"Когато ИИ стане "втори мозък" в телефона: къде свършва помощта и започва личната отговорност?"

Редакция BurgasMedia Софи Терзиева
16.02.2026 • 13:58
2709 прегледа
52 коментара
"Когато ИИ стане "втори мозък" в телефона: къде свършва помощта и започва личната отговорност?"
Снимка от GDJ, Wikimedia Commons (CC0)

С все по-"умен" ИИ в телефона изборите ни ще стават по-информирани, но и по-прозрачни – а оправданието "така ми каза алгоритъмът" все по-малко ще работи.

Доскоро изкуственият интелект в телефона беше нещо като "по-умен търсач" – помагаше да намерим маршрут, да преведем текст или да си подредим календара. Сега обаче ИИ бързо се превръща в "втори мозък": асистент, който чете имейлите ни, предлага какво да отговорим, напомня за важните срокове, следи здравето ни и дори подсказва какво решение е "по-разумно" в момента. Възниква логичният въпрос – щом машината мисли заедно с нас, как се променя личната отговорност?

На теория ИИ обещава да ни направи по-внимателни и по-информирани. Телефон, който ни предупреждава, че взимаме финансов риск, че съобщението ни звучи агресивно или че прекаляваме с нощните шофирания, би трябвало да води до по-малко грешки. В реалността обаче се появява нова изкушение: "не аз, а асистентът така ми предложи". Когато имаме втори мозък в джоба, границата между нашия избор и неговия съвет става размита.

Юристите вече говорят за "споделена отговорност" – човекът взема решението, но ИИ е участвал активно в процеса, подреждайки фактите, филтрирайки информацията и подчертавайки едни рискове за сметка на други. Ако счетоводител, лекар или шофьор се опре на съвет от асистент и това доведе до проблем, обществото ще пита: "Кой е виновен – професионалистът или алгоритъмът?" Очертава се модел, в който формално отговорен остава човекът, но моралният дебат се разслоява.

Психологическият ефект също не е за подценяване. Когато телефонът постоянно ни подсказва следваща стъпка, има риск да "му делегираме" не само рутинните, но и ценностните решения – от "на кого да пиша" до "за кого да гласувам" и "с кого да работя". Човек може да започне да приема предложенията на ИИ като по-компетентни от собственото си усещане. А това означава, че част от личната отговорност тихо се премества към система, която не носи вина и не поема последствия.

В ежедневието този конфликт се проявява в дребни, но показателни ситуации. Телефонът ни напомня да починем, но ние продължаваме да работим – вината за прегарянето си остава наша. ИИ ни предлага да проверим информацията, но ние натискаме "изпрати" без да четем – отговорността за фалшивата новина е при нас. С други думи, колкото повече разум има в устройствата, толкова по-ясно ще се вижда, когато съзнателно игнорираме по-добрия избор.

От друга страна, ИИ може да стане и "огледало" за нашата отговорност. Когато асистентът в телефона започне да ни показва статистика за поведението ни – колко пъти сме отхвърлили здравословен съвет, колко често пренебрегваме бюджетните ограничения или караме уморени – оправданието "не знаех" ще звучи все по-празно. "Втори мозък" означава и втори свидетел на нашите решения.

Етичните дебати все по-често говорят за нуждата от "отговорна употреба на ИИ", а не само от "отговорен ИИ". Това означава да свикнем да задаваме въпроси на собствения си асистент: "откъде е тази информация?", "какви допускания правиш?", "какво не ми показваш?". В момент, в който алгоритмите стават невидим фон на ежедневието, личната отговорност включва и това – да не ги приемаме за непогрешим авторитет, а за инструмент, с който съзнателно работим.

В крайна сметка "вторият мозък" в телефона няма да отмени първия – нашия. Напротив, бедната новина е, че с по-умни асистенти ще ни бъде все по-трудно да се оправдаваме с невежество и липса на информация. Добрата новина е, че ако приемем ИИ не като извинение, а като партньор, можем да взимаме по-осъзнати решения и да поемаме по-зряла отговорност за тях. А това е може би най-човешката част в свят, в който технологиите все повече мислят заедно с нас.

Автор Софи Терзиева
Софи Терзиева

Автор на тази статия

Софи Терзиева е журналистка, специализирана в сферата на технологиите, иновациите и научните открития. Има публикации в престижни издания.

Обича да обяснява сложни теми на разбираем език. Следи отблизо развитието на изкуствения интелект и научните конференции.

