Туреччина фактично не визнає болгарські безстрокові посвідчення особи, видані понад 10 років тому, і це створює серйозні труднощі для болгарських громадян, які подорожують до нашого південного сусіда – незалежно від того, чи йдеться про туристичну поїздку, шопінг або відвідування родичів. Скарги постраждалих свідчать, що людей із формально чинними безстроковими картками зупиняють на кордоні та повертають назад, якщо документу більше десяти років.
Ще більше занепокоєння викликає той факт, що ніхто спеціально не попереджає болгарських громадян про це обмеження. В принципі, поїздка до Туреччини з посвідченням особи є допустимою, але тільки якщо документ – включно з безстроковим – було видано менше ніж 10 років тому на дату в'їзду. Якщо картка старіша, турецькі прикордонні органи відмовляються її визнавати та вимагають обов'язковий чинний закордонний паспорт.
Відсутнє чітке попередження для громадян
Умову щодо максимум 10 років з моменту видачі посвідчення особи нелегко знайти навіть в офіційних джерелах. За інформацією мандрівників, подібна вимога чітко не описана на сайті Міністерства закордонних справ Болгарії, зокрема в розділі "Подорожуєте до... Туреччини". В результаті багато хто дізнається про обмеження в буквальному сенсі на кордоні, вже після того, як заплатив за поїздку.
Щоб уникнути неприємних сюрпризів і повернення з прикордонного пункту, туроператори та туристичні агенції рекомендують використовувати чинний закордонний паспорт, особливо якщо посвідчення особи є безстроковим старого зразка або незабаром закінчується. Для багатьох людей ця інформація доходить занадто пізно – в останні дні перед виїздом або під час самої перевірки на кордоні.
Хто має безстрокові посвідчення особи і хто найбільш вразливий
Безстрокові посвідчення особи роками видавалися всім болгарським громадянам віком понад 58 років. Це означає, що від турецьких правил найбільше страждають люди віком понад 68 років – ті, чий безстроковий документ був виданий понад десятиліття тому.
За даними НСІ (Національного статистичного інституту), болгар віком понад 58 років налічується близько 2 мільйонів осіб. Велика частина з них покладається саме на ці старі безстрокові картки і часто не підозрює, що за кордоном вони можуть виявитися невизнаними, хоча у нас вони формально ще чинні.
Безстрокові картки вже мають кінцеву дату – 2031 р.
Через зміни в законі та європейські регламенти Болгарія більше не видає нові безстрокові посвідчення особи. Це чітко видно з Тарифу на оплату послуг за документи, що посвідчують особу – опція отримання безстрокового документа фактично скасована. Проблема в тому, що мільйони громадян вже мають видані роками безстрокові картки, і багато хто з них не знає, що ці документи мають кінцевий термін дії.
Згідно з чинними правилами, посвідчення особи, видані до 16 червня 2024 року включно, можна використовувати до закінчення зазначеного в них терміну, але не пізніше 2 серпня 2031 року. З цієї дати посвідчення особи старого зразка, включаючи безстрокові для осіб віком понад 58 років, остаточно втрачають свою чинність.
Нові правила щодо термінів дії
На виконання європейських вимог щодо безпечніших документів, особам, які досягли 58 років, тепер видаються лише посвідчення особи терміном дії 10 років. Тариф на оплату послуг за документи, що посвідчують особу, передбачає можливість отримання посвідчення особи з 10-річним терміном дії для осіб від 18 до 70 років.
Для людей віком понад 70 років передбачено виняток. Вони можуть на вибір отримати посвідчення особи зі терміном дії 10 років або довгостроковий документ зі терміном дії 30 років. Для осіб віком понад 70 років зберігається преференція безкоштовного видання посвідчення особи – як при звичайній, так і при швидкій та експрес-послузі.
Що робити громадянам
На практиці це означає, що всі власники старих безстрокових посвідчень особи повинні бути особливо обережними під час подорожей за кордон, і перш за все до Туреччини. Якщо картка була видана понад 10 років тому, обов'язково потрібно використовувати чинний паспорт, щоб не довелося стикатися з відмовою у в'їзді.
