Балканский стол без границ: где заканчивается болгарская кухня и начинаются турецкая, греческая, сербская

Редакция BurgasMedia Стефан Христов
07.05.2026 • 10:52
3035 прегледа
83 коментара
Балканский стол без границ: где заканчивается болгарская кухня и начинаются турецкая, греческая, сербская
Снимка от Rosa-Maria Rinkl, Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

«Мусака», «сарми», «кебапче» или «кебап» — названия меняются, ингредиенты переплетаются, но балканский стол показывает лучше любых учебников истории, насколько общим является культурный код региона.

Если вы поставите на один стол «мусаку», «сарми» и «кебапче» и спросите гостей, из какой страны эти блюда, ответ будет зависеть от того, кто первым подаст голос. Болгары скажут, что это «наша классика», греки будут настаивать на «μουσακάς», турки расскажут о «kebap» и «sarma», сербы — о «ćevapi» и «сарме» на гриле. В конечном счете все будут правы — и никто не будет прав на все сто. На Балканах кухня — это общая территория, на которой рецепты, специи и техники пересекали границы задолго до появления таможни и паспортов.

Этнографы и кулинарные историки давно отмечают, что то, что мы называем «болгарской кухней», часто описывается как часть более широкого понятия «балканская кухня». Многие знаковые болгарские блюда имеют свои варианты в Турции, Греции, Сербии, Румынии, Северной Македонии и Албании — с разными названиями, пропорциями и местными акцентами, но с общей основой. Еда оказывается более искренним свидетелем переплетения культур, чем любая официальная история.

«Кебапче» и «кебап»: гриль как общий балканский язык

Балканы трудно представить без гриля. «Кебапче», «кюфте», «плескавица», «ćevapi», «şiş kebap» — это целое семейство блюд на основе мясного фарша, специй и жара. В болгарской кухне «кебапче» — это длинная цилиндрическая форма из мясного фарша со специями, традиционно жаренная на гриле, часто подаваемая с гарниром из картофеля фри и салата. В сербском и боснийском варианте похожее блюдо — это «ćevapi», обычно меньшего размера, часто подаваемые в лепешке с луком и айваром.

В турецкой и греческой традиции «кебап» охватывает еще более широкую группу блюд — от шиш-кебаба (мясо на шампуре) до различных форм фарша со специями, приготовленных на жару или в духовке. Общее — это идея мяса, приправленного и оформленного способом, удобным для быстрого приготовления и совместной трапезы. Различия заключаются в деталях: смеси мяса, степени остроты, виде хлеба, с которым его подают.

Когда мы прослеживаем этот тип блюд, мы видим карту османского влияния, локальных пастушьих традиций и городской культуры Балкан. Гриль стал чем-то вроде неофициального «общего знаменателя»: в одной компании за столом могут сидеть болгарин, серб и турок, спорить, чье кебапче или ćevapi лучше, но никто не станет спорить с тем, что идея жареного мясного фарша на углях — общая и любимая.

Мусака: слои общей истории

«Мусака» — одно из самых знаковых «спорных» балканских блюд. В Болгарии ее чаще всего готовят с картофелем, мясным фаршем, луком и заливкой из яиц и йогурта, запеченными в духовке. В Греции классическая версия — с баклажанами, картофелем, фаршем, бешамелем и часто тертым сыром сверху. В Турции и арабских странах «musakka» может быть даже без яиц, скорее как рагу с баклажанами и томатами, иногда без запекания в духовке.

Независимо от различий, основная идея одна: слои овощей и мяса, приправленные и «собранные» теплом. Само название «мусака» имеет корни в арабском языке, а рецепты распространялись в Османской империи и адаптировались локально. Болгарский вариант с активным использованием картофеля отражает и более поздние сельскохозяйственные реалии — массовое распространение картофеля как дешевой и сытной культуры.

Историки часто используют «мусаку» как пример того, как «общая» модель блюда может вписаться в уникальную национальную идентичность. Каждый народ говорит «наша мусака», но когда мы ставим разные противни рядом, мы видим слои общих влияний — от Ближнего Востока до Средиземноморья и Балкан.