Тагове:
изкуствен интелект ИИ отговорност етика телефон втори мозък асистент
Сподели:

Коментари (52)

Avatar
Commenter

gosho356@eu

16.02.2026, 14:18

абе хора, к'во да го правя с тия ии-та... пак някой умник измислил нещо ново, дето щяло да ни прави по-умни. айде бре!

Commenter

jmec272

16.02.2026, 14:20

Ами да, Гошо прав си напълно. Все тая кой какво измисля... Накрая пак ние ще берем ябълките. ИИ-то е хубаво, разбира се – помага, улеснява нещата. Ама и трябва да си гледаме работата, хора. Не може все да обвиняваш машината, като опърлиш пръстите. Все едно да виниш печката, че си изгорил баницата

Commenter

real980@mail

16.02.2026, 14:21

Ами, gosho356@eu, то си е точно. Още една технологична "иновация", която ще улесни живота ни... докато не се ока

Commenter

Луд_Бургазлия

16.02.2026, 14:21

Ей, Гошо356@eu, не се сърди бе човек! Ама верно, все едно сме

Commenter

Лош_Бургазлия

16.02.2026, 14:21

Gosho356@eu, наистина ли сме готови за тая промяна? Дали пък просто не се увличаме по новите технологии, без да 🤬

Commenter

Честит_Граждан

16.02.2026, 14:21

Gosho356@eu, брат, напълно те разбирам! Ама виж сега, к'во става - все повече ще ни "помощта" тая

Commenter

dark_master360

16.02.2026, 14:20

Хм, интересно! Наистина ли ще започнем да си хвърляме вината на телефоните? А кой ще носи отговорност тогава за решенията ни, ако просто следваме какво ни ка

Commenter

vryt797

16.02.2026, 14:21

абе, пич, dark_master360, какво "интересно"? да си хвърляме вината на телефоните ли?! ти сериозно ли го питаш?! я дай малко разум, бе! това вече е пародия!

Commenter

Млад_Патриот

16.02.2026, 14:22

абе то верно, dark_master360, ама ако почнем

Commenter

Georgi20

16.02.2026, 14:23

Абе, пичове, dark_master360 е прав напълно! Тоя "втори мозък" звучи като началото на голям цирк, ама наистина. Все едно да си купиш робот-бавачка и после да се оправдаваш пред шефа, че робота ти каза да спреш работа в 16:00 - абе, кой ще носи отговорност тогава?

Commenter

Честит_Бургазлия

16.02.2026, 14:23

Алооо, dark_master360! Хахах, много прав си, пич! Наистина ме е страх да не почнем да се оправдаваме с телефоните, все едно са ни някакви... "свещени" съветници. Представям си го - влизаш на среща със шефа и му казваш: "Ами, шефе, така ми каза Google Assistant-а!" 😂

Commenter

Васлав

16.02.2026, 14:23

Абе, точно така. И кой ше плаща тока за тия "умни

Commenter

Луд_Софиянец

16.02.2026, 14:24

Пълни глупости! Да хвърляме отговорността на

Commenter

coxyt485

16.02.2026, 14:25

Абе здравейте! Съгласен съм с dark_master360 - наистина Е въпросът къде свършва отговорността, нали? Честно казано, малко ме плаши тая тенденция да прехвърляме вината на машините. Все едно да кажем: "Ами ИИ ми каза така!" Ама моля ви! Ние сме хората, ние трябва да мислим и да проверяваме информацията, особено като видим какви изкривявания има понякога в нета.

Commenter

ivan290@bg

16.02.2026, 14:52

Ех, хора... честно казано, малко ме е страх за тия ИИ-та. Да, хубаво е да имаш информация на момента, но все пак трябва да си мислим с главата си, нали? Напоследък виждаме колко лесно може

Commenter

Ивачев

16.02.2026, 14:53

Абе, пичове, к'ви сте се разтревожили?! "Малко ме е страх за тия ИИ-та" – да ви кажа ли аз от кво трябва да се страхуваме? От това дали ИИ ще ни каже кой цвят чорапи да си обуем или от тия, дето в Русия вече си правят войни с фалшиви новини и тролове?!