Дивіться також схожі статті
Івайло Мірчев: Контракт із «Боташ» є згубним, «Булгаргаз» на межі банкрутства
Радев: Болгарія не має фінансових можливостей для допомоги Україні у 2026 році
З 1 липня пенсії зростають за «швейцарським правилом», але без COVID-надбавки
Кіпрське видання: болгарські діти понад три години були замкнені в машині батька
Крім того, до 2 серпня 2031 року всі безстрокові картки потрібно буде замінити на нові документи в межах встановленого терміну. Чим раніше громадяни отримають інформацію і здійснять заміну, тим меншим буде ризик неприємних сюрпризів – як на кордоні, так і під час повсякденних адміністративних послуг, що потребують чинного документа, що посвідчує особу.
Коментари (85)
Точев
26.05.2026, 11:49Ебаси майката! Сериозно ли?! Пак се случва нещо... Какво става с тия турци бе? Все едно нарочно ни тормозят 😂
B505A467
26.05.2026, 11:51Абе Точев, верно кьорсолука става… Ама да си провериш документите е работа. И аз имам една стара карта де... ще тряб да
Petar15
26.05.2026, 11:51Абе, Точев, успокой се малко наистина! 🤣 Разбирам, че е неприятно, ама да ги хвърляме на турците... Не може така, хора! Все едно си играем с огъня. Да, имат си правила и те са такива, каквито са, но трябва да сме по-подготвени! Сега да се тикаме в някакви кон
rabbmq584
26.05.2026, 11:53Абе, Точев, успокой се малко! 😂 Не е чак пък нарочно. Турция си имат свои правила, нали така? Ама верно, леко неприятна ситуация... Трябва да се гледа по-добре документацията преди да ходиш някъде, ама кой има време за такива неща, а? Важното е да се информираме навреме, както каза и mnmh648. Дано повече хора видят тази новина и да не хване никой неприят
Прав_Реалист
26.05.2026, 11:53Абе тва значи, че трябва да си взема нова лична карта за морето, а? Се
mnmh648
26.05.2026, 11:50ех... така е. законът си е закон. трябва да се информират хората навреме. дано не създава много проблеми на никого. важното е българите да са спокойни и да спаз
Добър_Софиянец
26.05.2026, 12:18абе, хора, наистина ли това е положението? значи все още имаме такива безсрочни карти... ама как така се случва да не сме осведомени за тези промени навреме, бе? нали уж трябва да ни информират от властите, ама... кой ги слуша тях, а? дано поне сега да са го разбрали всички, дето планират някакви пътувания на юг. иначе,
mxrbjmh995
26.05.2026, 12:21Абе, сериозно ли все още има хора с тия карти? Да не
Ивачев
26.05.2026, 12:23Ох, Добър_Софиянец, напълно си прав! Как е възможно да стигнем дотук?! Да ни оставят така, без предупреждение… Все едно нарочно се създава хаос! 🤦♀️
Ivan15
26.05.2026, 12:40Аха, значи пак имаме "изненади" на границата. Естествено, точно преди да си хванеш почивката. Не е лошо да си сверяваш часовника с южната ни съсе
Истински_Граждан
26.05.2026, 12:41Абе, пич, Иван15 е прав на 100%! Точно преди да си стегнеш куфарите за морето - бам! Проблеми. Сериозно ли? Как може държавата ни да ни оставя така? Все едно нарочно се прави, че нищо не става. Трябва да си сверваме часовника с Турция... ама и те да бяха предупредили малко по-рано, бе хора!
fan207@gmail
26.05.2026, 12:42Ивяне, прав си за "изненадите". Ама кой ги слушава тия от властта? Винаги в последния момент разбираме... Все едно нарочно ни тормозят малко. Дано поне
pro_boss
26.05.2026, 12:42Абе, Иван, сериозно ли? Пак ли ни правят на майтап? Да не би турците да решат утре да искат паспорт със снимка от детството? 🤦♂️ Ясно е
mega_tiger780
26.05.2026, 12:58Ех, хара... чета коментарите и ми става мъчно. Не е въпрос на хвърляне на Турция, нито пък на "изненади". Просто трябва да се вземат нещата насериозно. Аз лично съм малко притеснен. Вижте сега, ние сме част от Европейския съюз, опитваме се да се интегрираме напълно и да следваме европейските стандарти, но все още имаме такива… остатъци от миналото – безсрочни лични карти. И не е виновни
Лош_Граждан
26.05.2026, 12:59абе, mega_tiger780 прав си напълно! мъчно ми е наистина като чета тия коментари и виждам как се паникьосваме. не става дума за "изненади" – става дума за пропуски в организацията ни! и аз съм притеснен, но не защото турция ни тормози (макар да е ясно, че винаги има нещо подмолно), а заради самата нас - българската държава.
