Болгари працюють більше годин, ніж більшість громадян Європейського Союзу, але створюють значно меншу додану вартість за той самий час. Продуктивність праці в нашій країні оцінюється приблизно в 41–42% від середньої по ЄС, виміряної в євро на відпрацьовану годину, а мінімальна та середня зарплати залишаються найнижчими в спільноті. Це породжує логічне запитання: чому при більшій кількості робочого часу болгари продовжують отримувати в рази менше, ніж їхні колеги в Західній Європі.
Відповідь криється не стільки в "лінивих" чи "надто працьовитих" працівниках, скільки в структурі економіки, рівні технологій, якості управління та способі організації праці. Аналіз продуктивності працівника та відпрацьованої години, виражений в євро, показує чітку картину: Болгарія рухається вгору, але залишається на периферії європейської економіки.
Скільки виробляє один працівник у Болгарії – в євро на особу та на годину
В індустрії валова додана вартість на одного працівника оцінюється приблизно в 6500 левів на рік, що при фіксованому курсі означає приблизно 3320 євро на зайнятого. На відпрацьовану годину це дорівнює близько 15 левам, тобто близько 7,7 євро. Ці значення майже вдвічі нижчі за середні по ЄС для промислових секторів, де продуктивність на годину часто перевищує 15–20 євро.
У секторі послуг один працівник у Болгарії створює близько 7700 левів доданої вартості, тобто приблизно 3940 євро на рік. На годину це означає близько 18 левів, або приблизно 9,2 євро. І тут різниця із Західною Європою суттєва – у низці країн продуктивність у сфері послуг досягає і перевищує 30 євро на годину, особливо в галузі фінансових послуг, консалтингової діяльності та ІТ.
Найбільше відставання спостерігається в сільському господарстві. Там один працівник генерує близько 1400 левів валової доданої вартості на рік, що становить приблизно 716 євро. На годину це означає близько 4 левів, або близько 2 євро. Тобто одна година праці в сільському господарстві в Болгарії приносить лише кілька євро – майже символічна вартість порівняно з індустрією та послугами, а ще менше порівняно із західноєвропейськими стандартами.
Болгарія – "дно" ЄС за продуктивністю на годину
Порівняльні дані показують, що продуктивність одного працівника в Болгарії, виміряна в євро, становить близько 41,5% від середньої по ЄС. Якщо середній працівник у ЄС створює умовно 100 євро доданої вартості за певний період, болгарський працівник створює близько 41–42 євро. Водночас зарплати у нас у багатьох випадках у 4–10 разів нижчі, ніж у багатших членів союзу, хоча різниця варіюється залежно від секторів.
У низці західноєвропейських країн, таких як Німеччина, Франція чи Нідерланди, люди часто працюють менше годин на рік, але їхня продуктивність на годину досягає 40–60 євро і навіть більше в деяких високотехнологічних та фінансових секторах. Таким чином, навіть при коротшому робочому дні, кінцева додана вартість і, відповідно, доходи значно вищі.
Структура економіки: багато низькооплачуваних послуг та сільське господарство
Структура болгарської економіки пояснює чималу частину відмінностей. Близько 58–60% зайнятих працюють у секторі послуг, але значна їх частина сконцентрована в низькокваліфікованих та низькооплачуваних видах діяльності – роздрібна торгівля, транспорт, готельний бізнес, ресторанний бізнес, охорона. Ці види діяльності генерують обмежену додану вартість, а продуктивність на годину низька, навіть якщо її вимірювати в євро.
Сільське господарство все ще займає суттєву частку в зайнятості, але, як видно з цифр – близько 716 євро доданої вартості на особу на рік і приблизно 2 євро на відпрацьовану годину – воно не може забезпечити доходи, порівнянні з промисловими або високотехнологічними секторами. Це автоматично тягне вниз середню продуктивність в економіці.
Технології та капіталоозброєність: чому одна година тут не дорівнює одній годині там
Різниця в продуктивності, виміряна в євро, зумовлена також різним рівнем технологічного обладнання. Одна година праці на заводі з сучасними верстатами, автоматизованими лініями та цифровими системами управління може приносити 20–30 євро доданої вартості, тоді як одна година в цеху із застарілим обладнанням навряд чи перевищить 5–10 євро.
