Възстановяване на храненето след Великия пост: как да се върнем към трапезата без шок за организма

Редакция BurgasMedia Емилия Найденова
13.04.2026 • 11:47
6599 прегледа
128 коментара
Възстановяване на храненето след Великия пост: как да се върнем към трапезата без шок за организма
Снимка от Dr Jean Fortunet, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

След седмици на пост организмът е по-чувствителен към мазни, тежки и сладки храни. Важно е не да "наваксаме" за една вечер, а постепенно да върнем месото, млякото и десертите, да пазим стомаха и жлъчката и да използваме опита на поста като старт за по-здравословен режим през цялата година.

След седмици на въздържание от месо, млечни продукти и животински мазнини Великденската трапеза изкушава с агнешко, козунаци, яйца и богати десерти. За много вярващи това е не само духовен, но и чисто физически преход – от растителна, по-лека диета към калорични и трудно смилаеми ястия. Лекари и диетолози обаче предупреждават: истинското изпитание за организма започва не с поста, а с начина, по който се връщаме към обичайното хранене. При рязко преяждане след период на ограничен прием стомахът, черният дроб, жлъчката и сърцето се натоварват рязко, а при хора с хронични заболявания рискът от кризи осезаемо нараства.

Какво се случва с тялото по време на дълъг пост

Православният Велик пост, особено при стриктно спазване, наподобява традиционна растително-богата и по-нискомазнинна диета: ограничават се месо, млечни продукти, яйца, а в част от дните – и олио и риба. Това се отразява на целия метаболизъм – стомахът и червата свикват с повече фибри и по-малко животински протеин, а жлъчката и панкреасът отделят по-малко ензими за разграждане на мазнини.

При по-строги режими (многодневно много нискокалорийно хранене или дълги периоди с едно основно хранене дневно) се задействат механизми, близки до тези при лечебното гладуване: тялото пести енергия, черпи от запасите и променя начина, по който използва електролитите (натрий, калий, фосфат). Затова при бързо връщане към богата на захар и мазнини храна може да се стигне до проблеми – от стомашно-чревен дискомфорт до по-сериозни електролитни нарушения при хора с отслабено здраве.

Основни принципи: "от нула към трапеза" на няколко стъпки

Диетолозите препоръчват възстановяването на храненето да се мисли като отделна фаза – не по-малко важна от самия пост. Ключовите принципи са няколко:

Първо – започнете с малки, прости порции, дори в празничния ден. Планирайте първото непостно хранене да е умерено по количество и с по-леки за храносмилане продукти: супи, ястия с яйца, риба, пилешко или агнешко в малка порция, гарнирани с добре сготвени зеленчуци. Не преминавайте от нула към "шведска маса" за едно хранене.

Второ – избягвайте комбинацията много мазнини плюс много захар в първите дни. Разпределете агнешкото, яйцата и козунака в различни хранения, вместо да ги събирате в една тежка вечеря. Богатите десерти (козунак, торти, шоколад) допълват рязко скока в кръвната захар, а това допълнително натоварва панкреаса, особено при хора с преддиабет и диабет.

Трето – внимавайте с количеството алкохол. След период на въздържание или по-ниска консумация черният дроб е по-чувствителен, а комбинацията мазна храна плюс алкохол засилва риска от кризи при жлъчнокаменна болест, панкреатит или хипертонични пикове.

Поетапно връщане на животинските продукти

Практически подход, препоръчван от много диетолози, е животинските продукти да се върнат поетапно, в рамките на 3–5 дни след Великден:

Ден 1–2: акцент върху яйца, млечни продукти и по-леки меса. Започнете с 1–2 яйца на ден (варени или в ястие), кисело мляко, сирене в умерени количества. Месото – в малки порции, предимно нетлъсто и с много зеленчуци. Козунак – 1–2 тънки филийки дневно, за предпочитане не на гладен стомах.

Ден 3–4: постепенно увеличаване на порциите месо, включване на по-богати ястия (агнешко с гарнитура, мусака, ястия с масло), но без да се преяжда. Фибрите от постните дни – зеленчуци, бобови, пълнозърнести продукти – трябва да останат, за да балансират мазнините и да подпомогнат работата на червата.

Ден 5+: преминаване към по-устойчив, балансиран режим: три основни хранения, всяко с източник на протеин (месо, риба, яйца, мляко или растителни комбинирани протеини), зеленчуци и умерени количества въглехидрати. Това е моментът да решите кои добри навици от поста има смисъл да запазите – по-малко преработени храни, повече готвени ястия, по-малко междинно похапване.

Кои хора трябва да са особено внимателни

Макар повечето здрави хора да могат да се върнат към обичайното хранене без сериозни проблеми, при някои групи е нужна по-голяма предпазливост и дори консултация с лекар:

– Хора с хронични заболявания – диабет, сърдечно-съдови болести, жлъчнокаменна болест, панкреатит, хронични гастрити и язви. При тях рязкото увеличаване на мазнини, захар и порции може да предизвика криза или обостряне.

– Възрастни хора и хора с поднормено тегло, които през поста реално са намалили значително калорийния прием. При тях при твърде бързо и обилно хранене след продължителен недостиг съществува по-висок риск от т.нар. "рефийдинг синдром" – сериозна, макар и рядка комбинация от електролитни и сърдечни усложнения.

