"Витрачаємо сьогодні, а наступні нехай думають самі! Мені зрозуміло, що я буду складати бюджет на 2026 рік по кожній статті окремо, але ті, хто був до мене, латали дірки в бюджеті за допомогою авансових платежів. Мода на «бюджети-латки» закінчилася".
З цими словами віцепрем'єр і міністр фінансів Гилиб Донев звернувся до журналістів на брифінгу, окреслюючи стан державної скарбниці, який він застав, і зміни, що планує нова влада.
Він повідомив, що в проєкті бюджету на 2027 рік окремим рядком фігуруватиме "Євробачення" 2027, підкресливши, що логіка державних фінансів не відрізняється від логіки домогосподарства. "Фінанси держави знаходяться в повному синхроні з фінансами будь-якої родини", — сказав Донев.
За його словами, витрати роками випереджають доходи, низка рахунків залишається неоплаченою, і занадто часто доводиться покладатися на нові позики. "Досі державний бюджет дотримувався правила "витрачаємо сьогодні, а наступні нехай думають самі", — підсумував міністр фінансів.
Він нагадав, що на прибуткову частину негативно вплинуло рішення попереднього уряду розподілити проміжний дивіденд у 2025 році, розрахований на основі 100% поточного прибутку станом на 30 червня 2025 року. В результаті понад 560 млн євро не надійдуть до державного бюджету, підкреслив Донев.
Міністр також повідомив, що на кінець квітня дефіцит становить 1 мільярд 750 мільйонів євро. До нього додаються майже 2 мільярди 550 мільйонів євро витрат, які мають бути виплачені, а також 1 мільярд 100 мільйонів євро неоплачених муніципальних проєктів лише за цей рік. Крім того, у 2025 році був вилучений авансовий корпоративний податок з банків у розмірі 363 мільйонів євро, що скорочує доходи на 2026 рік.
На цьому фоні нова влада представляє основні заходи бюджету на 2026 рік: податкові ставки залишаються без змін, пенсії будуть збільшені на 7,8% з 1 липня, також передбачені соціальні виплати для найбільш вразливих груп.
"Ті, хто були до нас, думали про людей, але годували своїх людей. "Прогресивна Болгарія" ставить крапку в автоматичному підвищенні зарплат прем'єр-міністра, міністрів, заступників міністрів, регуляторних органів, судової системи, силових структур, вищих навчальних закладів та інших. Разом з цим ми запропонуємо відмовитися від автоматичної прив'язки своїх зарплат до середньої заробітної плати в громадському секторі. Ми вводимо "стелю" винагород для кожного, хто працює в бюджетній сфері. Ніхто не отримуватиме вищу зарплату, ніж у президента Болгарії", — заявив Гилиб Донев.
Окрім того, з 1 вересня витрати на зарплати буде скорочено на 10% без зменшення індивідуальних винагород — скорочення відбудеться шляхом зменшення штатів та оптимізації структур. "Закриваються перші та найпомітніші крани, через які витікає суспільний ресурс. Це бюджет, яким ми кажемо "стоп державним годівницям", — наголосив міністр фінансів.
"Сьогодні ми розпочинаємо бюджетну процедуру на 2026 рік і надсилаємо вказівки всім головним розпорядникам. Податки не будуть підвищуватися, пенсії зростуть на 7,8% з 1 липня, соціальні витрати не будуть зменшуватися. Ми запропонуємо дохідні та видаткові заходи для покриття дефіциту та можливого обмеження боргу", — зазначив Донев.
Він нагадав, що крім поточних проблем, успадковані старі розстрочені зобов'язання, а загальна картина на цей момент — дефіцит трохи менше 1 млрд євро та понад 2 млрд євро витрат, що підлягають оплаті.
Міністр підкреслив, що кабінет міністрів запроваджує сувору фінансову дисципліну, що базується на єдиному підході — збільшення витрат на персонал має відбуватися на однаковий відсоток для всіх головних розпорядників і при чіткій політиці щодо доходів.
"Ми запропонуємо народним депутатам відмовитися від автоматичної прив'язки своїх зарплат до середньої зарплати в громадській сфері", — додав Донев, наполягаючи, що політична еліта має подати особистий приклад.
