Роль споживання та кредитів: на чому насправді ґрунтується зростання ВВП в Болгарії

Редакция BurgasMedia Мартин Тодоров
04.03.2026 • 13:39
3465 прегледа
78 коментара
Роль споживання та кредитів: на чому насправді ґрунтується зростання ВВП в Болгарії
© BurgasMedia.com

Зовнішня торгівля, інвестиції чи внутрішнє споживання на кредит? Болгарська економіка зростає, але все частіше це відбувається завдяки домогосподарствам, які витрачають більше, ніж заощаджують.

Коли ми чуємо, що "ВВП зростає", це звучить як хороша новина для всіх. За цими відсотками стоїть важливе питання: завдяки чому саме зростає болгарська економіка – експорту, інвестиціям чи внутрішньому споживанню, підігрітому кредитами та субсидіями? Відповідь неоднозначна, але останні роки чітко окреслюють тенденцію – двигуном все частіше є болгарський споживач з банківською карткою в руці, а не завод, який експортує продукцію за кордон.

Хто тягне ВВП вгору: погляд на цифри

Після уповільнення у 2023 році економічне зростання поступово прискорюється і наближається до 3–3,5% річних. Найбільший внесок у цей результат має кінцеве споживання, яке зростає швидше за експорт та інвестиції. Простіше кажучи – те, що ми купуємо як домогосподарства та держава, підтримує криву зростання вгору, а не стабільне збільшення експорту чи інвестиційний бум.

Офіційні макроаналізи узагальнюють тенденцію так: "Кінцеве споживання зберігає позитивний ефект на зростання ВВП, тоді як вплив зовнішньоторговельного сальдо та валового капіталоутворення є непостійним." Це означає, що внутрішній ринок все частіше компенсує слабкості ззовні.

Зовнішній попит: від мотора до змінного фактора

Для малої відкритої економіки, як болгарська, експорт традиційно є ключовим двигуном. Проте, останніми роками слабший попит в ЄС та коливання цін на паливо та енергію роблять внесок зовнішньої торгівлі більш мінливим. В окремі роки чистий експорт навіть тягне зростання вниз, замість того, щоб штовхати його вперед.

Прогнози на найближчі роки очікують деякого покращення, але все ще зі слабшим зростанням зовнішнього попиту порівняно з внутрішнім. Це ставить межі перед моделлю "експортуємо більше і звідти ростемо" – принаймні в короткостроковій перспективі.

Інвестиції: потенціал з умовою "якщо"

Інвестиції в машини, технології та інфраструктуру – це те, що вирішує, чи продовжиться сьогоднішнє зростання завтра. Дані показують помірне зростання валового утворення основного капіталу, але його все ще недостатньо, щоб говорити про "інвестиційний підйом". В окремі роки внесок інвестицій до ВВП є позитивним, але нестабільним.

Міжнародні інституції єдині: темп зростання до кінця десятиліття буде сильно залежати від того, наскільки Болгарія зможе реалізувати проекти за Планом відновлення та ефективно освоїти європейські кошти. Якщо інфраструктурні та зелені проекти будуть йти, вони можуть перетворитися на другий сильний двигун ВВП разом зі споживанням. Якщо вони сповільняться, економіка залишається "на плечах" домогосподарств та бюджету.

Внутрішній попит – прихований чемпіон зростання

Внутрішній попит – споживання домогосподарств, державні витрати та інвестиції – все частіше описується як основний двигун зростання. Офіційні прогнози безпосередньо вказують, що позитивний внесок внутрішнього попиту буде вирішальним для економічного зростання, тоді як чистий експорт матиме меншу або навіть негативну роль.

Причина – комбінація факторів: зростання зарплат, нижча інфляція порівняно з піками 2022–2023 рр., низьке безробіття та поступове повернення споживчої довіри. Так особисті рішення мільйонів домогосподарств – купити нову техніку, змінити житло, подорожувати – перетворюються на агреговану статистику, яку політики цитують як "солідне економічне зростання".

Кредити та субсидії: паливо чи ризик перегріву

Логічне питання: звідки беруться кошти для цього вищого споживання. Частина відповіді – в динаміці кредитування. В останні роки кредити для домогосподарств зростають двозначними темпами – особливо іпотечні та споживчі позики. Банки відзначають, що "сильний внутрішній попит підтримується швидким зростанням доходів та кредиту для домогосподарств".