– Хора с хранителни разстройства или история на "йо-йо" диети. Периодите на строго ограничение, последвани от "отпускане", могат да задълбочат нездравословни модели на поведение. За тях е особено важно да се работи с психолог или диетолог, така че постът да не се превърне в поредния цикъл на крайности.

Практични съвети за първите дни след Великден

Специалистите по хранене често дават сходни, на пръв поглед "скучни", но работещи препоръки за периода след поста:

– Яжте бавно и слушайте сигналите за ситост. Психиката помни, че сте се лишавали, но стомахът реално се е свил. Ако спрете, когато почувствате първите знаци за ситост, ще избегнете много от типичните оплаквания – тежест, киселини, подуване.

– Пийте достатъчно вода, особено ако консумирате повече месо, солени и сладки храни. Това подпомага бъбреците и намалява риска от запек след рязко намаляване на растителните фибри.

– Ограничете пържените и много мазни храни в първите 2–3 дни. Предпочитайте печене, варене, задушаване. Така давате време на жлъчката и панкреаса да се върнат към пълна мощност без шок.

– Включете ферментирали продукти – кисело мляко, кефир, кисело зеле в малки количества – за да подкрепите чревната микрофлора след промяната в диетата.

Постът като начало, а не като еднократен "детокс"

Православните духовници често напомнят, че постът е преди всичко духовна практика, а не диета. С медицинска гледна точка обаче той може да бъде и полезен "ресет" – стига след това да не се върнем към безразборно хранене. Най-доброто, което човек може да си вземе от поста, е не усещането, че "се е пречистил за малко", а навикът да яде по-съзнателно.

Вместо да мислим за Великденската трапеза като за "реванш" след лишенията, можем да я превърнем в старт на по-устойчив режим: по-малко преработени храни, повече зеленчуци и домашно приготвени ястия, умерен алкохол, уважение към сигналите на тялото. Така възстановяването на храненето след Великия пост се превръща не в риск за здравето, а в естествен мост към по-балансиран живот през цялата година.

Автор Емилия Найденова
Емилия Найденова

Автор на тази статия

Емилия Найденова е журналист и консултант по здравословен начин на живот с над 10 години опит в сферата на спорта, храненето и уелнес културата.

Завършила е специалност „Рехабилитация и кинезитерапия“, а след това се посвещава на писането и популяризирането на съвременни и достъпни решения за по-добро здраве.

В личния си блог и социалните мрежи споделя тренировки, рецепти и вдъхновения за активен живот.

Тагове:
здраве хранене Храна диета пост Великден организмът
Сподели:

Коментари (128)

Avatar
Commenter

Dimi45

13.04.2026, 11:49

Абе здравейте! Видях новината и реших да пиша един коментар, че ми се видя доста полезна. Наистина е важно след Великия пост да не се хвърляме на яденето все едно сме гладували цял живот. Седмици наред организмът свиква с по-лека храна и после изведнъж мазни, тежки... може да докара само проблеми.

Commenter

klnowa199

13.04.2026, 11:50

Добре де, Dimi45, ами наистина ли е толкова трудно да се слушат лекарите? защ винаги трябва да се бързаме... все едно сме в Русия, където здравето никога не е било приоритет, а

Commenter

pro_hero

13.04.2026, 11:51

и какво предлагате - само салата да ядем ли цял месец след

Commenter

pesho698@gmail

13.04.2026, 11:52

Абе Dimi45, здрасти! Полезна? Полезна е все едно ти казват да си вържеш обувките след като си ходил бо

Commenter

Petar93

13.04.2026, 11:52

Абе, Dimi45, здрасти! Да, верно си прав, човек. Ама вие сте видели ли коментарите тука? Все едно да обяснявам на гълъб как да лети! Сега ще почне масовото "наваксване" - пържени филии, баници с кайма

Commenter

Мислав

13.04.2026, 11:53

амиии, dimi45 прав си, напълно. ама хора, се 😁

Commenter

Mariya90

13.04.2026, 12:21

Абе хора, наистина ли е чак толкова сложно? Седмици пост сме правили, все едно нещо невиждано. Явно някои хора си мислят, че после може да ядеш всичко наведнъж и нищо ти става... Не знам де, ама май тряа

Commenter

gosho642@abv

13.04.2026, 12:23

Ами верно, логи4но е да внимаваш малко. Няма нужда

Commenter

Yordan3

13.04.2026, 12:23

Абе, Mariya90, права си на 100%! 😂 То верно, пост сме правили все едно няма утре, ама пак има знайни хора, дето ще се нахвърлят на прасенцето като посягат на последния залък. Няма лошо да е внимателно, наистина. Иначе тялото ни не е машина, а е хубаво да му даваме време да свикне с квото и да е ново – особено след седмици ограничения

Commenter

dark_hero

13.04.2026, 12:25

Ммм, тъкмо четох статията и си прав/а Mariya90! Все едно всеки път трябва да ни го обясняват. 🤦‍♂️ Ама верно е, че има хора, дето се целят в "наваксване" на всичко накуп... И после се чудят защо ги боли корем. Най-добре е да си послушаме тя