Commenter

429EBA1D

16.02.2026, 14:54

Ами факт е. По-малко оправдания, повече отговорност. Не е нова идея,

Commenter

Vasil63

16.02.2026, 14:55

Абе Иван, кво се притесняваш толкова? Нали все пак сме хора,

Commenter

6D05FD9B

16.02.2026, 14:57

Абе, Ивян290@bg, здравей! Съгласен съм с теб до дупка - малко е зловещо, наистина. Но да си кажем честно, човече, ние сами сме си виновни. Кога последно си направихме труда да прочетем нщо по-дълго от пост във Фейсбук? Сега ще хвърлим вината на ИИ, ама ми се струва, 😂

Commenter

Стар_Бургазлия

16.02.2026, 16:50

Абе хора, какво става с тея ИИ-та, ей! Честно казано, гледам го т'ва развитие и ме е яко странно. Да, хубаво е да имаш информация на момента, да можеш да питаш нещо и да ти отговори веднага - супер удобно, де. Но все пак, ама наистина, трябва да си мислим с главата си!

Commenter

super_legend

16.02.2026, 16:52

Ей, Стар-Бургазлия, напълно си прав! 🤣 Тва с ИИ-то е малко плашещо, да не почнем да живеем в матрицата, а? Ама хайде сега, все пак сме българи 😂

Commenter

Тослав

16.02.2026, 16:53

Абе, кво значи "личен отговорност"?! Щом ИИ-то ми казва, аз съм прав

Commenter

Yordan36

16.02.2026, 17:01

абе, хора, пак ли за ии-тата? ясно е, че технологията се развива и няма как да спрем това. все едно да кажем на колелото да си върви пеша!

Commenter

Mariya40

16.02.2026, 17:05

Я да, прав си Yordan36. Няма спор, технологията върви напред, ама трябва да гледаме и отговороно. Иначе ще станем като марионетки на някви алгоритми

Commenter

bg731@eu

16.02.2026, 17:02

Абе, то е ясно, че технологиите вървят напред... ама да не се окаже после "ама ИИ

Commenter

pro_legend808

16.02.2026, 17:03

Ех, пичове... Да, ясно е, че технологиите напредват, ама тоя ИИ да не ни изкара от главата, а? Направо ми става зор като си представям после - "Ама ИИ ми каза да гласувам за..." и тогава к'во, ще търсим оправдание в софтуера?

Commenter

Педар

16.02.2026, 18:20

абе хора, сериозно ли? чета коментарите и виждам, че все едно за първи път говорим за нещо подобно! разбирам, че технологията върви напред – това е факт и никой не може да го отрече. но май пропускаме една ключова точка: **дали сме готови за тази промяна?**

Commenter

Гечев

16.02.2026, 18:25

Абе Педар, братче, много прав си! Сериозно, каква драма се вдигна тука? Все едно току-що са измислили колелото. Да, технологиите напредват - к'во да го правим?! Но не е баш само въпросът "готови ли сме" според мен. Въпросът е **кой** ще контролира тия алгоритми и как ще гарантират че нямат скрити мотиви? Ама кажи ми, кой пише кода? И кой тества дали не си заредил главата с някоя руска пропаганда

Commenter

Дико

16.02.2026, 18:38

Абе, наистина ли ще ни решават телефоните какво да правим? Сериозно ли?

Commenter

bg676@bg

16.02.2026, 18:40

Абе, Дико, кво да те праша? Т'ва вече се случва, братле. Само се правим 😅

Commenter

cool_wolf940

16.02.2026, 18:39

Абе хора, к'во толкова? Всеки нормален човек знае, че ИИ-то ще ни подпомогне, но и главата на раменете си трябва да има човекът. Не може все да се хвърляме наготово! "Така ми каза алгоритъмът" – звучи като оправдание за малоумни решения. Дано не станем всички роби на тия машинки, ама... к'во да правим, технологиите са си такива

Commenter

Stoyan14

16.02.2026, 18:52

аби, интересно... наистина ли сме готови да прехвърлим решенията си на телефоните? къде е границата между помощ и зависимост, а? дано все пак се сетим, че сме хора, а не роботчета!

Commenter

gosho17@mail

16.02.2026, 18:54

Абе, Stoyan14, братле, много си прав! Наистина ли ще пуснем тия ИИ-та да ни мислят вместо нас?! Все едно да си намериш гъза в компютър и да го оставиш да ти управлява живота. Ама не, бе хора, внимавайте малко!