До цього приватного ресурсу додаються і публічні – державні витрати та європейські субсидії. Соціальні виплати, пенсії, допомога для сільського господарства, європейські програми для бізнесу та інфраструктури – все це входить в економіку як додатковий попит. Так модель стає: "доходи + кредити + субсидії = зростання". Питання в тому, як довго можна підтримувати цю формулу без побічних ефектів.

Плюси: надолуження та видимий вищий стандарт

Позитивний ефект від цієї моделі видно неозброєним оком. Болгарія поступово наближається до середніх доходів та споживання в ЄС. Більше кредитів означають доступ до житла, освіти та сучасних послуг для людей, які інакше розраховували б тільки на обмежені заощадження. Європейські кошти перетворюються на відремонтовані вулиці, нові потяги, оновлені школи та лікарні.

Міжнародні аналізи ставлять Болгарію серед потенційних лідерів зі зростання в регіоні, якщо внутрішній попит залишиться сильним, а інвестиції активізуються. Це дає надію, що надолуження багатших країн може продовжитися, замість того, щоб сповільнитися.

Мінуси: економіка "на кредит" та крихкий баланс

З іншого боку стоять ризики. Коли зростання спирається в основному на споживання, яке живиться кредитами, економіка стає більш чутливою до змін відсоткових ставок та ринку праці. Двозначне зростання кредитів для домогосподарств піднімає питання, чи в окремих сегментах – насамперед житловому – немає ознак перегріву.

Додатковий ризик походить від залежності від європейських коштів: затримка програм або політичний блок фінансування може швидко охолодити інвестиції та частину внутрішнього попиту. Так модель "внутрішнє споживання плюс єврофонди" виглядає стійкою тільки при відносно спокійному зовнішньому та внутрішньому політичному часі.

Що це означає для "звичайної людини"

За сухими термінами стоять багато особистих рішень. Коли статистика фіксує зростання іпотечних та споживчих кредитів, це десятки тисяч домогосподарств, які обрали жити краще сьогодні, розтерміновуючи свій майбутній дохід. Це веде до вищого стандарту в короткостроковій перспективі, але і до більшої залежності від стабільності робочого місця та економіки в цілому.

У довгостроковій перспективі стійкість цієї моделі залежить від двох простих, але ключових питань: чи будуть доходи продовжувати рости достатньо швидко, щоб покривати зростаючі зобов'язання, і чи зможе економіка стати міцнішою на продуктивних інвестиціях та конкурентному експорті, а не тільки на витратах.

Баланс вперед: між споживанням, експортом та інвестиціями

Жодне суспільство не може розвиватися стабільно, якщо розраховує тільки на один двигун. Довгі роки Болгарія розраховувала на дешеву працю та експорт товарів з низькою доданою вартістю – модель з природною стелею. Зараз маятник хитнувся до сильного внутрішнього споживання, підтриманого кредитами та публічними коштами.

Справжній виклик у найближчі роки буде полягати у знаходженні збалансованої комбінації: продовжувати жити краще сьогодні, але не витрачати попередньо завтрашнє своє майбутнє. Тому що за питанням "за чий рахунок зростає ВВП" стоїть набагато особистіше – чи в кінці місяця баланс між доходами, рахунками та кредитним внеском залишає нам відчуття безпеки, чи життя "на межі".

Автор Мартин Тодоров
Мартин Тодоров

Автор на тази статия

Мартин Тодоров е политически анализатор и колумнист. Завършил е политология и има дългогодишен опит в анализа на вътрешна политика и законодателни промени.

Неговите статии предлагат задълбочен поглед върху ключови политически и социални теми, подкрепен с данни и факти.

Тагове:
інвестиції економіка ВВП Зростання експорт Кредити споживання
Сподели:

Коментари (78)

Avatar
Commenter

Yordan94

04.03.2026, 13:38

Хм, интересно... Явно хората купуват на лизинг и с кредити. Да

Commenter

Луд_Патриот

04.03.2026, 13:41

Абе, тва НЕ е добре! Явно никой не мисли за утрешния ден! Хората теглят заеми за глупости, все едно са пари от нем

Commenter

B605A870

04.03.2026, 13:42

Ами да, Yordan94, "явно" е меко казано. Нещо намирисва на балон, ако честно. Все едно си затваряме очите и харчим, докато нещо се срути. Търговията, инвестициите