Сарми: капустный лист, виноградный лист и одна и та же идея

«Сарми» — листья капусты или винограда, фаршированные рисом и мясом — это еще одна кулинарная «граница без границ». В Болгарии они обязательны для зимних праздников, таких как Рождество и Новый год, их готовят как постными (только с рисом и специями), так и с мясным фаршем. Подобные варианты встречаются в турецкой, греческой, сербской, румынской кухне и шире в регионе, часто под названием «sarma», «dolma» и др.

Различия снова в деталях: вид используемых листьев (свежая или квашеная капуста, виноград), специи (мята, укроп, чабер), наличие соуса (томаты, йогурт, лимон). Но идея — «упаковать» начинку в лист и позволить ей медленно впитать аромат — общая. Она отражает и практическую логику: возможность использовать сезонные овощи, сохранять продукты и накормить всю семью с относительно скромными ресурсами.

Через призму сарми можно прочитать общую сельскую культуру Балкан: люди, живущие близко к земле, привыкшие считаться с сезоном, ничего не выбрасывать и превращать «бедные» продукты в богатые вкусом блюда.

Кулинарные «споры» и общий балканский код

На Балканах кулинарные «споры» — часть фольклора. Кто «придумал» шопский салат, чья это баница, какая страна имеет «право» на определенный десерт или блюдо — подобные дискуссии периодически появляются в СМИ и социальных сетях. На практике, однако, большинство экспертов по питанию и культуре единодушны: речь идет об общем наследии, которое распространялось и модифицировалось столетиями.

Один международный гастрономический обзор, посвященный Балканам, описывает региональную кухню как «свежую, сильно приправленную, основанную на сезонных овощах, молочных продуктах и мясе» и подчеркивает, что многие блюда являются «национальными» более чем в одной стране. Когда турист пробует «сарму» в Боснии, «мусаку» в Греции и «кебапчета» в Болгарии, он, по сути, движется в рамках одного и того же кулинарного кода с локальными акцентами.

Это переплетение обусловлено долгой общей историей — османским влиянием, торговыми путями, миграциями, смешанными сообществами. Кухня — «мягкая» сторона этих процессов: пока политика говорит о границах и конфликтах, еда тихо показывает, как много общих вкусов и техник разделяет регион.

Статистика вкуса: что заказывают туристы и что готовят местные

Туристические наблюдения показывают, что в балканских странах иностранцы часто заказывают одни и те же «знаковые» блюда: гриль (кебапчета/ćevapi), мусаку, сарми, фаршированный перец, баницу, пахлаву, айвар или лютеницу. Эти блюда повторяются в списках «25 балканских блюд, которые вы должны попробовать», «классика региона» и др. — независимо от того, написана ли статья болгарским, сербским или иностранным автором.

На местном уровне статистика потребления определенных продуктов — мяса, молочных, мучных — также показывает сходство. В странах региона доля расходов на питание в бюджете домохозяйств выше, чем в среднем по Западной Европе, а традиционные блюда остаются предпочтительными в будни и праздники. Это означает, что Балканы разделяют не только рецепты, но и общую модель питания: плотный ужин, богатый праздничный стол, высокая ценность «домашней» кухни.

Кулинария вместо учебника истории

Когда мы пытаемся объяснить историю Балкан только через политические события, результатом часто становится список войн, конфликтов и разделительных линий. Если же мы начнем с кухни, картина станет более мягкой и человечной. «Мусака», «сарми» и «кебапче» рассказывают о веках общих рынков, общих рецептов, взаимных влияний, семейных традиций и общих рабочих дней, которые заканчиваются практически одинаковым противнем или грилем.

Кулинария показывает, что культуры региона не закрыты в национальные «коробки», а подобны гювечу — собрали в себе разные ингредиенты, которые не теряют своей идентичности, но дают самый сильный вкус вместе. Там, где учебники истории говорят о границах, кухня говорит о мостах. И, возможно, самое точное описание балканского стола — это именно «стол без границ», где мы спорим, чье это блюдо, но всегда передаем друг другу хлеб.

