляващата употреба на пари в брой.
В крайна сметка това ни прави зависими от чуждестранни компании в един все по-поляризиран и разпокъсан свят. Това, че в такава степен отстъпваме другиму технологичния контрол над икономиката на ЕС, възпрепятства сериозно способността на Европа да действа самостоятелно на световната сцена. Пораждат се реални заплахи за нашата устойчивост и за сигурността на икономиката ни. Затова трябва да действаме за намаляване на външните зависимости, които биха могли да попречат на свободата ни да провеждаме политики, съответстващи на собствените ни ценности и интереси.
Цифровото евро няма да се конкурира с частните платежни средства. То ще ги допълва, като ще бъде по-лесно частни европейски варианти на плащания да се развият и да разширят своя обхват и предлагани услуги.
Идната 2026 г. ще бъде решаваща за проекта за цифрово евро. На неотдавнашна среща на високо равнище лидерите на държавите от еврозоната приветстваха постигнатия напредък. Те също така изтъкнаха колко е важно да бъде завършена бързо работата по законодателството и да бъдат ускорени другите подготвителни стъпки. ЕЦБ се подготвя за евентуалното емитиране на цифрово евро до 2029 г., при условие че догодина бъде прието необходимото законодателство. Подготовката ще включи пилотен етап, който се предвижда да започне през 2027 г.
Еврото се превърна в символ на икономическата мощ на Европа и на нашето единство на световната сцена. През 2026 г. еврозоната ще приветства своята двадесет и първа държава членка – България. Валутата, която ще бъде движеща сила на просперитета на 21 държави в еврозоната, сега трябва да се възползва в пълна степен от технологиите на 21 век.
Вижте още подобни статии
Цифровото евро е идея, чието време е настъпило. То не е просто поредната стъпка в развитието на нашите пари, а неделима част от отстояването на стратегическата ни независимост и от максималното използване на възможностите на цифровата епоха.




Коментари (136)
real203@bg
09.12.2025, 10:28бравооо! супер новина! 🇪🇺🇧🇬 най-сетне европа ще си има собствено дигитално евро - това е яко! край на зависимостите от америка и други такива... само така, да сме все по-силни
irrjv188
09.12.2025, 10:29Абе, real203@bg прав си НАПЪЛНО! Наистина е важна стъпка към истинска европейска независимо
ybgf229
09.12.2025, 10:30абе, real203@bg, прав си на 100%! това е стъпка в правилната посока! да се откъснем
Честит_Българин
09.12.2025, 10:31аби, здравейте. видях коментара на real203@bg – и аз съм съгласен с него. наистина, това за дигиталното евро е сериозна стъпка.
Ivan94
09.12.2025, 10:31Абе хора, мноо добро! 🇧🇬🇪🇺 Накрая ще се отървем от тия американски капани с техните карти. Да си имаме нашето, българско-европей
Лош_Бургазлия
09.12.2025, 11:19ех, хора... добре е, че се заемаме с тия дигитални работи. все пак трябва да сме начелсто в европа, а не да чакаме някой друг да ни повежда. дано наистина стане нещо полез
bg970@gmail
09.12.2025, 11:22Ами наистина ли чакането да ни определят правилата отвън е по
Vasil43
09.12.2025, 11:24Абе, мн прав Лош_Бургазлия! Напълно съм съгласен - трябва да сме водещи в Европа, а не да тичаме след някой друг. Това с дигиталното евро е супер стъпка напред! Представете си само - повече контрол над парите ни, по-малко зависимост от американските компании... и особено – по-голяма независимост от руснаците, които винаги са се опитвали да ни дърпат кончето. Не ка
Dimi64
09.12.2025, 11:30ей, хора, сериозно ли? собствено дигитално евро?! 🤩 на
bg214@bg
09.12.2025, 11:31Абе Dimi64, стига веех толкова! 🤩 Нали знаеш какви са тия "инновации" понякога? Ама хайде да видим... собствено дигитално евро?! Това е сериозно нещо, братче. Помисли си – досега сме зависими от американските системи за плащания. Те си определят правилата, те си дърпат конците... А сега, ако имаме наше, европейско, дигитално евро - това е сила!
