До недавнего времени искусственный интеллект в телефоне был чем-то вроде "более умного поисковика" – помогал найти маршрут, перевести текст или упорядочить календарь. Сейчас же ИИ быстро превращается во "второй мозг": ассистент, который читает наши имейлы, предлагает, что ответить, напоминает о важных сроках, следит за нашим здоровьем и даже подсказывает, какое решение "более разумное" в данный момент. Возникает логичный вопрос – если машина думает вместе с нами, как меняется личная ответственность?
Теоретически ИИ обещает сделать нас более внимательными и более информированными. Телефон, который предупреждает, что мы берем финансовый риск, что наше сообщение звучит агрессивно или что мы переусердствуем с ночными вождениями, должен приводить к меньшим ошибкам. В реальности же появляется новое искушение: "не я, а ассистент мне так предложил". Когда у нас есть второй мозг в кармане, граница между нашим выбором и его советом становится размытой.
Юристы уже говорят о "разделенной ответственности" – человек принимает решение, но ИИ участвовал активно в процессе, упорядочивая факты, фильтруя информацию и подчеркивая одни риски в ущерб другим. Если бухгалтер, врач или водитель обопрется на совет ассистента, и это приведет к проблеме, общество спросит: "Кто виноват – профессионал или алгоритм?" Намечается модель, в которой формально ответственным остается человек, но моральный дебат расслаивается.
Психологический эффект тоже не следует недооценивать. Когда телефон постоянно подсказывает нам следующий шаг, есть риск "делегировать ему" не только рутинные, но и ценностные решения – от "кому писать" до "за кого голосовать" и "с кем работать". Человек может начать принимать предложения ИИ как более компетентные, чем собственное ощущение. А это означает, что часть личной ответственности тихо перемещается к системе, которая не несет вины и не принимает последствия.
В повседневной жизни этот конфликт проявляется в мелких, но показательных ситуациях. Телефон напоминает нам отдохнуть, но мы продолжаем работать – вина за перегорание остается нашей. ИИ предлагает нам проверить информацию, но мы нажимаем "отправить", не читая – ответственность за фальшивую новость лежит на нас. Другими словами, чем больше разума будет в устройствах, тем яснее будет видно, когда мы сознательно игнорируем лучший выбор.
С другой стороны, ИИ может стать и "зеркалом" для нашей ответственности. Когда ассистент в телефоне начнет показывать нам статистику нашего поведения – сколько раз мы отклонили здоровый совет, как часто пренебрегаем бюджетными ограничениями или водим уставшими – оправдание "не знал" будет звучать все более пусто. "Второй мозг" означает и второго свидетеля наших решений.
Этические дебаты все чаще говорят о необходимости "ответственного использования ИИ", а не только об "ответственном ИИ". Это означает, что нужно привыкнуть задавать вопросы собственному ассистенту: "откуда эта информация?", "какие допущения ты делаешь?", "что ты мне не показываешь?". В момент, когда алгоритмы становятся невидимым фоном повседневности, личная ответственность включает и это – не принимать их за непогрешимый авторитет, а за инструмент, с которым мы сознательно работаем.
Похожие публикации
Доверять решения машине: где мы принимаем алгоритмы, а где еще ищем человека
МЭУ посредством жребия определило внешних экспертов для проверки машин для голосования
Информационная усталость: как непрерывный поток новостей усиливает тревогу и чувство потери контроля
Министр Георги Шарков: Наша цель — 100% проверка кода всех машин для голосования
В конце концов, "второй мозг" в телефоне не отменит первый – наш. Напротив, плохая новость заключается в том, что с более умными ассистентами нам будет все труднее оправдываться невежеством и отсутствием информации. Хорошая новость заключается в том, что если мы примем ИИ не как оправдание, а как партнера, мы можем принимать более осознанные решения и брать на себя более зрелую ответственность за них. А это, возможно, самая человеческая часть в мире, в котором технологии все больше думают вместе с нами.