Автор Стефан Христов
Стефан Христов

Автор на тази статия

Стефан Христов е нашият експерт по лайфстайл теми. Той е автомобилен ентусиаст, кулинарен експериментатор и кариерен консултант в едно.

Неговите статии покриват широк спектър от интереси: от автомобилни новини и ревюта до съвети за кариерно развитие, рецепти и дори хороскопи.

Тагове:
рецепты Традиции Балканы кебапче мусака балканская кухня сарма
Сподели:

Коментари (83)

Avatar
Commenter

ivan294@gmail

07.05.2026, 11:02

Абе, честно казано... векам си аз - пак ще ни разводняват с тия истории за кухнята. Явно няма какво друго да измислят. Ама де, верно е, все едно ядем едно и също от години. Мусака, сарма - на кой му пука как се казва! Важното е да е вкусна.

Commenter

8EC83417CD

07.05.2026, 11:07

ахах, верно казано от ivan294@gmail! няма смисъл да се заяждаме за имената на ястията. всички сме си хапнали по нещо подобно и е вкусно - това е важното. да

Commenter

xvkzkc457

07.05.2026, 11:10

ахахах, верно казано! едни и същи ядене

Commenter

9C9E548B

07.05.2026, 11:11

Ех, баце, верно е! Ама да не почнем пък да

Commenter

0E84F8

07.05.2026, 11:12

ами... верно, верно. всички сме си хапнали едно от друго през годините. няма лошо в това, стига да си готвим с любов и да се наслажда 😂

Commenter

Нимир

07.05.2026, 11:19

абе хора, наистина ли пак с тия? сериозно ли започнахме да дебатираме дали мусаката е българска или гръцка? да си го кажа направо - малко ми е тъпо!

Commenter

8D6E1B

07.05.2026, 11:21

абе, нимир прав си напълно! сериозно ли се хванахме да доказваме кой е измислил мусаката? тоя национализъм по яденето вече стана смешен

Commenter

Лош_Софиянец

07.05.2026, 11:23

Ами аз съм съгласен с Нимир. Малко е безсмислено да се караме

Commenter

mwjj318

07.05.2026, 11:22

абе, сериозно ли? пак ли с тия готвенета?! да не почне пак някой да ни обяснява как сме си откраднали баницата от турците или пък гърците са измислили кюфтето! 🤦‍♂️

Commenter

bg763@gmail

07.05.2026, 11:27

Абе, братче, кво да ти говоря... Тия историци са мноооу умни, нали? 😂 Все едно ще им дойде в главата, че бабите ни са

Commenter

user750@eu

07.05.2026, 11:39

абе, наистина ли има нужда да класифицираме яденето

Commenter

wcnjo229

07.05.2026, 11:41

абе, user750@eu си прав напълно. защ да се занимаваме с тая класификация? храната е храна, а балканската – още по-хубава! аз лично съм за това да ядем и да не се караме кой откъде Е взел рецептата. все пак, някой сигурно е добавил

Commenter

ivan879@gmail

07.05.2026, 11:40

Пфууу, пак ли с тия спорове?! Да си хапваме

Commenter

cool_hero

07.05.2026, 11:45

Абе, ivan879@gmail, пфууу ти! Разбирам, че искаш само да се нахраниш, ама чакай малко! Това с "да си хапваме" е едно хубаво, но не може просто така да затваряме очите пред фактите. Да, храната ни е обща

Commenter

D2069B041F

07.05.2026, 12:37

Абе, хора, сприите се малко! Всички ястия са вкусни, важното е да има с какво да се нахраним! 😂 Балканите сме си близки и от стари времена си крадем рецептите 😡

Commenter

user819@gmail

07.05.2026, 12:39

Здравейте, D2069B041F! Съгласен съм с вас, че накрая на деня всички тези ястия са вкусни и ни радват. Но наистина ли е толкова безсмислено да се опитваме да отделим малко история в тази кулинарна смесица? Какво ще остане от нашето културно наследство, ако