У багатьох болгарських підприємствах інвестиції в технології, програмне забезпечення, автоматизацію та цифровізацію обмежені. Це означає, що працівник має менше "важелів", щоб збільшити продукцію та згенерувати більшу додану вартість на годину. Таким чином, одна й та сама людина, з тими самими зусиллями, створює менше євро порівняно зі своїм колегою в західноєвропейській компанії, яка працює з сучасним обладнанням.
Управління та організація праці – невидимий дефіцит
Продуктивність залежить не лише від верстатів, а й від способу організації роботи. У чималій кількості болгарських фірм досі домінують ієрархічні структури, в яких рішення приймаються "нагорі", процеси не чітко описані, а вимірювання результатів є формальним. Це призводить до втрати часу, дублювання дій та низької мотивації.
Відсутність сучасних управлінських практик – таких як управління за цілями, методології "lean", систем безперервного вдосконалення – означає, що навіть коли люди працюють багато, значна частина їхнього часу не перетворюється на реальну додану вартість. Якщо перевести це в євро, це означає, що від одного дня роботи виходить на кілька десятків євро менше, ніж могло б бути за кращої організації.
ІТ та аутсорсинговий сектор – приклад того, як продуктивність в євро може бути високою і у нас
Гарним прикладом протилежного є болгарські ІТ та аутсорсингові компанії. Сектор інформаційних технологій вже генерує понад 1 мільярд євро обороту та близько 1,5–2% ВВП. У ньому працюють десятки тисяч фахівців, чия продуктивність на годину, виміряна в євро, порівнянна з продуктивністю колег у Західній Європі.
Схожа картина в аутсорсинговій індустрії (BPO та спільні послуги), де компанії надають послуги для всього світу з офісів у Софії, Пловдиві, Варні та Бургасі. Там один працівник може генерувати десятки тисяч євро доданої вартості на рік, що відображається і в значно вищих зарплатах порівняно з середніми по країні. Це показує, що коли технології, управління та кваліфікація на рівні, болгарська праця може оцінюватися високо і в євро.
Зарплати та продуктивність: наздоганяюча динаміка в євро
За останні десять років середня зарплата в Болгарії зросла приблизно на 80–90%, що в номінальному вираженні в євро означає зростання від кількох сотень до понад тисячі євро на місяць у деяких секторах. Попри це, з погляду продуктивності, наздоганяння відбувається повільніше: при середніх 41–42% від продуктивності в ЄС, наші зарплати в євро все ще перебувають у нижній частині таблиці.
Це викликає побоювання з боку бізнесу, що занадто швидке зростання зарплат в євро без відповідного підвищення продуктивності може знизити конкурентоспроможність фірм. З іншого боку, для працівників це єдиний спосіб наблизити рівень свого життя до такого, як в інших країнах ЄС.
Чому "працюємо більше" не означає "отримуємо більше євро"
Болгари часто потрапляють до числа націй з найбільшою кількістю відпрацьованих годин на рік, але при продуктивності на годину в межах 7–10 євро в багатьох секторах ця додаткова праця не призводить до європейських доходів. Замість цього ми спостерігаємо поєднання довгих робочих днів, порівняно низької оплати в євро та відчуття "роботи без накопичення".
Порівняння із Західною Європою показує, що там баланс між робочим часом та продуктивністю інший: менше годин, але більше євро на годину завдяки технологіям, кваліфікації та кращій організації. Це дозволяє людям мати вищий рівень життя, не проводячи весь свій день на роботі.
Що має змінитися: від дешевої праці до високої доданої вартості в євро
Якщо Болгарія хоче вийти з пастки низької продуктивності та низьких доходів, фокус має зміститися з моделі "дешевої праці" на модель високої доданої вартості, виміряної в євро на годину. Це означає стимули для інвестицій у сучасні технології, автоматизацію та цифровізацію, заохочення науково-дослідної діяльності та реформи в освіті, які підготують кадри для ІТ, інженерних та інших високопродуктивних секторів.
На рівні фірми це вимагає впровадження сучасних управлінських практик: чіткі процеси, вимірювання результатів, участь співробітників в оптимізації праці та реальні системи заохочення ефективності. На рівні держави – передбачуване регуляторне середовище, менше бюрократичних перешкод та активна підтримка інвестицій та інновацій.