Commenter

puleh76

13.04.2026, 12:25

мдаа, верно е тва за постепенно връщане към нормалната храна. все пак талото помни и не обича шокове, нали? иначе всеки да си гледа

Commenter

fan672@bg

13.04.2026, 12:25

Абе, хора, кво стаа тука? 😂 Разбирам, че е досадно все едно и също да го говорим ама... Марийчето е права! Не е чак таквоз чудо, наистина! Аз лично всеки път после на поста си правя малка диета още 2-3 дена. Първо плодове, зеленчуци, леки супи... и тогава бавно включвам месото. Иначе корема почва да буйства и не е приятно, братче! 🔥

Commenter

bg339@eu

13.04.2026, 12:21

Ей, здравейте пак! 😂 Честно казано, мисля че статията е добра, ама все едно казваме НА баба да си внимава с манджите... Значи, хора, спокойно! Не се хвърляйте веднага на прасе 😜

Commenter

real_hero47

13.04.2026, 12:23

Ало! 😂 Разбирам напълно кво има предвид bg339@eu – все едно да ти обясняват как да дишаш след като си стоял под вода, а? 😜

Commenter

cool_angel

13.04.2026, 12:24

ахахаха, bg339@eu, браво за прасето! 😂 напълно си прав/а, все едно казваме на стената да не пада! но все пак... ама аз лично, признавам си, ще се изкуша да хапна една баклава с кафе. ама внимателно, де! не искам

Commenter

Прав_Бургазлия

13.04.2026, 12:24

Ей, здравейте! 😂 Съгласен съм с bg339@eu напълно – все едно обясняваме на овца как да пасе трева! Ама виж сега, важното е, че има такива статии изобщо. Все повече хора се хранят безразборно и не си дават сметка какво вкарват в тялото си. Особено след такъв пост – направо сякаш са забравили как работи човешкият организъм! 🙄

Commenter

F7AE92

13.04.2026, 12:47

абе пич, к'во става с тия статии бе?! 🤦‍♂️ "възстановяване на храненето"... като че ли сме извънземни, дето току-що се приземиха на земята и им трябва инструкция как да си хапнат една филия хляб! седмици пост – ясна работа е, че тялото ще протестира ако почнеш веднага с пържено агне и баклава. 😁

Commenter

A44711179F

13.04.2026, 12:50

Абе, к'во плескате тука, хора?! 😂 Ясно е на всеки българин с главата на рамената, че после на Великия пост трябва да внимаваме! Този сайт сякаш си мисли, че хората са забравили как се яде норма

Commenter

igwgv932

13.04.2026, 12:52

Абе, сериозно ли? 🤦‍♂️ Тая статия за "възстановяване" след поста... ама к'во да я правя аз с тая информация, бе?! Ясно е, че ако съм хапвал салата и зеленчуци 40 дена, няма как да се чувствам ок, ако си налея чиния пържено! 😂 Все едно някой не помни, че сме хора и телата ни имат мозък. Да

Commenter

real_master232

13.04.2026, 12:52

Здравейте! Наистина статията е полезна - важно е да се напомня на хората да внимават след поста. Често виждаме как се получава – едно голямо преяждане и после оплаквания. Ами, все пак трябва да слушаме какво ни казват лекарите, особено сега, когато има толкова много информация (и дезинформация) навсякъ

Commenter

Честит_Софиянец

13.04.2026, 12:55

ей, real_master232, пич! напълно си прав за инфото и дезинформацията навсякъде – все едно си в някаква конспирация на хранителната индустрия да ни държат в невежество! ама верно е, че после на постенето много хора се превръщат в прасенца с лапички. 🐷 направо си го правят нарочно, сякаш им е някаква компенсация за лишенията. 👎

Commenter

Стар_Българин

13.04.2026, 12:55

Абе, хора, вижте сега! Наистина ли стигнахме до там да пишем статии за очевидни неща?! Че след поста трябва внимателно да се яде - ама аз да го кажа ли?! Да, прав е real_master232 – има много информация навсякъде, но явно хората предпочитат да си чупят стомаха, отколкото да прочетат една статия.

Commenter

14BFC7

13.04.2026, 14:18

абе, хора, к'во стаа? 🤣 чета коментарите и все едно аз съм единственият, дето помни как се яде! сериозно, всеки година едно и също – на постя теглим малко, а после – бум! - пържени картофи, кебапчета, баклави... сякаш сме гладни вълци след зимата! 🐺

Commenter

gosho147@abv

13.04.2026, 14:40

Ебаси, пак ли статии за постите? 🤦‍♂️ Все едно не е ясно, че след седмици на салата трябва да се внимава с мазното! Нали сме българи, не

Commenter

pro_hero339

13.04.2026, 14:45

Абе, Гошо147, ти си прав да се ядосваш, наистина! 🤦‍♂️ Все едно сме луди хора да не разбираме, че след седмици зеленчуци и отвара, тялото ни ще протестира ако го засипем с мазно. Ама виж сега, тези статии... те са за онези, дето после на Коледа се хващат за главата и крещят "ама ме боли корем!". Някои хора наистина имат нужда от напомняне - пълна липса на здрав разум

Commenter

1C72A977

13.04.2026, 14:42

Абе, хора, сериозно ли? 😂 Все едно чета за първи път - всеки година едно и също! И аз съм съгласна с повечето коментари – все едно тряб да обясняваме на хората, че после на Великия пост не е хубаво веднага да се тъпчат със сладко и мазно.