pqgpr732
26.05.2026, 13:00Абе, mega_tiger780, абсолютно си прав, пич! Напълно те подкрепям! Много добре го каза – интеграцията в Европа е процес и изисква сериозен подход. Не може да се минава с "ама аз така съм свикнал" или "да видим какво ще стане". Това са стари номера, нали
460FD5
26.05.2026, 13:01Абе хора, ама наистина ли? Mega_tiger780 много прав/а говори! Какво става с нас, бе?! Честно казано, малко ме е яд. Ние нали уж сме в Европа, към европейските стандарти се стремим... а все още си имаме такива "сюрпризи" от времето на комунизма? Да не би да бърка
pro_angel975
26.05.2026, 13:01Абе, сериозно ли това е положението? Как така до 2031 г. все още има хора с такива карти? Не ми казвайте, че никой не е предвидил този проблем... Пак ли трябва да си пла
Добър_Граждан
26.05.2026, 13:03Абе, вие луди ли сте?! Как така все нещо трябва да ни се случва? Дали случайно някой отгоре не ги подстрекава тия турци да ни тормозят?!
dark_boss299
26.05.2026, 13:50абе, хора, к'во става? пак ли със сюрпризите?! да си гледаме сроковете на личните карти, че да не опънем нервите на
ivan793@abv
26.05.2026, 13:52Абе, сериозно ли? Защо винаги трябва да чакаме до последния момент, за да разберем подобни неща? Дали наистина сме толкова организирани като държава, или просто ни устройват така, че да
Стар_Българин
26.05.2026, 13:52Абе, dark_boss299, напълно си прав/а – к'во става с тия постоянно променящи се правила?! Не е приятно изобщо да се чувстваш като глупак на границата заради нещо, което не знаеш. Но нека да бъдем малко по-разумни и да не почваме веднага да търсим конспирации.
ocvxhy322
26.05.2026, 13:55Абе, dark_boss299 прав си напълно! Да си гледаме сроковете бе хора! Не е смешно това с безсрочните лични карти... 2031-ва?! Ама харесва ни да се цапам ме нещо! Турците явно не са много толерантни към нашите "специфики". И после
maria663@bg
26.05.2026, 13:59Абе, пичове, кво е тва? Да ме извините, ама сера на нервите! То верно, че сме си майстори да оставяме всичко за последния момент, ама то вече стана смешно! Безсрочни лични карти... 2031 година?! Аман от тая неорганизираност!
Vasil82
26.05.2026, 14:08Абе, наистина ли? Безсрочни лични карти?! Сериозно ли все още имаме такива? 2031 г.? Това май е някаква шега, нали?
ultra_king
26.05.2026, 14:10Ебаси, Васко, верно ли? 2031?! Аз си мислех, че сме в 202
dark_hero
26.05.2026, 14:12Абе, Васил, сериозно питаш ли ме?! 2031-ва... сякаш времето спря в БГ! 😂 Направо съм потресен! Ти да не си живял досега на Луната? някой да е предполагал, че Турция ще приеме нашите "специални" карти? А
Vasil36
26.05.2026, 14:12Абе, Васил82, шега майчица! Безсрочни лични карти?! Сериозно ли питаш? Я виж сяааа, аз съм ходил насам-натам с такива десет години, ама сега се сетих - наистина имаше нещо такова. Все пак сме България, какво да очакваме – държавата ни е като стар Москвич – работи, докато може... и изненадва в най-неподходящия момент!
cool_angel
26.05.2026, 14:13И кво сега? Да се сменя личната карта за турската ваканция ли? Не бе,
Georgi73
26.05.2026, 14:14абе cool_angel, кво да го правим сега - да си купим нов мерцедес за картата ли? ха-ха! сериозно, наистина ли още има хора с тия старчета карти?!
