IT та аутсорсинг як "острови благополуччя": чи можуть вони витягнути всю болгарську економіку?

Редакция BurgasMedia Мартин Тодоров
02.04.2026 • 15:57
5918 прегледа
121 коментара
IT та аутсорсинг як "острови благополуччя": чи можуть вони витягнути всю болгарську економіку?
Снимка от Marko Puusaar, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

ІКТ та аутсорсинг вже забезпечують близько 10% доданої вартості та понад 100 000 добре оплачуваних робочих місць у Болгарії. Питання в тому, чи зможуть ці "острови благополуччя" компенсувати слабкі ланки в промисловості, послугах та демографії.

За останні 15 років інформаційні технології та аутсорсинг стали символом "нової болгарської економіки" – високі зарплати, сучасні офіси, клієнти зі США та Західної Європи, англійська як робоча мова. У той час як традиційні галузі, такі як машинобудування, текстиль та частина послуг, борються з низькою продуктивністю та нестачею кадрів, IT та аутсорсинг зростають вище середнього показника для економіки та концентрують дедалі більшу частку доданої вартості. Дані за 2024–2025 роки показують, що сектор вже є одним із ключових драйверів зростання – але чи може він сам "витягнути" всю країну?

Цифри: майже 10% від доданої вартості та понад 100 000 зайнятих

Згідно з останніми аналізами AIBEST та галузевими дослідженнями, у 2024 році високотехнологічні послуги та процеси – IT, ITO, BPO та R&D – забезпечили близько 9,6% валової доданої вартості (GVA) Болгарії. Це ставить країну в лідери ЄС за часткою ІКТ в економіці. Ринковий розмір ІКТ-сектору оцінюється в понад 4 млрд. доларів у 2024 році, з прогнозом понад 6,5 млрд. доларів до 2032 року при середньорічному зростанні понад 6%.

За даними річних звітів AIBEST, 833 компанії в BPO, ITO та R&D забезпечили 105 436 робочих місць на повний робочий день у 2024 році, при стійкому зростанні зайнятості та доходів від 7–11% на рік. Усередині сектору найбільшу частку займає аутсорсинг бізнес-процесів (близько 43% ринку), за ним іде IT-аутсорсинг (приблизно 39%) та R&D-діяльності з вже майже 18% часткою – сегмент з найшвидшим зростанням.

Високі зарплати та "острови" нового середнього класу

Зарплати в IT та аутсорсингу формують окремий всесвіт порівняно із середнім показником по країні. Дані від DEV.BG та інших платформ за період травень 2024 – травень 2025 рр. показують чисті місячні винагороди, які починаються приблизно з 2000 лв. для початкових позицій і досягають 20 000–22 000 лв. для високоспеціалізованих ролей в інфраструктурі, кібербезпеці, DevOps, ML/AI, Data Science та back-end розробці. Проєктні менеджери та бізнес-аналітики у великих центрах можуть отримувати до 13 500 лв. нетто, а senior DevOps та ML/AI спеціалісти – понад 6000–7000 євро на місяць за медіанними максимумами.

Ця структура оплати праці робить сектор "островом благополуччя" в економіці, в якій середня чиста зарплата в багатьох регіонах залишається нижчою за 1500 лв., а цілі області страждають від низької зайнятості та витоку кадрів. У Софії, Пловдиві, Варні та Бургасі IT та аутсорсинг компанії вже формують новий міський середній клас – молоді люди з вищою освітою, глобальними доходами та споживчими звичками, близькими до тих, що у Західній Європі.

Експорт мізків… не залишаючи країну

Один із парадоксів IT та аутсорсинг моделі полягає в тому, що Болгарія експортує висококваліфіковану працю, незважаючи на те, що люди фізично не виїжджають. За даними галузі, понад 80% доходів програмних компаній припадає на експорт – послуги для клієнтів у США, Великій Британії, Німеччині, Скандинавії. В аутсорсингу також переважають міжнародні проєкти – обслуговування клієнтів, технічна підтримка, back-office та аналітичні послуги для глобальних корпорацій.