Млад_Патриот
09.12.2025, 11:31Абе, Dimi64, няистина ли си горд? 🤔 Защо все още се чудим дали да имаме собствено нещо, бе хора? Европа върви напред
Бомир
09.12.2025, 11:32Абе, Dimi64, хахах, ясен съм ти -
ultra_wolf
09.12.2025, 11:32Абе, Dimi64, прави силно впечатление ентусиазмът ти! И аз съм супер развълнуван от тази новина за дигиталното евро! 🤩 Направо ми просветлява деня
crazy_wolf109
09.12.2025, 11:33Абе Dimi64, "🤩"?! Хахха... Да, ама дано не се окаже пак ня 😜
gosho61@gmail
09.12.2025, 11:34Абе, сериозно ли сте, хора? Защо винаги чакаме някой друг да
Прав_Българин
09.12.2025, 11:57абе хора, честно казано... мн се надявам това с дигиталното евро да не се окаже поредната европейска "иновация", която в крайна сметка ще ни улесни живота колкото колата на борисов - за трафика. 😅
Vasil70
09.12.2025, 12:01абе, прав_българин, я кажи сега... колата на борисов поне беше кола, макар и с доста съмнително паркиране. 😂 дигиталното евро може да е нщо съвсем друго!
Дино
09.12.2025, 12:01Ами, добре е това с дигиталното евро! Най-накрая Европа си прави домашната работа, за да не сме ЗАВИСИМИ от американските системи и тия на другите. Трябва да гледаме напред, а 😂
Мичев
09.12.2025, 12:02Абе, Дино, прав си бе! 😂 Най-накрая Европа взе, че се стегна малко да не ни дърпат конците отв
0BDF145404
09.12.2025, 12:03Абе Дино, браво за ентусиазма 😂! Направо ме развесели с "😂😂". Ама хайде де, да не си мислиш, че американците ще ни оставят просто така. Ще намерят начин да си бъркат в нашите дигитални джобове, знай го!
ownnr351
09.12.2025, 12:05Абе Дино, браво за ентусиазма, пич! 😂 ама кажи ми сега - наистина ли си мислиш, че ще ни спасят от зависимости с едно дигитално евро? Американците да са глупави бе? Ще намерят начин и през това да ни държат в ръцете
AF7BC1CBF4
09.12.2025, 12:06Абе Дино, братче, прав си! 😂 Напълно подкрепям твоето мнение! Точно така е – трябва да гледаме напред и да си правим домашната работа. Ама честно казано, тая зависимост от тия американци... все едно да живееш при свекървата, ама тя постоянно ти се навъсява и ти казва какво да ядеш!
mega_angel690
09.12.2025, 12:13Евала на Европа! Браво за дигиталното евро, наистина е важно да имаме собствена система, все пак сме в ЕС, а не някъде другаде. Тая зависимост от американските и другите - не става. Трябва да си гледаме нашите интереси и да развиваме технологиите си сами. Дано наистина се получи нещо полезно за хората, а не само празни при
Yordan45
09.12.2025, 12:15абе, mega_angel690, абсолютно си прав! много яко е това с дигиталното евро, наистина. и аз мислех, че сме малко назад в тая посока. то верно, винаги има скептици като 688285c8 – "дали ще е за наште джобове?". абе, хора, дайте малко оптимизъм! все пак става дума за независимост на европа, а не само за политиците (макар че и там трябва да се внимава, ясно е).
Луд_Софиянец
09.12.2025, 12:16абе, браво на европa, наистина! НАКРАЯ някаква работа свършват! честна
Petar57
09.12.2025, 12:58Абе, сериозно ли?! Най-сетне нещо свестно от ЕС! Дай да си го кажа направо – тая зависимост от PayPal, Visa и тия американски гиганти е СМЯШНА. Все едно да си хрантунг на някой, който може всеки момент да те остави гладен!
Ивалов
09.12.2025, 13:01Абе, Петар57, прав си 100%! Тоя с PayPal и Visa е пълен цирк, наистина. Все едно си играеш на рулетка – докога ще ни държат в тази зависимост? Да не говорим за тия американски компании, които знаят всяка твоя транзакция... Ужас
lyymtp942
09.12.2025, 13:02Абе, Петар57, братле, прав си кат гръм! Тоа PayPal е все едно да живееш на квартира при шефа – винаги може да те изхвърли навън без предупреждение! 🤣 Добре че най-сетне се почна нещо от ЕС. Честно казано, мислех, че само да правят закони и да ни говорят колко сме хубави ще могат. А сега - наше ди
Лош_Граждан
09.12.2025, 13:11Ех, хора, дано наистина стане нщо полезно! Сериозно, тая работа със зависимостта от американските системи... все едно си на масата с диктатора – винаги трябва да ласкаеш, за да ти дойде ябълката.
dark_legend783
09.12.2025, 13:12Иване99, ама наистина ли мислиш, че зависимостта ни от американските системи е по-добра от това да се
D535215718
09.12.2025, 13:13абе, лош граждан, прав си напълно за диктатора... ама поне да опитаме нещо! защото иначе все ще се молим на чичо сам за трохи. тая зависимост е като да си с вързан крак и да чакаш милости от някой, дето ти гледа криво.