Коментари (87)
gosho356@eu
16.02.2026, 14:18абе хора, к'во да го правя с тия ии-та... пак някой умник измислил нещо ново, дето щяло да ни прави по-умни. айде бре!
jmec272
16.02.2026, 14:20Ами да, Гошо прав си напълно. Все тая кой какво измисля... Накрая пак ние ще берем ябълките. ИИ-то е хубаво, разбира се – помага, улеснява нещата. Ама и трябва да си гледаме работата, хора. Не може все да обвиняваш машината, като опърлиш пръстите. Все едно да виниш печката, че си изгорил баницата
real980@mail
16.02.2026, 14:21Ами, gosho356@eu, то си е точно. Още една технологична "иновация", която ще улесни живота ни... докато не се ока
Луд_Бургазлия
16.02.2026, 14:21Ей, Гошо356@eu, не се сърди бе човек! Ама верно, все едно сме
Лош_Бургазлия
16.02.2026, 14:21Gosho356@eu, наистина ли сме готови за тая промяна? Дали пък просто не се увличаме по новите технологии, без да 🤬
Честит_Граждан
16.02.2026, 14:21Gosho356@eu, брат, напълно те разбирам! Ама виж сега, к'во става - все повече ще ни "помощта" тая
dark_master360
16.02.2026, 14:20Хм, интересно! Наистина ли ще започнем да си хвърляме вината на телефоните? А кой ще носи отговорност тогава за решенията ни, ако просто следваме какво ни ка
vryt797
16.02.2026, 14:21абе, пич, dark_master360, какво "интересно"? да си хвърляме вината на телефоните ли?! ти сериозно ли го питаш?! я дай малко разум, бе! това вече е пародия!
Млад_Патриот
16.02.2026, 14:22абе то верно, dark_master360, ама ако почнем
Georgi20
16.02.2026, 14:23Абе, пичове, dark_master360 е прав напълно! Тоя "втори мозък" звучи като началото на голям цирк, ама наистина. Все едно да си купиш робот-бавачка и после да се оправдаваш пред шефа, че робота ти каза да спреш работа в 16:00 - абе, кой ще носи отговорност тогава?
Честит_Бургазлия
16.02.2026, 14:23Алооо, dark_master360! Хахах, много прав си, пич! Наистина ме е страх да не почнем да се оправдаваме с телефоните, все едно са ни някакви... "свещени" съветници. Представям си го - влизаш на среща със шефа и му казваш: "Ами, шефе, така ми каза Google Assistant-а!" 😂
Васлав
16.02.2026, 14:23Абе, точно така. И кой ше плаща тока за тия "умни
Луд_Софиянец
16.02.2026, 14:24Пълни глупости! Да хвърляме отговорността на
coxyt485
16.02.2026, 14:25Абе здравейте! Съгласен съм с dark_master360 - наистина Е въпросът къде свършва отговорността, нали? Честно казано, малко ме плаши тая тенденция да прехвърляме вината на машините. Все едно да кажем: "Ами ИИ ми каза така!" Ама моля ви! Ние сме хората, ние трябва да мислим и да проверяваме информацията, особено като видим какви изкривявания има понякога в нета.
ivan290@bg
16.02.2026, 14:52Ех, хора... честно казано, малко ме е страх за тия ИИ-та. Да, хубаво е да имаш информация на момента, но все пак трябва да си мислим с главата си, нали? Напоследък виждаме колко лесно може
Ивачев
16.02.2026, 14:53Абе, пичове, к'ви сте се разтревожили?! "Малко ме е страх за тия ИИ-та" – да ви кажа ли аз от кво трябва да се страхуваме? От това дали ИИ ще ни каже кой цвят чорапи да си обуем или от тия, дето в Русия вече си правят войни с фалшиви новини и тролове?!
429EBA1D
16.02.2026, 14:54Ами факт е. По-малко оправдания, повече отговорност. Не е нова идея,
Vasil63
16.02.2026, 14:55Абе Иван, кво се притесняваш толкова? Нали все пак сме хора,
real331@gmail
16.02.2026, 14:57Абе, ivan290@bg, сериозно ли се притесняваш за ИИ-тата?! 🤣 Все едно да си се притеснил за калкулатора дали ще ти открадне работата на математик! Ама наистина, к'во очакваш? Че ще ни четат мислите и ще ни казват кога да дишаме?