Це означає, що сектор "імпортує" валюту та стабільні доходи, часто з довгостроковими контрактами, і є менш залежним від внутрішнього споживання. У макроекономічному плані це плюс – IT та аутсорсинг діють як амортизатор проти місцевих криз. У часи політичної нестабільності та коливань в інших галузях сектор продовжує зростати та забезпечувати високі податкові та страхові надходження.

Чи можуть IT та аутсорсинг компенсувати слабкості решти економіки?

Незважаючи на вражаючі показники, IT та аутсорсинг не можуть механічно компенсувати структурні проблеми всієї економіки. По-перше, сектор сильно сконцентрований географічно – у Софії та кількох великих містах. У Північно-Західній Болгарії, малих громадах та знелюднілих регіонах "острови благополуччя" майже не відчуваються: там домінують низькодохідні види діяльності, сільське господарство та послуги з низькою доданою вартістю.

По-друге, IT та аутсорсинг вимагають специфічних навичок – математика, програмування, іноземні мови, soft skills – які не можуть бути набуті за кілька місяців за допомогою коротких курсів для всієї безробітної маси. Болгарська освітня система відстає в STEM підготовці, а нестача досвідчених інженерів та спеціалістів є постійною проблемою. У цьому сенсі здатність до "абсорбції" нових кадрів не є нескінченною.

"Острови" проти "архіпелагу": питання пов'язаності

Ключове питання не в тому, чи можуть IT та аутсорсинг "витягнути" економіку самі, а чи можуть вони перетворитися з ізольованих островів на "архіпелаг", пов'язаний з іншими галузями. Там, де технологічні компанії працюють з промисловістю – промисловий софт, автоматизація, логістика, фінтех-рішення для банків та фірм – вже видно ефект мультиплікації: підвищена продуктивність, кращі процеси, доступ до нових ринків.

Навпаки, якщо сектор залишиться обмеженим back-office послугами та аутсорсингом чужих процесів, ризик полягає в тому, що він перетвориться на "високотехнологічний анклав" зі слабким ефектом на реальну трансформацію продукції, послуг та державного управління. Це залишило б розбіжність між сучасними офісними вежами та застарілою інфраструктурою, між високотехнологічними командами та низькотехнологічним повсякденням для більшості.

Ризики: залежність від зовнішніх ринків та глобальних циклів

Сектор не вакцинований від глобальних ризиків. Уповільнення світової економіки, зменшення бюджетів на аутсорсинг, скорочення в технологічних гігантах та геополітична напруженість можуть призвести до повільнішого зростання або заморожування проєктів. Дані за 2024 рік вже показують уповільнення зростання доходів у високотехнологічних послугах до менше 8% на рік порівняно з понад 13% роком раніше – знак, що "золоті роки" двозначного зростання не гарантовані назавжди.

Крім того, Болгарія конкурує з низкою держав у регіоні – Польща, Румунія, Сербія, Україна (незважаючи на війну), Туреччина – за витратами, талантами та податковим середовищем. Якщо освіта, інфраструктура та правова безпека відстануть, ризик вивезення проєктів та команд є реальним. У такому сценарії IT та аутсорсинг не тільки не "витягнуть" економіку, але можуть виявитися більш нестабільними, ніж здаються сьогодні.

Що потрібно, щоб сектор став двигуном, а не лише вітриною

Щоб IT та аутсорсинг були реальним двигуном для всієї економіки, а не лише вітриною "успішної історії", потрібні кілька умов. Насамперед – системна політика освіти: сильні STEM програми зі школи, модернізовані університети, дуальні програми між фірмами та вузами, стимули для повернення болгарських спеціалістів з-за кордону. Без масової підготовки кадрів сектор залишиться елітарним та обмеженим.

На другому місці – зв'язок з іншими галузями: програми та стимули, які заохочують цифровізацію малих та середніх підприємств у промисловості, сільському господарстві, туризмі, транспорті. Якщо IT-рішення "увійдуть" у виробничі лінії, склади, ферми та готелі, ефект на ВВП та доходи буде глибшим, ніж чистий експорт послуг.

