Хто насправді вирішує, що нам подобається сьогодні – художник в ательє, куратор у галереї чи невидимий код систем, що рекомендують? У Болгарії це питання вже не абстрактне, а дуже конкретне: від музики в TikTok до картин в Instagram і стилю нашого одягу, вибір все частіше проходить через "вподобати", "поділитися" та "підписатися".
Алгоритми великих платформ упорядковують наші "вітрини" – відео, каруселі зі знімками, плейлисти – так, щоб затримати нашу увагу максимально довго. Вони аналізують, скільки часу ми дивимося дане відео, на яких знімках зупиняємося, які кліпи перегортаємо і що саме змушує нас повернутися знову. В результаті моделі поведінки перетворюються на модель смаку: те, що ми бачимо найчастіше, поступово починає виглядати як "норма".
Болгарська молодь проводить в середньому кілька годин на день у соціальних мережах, а для великої частини з них саме платформи стають основним місцем для інформації та розваг. Замість того, щоб питати, що є в програмі міської галереї або який новий автор видає книгу, вони частіше питають алгоритм – через свайпи, пошук за хештегом або перегляд трендів. Це змінює і сам ринок культури: видимість часто виявляється важливішою за зміст.
Платформи, такі як TikTok та Instagram, демонстративно показують силу алгоритмів створювати хіти. Одна пісня може залишитися майже непоміченою в радіоефірі, але стати масовим феноменом, після того, як буде "підхоплена" кількома популярними профілями і потрапить у правильний потік рекомендованого контенту. Танцювальні виклики, короткі формати та фрази, що легко запам'ятовуються, перетворюють музику на візуальний тренд, а не стільки на самостійний твір.
У мистецтві спостерігається подібний процес. Художники, фотографи та дизайнери визнають, що думають про "лайки" та алгоритми ще до того, як опублікувати нову роботу. Вертикальний формат, яскраві кольори та чітка композиція виявляються більш "робочими", ніж складний, багатошаровий образ, який вимагає часу та уваги. Так формується новий вид автоцензури: автори обмежують експеримент, щоб не втратити аудиторію.
Звісно, мистецтво не зникло з фізичних просторів. Галереї, фестивалі, театри та музичні клуби в Болгарії продовжують бути живими місцями, де смак формується по-старому – через зустріч наживо, розмову, суперечку, критику. Куратори підбирають програми, видавництва ризикують з новими іменами, організатори подій шукають баланс між комерційним та експериментальним.
Ця "офлайн" сцена, однак, все частіше бачиться через призму онлайн присутності. Успішна подія неминуче є тією, що була "побачена" в соціальних мережах, про яку є фотографії, сторіз, рілси. Спектакль може бути повністю розпроданий, якщо потрапить у правильну комбінацію хештегів та рекомендацій, тоді як інший – навіть і сильніший художньо – залишається в периферії, тому що не є "алгоритмічно зручним".
Деякі болгарські артисти приймають це як виклик. Вони використовують алгоритми як інструмент – експериментують з форматами, роблять "закулісні" відео, перетворюють процес творення на історію, яку можна відстежувати в реальному часі. Таким чином публіка не просто "споживає", а співпереживає, а мистецтво отримує шанс дійти до людей, які ніколи б не увійшли в галерею.
Інші залишаються скептичними і попереджають, що "алгоритм – не публіка". Він не ставить питань, не входить у суперечку, не розвиває смак – просто оптимізує для залученості. На їхню думку, коли ми дозволяємо системам, що рекомендують, вирішувати, що ми бачимо, ми ризикуємо залишитися в "бульбашці", в якій все приємно, знайомо і легко для засвоєння. А справжнє мистецтво часто робить протилежне – виводить нас із зони комфорту, створює дискомфорт, ставить складні питання.
"Алгоритм дає вам те, що ви хочете зараз. Мистецтво часто дає вам щось, про що ви ще не знаєте, що маєте потребу", – кажуть галерист та культурні менеджери, які працюють з молодою публікою. За їхніми словами, завдання живих культурних інституцій у Болгарії все більше стає не тільки показувати твори, але й навчати аудиторію, як дивитися, слухати і читати критично.