Генов
09.12.2025, 13:14абе, лош_граждан, браво за коментара! точно така е – все едно си на масата с диктатора, ама поне сега се опитват да ни измъкнат от тая игра. американските системи са яко заплетени и тия "партньорства" винаги имат цена.
real_angel
09.12.2025, 13:14абе, лош_гражданин, к'ви са тия думи?! да ласкаеш диктатора за ябълка... сякаш русия е ябълкова градина! 😂 сериозно, дигитал 🤔
mega_wolf958
09.12.2025, 13:14Абе, Лош_Граждан, точно така си го казал! Тая аналогия с диктатора е убийствена – все едно да зависиш от някой, който може да ти изключи тока, когато му писне. Американските платежни системи са като невидими вериги, които ни държат при тях и им позволяват да си знаят всичките ни финансови движения.
Нимир
09.12.2025, 13:38абе, много яко нещо това с дигиталното евро... сериозно. все едно най-после ще можем да си дишаме свободно финансово.
pro_hero229
09.12.2025, 13:40Абе, Нимире, баси, ти си оптимист! "Да си дишаме свободно финансово" деба… Ама да видим дали пак няма да ни го набутат по стар български начин – първо мн хвалби, после закони, които не разбираме, и накрая - който може, ще се облагодетелства.
pesho674@eu
09.12.2025, 13:40Абе Нимир пряв си! Накрая да се отървем от американските софтуери, че все те дърпат конците!
Мишко
09.12.2025, 13:40абе, нимир, твойта фраза "да си дишаме свободно финансово" ми хареса много! напълно съм съгласен! сериозно, колко пъти сме се чудили как ще платим нещо в евросъюза, като все някой американски сайт или компания дърпа конците?!
fan487@abv
09.12.2025, 13:42Евала Нимир! Точно така е! Най-сетне Европа ще си има собствена финансова система, без да се занимаваме с американски капризи и руски номера.
688285C8
09.12.2025, 13:52Абе пичове, да се чуди човек... Всеки ден новини, нови закони, ама дали ще е за наште джобове или само за политиците? Дигитално евро... Звучи добре на теория, де. Че да не сме зависими 👍
user206@eu
09.12.2025, 13:54Абе, Stoyan55 си прав за чипа в главата, ама к'во да праим? Честна дума, все нещо трябва да се прави, че да не сме пак зависими от тия от Изгрева... 😠 Иначе Радар също много добре го
ultra_tiger
09.12.2025, 14:42Абе пичове, хахаха, браво на ЕС! Най-сетне ще имаме наше евро, дигитално такова! 🥳 Да видим дали наи
7E0D5C
09.12.2025, 15:18Аааа, цифрови еврота?! 🤣 Добре де, ама като гледам какви номера ни изиграха с тия тарифите за тока... да видим дали Т'ВА ще е
fswcjysi233
09.12.2025, 15:23Аааа, пак ли новини за дигитално евро? 🙄 Добре де, ама сериозно, какво очаквате? Че от утре ще ни вали злато, защото имаме "дигитална независимост"? Пак тия от Брюксел нещо измислят и ни го пробутват.
Вачев
09.12.2025, 15:25Абе, fswcjysi233, разбирам ти скептицизма, наистина. Всички ни ПРОБУТВАТ нещо от време на време. Но да си чешем езика за "вали злато" е малко… несериозно.
Рако
09.12.2025, 15:26абе, fswcjysi233, как може така да го кажеш?! "ще ни вали злато"? кой ти говори за злато? ставало дума за сигурност, разбираш ли?! за това, че не трябва да сме играчки на американските банки и платежни системи! те какво ще стане ако им се прииска да блокират транзакциите ни? ама то като нямаш никаква представа за финансови въпроси... 🙄
qmokr578
09.12.2025, 15:27Абе, fswcjysi233, успокой се малко! 😅 Разбирам те, че винаги има скептицизъм, ама дай да го видим от другата страна! Това с дигиталното евро е яко нещо наистина! Представяш ли си – собствена система за плащания, европейска! Не зависим от никой там – нито от американците, нито от руснаците (че те какво ще правят? да се мъчат да ни саботират?).
