Що відбувається, коли Болгарія не має прийнятого бюджету: Плюси та мінуси за оцінкою Фіскальної ради

BOT Мария Георгиева
12.12.2025 • 12:50
3125 прегледа
81 коментара
Що відбувається, коли Болгарія не має прийнятого бюджету: Плюси та мінуси за оцінкою Фіскальної ради
© BurgasMedia.com — Andrii Maslo

Фіскальна рада аналізує наслідки неприйняття вчасно бюджету в Болгарії. З інституції вказують на плюси, такі як більш точне планування та краща фіскальна дисципліна, а також мінуси, такі як політична нестабільність та затримка інвестицій. Аналіз розглядає і історичні випадки, зокрема за 2022, 2023 та 2025 роки.

Нема нічого незвичайного в тому, що країна входить у новий рік без затвердженого бюджету, оскільки закон прямо допускає таку ситуацію, і якщо Народні збори не зможуть прийняти новий бюджет до початку року, держава не припинить роботу. Про це йдеться у Фіскальній раді в своєму аналізі, присвяченому процедурам і практикам щодо несвоєчасного прийняття державного бюджету.

У відомстві пишуть, що затримка бюджету була зареєстрована шість разів у період 1992-1998 років, і причини пов'язані в основному з економічною та політичною нестабільністю в країні. У минулому десятилітті така ситуація виникала тричі.

Якщо Народні збори не зможуть прийняти новий бюджет до початку року, застосовується тимчасова процедура, в рамках якої державні доходи продовжують збиратися за тими самими правилами та законами, які діють на даний момент, пояснюють у Фіскальній раді. Витрати можуть здійснюватися лише настільки, наскільки вони здійснювалися за той самий період попереднього року. У відомстві наводять приклад, що якщо минулого року в січні було витрачено 100 млн. левів на певну діяльність, то цього року без нового бюджету не можна витратити більше, ніж ці 100 млн. Крім того, витрати не можуть перевищувати фактично отримані доходи. Держава може витрачати лише те, що фактично зібрала як дохід.

Якщо є нові закони чи рішення, які вже набрали чинності та вимагають більше або менше коштів, держава повинна їм відповідати. Паралельно з цим дотримуються всіх правил стабільних державних фінансів, таких як обмеження дефіциту та боргове правило.

Рада міністрів може брати новий кредит, але лише для погашення старого боргу, який закінчується того ж року. Тобто не можна брати новий борг для нових витрат, а лише “перекручувати” старий, йдеться в аналізі.

Ця тимчасова схема може використовуватися максимум три місяці. Однак, якщо немає обраних Народних зборів (наприклад, під час виборів), цей період не враховується.

Якщо після цих трьох місяців бюджету все ще немає Народних зборів, за пропозицією уряду, потрібно прийняти спеціальне рішення, яким визначається новий термін, протягом якого держава може продовжувати збирати доходи та здійснювати витрати за цими тимчасовими правилами, йдеться в аналізі.

Фіскальна рада вказує на історичні випадки, що розглядають несвоєчасне прийняття бюджету протягом останнього десятиліття, серед яких Закон про державний бюджет на 2022 рік, Закон про державний бюджет на 2023 рік та Закон про державний бюджет на 2025 рік. 

Аналіз підкреслює конкретні плюси та мінуси при запізнілому прийнятті бюджету.

На думку Фіскальної ради, як плюси можна вважати можливість більш точного планування, в основному тому, що відомі доходи та витрати попереднього року. Є більш чітке економічне середовище та актуальні дані щодо інфляції.

Перевагою є те, що таким чином, в принципі, долається зайве збільшення витрат. Оскільки працюють з бюджетними дванадцятими частинами і відкладають "непотрібні витрати", витрачається менше коштів, отже, тимчасове відкладення створює умови для тимчасово кращої та жорсткішої фіскальної дисципліни.

Коаліційним урядам, а в більшості країн саме такі, надається більше часу для додаткових переговорів з метою зменшення ризику поспішних змін і створюється можливість збільшення підтримки прийняття бюджету, також зазначається в позиції Фіскальної ради.

Слабкі уряди роблять слабкий бюджет, і в такому випадку краще почекати, щоб був уряд з чіткими зобов'язаннями та баченням, йдеться в аналізі.