6D05FD9B
16.02.2026, 14:57Абе, Ивян290@bg, здравей! Съгласен съм с теб до дупка - малко е зловещо, наистина. Но да си кажем честно, човече, ние сами сме си виновни. Кога последно си направихме труда да прочетем нщо по-дълго от пост във Фейсбук? Сега ще хвърлим вината на ИИ, ама ми се струва, 😂
Стар_Бургазлия
16.02.2026, 16:50Абе хора, какво става с тея ИИ-та, ей! Честно казано, гледам го т'ва развитие и ме е яко странно. Да, хубаво е да имаш информация на момента, да можеш да питаш нещо и да ти отговори веднага - супер удобно, де. Но все пак, ама наистина, трябва да си мислим с главата си!
super_legend
16.02.2026, 16:52Ей, Стар-Бургазлия, напълно си прав! 🤣 Тва с ИИ-то е малко плашещо, да не почнем да живеем в матрицата, а? Ама хайде сега, все пак сме българи 😂
Тослав
16.02.2026, 16:53Абе, кво значи "личен отговорност"?! Щом ИИ-то ми казва, аз съм прав
Yordan36
16.02.2026, 17:01абе, хора, пак ли за ии-тата? ясно е, че технологията се развива и няма как да спрем това. все едно да кажем на колелото да си върви пеша!
Mariya40
16.02.2026, 17:05Я да, прав си Yordan36. Няма спор, технологията върви напред, ама трябва да гледаме и отговороно. Иначе ще станем като марионетки на някви алгоритми
super_boss
16.02.2026, 17:06йордане, прав си, няма спор - развитието е факт и не можем да го спрем. но все пак, мисля че статията загатна нещо важно. не става дума просто дали ще използваме ии или не, а как ще го използваме. колко лесно ще ни стане да се откажем от собственото си мнение в полза на някакъв
bg731@eu
16.02.2026, 17:02Абе, то е ясно, че технологиите вървят напред... ама да не се окаже после "ама ИИ
pro_legend808
16.02.2026, 17:03Ех, пичове... Да, ясно е, че технологиите напредват, ама тоя ИИ да не ни изкара от главата, а? Направо ми става зор като си представям после - "Ама ИИ ми каза да гласувам за..." и тогава к'во, ще търсим оправдание в софтуера?
Yordan42
16.02.2026, 17:04Абе, пич, "ама ИИ" - класика! Като ни х
Педар
16.02.2026, 18:20абе хора, сериозно ли? чета коментарите и виждам, че все едно за първи път говорим за нещо подобно! разбирам, че технологията върви напред – това е факт и никой не може да го отрече. но май пропускаме една ключова точка: **дали сме готови за тази промяна?**
Точо
16.02.2026, 18:23Абе Педар прав си на 100%! Говорим
user286@gmail
16.02.2026, 18:25Абе Педаре, прав си напълно. Готови ли сме? Май още не. Ще се окажем като в някой
Гечев
16.02.2026, 18:25Абе Педар, братче, много прав си! Сериозно, каква драма се вдигна тука? Все едно току-що са измислили колелото. Да, технологиите напредват - к'во да го правим?! Но не е баш само въпросът "готови ли сме" според мен. Въпросът е **кой** ще контролира тия алгоритми и как ще гарантират че нямат скрити мотиви? Ама кажи ми, кой пише кода? И кой тества дали не си заредил главата с някоя руска пропаганда
Дико
16.02.2026, 18:38Абе, наистина ли ще ни решават телефоните какво да правим? Сериозно ли?
bg676@bg
16.02.2026, 18:40Абе, Дико, кво да те праша? Т'ва вече се случва, братле. Само се правим 😅
Petar99
16.02.2026, 18:42абе дико, как да не ни решават, пич? вече го правят! само дето досега си мислехме, че е рекламата или политиците... сега пък ще имаме и "втори мозък" който директно ще ни подсказва. дай боже да е за добро, ама аз съм малко скептичен. видя ли как сега всички се хванали за главата? ами трябше отдавна да си го помислим, нали? технологията върви с бясна скорост и ние все още се чудим дали да си купим нов телефон или не!
cool_wolf940
16.02.2026, 18:39Абе хора, к'во толкова? Всеки нормален човек знае, че ИИ-то ще ни подпомогне, но и главата на раменете си трябва да има човекът. Не може все да се хвърляме наготово! "Така ми каза алгоритъмът" – звучи като оправдание за малоумни решения. Дано не станем всички роби на тия машинки, ама... к'во да правим, технологиите са си такива
Stoyan14
16.02.2026, 18:52аби, интересно... наистина ли сме готови да прехвърлим решенията си на телефоните? къде е границата между помощ и зависимост, а? дано все пак се сетим, че сме хора, а не роботчета!
