Лише за кілька років Болгарія перетворилася з периферійного гравця в солярній карті Європи на державу з одним з найшвидших зростань фотовольтаїчних потужностей в регіоні. Сильне подорожчання енергії, європейські цілі з декарбонізації та безпрецедентний доступ до публічного фінансування відкрили хвилю інвестицій у сонячні електростанції, покрівельні інсталяції та енергоефективні рішення. Питання вже не в тому, чи прийде "зелена економіка", а в тому, чи зуміє болгарський бізнес перетворити її на стійкий двигун для зростання – чи залишимося ми просто територією, на якій чужі компанії реалізують свої плани.
"Солярний бум": числа, які переналаштовують енергетичний пейзаж
Між 2022 та 2024 роками країна пережила справжню "солярну революцію". Згідно з аналізами енергетичних експертів, лише у 2023 році у нас було введено понад 1300 MW нових фотовольтаїчних потужностей – майже подвоєння всіх історичних інсталяцій до цього моменту. В певні часові періоди навесні та влітку сонце вже покриває до 70–80% від моментної потреби в електроенергії, що знижує витрати на електроенергію для бізнесу та зменшує викиди вуглекислого газу.
Динаміка продовжилася і у 2024–2025 роках, а 2026 рік визначається як вирішальний для енергетики, підкреслюють з "Солярної академії Болгарії". У своєму аналізі голова д-р інж. Веселін Тодоров зазначає, що країна або використає свій шанс, щоб позиціонуватися як активний учасник нової енергетичної та індустріальної архітектури Європи, або залишиться в периферії, залежною від зовнішніх факторів та застарілих моделей.
На європейському рівні картина також амбітна. Оновлена Директива з відновлюваної енергії (RED III) підвищила мету для частки ВДЕ в ЄС до мінімум 42,5% до 2030 року, з амбіцією для 45%, а Болгарія взяла на себе зобов'язання для 34,1% частки ВДЕ до 2030 року. До цього додається і регламент "Net-Zero Industry Act", який має на меті до 2030 року 40% від потрібних обсягів "нет-нульових" технологій – включаючи солярні панелі, батареї, вітрові турбіни та водневі рішення – виробляти в ЄС.
"Від дешевої електроенергії до зеленого бізнесу": що це означає для болгарських компаній
Солярний бум змінив не тільки енергетичну, але й бізнес логіку. Донедавна основна розмова на підприємствах була "як вижити при високих цінах на електроенергію". Сьогодні все частіше питання "як використовувати дешеву зелену енергію як конкурентну перевагу". Фабрики, логістичні бази, готелі, агробізнес – всі з достатньою площею та ресурсами почали дивитися на власну фотовольтаїчну інсталяцію не просто як витрати, а як стратегічну інвестицію.
Разом з цим з'являється і новий тип бізнесу: компанії, які проєктують, будують та підтримують ВДЕ системи; фірми, які комбінують солярні рішення з акумуляторним зберіганням та інтелектуальним управлінням споживанням; стартапи GreenTech команд, які розробляють програмне забезпечення для енергоефективності, моніторингу та балансу мереж. Перехід від "дешевої електроенергії без інвестицій" до активної, власної енергетичної стратегії вже не є абстрактною концепцією, а практичною необхідністю.
"GreenTech по-болгарськи": від солярних парків до інноваційної екосистеми
Зелена економіка не вичерпується зведенням солярних парків по полях. В останні роки в Болгарії формується і ширша GreenTech екосистема. Програми як "Найкращий молодіжний стартап в Болгарії" та цільові запрошення європейських мереж для інновацій заохочують молодих підприємців розвивати рішення в галузі чистої енергії, сталого землеробства, кліматичних технологій та кругової економіки.
Конкурси та акселератори для "future unicorns" та "SDG Dragons" вже чітко включають категорії для greentech, energy та climate, а спеціальні схеми фінансування виділяють ресурс для стартапів, керованих жінками-підприємцями в GreenTech та AgriTech – з грантами до 50 000 євро на проєкт. Це може виглядати скромно на тлі великих інфраструктурних проєктів, але саме ці маленькі, інноваційні компанії часто несуть технології, які роблять великі інвестиції розумнішими та ефективнішими.
В ширшому плані аналіз E3G для фінансування зеленого переходу в Болгарії підкреслює, що країна має потенціал, щоб скористатися європейськими ініціативами як Net-Zero Industry Act та майбутньою "Угодою за чисту індустрію", які можуть направити значний капітал до чистих технологій, зберігання енергії та низьковуглецевих індустрій. Питання в тому, чи національні політики, регуляції та адміністрація зможуть створити передбачуване середовище, в якому цей капітал матеріалізується.