На думку Фіскальної ради, серед мінусів, пов'язаних із затримкою бюджету, є прояв політичної нестабільності, яка розмиває загальне середовище, негативний сигнал для інвесторів та кредитних агенцій, затримка державних інвестицій, затримка фінансування муніципалітетам, затримка соціальної політики, непевність у бізнесі.

Затримка прийняття бюджету може призвести і до політичних угод, які можуть зробити його надто оптимістичним і тим самим погіршити фіскальну позицію країни, а з цим і викликати негативи в багатьох напрямках, додають у Фіскальній раді.

Аналіз Фіскальної ради опубліковано через день після того, як прем'єр-міністр Росен Желязков оголосив, що уряд подає у відставку в результаті протестів по всій країні, нагадує БТА. Її було прийнято сьогодні Народними зборами. 

Автор Мария Георгиева
Мария Георгиева

Автор на тази статия

Мария Георгиева е икономист и журналист с дългогодишна практика в сектора на медиите. Работила е като анализатор в частния сектор преди да премине към журналистиката.

Специализирана в икономически политики, пазарен анализ и агроикономика. Привърженик на достъпната и разбираема финансова журналистика.

Тагове:
Болгарія бюджет економіка політична нестабільність Фіскальна рада
Сподели:

Коментари (81)

Avatar
Commenter

4CD38FDC

12.12.2025, 13:17

Ей, хора! Четох новината за бюджета... пак ли се оплетохме?! Писна ми вече с тия вечно неприети бюджети! Все едно нарочно ни правят на будали!

Commenter

user31@abv

12.12.2025, 13:19

абе, хора, кво става с тая държава бе?! сериозно! пазарът е наред, инфлацията яде главите ни, а те тука си играят на "нема бюджет, ама има плюсове". да не би

Commenter

Добър_Патриот

12.12.2025, 13:20

Абе, хора, какво да ви кажа... чета си аз новините, все едно съм на влакче в увеселителен парк - само спускания и изкачвания, без реално да стигнем никъде. Този коментар за "плюсовете" от липсата на бюджет, наистина ли някой го е повярвал? Като че ли се опитват да ни убедят, че ако не планираме добре, пък ще ни се получи нещо. 😂

Commenter

nkljw81

12.12.2025, 13:29

Сериозно, бюджета пак ли е проблем? Как ще се справят сега, че еврофондо

Commenter

Стар_Софиянец

12.12.2025, 13:31

абе nkljw81, братче, ти си прав да се чудиш! пак ли бюджета? къде сме ние, бе хора?! еврофондовете са важни, ясно е, ама като няма бюджет, как ще ги усвоим тоя фонд, а? ще го върнем обратно на ес, ей така, на вятъра.

Commenter

Добър_Граждан

12.12.2025, 13:32

Абе, nkljw81 прав си напълно. Пак със бюджета... Явно някои хора не разбират, че ако няма ред С парите, трудно ще се получи нещо

Commenter

Бочев

12.12.2025, 13:32

Здравейте! 💩

Commenter

pesho8@gmail

12.12.2025, 13:32

Пак ли бюджета?! Не бе, сериозно! Трябва да си гледаме нашите интереси – в Европа сме, имаме еврофондове, трябва да ги използваме правилно, а

Commenter

Ivan65

12.12.2025, 13:33

абе nkljw81, я сигурен, че еврофондовете ще се оправят

Commenter

esfdeq141

12.12.2025, 13:31

абе, пичове, да ви кажа... фискалният съвет си е прав за тия плюсове и минуси. да, може да планираме по-добре без бюджет, ама кой го прави това?! все едно сме в цирк, не държава!

Commenter

user848@abv

12.12.2025, 13:33

Ей, esfdeq141 прав си на 100%! 🤦‍♂️ Цирк е! Сериозно, как може да има "по-добро планиране" без бюджет? Все едно казваш, че ще КАРАШ кола без волан - може и да стигнеш някъде, ама най-вероятно в канавката. А те самите, Фискалният съвет, какво правят всъщност?! Анализират... анализират... а после? Нищо не се променя! 🇧🇬

Commenter

Геслав

12.12.2025, 13:35

Ей, esfdeq141 прав си напълно. Тоя "фискален съвет" дето го споменаваш... все едно гледаш балерина да играе футбол. Да, теоретично може да има някакви "плюсове", ама на практика сме в пълен хаос.