Commenter

cool_tiger

07.05.2026, 12:39

Ахах, прав си D2069B041F, важното е да има какво да хапнем! 😂 И наистина, балканската кухня е едно голямо смесване - няма как иначе. Всеки е взел по нещо от съседката и така се е получило супер вкусно. Само дето не ми харесва, като почват да си спорят коя кухня била "по-оригинал

Commenter

Vasil62

07.05.2026, 13:12

Абе, наистина интересно как храната обединява Балка

Commenter

super_king

07.05.2026, 13:14

Абе, Васил62 прав си напълно! И аз така мисля. Четейки коментарите тук... малко сме се пообъркали покрай тия дебати кой откъде е взел какво. Храната наистина е много добър начин да видиш колко сме близки един до друг на Балканите, ама и извън него, между другото.

Commenter

4F6D0B1F

07.05.2026, 13:15

Абе, Васил62 прав си, много е интересно! Ама виж сега, к'во се случва - почваме да делим мусаката на българска, турска, гръцка... сякаш има някаква разлика в удоволствието от нея. Все едно да кажем "тая ябълка е по-българска от тая", хаха!

Commenter

rgztg443

07.05.2026, 13:16

Абе, Василе, наистина ли се заяждаме за тия манд 💥

Commenter

Mariya93

07.05.2026, 13:37

Абе, верно е тва за трапезата... Яденето обединява, ама и

Commenter

qnxacp649

07.05.2026, 13:42

Абе, верно тва. Всички ядем почти едно и също, ама си го кършим на национални ясти 👏

Commenter

Иванов

07.05.2026, 13:49

Абе, хайде бе хора, пак ли почваме със споровете кой на кого е яденето? Сармите български ли са, турски ли са - кво значение има?! Всички сме си ги обичаме и всичките са вкусни! 🤦‍♂️ Важното е да се

Commenter

AADFB0A8

07.05.2026, 13:52

абе, точно така! защо си правим проблем от нищото? вкусни са всички ястия, без значение кой ги е изми 😂

Commenter

Vasil15

07.05.2026, 13:53

Абе, Иван, т'ва верно ли?! Защо все трябва да си делим всичко на "твое" и

Commenter

user529@abv

07.05.2026, 14:21

Абе хора, какво стана тука? Чета я тая новина... за трапезата балканската и почвам да се замислям... Всеки си гледа личните интереси, а ние пак ли ще се караме за едно ядене?

Commenter

Ivan74

07.05.2026, 14:24

Абе тва с яденето наистина е яко... Все пак сме си на Балканите, к'во да го правим - ние сме като салата от кул

Commenter

Стелов

07.05.2026, 14:38

Абе, честно ли? Читая си новините... Все тая трапеза балканска. Къде е границата тогава бе? И кой ще я определи, че и да ни интересува? Всички яденета са вкусни, все едно откъде са. Важното е да се съберем на маса и да хапнем нещо с кеф, а не да се

Commenter

cduuhx403

07.05.2026, 14:41

Абе, Стелов, братле, абсолютно си прав! Къде е границата?! Ама то точно това е хубавото - няма такава! Да не се хващаме за тия глупости, че кой ястие откъде е! Важното е да има вкус и да събереш хора на масата. Браво на авторите на статията, че го показват, ама някои все ще си търсят закачките, нали?