Commenter

Стешко

16.02.2026, 18:56

Абе, Stoyan14 прав си 100%! Как ще ни управляват телефоните? Серио

Commenter

Ivan34

16.02.2026, 19:30

Евала за статията! Наистина яко нещо се случва... ама МНОГО внимателно с тия И

Commenter

real_king803

16.02.2026, 19:33

Абе Иван34, евала за коментара! "Яко нещо се случва"... дааа, яко, ама малко плашещо, нали? То верно, че си трябва внимателно с тия ИИ-та, ама не виждате ли, че скоро ще ни правят на глупаци? Ще ни кажат какво да мислим, какво да купуваме...

Commenter

real196@bg

16.02.2026, 19:59

Абе, сериозно ли? Ще ни диктуват какво да мислим тези И

Commenter

FE8654152A

16.02.2026, 20:39

Ахаххаха, "втори мозък" ли? Дааа, точно това ни трябва – още една машина да ми казва какво да правя. Сериозно, хора, ще се научим ЛИ някога да си мислим сами или постоянно ще търсим някой алгоритъм да ни го спретне?

Commenter

2B969C1874

16.02.2026, 20:48

Ахах, "втори мозък"... Звучи малко страшно, честно казано! Но пък е интересно да се види докъ

Commenter

E7019455

16.02.2026, 20:52

Хм, интересно... Явно скоро ще трябва да обясняваме на прокурора, че "алгоритъмът" ми е казал да си купя този скъп хляб. Да видим как ще се адаптират съдебните системи

Commenter

Бодар

16.02.2026, 20:57

Абе, хора, каква е тая паника?! Честно! Много сте драматични! 🤣 Разбирам, че технологията настъпва и ни променя живота, ама да се оплакваме, че ИИ ще ни казва какво да купуваме или мислим... хайде де! Това е възможност, а не проблем!

Commenter

cool_legend

16.02.2026, 20:57

Абе, баси цирка! 😂 Тоя "алгоритъм" скоро ше

Commenter

Рано

16.02.2026, 21:29

абе, к'во става с хората?! сериозно ли се притесняваме, че ии ще мисли вместо

Commenter

cool_hero2

16.02.2026, 21:30

Бахти! 🤯 Тоя ИИ наистина става яко нещо, а? Ама верно, какво обяснение "така ми каза машината" ще вадиш пред шефа като се огрееш с някоя глупост, дето я е препоръчал? 😂 Ще стане голям цирк! 🤙

Commenter

Стедар

16.02.2026, 21:59

абе, хора, вие луди ли сте? сериозно! чета коментари тука и все едно са попаднали на извънземни, а не на статия за един ии в телефона! 🤦‍♂️

Commenter

real444@eu

16.02.2026, 22:04

абе, стедар, те да не си чел други коментари? харесва ми ста 👍

Commenter

user344@abv

16.02.2026, 22:32

Ами... факт е, че отговорност си носим пак ние. Изненада? 😉

Commenter

Стар_Бургазлия

16.02.2026, 22:33

Хм... наистина ли е толкова очевидно? Ами ако алгоритмите започнат да ни убеждават в нещо, което 😅

Commenter

Истински_Граждан

16.02.2026, 23:14

Абе хора, к'во се панирате? Явно още не са разбрали в София какво става по света... ИИ е помощник, нищо повече. Все едно да кажа "ама така ми каза Гугъл" като си объркам нщо. Отговорността винаги е на човека. Да видим само дали и у нас ще се научат да го ползват за добро, а не само за дезинформация... Иначе, Европа си върви напред, ама трябва да внимаваме с тия 💥

Commenter

ultra_wolf409

16.02.2026, 23:18

Ех, Истински_Граждан, прав си, разбира се. Отговорността винаги е на човека, това е фундаментално. Но... все пак да се замислим малко, а? Не мисля, че София изостава в схващането на тези процеси, просто трябва да сме реалисти – ИИ не е просто "помощник" като Гугъл, който ти показва резултати от търсене. Той *генерира* информация, той предлага решения, а често и предубеждения, за които

Commenter

Dimi76

16.02.2026, 23:19

Ами... да де, ясно е, че "ама ИИ ми каза" няма да стане валидно оправдание. Все едно да кажеш, че хладилникът ти е решил какво да ядеш за вечеря. 🤷‍♂️ Нали все пак сме хора, а не роботи? Добре де, технологиите са хубави, но здравия разум – той си е наш. И Европа да се стегне, да види как ще регулира тая работа, че после да не плачем.

Commenter

Вако

17.02.2026, 00:04

Абе верно, интересно как ще се развие тая работа с ИИ-то. Ще става ли все по-трудно да различаваме кое е реално, а кое – "предложено" от някакъв алгоритъм? Важно е да не забравяме