A4B4E3BB
26.05.2026, 14:14Абе, пич, кво значи "не бе"? 🤣 Сега ще си смениш картата, ами да ходиш! Турция си гледа кефа, ясно е. Все едно Русия ни дърпа конците отзад, ама аз вяр
Честит_Човек
26.05.2026, 14:14Абе, наистина ли така стана? Ебаси, все едно ни тормозят нарочно... Защо
bg383@eu
26.05.2026, 15:09Абе, хора, сериозно ли сега? Турция ни спира с лични карти?! Това значи, че ще има масов хаос на границата, алоо! 2031 година... наистина ли още имаме такива безсрочни лични карти? Къде сме ние така?!
2BDD53AECF
26.05.2026, 15:21ужас! баси, турците ни правят проблеми с документите? сериозно 💸
Тослав
26.05.2026, 15:23Абе хора, успокойте се малко! Да, гадно е, ама какво да го правим? Турция си имат правила, ние трябва да ги спазваме. Все пак са съседи и търгуваме с тях, няма смисъл от скандали за глупости.
vdznrnqh1
26.05.2026, 15:23ебати! сериозно? турция, ама наистина... трябва да се ин
Мино
26.05.2026, 15:26Ей, vdznrnqh1, пиши! То верно ебаси майката, ама да си го кажа - чак ме е яд! Турция ли? Сериозно?! Аман от тия нашите съседи, все някакви измислени правила... Явно не са разбрали, че ние сме в Европа и трябва да има мир
Добър_Патриот
26.05.2026, 15:42Абе пичове, успокойте се малко! Турците правят това от доста време, ама никой не обърна внимание, нали? Сега всички изведнъж се шокирахме, че ще има хаос на границата... сякаш българите сме най-организираните хора на света.
Стемир
26.05.2026, 15:47Абе, ДОБЪР_ПАТРИОТ, прав си напълно! Винаги е било така с
kelrp655
26.05.2026, 16:20Абе, сякаш никой не чете новини… От доста време се говори за тая промяна с документите на Турция. Явно имат свои си причини да го правят, да не е само заради нас. Важното е да проверим срока на личните карти навреме и да подновим ако тряб, че да не ни хване неподготвени на ГРАНИЦАТА. По-добре човек да е подготвен, отколкото да седим блокирани там. Иначе - 😜
785365DA
26.05.2026, 16:21Абе, kelrp655 прав се напълно! Много е важно да сме информирани и да не оставяме нещата за последния момент. Съгласен съм с теб, че Турция вероятно имат свои причини - може би свързано с мерките за сигурност и борбата с престъпността, нищо лично към българите де! 🤷♂️
Добър_Патриот
26.05.2026, 16:23ама верно, kelrp655 си прав/а. хубаво напомняне, че винаги трябва да сме информирани. не е само заради нас, разбирам, но все пак неприятно е да закъса
Vasil78
26.05.2026, 16:22Ехаааа… отново го докарахме, а? Турция – ни спирали с лични карти… сякаш не СЕ случва нещо друго по-важно в света. Добре де, добре де, да видим как стоят нещата обективно, че и ние да не се заблудим.
real684@gmail
26.05.2026, 17:04абе, наистина ли такава драма само заради една карта? да не би да има нещо друго зад случващото се...?
pesho378@mail
26.05.2026, 17:05Абе, real684, наистина ли си мислиш, че става въпрос само за "една карта"? 🤔 Да, разбирам ти притеснението! На фона на всичко случващо се в региона, трудно е да не си зададеш въпроса дали няма някаква по-голяма полити
Стеслав
26.05.2026, 17:43Мама му стара! Сега ли ни го изкараха?! Абе тоя Турция... все нещо намират да ни тормозят, к'во стана? Все едно нарочно го правят! Да не би да има някаква връзка с тия слухове за газопровода и Русия? Не е нормално бе хора, нали сме съюзници в ЕС?! 💩
super_tiger72
26.05.2026, 17:45абе, сериозно ли?! турция така си прави с нас?! 🤦♂️ как може да излизат тия номера след всичките години добросъседство?!
