Тіньова економіка та готівка: наскільки викривленим є реальний образ ВВП Болгарії?

Редакция BurgasMedia Мартин Тодоров
18.05.2026 • 15:15
3968 прегледа
94 коментара
Тіньова економіка та готівка: наскільки викривленим є реальний образ ВВП Болгарії?
© BurgasMedia.com

Тіньова економіка та готівкові платежі викривляють дані про ВВП, зайнятість та податкові надходження в Болгарії, впливають на конкуренцію та підривають довіру до системи. Аналіз масштабів, схем та впливу на офіційну статистику.

Офіційна статистика щодо ВВП, зайнятості та податкових надходжень у Болгарії показує одну картину, а щоденний досвід бізнесу та громадян – іншу. Між ними стоїть велика "сіра пляма" неформальної економіки – діяльність, яка реально створює додану вартість та доходи, але залишається поза податковою та статистичною системами. Ключовим інструментом цього паралельного світу є готівкові платежі, які затушовують сліди грошей і роблять реальний обсяг економіки важко вимірюваним.

Масштаб тіньового сектору: від 15 до понад 30% ВВП

Різні міжнародні та національні дослідження оцінюють частку тіньової економіки в Болгарії на рівнях, що значно перевищують середні показники по ЄС. Згідно з низкою аналізів, прихований сектор зазвичай коливається в діапазоні від приблизно 15–17% до понад 30% ВВП, причому в окремі періоди оцінки сягали навіть 35%.

Дослідження спеціалізованих організацій з питань платежів показують, що на початку століття тіньова економіка перевищувала п'яту частину ВВП, а в наступні роки поступово зменшувалася, проте не зникла як структурна проблема.

Інші дослідження міжнародних інституцій та неурядових організацій ставлять Болгарію серед країн Європи з найвищою відносною часткою прихованої економічної активності, при цьому в певні роки оцінки доходили до близько однієї третини офіційно виміряного ВВП.

Готівка як пальне для неформальної економіки

У центрі тіньових практик стоїть готівка. Готівкові платежі дозволяють здійснювати угоди без слідів у банківській системі та полегшують приховування оборотів, доходів і реальних цін. У низці галузей – від дрібної торгівлі та послуг до будівництва та сільського господарства – "оплата готівкою" часто є негласним стандартом.

Велика частина т.зв. пасивної тіньової економіки – діяльності, при якій товари та послуги є реальними, але не декларуються – пов'язана саме з готівковими розрахунками. Йдеться не лише про дрібні суми: при угодах без касових чеків та рахунків-фактур податкова система втрачає ПДВ, корпоративні податки та страхові внески.

Готівка є також ключовим елементом "сірих" практик на ринку праці – доплата "в конверті" понад офіційні зарплати, погодинна робота без договору та сезонна зайнятість, яка залишається невидимою для держави.

Типові схеми: "зарплата в конверті", нереєстровані угоди та "подвійна бухгалтерія"

Тіньова економіка в Болгарії має стійкі моделі поведінки. Однією з найпоширеніших практик є робота без трудового договору або з фіктивним договором на мінімальну винагороду, а решта зарплати виплачується готівкою, "в конверті". У деяких галузях частка тих, хто працює на подібних умовах, досягає значних рівнів.

Інший класичний приклад – невидача касових чеків та рахунків-фактур – особливо в малому бізнесі, ресторанах, магазинах, туристичних послугах та ремонтній діяльності. Таким чином підприємства зменшують свій офіційний оборот, уникають оподаткування ПДВ та корпоративними податками, а працівники часто залишаються без реальних соціальних внесків.

Широко розповсюдженою є також практика "подвійної бухгалтерії" – одна офіційна звітність для інституцій і друга, неформальна, для власників. У певних виробництвах – як-от продукти харчування, напої та вироби з високим акцизом – значна частка реальних угод може залишатися поза офіційними реєстрами.

Ціна для бюджету: мільярди євро втрачених доходів

Коли значна частина економічної активності залишається "в тіні", держава втрачає не лише статистичну видимість, а й реальні доходи. Оцінки свідчать, що Болгарія щороку втрачає мільярди євро через тіньову економіку – ресурси, які могли б фінансувати політику в галузі охорони здоров'я, освіти та інфраструктури.