Поколіннєва лінія також чітко видима. Для частини старших болгар смак формується з книг, телебачення, театру та традиційних медіа. У молодих домінують соціальні мережі, стрімінгові платформи та інфлуенсери, які не просто рекомендують продукти, а грають роль неформальних "культурних провідників". Таким чином, роль класичного критика, який пише рецензії та аналізи, конкурує з коротким відео, яке набирає сотні тисяч переглядів.
Питання не в тому, чи алгоритми "добрі" чи "погані", а як співіснувати з мистецтвом, не перетворюючи його на товар, вимірюваний лише в переглядах та реакціях. Експерти з цифрової політики нагадують, що за кожним алгоритмом стоять люди – інженери, маркетологи, власники платформ – та їхні цілі. Коли єдина мета – увага користувача, неминуче стимулюються найбільш передбачувані та легкі форми контенту.
Все частіше говориться про цифрову грамотність як частину культурного смаку. Недостатньо знати імена художників та режисерів – треба розуміти і як працюють системи, що рекомендують, що означають "персоналізовані" пропозиції, як створюються тренди. Тільки так користувач може зробити крок назад і поставити собі питання: це, що я бачу, моє рішення, чи хтось його прийняв замість мене.
Дивіться також схожі статті
У Болгарії ще є простір для балансу. Справжній "модний вирок" для смаку, ймовірно, не буде винесений ні одним твором, ні одним алгоритмом. Він буде вирішуватися щодня – у виборі того, що дивитися, чим ділитися, про що говорити і найбільше що шукати поза екраном. Тому що доки алгоритми можуть упорядковувати контент, здатність змінювати свій смак – і відстоювати його – все ще залишається в руках людей.




Коментари (96)
wadyjglt309
19.02.2026, 11:59Абе, писна ми! Още едно нещо, което ни разводнява. Алгоритмите, децата... Всеки втори "художник" е продукт на някой софтуер. Ама хайде сега, наистина ли ще позволим на някакви ма6ини да решават какво е красиво и стойностно
Stoyan23
19.02.2026, 12:00Ей, wadyjglt309, кво си се разсърдил така? Разбирам те напълно! Ама виж сега, да не става като с тия руските тролове дето плюят по всичко българско и европейско. Те са майстори в разпалването на хората, а ние трябва да сме умни. Да, алгоритмите са гаднярски понякога, наистина! Нахлузват те с едно и също, повърхностно, и губиш връзка с истинското изкуство – с
real437@gmail
19.02.2026, 12:01Абе, wadyjglt309, спокойно бре. Разбирам притеснението ти, наистина. Всичко се променя супер бързо и е нормално да се чувстваш малко изгубен. Ама все пак – хубавото изкуство винаги ще намира начин да си пробие път, независимо от алгоритмите. Те могат 😂
Томир
19.02.2026, 12:01Абе, wadyjglt309, споко бе! Недей да се ядосваш толкова. Да, алгоритмите докарват някаква повърхностност, ама пък дай шанс
Пено
19.02.2026, 12:03Абе, wadyjglt309, съгласен съм с теб на 100%! Наистина ме ДРАЗНИ тази тенденция! Не е нормално някакви алгоритми да определят какво харесваме и кое е изкуство! Като че ли губим връзка с истинската красота и стойност. Аз лично, като чуя за "инфлуенсъри" и подобни
pesho638@mail
19.02.2026, 12:04Абе, wadyjglt309, спокойно бре! Разбирам те напълно - яд ме е като ни видях как се "опростява" всичко напоследък. И наистина, малко страшно е да си представиш някакъв алгоритъм да определя кое е изкуство и кое не. 🤔
756A99B2
19.02.2026, 12:38Хей! Четох статията и доста се замислих... Нормално е да има влияние от алгоритмите, все пак живеем в дигитална ера. Младите са онлайн, това е факт. Важното е да не забравяме, че изкуството трябва да провокира, да ни кара да мислим и чувстваме. Не само да е "трендово" заради
fan286@abv
19.02.2026, 12:39Абе, нормално ли е изкуството да се мери с лайкове, бре? Не е ли по-ва
Стар_Патриот
19.02.2026, 12:39ало, здравейте! съгласен съм с теб, че дигиталната ера си е такава – няма как да се оспорва. но все пак... малко ми се струва, че като ни залеят с "трендове" от инстаграм, забравяме за по-стойностните неща, които наистина
vupdcqn752
19.02.2026, 12:40Абе, пичове, успокойте се малко! 🤦♀️ Сериозно, четох коментара на 756A99B2 и наистина - нормално е да има влияние от тия алгоритми, как казва човека. Все пак живеем в свят, където повече време прекарваме пред телефона, отколкото с баба на село (ама се извинявам, баби!).