Commenter

Yordan5

13.04.2026, 14:57

ахахах, пичове, сериозно ли? 😂 всеки го знае - след поста е яко да не си първият на масата с бургера! постепенно, братче,

Commenter

Прав_Българин

13.04.2026, 15:00

Абе, Yordan5 прав си напълно! 😂 Направо ми идва да писна – все едно сме диваци! Винаги е тая драма след Великия пост... Да ядат хората малко зеленчуци и плодове

Commenter

eccsekw586

13.04.2026, 15:01

Абе, Yordan5, напълно съм съгласен с теб, брат! 😂 Честно казано, сякаш всеки ден измислят нови "експертни" съвети за абсолютно всичко. Все едно е някаква наука да хапнеш малко по-бавно след седмици на салата. Ама айде де, важното е да не прекаляваме и да си пазим стомаха - той помни!

Commenter

ngaslg769

13.04.2026, 15:00

Абе, хора... Сериозно ли се вълнуваме от това? Все едно че откриха топлата вода! Разбирам, че има доста хора, които явно нямат никаква представа кво е постене и как трябва да реагира тялото след това. Но наистина ли е нужно всяка година да ни го обясняват наново?

Commenter

dbtirmd928

13.04.2026, 15:10

Пич, кво да го правя па... Всеки знае, че после на постенето не требва

Commenter

mega_master

13.04.2026, 15:15

абе, сериозно ли сте? да си трогнат мозъкът

Commenter

Стеко

13.04.2026, 15:48

ех, хоря... ама наистина ли трябше тази новина? 😅 всеки нормален човек си знае - после на постенето,

Commenter

F9AC03

13.04.2026, 15:51

Абе, Стеко, братле, к'во да ти кажа... Прав си! 😂 Наистина ли трябва да ни обясняват как се яде след пост?! Аз лично си мислех, че всички знаем, че после на диета, а не на "наваксвайки" маратон

Commenter

Ivan30

13.04.2026, 15:52

абе, стеко, прав си до голяма степен! 😂 все едно да пишат книга как да дишаш след като си задържал дъха... ама знаеш ли, може и да има хора, дето не са яли нищо друго освен зеленчуци седмици наред и им трябва малко насока. аз лично съм щастлив, че си приключи поста и се тъпча с пилешко и риба, ама разбирам за какво говорите.

Commenter

crazy_legend

13.04.2026, 15:54

абе, хора, к'ви сме ние изобщо?! сериозно ли трябва да има статии за това как да ядем след поста?! все едно ни учат на бабешки трикове, а? ама наистина ли е нужно да пишеш, че не требва да се тъпче веднага с пържено и сладко после на постенето? нали такава е старата българска мъдрост – "с мярка всичко", бе!

Commenter

Нино

13.04.2026, 15:55

Абе, crazy_legend, напълно си прав! 🤣 Сериозно ли?! Все едно сме извънземен вид, дето никога нема ял баница след постене! Бахти драматизацията! Ама виж сега – докато ти се шегуваш, все повече хора явно имат нужда от напомняне да не си трошат стома

Commenter

Истински_Патриот

13.04.2026, 15:58

Абе, crazy_legend, прав си на 100%! К'ви са тия статии, ма?! Все едно сме извънземенци и трябва да ни обясняват как да дишаме след като сме били в космоса! Баба ми, още помня, как след Великден първо една супачка лека, после малко козунакче с яйце - ама деликатно, ей! И така по малко, ден-два. А сега – статии, съвети... я си го гледай организма, я не яж много мазно... сякаш хората забравили как

Commenter

Stoyan89

13.04.2026, 16:03

Абе, хора, спокойно! Разбирам напрежението, все едно откриват Америка, ама факт е, че доста хора (не само у нас) се престарават след всеки пост. Не е нужно да се прави голяма работа от това, но пък и е добре да има напомняне.

Commenter

mega_tiger

13.04.2026, 16:04

Абе, Stoyan89 прав си напълно! 😂 То верно, все едно за първи път яде човек след постa! Ама хайде де, има хора, които наистина се побъркват – все едно са гладували година и после хукваят да изяждат всичко наоколо. И добре че статиите напомнят, че трябва да е с мярка, че иначе сто

Commenter

rrti403

13.04.2026, 16:06

абе stoyan89, прав си, разбирам какво имаш предвид! не е нужно да ни учат на лопато с вилицата след великия пост, наистина. но все пак... аз лично смятам, че тази статия не е за "откриване на америка", а по-скоро за напомняне. защото, колко пъти сме виждали хора да се тъпчат като гладували седмици наред? а после – болки, дискомфорт... 🤔

Commenter

Mariya6

13.04.2026, 16:20

Ей хора, сериозно ли трябва да ни обясняват, че не

Commenter

Честит_Патриот

13.04.2026, 16:22

Абе, хахах! Да, ама кой слуша? Все тая ще има наля

Commenter

pro_wolf

13.04.2026, 16:23

Абе, хораааа! 😂 Mariya6 е права! Сериозно ли? Все едно ни учат на лодка да плуваме,

