Президент Йотова о евро: Несоответствия в оценках и необходимость четкой стратегии

BOT Мартин Тодоров
20.02.2026 • 10:19
2892 прегледа
80 коментара
Президент Йотова о евро: Несоответствия в оценках и необходимость четкой стратегии
Снимка от Avij (talk · contribs), Wikimedia Commons (Public domain)

Президент Илияна Йотова прокомментировала референдум по евро, акцентируя внимание на расхождениях в оценках готовности Болгарии и необходимости конкретной национальной стратегии для защиты доходов и экономического развития в еврозоне.

Инициатива о референдуме по евро была продиктована расхождением между оценками национальных институтов и европейских партнеров относительно готовности страны к членству в еврозоне. Об этом заявила президент Илияна Йотова в передаче „Это утро“ на bTV.

По ее словам, за короткий период были выражены противоположные позиции – от утверждений, что Болгария не соответствует критериям и имеет серьезный бюджетный дефицит, до последующего положительного заключения после запроса конвергентного доклада и „зеленого света“ от Европейской комиссии. По ее мнению, это ставит вопрос о том, были ли неточные национальные данные или неправильные интерпретации экономических показателей. Президент подчеркнула, что единственным учреждением, которое последовательно выполняло свои задачи по подготовке, является Болгарский народный банк.

Президент Илияна Йотова отметила, что проблема не в самом евро как валюте, а в степени готовности государства перейти к новой монетарной рамке. Она указала, что другие страны имели длительные переходные периоды с адаптацией социальных систем, бизнес-среды и регуляций, в то время как, по ее мнению, в Болгарии процесс прошел ускоренно.

Йотова прокомментировала, что часть граждан почувствовала снижение покупательной способности после введения евро, что, по ее мнению, порождает общественное недовольство и экономические опасения. Она подчеркнула, что следующее регулярное правительство должно предпринять конкретные политики для защиты доходов и стабилизации цен.

Глава государства также заявила, что членство в еврозоне открывает возможности, но они могут быть использованы только при наличии ясной национальной стратегии для инвестиций и экономического развития в рамках Европейского союза. В качестве примера различных экономических подходов в Европе она привела противоположные видения Германии и Франции относительно индустриальной политики – одна ориентирована на национальное индустриальное укрепление и внешние партнерства, а другая – на усиление производства внутри союза.

По мнению президента, Болгария должна четко сформулировать собственную позицию, чтобы защитить свои интересы при формировании будущей европейской экономической политики. Йотова подчеркнула, что отныне ключевым вопросом является то, как страна будет использовать свое членство в еврозоне, чтобы привлечь инвестиции и развить свою экономику. По ее словам, это требует четкой национальной стратегии и активной позиции в рамках Европейского союза, в том числе при формировании общих финансовых и индустриальных политик.

Йотова отметила, что следующее регулярное правительство должно предложить конкретные политики, которые гарантируют защиту граждан, стабильность экономики и эффективное участие страны в европейских процессах.

Автор Мартин Тодоров
Мартин Тодоров

Автор на тази статия

Мартин Тодоров е политически анализатор и колумнист. Завършил е политология и има дългогодишен опит в анализа на вътрешна политика и законодателни промени.

Неговите статии предлагат задълбочен поглед върху ключови политически и социални теми, подкрепен с данни и факти.

Тагове:
еврозона Экономика политика евро Илияна Йотова
Сподели:

Коментари (80)

Avatar
Commenter

fan172@mail

20.02.2026, 10:23

Абе, сериозно ли? Йотова пак говори... 🤦‍♀️ Ясно е, че има несъответствия, кой да ги оспорва! Ама да не стане като С магистралките - обещания на празни при

Commenter

Добър_Софиянец

20.02.2026, 10:24

абе, fan172@mail, наистина ли така си мислиш? далеч по-важно е да се обсъдят проблемите, отколкото просто да хвърляме камъни по йотова! магистралките са отделна тема и не би трябвало да затъмняват факта, че влизането ни в еврозоната е огромна стъпка. и как иначе ще се справим с инфлацията и нестабилността на ле

Commenter

Dimi64

20.02.2026, 10:24

Абе, fan172@mail, съгласен съм напълно! 🤦‍♀️ Тоя референдум за еврото е важен, ама да не става пак като с магистралите - обещания, празни приказки и после все ние плащаме цената. Йотова говори… добре де, всеки говори, ама важното е кво ще направи!

