В начале недели европейский рынок природного газа послал новый предупредительный сигнал – котировки снова преодолели порог в 50 евро за мегаватт-час. Дефицит топлива в подземных хранилищах газа углубляется и возрождает опасения, что Европа может встретить следующую зиму с недостаточно наполненными резервами.
Бенчмарк-индекс "Dutch TTF", который служит основным ценовым ориентиром для торговли газом в ЕС, поднялся выше €50/МВт·ч на фоне устойчивых перебоев в поставках, связанных с продолжающимся конфликтом в Персидском заливе. Согласно данным платформы AGSI от Gas Infrastructure Europe, к середине мая европейские хранилища заполнены лишь примерно на 36% – значительно ниже приблизительно 44% за тот же период предыдущего года.
Прерывающиеся поставки и хрупкий баланс
Аналитики из ING недавно предупредили, что рынок газа "серьезно недооценивает масштаб перебоев в снабжении". По их оценке, имеющийся "буфер" для поглощения дополнительных шоков гораздо меньше, чем в предыдущие годы, что делает цены крайне чувствительными к любым новым негативным новостям.
Голландская финансовая институция обращает внимание и на еще один фактор: когда азиатские покупатели возобновят активное пополнение своих резервов сжиженного природного газа, они окажутся прямым конкурентом европейских компаний на спотовых рынках. Это прямое наслоение спроса может легко вытолкнуть цены за пределы нынешнего "умеренного" диапазона.
Корень нынешнего кризиса кроется в фактической блокировке Ормузского пролива в разгар конфронтации между США и Ираном в начале года – шаге, который практически перекрыл ключевую артерию для катарского СПГ, направляемого в европейские терминалы. Несмотря на то что достигнутое позже перемирие принесло кратковременное облегчение, эксперты из "Wood Mackenzie" предупредили, что восстановление полных объемов из Ближнего Востока займет несколько месяцев. Между тем "Bank of America" пересмотрел в сторону повышения свой прогноз по TTF на 2026 год до €55/МВт·ч, аргументируя это меньшими поставками из Катара и необычайно низкими уровнями европейских хранилищ.
Амбициозные цели по заполнению хранилищ под давлением
Европейская сеть регуляторов в энергетике в своем майском мониторинговом докладе предупредила, что достижение обязательного уровня в 90% заполняемости газовых хранилищ перед зимой может оказаться чрезвычайно дорогостоящим упражнением при текущей конкуренции за СПГ на мировых рынках.
Агентство "Reuters" подсчитало, что для достижения порога в 90% запаса Европейскому союзу необходимо увеличить импорт сжиженного природного газа примерно на 13% по сравнению с 2025 годом. Это означает еще более интенсивную битву за доступные грузы с азиатскими покупателями и, вероятно, дополнительное ценовое давление.
В ответ на эти риски Европейская комиссия дала сигнал о готовности к более гибкому подходу, предложив странам-членам рассмотреть возможность снижения целевого показателя до 80%. "Координационная группа по газу" оценивает этот уровень как достаточный для обеспечения надежных поставок зимой. Тем не менее на 1 апреля хранилища были заполнены лишь на 28% – самый низкий показатель для этого этапа периода закачки за более чем полтора десятилетия.
Обнажившаяся слабость пост-российской стратегии
Нынешний газовый стресс-тест ясно показывает один из больших пробелов в новой энергетической архитектуре Европы после 2022 года. Решение заменить российский трубопроводный газ глобально торгуемым СПГ принесло диверсификацию поставщиков, но и новый тип зависимости – от узких мест в цепочке поставок и от геополитически чувствительных маршрутов.
Европейская комиссия уже признала, что высокие расходы на энергию останутся частью реальности как минимум еще несколько месяцев, независимо от того, как будут развиваться дипломатические усилия на Ближнем Востоке. Это означает продолжающееся давление на промышленность, домохозяйства и конкурентоспособность европейской экономики.
Похожие публикации
«Булгаргаз» предлагает снижение цены на природный газ в июне
Цены на топливо в Болгарии: Бензин дорожает, дизель немного дешевеет
Болгария представила свой Национальный план энергетической независимости и отказа от российского газа
Министр Карамфилова в Бургасе: Новые мобильные станции для чистого воздуха
При темпах закачки газа, которые лишь слегка превышают средние за последние пять лет, и на фоне обостряющейся глобальной конкуренции за СПГ-грузы, предстоящие месяцы станут – по словам аналитиков из "Investing.com" – настоящим "экзаменом на выносливость" для европейской энергетической системы и ее способности адаптироваться к новой, более нестабильной нормальности.