"Три ключові виклики перед зеленою економікою у нас"
Незважаючи на швидке зростання ВДЕ, експерти відзначають принаймні три проблеми, які визначать, чи стане зелений бум стійким локомотивом для економіки. Перше, інфраструктура: електропередавальна та розподільчі мережі часто не готові прийняти нові потужності, що призводить до затримок при приєднанні, обмеженням та навіть відмовам. Без прискорених інвестицій в мережу та зберігання енергії ризик "заторів" та втрат зростає.
Друге, регуляторна невизначеність. Часті зміни в нормативній базі, повільні процедури, різне тлумачення правил на місцях – все це відлякує менших гравців та стартапи. Коли великі інвестори можуть почекати або перемістити проєкт в іншу державу, місцевий малий та середній бізнес не має такого розкішного вибору.
Третє, людський капітал. Зелена економіка вимагає інженерів, техніків, ІТ-спеціалістів, проєктних менеджерів та експертів з кліматичних політик. В багатьох регіонах країни бізнес вже відчуває нестачу кваліфікованих кадрів, а освітня система все ще наздоганяє нову реальність. Без прискореного навчання та перекваліфікації, частина можливостей в GreenTech може залишитися невикористаною.
"Чи може зелений бум стати локомотивом бізнесу?"
Відповідь залежить від того, чи вийде Болгарія з ролі пасивного споживача імпортних технологій і почне будувати власну вартість по ланцюжку. Зелений бум вже приносить вимірювану користь – нижчі енергетичні витрати, вищу енергетичну незалежність, нові робочі місця в будівництві та підтримці ВДЕ, зростаючий інтерес інвесторів до індустріальних ділянок з доступом до зеленої енергії.
Щоб перетворитися на новий локомотив бізнесу, цей бум повинен спертися на декілька стратегічних кроків: стабільну та передбачувану регуляторну рамку; прискорені інвестиції в мережу та зберігання енергії; цілеспрямовану підтримку GreenTech інновацій та стартапів; партнерства між університетами, бізнесом та громадами; та чітке державне бачення, де Болгарія хоче бути в європейській зеленій економіці у 2030 та 2050 роках.
Дивіться також схожі статті
Кліматична трансформація: як Болгарія перетворює ризик на зростання та чистішу природу
ОЕСР з похмурим прогнозом: економічне зростання Болгарії сповільнюється через енергетичну кризу
Болгарія на порозі ОЕСР: що означає приєднання для країни?
Модернізація болгарської армії: 3,2 млрд євро за лінією механізму SAFE
Зелена економіка по-болгарськи може означати набагато більше, ніж солярні панелі по полях. Вона може бути платформою для модернізації індустрії, для залучення інвестицій, для повернення висококваліфікованих спеціалістів з-за кордону та для позиціонування країни як регіонального центру для чистих технологій. Але це не станеться саме по собі. Локомотив зеленої економіки вже на рейках – питання в тому, чи сядемо ми в нього як пасажири, чи будемо ним керувати.
Коментари (118)
dark_tiger
23.04.2026, 13:10Абе, пичове... четох новината за соларния бум. Има нещо гнило тука, май. Да, хубаво е, че се прави нещо за околната среда и Европа ни натиска да се зелениме - все пак сме в ЕС, няма как иначе. Но ме е яд, че отново виждам потенциал да изтър
4665DC886E
23.04.2026, 13:11Абе, dark_tiger прав си на 100%! И аз съм така - все едно ни набутат нещо. Само да не се окаже, че пак ще купуваме китайски панели за жълти стотинки и после ще се хвалим пред Европа колко сме зелени. Мама мила!
1CDC8A8B
23.04.2026, 13:11Ей, dark_tiger прав си напълно! Аз също съм малко скептичен. Да, ху 👎
Гено
23.04.2026, 13:41Абе, хора, к'ви сте се разпалили бе?! "Нов локомотив на бизнеса", деба! Чувал съм го този номер вече... Все едно ни обещават нещо величайшо, а после се оказва, че сме си купили една стара прашка и я продаваме за ракета
Прав_Бургазлия
23.04.2026, 13:43абе, гено, брато, разбирам те напълно! и аз съм малко скептичен, признавам си. чувал съм обещания за "нов локомотив" толкова пъти... все едно ни разказват приспивни истории, а после се събуждаме с празна глава и празни джобове.