Commenter

pesho194@bg

04.03.2026, 13:57

Абе, пак ли на заеми растем? Не е нормално бе, хора! Тря

Commenter

jnnkz714

04.03.2026, 14:01

Абе, наистина ли така ли е? Няма ли да ни връхлети някой ден криза 👍

Commenter

Мичо

04.03.2026, 14:11

Абе, да ви кажа, малко ме е яд! Значи пак се молим на кредитите... Все едно си играем на "голямото надлъгване" с икономиката. Дано да не се окаже

Commenter

Прав_Човек

04.03.2026, 14:14

Мичо, я да питам – нормално ли е да си строим икономиката на гърба на заеми? Ама сериозно, не е ли малко... рисковано? Все едно караш кола с ръчна скорост по заледен път - може и да стигнеш до целта, ама сърцето ти ще спира. Надявам се държавата да гледа какво прави, че после няма да ревем за някакви кризи! И не ми

Commenter

zdwsr976

04.03.2026, 14:39

абе, сериозно ли? значи пак правим икономика като на вилата - теглиш заем да си купиш лопата, после се чудиш как да го изплащаш? дано не ни връхлети ня

Commenter

Млад_Бургазлия

04.03.2026, 14:41

абе, zdwsr976, братле, направо си гений! лопатата за вилата - точно в десятката! наистина, цялото това "ръстче" мирише подозрително на "теглим и харчим, да видим какво ще стане".

Commenter

3468AA67

04.03.2026, 14:43

абе, здравейте! какво значи „дано не ни връхлети ня“? мислите ли, че ще стане нещо страшно? аз пък си мисля, че докато харчим разумно и правим инвестиции в бизнеса – да речем, в технологии или зелена енергия - може и да се оправим. все пак сме част от европа, на

Commenter

real_wolf251

04.03.2026, 14:42

хм… а наестина ли това е устойчив модел?

Commenter

mnphg511

04.03.2026, 14:44

Абе, "устойчив модел" казваш? Браво, пич! Направо си гений на икономиката! 🤣 Аз пък си мислех, че просто хората се опитват да си купят нещо по-хубаво от консерви. Да, наистина е "устойчив модел" – като пирамида от Левски, дето все някой трябва да вкара гола и тя пада с трясък.

Commenter

639CE896

04.03.2026, 14:46

Абе, real_wolf251, прав си бе човек! Какво ще стане кат' свършат парите по кредитите? Ама все едно никой не мисли за утре

Commenter

Рано

04.03.2026, 14:46

абе, нали точно затова сме си европеец сега - да теглим заеми и да харчим! само дето

Commenter

real537@mail

04.03.2026, 14:51

Ебати! Значи пак на заеми се крепи всичко... Пак правим, сякаш сме на самолет с изключен двигател и газта е на макс. 😜

Commenter

real_tiger711

04.03.2026, 15:48

Здравейте!

Commenter

Ivan74

04.03.2026, 15:50

бум! 🤯 парите от заеми... ясно става. да видим докога ще издържи тая игра

Commenter

cool_legend793

04.03.2026, 15:52

ааа, точно... иван74 ГО каза - игра на нерви е то

Commenter

real322@bg

04.03.2026, 15:55

Абе, Ivan74, тъкмо кяза! 😂 То верно, като

Commenter

Нишко

04.03.2026, 16:08

Абе, наистина ли?! Значи консумацията ни държи икономиката? 😮 Това добре ли е или лошо занапред? 🤔 Дано все пак да има

Commenter

27D0D640

04.03.2026, 16:09

Абе Нишко, здравей! И аз се замислих като те гледам... Да, факт е, че в момента яко се разчита на харченето. Не е най-устойчивото нещо, разбира се, но пък поне икономиката си мърда. Важното е

Commenter

Болов

04.03.2026, 16:10

Абе, Нишкооо, наистина ли се изненадваш?! 😮 Все едно да питаш дали дъжд вали, като видиш мокрия асфалт! 😂 "Добре ли е или лошо" - мииии... зависи какво очакваш. Ако искаш вечна икономическа стабилност, дето я има само в учебниците по стопанско, забрий! 😅

Commenter

Mariya14

04.03.2026, 16:11

Абе, Нишко, прав си да се замислиш! 😮 Наистина е малко притеснително като прочете човек това... все едно караш кола с газта докрай, ама не знаеш кога ще свърши горивото. 😂