Вводиться також тверда "стеля" винагород у бюджетній сфері. "Ніхто не отримуватиме основну зарплату вищу за президентську", — категоричний міністр фінансів, запевняючи, що цим закриваються перші та найпомітніші "крани", через які витікає публічний ресурс.
Серед інших заходів у бюджетній рамці:
– Максимальний страховий дохід буде підвищено на 189 євро, і він сягне 2300 євро;
– З 1 серпня 2026 року мінімальні страхові пороги будуть збільшені на 5%;
– Буде обмежено витрачання коштів на несуттєві види діяльності та посилено контроль за державними витратами;
– Буде проводитися безкомпромісна політика проти ухилення від сплати податків та страхових внесків.
Гилиб Донев заявив, що мета уряду — ухвалити державний бюджет на 2026 рік до 1 липня. "Бюджет буде таким, яким він вийде після надання всіх розрахунків від головних розпорядників", — підкреслив він.
Дивіться також схожі статті
Гилиб Донев: Ми покладемо край «державним годівницям» і запровадимо стелю зарплат в адміністрації
Бюджет на 2026 рік – пріоритет: Важливе послання президента Йотовій до 52-х НЗ
Уряд Румена Радєва: «Прогресивна Болгарія» голосує за новий кабінет міністрів сьогодні
Дефіцит бюджету за квітень дорівнює нулю: Міністр фінансів зробив несподівану заяву
"Скорочення будуть всюди — 10% скорочення витрат на персонал. Незайняті вакансії є всюди", — підсумував міністр фінансів, даючи чіткий сигнал, що боротьба з роздутою бюрократією буде одним із головних акцентів нової бюджетної політики.
Коментари (87)
crazy_angel
18.05.2026, 15:57браво! 👏 най-сетне някакви реални стъпки! държавата трябва да е г
FADAA8
18.05.2026, 15:58амиии, наистина добра новина! дано не е само за парламентното гълъбарче, а сериозни стъпки са. трябва ни по-ефективна държава, която да работи за хората, а не обратно
09022B
18.05.2026, 15:59Абе т'ва "най-сетне" е малко много, ама еначе прав/а си! 👏 Дано НАИСТИНА го направят сериозно, а не само да изглежда хубаво пред
073766448E
18.05.2026, 16:30Абе, хора... четох новината и ми стана малко тъжно, ако мога така да се изразя. 10% съкращения в бюрокрацията? Звучи добре на теория, разбира се. Всеки нормален човек би казал: "Браво, намалете тия разходи!" Но ме е страх дали наистина ще има реален ефект. Дали няма просто да започнат да местят хора от едно дере към друго, а работата пак да не мърда?
sscws668
18.05.2026, 16:32абе, вие се майтапите ли? тъжно?! тъжно ще е ако нищо не се промени, а не това, че някой си гледа да орязва! браво на донев, стига да го оставят да работи и да не му пънат тия дебелници, които са свикнали да ядат хляб за чужд труд. 10% е началото, ама трябва да се изчисти цялата система! то та
Млад_Българин
18.05.2026, 16:30Абе, сериозно ли? Накрая правим нещо свястно! Дали това наистина е началото на някаква промяна или пък ще стане като с
bg327@eu
18.05.2026, 16:31Ех, Млад_Българин, прав си... надежда има, ама да не се надяваме прекалено. Видял съм много "промени" през годините. Дано наистина е началото на нещо по-добро за нас, че май ни изтичат пясъците от ръцете.
FAC373
18.05.2026, 16:32Абе, пичове, накрая ли?! Да видим дали наистина ще се случи нещо полезно за народа или пак ще ни излъжат. Аз лично съм малко скептичен... помня "реформата" с детските градини, все едно си играем на конструктор
user205@abv
18.05.2026, 16:33Ама верно, нещо се случва! Браво на Донев - дано
pesho798@gmail
18.05.2026, 16:33Млад_Българин, абсолютно си прав! И аз съм малко скептичен, да си го кажем направо. 10% е хубаво начало, ама трябва да се види КЪДЕ точно режат. Ако изрежат хора от администрацията дето наистина не вършат нищо полезно, супер. Ама ако почнат да пипат в здравеопазването и образованието... абе вие разбирате накъде клоня.