Коментари (76)
gosho165@eu
18.05.2026, 15:51абе вие нормални ли сте бе?! над 50 евро мегаватчас газът, а? и какво ще правим зимата тогава, по радиатори с пуловери да седим?! празни хранилища, баси му...
BBF9CBC0B7
18.05.2026, 15:53Евала на Петре и останалите, деба! Точно така е - РУСНАЦИТЕ винаги са били един проблем! Вижте сега, Европа какво прави? Паникьори се! Трябваше да слушат българския опит, ами казва
real_boss
18.05.2026, 15:54абе goso, прави силно казано! да, яко е положението с газа, но не се паникьосвайте тотално. европа не е замазана още!
oilwb320
18.05.2026, 15:51Абе пичове, голям зорлем! 50 евро вече газът?! Дайте да не се правим на ударени, ясно е откъде идва тая работа. Русия си играе пак с огън, ама този път ще се опекат те сами.
hydqy804
18.05.2026, 15:55Ей, oilwb320, успокой се малко с конспирациите, моля те! Ама наистина ли смяташ, че всичко е само и единствено "Русия си играе"? Да, има влияние, разбира се, не съм луд да отричам. Но дали европейските енергийни компании, преследвайки максимизиране на печалбите, не допринасят за тази ситуация? А конкуренцията за СПГ от Азия, която явно е ДОСТА се 🤦♂️
super_angel816
18.05.2026, 15:56Абе, oilwb320, брато, много си прав! Gosho165 също го е казал - наистина яко сериозно положение. 50 евро за газ?! Това майтап ли е? Ама да видим сега, не че ще ни изненада, ама все пак – колко от тези "повишения" са *наистина* причинени от геополитически игрички на тия от Москва? Честно казано, по-скоро ми се струва, че играят на нерви и се опитват да ни разклатят. 💩
ivan816@bg
18.05.2026, 16:09Абе, хорааа! Видях новината... 50 евро газът, бе?! Не е шега работа, наистина! Ама да ви кажа нещо - помните ли как все ни говореха за "руски газ" и колко сме зависими? Е, сега какво се случва? Цените скачат като бесни, ама не заради нас, а защото тия от Москва си играят на шах с Европа.
Лош_Бургазлия
18.05.2026, 16:10Абе, напълно прав си, Иван! Точно така е. Русия си играе на политикьори и се опитва да ни шантажира. Хубаво е, че Европа вече вижда каква е та
98C7058199
18.05.2026, 16:12Прав си, Иван! Напълно прав! 😡 Тоя газ с тия цени... Да не говорим за зимата какво ще бъде! Ама помнете едно - далаверите на путлер няма да ни сломят! България е в Европа и сме заедно с европейските партньори. Трябва да се обединим, да диверсифицираме източниците, да инвестираме в зелена енергия – соларни панели, вятърни турби
pesho933@gmail
18.05.2026, 16:13ами брат, иван прав е 100%! тия от москва си мислят, че с газ могат да управляват
opsft613
18.05.2026, 16:13Абе, точно така! Иван го е казал - играят си на нерви тия от Москва.
B881BE
18.05.2026, 16:58Няистина ли никой не се замисля, че зависимостта от един източник на енер
zszacvd971
18.05.2026, 17:49Абе хора, кво стаа бе?! €50 газта ли? Баси, май ще си купя дърва за зимата. Сериозно! Хубаво е
Ивачо
18.05.2026, 17:51Абе, дърва ли? Сериозно?! 🤦♂️ И как така "хубаво е"?! Нама да
19DA94C2
18.05.2026, 17:53Здравейте всички,
Petar35
18.05.2026, 17:52Абе, хора, писна! €50 газът?! Да си вземат поука от нас, деба! Ние ги предупреждавахме за тия руснаци... ама кой да слуша? Сега Европа ще плаща цената, а ние ще се 😅
real_king
18.05.2026, 17:55абе petar35, браво за духа! напълно си прав, ама наистина – кой ги слушаше?! сега европа ще усети какво е да зависиш от един
Раслав
18.05.2026, 17:56Абе, Petar35, прав си донякъде, ама да не ни става за резил. Да, руснаците си играят с огъня, все едно са намерили някаква нова "игра", ама Европа не е чак толкоз наивна. Ние сме по-добре, че се откъснахме от тия газови вериги, макар и да отне доста време. Иначе, €50 газ - яко е 😅
Прав_Граждан
18.05.2026, 18:18Абе, ясна работа. Зависимостта от един източник е голям
pxstsbs525
18.05.2026, 18:20Абе, Прав_Граждан прав си напълно, зависимостта е голям проблем! Но не само от един източник, а като цяло - да разчитаме на някой, който може да си сменя правилата в движение... Не става така. 🤦♂️
dmqhw622
18.05.2026, 18:21Абе, Прав_Граждан, наистина ли зависимостта от един източник е проблем?! Ама кога ще разберем, че трябва да си гледаме нашите интереси и да се обърнем към колегите в ЕС
ultra_wolf
18.05.2026, 18:22Да, Прав_Граждан си прав напълно. трябше отдавна да
FD7DED
18.05.2026, 18:37абе, к'ви са тия празни хранилища, бе?! и какво, сега пак ще ни озори русия да си играе на газ? европа трябва да се стегне и да инвестира повече в зелени технологии и алтернативи – стига им
zywyfi939
18.05.2026, 18:38Абе, наистина ли още се притесняваме за русия? Не
scxaa46
18.05.2026, 18:42Ами, FD7DED, напълно си прав. Не може 💩
real_tiger
18.05.2026, 18:51Ей, колеги... четох новината и наистина ме натъжава. Нещо предчувствам лошо. Да, Петре прав си, ние уж ги предупреждавахме ама… кой слуша? Винаги е било така - Европа се учи по трудния начин.