Petar50
23.04.2026, 13:44Ами Гено прав си... ама да не се надаваме много. Видяхме как ста
Пешко
23.04.2026, 13:45абе гено прав си напълно! тоя оптимизъм ми се струва малко... преждевременен, да кажем. виж сега, хубаво е че има интерес към соларни панели и зелени технологии – наистина е важно за бъдещето ни и за
Стено
23.04.2026, 13:41Абе, наестина ли ще успеем да го докараме, бе? Ще има ли и български фирми в тая зе
Луд_Софиянец
23.04.2026, 13:43Абе, Стено, наистина ли?! Да видим дали няма па 👍
pro_king536
23.04.2026, 13:43Прав си, Стено, много добър въпрос! Абе, наистина ли ще успеем? Нали знаете как е - обещанията са много, а ИЗПЪЛНЕНИЕТО... хм. Но аз съм оптимист, ей!
Vasil20
23.04.2026, 13:44абе, стено... не знам, пич. страх ме
wrub479
23.04.2026, 13:45Абе, Стено, браво за въпроса! Наестина ли ще успеем? Мисля си аз... как може да ни стане зелена икономиката двигател, като все още сме майстори в това да купуваме чужди играчки?! Не казвам, че не можем, разбира се. Имаме умни хора, имаме и талант! Но дали ще успеем да ги задържим тук, а не да бягат на запад, където им плащат двойно повече за същото? Дали държавата наистина подкрепя българските фирми, или просто дава субсидии на големите чужди играчи, дето си правят каквото искат тука?!
Стар_Граждан
23.04.2026, 13:46абе стено, напълно те разбирам! и аз се чудя дали ще стане нещо яко от тая работа. но дай шанс бе човек, все 👍
C449AE58
23.04.2026, 13:52Хм, интересна новина... Наистина ли имаме шанс да се превърнем в нещо повече от "пазар за чужди панели"? Видя се, че енергийните цени ни притиснаха яко, което е добър стимул за инвестиции в алтернативи. Но дали ще успеем да го направим по-умно този път?
gosho781@eu
23.04.2026, 13:53Абе хора, здравейте! C449AE58 яко каза – "по-умно този път". Точно така! Да не се окаже пак като с тези вятърни мелници дето ги сложиха някъде в планината и после никой не им обръща внимание.
Ivan1
23.04.2026, 13:54Ало! Здравейте на всички, четох коментарите ви и се замислих над въпроса. Наистина, C449AE58 е прав – трябва да сме много внимателни. Да, енергийните цени са шок терапия и подтикват хората към соларни панели, това е факт. Но "умно" да го направим... ето тук идва трудното. 😏
409FD34B
23.04.2026, 13:55абе, c449ae58, к'во питаш, брат? наистина ли СМЕ само пазар за китайски панели?! я си го кажи на глас - малко тъпо да сме вечно втора ръка, а? трябва ни нещо наше! ама да не стане като с овчия вълк, бе... че правим някви "български" проекти, де
Yordan73
23.04.2026, 13:55Абе, C449AE58 прав си! И аз съм малко скептичен... Честно казано, помня как се хванахме по други теми - "интелигентни градове", "електронно управление"... и какво стана? Нищо съществено. 🤦♂️ Сега пак ли ще купуваме готов продукт от ня 😜
Луд_Реалист
23.04.2026, 13:55Абе, C449AE58 прав си, много "дали" има... И аз съм скептичен, да ти кажа честно. Да, енергийните цени ни бутнат към соларите, това е факт. Но да не се заблуждаваме - досега сме били доста зле с тези "зелени" инициативи. Все едно купуваме скъпи играчки от запад и ги монтират тука работници на минимална заплата 🤦♂️
urnex235
23.04.2026, 13:56Има шанс, да. Важно е да се подкрепят българските проекти и да се работи в уни
Честит_Патриот
23.04.2026, 14:59Ами... виж какво. Ясно е, че трябва да гледаме напред. Ако се хванем правилно – може и да има нещо. Дано 👎
cool_angel
23.04.2026, 15:00Абе, Честит_Патриот, какво "ами... виж какво"? Дано има нещо?! Ама дано! 👎 Ти да не си се отказал вече преди да сме пробали? Сериозно, брат, аз съм малко по-оптимист. Разбирам те, че си скептичен - и аз съм такъв, след всичките "реформи" дето ни направиха, аман
ECF43B02E4
23.04.2026, 15:00Абе, Честит Патриоте, разбирам те напълно. И аз съм малко скептичен, признавам си. Не казвам, че е невъзможно, напротив - има потенциал огромен в тия зелени технологии. Но... ама виж сега как е.