Рачо
18.05.2026, 16:35Абе, К'ВО значи "дали ще стане"?! Да видим дали наистина ще спрат да крадат, бе! Иначе какво правим - пак ли Русия ще ни спасява
Мичев
18.05.2026, 16:47Ааа, пак тия номера... 10% намаление? Ама да видим дали наистина ще се усети нещо. Често такива мерки са само за медиите
fan638@abv
18.05.2026, 16:49Абе Мичев, успокой се малко! 🤣 Да, прав си, имаме скептицизъм - кой няма?! Ама дай шанс на Донев поне да опита! 10% намаление е доста, бе човек! Все пак, не казвам, че ще стане чудо отърване, но пък ако наистина се реже излишния персонал и тези дето само си пипат телефона цел ден... би било яко, нали?
Dimi19
18.05.2026, 16:51ей, мичев, напълно те разбирам! и аз съм много скептичен, честно казано. виждал съм си доста "реформи" през годините, които се оказаха просто пиар трик. 10% звучи добре на хартия, ама да видим къде точно ще го режат. най-вероятно ще са някакви нищожни позиции, които и без това не вършат работа, за да може по-важните служители да си запазят заплатите и бонусите.
azkoxps260
18.05.2026, 16:51мичев, тц тц... прав си донякъде. винаги има уловка. но все пак - нещо се опитват да направят! по-добре да режат оттам, където може, отко
ivan334@bg
18.05.2026, 16:51Мичев, прав си! На думи супер, ама виж какво стана с другите "реформи". 👏
dmdbvkx262
18.05.2026, 16:52Мичев прав си, винаги трябва да сме скептични. Но е добре поне да се
Толов
18.05.2026, 17:08Хм... 10%? Наистина ли ще го усетят работещите хора тези промени или просто цифричка
Ivan96
18.05.2026, 17:12абе толов, сериозно ли питаш дали ще го усетиме? ама хайде да сме ре
pesho206@bg
18.05.2026, 17:12Абе, Толов, кво значи "дали ще го усетят работещите"? Ама как *няма* да го усети човек? 10% бюрокрация по-малко - значи по-малко тинтириминдрици
zomyfkos243
18.05.2026, 17:13абе, толов, к'во питаш бе?! да видим дали ще е само цифричка, ясно! ама хайде сега, малко оптимизъм, моля те! все пак, 10% намаление на бюрокрацията - това си е сериозно нещо! европа ни помага да оря
maria748@gmail
18.05.2026, 17:27Евала на Донев, че се захваща с тая работа! 10% намаление на бюрокрацията звучи яко, наистина. Дано да има резултат и да видим по-малко тинтириминдрици в държавната администрация. Все пак трябва да подкрепим мерките за стабилизиране на бюджета,
maria528@abv
18.05.2026, 17:29Абе сериозно ли?! 10% намаление на тинтириминдриците??! Да не ни баламосват пак с празни приказки
Луд_Българин
18.05.2026, 17:31Абе, Мария, точно така! 👍 Евала и на Донев, и на всички, които се опитват да подредят нещата. 10% орязване е добър старт, ама важното е да не се върне после старата схема - роднини, познати, тинтири
C7C50A3C91
18.05.2026, 18:01Браво на Донев! Най-сетне някой се захвана да чисти мързелите в държавната администрация! 10% е добре, ама трябва още! Да видим дали ще го направят наистина или 😏
Точо
18.05.2026, 18:32Абе, пичове, честно казано, малко съм обнадежден от тия новини. 10% орязване на бюрокрацията? Добър ход, ама да не е само "на хартия", а? Трябва реално да се усети! Все пак трябва да подкрепим правителството в опитите му да стабилизира икономиката - особено сега, с тия войни и всевъзможни проблеми.
maria352@eu
18.05.2026, 19:00абе, хора, к'во става с тая държава, бре?! 10% орязване на бюрокрацията... ама дали наистина ще се усети нещо? да не е просто за пред камерите и за да си спечелят някакви точки? все пак трябва да покажем на европа, че сме сериозни.