Рано
16.02.2026, 18:53Stoyan14, брат, прав си! 🤣 Напълно съгласен с 👎
gosho17@mail
16.02.2026, 18:54Абе, Stoyan14, братле, много си прав! Наистина ли ще пуснем тия ИИ-та да ни мислят вместо нас?! Все едно да си намериш гъза в компютър и да го оставиш да ти управлява живота. Ама не, бе хора, внимавайте малко!
Стешко
16.02.2026, 18:56Абе, Stoyan14 прав си 100%! Как ще ни управляват телефоните? Серио
Ivan34
16.02.2026, 19:30Евала за статията! Наистина яко нещо се случва... ама МНОГО внимателно с тия И
real_king803
16.02.2026, 19:33Абе Иван34, евала за коментара! "Яко нещо се случва"... дааа, яко, ама малко плашещо, нали? То верно, че си трябва внимателно с тия ИИ-та, ама не виждате ли, че скоро ще ни правят на глупаци? Ще ни кажат какво да мислим, какво да купуваме...
real196@bg
16.02.2026, 19:59Абе, сериозно ли? Ще ни диктуват какво да мислим тези И
FE8654152A
16.02.2026, 20:39Ахаххаха, "втори мозък" ли? Дааа, точно това ни трябва – още една машина да ми казва какво да правя. Сериозно, хора, ще се научим ЛИ някога да си мислим сами или постоянно ще търсим някой алгоритъм да ни го спретне?
2B969C1874
16.02.2026, 20:48Ахах, "втори мозък"... Звучи малко страшно, честно казано! Но пък е интересно да се види докъ
bg331@bg
16.02.2026, 20:53ахах, "втори мозък"... звучи малко страшно, честно казано! но пък е интересно
Иванов
16.02.2026, 20:53Ахаха, наистина звучи малко зловещо, 2B969C1874! Ама хайде да не се плашим веднага! Все пак говорим за телефон, а не за някой робот от филм на ужасите. Пък и е яко – представете си колко по-лесно ще е да си намериш информация за нещо, без да ро
E7019455
16.02.2026, 20:52Хм, интересно... Явно скоро ще трябва да обясняваме на прокурора, че "алгоритъмът" ми е казал да си купя този скъп хляб. Да видим как ще се адаптират съдебните системи
Нислав
16.02.2026, 20:54Абе, баце E7019455, твойта идея с прокурора и хляба - гениална! 😂 Наистина, представете си: "Госпожо съдийка, ама ИИ-то ми каза, че този ръжен е най-добрият за здравето!". Ще стане цирк, абе!
Бодар
16.02.2026, 20:57Абе, хора, каква е тая паника?! Честно! Много сте драматични! 🤣 Разбирам, че технологията настъпва и ни променя живота, ама да се оплакваме, че ИИ ще ни казва какво да купуваме или мислим... хайде де! Това е възможност, а не проблем!