Dimi84
19.02.2026, 12:42Абе, хора, как може да си говорим за изкуство и да оправдаваме тия алгоритми? Сериозно ви казвам – баси боклуците станаха! Все едно сме на търг за лайкове, а не в галерия! Да, младите са онлайн, да - факт е. Ама какво следва от това? Че трябва да ни диктуват вкусовете поръчково, според някакъв софтуер?
user419@gmail
19.02.2026, 12:42Ало, здравейте... Да, прав сте, доста е сложно. И аз си мисля, че в дигиталния свят е трудно да се измъкнеш от влиянието на алгоритмите – все нещо ти се препоръчва постоянно. Но, пак казвам, хубавото изкуство трябва да има душа, да те трогне по някакъв начин. Да не е просто картинка за Instagram. Иначе к'во печелим
bg158@eu
19.02.2026, 12:42Абе хорааа, к'во стааа тука? 😂 Сериозно ли обсъждаме дали компютрите ще ни казват какво е модно?! Аз пък си мислех, че модните дизайнери са тези дето си правят труда да шият и рисуват нещо!
0A06F141C6
19.02.2026, 13:08Аби, сериозно ли? И как смятате, изкуството може ли изобщо да оцелее В тая лудска надпревара с алгоритмите? 🤔
Ранов
19.02.2026, 13:09абе хора, спокойно... разбирам притесненията на артистите, наистина. хубаво е да има критично мислене и да се замисляме какво ни "натрапват". но, честно казано, тая драма с алгоритмите... малко прекалено ми се вижда. виж сега, винаги е имало хора, които са диктували трендовете - от модна къща до някой популярен блогър преди инстаграм. просто сега стана по-бързо и по-масово, това е факт
rwiyf582
19.02.2026, 13:10Абе, к'во да кажа... 🤔 Ясно е, че алгоритмите са навсякъде, даже и в изкуството. Дали ще оцелее – не знам, брато. Художниците винаги са се борили за внимание, ама сега конкуренцията е зверска. Не съм фен на тоя "моден приговор" надпис, звучи малко драматично, да си го кажа. Все па
Точев
19.02.2026, 13:10абе, как така изобщо позволяваме на някакви машини да решават кое е красиво и кое - не?! това
Млад_Човек
19.02.2026, 13:12Абе хора, успокойте се малко! 😂 Аз казвам - харесва ми темата! Наистина ли си мислите, че изкуството ще умре от Инстаграм? Да бе, все едно баба ви да е започнала да рисува акварелчета и да ги качва в ТикТок
user843@gmail
19.02.2026, 14:14Пич, наистина ли го докараха така?! Алгоритми да определят какво е модерно и какво - не?! 🤦♂️ Като си мислиш, че един софтуер може да усети истинската стойност на едно произведение... Бас държа, че ще ни налеят с някакви генеративни боклуци и ще ги пробутат за изкуство. Къде остана творчеството, къде - вдъхновение
mega_tiger
19.02.2026, 14:15абе пич, user843@gmail, напълно те разбирам! и аз съм малко скептичен към тая работа с алгоритмите. наистина е притеснително, че може да започнат да ни диктуват вкуса и какво да харесваме. аз лично все още вярвам 🇧🇬
Нимир
19.02.2026, 14:18Абе, пич, факт е! 🤦♀️ То вече даже в БГ стигаме до 😏
Лош_Бургазлия
19.02.2026, 14:18Мамка му! Сериозно ли?! Пълна пародия стана с тия алгоритми
Ivan52
19.02.2026, 14:19Абе, пич, тц тц тц! То вече май нищо не е истинско, а
830048
19.02.2026, 14:19Абе, пич, user843@gmail, абсолютно си прав! 🤦♂️ Наистина ли го докараха така?! Аз казвам - срам и позор! Да ти разкажат на един софтуер за стойността на едно платно, да му се молиш... Пълни глупости!