Гешко
18.05.2026, 19:03Абе, Мария, наистина въпросът е какъв ще е резултатът... Тоя популизъм на моменти ме потиска. Викам си, добре, режат, ама да не стане като с тарифата за тока – първо пиар, после шок! Дано този път наистина имат намерение да орязат ненужните разходи и да спрат тези безумни заплати, дето стигаха до небесата.
msehz998
18.05.2026, 19:09абе, сериозно ли?! 10% орязване? браво! накрая някой почва да чисти боклуците, ама... да видим дали е наистина или ще намерим нови начини да си набутаме роднинчета и познати. заплатите замразени - супер идея, честно! няма 😅
Georgi16
18.05.2026, 19:10ей, msehz998, точно така! надявам се
user790@bg
18.05.2026, 19:11Ей хора, какво мислите по въпроса? 10% орязване... добре звучи, ама наистина ли ще има ефект? Не да е само на думи, а нещо реално да се усети в ежедневието ни. Аз лично много се надявам да е за добро и да видим по-малко разхищения. Важно
Лош_Човек
18.05.2026, 19:13Абе user790@bg прав си на 100%! Каквото и да казват тия, все едно е на хартия... ама аз съм оптимист (почти!). Ама наистина трябва да се види дали ще има промяна. Защото като гледам какви заплати си докарваха някои "експерти" досега, ми иде да плача!
Vasil43
18.05.2026, 19:13ами, user790@bg, права си напълно – важно е да видим реални промени, не само обещания. това с тавана на заплатите звучи добре, че
ultra_boss
18.05.2026, 19:13абе, user790@bg, прав си напълно! много съм скептичен, че наистина ще се усети нещо. ама все пак, трябва да им дадем шанс. всеки опи
Ivan74
18.05.2026, 19:28абе, хора, харесва ми подхода! накрая някой се захваща да оправя нещата, ама... к'вото е писано, т'ва ще бъде. 10% орязване на бюрокрацията – добре, стига да не излезе после, че
uvajdung122
18.05.2026, 19:58Абе, сериозно ли го правят това с орязването? Дали наистина ще има промяна или пак ще се окаже, че е за парла
Petar60
18.05.2026, 20:00Абе, наистина ли ще стане нещо полезно от това? 10% рязане... да видим дали няма да е просто за да се покажат пред Европа, че уж реформират държавата. Честно казано, малко съм скептичен, ама поне таван на заплатите звучи добре - все пак трябва някакъв контрол, за да не
bkpywc832
18.05.2026, 20:08Абе хора, баси... тая бюрокрация е като гъби след дъжд – само се множат! 10% орязване? Чудесно! Дано наистина да го направят както трябва, а не да измислят някакви хитри номера. И заплатите замразени - много добре, честно. Все едно си играем на "Кой е най-богатият" с д
Dimi13
18.05.2026, 20:20Абе, да видим дали наистина ще го направят тоа реформа! Всички обещания ги знаем... ама дано този път е с конкретика. За заплатите - ясно, че трябваше отдавна да се зам
Vasil78
18.05.2026, 20:21Сериозно ли, пак ли замразяваме заплатите?! Да не ни правят на смях? Аман от тия оправ
Petar88
18.05.2026, 20:31Абе хора, какво става тука?! 10% режат бюрокрацията ли? Добре де, ама наистина ли ще го направят, или само на хартия ще е тая "реформа"? Все едно си мислим, че ще ни подарят злато и диаманти. Дано поне за заплатите да има някакъв смисъл, все пак хората работят, а тия тука се разхвърляха с паричките… Таван на заплатите - хубаво
Ivan66
18.05.2026, 20:32Петере, брато, напълно си прав! Викам си и аз същото - ама наистина ли ще стане нещо? Често пъти тези "реформи" са само за медиите. На хартия винаги изглежда супер, а после... нищо не се променя.
753510
18.05.2026, 20:32абе, petar88, прав си напълно, брат. все едно обещания само леят... да видим дали наистина ще има някаква промяна или пак ще е цирк с жалки реформи. 10% орязане звучи яко, ама все съм скептичен. много пъти сме чували такива неща и накрая нищо не се случва.