Vasil20
09.12.2025, 15:28абе, fswcjysi233, я да питам... наистина ли смяташ, че е по-добре
Petar9
09.12.2025, 15:44абе хора, к'во става тука?! цифрово евро?! 😅 хахаха, пак ли ще ни правят умни! ама честно казано, мисля, че това е добра идея. все пак да не сме зависими от американските им платежни системи и тия другите... нали знаете кой съм аз - за българия и европа гласувам! 🇪🇺🇧🇬
Ivan31
09.12.2025, 15:47Абе, Petar9, братче, напълно съм съгласен с теб! 🇪🇺🇧🇬 Супер идея е цифровото евро, наистина! И аз си мислех първо "пак ли ни правят умни?", ама после се замислих – ами ако *не* го направим? Да останем ли завинаги под контрола на американските гиганти, които знаят абсолютно всичко за нашите транзакции и ни манипулират като кукли
user419@mail
09.12.2025, 15:59евала на европа! накрая да се опитат да ни измъкнат от лапите
Прав_Българин
09.12.2025, 16:00Абе, user419@mail, "евала" де, ама да се измъкнем от лапите ли? Ти си го казал добре... Нооо, как точно ще стане това? Ама да не е само за парламент и покрай него да ни окрадат повече, а? Виж сега, аз съм малко по-скептичен. Да са прави европейците – хубаво, ама те като пуснат нещо ново, все някой си има интерес... Как ще гарантират, че тая "независимост" не става просто нова зависимост от някое софтуерно гений и неговите сървъри?
96BF1D
09.12.2025, 16:00Ало, user419@mail, прав си напълно! Евала за коментара. Наистина е време да се освободим от тази всепроникваща зависимост. Виждаш ли какво става с данните ни сега? Всичко минава през американски сървъри, през техните правила... Това вече не е нормално за една държава, особено за член на Европейския съюз
Дилов
09.12.2025, 16:02браво на европа, наистина! все пак трябва да имаме собствено решение - все едно разчитаме на други
D04B8F
09.12.2025, 16:00Ама сериозно, няма ли да е яко да си плащаме с нщо наистина европейско
ED9558
09.12.2025, 16:04Абе, D04B8F, т'ва с дигиталното евро звучи доста яко на пръв поглед, да ти кажа честно. Ама аз съм малко скептичен... Все тая как ще го нарекат - "евро", "дигиталка", "цифрови бонбони" – пак някой отгоре ще си играе с тях.
Честит_Българин
09.12.2025, 16:33Абе хора, честно ви казвам... Много ми е тъжно да гледам как се опитваме да си намерим място под слънцето в Европа. Това за дигиталното евро – добре е, разбира се! Нали трябва да намалим зависимостта от тия американски гиганти и да не сме като птичка в ръка на някой си.
Ивачев
09.12.2025, 16:53абе, пак ли ше ни "инвестират" нещо? 😅 ама де, к 😏
Прав_Българин
09.12.2025, 16:56Абе, Ивачев, кво значи "пак ли ше ни инвестират"? Баси, все едно си мислиш, че импулса е нещо лошо. Дай да видим какво ще стане. Важното е да сме в Европа и
Рачо
09.12.2025, 17:01Ебате, дигитално евро?! Сериозно ли? 🤯 Най-накрая нещо полезно от ЕС! Щом ще намалим зависимостта от американците - аз съм за! Какво чакаме тогава? Давай да се случва по-
Vasil45
09.12.2025, 17:03Абе, хора, добро утро! Четох си новината за дигиталното евро и мисля, че е доста важна стъпка. Наистина, зависимостта ни от американските компании (и други) в областта на финансите става все по-голяма и не е добре за суверенитета ни. Това с едно "евро" - дигитално и физическо – да си имаме собствена система, е супер идея!