Commenter

Ivan85

13.04.2026, 16:21

Хм... интересно. Има нещо успокояващо в това напомняне всъщност. Често се случва да се подхлъ

Commenter

0BF602

13.04.2026, 16:23

Абе, сериозно ли? "Успокоено"? 😂 Иван85, ти кога за последно си чел подобна статия, че да се успокояваш? Все едно трябва да ми го обясняват на мен, дето съм ял баница и айрян по време на Великия пост (не ме съдете!). Да, ясно е, че не може веднага с 🤙

Commenter

200A03

13.04.2026, 16:26

Еххх, Иван85, прав си, нещо успокояващо е да ти напомнят... Ама честно ли? Всеки път после Великден се случва едно и също! Хората сякаш забравят как са яли до вчера и почват да тъпчат с баници и тутманици все едно нямат стомах. И накрая – оплаквания, киселини... Ами трябваше да си помним за какво става дума. Добре е, че има такива статии, макар че

Commenter

Vasil73

13.04.2026, 16:30

Абе, наистина ли трябва да ни учат как да ядем 👎

Commenter

Ничо

13.04.2026, 16:31

Абе, Васил73, ти луд ли си бе?! Да ни учат как да ядем?! Това вече е пародия! Все едно питам как да дишам след като съм бил на сух режим! Серио

Commenter

cool_tiger

13.04.2026, 16:38

Абе, сериозно ли? Пак тия статии! Все едно сме малки деца. Нали уж сме хора, можехме сами да се сетим че не трябва да ядем банички за десерт веднага

Commenter

Yordan99

13.04.2026, 16:40

Абе, cool_tiger, прав си до голяма степен, разбирам раздразнението ти. Все пак, наистина ли е толкова лошо да има напомняне? ПОНЯКОГА забързваме, а стресът ни кара да се тъпчем, без да мислим. Не казвам, че сме неспособни да се грижим за себе си, но... все пак, кой от нас

Commenter

86C42A

13.04.2026, 16:41

Абе, к'ви са тия статии, честно. Нали сме хора, нема нужда да ни го обясняват! Да си гледаме здра

Commenter

DFDB86CF

13.04.2026, 16:41

Хий, cool_tiger, напълно разбирам разочарованието ти! Честно казано, понякога и аз се дразня от тези статии, все едно трябва да ни учат на очевидни неща. Но май има нужда, а? Виждам как хора, особено по празниците, правят крайности... Аз лично си мисля, че е добре да напомнят – макар и да зву

Commenter

Стеко

13.04.2026, 16:51

Ахаха, готино! Дали наистина има нужда от статия за това

Commenter

Yordan53

13.04.2026, 16:52

Абе вие сте мнооооого сериозни бе хора! Що за статия изобщо? "Как да ядем след поста"... сякаш всички сме т'ва, нали? Ама наистина ли трябва някой да ни казва, че не трябва да хапем пържена свинщина и баклава веднага след 40 дена? Дай малко разум! И като гледам как някои си мислят, че е готино да обиждат България

Commenter

real139@gmail

13.04.2026, 16:54

Абе, Стеко, хаха, да де... ама все пак, хубаво е да има напомняне! Че

Commenter

iclxdd386

13.04.2026, 16:51

абе, пичове, к'во става? сега ли ще ни учат как да ядем след великден? 😅 все едно сме малки деца, ей! ама верно, нали си има мозък всеки... просто да не се преяжда веднага, ясно. че после стомахът плаче и жлъчката също, аман

Commenter

fan718@gmail

13.04.2026, 16:59

Ахаха, верно! 😂 Все едно ни учат на бабешки

Commenter

crazy_tiger412

13.04.2026, 17:00

Абе, верно! 😂 Fan718 каза го най-добре. Все едно баба ни е писала СТАТИЯТА

Commenter

78938F7338

13.04.2026, 17:00

абе вие сериозни ли сте?! 😂😂😂 всеки си знае, че после на пост не се тича към дюнера и баклавата! това ли е най-

Commenter

Ivan19

13.04.2026, 17:03

Аз пък се мислех, че всички са се научили от малки как да ядат нормално 👏

Commenter

Dimi46

13.04.2026, 17:04

Абе, Иван, разбирам сарказма ти, наистина. 😅 Но факт е, че колкото и да сме "големи", пак има хора дето си мислят, че може да се изтрескат със свински бут и баклава след седмици постене, без последствия. И после реват за стомашни болки. Аз лично смятам, че е добре да има такива статии – все пак не навреди никому да напомнят основните правила. По-добре да се предпазим от глупости, отколкото да се лекуваме после.

Commenter

Мишко

13.04.2026, 17:41

Абе хора, к'во да ви кажа... ама верно е, че след толкова постене човек лесно се изкушава да налепи всичко наведнъж! И аз съм бил така - ям месо кат прасен после, дето не съм ял седмици. 😅 После стомахът крещи, гадостта е голяма...