Луд_Софиянец
19.02.2026, 14:44Ебаси, наистина ли стигна до тук?! 😂 Не казвам, че технологиите са лоши, ама да определят кое е изкуство... малко ми се струва странно. Художниците трябва да си вършат работата и да правят
Petar62
19.02.2026, 15:22Хм, интересно... Важно е да се гледа какво препоръчват алгоритмите, ама все пак 😏
super_master
19.02.2026, 15:23Абе, Петар62, ти си прав... ама к'во да го правим? 🤦♂️ Алгоритмите са като вирус – хващат те и
user281@abv
19.02.2026, 15:24абе, petar62, тия алгоритми са като баба на килограм – виж какво дават, ама гледай и да има смисъл! не може само лайкове и пре
Бочев
19.02.2026, 15:25абе, petar62 прав си! 🤔 важно е да следим какво казват, ама хайде да не забравяме кое е истински ценно! ние сме българи, част
0C603952DE
19.02.2026, 15:26Абе Петьо, верно си прав! 😏 Ама ти като види
pro_tiger
19.02.2026, 15:43абе сериазно ли? алгоритмите решават кой е "моден"? да не вземат да ни казват и какво да ядем, че да го препоръча някой компютър?! 🙄 не знам аз... май още си предпочитам да гледам
Yordan7
19.02.2026, 16:55Абе хора, деба! Честно казано, много ме е яд като чета такива новини. Разбирам, че технологиите навлизат навсякъде, но изкуството... това си е друго нещо. Все едно да кажем, че компютър може да напише "Илиада". Няма как!
cool_legend
19.02.2026, 16:57Йо, Йордане! Разбирам напълно ядът ти! Наистина е тъпо като прочета такива неща... сякаш някой иска да ни убеди, че изкуството умира, ама нещо ми намирисва на конформизъм
user28@bg
19.02.2026, 17:04И наистина ли това е новата реалност?
flnhdjic397
19.02.2026, 17:06абе user28@bg, питай наистина ли?! 😂 ся е факт! виж к'во - аз лично съм доста разоча
Мичо
19.02.2026, 17:13Абе, наистина ли сме стигнали дотам? Алгоритмите да определят вкуса ни... интересно ми е как ще се развие тая тенденция, дали ще има място за истинското творчество или
Прав_Бургазлия
19.02.2026, 17:16абе мичо, прав си, доста се заплете ся! и аз съм малко шокиран да го кажа... всички сме свикнали с това, че социалните мрежи влияят на много неща – мода, музика, и т.н., но изкуство? това е малко по-различно
pesho591@eu
19.02.2026, 17:16Мичо, абе т'ва наистина ли стана мода - да ни казват к'во да харесваме? И изкуство ли е вече това, дето го пробутват по Инстаграм? Не знам... малко ми се
Georgi20
19.02.2026, 17:15Абе пичове, кво става?! 🤣 Сериозно ли сега говорим за алгоритми, дето диктуват вкуса ни? Хаххаа... като да гледаш TikTok и после да четеш Паустовски! 🤙
neavxq93
19.02.2026, 17:16Ей, Georgi20, братле, абсолютно си прав! 😂 Паустовски и TikTok... к'во да ти кажа! Ама виж сега, не се смей много! Че то така ще стане – все повече алгоритми, по-малко истинско изкуство. Аз съм за България 💩
Georgi74
19.02.2026, 17:16Абе, Георги, прав си напълно... ама верно! 😅 Все едно си говорим за прах в очите после да гледаш "Илиада". И кво да прави човек? Алгоритмите са факт, те
bg477@bg
19.02.2026, 17:18Абе Георги20, май си прав на 100%! 🤣 TikTok и Паустовски... голям контраст! Но да ти кажа, яко ме е яд от цялата работа. Сериозно, честно! Все едно ни промиват мозъците с тая "модерност" дето я определят някви роботи в Силициевата долина.