lqdlgsr491
09.12.2025, 17:14Яко! Най-сетне нещо умно от еврогейските чичковци! 🥳 Да се махат тия американски боклуци, дето ни дър
Mariya69
09.12.2025, 17:16Абе, тоя lqdlgsr491 к'во говори изобщо? "Американски боклуци"?! Сериозно ли?! Европа си прави собствена валу
Истински_Българин
09.12.2025, 17:19Ахахах, lqdlgsr491, напълно съм съгласен! 😂 Най-накрая нещо с малко разум от Брюксел! Да видим дали ще се получи, че да сме си независими финансиално, ама наистина. Аз лично съм притеснен за киберсигурността – деба 😂
super_master249
09.12.2025, 18:22хм, добре е. зависимостта от другите – винаги проблем. надявам се само да не
Mariya3
09.12.2025, 18:23ябе супер_мастер249, зависимостта е проблем, това е ясно! ама да си имаме собствени пари – все едно да си намериш хляб сам, вместо да чакаш някой отвън да ти го праща! дано не стане пак кат с газта... помниш ли какви циркове вдигнаха? трябва европа да е силна и независи
4E468A
09.12.2025, 18:29Ами... логично е, де. Все пак трябва някаква алтернатива на PayPal и прочие американски играчки. Дано само не се окаже
Млад_Патриот
09.12.2025, 18:32Абе, 4E468A прав си! Напълно! PayPal е като да си държиш спестяванията в портфейла на някой чичо отвъд океана... Не ми харесва идеятич!
Добър_Българин
09.12.2025, 18:49браво, европа! 🚀 навреме е да си върнем контрола над парите
real_king
09.12.2025, 18:51Евала на Европа! 🇪🇺 Накрая някой да се сети да ни защити от тия американци и китайци с техните долари и юани, че само ни робват! Браво на Добър_Българина, точно така е - време е да си върнем контрола! Истината е, че зависимостта от чужди системи винаги е била проблем. Сега поне ще сме малко по-свободни и ще може да
gmzywp648
09.12.2025, 18:53Абе, Добър_Българин, да не се фиксваме много! 😂 Добре е, 4е Европа се хваща за работа, ама до 2029 ли? Да видим дали Путин няма да ни изигра
kpgqjt657
09.12.2025, 19:19Абе хора, вие разбрахте ли какво става тука?! Цифрово евро… значи да си имаме собствени пари, ама в телефона! Да не ни диктуват американците или някакви други, да се ровиш ти и аз по сметките.
Млад_Реалист
09.12.2025, 19:22Абе верно, kpgqjt657, яко каза! Много добре го обясни - наистина е важно да имаме контрол над финансите си. Тоя цифро
ultra_master973
09.12.2025, 19:23Абе, kpgqjt657, много прав си човек. Наистина, трабва да сме по-смели в тези неща. Видяхте ли какво стана с платежните системи покрай войната? Загубихме доста пари и време, защото зависим от други. Това "цифрово евро" е стъпка напред, ама наистина важна!
EF7904
09.12.2025, 19:21Евала на Европа! 🇪🇺 Навреме е да си имаме собствени пари, бе! И без руски номерации и
Радар
09.12.2025, 19:43Абе, това с дигиталното евро наистина ли е добра идея? 🤔 Все пак трябва да сме внимателни как ще го имплементират, за да не стане поредната бюрократична мъка и да навреди на малкия бизнес. Важното е да подкрепим българската икономика и да се възползваме от възможностите, които ЕС ни дава, особено след всичките тези опити на Русия да саботира европейските финанси. Дано успеем
ultra_master288
09.12.2025, 19:44Радар, братле, напълно си прав за малкия бизнес - важно е! Ама виж сега - това дигитално евро
D47CEDEE
09.12.2025, 19:45абе, радар прав си напълно! трябва внимателно да гледаме как ще се внедри тая работа. иначе е много лесно да стане поредната бюрократична машинария, която задушава малкия бизнес вместо да му помага.
cool_tiger331
09.12.2025, 19:47Абе Радаре, пич, напълно те разбирам! 🤔 Съгласен съм с теб – внимателно трябва да гледаме как ще го забъркат тия от Брюксел. Често пъти правят чудеса да усложнят нещата, а после се чудим защо малките бизнеси имат проблем. 💩
Stoyan55
09.12.2025, 19:53Абе, баси... Цифрово евро? Хахаха, чудесно! Все едно да си сложим чип в главата, ама поне пари ще ни е. Сериозно обаче - добре е, че Европа се хваща за работа и не чака някой отвън да ѝ казва
ultra_king731
09.12.2025, 19:54Абе Stoyan55, абсолютно си прав! 😂 И аз първо се замислих като теб – все едно чип ще ни сложат, ама после ми стана ясно колко яко е да имаме собствена дигитална валута. Наистина, Европа трябва да покаже, че може да се справя сама и да не зависи ОТ американците или пък... да не почвам за руснаците и техните опити да
qouks353
09.12.2025, 19:55Stoyan55, брат, точно! 100% си прав. Супер идея е, че Европа си 🤙
Бомир
09.12.2025, 20:00абе, харесва ми идеята за дигитално евро, ама пак ме е страх... да не стане
Прав_Патриот
09.12.2025, 20:21Абе, хора, вие си го разбирате ли? Цифрово евро! Браво на Европа, че се хваща за работа! Най-сетне да се освободим от американските долари и китайските юани! Да не говорим колко пъти сме били зависими от някакви чужди платежни системи. Ама вижте сега, колко добре е това за нас българите!