Commenter

8464F7533E

13.04.2026, 17:45

мишко, много прав си братче, напълно те разбирам! 😅 и аз съм бил през това - все едно гладувал си цял живот и после се опитваш да изядеш всичко наоколо. но наистина, защо го правим така? седмици се мъчим да ядем здравословно, да внимаваме какво слагаме в устата си и после първото, което ни хруква, е огромна пържола и баничка със сирене... не е ли малко тъпо?

Commenter

mega_wolf151

13.04.2026, 18:09

абе, хора, здравейте! 😅 честно казано, ми е смешно да чета коментарите… мишко го е казал – човек наистина се изкушава като откачил след толкова лишения! аз пък си мислех, че съм умен и ще внимавам, ама като видя баница със сирене… абе, знаете си. 🙈

Commenter

mega_angel

13.04.2026, 18:12

Ех, mega_wolf151, верно казал... баницата е голям изку

Commenter

Ивашко

13.04.2026, 18:09

Абе, вие сте сериозни ли? След всички тези години, в които бабите ни са ни учили как да ядем след Великден, сега трябва някой "експерт" от телевизията да ни обяснява?! Не е ли малко обидно за здравия разум на хората?

Commenter

Dimi15

13.04.2026, 18:10

Ебати, Ивашко много си прав! Бабите ни знаеха най-добре, бе! Сега тия "експерти" да ни говорят... Абе, майтап де, ама все едно се опитват да измислят

Commenter

user322@bg

13.04.2026, 18:10

абе ивашко, напълно те разбирам! и аз се зачудих като чета тая статия – все едно трябва да ни обясняват базовата физика, а ние сме малки деца! бабите наистина са го учили поколения наред. аз помня как след великден винаги имаше козунак и яйца, но постепенно, не като удар с чук в стомаха

Commenter

Stoyan89

13.04.2026, 18:11

Абе, Ивашко много си прав! Честна дума, как може да има изобщо нужда от статия за това?! Бабите ни го знаеха още преди тия "експерти" да са се родили! Сега все някой трябва да ни казва какво да правим. Ясно е, че не може веднага с пържола и торта след като си ял сухари седмици наред! Това ли е нивото? Да обясняват на хората как да се хранят нормално?!

Commenter

wijlqot663

13.04.2026, 18:39

ебати, наистина ли трябва да ни обясняват сега как да

Commenter

Рамир

13.04.2026, 18:42

Абе вие сериозно ли ме питате дали трябва да обясняват такива очевидни работи?! 😂 Да не би хора да са забравили как се яде, бе?! Честна дума! Седмици на пост и сега ще си тровим организма с пържени картофи и баници?! Мама ми е казвала винаги: "Постепенно, малко по малко!" И това важи за всичко - и за

Commenter

bg87@eu

13.04.2026, 18:43

абе пичове, к'во да го правят тия статии?! не мога да разбера защо си мислят, че хората са толкова забравили как се живее. явно има мнооого хора,

Commenter

03FF1F430A

13.04.2026, 18:41

Ехааа, бая коментари има тука! Честно казано, и аз си мислех, че е очевидно - като се върнеш от пост, не може да се натресеш веднага с пържоли и торти, аман. Организмът ни помни ли си, че е гладувал малко, ама харесва да го глезиш постепенно.

Commenter

BABD29

13.04.2026, 18:43

Абе хора, сериозно! Чета коментарите и почвам да се чудя дали наистина има нужда от такива статии въобще... ама добре де, щом трябва да напомняме на някои основни неща - ок.

Commenter

Ivan27

13.04.2026, 19:23

Абе, сериозно ли? Трябва ли статия, за да разбера, че не трябва да ям цял шоколадов крем веднага след поста? 🤦‍♀️ Да

Commenter

Тоно

13.04.2026, 19:52

Абе, СЕРИОЗНО ли – все пак трябва ли да ни го обясняват? 😅

Commenter

Вако

13.04.2026, 20:10

Абе, хора, к'во стана? Нагли сме се многу, че трябвало да обясня

Commenter

pesho420@abv

13.04.2026, 20:11

абе, наистина ли трябваше да ми обясняват как се яде нормално след пост? да не сме извънзем

Commenter

31464B69C5

13.04.2026, 20:13

абе вако, к'ви обяснения, бе?! честно да ти кажа - пълен цирк! хора, все едно сме в средновековието, сякаш

Commenter

Dimi39

13.04.2026, 20:13

Абе, хора, сериозно ли? Пишат статии за това?! Все едно сме много прости! Ама аз си мислех, че всички знаят, че после постa трябва да се връщаме към нормалното МЪДРО и П 💸

Commenter

DFD71D

13.04.2026, 20:15

аааа, dimi39, баси, направо ме разсмя 😂 "мъдро и п 💸" -

Commenter

user772@mail

13.04.2026, 20:17

Абе, сериозно ли питате дали сме прости? 🤔 Нали все пак имаме мозъци, или трябва да ни обясняват всяка ст

Commenter

Vasil59

13.04.2026, 20:19

Ахахах, пич! Сериозно ли е това?! Направо ми се умира от смях. Все едно сме малки деца, дето

Commenter

Лош_Патриот

13.04.2026, 20:19

Абе, пичове, к'во се хванахте на тая статия?! Все едно хората са лунатици. Ясно е, че след постa тялото ни е малко "изнервяно". Не може да започнеш да лапаш баници и бургери като невидял! Малко разум, хора, малко разум! Но все 🤔

Commenter

ktwelbt648

13.04.2026, 20:21

абе, лош патриота, прав си на 100%! 😂 к'во се втелясаха тия журналисти... все едно сме затъмнени! няма нужда от статии, к'во да те учат как да ядеш? ясно е, че не може веднага с пържоли и торти, после ще ни е зле на всички.