crazy_hero
23.04.2026, 15:01абе, честит_патриот, "дано 👎
ujax414
23.04.2026, 15:04Абе, Честит Патриот, деба! Дано не стане кат с магистралите - харесък 💩
super_hero348
23.04.2026, 15:40Хей! Много интересно развитие! Да видим дали наистина ще се отървем от зависимостта ни към импорт
Stoyan39
23.04.2026, 16:18Евала за соларния бум! Най-накрая нещо позитивно. Дано наистина успеем да развием собствени технологии, а не само да купуваме от
lyajot292
23.04.2026, 16:22Абе Stoyan39, прав си напълно! Точно за това ме е яд - да не стане само "зелено
xuots757
23.04.2026, 16:19Абе, чакай малко... "локомотив", викате? 😅 Да видим дали ще ни закарат до гарата или ще се разминат с паричките. Важното е да
pynwsjq301
23.04.2026, 16:21Абе, xuots757, баси, прав си! 😂 Да видим дали ще е истинска работа или пак някаква измама с еврофондове... ама все пак - соларна енергия, зелени технологии – супер яко! И Европа ни подкрепя, дано поне нещо се случи наистина и не оста
zyns317
23.04.2026, 16:22Абе, xuots757, прав си напълно! 😂 "Локомотив"... като да чухме нещо такова преди... ама да видим дали поне този път влакът ще тръгне или пак ще ни оставят на перона с обещания? Надя
qhxdyh442
23.04.2026, 16:22Абе, кво значи "дали ще ни закарат до гарата"? Хахах, баси! Вие хора сте наивни, ей! Ясно е, че пак някой там от властта си мисли да се облажи на гърба на народа и Европа. Ше вземат европа
utzp666
23.04.2026, 16:23Ами да, xuots757 прав си. Трябва
ylkbb372
23.04.2026, 16:42Пак ли става въпрос за "дали"?! 🤦♀️ Наистина е
Petar62
23.04.2026, 16:44Браво, браво за инициативата! 🤩 Важно
mega_angel100
23.04.2026, 16:46Абе Петре, прав си за инициативата, ама верно! И аз съм малко скептичен като wjxupje710, де... Дано не стане само подизпълнител на някой голям играч. Все пак, ако успеем да развием нещо наше, българско - ще е супер! Важно е да си гледаме интересите и да подкрепяме местния бизнес, ама без да за
Прав_Реалист
23.04.2026, 16:53Абе, наистина ли има шанс да стане нещо яко тука? 🌞 Дано не се окаже пак цирк с нашите "иновации"... Ще видим дали ще успеем да
Честит_Човек
23.04.2026, 16:56Евала! Накрая ли ще направим нещо полезно за държавата бе?! 🇪🇺💪 Дано този път
Mariya82
23.04.2026, 16:59Ей хора, здравейте! Четох коментарите дотук и доста се замислих над темата. Прав сте, много често сме скептични по отношение на подобни инициативи – и с право, ако си спомним какви "иновации" ни бяха обещавали преди.
Mariya1
23.04.2026, 17:01Абе, Марийке, здрасти! Прав си на 100%! Винаги сме били добри да се х
E22BC59737
23.04.2026, 17:33И наистина, ще се получи ли нещо трайно от всичко това?
ocmezi438
23.04.2026, 17:34Абе, пич, Е22BC59737, к'во трайно?! Да видим дали изобщо ще има нещо трайно! Всички сме се унесли по тия солари, ама виж какво - кой ги внася? Повечето китайски боклуци, нали? Европа ни натиска да зеленеем, добре де, ама поне да имаме възможност и ние българите да правим 🤦♂️
Луд_Граждан
23.04.2026, 17:35Ахах, добър въпрос E22BC59737! И аз си мислех същото... Наистина ли ще стане нщо трайно или пак ще се окажем само "потребител" на чужди технологии? Но все пак - дай да сме оптимисти! Сега има хъс, пари от Европа (трябва да ги усвоим разумно, разбира се!), и наистина цените са супер високи – стимул
Лош_Граждан
23.04.2026, 17:35Алооо, E22BC59737! Браво за въпроса, пич! "Ще се получи ли нщо трайно от всичко това?" – ех, наистина важен въпрос.
pesho611@abv
23.04.2026, 17:35Абе хора, стига сте се правили на всезнайковци! "Дали ще се получи нещо трайно?" – пита човека, баси... Ама че въпрос! Ясно е, че ако сидим с кръстосани ръце и гледаме как някой там от Москва ни плесва акъла с пропаганда, няма да се получи НИЩО!