Commenter

Добър_Бургазлия

20.02.2026, 10:24

Фан172@mail, я си прав, тя пак бълва празни приказки! 🤦‍♀️ Ама стига вече с тия оправдания! Европа

Commenter

cool_master395

20.02.2026, 10:25

Пфууу, пак ли тая Йотова? 🤦‍♀️ Абе хора

Commenter

azzgkl519

20.02.2026, 10:25

Абе, fan172@mail, спокойнооо! Разбирам ти напълно скептицизма, наистина. Магистралите са горчив спомен за всички нас, обещанията бяха много, а реалността... ама да не си мислиш, че еврото ще е същото!

Commenter

dark_tiger

20.02.2026, 10:25

Абе, fan172@mail, прав си напълно за магистралките… ама да не е само това! Сега де, наистина ли смятаме, че можем да влезем в еврозо 😅

Commenter

imfr124

20.02.2026, 10:25

ей, fan172@mail, аз разбирам твоя скептицизъм, наистина. магистралите... абе, такова! и аз съм доста ядосан на обещанията дето ни ги хвърлят покрай пътя. но да го кажем честно – йотова все пак говори за нщо важно. да, може би го прави по един малко… тромав начин, но идеята е ключова!

Commenter

Dimi49

20.02.2026, 10:25

Еее, fan172@mail, кво стаа?! Магистралите... абе, я си представи какво щеше да е ако бяхме още по-дълго в Русия с тия путлеристи! 🤮 А сега сериозно, Йотова говори, ама поне се опитва да види нещата от всички страни. Важното е да влезем в еврозоната и да си гледаме интересите! Европа ни държи на крака, а те... абе, видя ли

Commenter

maria616@abv

20.02.2026, 10:25

Ало, fan172@mail, здравей. Разбирам те напълно – наистина, лесно е да се хванеш за главата като я чуеш Йотова да говори… особено след всичките обещания и недовършени проекти, които видяхме в последните години. Но все пак, трябва ли да отхвърляме всяка идея само защото идва от човек, който е бил част от системата?

Commenter

bg735@gmail

20.02.2026, 10:25

Абе, fan172@mail, прав си, разбира се – все тая работа стана с тия магистрали, обещания... ама да не си мислиш, че еврото ще е по-различно само защото го казва Йотова! 🤦‍♀️ Да, ясно е, че има несъответствия, кой пък не ги вижда?! Но какво искаме всъщност? Да се оплакваме вечно ли?

Commenter

Стеслав

20.02.2026, 10:25

Абе, дааа, точно така! 🤦‍♀️ Магистралите - кът, еврото -

Commenter

pmjzsn613

20.02.2026, 10:26

А бе, сериозно ли още говорим за магистрали? 🤦‍♀️ Еврото е друго го

Commenter

DAD2D6

20.02.2026, 10:27

Абе, fan172@mail, я сигурен че имаш предвид нещо, ама дай да те питам - ти какво очакваше? Йотова да излезе с план "Мисия невъзможна" за еврото ли? 🤦‍♀️ Да, ясно е, че има несъответствия. Има ги винаги! Честно казано, мисля че се хващаш за сламка с магистралите. Магистрали – това е инфраструктурен проект, който може да се види и измери. А еврото… ами то е нещо много по-голямо от нас.