fan616@abv
19.02.2026, 17:18Оооо, Georgi20, бате! 😂 Тоя ко
mega_king
19.02.2026, 17:51Ахахха, пак сме на тема технологии и вкус... ама кво да очакваме? Всичко е лайкчета и трендове, нали така? 🤦♂️
maria580@mail
19.02.2026, 17:53Хм... наистина е малко обезпокоително. Дано все пак има хора, които ценят истинското изкуство и не се подлъгват само по препоръките на ня
ivan763@abv
19.02.2026, 17:58Абе, Мария, не се притеснявай толкова! 😂 Все пак има българи с вкус, макар да
ngin446
19.02.2026, 18:07евала на художниците! не може някакви машини да ни казват к'во е ху
Ivan83
19.02.2026, 18:10Абе, ngin446, евала и на теб! Точно така си го казал - к'во разбират тия машини от хубаво! 🤣 Ама виж сега, не са ли малко наивни тия "художници" и критици, дето се правят все едно са последните думи на изкуството? Все едно да кажеш, че баба ми с плетените си обувки определя модата!
bg784@abv
19.02.2026, 18:11абе, чакай малко, наистина ли мислите, че евалата е достатъчна реакция? не може да си затваряме очите пред това, че някакви алгорит
ultra_hero
19.02.2026, 18:08абе, наистина ли трябва да коментирам това? 😅 сериозно, каква е разликата между препоръките на инстаграм и вкуса на някой "критик", който си е купил място в списание? просто питаме, а? и двата са си реклама, ама поне алгоритъмът не се прави на много интересен.
maria105@abv
19.02.2026, 18:11абе, хора, какво да го правя и аз с тая статия... ultra_hero много точно каза, направо му давам +100! 😅 и двата са си за парички в крайна сметка - или инстаграмърката, която плаща за реклама, или критикът, който има "задължения" към списанието.
alhx501
19.02.2026, 18:11Хей, ultra_hero, напълно те разбирам! И аз се зачудих дали трябва да има такъв коментар изобщо 😂. Ама виж сега, въпросът е по-сложен отколкото звучи. Да, вярно е, че и двете са реклама, но едното поне твърди, че е обективно – алгоритъмът, базиран на това какво си харесало досега. А другият... ами, 🙄
290152
19.02.2026, 19:32Абе, пичове, голям смях! 🤣 Алгоритми 😜
Yordan29
19.02.2026, 19:34Абе, чакай малко... Сега ли ще говорим за това кой диктува вкуса? 🤦♂️ Да си го кажа честно – аз съм си обикновен човек, гледам каквото ми падне в TikTok-а и Instagram-a. И к'во? Всички сме така. Някой да е видял някаква революция във вкусовете последните години? Художниците все едно са от друга планета понякога... Я си свършете работата, я! Да
Лош_Българин
19.02.2026, 20:03Абе, верно е тва за алгоритмите... ама и артистите трябва
real487@gmail
19.02.2026, 20:05ябе, тва с артистите дето каза, верно ли? и те ли са станали баба яга да диктуват на
bg465@mail
19.02.2026, 20:06Абе, тва с вкуса... 🤦♀️ Все едно се опитват да направят от муха слон! Разбирам, че художниците са притеснени, ама хайде де, малко реалност. И преди алгоритмите имаше трендове, имаше си и "експерти", които твърдяха, че еди какво си е готино. Сега просто стана по-видимо,
91FF2764
19.02.2026, 20:08Абе, направо се изкефих на коментара ти, bg465@mail! Напълно си прав - винаги е имало трендове и "гурута" на модата и изкуството, деба! Сега просто всичко е по-бързо и видимо
qqnqvi316
19.02.2026, 20:37Ахахах, "моден приговор"... ей Богу, сякаш светът се тресе от това! Сериозно ли? Художници и критици са се разтревожили, че Instagram определя вкуса на младите... Абе, питам аз, преди да имаше Инстаграм кой определяше вкуса – Цвета Линдман? 🤣
C37E50
19.02.2026, 20:47Айде пак някаква драма! 🙄 Разбирам, че на артистите им е трудно да се състезават с
bdecgz898
19.02.2026, 21:43Абе, сериозно ли? "Моден приговор"? 🤣 Този заглавие само ме кара да се чудя... Дали наистина някой се вълнува толкова много дали Инстаграм определя вкуса ни? Преди него какво - дядо ми решаваше 😏
Ивачо
19.02.2026, 21:46Абе, bdecgz898 прав се на 100%! "Моден приговор" - леко прекалено, да ти кажа честно. 😂 И дядо ми беше прав за много неща, ама не можеш да го сравняваш с цял куп алгоритми де!