Commenter

super_tiger426

07.05.2026, 14:43

Ебаси! Честно ли? 😂 Пък аз си мислех, че кебапчето е наше изцяло! 🤣 Ама верно, как да спорим за ядене, като нали всички сме балканци и си харесваме готвенето един на друг. Важното е да има хубава храна и добро настроение, а не кой откъде си взел рецеп

Commenter

real127@eu

07.05.2026, 14:44

Абе, наистина ли толкова много спорове за ядене ни останаха? Не е ли по-ху 😏

Commenter

ultra_boss595

07.05.2026, 14:51

Сериозно ли? И кво, сега ще ни казват кое ядене на кого е?! 🙄 Пак ли с

Commenter

ryoakgc547

07.05.2026, 14:57

абе, чакай малко! сериозно ли търсим граници на тава с мусака и кебапчета? 🤣 да не почне някой да патентова баницата бе?! най-ва

Commenter

DA96681895

07.05.2026, 15:02

Ами да де... Направо ми е тъпо да гледам как се търсят скандали от нищото. Мусаката, кебапчетата... яжте си ги! И да са вкусни, това е важното. Сега ще почне някой политик

Commenter

Дилов

07.05.2026, 15:24

Абе, наистина ли ще спорим за мусаката? Да

Commenter

Добър_Реалист

07.05.2026, 15:28

Ахахах, прав си Дилов! 🤣 Защо изобщо трябва да има спор? В крайна сметка, всички сме яли мусака отвсякъде по Балка

Commenter

adhha750

07.05.2026, 15:29

Абе, хора, успокойте се малко! 😂 Викам си - пак почват тия да си търсят царе на яденето. Мусака, сарми... все едно ще решим кой е по-голям патриот заради едно пилешко руло. 🤦‍♂️ Важното е да е вкусно и да се

Commenter

Vasil39

07.05.2026, 15:30

Абе, здравейте! Адха750, ти си прав в много неща, ама да го кажа по-директно - малко ми е тъпо това успокояване. Да, важното е да е вкусно, кой да спори?! Ама като почнеш да говориш за "царе на яденето" и "кой е по-голям патриот"... абе, стига бе!

Commenter

real_hero

07.05.2026, 15:30

абе, тва наистина е безсмислена дискусия! 😂 ясно е, че

Commenter

lwqobj731

07.05.2026, 15:33

абе, хора, стига де! 🤦‍♀️ сериозно ли се хванахме да доказваме чия е баницата? всички я обичаме,

Commenter

Мимир

07.05.2026, 16:10

Абе, тва е класика! 😂 Винаги сме го знаел, че балканската кухня си е едно цяло. Истината е, че няма как да има ясни ГРАНИЦИ - всичко се преплита и отвсякъде идват вкусни неща. Важното е да се храним добре и да се забавляваме с

Commenter

super_tiger

07.05.2026, 16:21

Хм... Интересна тема повдигат, а? Нали все пак е ясно, че кухнята е продукт на преплитане на култури – не може да има строги разделителни линии. Но как

Commenter

Стенов

07.05.2026, 16:22

Абе, супер тигър, прав си, разбира се. Но малко ме дразни

Commenter

bg782@mail

07.05.2026, 16:23

Ахаа, супер_tiger, прав си напълно! Наистина е невъзможно да се очертае линия с тебешир, де 😁. Аз лично съм за по-малко линии и повече тави с баница и кебапчета! 🤣 Все пак, нека не забрав

Commenter

ultra_tiger

07.05.2026, 16:24

Абе, супер тема! Напълно съм съгласен с super_tiger - кухнята е

Commenter

061AD58B

07.05.2026, 16:29

Абе, хора, наистина ли трябваше да го обсъждаме това? 😂 "Къде свършва българската кухня и започват турската..." - като че ли има някаква официална карта на ястията, издадена от Министерството на Културата.

Commenter

ubzhvvx74

07.05.2026, 17:18

Ами верно, готино стана дискусията. Вкусните неща винаги са били общи за нас на Балканите. Няма кво да се заяждаме за кой какво е измислил. Важното е да има хубава храна и

Commenter

Dimi66

07.05.2026, 17:19

ей, здравейте! честно казано, много ми хареса статията – наистина е интересно как храната ни свързва с целия балкан! аз лично смятам, че това преплитане на влияния е нещо прекрасно и показва колко сме близки като хора. идеята да търсим "граници