Дивіться також схожі статті
З 1 липня пенсії зростають за «швейцарським правилом», але без COVID-надбавки
Іліяна Йотова: Болгарська оборонна промисловість є ключовою для НАТО
Економіка Болгарії: Віденський інститут дає оптимістичний прогноз до 2028 року
Радев: Болгарія не має фінансових можливостей для допомоги Україні у 2026 році
Зрештою, проблема не в тому, що болгари працюють недостатньо, а в тому, що одна година праці в Болгарії все ще коштує занадто мало в євро. Рішення не в ще більшій кількості годин, а в тому, щоб кожна година приносила більше вартості – через технології, краще управління та перехід до економіки знань, а не дешевої праці.
Коментари (113)
Добър_Софиянец
25.05.2026, 15:38Абе, хора, да си кажем честно… Нищо ново под слънцето. Работим като коне, ама пак сме на дъното. Това за "мързел" и "работливи" е просто оправдание от тия дето немат нищо
alcvam910
25.05.2026, 15:40Абе, Добър_Софиянец, прав си на 100%! кво друго да очакваме? Все едно се въртим в кълбо! Само коментираме и нищо праим за промяна. Трябва 😜
bg584@eu
25.05.2026, 15:40Абе Добър_Софиянец прав си! То верно, все едно копаем тухлички за някой друг. Да не почвам аз да говоря к'во е ставало с
bg226@bg
25.05.2026, 15:42Абе Добър_Софиянец, точно така е! 🤦♀️ Както винаги - работим за двама, ама пак сме последни. Тия оправдания за мързел са пълна пародия. Да си 💸
Честит_Бургазлия
25.05.2026, 15:43Да, Добър_Софиянец, напълно прав си. Просто констатация е – трябва ни системна промя
Стеко
25.05.2026, 15:50Ебаси! И това ли сега? Работим повече, а произвеждаме по-малко?! Как е възможно изобщо?! Не честно, братче! 40% продуктивност… Сериозно ли? 🤷♂️
cool_boss
25.05.2026, 15:51Абе, Стеко, тъкмо каза! Как е възможно бе?! Да ни правят на маймуни
Бочо
25.05.2026, 15:52Абе, сериозно ли това го казват? Каква е разликата между българите и машините в Германия, например? Защото работа повече да вършим, а резултат - като от ученик в
Педар
25.05.2026, 15:52Абе хорааа! Стеко, прав си, братле! Ебахти ситуацията наистина! 40% продуктивност... Не е за смях сериозно. Ама да видим сега, КАКВО става тук.
32A131B995
25.05.2026, 15:54Абе, Стека, братче, верно е! 🤦♂️ Не е честно, наистина. И да си го кажем - какво очаква
Georgi91
25.05.2026, 15:55Абе тва вече е скандал! Как така, питам аз, как така работим като роби, а произвеждаме колкото една детска ясла?! 40%... това си е все едно да си плащаш членски в клуб и да не можеш да ползваш нищо от удобствата
AB4E8D7E
25.05.2026, 15:57Абе, гледам новините... тази с продуктивността ме накара да се замисля сериозно. Не е приятно, признавам си. Да работиш повече часове, а резултатът ДА е толкова нисък - това не е добре за никого.
1DEC5A
25.05.2026, 16:00Абе, верно, AB4E8D7E, яко ме
real_tiger
25.05.2026, 16:01АБЕ, AB4E8D7E, то точно! Ама к'во да кажем... Затова п
Stoyan77
25.05.2026, 16:01Абе, AB4E8D7E, баси, верно! 40%?! Да 🤔
Dimi45
25.05.2026, 16:10абе хора, тая продуктивност... май ще трябва да си взема курс
Georgi88
25.05.2026, 16:12Пффф, курс? Хах! По-добре да се захващаме
Лош_Бургазлия
25.05.2026, 16:12абе dimi45, курс де 😂 сериозно ли? по-скоро ни трябва малко реформиране на цялата система, а не някой да се запис
Ivan38
25.05.2026, 16:13Абе, Dimi45, направо ДА се плача! 😂 То верно,
Petar54