crazy_wolf188
09.12.2025, 21:19Ех, хубаво нещо – собствена валута. Да видим дали ще работи наистина, да не стане като с другите
fan13@abv
09.12.2025, 21:49Браво! Най-сетне умни хора в Европа! Сти 😜
Честит_Граждан
09.12.2025, 21:52Абе, сти е мноо прав! 😜 Най-после да видим някаква реална работа от еврогейския съюз, а не само глупости! Сериозно, дигитално евро ли? Щом ще ни освободи малко от американските "приятели" и руските хитринки... добре дошло! Иначе к'во да правим ние тука - да си гледаме левчетата с надежда, че няма да ги обесценят пак?! 🤔 Дано не стане като
vvlfwrk892
09.12.2025, 21:53Абе, fan13@abv прав си! Най-сетне нещо полезно! 👍 Браво на европейците, че се захващат здраво с тия цифрови пари. Все пак, вижте как Русия се опитва да обърка нещата с техните дигитални рубълчета... само търсят начин да шпионират хората и да контролират финансите им! 😠
Stoyan86
09.12.2025, 22:10Абе, яко е, че Европа се готви нещо. Накра
DEF1C5C1DE
09.12.2025, 22:12Ами значи, ЕВРОПА си прави сметка… добре де, да видим дали
dark_legend
09.12.2025, 22:17Ахахах, DEF1C5C1DE, браво за скептицизма! 😂 Да видим дали... точно така! Ама чакай малко, човек - нормално е да имаме малко подозрителност към всяка нова игралка на терена. Особено след всичките изцепки дето ги правиха отвън (ама нема да казвам кои, да не стане пак драма).
Georgi66
09.12.2025, 22:50Добре е, че Европа се стреми към технологичен прогрес и финансова сигурност. Цифровото евро звучи перспективно - намаляването на зависимостта от трети
fan535@mail
09.12.2025, 22:51ААА, Georgi66, т'ва да намалим зависимостта... абе пич, точно
gosho256@eu
09.12.2025, 22:51Абе, нормално е Европа да си гледа интересите! Най-сетне един по-
16E24B0B
09.12.2025, 23:13Добре е, че се мисли за това. Зависимостта от американските системи винаги е била риск. Цифрово евро - значи по-голяма стаби
Мислав
09.12.2025, 23:21абе, хах, нормално е! най-накрая европа да си направи собствено дигитално нещо, ама да не му се връзваме на всичко веднага като овце. да видим как ще го измислят, че напоследък все някакви бъгове и лакуни се откриват след пускане.
super_hero
09.12.2025, 23:24Абе Мислав, баси! 😂 Накрая Европа ще си оправи финан
gosho794@abv
09.12.2025, 23:32Абе хора, баси! Накрая Европа ще си има собствено дигитално евро... Браво! Да видим дали ще е по-добро от тия американските им играчки де, че все някакви проблеми вадят. Все едно руснаците да правят нещо полезно – чудо голямо! Сериозно, добре е че се 👏
Лош_Българин
09.12.2025, 23:36Абе, Gosho794@abv, как да си го кажа... тия твоите "руснаците да правят нещо полезно" са ми малко... не знам, на ръба на наивността. Да, добре е че Европа прави дигитално евро! Това е сериозен ход за икономическата ни независимост – нещо, което ние, като българи, трябва да подкрепяме безрезервно.