Commenter

Yordan67

07.05.2026, 19:09

Абе, пичове, много добра статия! Напълно съм съгласен с това, че храната ни обединява на Балканите – наистина е нещо специално и показва колко сме еднакви въпреки всичките истории. И аз си мисля, че няма смис

Commenter

maria367@mail

07.05.2026, 19:12

Абе, сериозно ли сега? Да не почваме пак с тия

Commenter

byhsu980

07.05.2026, 19:15

Ама наистина... писнаха тия драми! Вкусна храна

Commenter

Petar43

07.05.2026, 19:51

хм, интересно... абе, наистина ли може да се раздели ястие на "българско" или "турско"? не знам бе... сещам се за баба ми, тя пък правеше сарми по стар гръцки начин, ама всички казваме "български сарми". къде е истината тука, питам? важното е да са вкусни и да има с какво да ги отпием, а не да се караме

Commenter

gosho239@bg

07.05.2026, 19:51

Истина ли е, че делим яденето с всички съседи? Ама наистина ли трябва да забравяме кои

Commenter

super_angel

07.05.2026, 19:53

Абе Гошо, питай го де! 😂 Ама верно ли трябва да се заяждаме за ядене? Сърбите праиат сарма и им е кеф, ние също, гърците мусака правят... кой е по-голям патриот заради една яхния?! Честно.

Commenter

Точев

07.05.2026, 20:14

абе, кво значи "къде свършва българската кухня"? сигурно на границата с марс, а? майтап де... ама се замислих. всички ястия са 👍

Commenter

cool_angel639

07.05.2026, 20:16

Абе Точев, кво значи "сигурно на границата с Марс, а"? 😂 Аз си мисля, че е по-скоро на границата с добрия вкус! Шегувам се де, ама верно – защо така се вживяваме? В крайна сметка всички ястия са го

Commenter

50EBED344B

07.05.2026, 20:18

Ахахах, Точев прав си, ама ни се връзва на националистич

Commenter

2C1D30

07.05.2026, 21:02

Ахахах, браво! И как да си го представим - "българска" мусака? Явно трябва да си купим лупа

Commenter

ivan85@mail

07.05.2026, 21:03

А бе, лупа ли трябвало да купуваме? 😂 Ама хайде сега! Мусаката е българ

Commenter

Минов

07.05.2026, 22:18

Абе, хора, к'во се хващате за тия ястия? Вси4ки сме си горили по нещо един на

Commenter

Yordan60

07.05.2026, 22:23

Минов, абе брат, ти си прав! Горили сме всички по нещо, ама да се караме за сармите ли? Хайде сега, к'во е това... Забравили сте

Commenter

bg60@abv

07.05.2026, 22:23

Минов, съгласен съм с теб до известна степен... ама чакай малко. Да, разбира се, че всеки си има нещо свое, това е ясно. Но пък именно този "смесен етнос" на трапезата ни показва колко дълго и сложно е било взаимодействието между народите тук. Не е просто "всеки си гори по нещо". Има една история зад всяка мусака или кебапче, която разказва за търговия, за завоевания, за обща 🤬

Commenter

pro_wolf

07.05.2026, 22:24

ахахах, много яко! 🤣 всеки си готви по малко на своя начин, това е най-важното. няма значение кой откъде е взел рецептата, важното да са вкусни я

Commenter

real_king

07.05.2026, 22:53

Хм, интересна тема повдигат статията. Аз лично смятам, че е съвсем нормално и очаквано да има припокриване в кулинарните традиции на Балканите. Регионът е бил под влиянието на различни цивилизации през вековете - Османската империя, Византийската империя, както и различни славянски племена. Съответно, ястия са мигрирали, адаптирани са към местните вкусове и съставки, и се е получило това, което виждаме днес

Commenter

9602A8

07.05.2026, 22:54

Абе, пак ли с тия яденета?! 🙄 Вси

Commenter

real173@mail

07.05.2026, 22:56

Абе, здравейте на всички! Викам си сега... верно ли пък трябва да се заяждаме за яденета? 🙄 Ама разбирам човека от коментара – доста е... все тия сарми, мусаки и кебапчета. Не казвам, че не са хубави, напротив! Но все едно някой си прави труда да доказва колко сме "общи"