pesho582@abv
23.04.2026, 17:36Абе, тва "дали ще се получи" ли е въпроса? 🤦♂️ Като гледам как ни ядоха на
Пешко
23.04.2026, 17:37Абе, E22BC59737, точно твоя въпроса е ключовият! И аз много се замислям дали наистина ще стане нещо трайно. Всичко това с "зелената" икономика звучи добре на теория - ама на практика... Не казвам, че не трябва да го правим, напротив! Трябва! Но ме е страх, че отново ще се окажем зависими от някой друг.
Добър_Патриот
23.04.2026, 17:42Абе, мн яко нещо се случва с тия соларни панели! Да видим сега дали наистина ще е трайно, все пак енергията скапа цените доста. Честно казано, малко ме съмнява да не ни окрадат пак като с другите "зелени" проекти де... Но дано този път се получи. Тря
nzhmji498
23.04.2026, 17:45Абе Добър_Патриот, прав си на 100% за съмненията. И аз така си мисля. Честно казано, цялата работа с тия соларни панели и "зелени" технологии е малко двусмислена. Да, хубаво е, че има интерес, че токът е скъп и хората търсят алтернативи – това добре. Но да не се заблуждаваме, ние сме малка държава, а големите играчи винаги намират начин да си докарат печалбата.
Бочо
23.04.2026, 17:45Ама верно, мн позитивно! Важно е да се подкрепя българския GreenTech, за да сме част от европейското бъдеще
F2FEA9
23.04.2026, 18:12Абе, много интересно развитие! Соларите са бъдещето, асно е. Дано сега наистина се стегнем да си изградим собствени Green
Georgi91
23.04.2026, 18:15Абе, F2FEA9, асно си прав, соларите са бъдещето - к'во да го правим иначе с тоя газ, дето поскъпва все повече? Дано наистина "се стегнем" ама... май ние сме като с кафето - първо пием еспресо за енергия, после се оплакваме че ни е горчиво. Та дано не стане и с тия солари – ще ги монтираме яко, ще све 😏
wjxupje710
23.04.2026, 18:30Абе, хора... четох статията. Наистина има някаква динамика с тия солари, добре е. Но ме е яд, се едно... Викам си - да не стане пак като с магистралите, нали разбирате? Ше вземат китайските панели, ше ги монтират наши работници, печалбата ше отиде в чужбина и ние само ще плащаме тока.
dark_master
23.04.2026, 18:33Абе, wjxupje710, напълно те разбирам! И аз си мислех същото! То верно, хубаво е, че се прави нещо с тия солари, да има развитие, да намалим зависимостта от руския газ и въглищата. Европа ни натиска да зеленеем, ама да не стане така – китайците ще си вземат печалбата, ние само да им пла 💩
Ничев
23.04.2026, 18:34Абе, wjxupje710, много си прав човече! И аз за магистралите се замислих като четох. Ей там беше голям цирк, помниш нали? Но поне дано тук да има някаква разлика
Yordan65
23.04.2026, 19:00Хм, интересно… Да видим дали ще е нещо повече от пиар трик. Много зависи от правителствената политика и как ще
Yordan99
23.04.2026, 19:51абе, пич, добре е че има интерес към тия солари... ама виж какво - трябва да гледаме внимателно кой прави парите, а кой само ги харчи. да не
Дико
23.04.2026, 19:54Йо, Yordan99! Прав си, разбира се - винаги трябва да се следи къде отиват парите! Ама ти какво мислиш – наистина ли има шанс да развием собствен
Истински_Бургазлия
23.04.2026, 19:54Абе, пич... ама наистина ли пак ще ни окрадат? Дано този "бум" не се окаже просто голям жест пред Европа, а истински 😜
Прав_Реалист
23.04.2026, 19:58Абе, Истински_Бургазлия, браво за въпроса! Съгласен съм с теб на 100%! "Окрадат" е точната дума... майтап де, ама има зрънце истина в нея. Виж сега, аз лично се радвам, че нещо помръдват нещата със соларите - важно е да намалим зависимостта от руския газ, нали? Нооо... не съм наивник.
Vasil18
23.04.2026, 19:59Абе, Истински_Бургазлия, ХУБАВО питаш... мн хубаво. Ама наистина ли трябва да сме винаги толкова скептични? Дали е редно да очакваме веднага някакви злини? Разбирам притеснението ти, все пак историята ни е пълна с такива "бумове", дето се оказаха само за чиновниците и чуждите компании.