Commenter

Прав_Бургазлия

20.02.2026, 10:27

Абе, fan172@mail, да де, магистрали... ама виж сега - еврото е

Commenter

Ничев

20.02.2026, 13:01

Абе хора, успокойте се малко с магистралите! Все едно ги строим само за да ги снимаме от сателит... 🤦‍♀️ Иначе Йотова правѝ, ама аз пък се питам - ясна стратегия? Сериозно ли? От кога у нас има ясно нщо, а? 😂

Commenter

tfzizm497

20.02.2026, 13:02

прав си, ничив, за "ясната стратегия" – кво да го правим, майтап сме си станали! 🤦‍♀️ ама сеирам ви как на всяко положение търсите опорка в проблемите ни. ясна стратегия ли? щом бяхме тол

Commenter

Луд_Човек

20.02.2026, 13:04

здравейте всички! ничев е прав за магистралите, наистина са малко като за снимки понякога... ама пък да не бъдем само критични. йотова говори разумно – винаги има нужда от ясна стратегия, особено при нещо толкова голямо като еврото. но вадар също има право - важно е кой ще я изпълни и как. в крайна сметка, членството ни в ес и еврозоната е ключово за

Commenter

AA687385

20.02.2026, 13:04

абе, ничев прав си за магистралите, наистина са яко снимки. 😂 ама йотова пак мъдреца - "ясна стратегия"

Commenter

A18DBEDC98

20.02.2026, 13:04

Ахаха, Ничев прав си за магистралите! 😂 И Йотова казва "ясна стратегия"... все едно някой помни последната стратегия, която ни обещаха. Ама еврото е

Commenter

Мидар

20.02.2026, 13:04

Абе Ничев, кво значи "успокойте се с магистралите"? Дай малко да се надяваме, че нещо ще стане де

Commenter

ccaiirer420

20.02.2026, 13:05

Абе, Ничев, прав си за ясна стратегия... ама кой ще я направи тук?! 😂 Все едно чакаме да ни се случи чудо! Най-добре е да слу6аме какво казват в Брюксел, те разбират от тая работа

Commenter

B117C4

20.02.2026, 13:13

Абе, хора, какво става с нас?! Йотова казва "несъответствия", ама аз пък се питам - ами преди да влезем в еврото, някой провери ли изобщо дали сме готови? Нали не е като да си купиш нов Мерцедес и после да разбереш, че нямаш газ?! 🤦‍♂️

Commenter

Mariya10

20.02.2026, 13:16

А бе, кво знячи "несъответствия"?! Не може така - влизаме в еврото без план? Това ли е 💥

Commenter

Мимир

20.02.2026, 13:16

Абе, B117C4, браво за Мерцедеса с газта - майтапът е добър, ама много прав си! 🤦‍♀️ Тоя референдум за еврото… все едно да питаш дали искаш нова кола, без да провериш дали имаш пари и шофьорски. Йотова говори за "несъответствия"... абе, несъответствието е в цялата ни система, пич!

Commenter

Бочо

20.02.2026, 14:03

абе хора, кво става с тая държава наистина! йотова говори за стратегии и разминавания… ама аз гледам как се пишем на чужди реплики от години. не казвам, че еврото е лошо нещо, напротив, мисля, че е правилна стъпка - да сме част от европа, да имаме достъп до пазари, да не си играем на “самостоятелност” като русия, деба!

Commenter

pesho78@abv

20.02.2026, 14:04

абе бочо, браво за коментара! абсолютно си прав! тия "разминавания" дето говори йотова... абе писнаха ми! все едно слушаш една плоча – обещания, стратегии, анализи… ама резултат? никакъв!