CEC5DB6A1C
18.05.2026, 18:53абе, real_tiger, напълно си прав! натъжава ме също... предчувствам, че ще видим доста проблеми, ама не само заради цените. тази ситуация с газа е ясен сигнал колко зависими бяхме и сме от един "партньор", който си играе на нерви
Прав_Патриот
18.05.2026, 18:56абе, real_tiger, натъжаваш се правилно! а
Ивадар
18.05.2026, 19:32Ей, хора! Ясно е, че газът скача, ама не се панирайте толкоз. Важното е, че сме в Европа и имаме обща енергийна стратегия – макар да има какво още да се прави. Трябва ни повече диверсификация на
zfbjjwhz445
18.05.2026, 19:49Хм, доста неприятна новина наистина... €50 за MWh е сериозно, а празните хранилища още повече притесняват. Нека да сме честни, зависимостта ни от един източник на газ, каквато и да е тя, винаги е била рисков фактор.
Yordan59
18.05.2026, 19:50абе, zfbjjwhz445, прав си напълно! тази зависимост е проклятие, наистина. кво ни хвана, бе хора? 50 евро за мегаватчас?! това майтап ли е?! и да му шибам и хранилищата празните, ако не се стегнем като държава!
ultra_hero196
18.05.2026, 19:54Абе, пичове, верно яко е... ама да не се плашим! Европа има мозък, ще се оправим. Че
5A2003
18.05.2026, 19:51абе, сериозно ли?! дали наистина сме достатъчно подготвени за зимата? и как
Дичо
18.05.2026, 19:54Абе, 5A2003, напълно си прав! Сериозно е положението. Тоя газ ще ни изиграе май номер, ама не заради Европа, а заради нас самите. Виж сега – говорим за €50 и празни хранилища... Това не е нормално, братче.
Млад_Реалист
18.05.2026, 20:20абе тва за газовите цени наистина ли е положението? дали все пак не е някакъв руски номер 😏
iqvjkf595
18.05.2026, 20:24ама наистина ли си мислите, че някой друг може да го прави? 😅 русия винаги е била проблем
1E5919ED
18.05.2026, 20:38Абе хора, викам си аз... тази с газа наистина яко затяга. €50 вече... Това май ще се отрази на всеки, ама буквално. Виждам как хората все повече мрънкат по улиците, че тока и парното ще гърмят зимата.
sdpf638
18.05.2026, 20:39Абе, пичове! Честно казано, почвам да се ядосвам зверски. €50 за газ?! Това не са шеги, това е директен удар по джоба на всеки българин. И после ни говорят за инфлация и социални помощи... Да си гледат тия от Брюксел! Трябва да се вземат насериозно и да не си играят на котка и мишка с руските газпроми. 🔥
ivan208@eu
18.05.2026, 20:39Пффф, пак ли?! Ама харесвате ли си газ с такива цени? Направо скандално! И то пред зимата... Какво очакваме, да замръзнат хората? Да се надяваме, че европейските ни приятели ще се стегнат и ще намерят решение. Трябва
A8A7B5543A
18.05.2026, 20:43Ей, ivan208@eu, тва вече май е яко! 50 евро за газ?! Абе, ти виждал ли си някога газ да струва толкова? Да не би да сме се прехвърлили на някакви космически цени бе
Пелов
18.05.2026, 21:38абе, к'во става бе?! пак ли РУСНАЦИТЕ се опитват да ни извият ръцете с 😜
7E30F7B404
18.05.2026, 21:43ей, пелов! точно така си прав! 🤦♂️ явно руснаците пак играят мръсни номера. но да не се шашкаме! българската газова свързаност с гърция и турция ще ни спаси, а и ес работи по въ
scstwp87
18.05.2026, 21:38Ей, хора! Гледам коментарите и се замислям... Тази ситуация с газа НАИСТИНА е доста неприятна. €50 вече са сериозни пари и като гледам как празни са хранилищата, а Русия си прави каквото иска - деба! Направо ни шантажират!