Тільки від несплаченого ПДВ та корпоративного податку, пов'язаних з реально здійсненими, але не задекларованими угодами, збитки оцінюються в мільярди левів щороку. Це означає менше коштів на державні послуги та більший тиск на сумлінних платників податків, які компенсують нестачу через вищі ставки та суворіші перевірки.

До цього додаються і втрачені доходи від соціальних та медичних внесків. Робота "на чорно" або з частково задекларованими доходами зменшує майбутні пенсії та доступ до соціального захисту, особливо для найбільш вразливих груп на ринку праці.

Удар по конкуренції: чесний бізнес проти "тіньових" гравців

Тіньова економіка – це не лише проблема бюджету, вона викривляє правила гри для всього ринку. Фірми, які не видають документи, сплачують менші податки та внески, і тому можуть пропонувати нереально низькі ціни, "підбиваючи" конкурентів, що працюють за правилами.

У результаті лояльні компанії втрачають клієнтів і частку ринку, а ті, хто наполягає на касових чеках, договорах і прозорості, опиняються в невигіднішому становищі. У довгостроковій перспективі це демотивує інвестиції, інновації та зростання підприємств, які хочуть діяти прозоро.

У таких секторах, як будівництво, туризм, транспорт та сільське господарство, висока частка "сірих" практик знецінює працю, підриває якість послуг і збільшує ризик виробничого травматизму, оскільки відсутні контроль, стандарти безпеки та реальна відповідальність.

Прихована зайнятість: статистика бачить менше працюючих, ніж є насправді

Один із найсерйозніших ефектів тіньової економіки припадає на статистику зайнятості. Польові та академічні дослідження показують, що значна частка економічно активного населення в Болгарії залучена до неформальної діяльності – від сезонної роботи без договору до постійної зайнятості "на чорно".

Офіційні дані про безробіття та зайнятість у такий спосіб виявляються частково викривленими: люди, які реально працюють, але без договору, вважаються безробітними або економічно неактивними. Це ускладнює планування політики на ринку праці та робить міжнародні порівняння менш надійними.

Неформальний сектор часто слугує "буфером" у періоди кризи – люди переорієнтовуються на тимчасову та недекларовану діяльність, замість того, щоб залишитися повністю без доходу. З одного боку, це пом'якшує соціальні потрясіння, з іншого – нормалізує модель роботи без гарантій та прав.

Між толерантністю та боротьбою: що далі?

У болгарській мові термін "тіньова економіка" часто використовується як м'якше формулювання для явищ, які насправді є ухиленням від сплати податків та порушенням трудового законодавства. Ця мовна "м'якість" відображає певну суспільну толерантність – ставлення, що "краще економіка в тіні, ніж жодної економіки".

Експерти попереджають, що подібна установка має високу ціну: вона підриває довіру до інституцій, демотивує коректних платників податків і перетворює порушення правил на нормальну бізнес-практику.

Серед можливих рішень називають обмеження готівкових розрахунків понад певні суми, стимули для електронних платежів, посилений фіскальний контроль, простіші та передбачувані податкові режими для малого бізнесу, а також активні кампанії з підвищення фінансової та правової культури. Чим меншим стає "тіньовий" сектор, тим ближчою буде офіційна статистика до реальної економічної картини Болгарії.

Автор Мартин Тодоров
Мартин Тодоров

Автор на тази статия

Мартин Тодоров е политически анализатор и колумнист. Завършил е политология и има дългогодишен опит в анализа на вътрешна политика и законодателни промени.

Неговите статии предлагат задълбочен поглед върху ключови политически и социални теми, подкрепен с данни и факти.