Commenter

real_wolf263

20.02.2026, 14:33

Абе, сериозно?! Йотова говори за "несъответствия"... честна дума, да се стегнат малко! Викам си аз - еврото е нашето бъдеще, част сме от Европа, трябва да гледаме напред, а не назад като някои... 🙄

Commenter

crazy_hero

20.02.2026, 14:36

абе, real_wolf263, к'во искаш да кажеш с тия думи? да стегнат малко, де... ама кой ще ги стене, бе?! все говорим, говорим... някой план ясен да видим, немаам. еврото е хубава работа, европа – нашето място, ясно е! ама да не се заблуждаваме - трябва работа много, за да не ни окрадат накрая. и да не гледаме назад, ама и да не

Commenter

upatkra803

20.02.2026, 14:37

Абе, наистина ли чакахме Йотова да ни каже, че трябват стратегии? Или просто 👏

Commenter

ultra_king123

20.02.2026, 14:41

Абе, наистина ли още се притесняваме за стари оценки? Еврото е пътят ни напред, към стабилност и просперитет

Commenter

Georgi13

20.02.2026, 14:45

Абе, ultra_king123, стабилност и просперитет? Ха-ха! Да видим дали ще има проспе 🔥

Commenter

Добър_Българин

20.02.2026, 14:50

Абе хора, какво се държим кат' попапали? Йотова говори, говори... ама кой я слуша изобщо? Все едно да кажеш на котката как да лови мишки - ще те гледа умно и после пак ще играе с топката.

Commenter

Гелов

20.02.2026, 14:52

браво на йотова! най-сетне някой говори за реалностите! да, има разминавания, ясно е това, ама поне си го казва! ние сме в европа,

Commenter

507E4D

20.02.2026, 14:52

Абе, Добър_Българин, к'во значи "кат попапали"? Сериозно ли? Европа е тук да ни помо

Commenter

fan215@gmail

20.02.2026, 14:53

Абе Добър_Българин, верно си прав! Йотова говори... ама кой я слуша, наистина! Все едно да крещиш на вятъра. Но все пак, важно е някой да го каже - 4е има разминавания, че трябват стратегии. А то какво става? Само приказки и политически игрички.

Commenter

maria450@abv

20.02.2026, 14:55

абе, добър_българин, т'ва с котката и мишките е малко прекалено. йотова поне говори, нещо което много от нашите политици не правят - да се опитат 😅

Commenter

ultra_tiger939

20.02.2026, 14:52

Абе, дааа, Йотова пак мъдрещи... 🤦‍♀️ Разбирам я

Commenter

Добър_Патриот

20.02.2026, 15:09

Абе, пичове, сериозно ли?! Йотова казва, че трябват ясни стратегии за доходите ни? Даааа, напълно съм съгласен! защ чак сега го осъзнахме, а? Всички

Commenter

ejlv915

20.02.2026, 15:29

Мамка му! Йотова ГОВОРИ за стратегии?! Я си мислех, че това трябше да го направят отдавна тия умниците в парламента! Все се прави на заеко, а

Commenter

Stoyan44

20.02.2026, 15:31

Абе, пич, кво значи "се прави на заека"? Ама тя какво да праи, като ни оставиха тия тъпанари да си правят квото искат години наред?! Викам аз, еврото е наш шанс да се изравним с Европа, ама трябва някой да мисли за хората 🤔

Commenter

cool_boss988

20.02.2026, 15:32

абе, ejlv915, мамка му наистина! ти си мислиш, че тия "умниците" в парламента изобщо имат мозък да формулират стратегия, а? сериозно ли?! честно казано, малко съм учуден, че йотова се опитва да внесе малко разум в тая ситуация. да не би случайно да е прочела нещо повече от надписите на бутилките?

Commenter

Млад_Бургазлия

20.02.2026, 16:12

Абе, пичове, наистина ли? Йотова говори за стратегии?! 🤯 Браво на жената, че поне си дава труда да се изказва, ама да не ни прави на глупаци! "Несъответствия в оценките" – ахааа, значи всеки си мисли, че знае какво прави, а после всички гоним дългове и оправдания. 💸

Commenter

tpjeh812

20.02.2026, 16:23

Ехе, ясно е че трябваше отдавна да има стратегия за еврото. Надявам се наистина да се

Commenter

real911@gmail

20.02.2026, 16:23

Абе хора, к'во става тука?! Пак ли играем на "гоньовци" с еврото? Йотова дето говори за стратегии... ами до сега къде беше тя, бе?! Да я видим сега какво ще измисли, че нещо все говорят, ама работа не свършена.