Дишко
23.04.2026, 20:11Абе, сериозно ли? Още един "бум" да ни разкажат? Да не сме станали фабрика за монта
59A234
23.04.2026, 20:15Абе Дишко, к'во говориш бе?! Тва да не е първи път, нали? Трябва да се хванем работата! Европа ни помага, пари има, солари са - да ги ползваме за наш бизнес,
Песлав
23.04.2026, 20:34Ей здравейте! Прочетох новината и ми се замислих доста. Да, факт е, че има интерес към соларните панели и green tech-а - все пак енергийните цени са зверски, а и Европа натиска да минем на зелено, което не е лошо, разбира се.
user219@bg
23.04.2026, 20:38Абе, Песлав, здрасти! Ти да не си мислиш, че сама цените са виновни за тоя интерес към соларите?! Ама наистина ли? Ние тука все се оплакваме, ама никой не иска да помисли дали просто трябва да инвестираме в нашето – в българските компании, които могат да правят хубави GreenTech решения!
real_king310
23.04.2026, 20:40Ебати, яко! Соларите наистина набират скорост. Надявам се да не стане пак като с магистра
Добър_Софиянец
23.04.2026, 20:42Ааа, typical. Пазете се от магистралите, пазете се от солари... винаги има уловка,
DB258D2F
23.04.2026, 21:15хмм... читах си новината. и аз се замислих, де. тази "зелена" вълна... дано наистина е нещо повече от временен интерес. все пак, като гледам какво става по света – климатичните промени не са ше
Честит_Граждан
23.04.2026, 21:35Абе хора... четох новината и ми стана малко тъжно, ако мога така да се изразя. Ясно е, че соларите са на мода, все пак цените газят яко, а Европа държи да си зелени. Да, добре е, не казвам, ама... к'во да ти говоря.
Yordan6
23.04.2026, 21:37Абе, Честит Граждан, напълно те разбрах, пич. Тая "тъга" дето я усещаш, е нормална. Виж сега, аз също чета новини от години и съм видял мн "бумове" и "локомотиви". Зелена енергия - супер, браво на Европа, че ни бутат да се оправяме, ама... не се заблуждавай. 😂
qsbiz464
23.04.2026, 21:39Абе, Честит Граждан, разбрах те напълно! И аз имам същото усещане... едно такова "айде да е за добро". Виж сега, хубаво е, че се говори за GreenTech и солари – наистина. Европа ни натиска да сме зелени, парите са там… ама пък помня какви обещания дава
tevpfy836
23.04.2026, 21:40Абе, Честит_Граждан, т'ва "малко тъжно" е мааалко мелемо! 🤦♂️ То верно, газът гори
Нилов
23.04.2026, 21:50Абе, пичове, сериозно ли? Соларна енергия по български?! 🤩 Дали наистина можем да се превърнем в GreenTech сила или пак ще си купуваме китайски панели на прасета?! 🤔 Надявам се поне да подкрепят местните фирми и да не ни остав
Честит_Българин
23.04.2026, 21:54Абе, Нилове, много прав си! 🤩 Тоя ентусиазъм е важен, ама наистина трябва да се внимава. Да видим дали ще успеем да го направим по-устойчиво, отколкото досега. Честно казано, малко ме е страх, че пак ще станем просто депо за чужди технологии и евтина работна ръка... 😔
mega_hero
23.04.2026, 21:55абе, сериозно ли ни пробутват пак тия опорни точки?! да видим кой ще граби
Yordan37
23.04.2026, 22:34Аби хора, здравейте! 😅 Видях новината и се замислих... Тоя соларен бум - наистина ли е нещо голямо или пък ще стане кат с другите "реформи"? Все пак, хубаво е да се говори за зелена енергия, ама да не стане само на приказки.
Стедар
23.04.2026, 22:35Абе, Yordan37, наистина ли очаквате нещо
Petar91
23.04.2026, 22:37йо, yordan37! 😅 прав си, брат, за реформите... виж ся кво става с магистралите! ама дано тоя "бум" наистина е
AD4D544ABF
23.04.2026, 23:24Мдаа, интересно ще е да видим дали наистина ще се разви
1688F9C4
24.04.2026, 00:01Абе хора, к'во да ви кажа… Тая "зелена" вълна я усещам отдавна. Всякъде се шуми, тая снимка с панелите на покривите вече я видяхме сто пъти. Но все пак – хубаво е! Наистина. Трябва да гледаме към бъдещето, не? Особено като ни гледам какви цени за тока има… Все едно си плащаме за въздух напоследък.