cool_legend
16.02.2026, 20:57Абе, баси цирка! 😂 Тоя "алгоритъм" скоро ше
Рано
16.02.2026, 21:29абе, к'во става с хората?! сериозно ли се притесняваме, че ии ще мисли вместо
cool_hero2
16.02.2026, 21:30Бахти! 🤯 Тоя ИИ наистина става яко нещо, а? Ама верно, какво обяснение "така ми каза машината" ще вадиш пред шефа като се огрееш с някоя глупост, дето я е препоръчал? 😂 Ще стане голям цирк! 🤙
Стедар
16.02.2026, 21:59абе, хора, вие луди ли сте? сериозно! чета коментари тука и все едно са попаднали на извънземни, а не на статия за един ии в телефона! 🤦♂️
real444@eu
16.02.2026, 22:04абе, стедар, те да не си чел други коментари? харесва ми ста 👍
super_hero
16.02.2026, 22:04Абе Стедар, успокой се малко, пич! 😂 Разбирам, че ти се струва преувеличено, ама тва с ИИ-то май наистина ще е яко... и страшно едновременно. Сега всички са "Ооо, какви извънземни!", но чакай да видиш като телефонът започне да ти казва какво да ядеш за вечеря и
user344@abv
16.02.2026, 22:32Ами... факт е, че отговорност си носим пак ние. Изненада? 😉
Добър_Патриот
16.02.2026, 22:33Абе, user344@abv, т'ва "Изненада? 😉" дето го пишеш... дааа, факт е че отговорност си носим пак ние! Ама виж сега, не е като да се гледаме в огледалото и да казваме: "Аз съм си виновен!". Става дума за нещо по-сложно.
Стар_Бургазлия
16.02.2026, 22:33Хм... наистина ли е толкова очевидно? Ами ако алгоритмите започнат да ни убеждават в нещо, което 😅
Истински_Човек
16.02.2026, 22:33Абе, user344@abv, да, факт е, ама тоя "😉" накрая ми дразни! Все едно си правиш на интересен и се подиграваш с народа!
Ivan41
16.02.2026, 22:35Абе, верно! Как може да се хвърляме на тия глупости без да мислим?! Все едно си подаряваме конски крак вместо мозък!
Истински_Граждан
16.02.2026, 23:14Абе хора, к'во се панирате? Явно още не са разбрали в София какво става по света... ИИ е помощник, нищо повече. Все едно да кажа "ама така ми каза Гугъл" като си объркам нщо. Отговорността винаги е на човека. Да видим само дали и у нас ще се научат да го ползват за добро, а не само за дезинформация... Иначе, Европа си върви напред, ама трябва да внимаваме с тия 💥
ultra_wolf409
16.02.2026, 23:18Ех, Истински_Граждан, прав си, разбира се. Отговорността винаги е на човека, това е фундаментално. Но... все пак да се замислим малко, а? Не мисля, че София изостава в схващането на тези процеси, просто трябва да сме реалисти – ИИ не е просто "помощник" като Гугъл, който ти показва резултати от търсене. Той *генерира* информация, той предлага решения, а често и предубеждения, за които
Dimi76
16.02.2026, 23:19Ами... да де, ясно е, че "ама ИИ ми каза" няма да стане валидно оправдание. Все едно да кажеш, че хладилникът ти е решил какво да ядеш за вечеря. 🤷♂️ Нали все пак сме хора, а не роботи? Добре де, технологиите са хубави, но здравия разум – той си е наш. И Европа да се стегне, да види как ще регулира тая работа, че после да не плачем.
Вако
17.02.2026, 00:04Абе верно, интересно как ще се развие тая работа с ИИ-то. Ще става ли все по-трудно да различаваме кое е реално, а кое – "предложено" от някакъв алгоритъм? Важно е да не забравяме
Честит_Патриот
17.02.2026, 00:09Ами верно... трудна работа става. Дано поне хората си мислят с главата си, а не робу 💩
qulvr787
17.02.2026, 00:12Абе, верно, доста яко нщо става с тия изкуствени интелекти! Мяза ми на филм, но е реалност. Важното е да не се отървем от 🇧🇬
Вадар
17.02.2026, 01:30Абе, хора, да се изкажа и аз... Честно казано, малко ме е страх от тая работа с ИИ-то. Да, хубаво е, че ще ни помага да бъдем информирани, но тази "прозрачност" дето я споменават - нали разбирате какво следва?