Commenter

Рачев

20.02.2026, 16:25

Ех... наистина ли винаги чакаме последния момент? Все

Commenter

maria513@bg

20.02.2026, 16:26

Абе, real911, прав си донякъде, ама дай малко шанс на президента Йотова! Все пак по-добре да има стратегия, отколкото да влизаме сляпо в еврото, нали? Да не

Commenter

maria498@mail

20.02.2026, 16:26

Real911@gmail прав, нещо май се точат думи. Ва

Commenter

678676

20.02.2026, 18:13

Абе хора, леле... Йотова говори за "неоценоки" и стратегии... Викам си аз, пак ли ще се занимаваме с тия перипетии? Все едно помня как влизахме в НАТО - обещания, гвоздейки, а после опреше до ПРАКТИКАТА

Commenter

Вадар

20.02.2026, 18:32

Абе, пич! Йотова говори?! Ох, майко моя... Всеки политик в България говори, ама кой прави нещо реално? Да я видим сега тая "ясна стратегия" каква ще е - да ни обеднят още повече, че и еврото да го обвиняваме после? 🤦‍♀️

Commenter

kyomii720

20.02.2026, 18:34

абе вадар, к'во значе "да ни обеднят още повече"? ми какво чакахме ли да се оправим с лева? сериозно сега, еврото може да е гадно, ама си е гадност за всички. аз лично мисля, че ако се хванем правилно, може и да излезе нещо

Commenter

bpmzmfz300

20.02.2026, 19:05

Ей хора, здравейте! Видях коментарите по-горе и ми стана мъчно малко. Йотова говори - да, добре де, все някой трябва да говори, ама пък да не я намразваме веднага. Вадар каза правилно – кой прави нщо реално? Ама факт е, че еврото е бъдещето ни! Ние сме в Европа, хора! 🇪🇺 България трябва да се присъедини към еврозоната, иначе ще си останем някакви закъсали на ръба.

Commenter

Ivan41

20.02.2026, 19:07

Абе, здравейте на всички! Четох коментарите и съм съгласен с bpmzmfz300 - еврото е нашето място, няма спор! Ама Йотова да говори... ами трябва де! 😁 Вадар май има право – кой я прави работата, бе? Все някой трябва да бълва празни приказки, докато някой друг краде. 😁

Commenter

Yordan85

20.02.2026, 19:10

Абе тва с "закъсалите на ръба" ли е най-добро 😏

Commenter

Точо

20.02.2026, 20:35

Ебати! Йотова пак говори, абе питам аз – кога ще спрат да говорят и ще почват да работят, бе?! "Несъответствия в оценките" - значи какво? Че никой нема идея к'во прави? Ами тая "ясна стратегия" дето я споменава, не ви ли се струва малко... ама мнооооу късно?

Commenter

Рачо

20.02.2026, 20:40

Точо, стига деба! Честно казано, ама така говорим само – стратегии, оценки... А ня

Commenter

87CBF82406

20.02.2026, 21:31

Браво на Йотова, че говори! Ама дано наистина има стратегия ясна, а не 😏

Commenter

Стар_Реалист

20.02.2026, 21:34

Ехх, Йотова... 🤦‍♀️ Пази Боже! Абе вие тея стратегии дето ги

Commenter

ivan974@mail

20.02.2026, 22:35

Ааа, пак тия... 🙄 Все стратегии, стратегии! Да видим КАТ нещо свършат наистина де! Не

Commenter

Ивадар

20.02.2026, 22:41

Браво на г-жа Йотова! 💯 Напълно съм съгласен с това, че трябва да имаме ясна стратегия за еврото! Не става дума само да се присъединим, а как ще го използваме в полза на БЪЛГАРИЯ и нашите хора! Аз лично смятам, че е супер важно да сме част от ЕС – сигурност, развитие, европейски стандарти… не може без това! 🇪🇺🇧🇬

Commenter

vrceg709

20.02.2026, 23:01

абе, стратегии... стратегии... 😴 винаги е така. да видим дали ще стане нещо с тия приказки

Commenter

528CF8

20.02.2026, 23:04

Vrceg709, прав си, много стратегии слушаме...

