В България православното християнство остава официално "традиционната" религия, с която се идентифицира мнозинството от населението, включително в големите градове. Според последните преброявания и изследвания над 60% от българите се самоопределят като християни, основно православни, въпреки че редовно в храм ходи сравнително малък дял от тях. В градската среда това се проявява по особен начин: православието присъства по-скоро като културна рамка, ритуален език и празничен календар, отколкото като стриктно спазвана догматика.
Православието като културна и градска идентичност
В София, Пловдив, Варна, Бургас и останалите големи градове православните храмове са едновременно религиозни центрове и важни градски символи. "Александър Невски" в София, "Св. Неделя", старите църкви в Пловдивския Стар град или катедралата във Варна са част от визуалния образ на града – фон на протести, туристически снимки, културни събития. Дори хора, които рядко палят свещ, възприемат тези места като "якор" на историческа памет и българска идентичност.
В градската среда православието често се преживява като "фоново християнство": мнозина се кръщават, венчават и погребват по православен обред, без да се определят като активно църковни. Така храмът остава място, където важните моменти от живота – раждане, брак, смърт – получават признание и символичен смисъл, който липсва в чисто административните процедури.
Обреди и ритуали: между традицията и градския лайфстайл
Кръщенето, венчавката и панихидата са трите най-видими обреда, които продължават да се практикуват масово и в градска среда. Младите семейства често избират "инстаграмабилни" храмове и красиви икони, а кръщенетата и сватбите се превръщат в събития, където традицията и модерният лайфстайл се преплитат – свещеника чете молитвите, а навън гостите снимат с телефони и дронове.
Отделно от "големите" обреди, в градската култура се закрепват и по-малки, но устойчиви ритуали: палене на свещ преди изпит, операция или важно интервю; посещение на храм на голям празник "за здраве"; оставяне на бележка с име в кутия за молитви. За мнозина тези жестове са по-скоро знак за търсене на опора и надежда, отколкото израз на системна религиозност.
Интересен градски феномен е и "миксът" между фолклор и православие – например освещаването на офиси и магазини за "добър старт", благословията за нов дом, водосвети в училища и университети. Тези практики често се възприемат като своеобразна "застраховка" – смесица от вяра, традиция и суеверие, вписана в ритъма на модерния град.
Празничният календар: от Великден и Коледа до 8 декември
Православните празници продължават да структурират годината, дори за хора, които рядко стъпват в храм. Коледа, Великден, Цветница, Богоявление, Никулден, Гергьовден, Денят на християнското семейство – всички те са едновременно религиозни и обществени събития. В градска среда храмовете се пълнят "на вълни" – опашки за великденски свещ, освещаване на козунаци и яйца, търсене на "специални" икони за имен ден.
Една от характерните особености на градската България е силното присъствие на именните дни – Никулден, Ивановден, Георгьовден, Димитровден, Петровден и десетки други. Те се превръщат в социален ритуал, който обединява семейства, колеги и приятели: "Не съм религиозен, но си празнувам имения ден" е често срещана реплика. Така църковният календар влиза в офисите, университетите и жилищните блокове под формата на празнична трапеза.
В същото време "светският" празничен календар – Нова година, 8 март, 8 декември, 1 юни – съжителства и понякога измества религиозните дати. Мнозина градски жители възприемат Коледа повече като семеен и потребителски празник, отколкото като "Рождество Христово". Въпреки това за немалко хора посещението на църква, изповед или причастие остава важна част от този период.
Младите и православието: дистанция, любопитство и селективна вяра
Сред градските млади хора православието често присъства под формата на "културна принадлежност": "православен съм по рождение", "кръстен съм", "имаме икона от баба". За част от тях църквата се възприема като консервативна институция, отдалечена от ежедневните им теми – кариера, лична свобода, дигитална култура. Това създава дистанция, но не и пълно отхвърляне.
Същевременно се наблюдава интерес към "по-дълбокото" измерение на традицията – иконопис, византийско пеене, участия в младежки православни лагери или доброволчество в енорийски инициативи. За малка, но активна група млади възрастни градският храм се превръща в място за общност, смисъл и стабилност, различно от шумната и динамична градска среда.
Много често обаче младите градски хора практикуват "селективна вяра": приемат част от духовните послания – за милосърдие, прошка, взаимопомощ – но остават критични към позициите на църковната институция по теми като политики, права, личен живот. Така възниква напрежение между "вяра в Бога" и "отношение към църквата" като организация.