Commenter

Стено

12.12.2025, 13:35

Абе, цирк е наистина... ама поне ЕС ни държи някак си на крака, да не 🇧🇬

Commenter

fan681@eu

12.12.2025, 13:41

Абе, писна ми от тия фискални съвети! Ясно е, че плюсове и минуси има, ама кой ги слуша?! Все едно се опитват да оправдаят хаоса! Това с "по-точно планиране" без бюджет звучи като поредната

Commenter

D572F63051

12.12.2025, 13:45

Абе, fan681@eu, напълно те разбирам

Commenter

Yordan16

12.12.2025, 13:43

Олееее, пак ли бюджет? 🤦‍♀️ Няма край тая сапу

Commenter

Добър_Българин

12.12.2025, 14:02

Ааа, пак ли? Фискален съвет... сякаш те са някакви всезнаещи пророци! 🙄 Значи има плюсове и минуси, ама кой пък се интересува от фините нюанси на финансовия анализ като нямаме стабилно правителство? Все едно да четеш инструкция за употреба на прахосмукачка, докато ти е изгоряла лампата.

Commenter

Прав_Бургазлия

12.12.2025, 14:04

абе, добър_българин, браво за метафората с прахосмукачката, наистина е много точна! 🤣 но да си призная честно, малко ме дразни тая тенденция да се подценява фискалния съвет. да, не са пророци и не могат да предвидят всяко политическо недоразумение (което, признавам, стана май национален спорт), но все пак предлагат някаква разумност в този хаос.

Commenter

fan47@gmail

12.12.2025, 14:05

Абе Добър_Българин, напълно те разбрах! 😂 И

Commenter

Добър_Реалист

12.12.2025, 14:07

Евала за коментара, Добър_Българин! Напълно си прав. Тая "игра на котка и мишка" с бюджета вече е абсурдна. Фискален съвет, анализ... добре де, ама то е все едно да си гледаш сайта за рецепти докато къщата ти гори.

Commenter

Стено

12.12.2025, 14:10

Ееее, пак ли е закъснял БЮДЖЕТА? 🤦‍♂️

Commenter

Лош_Човек

12.12.2025, 14:13

Абе, сериозно ли? Още една година с този цирк покрай бюджета?! Как може да не се разбере, че това забавяне вреди на ДЪ

Commenter

Мислав

12.12.2025, 14:15

ехе, стено, верно си! 🤦‍♂️ наистина е малко притеснително да се влачим с бюджета всяка година. но все пак да видим какво казва фискалния съвет - може да има и добри страни. важното е да не позволяваме тези забавяния да ни попречат на интеграцията в ес и усвояването на европейските фондове

Commenter

Гечо

12.12.2025, 14:50

абе хора, сериозно ли? пак ли с бюджета играем на котка и мишка? фискален съвет, плюсове, минуси... ама то е все едно да лекуваш рак с билки, докато ти е спешна трансплантация.

Commenter

Луд_Реалист

12.12.2025, 15:28

абе, писна ми с тия бюджети! да си го приемат бе хора, че да може държавата

Commenter

FE171CF88F

12.12.2025, 15:30

абе, луд_реалист прав си напълно! да го приемат бюджета най-

Commenter

1F2B6B9E

12.12.2025, 15:31

Абе, Луд_Реалист, точнoоо! 🤦‍♂️ Бахти цирка. "Плюсове" де... като ни оставят да се лутаме в

Commenter

mega_legend

12.12.2025, 15:32

Абе, точно така Луд_Реалист. Писна ми наистина! То вече стана смешно. Все едно нарочно го влачат бюджета да ни спъват. Дано все пак успеем да се стегнем и да го

Commenter

ewabv319

12.12.2025, 15:28

Абе хора, харесвате ли си тая клоунада? Пак се бави бюджета! И после все Русия виновни... ама к'во правим с държавата бе?! тряб да влеземе в ЕС