25.05.2026, 16:14И аз го прочетох това за продуктивността... наистина е малко обезкуражаващо, да си го кажем. Не е чак пък да се взима курс веднага, Dimi45, ама е ясно че имаме доста работа по темата. Трябва ни инвестиции в технологии и образование, за да настигнем Европа. Иначе ще работим до дупка и пак няма да излизат нещата. Дано д 🔥
gosho93@bg
25.05.2026, 16:14Абе, Dimi45, к'во курс бе, бате?! Къде си видял да ти трябва курс, за да разбереш, че ни източват!? Че работата е в това, че се трудим като коне, ама пак сме последни? Този "курс" май ще е как да се научим да лъжем по-добре на шефа, а не как да си увеличим продуктивността
Луд_Бургазлия
25.05.2026, 17:21Абе хора, к'во да го правим... Ясно е, че нещо гнило има. Работим повече от западняците, ама производителността ни е трагична. Не може само с хляб и олио да се кара колата, трябва и двигател
real16@abv
25.05.2026, 17:23Абе, Луд_Бургазлия прав си много! Наистина е тъжно да го гледаш тоа процент... 40%?! Майтап ли е? Ама хайде де, не се оплаквай само, трябва и нещо да се прави. Да, технологиите са проблем, управлението - също, ама и ние малко си затваряме очите за някои неща. Трябва повече инициативност от хората, по-голям интерес към
esmzsjp624
25.05.2026, 17:24Абе Луд_Бургазлия, прав си бе човек! И аз така мисля. "Двигател" казваш... точно така е! Не става само с гонене на часове, трябва и някаква логика да има. Както казват - работата е сила, ама ако не знаеш к'во правиш, си е загуба на време. 😏
crazy_wolf299
25.05.2026, 17:29Ей, четох статията... наистина е малко тъжно, ама и не чак пък изненадващо. Винаги съм си мислел, че нещо не се връзва - работим много, а паричките все не стигат. Ама да са ясни причините – технологии, управление… не сме "мързеливи", просто трябва да се стегнем и да гоним Европа. И да спрем с руските газове, може
Ivan81
25.05.2026, 17:33Ало, здравейте! Да, верно е това, четох и аз статията... Не е приятно да го гледаш набързо този процент – 40% продуктивност... Ама какво да се прави. Crazy_wolf299 прав си напълно - не сме мързеливи. Просто трябва да приемем фактите, че имаме много работа за вършене.
gosho595@bg
25.05.2026, 17:42абе, хора, честно казано... прочетох си новината и ми стана наистина лошо. не е въпрос на мързел, нито на "прекалена работоспособност", ами на системни проблеми, които се влачат от години. 40% продуктивност спрямо средното за ес?! това е срамно, да го кажем черно на бяло.
pqbu687
25.05.2026, 18:01пълна пародия! 40% ли? сериозно?! да си гледаме истинските проблеми, а не да
pro_angel392
25.05.2026, 18:04Ооооо, ей Богу! Пародия наистина, ама НЕЕЕ! Истинската пародия е че си мислим, че сме някакви супер звезди на труда, а то... 40%! Хахаха! Аз казвам - браво на авторите на статията, че го казаха директно, без да се заобикалят.
ruragg20
25.05.2026, 18:05абе, кво да кажа... 40% си е доста неприятно число, ама факт
dark_legend920
25.05.2026, 18:11абе, сериозно ли ни сравняват с европа ТАКА? какво трябва да направи
cool_tiger907
25.05.2026, 18:15Абе, dark_legend920, здрасти! Сериозно ли питаш какво трябва да направим? Ами... като че ли стана малко тъжно, а? 40% продуктивност, деба! Да си го кажем направо – явно все още си играем на "да правим НЕЩО" вместо на "да правим нещо умно".
nsrvdc216
25.05.2026, 18:17Абе, хора, баси... Четях новината набързо от телефона - работата си е работа, ама все едно въртим педали на един велосипед в блатото. 40% продуктивност... значи да си сложим очилата и да видим реално къде се намираме. Не е мързел, ясно е.