Тагове:
ВВП ухилення від сплати податків тіньова економіка готівкові платежі неформальна зайнятість подвійна бухгалтерія зарплата в конверті
Сподели:

Коментари (94)

Avatar
Commenter

tcjr801

18.05.2026, 15:22

Абе пич, тая сива икономика... я да я спрат бе! То вече стана цирк. Всички плащат на черно, данъци не се плащат, а после все 👍

Commenter

Пенов

18.05.2026, 15:23

Абе, как така все още търпим тия далавери?! Сериозно, това

Commenter

Mariya48

18.05.2026, 15:23

Абе то верно е тва, пич... ама хайде да го кажем - кой ще ги спре? Всички си гледат интересите, нали така? И като почнеш 🤔

Commenter

Vasil96

18.05.2026, 15:24

Абе, tcjr801 прав си напълно! И аз съм много ядосан от тая чорна работа. Не е нормално да плащаме на черно като в Средновековието. И каквото стане - после всички ревем за пенсии и заплати.

Commenter

Dimi83

18.05.2026, 15:25

Абе, хора, тва е мамата наистина! Tcjr801 го каза мн добре – цирк е! И аз съм докаран до лудост от тая чорна работа. Все едно сме в някаква дива държава, а не член на Европейския съюз.

Commenter

BD02F5DCA0

18.05.2026, 15:25

Абе, пич, напълно прав си! Тоя кеш е мазен бизнес за мнозина, а държавата губи МНОООГО пари

Commenter

vzpgnz594

18.05.2026, 16:31

Евала за статията, наистина е сериозен проблем! Четох я и ми стана ясно защо сме на дъното на класациите. Тая сива икономика... все едно си играем на криеница с Европа. Не може така да продължаваме, като всички плащат на черно и укриват данъци

Commenter

myznd909

18.05.2026, 16:40

Абе наистина ли е възможно да се оправим ако продължаваме така

Commenter

uovdo102

18.05.2026, 16:42

Абе, Myznd909, прав си! То така никога нема да се

Commenter

Ивано

18.05.2026, 16:42

Абе, myznd909, прав си напълно! Питам се също аз - как ще постигнем стабилност и истински просперитет в България, когато толкова много от бизнеса е потънал в сивия сектор? Дали не трябва да се фокусираме повече върху реалните мерки за подкрепа на честния бизнес и

Commenter

fan640@mail

18.05.2026, 16:42

Абе да си го кажем – ясно е че работата ни е кат

Commenter

maria406@mail

18.05.2026, 16:42

Абе, сериозно ли си мислите, че ще стане чудо? Щом всички дружно си плащаме на черно, как да има реални числа за БВП бе, пич?

Commenter

Милов

18.05.2026, 16:44

Абе, брато, прав си напълно! Как може да имаме реална представа за икономиката ни, като половината сделки са "на ръка"? И как ще се интегрираме нормално в Европа, с тия нашите чорбаджииски порядки? Да не говорим колко пари губи бюджета – а те пари нема, виж ся какво става с пенсиите и заплатите... Не е ли

Commenter

dxmwj557

18.05.2026, 16:45

Абе, myznd909, сериозно питам - наистина ли сме стигнали до там, където единственото, което можем да правим, е да си задаваме този въпрос с носталгия? Да, ситуацията е… комплексна. "Оправим" се, като спрем да си говорим празни приказки и започнем да прилагаме европейските стандарти, които вече сме обещали да спазваме!

Commenter

Yordan49

18.05.2026, 16:41

Абе, я тоя! Сериозно ли сте, хора?! Четем ние новини, четем... ама кво се прави по въпроса бе?! Тоя "сива икономика" е рак, казвам ви! Рак за Българска държава! И как го оставяме да се размножава така?

Commenter

Дишко

18.05.2026, 16:42

Абе, Yordan49 прав си 100%! Тоя "рак" го лекуват с ласки, а трябва да му режат краката яко! Да бе, честно, я кажи кога ще видим наистина някаква промяна? Всички се оплакват, коментират

Commenter

F9C75C

18.05.2026, 16:42

Абе, Yordan49, прав си напълно, човек! Както казваш, рак е...и го гледаме как се шири. Аз пък мисля, че най-големият проблем е липсата на реална воля отгоре да го спретне това нещо. Много говорим, много анализи 😂

Commenter

cool_angel892

18.05.2026, 16:45

Абе, Yordan49, прав си напълно. Само дето "рак" е меко казано.