Социална роля: благотворителност, общности и публичен глас
Православните храмове в градовете постепенно развиват и социалната си функция – кухни за бедни, събиране на дрехи и храна, подкрепа за многодетни семейства, посещения при болни и самотни. Макар и неравномерно, в някои енории се оформят активни общности около свещеника и доброволци, които комбинират вярата с конкретни грижи за уязвимите.
В същото време Българската православна църква присъства и в публичния дебат – от реакции по социални и морални теми до позиции по законодателни промени. В градска среда тези изяви често предизвикват полярни реакции: за едни църквата е "глас на традицията и морала", за други – консервативна сила, която се противопоставя на модернизацията. Този конфликт допълнително усложнява отношенията между градските общества и институцията.
Важно е да се отбележи, че доверието към църквата и личната религиозност не съвпадат напълно. Някои граждани казват "вярвам в Бог, но не вярвам на институции", други – обратното. Така ролята на православието се простира отвъд стените на храма – в езика, символите и моралните интуиции на хората.
Православие в дигиталната епоха
Дигитализацията не подминава и православието. Градските храмове и свещеници все по-често присъстват онлайн – чрез страници във "Facebook", YouTube канали с проповеди, онлайн излъчване на литургии и подкасти с духовни беседи. По време на пандемията това се превърна от екзотика в необходимост, а после – в устойчив канал за контакт с хора, които рядко могат или желаят да идват физически в храма.
За част от градските вярващи дигиталното присъствие на църквата е начин да "тестват" вярата от дистанция – да слушат проповеди, да задават въпроси, да търсят смисъл, преди да прекрачат прага на храма. В същото време това поставя нови въпроси за автентичността на преживяването: може ли "онлайн литургията" да замени физическото присъствие, и как да се съчетае ритуалното и сакралното с логиката на социалните мрежи.
Между традиция и модерност: накъде върви градското православие
Ролята на православието в съвременната градска България е изпълнена с напрежения и парадокси. От една страна, храмовете и празниците остават част от общата култура и градския пейзаж – от великденските свещи до именните дни в офиса. От друга – реално ангажираните с църковния живот хора са по-скоро малцинство, а голяма част от градските жители преживяват вярата "на парчета", през ритуали и символи, отколкото през ежедневна практика.
Вижте още подобни статии
Патриарх Даниил отслужва литургия на Велики четвъртък, традиционно боядисване на яйца
Българска делегация няма да вземе Благодатния огън от Йерусалим тази година
Топ туристически общини в България: Несебър води по посещения и приходи
Патриарх Даниил ще отслужи богослужение за Второ Възкресение Христово
В този контекст бъдещето на православието в града зависи от способността му да отговаря на реални екзистенциални въпроси – за смисъла, общността, страданието, надеждата – без да отказва диалог с модерната култура. Ако църквата остане само "фон на празниците", тя ще продължи да има културно присъствие, но с ограничено влияние върху ценностите и решенията на хората. Ако обаче успее да преведе древните обреди и празници на езика на съвременния градски човек, православието може да остане не просто историческа традиция, а жив източник на смисъл и общност в една все по-фрагментирана градска реалност.
Коментари (90)
Мислав
02.04.2026, 15:52Евала за статията! Сериозно, к'во щеше да стане с България без православието
Млад_Граждан
02.04.2026, 15:53Абе Мислав, прав си много! Сериозно, представяш ли си как щеше да изглежда България без православието? Нямаше да имаме толкова много празници, традиции... Ей, нали гледаш как хората все още се събират по Великден, на именни дни – все нещо свещено остава. И не е само религия, а и част от нашата история, култура. 🇧🇬🇪
dark_boss
02.04.2026, 15:55Мислав, прав си на 100%! Какво щеше да е България без православието?! Без празниците ни, без традициите... ама виж сега - някои хора го забравят, само за Великден да запалят свещ и готово! И после се чудят защо нещата са зле. Трябва да пазим вярата си, да я предаваме на децата ни!
tijk586
02.04.2026, 15:56Мислав, братле, напълно съм съгласен! Евала за коментара и за статията! Без православието... абе, нямаше да сме това, което сме. Представи си само – една държава без корени, без традиции, без нщо, което ни свързва с миналото.