ivan904@bg
25.05.2026, 18:19Абе, точно казано от nsrvdc216! Иначе си е все едно се лутаме. Да видим сега как ще ги оправим тия
Болов
25.05.2026, 18:20Абе, nsrvdc216 прав си на 100%! Точно така е - все едно въртим педали в блато! Чета коментарите и викам – хора, пак го казваме, ама никой не чува. Не сме мързеливи, повярвайте ми! Работим колкото можем, ама тая структура на икономиката... ей Богу, все едно си теглиш вода
497AE3
25.05.2026, 18:20Абе, ясен е случайът! Работим кат роби, ама резултат – никакъв! Толкоз ли е трудно да разберем, че без инвестиции в образование и технологии НИЩО няма да
Yordan47
25.05.2026, 18:20абе хора, здравейте! прочетох коментарите – добре де, бързо ги прегледах докато пътувам в автобуса, та да простя евентуални граматични издънки… ама се замислих нещо. 😏
fan900@gmail
25.05.2026, 18:22Абе, Yordan47, здрасти! 😂 Точно така е! Докато се мъчим да догоним Запада с часове,
bg459@bg
25.05.2026, 18:28Ебати... това с продуктивността наистина е яко гадно, нали? И как така работим повече и правим по-малко? Кво трябва да се случи,
azkjky913
25.05.2026, 18:31Абе... пичове, как така успяха те? Да не би ние просто да си работим за някой друг, а той да си прибира голямата част от печалбата? И наистина ли 🔥
A37572
25.05.2026, 18:29Абе, господи здравейте! Наистина ли това го обсъждаме сега? Честно казано, не ми е ясно защо се изненадаваме. 40% продуктивност... Ясно е, че имаме доста работа да вършим, ама все едно ни удрят с тухла по
Стар_Граждан
25.05.2026, 18:31Абе, наистина ли? Това с 40% - от ко
43D6D8
25.05.2026, 19:00Пич, наистина ли това го публикуват? 40% продуктивност... Ужас! И да не почвам да говоря колко парички отиват за глупости, а не за инвестиции в нови технологии. Аман от тая мушика! Трябва малко да се стегнем и да почнем да мислим като европейци, бе! Не може все да си играем на "най-евтина работна ръка" - това е път къмникъде
Yordan29
25.05.2026, 19:03Мамка му! Сериозно ли?! 40%?!?!
818ACDD4
25.05.2026, 19:05Абе, пич, ти верно ли четеш новини?! 40% продуктивност, казваш – да те гръмне! И то как го каза, все едно е нщо нормално! Ама хайде де, да си го кажем - кой ги интересува тези инвестиции в технологии, докато всички политици се занимават с други неща? Все "реформи", "евроатлантически ценности"... а реално – нищо.
Лош_Граждан
25.05.2026, 19:21Ааа, то ясно... работа много, пари малко. Както вина
cool_master
25.05.2026, 19:53Абе, кво да го правя аз сега… 40 😁
Болов
25.05.2026, 19:54Абе, Cool Master, как "40 😁"?! Да си го кажем направо – подигравките са лесни, а работата е тежка! 40% продуктивност за толкова часове труд… Срамно е! Не е смешно,
lfhdam997
25.05.2026, 19:56абе, cool_master, кво да го правя аз... то верно е така 😁. честно казано, не ме изненадва много. виж сега, ама какво да се прави - все едно си въртим главите. от години го знаем - работим за двама, а пак сме на опашката. истината е, че докато не вземем да инвестираме в нещо смислено, в образование и технологии –
F7E158
25.05.2026, 19:58Хм... Не е приятно да го гледаш така, чисто статисти
Ivan37
25.05.2026, 20:28Абе, ясна работа... ама кой ги слуша тия статисти? Всички знаем как стоят нещата. Просто трябва да спрем да си оправдаваме липсата на
bjatym374
25.05.2026, 20:29Абе, Иван37, точно си прав – кой ги слуша тия статистики? Ама да не е само оправдание за липсата на каквото и да е. Тва с "мързеливи" и "прекалено работливи" е пълен шит. Честно казано, повече ме ядосва тоя факт, че гледаме западняците и си мислим, че им завиждаме само за заплатите. Ами за качеството на живота? За инфраструктурата? За това, че там работят с машини от бъдещето, а ние все още се мъчим да оправим тоя стар соц боклук!
leslv228
25.05.2026, 20:30абе, иван37, ти прав си за статистиките... кой ги слуша всъщност? вси4ки знаем, че нещо гниe. но "да спрем да си оправдаваме липсата на..." - ами то какво друго да правим? да се обвиняваме сами? все едно каз
Стар_Реалист
25.05.2026, 20:43Ей, хора! Честно казано, новината е доста тъжна, ама какво да се прави. Вижда се, че имаме още много работа по темата с продуктивността. Да, българите си работим здраво, но явно нещо не е наред в организацията и технологиите, както казват. Не съм фен на генерализациите, ама май наистина ни трябва малко повече 😏
Dimi63
25.05.2026, 20:57Ахаа, значи пак СИ говорим за "производителността"... Чудесно! Защото явно това е единственото нещо, което ни вълнува, нали? Да се мерим с Европа по показатели, докато междувременно гледаме как пенсиите са колкото цената на една хубава яхта.