Vasil49
26.05.2026, 17:46Абе, Стесляв, успокой се малко! 😅 Турция си имат правила, 🙄
Нилов
26.05.2026, 17:48Абе, пич, сериозно ли? Отново с тия изненади на границата... Честно казано, малко ми е трудно да повярвам, че това наистина е само заради една лична карта. Да не би да има някаква друга причина, която ни укриват? 😏
real_wolf87
26.05.2026, 17:51ами, верно е малко странно, ама какво да правим... трябва да си гледаме личните карти и
Геслав
26.05.2026, 17:51А бе, турците пак ли са ни оплескали? Сериозно ли е това с картите, или някой си прави
Добър_Човек
26.05.2026, 18:09абе, харесва ми как всички се ядосваме! 🤣 ама деба и тия турци... ясно е, че трябва валидна карта, ама такова размотаване - все едно нарочно ни правят проблеми.
cool_hero
26.05.2026, 18:12Абе, Добър Човек, защо се ядосваме на турците, а трябва да проверим дали сме си направили домашната работа? Нали
Добър_Бургазлия
26.05.2026, 19:02ебаси... ама винаги става кьорсолука на границата! валидна карта - ясно, ама защо чак сега го казват? трябва да се гледа какво пи6е в закона, хора, ама кой има време
Stoyan43
26.05.2026, 19:33абе, якичко... то верно, винаги има някакви закачки на границата с турция, ама тоя път малко ме изненадаха. все пак тряб да си гледаме валидността на личните карти, че после да не се правят гръмотевици. добре е, че са предупредили предварително, все пак. дано повече хора да се информират и да няма заседнали там. няма
0AEA10693E
26.05.2026, 20:22Абе, кво става все пак с тия съседи? Все едно нарочно си търсят проблеми. Иначе, ясно е - картата трябва да е валидна. Ама тоя срок от 10 години... наистина малко странно. Трябва да се чекира преди пътуване, няма спор. Да не се опънат хора на границата и да си губят времето. Надявам се нашите власти да са по-активни с информирането – да пуснат едно съ
Млад_Бургазлия
26.05.2026, 20:27абе, хора, квото и да става с тия турци, ясно е едно – трябва да се информират хората! истината е, че нашите власти малко спят на опашката. да, може и те да имат проблеми със системата си, ама ние трябва да сме по-
wrkyfsy409
26.05.2026, 20:43Е, сега какво стана? Трябва ли всички да си правим нови
pesho822@gmail
26.05.2026, 20:45Абе хора, кво става с нас? Не мога да повярвам! Да, wrkyfsy409 прав си, май наистина трябва да се подготвим всички за нови лични карти. И аз имам една стара, честно казано...
5855E1
26.05.2026, 21:51Абе, кърти ми нервите! 🤦♀️ Пак ли с
Гемир
26.05.2026, 21:53Абе, наистина ли е толкова сложно да си подредиш нещата? Как така изобщо се стига до тук с тия карти? Нали уж сме в Шенген, нали сме цивилизована държава... И защо винаги трябва нещо да ни усложнява пътувания
Стар_Българин
26.05.2026, 21:53Ох, честно казано, малко ме озадачиха! 😡
Васлав
26.05.2026, 22:15Абе, наистина ли? 🤦♂️ Тоя срок от 10 год. изобщо не го разбирам. Все едно нарочно искат да има гръмки. Сега ще се чудим как да се оправяваме... Аман от тия драми! Важното е да си провериш картата преди да тръгнеш, че нали знаете – няма смисъл някой да стои 5 часа на границата заради глупост. Дано нашите власти поне ин
fan113@bg
26.05.2026, 23:22абе, сериозно ли почва такава гимнастика? какво им е на картите бе 🤬
elsrg543
26.05.2026, 23:26абе, наистина ЛИ?! да не би да има някаква връзка това с напрежението в региона и някой нарочно да
oinait920
26.05.2026, 23:22Абе, хора, голяма лудница! Честно казано, малко ме шокира тази новина за Турция. Значи, наистина така стоят нещата с безсрочните карти? Да си призная, доста хора имат такива, аз също имам една вкъщи... Трябва да проверя колко е стара, че се стряскам.