Yordan46
02.04.2026, 15:56Мислав, хахах, евала за въпроса! Без православието... ами, май ще6е да сме като Финландия - хубави хора, но малко скучни,
cltqy123
02.04.2026, 15:56Абе, сериозно ли питаш?! Цялата ни история нали е в това? Къде щяхме
hcpd114
02.04.2026, 16:01абе брато, верно е казано - религията си е религия, ама все пак по-хубаво 🇧🇬
65C386
02.04.2026, 16:02Ами то верно, какво да кажем... Православието си е православие, нали? И все пак, радвам се, че традициите ни се пазат, макар и по нов начин. Важното е България да е добре, ние сме европейци и трябва да гледаме напред, не назад. Дано и да няма такива, дето го използват за зле, както казва Млад_Софиянец. 😜
64F4BD56
02.04.2026, 16:03Ей, верно е! Браво на автора! 🇧🇬🇪🇺 Традициите ни са яко
super_wolf
02.04.2026, 16:03Хей! Абе, да, хубаво е, че си почитаме традициите, все пак сме българи и Европа ни е дом, ама наистина ли трябва да се вържем толкова много на религията? Не казвам, че е лошо, разбира се, всеки си има право на вяра, но дали не го използваме понякога като оправдание за... ами, за какво точно всъщност? За м
Стар_Бургазлия
02.04.2026, 16:04Абе хора, много прав hcpd114! 🇧🇬💯 Точно така е - религията си е религия, ама България ни е родината и трябва да я пазим! Важно е да запазим традициите си, да се гордеем с тях, ама
nmohnq735
02.04.2026, 16:32Ааа, значи пак ли говорим за религии? 🙄 Да
Mariya69
02.04.2026, 16:34Абе, Nmohnq735, какво те хвана, братче? "Пак ли говорим за религии?" Ами, хайде де! Ние сме българи, а нашата вяра е част от нас - като лютеницата на масата! 😅 Не го разбирай погрешно, аз не казвам да се затваряме само във църквата и да си светим главите всеки ден, ама... виж сега – Великден какво беше? Цял град на крака, опашки пред храмовете, хора се радват! Има нещо хубаво в това, а?
6C1CED943A
02.04.2026, 16:34Абе, nmohnq735, кво значи "пак ли говорим за религии"? То си е част от живота ни, брат. Не може да се изкара кат' чеп за зеле. Все пак, това 😁
Petar72
02.04.2026, 16:34Абе, nmohnq735, "пак ли говорим за религии"?! Ама хайде бе човек! Това е БЪЛГАРИЯ! Православието е част от нас, такова или не. Не може да го отричаш все едно си някой еврогей, дето гледа на всичко през крив телескоп!
Честит_Българин
02.04.2026, 16:35Хм... да, верно, nmohnq735, разбирам откъде го имаш. Че все едно се завъртаме в кръг с тия теми. Но си е факт – религията, или по-скоро вярата (а може би и традициите, които са обвързани с нея) си е част от българ
Точев
02.04.2026, 16:36Абе хорааа! Напълно съм съгласен с всичко казано до тук! Православието е част от нас, факт е. И не само вярата – традициите ни, културата ни, историята ни… Всичко е свързано! 🇧🇬🇪🇺 Важно е да помним корените си и да се гордеем с това откъде сме дошли.
Dimi84
02.04.2026, 16:51абе хора, к'ви празници... к'ви обреди... все едно си спомням баба да казва: "ИДИ се моли, ама работа върши!" 😜 иначе верно, има си някаква традиция и пак се събира 🇧🇬
Млад_Софиянец
02.04.2026, 17:40абе верно, че си е традиция... ама и да се пазим от тия дето я ползват за други
fusqry547
02.04.2026, 17:41Абе, к'во значи "да се пазим от тия дето я ползват за други"? Ама аз като гледам, все повече политици си намират по
Dimi60
02.04.2026, 17:43ами верно, млад_софиянец. внимателно с тия дето го изкривяват за лични цели -
ivan589@eu
02.04.2026, 18:29Абе хора... четох коментарите и се замислих. Истината е, че православието тук все още е яко заплетено в живота ни, независимо какво си говорим. Не е само вяра, ами и традиции, семейство, спомени от детството... цял един свят.