Commenter

Mariya90

18.05.2026, 16:45

Абе, Yordan49 прав си на 100%! Тоя "рак" го знаеме от години, ама кой да го лекува? Т'ва с кеша и сивата икономика е

Commenter

Точев

18.05.2026, 16:59

Абе, писна ми вече с тия сиви схеми! Сериозно, как може да живее една държава така? Плащаш данъци, гледаш как другите се минават на черно, укриват ги и после всички ние страдаме. Ама наистина, тоя БВП е все едно цифра от нищото! Как ще строим Европа, как ще сме равни с останалите, като половината бизнес вър 💥

Commenter

Прав_Граждан

18.05.2026, 17:01

Абе, Точев, напълно си прав, пич! 😡 Да ти кажа ли аз колко ме ядосва тая работа?! Все едно играем на някаква измислена реалност! Как може да се говори за интеграция в Европа и развитие, като наполовина от икономиката ни е в сянка? Сериозно, това не е нормално! Трябва да стегнем гайките, да хванем тия, дето си мислят, че

Commenter

fan894@abv

18.05.2026, 17:02

Абе, Точев, прав си кат гръм! Гнус е наистина! И аз плащам данъци, ама като гледам колко хора на черно работят... все едно хвърляме пари във водата. Тая "сива" икономика е рак, който яде държавата отвътре. Ама кой да ги пипне? Тези чорбаджии имат връзки навсякъде

Commenter

Stoyan26

18.05.2026, 17:02

Здравейте, Точев! Напълно съм съгласен с вас, доста неприятна ситуация е. Но мисля, че не бива да си губим надеждата. Въпросът е, може ли държавата ни наистина да се захване със строг контрол и да стимулира бизнеса да работи чисто? Защото иначе всички тези анализи за БВП са само празни ПРИКАЗКИ и трудно ще успеем да привлечем инвестиции и да се интегрира

Commenter

mega_angel

18.05.2026, 17:31

Ебаси! Как е възможно все още да се търпи тая чорбаджийска дупка?! Сивите схеми, кешът... Този "БВП" изобщо реално ли е? Нали сме 🤙

Commenter

bg636@gmail

18.05.2026, 17:34

абе mega_angel, напълно те разбирам! наистина е отвратително какво става. тази сива икономика е като рак, изяжда ни отвътре! и най-лошото е, че точно тя помага на таки 💩

Commenter

selwg61

18.05.2026, 17:59

Абе хора, да си го кажем - като че ли БВП-то ни е като реклама на

Commenter

gosho937@eu

18.05.2026, 18:08

Абе, хора... честно казано, ме е яд. Не само ме е яд, ами ме е гнус. Тоя "БВП" наистина е като маска. Смешно е да говорим за растеж и развитие, когато половината икономика работи под масата с кьораво око.

Commenter

986B4193

18.05.2026, 18:11

абе, gosho937@eu прав си напълно! гнус е! и

Commenter

fwlxkp663

18.05.2026, 18:38

Абе, това с кеша и сивата икономика – кога ще го 🤔

Commenter

Ivan90

18.05.2026, 18:39

Абе, пичове, прав сте всички! Тоя кеш и сива икономика са язва за България. Ама вижте сега, не е само "криене на обороти", а цялостна липса на доверие в системата. Хората плащат в брой, защото се съмняват къде отиват парите им – дали стигат до бюджета за образование, болници, пътища... или в чисти джобове на някого.

Commenter

gosho902@abv

18.05.2026, 18:40

Абе, fwlxkp663, кога ще го оправим тоя кеш бе?! 🤔 Ама сериозно, колко още трябва да си трошим главите по таз' тема? Все едно да гледаш как някой ти краде ябълките от градината и после да питаш защо нямаш достатъчно плодове

Commenter

Истински_Софиянец

18.05.2026, 18:40

Хм, верно казано... Това с сивата икономика е огромен проблем, който спъва развитието ни. Трябва повече контрол и по-голям натиск върху тези, които заобикалят закона. Само така ще се доближим до