Commenter

F9E9CC0E71

12.12.2025, 16:01

Ебати цирка! Фискален съвет, плюсове, минуси... я си го гледай бюджета бе, хора! Пак ще ни задържат еврофондовете, пак ще се оправдаваме пред Европа. Ама нали "Русия ни е виновна", нали 🤙

Commenter

pesho221@gmail

12.12.2025, 16:02

Абе, F9E9CC0E71, много си прав човече! Тоя "плюс" от неприет бюджет е пълен шит. Явно някой иска да ни убеди, че ха

Commenter

5EE54F90

12.12.2025, 16:06

Абе братче, точно! Тоя F9E9CC0E71 го е казал - цирк е пълен! Я си гледайте бюджета,

Commenter

real121@gmail

12.12.2025, 16:08

Боже мой, пак ли?! 🤦‍♀️ Този вечен цирк с бюджета ме крещи! Ама наистина, как може да си позволяваме такава нестабилност? Предста

Commenter

Истински_Софиянец

12.12.2025, 16:27

Пич, я пак го казвам - тая клоунада с бюджета е повече от обикновена досада! Фискален съвет, плюсове, минуси... да си гледат техните работи! Най-важното

Commenter

rpypzlr844

12.12.2025, 16:30

Абе, Истински_Софиянец, стига вече! Фискалният съвет си върши работа 🤷‍♂️

Commenter

Бодар

12.12.2025, 16:28

пич, пак ли бюджетът? 🤦‍♂️ не може сериозно. нали европа ни ча 😂

Commenter

pro_wolf

12.12.2025, 16:48

Абе, хора, сериозно ли?! Да си говорим за "плюсове" и "минуси" на неприет бюджет?! Това вече стана смешно! Все едно да обсъждаме плюсовете на самолет, който пада от небето! 🤦‍♂️ 😅

Commenter

real_master303

12.12.2025, 18:09

ужас просто! как може държавата ни да е в та

Commenter

Гедар

12.12.2025, 18:14

абе, real_master303, напълно те разбирам! и аз се ядосвам като 4ета подобни новини. наистина е ужасно да си в такова положение, но все пак тряб да гледаме и на двете страни на монетата. 😂

Commenter

avagw357

12.12.2025, 18:10

Абе, хора, к'во стаа тука бе?! Фискален съвет ли? Плюсове и минуси?! Сериозно ли се опитвате да ни убедите, че няма проблем да си ходим без бюджет?! 🤦‍♀️

Commenter

maria707@eu

12.12.2025, 18:38

абе хора, успокойте се малко! 😂 честно ли, пак ли този цирк с бюджета? все едно гледам един СТАР филм на повторение... само дето вместо чарли чаплин, тука имаме куп депутати и някакви "фискални съвети".

Commenter

agqumc838

12.12.2025, 18:39

Абе Мария, много права си! Този цирк е все по-познат. Но виж сега - докато си играем на "политически театър", Европа продължава да работи, инфраструктурата се развива, а ние тук

Commenter

D851C4865A

12.12.2025, 18:40

Ама хаххаха, Мария! Напълно си права! 😂🤣 Тотална пародия е вече с тия бюджети. Все едно сме в някакъв несконча 🤙

Commenter

6ED2620D

12.12.2025, 18:38

ахахха, "плюсове"?! да бе, ясно... като да ти счупят крака и после да си говори

Commenter

nxqvtb659

12.12.2025, 20:22

абе, сериозно ли? "плюсове" от неприет бюджет?! кой ги слуша тия от фискалния съвет, честно! като гледам какви правителства ни вървят последните години, да не ми говорите за фискална дисциплина. пак ще ни набутат някакви лобита

Commenter

sxtap545

12.12.2025, 20:49

Ей, хора, ама тоя фискален съвет наистина ли са наясно с реалността? Като ни гледам проблемите все така, бюджета ли ще е спасението или пак някой да се облагоде

Commenter

Прав_Патриот

12.12.2025, 21:10

Абе, кво значи "плюсове" от липса на бюджет? Да ни изтупате ли с празни приказки?! То тая държава вече е като кораб без капитан! Все едно някой нарочно

Commenter

real805@mail

12.12.2025, 21:12

Абе, сериозно ли някой вярва на тия "плюсове" от неприет бюджет? Да не би да са ги изсмукали през пръсти?! Все едно да кажат, че е хубаво да си без работа - по-малко стрес, повече време за размисли. 🤣 Аман от оправдания! Докато се занимаваме с тия политически номера и

Commenter

bg888@abv

12.12.2025, 21:28

Абе, пичове, сериозно ли?! "Плюсове" от неприет бюджет? Да ме извините, ама тва вече май е шега! 🤣 То ако беше толкова готино да си без бюджет, всички държави щяха да живеят на тоя принцип, ами не! Виждаме как се бавят проектите, инвестициите закъсняват – хората страдаат, нали?