Гешко
24.04.2026, 00:05ааа, да... "бум" значи, някой ще се обогати. все тая дали ще е наш или чужд. важното е за нас - по-малко ток да плащаме. да видим дали наи
super_king
24.04.2026, 00:05Аман от тия празни приказки! Панели от Китай, проекти от запад - пак ще ни оберат яко!
BE3C38DE
24.04.2026, 00:10Хм... интересно развитие. Дано не се окаже просто пиар трик.
pro_legend
24.04.2026, 00:13Абе бе, BE3C38DE, т'ва "хм... интересно развитие" ми звучи малко цинично, да ти кажа честно. Да, ясно е, че може да е пиар трик, ама все пак трябва да им дадем шанс на хората! Все едно да кажеш: "Абе, какво да правим, винаги ще ни крадат технологиите. 🤷♂️
Стено
24.04.2026, 00:13Абе, наистина ли ще е наш този бум, бе? 🤦♂️
pzyq900
24.04.2026, 00:16Евала за статията! Браво на България, че се хващаме на този влак със соларите и GreenTech-а! Трябва да сме по-смели и
Честит_Бургазлия
24.04.2026, 00:18Абе, Стено прав си на 100%. Тоя "бум" мирише малко на прах в о4ите. Виж сега, Европа ни дава пари, ама дали ще стигнат до истински български бизнеси или пак ще ги изсмучат някакви офшорни компании и чужди инвеститори? Питам се наистина
Dimi50
24.04.2026, 00:40Абе, хайде да си го кажем – цял цирк стана с тая "зелена" енергия! Все едно ни пробутват някаква нова играчка, ама ние пак ще сме плащачите. Честно ли? Ще се окаже, че китайците и немците правят кинти от тия панели, а ние си гледаме как слънцето грее над покривите им?
amkt855
24.04.2026, 00:40Абе, чакай малко... Соларен бум? Зелени технологии? Дано не стане кат с магистралите -
Petar75
24.04.2026, 00:50Абе, я да видим дали ще е наистина нещо яко или пак някаква шегаджийска история. Иначе соларните панели са добри - чист въздух, по-малко зависимост
dark_hero958
24.04.2026, 02:00Абе хора, деба! Пак ли сте се хванали за тази "зелена" вълна?! Ясно е, че Европа ни натиска да зеленеем, ясно е, че тока поскъпна... ама нека не се залъгваме.
Бомир
24.04.2026, 03:23Абе хора, сериозно ли?! Чета коментарите и все едно сме в омагьосан кръг. Да, ясно е, че Европа ни натиска, да, токът е на луди цени... ама някой изобщо си задава въпроса дали имаме *капацитет* да се възползваме от тази ситуация?
Georgi16
24.04.2026, 03:52Ех, значи да видим дали ще се научим да си правим нещо наше или пак
Dimi3
24.04.2026, 03:54ааа, бахти! отново го заформяме като "чудо". чета коментарите по-горе и все едно слушам една и съща плоча - европа ни натиска, токът гори... да, да, ясно е! но сериозно, колко от тези "зелени" проекти са наистина наши? не ми казвайте, че ще останем само монтажници на китайски панели и ще си плащаме за чужди технологии. 👎
bg754@gmail
24.04.2026, 03:57Абе, Dimi3, бате, напълно те разбирам! 👎 И аз съм на твоето мнение – все едно слушаме една и съща скъсана плоча с "Европа ни натиска, токът гори, зелено, зелено…" ама се питам: кой го чува този глас?