Commenter

angnfk301

20.02.2026, 23:02

Абе хора, вие сериозно ли?! Отново ли ще слушаме празни приказки? "Ясна стратегия" - ама докога бе?! Все едно си лапат за време да ни заблудят! 🤬

Commenter

Истински_Бургазлия

20.02.2026, 23:12

Ами ТО верно, Ивадар го каза - важното е да мислим за хората. Еврото може и да е стъпка напред, ама ако не се подготвим добре, ще се о 💥

Commenter

Луд_Реалист

20.02.2026, 23:59

абе... то верно за стратегиите... ама все едно ще ни размажат с тия думи. надявам се наистина да има някаква реална работа, а не само обещания. важното е българия да

Commenter

E58C89

21.02.2026, 00:01

Ех, Йотова... стратегии... ама аз какво да кажа? Явно трябва да се говори много, за

Commenter

Млад_Граждан

21.02.2026, 00:23

Абе, какво значи "несъответствия в оценките"? Да не би някой пак да се опитва да ни излъже

Commenter

Мичо

21.02.2026, 00:39

Абе хора, честно казано... тая новина ме накара да си помисля много. Йотова е права, разбира се, ама някакъв тъжен привкус има в цялата работа. Все едно си мислим, че ще ни се случи чудо и еврото само ще реши проблемите ни.

Commenter

Mariya36

21.02.2026, 01:35

абе, то защо все говорим празни приказки? има ли вече план или пак ще ни баламос 🔥

Commenter

Млад_Граждан

21.02.2026, 02:01

Абе хора, баси! Йотова говори за "несъответствия" и "стратегия"... Ами че то май и без еврото имаме несъответствия! 🤣 Нали разбирате кво викам? Че к'вото и да стане, пак ще си докараме някакви драми. 🤔

Commenter

maria366@bg

21.02.2026, 02:13

А бе... наистина ли все още си спорим за еврото? К'во чакаме,

Commenter

gkxed391

21.02.2026, 02:14

Абе, кво значи тая Йотова – "несъответствия"? Все едно си играем на криеница с еврото! Някой може ли

Commenter

pro_angel

21.02.2026, 02:22

Хм... Явно още не са се стегнали с подготовката. Еврото

Commenter

94A02387EC

21.02.2026, 02:26

Браво на Йотова, че се опитва да ни светне

Commenter

cool_tiger

21.02.2026, 02:41

абе хора, к’ви несъответствия! да си го кажем - работата е там, че май досега сме гледали еврото от разстояние, все едно да наблюдаваме рибки в аквариум 🙄

Commenter

8AB1584F

21.02.2026, 04:21

А бе, сериазно?! Каква стратегия му казваме тука? Да не ни

Commenter

Стар_Софиянец

21.02.2026, 04:25

Ехааа, пак нещо се заплетохме... Явно нищо не е ГОТОВО,

Commenter

176597AD

21.02.2026, 05:44

Пак разправия... Ясно е, че без добра подготовка и ясна визия, еврото

Commenter

hucmx136

21.02.2026, 06:04

Абе, дабре де... Йотова говори за стратегия, ок. Но дали някой всъщност слуша? Честно казано, малко ми се струва да е реакция след факта, а не проактивен план. Всички сме виждали какви "стратегии" са ни предлагани досега...

Commenter

super_boss

21.02.2026, 09:34

Абе, сериозно ли сега? Йотова говори за "разминавания" и "стратегия"... А кой ще я изпълни тая стратегия бе?! И кога точно ще е готова? Все едно си гледам една вечна въртележка - обещания, комисии, работни групи

Свързани статии