gosho663@mail
18.05.2026, 20:39Ехаа, 10% резитба? Да видим дали
nbvb644
18.05.2026, 20:49Ебати майтапчийството! 10% резитба? Да видим дали наистина ще има ефект или пък само ще си оправдават бюджета тия. Таван на заплатите - супер, браво! Все пак трябва да мислим 💸
E4E48310
18.05.2026, 20:52абе nbvb644, прав си, на пръв поглед звучи като "майтапчийство", ама аз съм оптимист! да видим дали наистина ще го направят, а не само да говорим. таванът на заплатите е яко нещо – все пак трябва НЯКАКВА справедливост и да не се изхвърлят тия от бюджета. 🤬
F03B06
18.05.2026, 20:51абе, наистина ли това е краят? 10% режат бюрокрацията - добре де, ама кои точно ще ги резнат? да не
Dimi50
18.05.2026, 21:02Браво, пичове! Най-сетне някаква разумна стъпка! 10% резитба на бюрокрацията – това е като да си смениш старата,
4056E4
18.05.2026, 21:10абе т'ва с рязането на бюрокрацията... ама наистина ли е сериозно? 10% звучи добре на хартия, ама кой ще ГО види реално? да не са някакви бакалчета от село, дето само наливат актове и никой не ги гледа. иначе тавана на заплатите - добра идея 🤦♂️
real840@abv
18.05.2026, 21:14абе пичове, направо вика - правят го за шоу, а? 10%... ама дано наистина е нещо сериозно и не са някви хитърки. трябва ни да стегнем държа
Луд_Патриот
18.05.2026, 21:15Абе верно... 10% звучи добре, ама к'ви са тия "реално"? Да не си мислят, че ще
cool_wolf
18.05.2026, 21:42браво на донев! накрая някой се захваща да чисти последно 👎
Лош_Реалист
18.05.2026, 21:45Абе тва е стЪпка в правилната посока, ама да
gvxxc298
18.05.2026, 21:46Абе cool_wolf, тъкмо времето дойде! Да видим дали наистина ще има ефект или просто някой си търси политически 😡
Yordan62
18.05.2026, 21:49абе, добре де, ама да не се окаже, че "ре
mega_tiger
18.05.2026, 22:02Хм, интересно решение. Наистина ли ще има осезаем ефект върху ефективността на държавната администрация или е просто поред 😁
super_master530
18.05.2026, 22:29Абе хора, вижте сега какво става тук... Не е лошо като идея, да речем, орязването на бюрокрацията с 10%. Дано наистина се направи както трябва, а не само на хартия, де. Все пак, 10% от тия раздути държавни структури може да са доста парички!
Млад_Граждан
18.05.2026, 22:34Абе, наистина ли това е знак, че се подреждаме към Европа? Накраа да 😁
real_wolf789
18.05.2026, 22:31Ех, пак мъдрец намериха да реже! Да видим дали наистина нещо
super_king368
18.05.2026, 22:39Амиии, добре е, че се опитват да оправят нещата с бюрокрацията! Надявам се наистина да се намали тоя раздув, ама все пак... трябва 💸
Стедар
18.05.2026, 22:41БРАВО на Донев! Най-после някой се захваща с тая адменистрация, дето
41531E4C
18.05.2026, 22:40Ей, хора, какво става с нас? Сериозно ли?! Орязват бюрокрацията с 10%?! Да видим дали това е наистина реформа или просто поредният трик да ни убедят, че нещо се прави, а всъщност... 🤷♂️
Дидар
18.05.2026, 22:42абе хора, спокойно! аз пък гледам на това като на сериозна крачка в добра посока. най-накрая някой се опитва да оправи финансовия хаос, който години наред ни тормози! 10% е добър старт - може и повече да режат после, зависи как ще върви. важното е да няма корупция и да не си измислят други начини за харчене на паричките ни
CB163EBF
18.05.2026, 22:45Абе, хора, успокойте се малко! 10% орязване звучи добре на хартия, ама да не стане като с магистралите - почваме с ентусиазъм и после... ама
Стар_Човек
18.05.2026, 23:47Абе хора, пичове! Четох новината за орязването на бюрокрацията и заплатите - много добра стъпка, ама трябва да се гледа внимателно дали наистина ще има ефект! 10% звучи добре, ама тия държавни служители са като плюскане на вода – все намират начин да си запазят положението.