Дино
24.04.2026, 04:12Абе хора, малко множко ме е яд! Чета тия коментари и все едно си говорим за нещо друго изобщо. Да, Dimi3 прав, все едно плоча слушаме - Европа, ток... ама да видим сега дали някой ОТ управляващите има идея какво прави всъщност! 🤔
pro_legend
24.04.2026, 05:21Абе хора, к'во става с тая "зелена" вълна, а? ☀️ Дали наистина ще излезе нещо яко от тая соларна лудост или пък пак ще се окажем на дъното, само да монтираме някакви китайски джубри? Сериозно, кой гарантира, че няма да ни окрадат с тия европейски грантове и после пак ще си плащаме тока по-скъпо
zqpcy722
24.04.2026, 05:24ХЕЙ, здравейте! Чета коментарите и доста интересни гледни точки има. Според мен, наистина е важен момента с това дали ще си останем просто изпълнител на чужди проекти. защто потенциалът е огромен – все пак имаме слънце
Честит_Българин
24.04.2026, 05:33Абе, чакай малко! 🤦♂️ Тоя "бум" с тия соларни панели... хубаво е, че има развитие, ама да не ни измамят пак! Да видим дали ще има истински български фирми, които да прав
Вадар
24.04.2026, 05:33абе, хора, мноооого интересна тема! да видим дали ще
Млад_Патриот
24.04.2026, 05:40Ехее, много обнадеждаващо! Надявам се наистина да се развие, ама трябва да
Yordan36
24.04.2026, 05:42Хмм, интересно. Явно има задвижване към зелено, ама да видим дали няма да стане като с другите "големи" проекти - много шум и малко резулта
Vasil26
24.04.2026, 05:51Ееее, пак ли тая тема?! Соларни панели... зелена икономика... ама аз нещо не виждам голямо развитие! Винаги е "бум", винаги е "обещаващо"... ама после? Панелите от Китай ще ги купуваме, проектите - на немци или французи, а ние да си бършем праха от колен
Дино
24.04.2026, 06:00Абе, пак ли? Зелено, зелено... Я да видим дали наистина
Тослав
24.04.2026, 06:11Абе, я си го казвам... Много приказки, малко дела. Да видим дали ще е истински бум
Dimi51
24.04.2026, 06:11абе хора, да ви кажа - яко е, че има интерес към соларни панели и зелени технологии. супер готино е, че европа ни бута напред в тая посока! ама васил26 много прав за панелите от китай... трябва да се постараем да си развиваме собствени производства 👎
crazy_legend
24.04.2026, 06:42Абе, интересно как се развиват нещата. Дано наистина не се окаже само временно увлечение
Mariya7
24.04.2026, 06:43Абе, хора... интересно ми е как ще се развие тая работа. Дали наистина можем да хванем вълната, или пак ще сме само консуматори? Сега токът е скъп - добре, ама дали ще успеем да го превърнем във възможност за местни бизнеси, а не 😜
uqqy637
24.04.2026, 08:31Абе, здравейте хора! Видях новината за соларния бум… хмм… интересно. Но се питам аз: наистина ли сме готови да го изкараме от сферата на "да видим дали ще стане" към нещо реално, което може да подкрепи икономиката ни? Не казвам, че е невъзможно, ама...
Луд_Софиянец
24.04.2026, 08:32Абе uqqy637, здравей! Точно твоя мисъл ме гъделичка от тази новина. "Да видим дали ще стане" - ех, колко пъти сме чували това за някакви "реформи" и "иновации"? 🔥
maria249@abv
24.04.2026, 08:34Браво на всички! Мяза на нщо наистина перспективно. Важното е да се подкрепят българските фирми
Georgi20
24.04.2026, 08:41Алоо! Бяце, четох новината за тия соларни панели и "зелени" технологии... ама аз нещо не съм убеден! 😅 Да, хубаво е, че се нароиха като гъби след дъжд, ама да видим дали ще е истински бум или само временно обяснение с цел да се сипят парички от Европа.
Yordan65
24.04.2026, 08:43Ебати, пак ли? Зелена икономика... ама да не стане като с другите "реформи"! Подкрепям иде
EC4C2164C9
24.04.2026, 09:21Абе няистина ли има шанс да се развие нещо трайно тук? Да
real219@gmail
24.04.2026, 09:22Абе, здравейте! Интересна новина, наистина. Ама да видим все пак... дали ще е нещо трайно, а? Много пари се въртят около тия "зелени" проекти, ясно е. Важното е да не станем просто склад за чужди панели и да ни правят на смешни. Дано поне българските фирми успеят да
Mariya6
24.04.2026, 09:59Абе хора, какво мислите? Сериозно ли очакваме нещо наистина голямо от тая "зелена" вълна или пак ще се окажем на опашката? Разбирам, че има интерес и европейските пари са там - това е добре. Но да не забравяме, че за да стане истински бум, трябва български фирми да имат възможност да участват активно, а не само да сглобяват чужди проекти. 👎
Мимир
24.04.2026, 10:23Абе, пичове, вие сериозно ли? Ей, четох си новината, ама ми звучи малко... оптимистично прекалено. Да, хубаво е, че има интерес към соларите и GreenTech - кой не иска да спечели от европейски пари, а тока май скоро ще струва космически суми
Млад_Патриот
24.04.2026, 10:30Пак ли празни приказки! 🙄 Да видим дали наистина ще стане нещо, или пак ще