Commenter

Mariya3

18.05.2026, 18:43

Истински_Софиянец, прав си напълно. Това е като да гледаш филм с размазан кадър – никога няма да видиш ясна картина. Аз лично съм убеден, че само чрез по-строги правила

Commenter

super_king45

18.05.2026, 18:44

Истински_Софиянец, прав си, разбира се. Но дали само повече контрол е достатъчен? Или просто затягаме примката на един проблем, който корените му са дълбоко в липсата на доверие в институциите и усещането за несправедливо

Commenter

super_boss

18.05.2026, 19:00

Абе, пичове, сериозно?! Тоа БВП... все едно гледаш филмче с Photoshop! Как може да измерваме реално колко добре ни е, като половината сделки стават на ръка? 🤦‍♂️ Направо ми е тъпо да чета за "растеж" и "конкурентоспособност", когато имаме таквоз натравяне с сива икономика. Да не говорим как това подкопа

Commenter

Стешко

18.05.2026, 19:01

Брех, пак ли?! 🤦‍♀️ Тоя кеш и сива икономика са пълен цирк! кво

Commenter

vpxdwzd378

18.05.2026, 19:03

Абе Стешко, напълно си прав! 🤦‍♂️ Тоя кеш наистина е голям проблем, ама не е само тука. Видя се как Европа се бори с подобни неща, че да има прозрачност и честно състезание. Ние трябва да учим от тях! Трябва ни електронно банкиране и контрол - ама наистина! И да видим

Commenter

Истински_Българин

18.05.2026, 19:12

Аааа, я пак почваме с тия... 🤦‍♂️ Сива икономика = БГ реалност, хора! Все едно си играем на криеница с Евростат. Като ни питат за растеж - показваме циф

Commenter

Лош_Патриот

18.05.2026, 19:15

Абе, Истински_Българин, много си прав, братче. Но "все едно си играем на криеница с Евростат" е меко казано. Това не е просто криене! Това е умишлено саботиране на икономиката ни и оттам – на бъдещето на България! 😡

Commenter

Добър_Софиянец

18.05.2026, 19:13

Ах, Господи... пак ли? 🤦‍♂️ Сериозно ли още говорим за тоя БВП?! Все едно гледаме празни приказки! Сивата икономика е като рак – яде ни отвътре и после се чудим защо сме на дъ

Commenter

edlot565

18.05.2026, 19:40

Абе, пичове, честно! Какво да ти кажа… пак ли сме тука? Пак ли се занимаваме с тая сива икономика, все ЕДНО е някакво безобидно хоби, а не национален проблем?! Гледам новините, чета коментари – все една и съща песен. И нищо не се променя!

Commenter

Mariya62

18.05.2026, 19:44

Пък точно! Да не го кълнем само! Трябва да вкараме яко санкции на тия,

Commenter

Ничев

18.05.2026, 19:44

абе верно, edlot565! напълно си прав! много е тъжно да го кажа, ама сякаш сме зациклили с тия проблеми.

Commenter

ivan904@gmail

18.05.2026, 19:48

Абе, хора, наистина ли така ще продължим? Дали реално осъзнаваме колко много губи държавата от тия плащания "на ръка"? И как да се конкурираме с останалите европейски страни, когато

Commenter

bogyht853

18.05.2026, 19:53

Абе, Иване, прав си на 100%! Много е тъжно наистина как се губят пари от тия плащания "на ръка". Как да сме равни с Европа, като все още работим по старите правила? Трябва ни сериозен удар върху тази практика и повече прозрачност! Все 💩

Commenter

user364@bg

18.05.2026, 20:20

Мдааа... ясна работа. Трябва да се борим с тая сянка, иначе няма как да

Commenter

83CAF5

18.05.2026, 20:21

Абе, питам се... тоя кеш наистина ли е единственият ни проблем или имаме нужда от малко повече европейски порядки и контрол, за да видим реалната картина? Не казвам да ставаме като Германия

Commenter

Yordan65

18.05.2026, 20:33

Абе хора, да си го кажем - тая "сива икономика" вече май е по-голяма от официалната! Честно казано, ме е яд. Виждам как работят хората на черно, за да изкарат някой лев, разбирам ги, заплатите са ни смешни. Но после се чудим защо няма пари в бюджета, защо пътищата не стават, защо учителите и докторите бягат оттук.