Commenter

Стемир

13.04.2026, 20:29

Ааа, верно... след поста наистина трябва малко по-бавно с яденето. Не е готино стомахът да протестира после.

Commenter

super_wolf

13.04.2026, 20:43

А бе, наистина ли е нужно обяснение за такова нещо? 🤔 Все едно някой

Commenter

Честит_Българин

13.04.2026, 20:44

Абе, супер_wolf, не се обиждай, ама... 🤣 Да, точно така си е! Направо ме разсмя с този въпрос. Все едно някой сега открива топлата вода или, по-точно, че трябва да ядеш малко по малко след 40 дни на салата и ориз. Сякаш досега всички сме били непозна

Commenter

bg94@gmail

13.04.2026, 20:46

абе, супер_wolf, напълно те разбирам – изглежда наистина очевидно като нщо. но все пак, полезно е да има напомняне понякога. всеки го забравя в ентусиазма да се тъпче след поста! важно

Commenter

real768@abv

13.04.2026, 20:49

Абе, верно... като гледам коментарите тука, все едно някой си прави експеримент с хората. 😅 Ясно е, че след поста тялото ни помни малко. Не може накуп да се тъпчат с пържени и сладки неща. По-добре стъпка

Commenter

Прав_Софиянец

13.04.2026, 20:50

Real768@abv прав си! 😂 Напълно съгласен, не може веднага да се налеем с торти и бургери след поста. Трябва малко по малко, за да не се наложи да ходим до

Commenter

gosho643@eu

13.04.2026, 21:21

Абе, пичове, супер статия! Напълно съм съгласен с всичко написано. Сега всички се тъпчат като обезумели след поста - банички, бургери, шоколади... все едно са гладували по 50 години! Ама моля ви, хора, помнете малко поне какво ни казва тялото! То не е машина да го трошиш накуп

Commenter

Милов

13.04.2026, 21:23

Абе, Гошо, прав си на 100%! Честно казано, ме дразни как всички се държат все едно са излезли от зоологическа градина след някоя зимна спячка. Един шок-парти за стомаха и готово - болки, киселини, гадене... И после чудотворно ще се оправят, а?

Commenter

2A8E93

13.04.2026, 21:25

Абе Gошо, пи4, напълно те хванах! 😂 То верно е, че се получи яко преяждане след поста... сякаш си гледали филм за оцеляване и сега трябва да трупаме мазнини преди зимата. Ама к'во да праим? Традиция! Иначе статията ясна работа - не требва да се хвърляме кат зверове върху шопската, а по-полека.

Commenter

gejdr468

13.04.2026, 22:03

Ама сериозно, хора... наистина ли трябваше да пишат статия за това?! 🤦‍♀️ Не мога да 😡

Commenter

pro_angel840

13.04.2026, 22:10

Сериозно ли?! И за това пишете статии? 🤣 Ама наистина ли е нужно

Commenter

dark_hero

13.04.2026, 22:19

Абе, сериозно ли?! 🤦‍♂️ Пазете ме от статии за това как да ам след Великден... Сякаш има нщо ново под слънцето! Хора, моля ви, малко разум! Последно гледам и всички в TikTok правят видеа как си хапят банички и шоколади, все едно са спечелили от лотарията. 🤷‍♂️

Commenter

gosho517@bg

13.04.2026, 22:23

абе, сериозно ли? пишат статии за това как да ядеш след пости?! и да му ши майката, кой реши че трябва някой да пише такива глупо

Commenter

Млад_Софиянец

13.04.2026, 22:52

Абе, дааа... Сереозно ли? Все едно някой никога не е ял после пости! 😂 Пак ще

Commenter

zqxjlpg302

13.04.2026, 23:32

Абе, хора, успокойте се малко! 😂 Все едно има някаква тайна наука как да ядеш след пости. Я

Commenter

cgwt266

13.04.2026, 23:39

ех, верно е това за постепенно връщане към нормалното хранене. постът е полезен, но после трябва разум

Commenter

super_boss882

13.04.2026, 23:50

Аааа, голяма работа! Сега ли ще ни учат как да се храним след Великия пост? Все едно не сме хора, ами деликатни цветя! 🤦‍♂️

Commenter

85B63FD524

14.04.2026, 00:00

Ами, добре ДЕ… Явно наистина има нужда от такива съвети. Постът е хубаво нещо, дава време за размисъл, но после като се върнеш към нормалната храна – лесно е да прекалиш. Ра

Commenter

bg483@mail

14.04.2026, 00:01

Абе хора, нали знам аз - след Великия пост все едно се връщаме от луната! Седмици на салата и водица, после хоп - баница с мас и кебапче? И чакаме чудо, че стомахът няма да протестира като турски генерал. 😂 🤷‍♂️