taqmc34
02.04.2026, 18:31Да, съгласен съм с теб напълно, Иван. Наистина е така, православието не е само поклонение в църквата, а нещо много повече за нас българите. Аз лично, макар да живея в София и да съм доста ангажиран с работата си, все още
ultra_master498
02.04.2026, 18:31абе верно, иван, мн добре го каза! точно така е - православието ни е в кървта, няма как да стане другояче. аз лично си спомням с баба на великден, как ми плетеше цветя и ме учеше да боядисвам яйца... тези неща са важни, не само вярата, ами цялата атмосфера и семейството, което се събираме заедно.
ivan103@abv
02.04.2026, 18:31Иване, напълно съм съгласен с теб! Честно казано, много добре си го описал - православието за нас не е просто религия, а цялостна система от ценности и спомени. Аз лично пък смятам, че това е нещо много важно в днешно време. Виж какво става по света – все някаква нестабилност, хаос... Важно е да има 🤔
ldhxdd519
02.04.2026, 18:32Абе, брат... Иван казал много правилно! То православието тук си е като да дишаш въздух - не го усещаш постоянно, ама си е там. И аз съм такъв – не ходя всеки ден в църква,
bg946@mail
02.04.2026, 18:32евала, иван! точно така е! честно казано, като чета тия коментари… някой да си помисли, че религията е мода, дето я вадим и прибираме по удобство. ама не е, бе хора! това
Лош_Човек
02.04.2026, 18:33абе, пичове, напълно прав е ivan589@eu! то православието си е гръбнакът на българия, малеее! не може просто да го отречеш, дори и да си най-големият модернист. традициите ни са нещо свято, те ни свързват с корените ни, със семейството. а тези празници – великден, коледа… няма как без тях! и не е само за свещичките и службите,
mega_master507
02.04.2026, 18:34Иван, наистина ли е толкова странно да се чувстваш 🤷♂️
Лош_Реалист
02.04.2026, 19:48Абе, наистина... интересно е как религията и традициите ни оцеляват в тоя забързан живот! Виждам го навсякъде - на пазарите по време на Коледа, в църквите, хората все още се поздравяват с "Имен ден!". Не ка
Стар_Граждан
02.04.2026, 19:51Даа, напълно съм съгласен с Лош_Реалист! Супер е, че въ
user282@bg
02.04.2026, 19:51абе, лош реалист прав си! наистина е яко как запазваме тези
ocmxzw887
02.04.2026, 19:52Абе, Лош_Реалист, напълно си прав! Наблюдавам го същото – религията ни е като корен, който все още стиска здраво земята, въпреки че клоните се огъват под вятъра на модерността. Мисля, че това е нещо невероятно и важно за България. Ние сме малка държава, с много перипетии в историята, а тези традиции са ни връзката с миналото, с нашите предци.
real75@mail
02.04.2026, 20:08Браво на автора! Много добре е опесано как вярата ни се преплита с
6FCA2451
02.04.2026, 20:13Абе, real75@mail, браво ти за коментара! Наистина, добре е написана статията. Ама да си го кажа направо
maria872@mail
02.04.2026, 20:30абе, виж сега, интересна статия, наистина. похвала за автора, че се е захванал с темата – винаги е добре да разглеждаме как религията се вписва в съвременния градски живот. да не си мислите обаче, че това е някаква сензация. православието тук е част от пейзажа, като тротоарите и парковете. но ме съмнява дали наистина става дума за "нови смисли". по-скоро виждам една адаптация – хората си запазват ритуалите, защто са им удобни, защото са свързани със спомени и семейство, но не винаги има истинска дълбо
781D149789
02.04.2026, 20:51Абе, верно е тва за православието... виж сега, аз съм малко скептичен като цяло, ама наистина си личи навсякъде - все още има хора, дето пазят традиците, празнуват имените дни и т.н. Не е все едно, че сме станали някакви бездушни роботи, тая българска душа си е доста
Лош_Граждан
02.04.2026, 20:51абе, верно, верно! честно казано, малко ме изненада статията, ама добре го описват. аз лично виждам, че хората все още се придържат към някои традиции, особено заради баби и дядовци. те си пазят обичаите и ги предават
zrdtt516
02.04.2026, 20:59Ебаси, наистина ли още толкова държим на празниците? 🤔 Не че нещо лошо, де – важно си е да имаме коре 👍