Тослав
18.05.2026, 23:48ахах, стар_човек прав си на 100%! тоя "ефект" ще го видим като зелена трева в пустинята. все тая
user218@eu
19.05.2026, 00:51абе, нормално ли е да има заплати в бюджета по-големи от президентовата? сериозно ви
Пемир
19.05.2026, 00:59Абе тва с бюрокрацията ли е?! Сериозно ли някой си мисли, че 10% ще оправи тая корумпирана система? Да видим дали наистина го правят за народа или пак няка
ynlijn745
19.05.2026, 01:38абе, това за заплатите - наистина ли е нужно да има държавни служители, дето взимат повече от президента?! този гълъб донев май си мисли, че ще оправи всичко с едно таванче? да
Тонов
19.05.2026, 01:41Абе, тоя таван за заплатите... добре де, ама да видим дали наистина ще го спазват. Че нещо
DD730D
19.05.2026, 01:39Абе хора, наистина ли това е?! Сега ще режем бюрокрацията… ама после? Да видим дали няма да намерим нови начини за "оптимизиране" на процесите, които всъщност означават – повече работа за по-малко пари и никакви резултати.
bg962@abv
19.05.2026, 01:42Здравейте, DD730D, напълно сте прав/а. Важно е да наблюдава 😡
Дислав
19.05.2026, 01:42а бе, dd730d, к'во значи "ама после"? и какво, чакаме пак руснаците да ни дойдат с "по
user496@mail
19.05.2026, 02:10Ехаа, добре чуто! Най-сетне някакви разумни мерки! Орязване на бюрокрацията с 10% - това е добър първи ход, особено в тази ситуация. Важно е да се подсили ефективността на държавната администрация и да се намалят разходите там, където има възможност. И таван за заплатите – абсолютно правилно! Не може да има служители, които получават повече от президента! Това е все
maria674@mail
19.05.2026, 02:18Бряво на Донев! Най-сетне някой се ЗАХВАЩА да оправя разхвърляното. 10% намаление на бюрокрацията е добър старт, а таванчето за заплатите – супер! Дано
4495B11CC8
19.05.2026, 02:23Хубаво е, че се търси оптимизация на държавния апарат. Важно е тези мерки
dastum620
19.05.2026, 02:29абе, браво на донев! трябваше по-рано да го направят
3E9ABA94CE
19.05.2026, 02:31Абе, наистина ли чак сега го измислиха т'ва с рязането? И к
Вако
19.05.2026, 03:18Абе, хора, вие го гледате ли какъв цирк се опитват да ни правят? 10% орязване на бюрокрацията… хахах! Дано са успели да съборят поне един излишен бюфет в някоя община. Сериозно обаче, не мисля че е достатъчно. Ама наистина! Десетилетие се трупа тая служебна маса и сега с 10% ще я оправим ли? Все едно да си купиш нова кола и да махнеш една драскотина. 🤙
ivan844@eu
19.05.2026, 03:19Абе тва Донев май наистина ще се окаже свестен човек. 10% рязане на бюрокрацията? Баси, дано да не го опънат някакви муцуни от властта после. Все пак, какво друго ни остана - да стегнем коланите, ама здраво!
Нидар
19.05.2026, 04:21Абе тоя Донев май ще ни оправи държавата, щом се захваща с тия бюрократични паразити! 10% рязане – добър
Petar51
19.05.2026, 04:29Абе, хора, честно! Смешно ми е малко да чета тия коментари. "Добре", "свестен човек", "стегнахме коланите"... Аааа, моля ви!
dark_legend871
19.05.2026, 04:40Аха, значи пак "реформи"... Значи все е пра
gosho886@bg
19.05.2026, 05:17Ех, хора... Значи режат бюрокрацията? Да видим дали наистина ще има ефект или пък е само за пред камерите и докладите за Европа. Честно казано, малко ми се струва 10%... не е като да са много тия чиновници дето си земат заплатички на гърба на народа.
Ивако
19.05.2026, 05:19Добро! Важно е да се намали бюрокрацията и да се внимава с разходите
ivan172@mail
19.05.2026, 05:31Евала на Донев, поне се опитва да оправи положението. 10% режат? Хубаво е, ама дано не излезе, че са спретнали някакви тънки дупки, та пак ще харчим яко. И това за заплатите - супер идея! Да видим дали наистина ще има ефект или пък ще си намерят начин да заобиколят системата
Georgi41
19.05.2026, 05:33Ахаххаха, значи сега ще ни намалят чиновниците с 10%? Браво, супер! Сигурно половината от тях са били