real_tiger
25.05.2026, 20:58Ебати, пак яко ни обиждат с цифри! 🤦♂️ Честно казано, не съм изненадан, ама си е гадно като го прочетеш така... "Работим повече, ама производителност - малко"... Ама хайде да си го кажем – колко технологични иновации видя напоследък в БГ фирмите? И колко инвестиции има за нови машини и обучения на хората? Нищо! 😔 Затова е така. Не че българите сме бавни
Прав_Реалист
25.05.2026, 21:38Ехаа, значи пак сме в Топ класацията по "най-усърдни, но най-слабо продуктивни". Не е изненада, разбира се. Просто констатация – работим
ivkdqo22
25.05.2026, 21:43Аха, Прав_Реалист, браво за констатацията! "Работим"... ама работим като в някоя фабрика от соц-а, само дето вместо да шием парцали, сега май пишем някакви софтуери на заплати, които не стигат за хляб. То верно, класация по усърдие винаги сме били топ, ама явно "усърдието" без инвестиции в образование и технологии е все едно да караш Формула 1 с Москвич - може и да се стараеш, но няма да победиш ни
Млад_Бургазлия
25.05.2026, 21:43Ами, хора, честно казано… Не е изненада, ама все пак ме връхна малко. Викам си - хайде да видим какво са ни спретнали този път. Ииии... ахаа! Още работа за повече пари - класика! 🤦♀️
user585@eu
25.05.2026, 22:23ей, хора! 🤦♂️ пак тая песен... работим като роби, а резултатът е никакъв. и как да е иначе с тия управници? все едно са от друга планета, нищо не разбират
Честит_Човек
25.05.2026, 22:26Абе, user585@eu, прав се, брат... Прав си до шит. 🤦♂️ Тая песен я слушаме от години. Работим като коне, да те хвана, ама все тая. Какво ни трябваше да е "прекалено работливи"? Айде, стига с тия клишета! 🙄
Стар_Граждан
25.05.2026, 22:28Абе, сериозно ли?! Работим като коне, а пък пак сме тука, на дъното на класацията?! Какво трябва да стане, бе хора
maria32@abv
25.05.2026, 22:28Абе, хора, к'во да кажа... Ясно е отдавна, че нещо не се връзва. Работим здраво, ама все едно въртим педалите на един стар велосипед - усилено караме, а никъде не стигаме. И тука не става въпрос за мързел, ясно е. Става въпрос за системите... За отишлите технологии и за това, че инвестициите са все още пре
dark_hero501
25.05.2026, 22:29Евала, хора, евала! Сега разбрахме, 4е работим повече, ама правим... ами кво правим? 😅 Като на талък съм, ей! Ама наистина, кво да кажем? Да не би някой да е изкарал оценка 2 за домашното и сега да си го търсим във вестника? 😂
crazy_master262
25.05.2026, 22:58Абе, хора, кво да кажа аз... Ясно е, че нщо трябва да се промени, ама кой ще го направи? То тая разлика с Европа е огромна, наистина. Не мога да кажа, че сме мързеливи – все па
dark_angel686
25.05.2026, 23:02Прав си, crazy_master262! Съгласен съм с теб - разликата е огромна. Ама да не
pro_hero292
25.05.2026, 23:02Ей, crazy_master262, прав си брат. Голяма е разликата наистина... Не съм съгласен обаче, че никой няма да го направи. Трябва да се хванем за работа малко повече, ама не само ние – и политиците трябва да си стегнат гащите. Технологиите са важни, де, ясно е, ама и управлението... 🤔
jsvu597
25.05.2026, 23:00Абе, ясна работа. Работим яко, ама пак сме на дъното. Що се изненадох
5DE28859EA
25.05.2026, 23:13Ей, хора! Та значи… работата е там, нали?