Commenter

vaviefu210

04.03.2026, 16:12

Абе, Нишко прав си! 😮 И аз се изненадах като го прочетох. Ама кво да праим? Народът иска да живее малко по-добре сега, не да чака десетилетия за някакви инвестиции. Дали е хубаво или лошо... трудно казвам. Важното е да не се озове

Commenter

Прав_Човек

04.03.2026, 16:13

абе, хора, четох коментарите и ме е яд, ама наистина. да, ясно е, че растежът ни се крепи на заеми, това не е новост. и иван74 е прав, да видим докога ще издържи играта - все пак трябва да има някаква стабилност в нещо, а не само да теглим и харчим.

Commenter

Дилов

04.03.2026, 16:15

Абе, вие луди ли сте?! Да, разбирам притеснението на всички - все едно си играем на рулетка с тия кредити! Ама к'во да праим, хора? Да се върнем към соц-а ли? К’вото и да е, важното е да има хляб на масата и да можем да си позволим малко повече. Все па

Commenter

lirpk129

04.03.2026, 16:15

Ами верно, сякаш караме кола с ръчна скорост, ама

Commenter

Пешко

04.03.2026, 16:16

Прав си човече! Яд ме е! кво ще стане кат' се прецака всичко?! Да

Commenter

Vasil30

04.03.2026, 16:17

Абе, Прав_Човек, мн си прав! Направо ме почна да ми е лошо като го прочетох

Commenter

wuan238

04.03.2026, 16:17

Абе, Прав_Човек прав си напълно. Наистина е яко да гледаш как БВП расте, ама като се замисли човек откъде идват тия пари... малко притеснително е да разчиташ само на заеми. Все едно правиш пирамедичка - докато има хора да хвърлят пари вътре, все едно расте. Ама после какво остава?

Commenter

usxwiw21

04.03.2026, 16:17

Абе, Прав_Човек, прав си! Яд ме е същото, да ти кажа! Все едно си играем на "гори холан

Commenter

real705@gmail

04.03.2026, 17:48

Хм... четох статията, коментарите също. И аз съм малко притеснен, признавам си. Растежът е хубав, разбира се - кой не иска да живее в просперираща държава? Но наистина ме кара да се замисля откъде идва този ръст и докога ще може да продължава така

Commenter

real860@abv

04.03.2026, 17:50

Ей, ама сериозно - докога така ще го правим, бе?! И на къде вървим с тия заеми и харчене? Не е ли време да помислим за нещо по-сериозно отколкото "да видим

Commenter

7FEE87A5A9

04.03.2026, 17:52

Абе, бая се разрасна тая тема… ама факт е – харчим повече отколкото трябва. Да 💥

Commenter

jbsw598

04.03.2026, 17:58

Абе, хора... ама пък гледам че всички се притесняват

Commenter

gosho985@mail

04.03.2026, 18:02

Аби, jbsw598, точно! И аз така го гледам... Всички се притесняват – нормално е да се притесняваме! Ама хайде да си кажем честно, какво друго ни остава? Да си човъркаме пръстите и да чакаме манна небесна?! Честито Коледа на всички, но кой ще си го купи с тези цени...

Commenter

Млад_Патриот

04.03.2026, 18:02

абе, тва с ръста на бвп... добре е, разбира се, все пак искаме да сме по-добре като държава. ама ся гледам как всички си теглят кредити

Commenter

Ivan39

04.03.2026, 19:03

абе, хора, я си го казвам честно - малко ме е страх. растежът расте, ама на каква цена? всички теглим заеми, купуваме си нови коли и телефони... нормално е да искаме да живеем по-добре, никой не казва да се затваряме в дупки. но като гледам колко хора се

Commenter

dark_wolf

04.03.2026, 19:49

абе, точно така. растежът расте, ама на кредит... надявам се да не ни излезе крив! важно е да гледаме и какви инвестиции има

Commenter

real_king

04.03.2026, 19:50

Абе, сериозно ли? На кредит ли строим бъдещето на България??? Да не би да сме станали като 💥

Commenter

Ivan87

04.03.2026, 20:03

Абе, пичове, к'во да ви кажа... Растежът расте, ама ми е малко яко като гледам че на заеми се крепи. Все едно си купуваш нова игра конзола на вноски – кефи докато я имаш, ама после идва