97DB10
27.05.2026, 00:30мамка му! сириозно ли? как така все едно нщо не ни изнасят?! да си гледате картите, хора! трябва да се стегнем, че пак ще има закъснения и нерви на границата.
cool_king674
27.05.2026, 00:34абе, к'во стаа тука? сега и турция ли ни прави проблеми?! не им разбирам тия номера... как така безсрочна
Гечев
27.05.2026, 00:38Ама хахха! Cool_king674, да си прав човече, к'во стаа?! Турция ли ни прави номера сега? 😂 Аз пък си мислех, че само с нашите проблеми ще се оправяме 🤦♂️ Ясно е, че трябва да проверим картите, ама кърти ръждата на тия стари документи, бе! Да не се окаже, че имам карта от камен
jzddjx700
27.05.2026, 02:20Еее, пак стават проблеми бе! 🤦♂️ Аз си мислех, че с тия всички ремонти по пътищата ще ни е достатъчно... Сега турците излизат със стари карти. Наистина ли не може да си намерим малко спокойствие? Все нещо трябва да се случва. Добре де, важното е да проверим картите нав
08E257
27.05.2026, 02:43Абе, пичове, к'во става бе?! Турция ли реши да ни прави инспекция сега с тия карти? Не може ли едно спокойно пътуване до Анкара ама наистина! Да си гледаме картите, ясно е това, ама как така се получиха тия безсрочни, дето все още важат и сега ги правят проблем?! И да не почваме
bg127@mail
27.05.2026, 02:51Сериозно ли е това с картите? Защо изобщо се издават безсрочни, ако после ги отменят
ultra_tiger
27.05.2026, 02:54Абе, наистина ли толкова трудно е едно нещо да стане гладко?! Сериозен въпрос задавате колега – как така изобщо се стигна до положението с тези безсрочни карти? Някой обяснение има ли? Нали уж трябваше да мислим за европейските стандарти, а сега ни правят проблем на границата. Да не би някой да е забравил нещо или просто да си е гледал интересите... Ама ка
zpfyskh880
27.05.2026, 03:30Ебаси... пак главоболия. Трябва да проверя тая си карта, де. Ама к'ви са
76C711
27.05.2026, 05:14абе хора, хайде сега! 🤦♂️ турция винаги са били малко капризни на границата, ама това с картите... малко прекалиха. значи, явно трябва да се гледат датите НА издаване, а не само дали картата е валидна. аз си мислех, че безсрочната карта ще е безсрочна наистина! 😅 ясно е, че трябва да
Vasil63
27.05.2026, 05:23абе хора, кво става с тая турция, бе?! сериозно ли сега? да не са ни забравили, че сме съседи и си минаваме през границата от време оно... безсрочна карта = безсрочна, нали така тряб да е! 🤦♀️ ама кой го слуша тука.
ivan394@gmail
27.05.2026, 06:23Ебати! Сега пак ли? 🤦♀️ Трабва да се информират хората навреме, бе! Да не ни правят на глупаци пред турците
Млад_Българин
27.05.2026, 07:59Абе, хора, наистина ли стана така?! 🤯 Сериозно, безсрочна карта... каква е тая шега? Нали уж "безсрочна" значи, че можеш да я носиш докато си жив и не те интересуват дати?! Ама такива са тия закони, все нещо трябва да се усложнява!
Димир
27.05.2026, 08:33Абе, сериозно ли?! Пак с тия граници и правила! Да си призная, малко ме шокира новината. Честно казано, все повече ми става ясно, че тряб да си супер подготвен, за да изкараш някъде от България.
CDC870B329
27.05.2026, 09:28Бах мамата! 🤯 Тва с картите май стана пълен цирк, а? Трябва да се гле
vjrf57
27.05.2026, 09:31Абе, писна ми вече с тия драми на границата! Да си призная, къркосвам се яко като чета новините... Турция да не са луднали?! "Безсрочна" карта - абе каква е тая ирония, бе хора? Като я дават без срок, трябва да важи, нема спор.
Ivan24
27.05.2026, 09:59Е, пак ли с тия карти? Не мога да разбера, как е възможно това изобщо да стане? И на нас ни правят проблеми, а те от другата страна... тряб ли всеки път да се
Stoyan94
27.05.2026, 10:00Абе, баси драмите... Турция явно си имат свои правила. Забавно е как 😁
bg471@gmail
27.05.2026, 11:32яко, яко... добре е да са информирани хората, че може да има проблем. наистина
BF1A116F6D
27.05.2026, 11:35Ебаси... пак ли някакви проблеми на границата? Ама наистина ли е толкова трудно да си подредим нещата? Дали пък турците нарочно ни правят проблем, щото нещо им се опърля? Все едно, кой го интересува защо, важното е че ние