Stoyan83
25.05.2026, 23:23Абе, пичове, сериозно ли?! Тоя текст мн яко обяснява нещата, нали? Всеки го усеща - работеме си здраво, ама нещо все още не ни се получава като в Западна Европа. Интересно ми е, наистина ли технологийте и управлението са най
bg226@gmail
26.05.2026, 00:22Хм... Амя верно ли? Много часове работа, а производителност - ниска
Мишко
26.05.2026, 01:08Сериозно ли никой не се замисля откъде идва технологията, бе?! Защо все още рабо
Georgi45
26.05.2026, 01:11Мишко, наистина ли се надяваш само на технологии да излезем от тая ситуация? Ами инвестициите в образование, човешки
Mariya69
26.05.2026, 01:42Абе, сериозно ли?! Да пращаме часове в тая работа, а все едно въртим педалите на стар велосипед... Какво правим тука, бе? Технологиите, управлението - ясен Е проблемът, ама кой ще го оправи наистина? Всеки говори, нищо не се случва. Да не би да сме решили, че просто трябва повече да се "трудиме" и готово?! Ама хорааа, това вече май граничи с шега... Как да сти
Vasil96
26.05.2026, 02:07Наистина ли е така? Работим повече, а произвеждаме по-малко... Явно не става само с много труд. Трябва да 👎
real774@bg
26.05.2026, 02:08абе хора, какво да ви кажа… честно казано, малко ме натъжи тази новина. не съм изненадан, разбира се - всички го усещаме в ежедневието – работим здраво, но все пак не успяваме да достигнем нивото на западните ни колеги.
Пено
26.05.2026, 03:20Абе хора, писна ми от тия новини! 🤦♂️ И да пращам коментар после… ама какво да направя, честно казано. То е ясно, че нещо не ни се получава. Работим яко, ама производителността… ммм… кът кат я гледам – зле е. Не казвам, че сме някакви некомпетентни, напротив! Просто
real_wolf
26.05.2026, 03:21аби, пено, успокой се малко! 🤦♂️ и аз съм на тоя хал, честно казано – чета новини, кърша яки гъзве и какво излиза? пак е тая… все едно си говорим с стена. "яко работим, ама производителността…" ей богу, да не би някой да е открил машина на времето и ние случайно да работим за бъдещето, а там заплащането да е много ниско? 😂
Рако
26.05.2026, 03:24Абе Пено, верно си прав. Трудът е евтин
ivan229@bg
26.05.2026, 03:20наистина ли е това положението? как така в 21-ви век все още сме на дъното на класа
cool_hero410
26.05.2026, 04:01абе, тая работа е кат стара кола - яко въртеш ключа, ама пак не иска да запали. не
Честит_Българин
26.05.2026, 04:05Ахах, точно! Като стара дръжка - търка
Истински_Българин
26.05.2026, 04:05Абе, cool_hero410, напълно те разбирам за старата кола… много точно си го казал. И аз си мислех същото като те гледам тия новини. Направо е депресиращо, да не лъжем.
Милов
26.05.2026, 04:29абе, пич, викам си... да, наистина ли ни обясняват пак за "производителността"? 🙄 честно да ти кажа, вече ми е досадно да чета такива статии! все едно да ме бият с чук всеки път като си спомня. ама хайде де, ясно е, че нещо не е наред. 👎
vthxhiby649
26.05.2026, 05:18Абе, наистина ли няма как да се измъкнем от тая чорба?
pro_king313
26.05.2026, 05:21Ама наистина ли, бе?! Колко още трябва да си трошим гърба? Ясно е,
Petar71
26.05.2026, 05:39Ебати! Да, наистина... Явно тряб повече инвестиции в технологии и образование, а
400085
26.05.2026, 06:01Абе, сериозно ли? Работим повече, ама правим по-малко?
Милов
26.05.2026, 06:10ей, хора! сериозно, наистина е тъжно да се чете. значи си влачим крака... ама как да стане иначе с тия стари машини и все още малко инвестиции? трябва да се стегнем яко, ама не
real272@bg
26.05.2026, 06:15Абе Милове, прав си човек! Много тъжно наистина, честно казано. Викам си - да, бачкаме много, ама защо все тая? То няма как иначе, нали. Все едно да се опитваш да караш стара Лада с газ до Германия. Не става работата просто.
2B7ADF
26.05.2026, 06:11Ахахах... значи пак сме топ производители на въздух? 🤣 Ясно, асно. Инвестиции, технологии
Иваслав
26.05.2026, 06:50Абе, май пак никой не е виновен освен нас самите… 🙄
jvsiou287
26.05.2026, 07:51Абе, чакай малко... Значи работят сме повече от западняците, ама произвеждаме по-малко? Как е възможно това изобщо?! Не че съм много умен, но все пак... Да не би да си мислите, че просто ни крадат труда и после се правят, че са големи производители? Или пък наистина сме на
Добър_Граждан
26.05.2026, 07:53Абе хора, наистина ли така изглежда положението? Чета коментарите и все едно си говорим за нещо абстрактно... Ами да, ясно е, че работим повече часове – кой друг ще го прави на тия заплати?! 😅
real73@bg
26.05.2026, 08:18мда… със сигурност е тъжно да го чета това.