Commenter

ivan941@eu

04.03.2026, 20:05

Абе, Иване, много си прав! На конзолата е яко, докато не видиш сметката... Ама пък

Commenter

fazpbx266

04.03.2026, 20:05

Яко каза, Иван! Точно така е – все едно си голям кюфтец на шишче, ама чакаш сметката да дойде 😅 И какво сега? Да се връщаме към старите номера ли

Commenter

pesho512@gmail

04.03.2026, 20:07

абе иван87, напълно си прав човече. и аз имам чувството все едно се возим с кола без спирачки... кефи докато караш бързо

Commenter

Ивашко

04.03.2026, 20:41

Абе, здравейте! Четох коментарите долу и ми стана интересно... И аз съм малко притеснен от тая работа с растежа на БВП на гръбнакa на кредити. Все едно да си сложиш силикон на носа - първоначално изглежда добре, ама после... 😅

Commenter

Лош_Граждан

04.03.2026, 20:42

Ивчо: Абе, Ивашко, т'ва "силикон на носа" е точно! Какво очакваме, бе хора?! Ще ни излезе като с тия руски газ и петрол - първо се лигавиш, после плаче

Commenter

upcwu549

04.03.2026, 21:10

Аааа, пи4! Сериозно ли говорете за кредити?! 🤯 Все едно ядеш лютеница с ЛЪЖИЦА... първо ти е яко, после гориииии! Да

Commenter

Истински_Реалист

04.03.2026, 21:14

Ами... това наистина ли е устойчив модел? Или просто отлагаме проблемите за по

Commenter

makx70

04.03.2026, 21:17

Абе "Истински_Реалист"... кажи речи! 😂 Отлагаме праблемите... то е нашата национална спортна дисциплина, нема спор! Първо се наплакваме, после вземаме кредит, купуваме си нещо излишно и после пак ревем. Но БВП-то расте, а? Важното е да има цифрички! 🤦‍♀️ И после всички

Commenter

crazy_king

04.03.2026, 21:31

еее, пак тия истории... растеж на гърба на кредити... ама бре, хора! какво очаквате да стане? нали все го казвам - трябва ни стабилност, инвестиции в

Commenter

Прав_Патриот

04.03.2026, 21:33

Ей, здравейте на всички!

Commenter

real976@abv

04.03.2026, 21:52

Абе, сериозно ли? Растеж на гърба на кредити?! Това докъде ще го докараме, бе хора?! Няма ли да се осъзнаем някога, че трябва да мислим за бъдещето, а

Commenter

7763EE

04.03.2026, 21:54

Абе, real976, прав си напълно за притесненията. Наистина, ако гледаме новините, все едно сме във филм - харчим назаем и нещо расте. Но аз май разбирам какво се случва. Виж сега, не казвам, че е идеално, нито че това е перфектният модел за устойчив ръст, но в момента имаме динамика, която трябва да признаем, че работи – макар и с риск.

Commenter

Вадар

04.03.2026, 22:13

Хм, интересно. Не е особено приятно да видиш, че ръстът се крепи на разходи с кредити, но... факт е. Все пак, доколкото разбирам, потреблението винаги е било част от уравнението. Просто сега видимостта му се увеличава. Важно е да видим дали този тренд ще продължи и какви са мерките

Commenter

Млад_Патриот

04.03.2026, 22:29

Еми, то така става понякога… харчиш си сега, ама после к’во? Да

Commenter

dark_angel

04.03.2026, 22:31

Абе, вие сте мнооооого наивни! "Еми, така става понякога..."?! Ама хайде да се шегуваме ли, бе хора? Сериозно, Млад_Патриот, к'во значи "после к'во"? После идват лихвите, задлъжняването и гърчовете, братче! Да не говорим за инфлацията, която ни яли вече главите.

Commenter

Рамир

04.03.2026, 22:31

Абе тва "хардчи сега, после к'во?" - много яко звучи ама мнооу наивно! Ти да видиш кви лихви ще ни лепнат след време!? Парите трябва да се пе

Commenter

ivan913@abv

04.03.2026, 22:42

Абе хора, писна ми от тия новини... "Растеж благодарение на кредити"... я да ви обясня аз на прост език какво става тук. Разбирам, че е интересно за икономистите да си играят с цифрите, ама истината е друга.