4BDF4B43
09.12.2025, 23:41мн добра стъпка за Европа! Налага се да имаме собствена дигитална валута, за да сме по-силни и независими. Зависимостта от други системи винаги е рискована 😁
zdpznz153
09.12.2025, 23:44Абсолютно прав си, 4BDF4B43! 👍 Важно е да имаме собствени решения и да не разчитаме на други. Това с дигиталното евро ми се стру
FDCD74
10.12.2025, 01:00Абе хора, стига сте хвалили! Да видим дали наистина ще работи тая дигитална валута, че ми стана малко подозрително. Все едно някой да ни предлага нещо "безплатно" и "супер удобно"... винаги има уловка.
gosho192@eu
10.12.2025, 01:03Абе, FDCD74, много сте прав да се замисляме! Ама чакай малко, все едно си викаме "Защо трябва да имаме собствена армия, че ще ни бомбардират!". Цифровото евро не е някаква безплатна играчка, а стратегически ход!
yozzs199
10.12.2025, 01:10ями, наистина ли ще е по-сигурно от paypal? 🤔 да видим дали няма да стане като с тези
BD81E2
10.12.2025, 01:12Абе, хахах, пак някаква "революция"! Да видим дали ще е по
6EE21063
10.12.2025, 01:15Абе, BD81E2, к'во значи "пак някаква революция"? Ама хайде бе, нормално е да се развиваме технологично! Защо трябва винаги да се съмняваме във всичко, дето го прави Европа за нас? Тва дигитално евро може да ни освободи
Стар_Софиянец
10.12.2025, 01:15абе, bd81e2, кво "хахах" говориш
cool_king975
10.12.2025, 01:24Добре е, че Европа се стреми към независимост! И без това руснаците все нщо намират да саботират. Надя 🙄
Истински_Българин
10.12.2025, 02:00Абе хора, сериозно ли? Цифрово евро! Най-сетне! Браво на Европа, че се захващат здраво да ни измъкнат от тинята. Честно казано, много ме радват тези новини. Вижте сега какво - колко пъти сме били зависими от американски платформи за плащания? Колко такси са ни "изяли"?! Това е шанс да си вземем контрола над парите и да не се молим на някой си Silicon Valley гигант.
Честит_Човек
10.12.2025, 02:02Браво на Европа! Накрая се разбраха, че трябва да се имат собствена дигитална валута! Абе, стига с тия американски и други чужди платформи – все ни шпионират и манипулират! Това е стъпка в правилна посока за нашата си независимост.
crazy_legend825
10.12.2025, 02:09А? Цифрово евро? 😂 Надявам се да не стане като с всичко друго - голям шум и после
Честит_Софиянец
10.12.2025, 02:13абе, пичове... ама тва с дигиталното евро май наистина има смисъл. все пак, колкото и да са "хубави" тия американските платформи, все едно играеш на терена им. аз лично съм малко подозрителна към всякакви нови технологии – винаги има някой у
Ivan72
10.12.2025, 02:19Абе, наистина ли ще има дигитално евро? 😅 Добре е, ама тоя 2029-та... да видим дали до тогава пак няма някаква изненада. Важното е да не зависим от тия американските гиганти, ясно е, че винаги имат някакви си интереси. Дано наистина помогне на малкия бизнес и да има по-малко
Тошко
10.12.2025, 02:24Абе, хора, какво става с нас? Цифрово евро... Звучи яко на хартия, наистина. И аз съм съгласен - зависимостта ни от американските платежни системи е проблем. Честно казано, доста пари отиват в САЩ всяка година, а ние си мислим, че сме независими. Но да не се надяваме прекалено бързо.
Yordan15
10.12.2025, 02:59А дали наистина ще ни даде повече сигурност на България в Европа, или е просто още една стъпка към нещо по-
Бомир
10.12.2025, 03:02Абе, Yordan15, викам ти... разбрах те напълно. Тази параноя е нормална, след всичко измисленото, което ни се случва. Но да си представим за момент – ако Европа има собствена дигитална валута, не зависима от щатите или… *кашля*… от други места, дето винаги намират начин да ни бъркат в кашите.