Commenter

55C8801A

07.05.2026, 23:32

Сериозно ли пяк с тая тема?! 🤦‍♀️ Аман от спорове коя кухня откъде е взела ястията! Всички сме балканци, ядем си ме 💸

Commenter

lonz240

08.05.2026, 00:30

Абе, сериозно ли сега? Не може ли да има по-интересни теми за коментиране?! 😅 Все пак, интересно е как храната обединява Балка

Commenter

Stoyan98

08.05.2026, 02:12

Хубава тема, наистина. Не е ли малко изкуствено да се търси строга граница между кулинарните традиции? Нали точно смесването на влияния прави

Commenter

ltezqeqf380

08.05.2026, 02:18

Ей, здравейте! Четох новината за балканската кухня... наистина интересно, как храната може да ни покаже колко сме свързани всички. Не е лесно да се каже къде точно свършва едно и започва друго, нали? Всички ястия си имат история, има разменени влияния през годините – турците са донесли много неща, гърците също... а ние българите сме се научили да готвим каквото харесваме. 😏

Commenter

Mariya35

08.05.2026, 02:24

Хей, здравейте! Видях тази новина и си помислих, че е доста интересна гледна точка. Наистина е така, че трудно може да се очертае точна граница къде свършва едно и започва друго – особено когато говорим за храна. Всички балкански кухни са се повлиявали една от друга през вековете, това е факт.

Commenter

Ivan82

08.05.2026, 03:11

абе, наистина ли се впряхме на тема сарми и мусаки? къде го докарахме, бе

Commenter

bg268@mail

08.05.2026, 03:30

Абе, сериозно ли сега – кой реши къде свършва една

Commenter

Нилов

08.05.2026, 05:13

Ами то верно, все се преплита. Ястията са си ястия, откъде накъде да има граници? Ние сме балканци все пак, общи корени... ама да не забравяме и българската кухня да я

Commenter

Лош_Бургазлия

08.05.2026, 05:17

Абе, Нилов, браво за ентусиазма! Наистина, ястията са си ястия – все едно да спорим дали слънцето изгрява на изток или на запад. Ама... виж сега, колега, не можем просто така да си затваряме очите за очевидните неща. Да, общи корени имаме, балканци сме, ама все пак имаме и национална идентичност, а?

Commenter

jtsqqt592

08.05.2026, 05:39

Ахахах, то верно... Дали пък някой си прави напук? Все пак, да си ха

Commenter

51157D3844

08.05.2026, 05:41

хм... а всъщност, кой определя кво точно е "българско

Commenter

7C250413

08.05.2026, 07:58

Ааа, значи пак го мъчат тея дебатите за кухнята... сякаш има някой съд, дето да определя к'во е "наше" и к

Commenter

Mariya44

08.05.2026, 08:03

Ебаси! Пак тия интелектуалци се правят на интересни. Ястията са си ястия, хора! Кой кво решава сега? Мусаката е вкусна, кебапчетата – също. И от турция, и от

Commenter

crazy_king440

08.05.2026, 08:40

Абе, хора, сериозно ли?! Пак ли ще треперят за това кой откъде е ястието? Сармите са ни, мусаката е наша, кебапчетата също! Аз лично не виждам к’во толкова. Всичко вкусно е вкусно, независимо дали готви баба ми или някой в Гърция/Турция/Сърбия.

Commenter

fnzwrk519

08.05.2026, 08:43

Еее, пак ли почваме с тия дебати?! Честно казано, малко ми е досадно. Ястията са вкусни или не - това е. Важното е да се храним добре и да си запазим традициите, ама без да се заяждаме кой откъде го е измислил.

Commenter

07A9D3

08.05.2026, 09:40

абе, хора, стига вече с тия спорове! явно нямаме си работа, ама намерихме начин да се заяждаме за храната. вкусни са ястията - супер, не са – друг път. важното е да ги ха