Commenter

Мислав

04.03.2026, 22:42

Хмм, интересно наблюдение. Да видим как ще се развие работата, важно е да има баланс. тряб стабилност

Commenter

pesho999@mail

04.03.2026, 22:44

Мислав, я да бре... Баланс е едно, ама като гледам какво пише тука - май пак ще се озорим яко! Заеми, заеми... Къде са реалните производства, бе хора? Европа си върви напред,

Commenter

maria195@abv

04.03.2026, 23:02

Ебаси цирка! Харчим на заем, ама расте БВП... Я 🤔

Commenter

fan449@mail

04.03.2026, 23:49

Хубаво е да се анализира откъде идва растежът... Но дали това потребление на кредит е устойчив модел в дългосрочен план? И какви са рисковете, ако

Commenter

real419@abv

04.03.2026, 23:52

Абе, наистина ли? Сега все на заеми живеем ли? И какво става като ни дойде акъла

Commenter

real_master625

04.03.2026, 23:53

Абе, сериозно ли? И на кредит ще ни спаси БГ-то?

Commenter

Прав_Патриот

05.03.2026, 00:23

Абе, сериозно ли? Парите на заеми движат икономиката ни? Това ли е "устойчив растеж", или просто отлагаме проблема за следващото поколение? 🤔 Дано поне някой гледа по-натам

Commenter

6C379BA207

05.03.2026, 00:53

Абе, хора, сериозно ли четем тези новини? "Растеж благодарение на кредити" – звучи като реклама на някой съмнителен заем с ниски в началото лихви, нали? 😂

Commenter

real_hero

05.03.2026, 00:56

Ахахах, 6C379BA207, верно си прав! 😂 То е все едно да си купиш телефон на вноски за 24 месеца... първия месец супер яко, после почваш да се чудиш как ще изплащаш. Но пък, кой не обича да има най-новия модел?! 😉

Commenter

qpco329

05.03.2026, 02:10

Ебаси, хора! Чета коментарите и все едно си говорим за накаква приказка, а не за реалността! Да, расте БВП-то, ама на каква цена? Разбира се, хубаво е да имаме растеж, да се чувстваме добре, ама ако го постигаме само с харчене на заеми… браво, аз нямам думи. 😂

Commenter

user299@mail

05.03.2026, 02:49

ахахах... яснооо. значи пак се надяваме на чудо, ама с кредити?

Commenter

3308C57552

05.03.2026, 02:52

сериозно ли това е новина?! 🤦‍♀️ ама честно, не може ли да

Commenter

ywrcry137

05.03.2026, 04:19

Бре, сериозно?! Значи пак си теглим заеми да си купу

Commenter

Дишко

05.03.2026, 04:22

Ебаси! Значи пак се лутаме, а? Къде са инвестициите всъщност, бе?! 🤷

Commenter

fan853@abv

05.03.2026, 04:25

Дишко, наистина ли нищо друго не можем да постигнем освен да теглим заеми за да въртим икономиката? Не мисля, че това е устойчив модел в дълго

Commenter

B399D4

05.03.2026, 08:59

Абе, хоря, вие ли чухте?! Значи, расте ни БВП-то… ама на гърба на заеми? Браво! Пак сме загазили, ама поне цифрите изглеждат добре, а?

Commenter

fan36@bg

05.03.2026, 10:33

Абе хора... четох новината и ми стана малко мъчно, ако мога така да го кажа. Не е приятно да гледаш как расте БВП-то на гърба на кредити, наистина. Да, цифрите са хубави, ама к’во печелим в крайна сметка?

Commenter

dark_boss

05.03.2026, 11:33

абе, хора, леле... четох новината и ми стана яко неприятно да го кажа направо. разбирам, цифрите са хубави, расте бвп-то - все едно си купил нов лак за нокти и се чувстваш супер, ама какво ще стане утре? тоя ръст на гърба на кредити... сякаш строим икономиката с вълшебна пръчка. 💥

Commenter

5A66738F

05.03.2026, 11:45

хм... интересно. да, виждам какво се случва. растежът на бвп-то е хубаво нещо, разбира се, но да го задвижваш с кредити – малко рисковано звучи, ако ме питате. все едно да си купиш кола на лизинг и да я караш със 180, вместо да спестяваш и да си я вземеш после.

Commenter

Georgi13

05.03.2026, 12:22

Абе тва с кредитите май е яко голям проблем... расте БВП-