Commenter

94705E1D1A

18.05.2026, 20:35

абе, yordan65, напълно те разбирам! и аз съм ядосан, наистина. но мисля, че трябва да сме малко по-конструктивни в оплакванията си. да, виждаме го – сивата икономика е огромна! не може да се отрече. ама хайде сега, не е само въпрос на "няма пари". въпросът е как тези пари изтичат от държавата и отиват в чиновнически джобове или дори още по-лошо – навън!

Commenter

Georgi18

18.05.2026, 21:10

Абе, сериозно ли? Все още ли си мислите, че може да има нормална европейска държава с толкова много пари "на ръка"? Как ще се приравняваме към Европа, ако продължаваме така?! Трябва ни по

Commenter

super_king542

18.05.2026, 21:12

Абе, Georgi18, напълно си прав! И да се надяваме, че вече се е разбрало – няма как да сме нормална европейска държава, докато всяка втора сделка става под масата. Трябва ни истински скок към дигитализация и по-строг контрол!

Commenter

crazy_tiger490

18.05.2026, 21:14

Абе Георги, напълно си прав. Тоя кеш е рак за държавата. Не е нормално в 21-ви век да се плаща с хартийки навсякъде. Как

Commenter

nxkozy154

18.05.2026, 21:13

Абе хора... ей Богу, наистина ли още ли сме на това дередже? Чета тая статия и ми идва да плача. Сивата икономика вече е като трети крак на България – виждаш го, усещаш го, но все си затваряме очите. И какво, така ли ще живеем вечно - в полумрак? 🤙

Commenter

Dimi26

18.05.2026, 21:33

Пълна пародия! Тоя БВП на ръка, кво изоб 😅

Commenter

Стар_Българин

18.05.2026, 21:37

Абе Dimi26, ква значи "кво изоб 😅"? Честно казано, много прав си, ама да го кажа по-сериозно – тоя БВП май е повече като оптическа илюзия! Да ти кажа ли аз... как може да се мери нещо реално, когато половината бизнес работи на "сенчесто"?!

Commenter

D4A386

18.05.2026, 21:40

Мда, ясно е че трябва да се борим с тия неща. Докато има лесни пари на ръка, няма 🤬

Commenter

467C96

18.05.2026, 21:45

Абе D4A386 прав си на 100%! То тая "лесна пара" е заради всички врътки и схемички дето ги правят, а често пъти – под натиск отвън! Не казвам конкретно кой, ама майтапът е ясен кои ни дърпат кончето. Трябва да се усвояват европейските фондове наистина за реални неща - да се дигитализира всичко и да няма място

Commenter

Млад_Патриот

18.05.2026, 21:50

Ебати! Сериозно ли още търпим тая чорба

Commenter

Генов

18.05.2026, 22:01

Абе, сериозно ли?! Четейки новините, човек остава с чувството, че все още сме в средновековието! Тази сива икономика е като рак – яде ни отвътре и изкривява всякаква статистика. КАК може да се планира бъдещето на държавата, когато половината сделки са "на черно"? 🤷‍♂️

Commenter

cool_hero644

18.05.2026, 22:04

абе, генов, прав си кат гръм! сериозно ли питаш?! как може да правим бизнес нормално в тая държава, като всеки втори е "на тъмно"? направо ми става лошо! цял живот се мъчим да работим честно, плащаме си данъците, а тези... тия ги хвърляй на боклука! 🤬

Commenter

ultra_wolf568

18.05.2026, 22:18

абе хора, сериозно ли? не е новост, че имаме проблем със сивата икономика, но тази статия наистина показва колко голям е мащабът. да плащаш на ръка, да криеш обороти... това не води до никъде. съсипва се

Commenter

71A1F381

18.05.2026, 22:20

Абе, сериозно ли?! Как може да се управлява държава с такива дупки в бюджета? Плащаш на ръка - губиш приходи, губиш конкурентоспособ