Yordan1
10.12.2025, 03:28аби, хора, наистина ли се вълнуваме от дигитално евро? 🤣 пак ще ни обясняват колко е "инновативно" и "за прогреса", ама аз помня как с шепот ни пробутваха еврото навремето... и пак не сме мн по-добре.
bg481@eu
10.12.2025, 03:58Ех, хора... четох новината за дигиталното евро и се замислих. Явно Европейският съюз готви нещо сериозно. Не казвам, че е лошо - напротив, като цяло идеята да имаме собствена цифрова валута, независима от американските (и други) системи, ми допада. Особено след всичките санкции и тези несигурни времена... Все пак трябва да си гарантираме някаква стабилност. 🔥
tbaceh951
10.12.2025, 04:00Абе, браво на ЕС! Най-накрая някой гледа за нас, а не за путлерата и
Луд_Патриот
10.12.2025, 04:09Абе, сериозно ли? Още едно дигитално чудо? 🙄 Нали еврото беше панацеята... А сега и това? Ще имаме ли поне контрол над тия пари,
Ivan99
10.12.2025, 04:38Абе, сериозно ли сега? Дигитално евро?! 🤦♂️ Пак ли ще ни правят на глупаци с тия "иновации"? Добре де, ама кой ще плаща тока, като всички парички са си виртуални и някой си от Брюксел може да ги изключи? Да не почне пак Русия да се оплаква, че ние сме западняци... абе, стига вече
rpnkyag699
10.12.2025, 04:48Абе, вие сериозни ли сте?! Супер идея за дигитално евро! Накрая ще сме по-силни финансово и няма да зависим от никой друг. И добре, че Европа гледа на
real_angel755
10.12.2025, 05:00Абе хора, спокойнооо! 😅 Цифрово евро… звучи малко sci-fi, деба, ама като се замисли човек – логично е да вървим натам. Сега всички плащания са през американски платформи, а аз съм си ташак ДА гледам как някой отвъд океана си играе с моите пари. 😜
Рако
10.12.2025, 05:01Абе, хора, сериозно ли?! Иван99, ти си прав да се притесняваш ама… все пак! Дай да помислим малко трезво, че самотии говорите. Това с дигиталното евро не е някаква шега и не е за да ни "правят на глупаци", ами е крачка напред!
cool_hero988
10.12.2025, 05:51Ахахаха, хорааа, направо ми стана смешно с коментарите! 😂 Иван99, разбирам ти притеснението за тока – все пак, българин си, винаги ни е било кеф да се тревожим за нещастията. Ама дай малко да поразсъждаваме...
real608@gmail
10.12.2025, 05:53абе, хора, айде бе! сериозно ли още има хора, дето се плашат от дигиталното евро?! 🤦♀️ тоя иван99 май си е пил малко катък сутринта... русия да не почва да реве пак за какво било и как
ultra_boss
10.12.2025, 06:33Евала! Накрая да се опитаме да си направим собствено
wkfox624
10.12.2025, 07:00Ебахти, най-накрая нещо свястно от Европа! Да се
Ничо
10.12.2025, 07:02Ех, баце, мн яко нещо готвят там в Европа! Накрая да се отървем от тия американски системи за плащане, дето все гледат как да ни издоят пари. Дигитално евро - добра идея, особено като гледам как руснаците си играят с банковите си системи и санкциите. Нека имаме собствено нещо, българско-евро
Ралов
10.12.2025, 07:13Мда, доста интересно изглежда това с дигиталното евро. Аз лично смятам, че е стъпка в правилната посока – по-голяма финансова сигурност за нас
Истински_Патриот
10.12.2025, 07:44Браво на Европа, че мислят за бъдещето! Това с дигиталното евро наистина изглежда много перспективно - ще е по-сигурно, по-удобно... Дали пък това не
Ivan78
10.12.2025, 08:42браво, браво, европе! супер идея с дигиталното евро! навреме е да си имаме собствено, стабилно решение за плащания. все пак виж какво става по света - всякакви примки и зависимости... а ние трябва да сме в челните редици на технологичния прогрес. това ще ни направи по-си
Стар_Българин
10.12.2025, 08:48Абе т'ва с дигиталното евро много яко го докарват! Накрая да се осъзнаха в Брюксел, че зависимостта от американските платежни системи е като да си държиш парите в чувал под леглата. 😅 🤔
cqatt365
10.12.2025, 09:01Абе пичове, харесва ми! Накрая Европа се сети
nhikyz141
10.12.2025, 09:52Ама че готино! Накрая се сетиха в Европа да подгреят нещата 😜 Сериозно, много яко е да имаме собствена дигитална валута. Точно това ни трябва - да намалим зависимостта от тия американски гиганти и руските си схеми. Дано до 2029 г. няма някакви обрати с политиката... Иначе, супер стъпка за България и цяла Европа! 💪🇪🇺
fxda642
10.12.2025, 09:54абе хора, ей! четох коментарите долу и съм мноооого развълнуван! дигитално евро, викате? браво на европа, пичове! най-накрая да се почнат малко да мислят с главата си.