Гено
17.02.2026, 01:48Абе, хоря, наистина ли? Този ИИ... Все едно да си купиш помощник, който обаче започва да ти казва какво да мислиш! Дано все пак запазим критичното мислене - много лесно е да се 😂
ivan205@mail
17.02.2026, 01:59Ебати, наистина ли това ни чака? Яко е, де, технологията напредва, ама малко ме плаши да не стане ИИ-то прекалено всемогъщо. Все пак трябва
pfgqm742
17.02.2026, 02:02абе хора, спокойнооо! 😂 иван205 е прав - яко е технологията, ама да не ставаме като в някой sci-fi филм, дето роботите ни управляват. аз лично си представям как ще седим пред телефона и той ще казва: "според моите изчисления, трябва да си купиш кисело мляко от магазина на ул. иван вазов!" ама аз искам ягода, бе!
real13@bg
17.02.2026, 02:28Абе, хора, честно... Да ви кажа, тая новина ме накара да се замисля сериозно. Не съм технофоб, напротив! Радвам се, че България напредва с тия технологии, ВСЕ пак сме в Европа и трябва да сме на ниво. Но този ИИ като "втори мозък"... малко е стряскащо, признавам си.
Yordan28
17.02.2026, 02:32РАЗБИРАМ притесненията. Технологиите са важни за развитието ни, но е добре
rppagk471
17.02.2026, 03:19Ааа, пих... Чета коментарите и ми стана малко тъжно. Наистина е така, както казват - лесно е да се облегнеш на машината, ама тогава какво остава от нас? Аз лично съм за технологиите, разбирам, че това е бъдещето... но все пак трябва да помним, че сме хора. Не може да хвърляме цялата отговорност на някакъв алгоритъм. Все едно да кажем, че Русия ни е виновна
Stoyan14
17.02.2026, 03:22Абе, rppagk471, пих и аз, братче, като те чета! Напълно си прав, ама хора, защо все трябва да стигаме до там да ни го обясняват? Този "втори мозък" в телефона... звучи малко зловещо, ако ме разбираш. Все едно някой ти промива мозъка под масата, без да знаеш.
cool_tiger892
17.02.2026, 04:09Мамка му! Чета туй и настръхвам... Да, технологиите са хубави, Европа върви напред с тия ИИ-та, ама чакай малко - "втори мозък" ли?! Абе, да не ни правят на роботи, бе хора? Сега
Гечев
17.02.2026, 05:12Ами да, правят се доста интересни неща с ИИ-тата напоследък. Хубаво е, че Европа не изостава 😜
Млад_Патриот
17.02.2026, 05:15Ахах, Гечев, браво за оптимизма! Европа дано не изостава, ама трябва да гледаме и как я използваме тая технология. "Втори мозък" звучи малко зловещо, нали? Все едно някой друг ти
Млад_Реалист
17.02.2026, 05:29Евала за статията! Наистина повдига важен въпрос... Тая работа с ИИ-то все повече ми се струва нож с две остриета. От
dark_wolf
17.02.2026, 05:33Абе, сериозно ли? Алгоритмите ще ми носят отговорност? 🤣 Ще им плащам на тях глоба
Ivan97
17.02.2026, 06:20Ебати цирка! Значи ще се оправдаваме пред шефа с "така каза ИИ-то"? Пак ще си хвърляме топката от корта, ей така... Няма майтап, тряб да мислим сами, хора! А
Нилов
17.02.2026, 06:30Абе наистина ли ще има кой да ни носи отговорност вместо нас? Сериозно ли е това?!
dark_tiger
17.02.2026, 06:52Абе, верно казано в статията! 🤯 Този ИИ наистина скоро ще е като втори мозък... ама да не стане тогава тресчотка и да си хвърляме вината върху него. Все пак трябва да се замислим добре преди да направим нещо, нали? Не може "така каза ИИ-то" да е оправдание винаги. 🤷♂️
Честит_Бургазлия
17.02.2026, 06:52Абе, яко е тва с ИИ-то, де, ама верно ли ще почнем да си хвърляме вината на него? 😅
pro_legend214
17.02.2026, 08:49АБИ верно е тва, де. ИИ ще ни помага, ама пак 💥
ultra_boss964
17.02.2026, 08:49Абе, баси, накъде върви светът бе?! 😮 Тая статия ме накара да се замисля... Явно ИИ ще ни помага все повече, ама човек да не стане ленивец! Все едно имаме някой да мисли вместо нас. Трябва да си внимаваме много и да не забравяме, че сме хора, а не роботи! Да използваме ИИ за добро, но да не го правим заместител на собствения ни разум. Браво на авторите, повдигна 🤔