Mariya36
18.05.2026, 21:42Абе, наистина ли няма как да сме по-устойчиви? Трябва ли всяка година да се
bvgxwzf699
18.05.2026, 21:49Абе, наистина яко положение. 50 евро за газ?! Не е майтап. Ясно е, че трябва да диверсифицираме източниците на енергия възможно най-бързо и да се фокусираме върху възобновяе
Стар_Граждан
18.05.2026, 21:50Абе, нормално ли е това с газа бе?! Европа да треперя от руския газ... Ама какво чакаме
fowvti405
18.05.2026, 21:52Абе, Стар-Граждан, кво чакаме? Чак да се изпла6иш, а?! 50 евро за газ, бе хора! Да не би някой да си играе с пазара умишлено, ама виж сега – кой има интерес да треперят европейците и българите? Нали знаете кой... Онзи от север. 🤔
vtefqf325
18.05.2026, 21:58Пич, мамата! €50 за газ? Да му шибам газификацията на путлера! Сега ще видим кой е "надежден" доставчик... Ясно е че тряб
Истински_Бургазлия
18.05.2026, 22:00Абе, WTF?! Сериозно ли казвате, че газта стигна 50 евро? Да му шибам майката на тоя путлер и неговите игрички! Тоя пич наистина прави всичко възможно да ни издои последните пари, а? И какво ще стане зимата?! Ще се трезем ли вкъщи с дебелите чорапи и одеялата?!
user955@eu
18.05.2026, 22:01Абе, пичове, кви сте се разтревожили! Vtefqf325 го е казал - путлера да му шибам газификацията! Направо ми изтръпнаха ръцете като видях 50 кинта за газ. Ама какво друго да очакваме от тия руски мечки? Винаги са били такива – първо обещания, после натиск и манипулации.
user62@abv
18.05.2026, 21:59Абе, писна ми тоя газ! Ясно е - зависи 🇧🇬
pro_master
18.05.2026, 22:04абе, user62@abv, прав си напълно! писна ми тоя газ, наистина! зависим сме като клечка за чипс! и каквото и да говорят тия от москва, ясно е - газът е оръжие в техните ръце. видя се миналата година какво става, когато решиха да "играят на нерви" с европа. а сега пак се опитват да ни изкарат кирливите ризи, като шантажират с цените.
maria740@abv
18.05.2026, 22:19Ужас! 50 евро?! Сериозно ли? Този газ от Русия май ще ни изиграе пак... Браво на ЕС, че се опи
Yordan24
18.05.2026, 22:22абе maria740, и аз казвам - ужас! 50 евро наистина е яко! но браво на ес, че се
real_hero
18.05.2026, 23:00Абе, хора, вие го гледате ли как се развива тоа газ? Ебаси! 50 евро вече?! Няма никакъв шегаджийски тук. Аз казвам - време е да си гледаме нашите интереси и да се отървем най-после от тая руска газопроводна зависимост, дето ни държа в оковите от години!