Ivan96
02.04.2026, 21:03Абе, к'ви коре, брат? 😂 Направо ми се ус
ivan387@eu
02.04.2026, 21:11Абе, хора, сериозно ли? Все още пишете за това? 🤦♀️ Добре де, ясно е, че си имаме религия, празници... все едно сме в Средновековието понякога. Не казвам да я отри
bg920@abv
02.04.2026, 21:14Абе, Ivant, кво значи "все едно сме в Средновековието"? 🤦♂️ Ама нейсе... Разбирам какво искаш да кажеш, че е старо, традиционно... ама я виж сега - религията си е тук, хората палят свещички, празнуват! Това е наша идентичност, брат. Нека да я ценим и да я пазим. И да не забрав
tugjr956
02.04.2026, 21:43Абе, да го кажа направо - банално е малко тва нещо. 😂 Все едно сме разбрали току-що, че хората празнуват Великден. Браво на авторите, де, ама... все пак, не е някаква бомба новина. Важното е, че и в големите градове си имаме запазени някои неща от старо време. Хубаво
ivan974@mail
02.04.2026, 21:44абе, дааа... верно е! четеш новините, виждаш какво се случва по света – конфликти, кризи… а тука, у нас, все още си запазваме част от традициите. не че съм голям фен на всичко (има неща дето са малко старомодни), ама все пак е хубаво
ivan25@bg
02.04.2026, 21:48Абе, наистина ли е толкова голям проблем да запазим малко от българското, след като
Stoyan50
02.04.2026, 21:52Абе, хора... чета коментарите и се замислям... Тази статия май ни кара да си зададем въпроса: а ние наистина ли осъзнаваме колко важна е тази връзка с корените? Не говоря за фанатизъм или нещо подобно, разбира се. Но като гледам какво се случва по света - все войни, разделения... и как някой си търси оправдание да нападне друга държава (като че ли Русия не е пример за това, нали?), а ние си имаме една стабилна основа, която ни държи заедно
036FB988
02.04.2026, 22:08Абе, хора, к'во става тука? Чета коментарите и съм малко объркан... Тази статия за православието – добре де, ясно е, че празнуваме Великден, именици имаме и все нещо си запазваме от бабите. Ама то значи ли, че сме се закопали в миналото? Или пък, не знам... може би точно в тези традиции намираме утеха насред тая лудница по света? 🙄
Dimi59
02.04.2026, 22:23Абе, верно казано! Честно казано, малко ме трогна статията. Все пак, в тая джука да се има
ivan546@abv
02.04.2026, 22:24Абе, наистина ли е толкова трудно да се намери нещо интересно за писане? Или просто се опитват да го "модернизират" изкуствено? Не казвам,
Стешко
02.04.2026, 22:47абе, наистина ли сме сигурни, че в тая бърза смяна на времената, тази връзка с православието ни дава нещо повече
Добър_Софиянец
02.04.2026, 22:52Абе, Стешко, сериозно ли питаш дали ни дава нещо повече? Ами като си гледаш дедо на гроба, ПОСЛЕ си прави
Млад_Българин
02.04.2026, 22:48Ей, здравейте! Честно казано, интересно попаднах на тази статия. Мисля, че е супер важно да се говори за това как вярата и традициите ни се променят с времето, ама пак си остават част от нас. Виждаме го навсякъде – Великденските празници са масово явление, все още хората навестяват църквите, празнуват именици... Не е като едно да се насилваш да го правиш, а просто е нещо естествено.
ywvduw22
02.04.2026, 23:08Абе, то верно ли, че вече и за това пишат статии? 😂 Нали си е наша работа, никой 👏
bcvdoq531
02.04.2026, 23:53уау, много интересно! 😊 наблюдавам как религията
lmbg574
02.04.2026, 23:56Абе здравейте на всички! Бързам да пиша от телефона, ама много яко ми стана като прочетох коментарите. Наистина интересно как го представят - "нови смисли"... все едно трябва да измислят нещо ново за религията. Ама хора, не е нужно да я правим по-модерна или афтър-парти версия
ivan882@bg
03.04.2026, 00:12Абе хора, к'во става тука? 🤣 Че то православието си е било винаги! От малък помня баба да пали свещ за здраве на семейството... Сега все по-малко ходят може би, ама и 🤬
Georgi58
03.04.2026, 00:15Евала за коментара, Иван! Напълно си прав, к'во става тука, а? 🤣 Православието е част от нас, братче, коремите ни го знаят! Бабите си палят свещки, празниците си имаме... Не може да се отрече.