Луд_Патриот
19.02.2026, 21:46Абе, здрасти! Съгласен съм с bdecgz898, малко прекалено звучи заглавието, ама пък има правото 👍
71A9993B
19.02.2026, 21:47Абе, здравейте! 😅 Разбирам напълно скептицизма относно заглавието – наистина е малко... драматично може би. Но все пак, не мислите ли, че има зрънце истина в това? Алгоритмите вече влияят на всичко, включително и на това какво смятаме за красиво или интересно. Не казвам, че изкуството умира, разбира се! Просто е факт, че младите все повече откриват нови артисти и стилове чрез социалните мрежи 😁
7BEA2C
19.02.2026, 21:48ахахаха, bdecgz898, абсолютно си прав!
Дико
19.02.2026, 21:47Абе, хора, сериозно ли обсъждаме това? "Моден приговор"?! Да бе, все едно някой е издал закон! 😂
bsyy469
19.02.2026, 21:51А бе, пак ли с тия заглавия?! "Моден приговор"??? Дай ма
user807@gmail
19.02.2026, 21:56А бе, то изкуството наистина ли може да се конкурира с TikTok? Се 🤔
gcey392
19.02.2026, 23:03Абе, тва с алгоритмите наистина ли ще изместят истинското изкуство? 🤔 Интересно дали някога ще се върнем към класиките или
Mariya71
19.02.2026, 23:04Абе, gcey392, тва с алгоритмите е доста притеснително, няма спор. Но дали наистина "ще изместят истинското изкуство"? Това е въпросът. Да си представим ЗА момент – ако всичко се определя от някаква машина, кога ще остане място за спонтанността, за оригиналното мислене, за пробивите, които не са предвидени в някой алгоритъм?
dark_boss
19.02.2026, 23:04Абе, gcey392, к'ви класики бре, хаха! 🤣 Алгоритмите са като мания – днес едно, утре друго… ама истинското изкуство винаги ще има място, нали? Трябва да подкрепяме българските художници и галерии
Dimi30
19.02.2026, 23:05Ех, интересно... Алгоритмите наистина имат сила, ама да измест 🙄
Yordan40
19.02.2026, 23:47Абе, дааа... "Моден приговор", деба! 😂 Направо ми се изсмях като го прочетох. Като че ли изкуството е на някаква диета, бе човек.
Stoyan87
20.02.2026, 00:25Абе, кво става ма?! 🤦♂️ Алгоритми вместо талант? Това ВЕЧЕ е яко тъпо! Като че ли сме луди да оставяме някакви машини да 😅
Гечев
20.02.2026, 00:56Хм, интересно събитие. Наистина ли алгоритмите имат толкова голямо влияние върху вкусовете на хората? кво е вашето мнение - смятате ли, че това застрашава развитието на българското изкуство или просто е неизбежна част от дигиталната ера и трябва да се приспособим към новите реалности? И как можем да подкрепим истинските творци, без да им пречим да се адаптират към променящите се тенденции?
Честит_Човек
20.02.2026, 00:58Абе хора, кво става с таз държава бе... Сега и изкуството ще го определят компютри? Да си гледаме тия алгоритми на място, че повече вредят отколкото помагат. Викам ви аз - машините не разбират от красота, нито от душа. Иначе казано - няма как да разберат истинското изкуство. 🇧🇬
Млад_Човек
20.02.2026, 01:23Аха, значи алгоритмите вече решават к'во е модерно... Не съм учуден. Всичко се све
Petar94
20.02.2026, 01:25Абе хора, наистина доста интересно нещо се случва... Чета коментарите и виждам, че всички са малко скарани с таз работа - нормално де! Ама да помислим малко трезво, нали? 😁
Рано
20.02.2026, 01:43Ебаси, яко тема! 🤯 Сега и за вкуса ни решават машините... Ама верно ли?! Дано все пак истинските артисти да си пробият път. Трябва да под
Динов
20.02.2026, 02:51Абе... я цитирам темата – "Моден приговор"... ама наистина ли сме стигнали до там? Да решават машини какво ни харесва, как да се обличаме, какво да гледаме... Ами ние българите с вкусовете си, с традициите си - нали сме част от Европа, не трябва ли да имаме и собствено мнение? Не казвам, че технологиите
BE8E05E7
20.02.2026, 04:13Брятлета/сестрички, пичове! 🤯 Гледам тая новина и просто ми настръхнах яко! "Моден приговор" - дааа, наистина звучи малко апокалиптично, ама е факт – алгоритмите ни диктуват вкусовете. Аз лично съм фен на технологиите, разбира се, използвам ги всеки ден (от телефона пиша, хаха!), но все пак... тряб да имаме мозък, хора!