Commenter

maria240@gmail

18.05.2026, 22:19

Хм, интересно... И все пак, не е нещо ново. Явно трябва ПОВЕЧЕ контро

Commenter

crazy_king

18.05.2026, 22:30

Абе, сериозно ли някой очаква да имаме точни данни? 😅 Все едно да броиш звездите с пръсти! Колко още трябва да се търпят тези "сенки" в икономиката, за да разберем, че нещо не е наред? И какъв план може да направи някой, като половината пари са скрити под ма

Commenter

Истински_Човек

18.05.2026, 22:33

Абе, crazy_king, прав си донякъде... трудно е да се хване истината, когато толкова много пари са в "сенките". Но все пак, това е нещо, което трябва да се оправи. Не може да продължаваме така.

Commenter

fan294@bg

18.05.2026, 22:31

Абе, сериозно ли все още си играем на "крие обороти"? 🤦‍♀️ Добре де, анализи, графики, статистики... ама харесва ли ви така? Да плащаш за хляб в брой и да се чудиш дали изобщо отива някъде данъ

Commenter

real_legend628

18.05.2026, 22:41

Бах мамата! Па тоя БВП дето го гледаме, изобщо ли е реален? Сивата икономика я има от години, ама тая статия показва колко огромна е! Пак ни баламосват с тия графики, докато някой си бър6е ръцете на

Commenter

Луд_Софиянец

18.05.2026, 23:22

мдаа... сериозен проблем е това, наистина. трябва да се подкрепи бизнеса, който работи чисто

Commenter

Минов

18.05.2026, 23:23

Пич, кво става?! Тоя БВП дето го рекламират, май е само за парламане! 🤦‍♂️ Как може да се прави икономика с толкова много кеш? Трябва ни

Commenter

fan17@bg

18.05.2026, 23:39

Хм, интересно проучване... Ама наистина ли някой е изненадан? Да плащаме в брой навсякъде – от хляб до коли, а после се чудим защо БВП-то ни е "изкривено"? Това не е новост, просто някой реши да го припомни.

Commenter

bg824@bg

18.05.2026, 23:42

Ей, fan17@bg, прав си, напълно прав! Не е някаква сензация да го казвам. Ама все едно някой сега дойде и каза "Водата е мокра!". Да, пич, водата е мокра, ама кога ще вземат мерки наистина?

Commenter

Добър_Граждан

18.05.2026, 23:50

Абе тва наистина е яко изкривено... Трябва да се борим с тая тъмница! В

Commenter

Стешко

18.05.2026, 23:53

Ей, Дабър_Граждан, напълно прав си, брат! И “яко изкривено” е меко казано! Тая сива икономика е като рак по тялото на нашата държава. Всеки втори плаща кеш, за да се уклони от данъци – аз говоря лично! И не само, брат, кърти бизнес! Малките фирми, които си работят честно, отиват по дяволите, защото някой друг предлага стоката на половин цена, без да плаща нищо.

Commenter

Мислав

19.05.2026, 00:22

Абе, хора, вие селфита ли си правите с тия новини бе?! Да, сивата икономика е проблем – кой ще го отрече? Но да не почваме пак със "изкривяване" на БВП-то... Ама никой не казва к'во реално искаме да измерим, а? Защото ако гледаме само официалната статистика, все едно си бършем прахта под килима.

Commenter

Лош_Граждан

19.05.2026, 00:31

Абе, честно казано... малко ми е тъжно като го чета това. Сивата икономика – все едно да си градим държава върху пяс

Commenter

C8FDE44712

19.05.2026, 01:08

абе хора, честно ви казвам - много ме е яд като чета такива работи! тоя бвп, тоя "изкривен образ"... все едно да си купиш кола втора ръка и после се сърдиш, че не е нова! значи, ясно е, че имаме проблеми. сивата икономика е огромна, все едно някой си крои планове под масата. и какво - сега ще кажат "абе, трябва да сме като германия"? ама как ще станем, бе?! като гледам колко хора се опитват да заобикалят закона, колко работи на черно вървят...