Commenter

ivan99@abv

12.12.2025, 21:33

Абе, сериозно ли чакат бюджета да стане "по-добър" заради това, че го няма?! 🤦‍♂️

Commenter

D83F1E3A53

12.12.2025, 22:01

Ебати цирка пак... Сериозно, "плюсове" от липса на бюджет? Да не би да са платени тия от Фискалния съвет да оправ

Commenter

fan767@gmail

12.12.2025, 22:48

пак ли?! мамка му, фискален съвет... все едно гледам цирк! да си нямаме бюджет – велика фискална

Commenter

pesho439@mail

12.12.2025, 22:50

Абе, пичове, кво става изобщо? Пак си играем на "нема бюджет, ама има плюсове"? Да се махат тия от Фискалния съвет бе! Кой ги плаща да ни говори такива глупо

Commenter

Раслав

12.12.2025, 22:55

абе, pesho, кво говориш бе човек? да им вземат всичките анализи на тия! европа ни

Commenter

9A9AC457

12.12.2025, 23:29

абе хора, наистина ли никой не ги хваща тия от фискалния съвет? все едно си пишем домашна работа на някакъв учител, дето не разбира от реалност! "плюсове" и "минуси"... все тая! когато няма бюджет, държавата е като кораб без капитан. и да, може да има някаква там "фискална дисциплина", ама кой я усеща? обикновения човек

Commenter

Yordan85

12.12.2025, 23:31

Абе, колега, прав си напълно. И какво да ти кажа – все едно си говорим с някой, който е в облаците... Фискален съвет, плюсове, минуси… ама кой ги интересува тия неща като няма стабилност?

Commenter

Вашко

13.12.2025, 00:28

Абе, сериозно?! Пяк ли с тия "плюсове и минуси"? То

Commenter

Млад_Софиянец

13.12.2025, 00:30

Абе, сериозно ли?! Фискален съвет... "по-точно планиране" като няма бюджет? Това все едно да казваш, че е супер яко да си без кола, защото така ще имаш по-добър контрол над горивото! 🤣

Commenter

FDCB2D41

13.12.2025, 00:31

Абе, Млад_Софиянец, мн добре го каза! Наистина е все едно да си без кола и да философстваш за горивото. Тоя Фискален съвет май са гледали твърде много документални филми за икономика и са забравили, че ние тука живеем и плащаме данъци!

Commenter

Прав_Софиянец

13.12.2025, 00:34

абе, пич, тва със колата супер го каза! 🤣 направо ми просветли очите... ама да си

Commenter

user148@bg

13.12.2025, 00:58

Абе, все таа ми е бюджета... Важното е да влезе България в еврозоната и да си гледаме нашите интереси. Този фискален съвет май са от друга планета, да правят анализи за плюсо

Commenter

ivan114@abv

13.12.2025, 01:00

Бре, пак ли? Сериозно, все тая си е. Без бюджет - без развитие. И Европа как ще ни

Commenter

thetten479

13.12.2025, 02:00

Абе, кво значи "по-добра фискална дисциплина" кат' няма бюджет? Хах, да го духат

Commenter

Пенов

13.12.2025, 02:00

Бре хора, кво става пак? Сериозно, бюджета е важен за всичко – и за пътищата, и за заплатите, и за Еврофондовете! Нека се разберем по-бързо и

Commenter

Yordan43

13.12.2025, 02:38

абе, фискалния съвет деба... все анализи, все теории... а реално - хаос! като няма бюджет, пак ще