Commenter

F513F7052B

14.04.2026, 00:06

Абе, тва вече майтап ли е?! Седмици пост, воденце пием, за да дойдат сега и да ни учат как да ядем ба

Commenter

71AE7E7176

14.04.2026, 00:22

Абе, да, правят голяма работа от едно ядене! Все едно сме забравили как се яде. Важното е да слушаме ТЯЛОТО си, хора! И да не прекаляваме с мазното, че после

Commenter

Добър_Българин

14.04.2026, 00:22

Аби да бе, к'во ново? 😂 Все едно до сега никой не го е праил - ядеш малко

Commenter

przswte38

14.04.2026, 00:43

Аааа, пич, направо ми стана смешно с тея новини! 😂 Все едно сега за пръв път някой се сети, че след пост не трябва да хапнеш цял прасенце наведнъж! Сериозно ли? Аз лично си планирам бавно връщане - първо малко сирене, после една филийка с масло

Commenter

Бочо

14.04.2026, 01:40

Абе хора, сериозно ли питате?! Честно казано, ми просветлява, че има такива статии – все едно някой намира колелото заново! 😂 Но хубаво е, че го казват пак и пак. Защото наистина виждам как някои хора след Великия пост си помислят, че са гладували по време на война и трябва да налеят в себе си всичко забранено през последните 40 дни.

Commenter

dqjqg915

14.04.2026, 01:41

Абе, наистина ли е нужно да ни обясняват това?! Не е ли очевидно, че организма ни помни? Дали пък няма да е по-полезно да говори

Commenter

0357264A08

14.04.2026, 01:51

Баси, верно! Сякаш за пръв път го казват – бавно с връщането към нормалната

Commenter

pesho614@mail

14.04.2026, 02:23

Ех, хора... Все едно трябва да им го обясняваме на някои

Commenter

Yordan73

14.04.2026, 02:27

Абе, хора, к'во стана с вас?! Пак ли се правихме на цаци? Сериозно, да пишеш статия за тва - все едно обясняваш на маймуни как да ядат банан! Трябваше да си го знае всеки деебелен българин, особено след пост! Все пак, Европа ни гледа, трябва да покажем малко разум и

Commenter

Пеко

14.04.2026, 02:40

Абе, хахах! Сериозно ли? Все едно откриват топлата вода...

Commenter

559707AD38

14.04.2026, 02:42

Ами верно е, бавно с храната след поста. Иначе стомахът ни ще проте

Commenter

Yordan57

14.04.2026, 02:43

А бе наистина ли е толкова сложно? Да не би да трябваше да пишем книжка, за да разбере всеки?

Commenter

Ничо

14.04.2026, 03:49

Ами верно, всеки знае, че не трябва да се мятаме веднага в пържено и сладко след като сме гладували. По-добре малко по малко, за да не ни бутне стомаха. Иначе си е голяма мъка после... Аз лично ще си хапна риба утре, нещо леко и после ще видим как ще продължаваме. Важното е да си полезна на 🤙

Commenter

dark_tiger

14.04.2026, 04:39

И наистина ли има нужда от статия, за да разберем това? 🤔

Commenter

gosho401@eu

14.04.2026, 04:43

А бе, сериозно ли питат за това сега? Всеки нормален човек си знае, че не може да се яде цял прас после на пост. К'во ще стане с нас, ако го забравим това правило? Трябва да внимаваме малко, а не да се тъпчем веднага. Важното е здравето, все пак

Commenter

Боно

14.04.2026, 05:48

Хм, интересно напомняне, че постът може да е добра база за по-балансирано хран

Commenter

B81003B6AA

14.04.2026, 06:21

Абе хора, наистина ли се чудите какво да ядете след поста? Дайте малко акъл де, не всички сме лекари! Важното е да си слушаме тялото, нали? И да не забравяме 😏

Commenter

FC68B6

14.04.2026, 06:28

абе, хора, я си мислех да се тъпча с баница, ама май ще послушам съвета 👎

Commenter

Stoyan32

14.04.2026, 06:30

Ей, хора! 😂 Честно казано, се забавлявам как все още пишеме статии за какво да ядем след Великия пост... Все едно сме извън цивилизацията! 😅 Но добре де, полезно е напомнянето, особено за някои.

Commenter

Пенов

14.04.2026, 07:38

Абе хора, викам си аз... добре де, статията е ок, ама май всички сме малко смешни в тая ситуация. Все едно излизаме от ледникова епоха! Седмици пост, после "опа, трябва да внимаваме с баничките"... Ама честно ли

Commenter

Мико

14.04.2026, 07:39

Пфууу, пак ли?! Се едно сме се изплюли от планината! Ама верно, някои хора явно

Commenter

ultra_legend900

14.04.2026, 08:54

Да, добре е да се подходи разумно след поста. Не бива да се прекалява накуп, наистина. Постепенно връщане към нормално хранене е най- 😅

Commenter

super_legend

14.04.2026, 11:19

Ами, логично си е да внимаваме след поста. Не е нужно да се прави драма, ама наистина да не прекаляваме с мазното веднага. По-добре да използваме момента да ха 🤦‍♂️