fan163@eu
03.04.2026, 00:37хм, интересно е как се променя отношението към религията в градовете. наблюдавам подобно нещо и аз - по-малко публични изяви, но може би повече лично усещане за вярата
Раслав
03.04.2026, 00:38ахах, викам си аз... "нови смисли" в православието ли? 😅 ясно става, че гледат да го завъртят някакси модерно. не казвам, че е лошо, ама все едно - бабите си палят свещички от години, празниците са си празници... няма нужда да им търсят нови значения. важното е хората
super_hero
03.04.2026, 00:43Абе, Раслав, сериозно ли - "нови смисли
512C3E8AA9
03.04.2026, 01:33Абе хора, какво става с тия новини бе?! "Нови смисли" в православието? Сериозно ли? Явно търсят някакъв хайп, ама к'во да го правят! Православието е част от българщината, от корените ни. Винаги е било и винаги ще бъде. Да, може би по-малко хора ходят на църква, особено в градовете, защото все тая работа с трафика и ангажиментите. Но това не значи, че вярата е изчезнала!
pesho847@mail
03.04.2026, 01:41абе хора, вие ли четете тия новини? 😂 "нови смисли" деба! все едно да кажат, че киселото мляко сега има "усещане за по-голяма свежест". ясно е, че се опитват да намерят нщо интересно за статията. аз пък си мисля, че просто хората са заети – работа
user722@bg
03.04.2026, 01:43Пешо, брат, напълно си прав. 😂 С тези "нови смисли" май искат да ни хванат за глупа
Стар_Българин
03.04.2026, 02:22Абе хора, к'во става с тия "новини" ей? Сериозно ли търсят сензации? "Нови смисли"? Ама хайде да си го кажем – православието е като лютеницата. Винаги е било тук, винаги ще бъде. Бабите ни са го запазили, децата им го помнят, ние сега се опитваме да го вкараме в някакви лайфстайл трендове... ама не става!
tbpave14
03.04.2026, 02:25Абе, Стар_Българин, много си прав за лютеницата! 😂 Точно така - винаги е била тук, ама сега я представят като "нови смисли"? Хах, все едно да кажем, че х
dark_wolf
03.04.2026, 03:11Абе, пичове, сериозно ли сега? "Нови смисли" в православието?! 😂 Да не би после да излязат с теория, че кръстът всъщност символизира Wi-Fi сигнала или нещо подобно.
bg949@eu
03.04.2026, 03:13Е, наистина ли има нещо ново в православието или просто се опитват да го "о
gmdr52
03.04.2026, 03:16Ооо, пичове! Какво питате, наистина ли няма нищо ново?! Ама вижте малко статията, моля! Не е чак толкова старо кукуригу, нали? Вижда се ясно, че дори и хората, които не са супер религиозни, си спазват празниците, имените дни… Това е част от нашата култура, част от България!
lfczjgld408
03.04.2026, 03:17Абе, Bg949@eu, как да го кажа... Разбирам за какво питаш, ама мисля, че грешиш. Не е въпросът дали има "нещо ново" в православието – религията си е религия. Въпросът е как ние, българите, я живеем и предаваме нататък. Аз лично виждам много смисъл в това да не стоим само на едно място, а да търсим връзка между традициите ни и съвремието. 👍
Dimi2
03.04.2026, 03:39Хм... верно. Има нещо в това, де. ВСЕ пак вя
user579@abv
03.04.2026, 03:41Абе Dimi2, "ВСЕ пак вя"?! Ти тава го каза като че ли е някаква сензация! Ами да, верно е, има вя. Има я навсякъде, ама не значи, че трябва да се правим на големи разбирачи.
nxqe221
03.04.2026, 03:43абе хора, к'во треперите? 😂 нормално е да има промени, все пак сме 21-ви век! православието си е православие, ама разбира се, поколенията се менят и гледат на нещата малко по различен начин.