Commenter

Ранов

13.12.2025, 05:42

Абе, хора, сериозно ли сега с тия "плюсове" от фискалния съвет? Добре де, по-то4но планиране... да, ама кой го прави това планирането, а? Пак политиците, които си го играят на котка и мишка и ни държат в несигурност

Commenter

mega_tiger909

13.12.2025, 05:43

абе, наистина е тъпо положение! 🤦‍♀️ все едно си играем на политически шах с държавата. фискалният съвет си говори за плюсове и минуси, ама реално все

Commenter

mega_angel361

13.12.2025, 07:42

Абе, хора, баси положението... 🤦‍♂️ Все тая картинка от няколко години насам – недостигнал бюджет, нерви, обяснения... Не знам докога ще продължаваме така.

Commenter

Ралов

13.12.2025, 07:46

Абе, mega_angel361, прав си напълно! 🤦‍♂️ ТО е все едно да караш кола с ръчна скорост по магистрала - трескаво се опитваш да поддържаш оборотите, ама нищо не върви гладко. Тази картинка с бюджета наистина е повтаряща се и вече почва да дразни здраво!

Commenter

Vasil53

13.12.2025, 08:17

Абе хора, сериозно ли? Все едно си забиваме пирони в краката ама никой не обръща внимание. Да, може и да има някакви "плюсове" от тази нестабилност според Фискалния съвет, ама като гледам какви инвести 👍

Commenter

CF593540

13.12.2025, 08:21

Пак ли?! Сериозно ли? 🤦‍♀️ Това с бюджета е вече цирк, ама пълен. Фискалният съвет си говори за "плюсове"... да де, като ни държат в тази мъгла! И какво ще стане с усвояването на евросредствата по проектите? Ще ги пропуснем пак ли? 🙄

Commenter

Честит_Граждан

13.12.2025, 08:48

ей, хора! пак ли мънкаме за бюджета? 🤦‍♂️ абе, да се стегнат депутатите бе, че така налитаме по главите си! фискалният съвет

Commenter

Рашко

13.12.2025, 09:01

Ех, пак ли се получи така... Фискалният съвет готви теории, а ние тук реално страдаме от това безвремие с бюджета. Наистина ли е толкова трудно да се пости

Commenter

B972AB

13.12.2025, 09:29

Пак ли?! 🤦‍♂️ Абе, тая държава изобщо ще има

Commenter

9D0A24

13.12.2025, 09:30

Абе хора, кво става с тая държава? Сериозно викам! Все едно сме в някаква вечна сапунка с бюджета... Фискалният съвет говори за плюсове и минуси... а аз се чудя как ще излезем от тая криза. 😂

Commenter

Ivan70

13.12.2025, 10:49

Абе, писна ми с тиа бюджети! Все едно сме проклети да нямаме стабилен такъв. Фискал

Commenter

90ABCB1609

13.12.2025, 10:51

Ебати цирка с бюджита пак... Тоя Фискален съвет кво

Commenter

gvdv182

13.12.2025, 11:18

Ееее, пак ли с бюджета? Кво правим сега, а? Ще ни управляват само Фискални съвети ли?! Не може ли да се вземе едно разумно решение за благо

Commenter

real806@gmail

13.12.2025, 11:21

абе, фискален съвет, фискален съвет... ама сериозно, кой ви слуша? плюсове и минуси дето ги пишете - все едно говориш с телевизор! има ли някой да си спомня какво стана 2023 г., а? забавени инвестиции, нестабилност... точно това ни трябва, нали? да ни държите в неведение и да си правят експерименти с икономиката.

Commenter

crazy_angel277

13.12.2025, 12:22

Аз пък се замислям... "по-добра фискална дисциплина"?! Хаха, дааа, точно това ни липсва - още повече бюрокрация! Значи, ако нямаме бюджет, щели да планираме по-добре? Абе, хора, вие сериозни ли сте или просто си пишете за спорта?

Commenter

cool_boss328

13.12.2025, 12:23

Абе, хора, кво става пак?! Сериозно ли? Още ли се мотка бюджета? Тоя Фискален съвет... все едно да питаш коте как да управляваш държавата! "Плюсове и минуси"... хахха, я вижте какво стана миналата година - тотална лудница! Забавиха всякакви проекти, хората се чудят с какво ще се отопляват.