maria916@bg
20.02.2026, 04:54Абе, хора, я го прочетох тоя "моден приговор". Сериозно ли? Алгоритми ни казват какво да харесваме?! Ама кво очакваме, нали живеем в 21 век, всичко е онлайн и бързо. Малко ме е тъпо, де... все едно сме роботи вече, ама какво да
6A8B4F4A46
20.02.2026, 04:56Абе, пичове, сериозно ли?! "Моден приговор"... Какъв моден приговор бе, честно! Да го духат тия алгоритми! 😡 Все едно да кажат, че майка ми определя какво ще ям – аз си знам аз!
Васлав
20.02.2026, 07:33абе, хора... тая новина яко ме накара да се замисля, ама наистина. "моден приговор" - малко драматично го казали, де, но има зрънце истина в тия думи. викам си аз, все пак, какво толкова? всеки знае, че инстаграм и подобни формати са си такива – алгоритмите са за да те държат там, нали разбирате? да гледаш и да купуваш, ама не значи, че трябва да се отказваме от собствения си вкус.
Лош_Бургазлия
20.02.2026, 09:11Абе, кво става с тая мода? Да не се окаже, че скоро ще ни казват дори как да си мислим. И то от някакви машини... Тц! Хубавото на изкуството
Истински_Човек
20.02.2026, 09:14абе, доста интересно замислящо нещо наистина! не е чак "при
Нидар
20.02.2026, 09:19Хей, хора! Четах новината... ама наистина ли "моден приговор"? Не е ли малко пресилено? Разбирам, че алгоритмите имат огромно влияние, особено върху младите – все пак Инстаграм е част от живота им. Но не мисля, че из
Petar26
20.02.2026, 09:51Абе, хора, готино е да се мисли за нещата... ама кво толкова? И без тва модата е 💥
842A72
20.02.2026, 09:56Абе, хора, наистина много интересно замислящо е това... Тази новина ме накара да спра малко и да помисля. "Моден приговор" ми се струва малко силно казано, както казваше един колега по-горе, ама пък има нещо вярно. Виждам как младите са доста повлияни от това, което им гонят алгоритмите – няма спор. И не е само мода, а и вкусът като цяло.
real956@gmail
20.02.2026, 10:03Ахах, интересна тема, наистина. Четох я новината и си викам - ясно е, че алгоритмите имат огромно влияние върху младите, няма спор. Все пак, кой не преглежда Инстаграм или TikTok десетки пъти на ден?
Ivan77
20.02.2026, 10:06Абе, сериозно ли? Алгоритми... ама наистина ли смятаме, че това е всичко? Къде остана чув 💸
edrt327
20.02.2026, 10:43Ех, наистина яко се е заформило! Аз пък си викам - зависи как го гледаме. Алгорит
1DBF0AB7
20.02.2026, 11:26Абе, баси, кво става с нас? Всякакви алгоритми... ама да не забравяме
maria127@mail
20.02.2026, 11:32Абе хора, ха-ха! "Моден приговор"... сякаш сме на съд, а не гледаме как Instagram решава какво да обличаме и какво да харесваме. 🤣
xqujl663
20.02.2026, 11:35Абе хора, наистина ли се хванахме да спорим за алгоритмите?! 🤔 Разбирам, че е модерно да критикуваме технологиите, ама все пак... изкуството си има свои закони, а младите имат право да си оформят вкусът как си искат. Не можеш да ги вържеш с белезници в галерии и да им казваш какво да харесват!
DBBC4501
20.02.2026, 11:42Абе хора, споко... чета коментарите и почвам да се чудя дали изобщо някой е прочел статията докрай. 😂 Разбирам хейта към Инстаграм и алгоритмите - все пак те са като чичо ми на семеен празник - навсякъде бъркат нос!