Нишко
26.05.2026, 08:19Абе real73@bg, тъжно е наистина… ама недей да се майтапиш! Защото като гледам какво става с тия нашите "партньори" от
5C9FC881
26.05.2026, 08:49Евала за статията! Наистина е тъжно да го четем това, ама какво да се прави... Ясно е, че нещо не е наред. Работим като коне, ама все тая. Не казвам, че сме мързеливи, напротив! Просто трябва малко инвестиции в технологии и управление, знаеш ли. Иначе как ще го караме?
dark_king
26.05.2026, 08:59абе, я цитирам коментарите... ама верно тъжно е да го гледаш така. работим яко, ама резултатът е доста зле. да си до
Mariya52
26.05.2026, 09:03Абе, нормално е бе хора! Какво друго да очакваме? Работим яко, ама с какво работим - с канче и лопата все едно. Технологиите са от преди 20 години, управлението... ами то си е управление. Заплати сме като за Африка, та каква продуктивност да има. Не е мързел, просто математиката е ясна. Европа си върви напред с роботи и автоматизация, а ние тук се чудим защо не сме на тяхно
Лош_Реалист
26.05.2026, 09:19Ебаси! Сериозно, хора, четете ли изобщо?! Аз съм шокиран, ама сериозно шокиран от тая новина. Работим като зверчета, по 40+ часа седмично, а пак сме на дъното на класацията за продуктивност? Не е нормално бе!
004BC19700
26.05.2026, 09:22Абе хора... четох статията, наистина ме натъжава, ама пък какво да се учудя. Викам си - добре де, все пак сме в Европа, трябва да има някаква промяна, нали? Но виж сега - другите правят неща с роботи и умни технологии, а ние тука още се мъчим да догоним времето.
user790@bg
26.05.2026, 10:02Ей, хора! И кво сега? Да речем, че СМЕ 😂
dsrsb813
26.05.2026, 10:03Ебаси, наистина! Работим кат луди, а пак сме на дъното...
ivan120@gmail
26.05.2026, 10:10Абе, хора, сериозно ли да го казваме?! Чета коментарите и все едно си говорим на китайски! Да, работата е там - работим повече, ама производителността е под всакаква критика. И не става въпрос за "мързел" или пък "трудолюбие", както казват някъде. Ставало дума за технологии и управление – да бе, браво! Като че ли се сетихме сега?!
user215@bg
26.05.2026, 11:08Абе яки са фактите... ама никой не иска да го поеме насериозно! Все едно се надяваме някой друг
pumxj258
26.05.2026, 11:10Абе, тва значи ли, че трябва да си взема робот за сътрудник? Или пак ще ни обясняват, че сме "специални" и работим повече заради
Прав_Бургазлия
26.05.2026, 11:12Абе, хахаха, робот?! 😂 Да бе, брато! Ама к'во да правим? Т
fan515@abv
26.05.2026, 11:50Абе пичове, я се замислете малко! Това е все едно да си купиш каруца с най-хубавите коне в селото, ама без колела. Работим здраво, ама нещо кусура нема! Не става въпрос само за технологии, а и за това как ги използваме. Трябва да се
crazy_master314
26.05.2026, 11:52абе, пичове… четох новината, викам си аз – познато. познато е това усещането, че се трудим здраво, ама нещо все куца. не съм експерт, разбира се, но като гледам какво става по света, не може да е само "мързел" или "трудолюбие", както някои обичат да го подхвърлят.
ultra_angel278
26.05.2026, 12:40И кво сега, значи ли че трябва да си гледаме повече работата? Ама как така все повече работим, ама производителността ни е толкова ниска? Някаква
wlzpcdv723
26.05.2026, 12:42Ебати, пак ли тая? Работим кат луди, а сме на дъното... Явно нщо яко ни куца. Не е мързел, ясно е!
real606@abv
26.05.2026, 14:29Абе, сериозно ли? Пак го мъчат тая тема... То ясно е че има проблем, ама кво предлагат конкретно - да
pesho888@mail
26.05.2026, 14:41Ей, здравейте! Чета коментарите... ама наистина ли никой не се замисля откъде идва тая разлика? Да, работим много, това е ясно. Ама какво то4но произвеждаме? И с какви машини го правим? Нали не си мислите, че западняците са по-умни от нас, нали? Просто имат други технологии 😜