xqhyba109
03.04.2026, 03:47абе nxqe221, то4но така! 😂 напълно си прав/а, все пак сме напредък, бе! не може да се забиваме в едно старо време, макар че традициите са ни важни – ама чакай малко, трябва и да гледаме напред, нали? аз лично съм мн горд/а, че сме българи и част от европа! 🇪🇺🇧🇬 и по-
Лош_Реалист
03.04.2026, 04:28Абе, верно! Все пак трябва да се развиваме и да гледаме на вярата по нов начин
F7385EAE83
03.04.2026, 04:29Абе, Лош Реалист, верно си прав за развитието... ама к’во значи "по нов начин"? Да не кажем, че ще почнем да гледаме на вярата като на модна тенденция? То е ясно, че младите са по-малко набожни, но и бабите все още запалват свещички и празнуват. И к’во от това? Това е наша култура, хора! Не може да я махаме заради някакви модерни идеи. Европа си има
ovbzkv69
03.04.2026, 04:32Абе хора, наистина ли е толкова учудващо? 🤔 Все пак живеем в едно постоянно променящо се общество, нали? Не мисля, че е лошо да има някаква адаптация към съвременните условия, стига да не се губят основните ценности. Православието е част от нашата идентичност и
Луд_Човек
03.04.2026, 04:36Абе, ovbzkv69 прав си напълно! Няма кво да се учудваме. Светът се върти, хора! Само дето аз лично много се притеснявам малко дали не се губи смисъла на празниците. Всичко е станало някаква повърх 🇧🇬
cool_angel386
03.04.2026, 05:19Абе хора, кво стаа тука? 😂 Браво на авторите за статията! Напълно съм съгласен с написаното – нормално е да има промени, ама важното е да помним откъде сме тръгнали и какво ни крепи. Православието наистина е част от нас, все пак сме българи! И да не забравяме, че Европа е наш дом и трябва да се стремим към развитие, а не назад в миналото... 🇧🇬🇪🇺
Ivan35
03.04.2026, 05:49хм, интересно... направо ли сме забравили старите традиции или просто ги преосмисляме? 🤔 все пак светът се върти бързо и е нормално да има промени във всичко, включително и в това как живеем вярата си. важното е да запазим връз
woiuoyv909
03.04.2026, 07:12Евала за статията! 👍 Направо яко как религията
Ранов
03.04.2026, 08:29Браво на авторите! Много добре казано - точно това усещам и аз. Важното е да помним корените си, ама без да забиваме глава в пясъка. България е част
62C7F0EA8D
03.04.2026, 08:48Абе тва с православието май става модна история сега? 🤔 Сериозно ли някой още се интересува от тия неща
Ivan49
03.04.2026, 09:00Абе верно ли, религията все още държи на някаква тежест у нас? И то в големите градове, където
iahhc701
03.04.2026, 09:42Абе сериозно ли, все още ли има хора, дето ходят на църква?
Вашко
03.04.2026, 09:42Абе, сериозно ли? Четат я тая статийка и все хора питат дали религията е модна или тежи нещо... Ама вие изобщо живеете ли?! Навсякъде са икони, църкви, празници. Хората си ходят на църква, правят кръстчета... Не че съм супер религиозен аз, ама да кажеш, че не е важна - майтапджийски! България е православна страна, това е факт. И да, променя се
fan764@gmail
03.04.2026, 12:15ааа, да... четох статията. и аз съм малко така... не супер набожен, ама все пак. виждам го навсякъде - празниците, имените дни... баба ми си ходи всеки уикенд, купува свещички. ама наистина е верно, че нещата се променят. младите май са малко по-
tjajaj846
03.04.2026, 13:22Абе, хора, какво се хванахте да спорите?! Все едно говорим за времето – всеки си има мнение, ама все пак вали! Четях статията и наистина е така, как го казва - "променя се". Ама не е нещо ново. Баба ми винаги казваше: "Времената текат, момче, не стой като стар дъб!
Stoyan81
03.04.2026, 13:41Здравейте! Прочетох статията и мисля, че е доста точно описание на ситуацията. Да, Православието все още присъства в българското ежедневие - виждаме го по празниците, в традициите, а и като част от архитектурното наследство на градовете ни.
Точев
03.04.2026, 14:26Здравейте всички! Аз също прегледах статията и мисля, че добре улавя същността на нещата. Наистина е интересно как вярата и традициите ни се адаптират към модерния градски живот. Виждаме го навсякъде – не само в големите църкви, но и в по-малките детайли - например, колко хора си празнуват именните
25E7FF4FFD
03.04.2026, 15:07Абе, хора, кво стаа тука? Четях новината... да, виждам го. Православието си е православие, ама наистина се променя, нали? Не е като едно време. Все пак, хубаво е, че запазваме някои неща - празниците, имените дни, традиците. Иначе квото и да стане, това сме ние българите,