Commenter

Ралов

19.05.2026, 01:20

Ебати, пак нещо криво! 😡 Този БВП сякаш е игра на късмет 👏

Commenter

Мидар

19.05.2026, 01:23

Абе Ралов, напълно си прав! 😡 Тоя БВП наистина е като рулетка, ама май не е късмет, ами просто мушици навсякъде. И какво да кажа… пак Русия ни вкарва в кюше с тия схеми, все още има доста "приятелски" бизнес и офшорки, които си играят с бюджета ни. 🇧🇬

Commenter

Ivan57

19.05.2026, 01:24

Ужас просто! Как може държавата ни да е в подобно състояние? Все едно

Commenter

Гешко

19.05.2026, 01:25

Иване, к'ви са ти грижите? Тва си е НАШ проблем, ама има надежда -

Commenter

Добър_Реалист

19.05.2026, 01:49

Ей, хора, наистина ли няма начин да оправим тая чорба с кеша и сивото? Какво чакаме, абе?! Трябва да влеем яко пари в технологиите за електронни плащания, да го улесним за всеки

Commenter

pesho53@abv

19.05.2026, 01:51

Абе, сериозно ли? Пак ли с тия?! 🤦‍♂️ Този БВП дето го гледаме... какъв е тоя филм, бе?! Все едно си мислим че сме Швейцария, а реално половината икономика е

Commenter

Petar57

19.05.2026, 02:30

Абе, писна ми с тия статии! "Сива икономика", "кеш", "изкривяване на БВП"... Все едно четем едни и същи доклади от 10 години! И какво направихме? Нищо! Аман от приказки!

Commenter

voqykx202

19.05.2026, 02:31

Абе хорааааа... сериозно ли още си играем на "скриеница" с БВП-то?! 🤦‍♀️ Тоя анализ го прочетох и ми стана мъчно, ама наистина. Все едно гледам филм, в който сме герои, а реално някой бърка в сапунени балончета.

Commenter

AE696C

19.05.2026, 03:49

Аааа, пичове, айде сега! 🤦‍♂️ Прочетох тая статия и ми се насаждат меки киселини в главата... все едно гледам сапунен балон, дето се беше спукал преди години.

Commenter

user98@gmail

19.05.2026, 04:11

истини са написани... ама наистина ли има воля да се промени нещо? защо европа не ни

Commenter

7F5AEC3AA1

19.05.2026, 04:53

Абе, хора, я да питам тука... че се запалих по темата, ей! 🤣 Тоя БВП, ама май си го измисляме направо? Все едно играем на "Монополи" с празни парички, а после се чудим защо ни е трудно да платим тока.

Commenter

Вашко

19.05.2026, 04:53

Абе, хора, сериозно ли? Тая статия ме накара да си помисля... Като гледам какви пари се въртят на черно и колко народ плаща само с кеш, ми е ясно защо БВП-то ни изглежда кофти. Но не е чак пък толкова голяма мистерия, нали? Просто трябваше отдавна да вземат мерки!

Commenter

0C481980F7

19.05.2026, 05:00

Ебати цирка! Тоя БВП е като манекен - хубав на снимка,

Commenter

Честит_Патриот

19.05.2026, 05:12

Абе, кърти ми нервите ТАЯ сива икономика! Явно трябва повече контрол, 🤷‍♂️

Commenter

20136D49

19.05.2026, 05:21

Абе хора, кво да ви кажа... пак някой опитва да намери дяволчето в БВП-то ни. Сивата икономика винаги е имало, ама сега все повече се търси оправдание за слабо

Commenter

622890

19.05.2026, 05:23

пълна лудница! трябва спешно реформи, че иначе ще

Commenter

Vasil6

19.05.2026, 05:40

Абе, сериозно ли?! Сива икономика... кеш... кво да го правят тия умници с БВП-то ни, а? Пак ще измислят някви номера, за да оправдаят, че сме най-големите гурбетчии в Европа! Да вземат да се захванат по-сериозно с корупцията и

Commenter

real_boss229

19.05.2026, 06:18

Ебаси, пак ли с тия? Защо не гонят тия, дето работят на черно и си прибират кинтите? Не може все да се търсят оправдания защо сме на дъното на Европа! Трябва ни честност и