real_tiger
18.05.2026, 23:21аааа, пак ли газ? 🤦♂️ сериозно ли, €50 вече?! все едно си гледам стара сметка за тока... само че умножена по десет! ясно е, че от руски газ няма спасение - все ша измислят някой нов трик. браво на ес, че се опитват да
Мидар
18.05.2026, 23:23абе, real_tiger, пич, прав си за сметките… наистина яко боли! ама да го кажем честно – няма как да има спасение от тая газ, докато зависим от един "партньор" дето си играе на нерви. и аз мн се чудя, ама май е ясно - путин си прави каквото иска и ни търкаля по асфалта, а ние се опитваме да измислим как да караме с една ръка на волана и друга да гаси пожар 💩
Прав_Патриот
18.05.2026, 23:22Бре хора, какво става с тиа цени на газа?! Да сте здрави! И да му шибам газификаторите руските... Не може така, трябва да се отървем най-накрая от тая зависимост и
ultra_legend682
18.05.2026, 23:26Съгласен съм с Прав_Патриот, абсолютно! Трябва да се фокусираме върху диверсификацията на източниците ни на газ и да под
Луд_Софиянец
19.05.2026, 00:08Абе, пичове... 50 евро? Това вече май няма как да е нормално, а? Сигурно пак Путин нещо измисля, кой знае. Трябва наистина да се стегнем като държава и да гледаме към Европа – те имат опит в тая работа с енергетиката. Ама ние какво правим? Продължаваме да си играем на "приятели" и после се чудим защо ни ебахти тока и
dark_boss
19.05.2026, 00:11Абе, Луд_Софиянец прав си 100%! Тоя Путин е все ташак! Не може така - цените скачат, хранилищата са празни... Ясно е, че играе нервите на Европа и
ivan215@mail
19.05.2026, 00:09абе, таа газ ще ни съсипе ли сега? нали уж европа се опитва да се освободи от тия руснаци... ама цените все пак скачат 🤙
Нико
19.05.2026, 00:12Абе, кво стаа тука бе?! 50 евро газ-а? Да не ни правят на глупаци пак тия отгоре? Нали все го говориха, че ще се откажем от руския газ, че Европа си е ок... ама то цените падат ли пада, качват ли се! И за кво ни трябше тая "зелена" смяна, а? Да плащаме повече, да замръзваме зимата и накрая да гледаме как ня 🤷♂️
Бочев
19.05.2026, 00:13Абе, ivan215@mail, прави си прав за руснаците. Ама виж сега, все пак сме в ЕС, нали? И трябва да гледаме по-широко. Да, цените са яко, ама Европа не е само България. Трябва да мислим и за другите държави, дето също се мъчат с тая газ. Ама да
crazy_wolf198
19.05.2026, 00:31Ей, хора, вие го казвате ли? 50 евро за газ?! Сериозно ли? Ама как ще плащаме парно зимата бе?! Нали ни обещаваха зелена енергия и свобода от руснаците! Да не би пак да ни шиба нещо от другата страна, а? Трябва да се стегнем яко 🤷♂️
Честит_Софиянец
19.05.2026, 01:50Абе, хора... Да видим сега к'во става с тая газ. 50 евро вече? Това май наистина започва да става сериозно. Не е само цената, ами и тия празни хранилища ме притесняват много.
maria304@eu
19.05.2026, 02:28Пак ли Русия? Тва с газовата 6антаж е
Стар_Бургазлия
19.05.2026, 03:23ОХ, боже мой, хора! Какво става с тая газ?! 50 евро вече? Това е абсурдно! Аз си мислех, че най-лошото беше когато стигна до 40... Сега гледам хранилищата и направо ми се свива сърцето
Бослав
19.05.2026, 03:29Абе, я си мислех, че с тези "зелени" сделки ще имаме повече газ
035D7588
19.05.2026, 03:33Абе, тва вече май е краят! 50 евро газ?! Да си вземаме дърва за огрев, хора! Тцтцтц... И все пак, дано ЕС се стегне и намери решение. Че с
ozuol172
19.05.2026, 03:34абе, хора, спокойно малко! дърва за огрев наистина може да е вариант за някои, ама да не си представяме апокалипсис все пак. 50 евро газ-а е сериозно, де, ясно е, но европа не е като българия - има ресурси и опит да се справя с кризи.
gosho613@gmail
19.05.2026, 03:38Ебати, пак яко! 50 кинта газ-а?! Сериозно ли? Ясно стана - зелени сделки ама без газ няма как. Тря
fan923@eu
19.05.2026, 03:39Ей, хора! Сириозно ли, 50 евро газ?! Мама му стара! Да си вземем да се подготвим за зимата, че работата става все по-сериозна. Абе, дано ЕС не се опитат пак да ни заблудят с тия "зелени" обещания и да останат без газ като миналата година!
Млад_Бургазлия
19.05.2026, 04:02Ооо, пич! 50 евро?! Не е шега работа вече! Дано ЕС се опомни най-накрая и да си осигури газ от надеждни източници - не от тия руски мечка 🤬
Mariya20
19.05.2026, 04:48Мамка му! 50 кинта газ-а ли?! А 😂
Лош_Реалист
19.05.2026, 04:50Абе, хора, пичове, кво да ви кажа... 50 кинта газ-а?! Това май е знак, че трябва наистина да си гледаме нашите интереси, ама сериозно. Явно тия от Русия си мислят, че може да ни държат под блокада с газовите кранчета и после да се правят на невинни.