На третьому місці – передбачуване регуляторне середовище: стабільні податкові правила, чіткі регуляції даних та кібербезпеки, швидкі адміністративні процедури для дозволів, віз та релокації спеціалістів. В іншому випадку конкурентні переваги Болгарії – низькі податки, відносно низькі витрати та хороша локація – будуть з'їдені з невпевненістю та бюрократією.

Чи можуть "острови" стати континентом?

IT та аутсорсинг вже довели, що можуть бути стабільним та високодохідним сегментом болгарської економіки, що займає близько 10% доданої вартості та забезпечує понад 100 000 добре оплачуваних робочих місць. Вони є прикладом того, що Болгарія може успішно конкурувати в глобальних ланцюгах вартості, коли комбінує таланти, мовні навички та відносно низькі витрати.

Але чи ці "острови благополуччя" витягнуть всю економіку або залишаться відокремленими від реальності низьких доходів та демографічного спаду, залежить від рішень сьогодні. Якщо IT та аутсорсинг перетворяться на каталізатор цифровізації промисловості, послуг та адміністрації, Болгарія може побудувати нову, більш конкурентоспроможну економічну модель. Якщо залишаться закритими у власній бульбашці, ризикують бути просто добре освітленою вітриною в країні, яка змінюється надто повільно.

Автор Мартин Тодоров
Мартин Тодоров

Автор на тази статия

Мартин Тодоров е политически анализатор и колумнист. Завършил е политология и има дългогодишен опит в анализа на вътрешна политика и законодателни промени.

Неговите статии предлагат задълбочен поглед върху ключови политически и социални теми, подкрепен с данни и факти.

Тагове:
Болгарія економіка зарплати зростання вакансії IT аутсорсинг
Сподели:

Коментари (121)

Avatar
Commenter

Прав_Граждан

02.04.2026, 16:00

Уау! мн интересно! Дано наистина този сектор може

Commenter

infmrm623

02.04.2026, 16:05

Абе, Прав_Граждан, дано! 🤞 Ама хайде де, да не се надяваме само на IT-то... важно е да подкрепим и другите бизнеси

Commenter

kpbr832

02.04.2026, 16:05

Абе, "мн интересно"?! И кво значи това, бе човек? Ще ни спаси ли IT-то от мутрите и безработицата или просто ще си гледа в

Commenter

48B25E

02.04.2026, 16:05

Абе, Прав_Граждан, точно така! Дано наистина се получи нещо яко от тая IT сфера. Аз лично много се надявам! Сега гледам каква лудница е навън - инфлация, войни... а тука при нас, ако можем да развием тая работа и да си държим хората, ще сме на зелена в

Commenter

cgujc91

02.04.2026, 16:10

Абе, баце, супер новина! 10% от добавената стойност?! Това вече почва да мирише на нещо яко. Сериозно, хубаво е, че има сектори, които си вървят нагоре и плащат прилични заплати. Дано не е само балон обаче... Честно казано, малко ме е страх дали ще издържат да теглят цялата държава на гръб - ама пък какво остана, да се надяваме 👏

Commenter

sjdmmn597

02.04.2026, 16:12

Абе, пичаве, споко! cgujc91 го е казал – балон ли ще е, дали ще издържат… ама аз казвам - дайте шанс на IT-то! Сериозно, хора, гледайки как се развиват нещата в Европа и по света, виждаме че технологичният прогрес е бъдещето. Ние, българите, имаме потенциал! Имаме умни глави, имаме ентусиазъм. 💩

Commenter

Petar2

02.04.2026, 16:13

Абе, тц, тц! Баце, виж сега, к'во ще кажа аз? Яко е, че ИТ-то ни върви, ама да не се самозалъжем! 10% са добре, наистина, ама хайде бе, държавата ни е като СТАРА кола - една свещ запалена и чакаме да изгрее слънцето.

Commenter

Mariya5

02.04.2026, 16:13

абе, верно е това, което казваш, cgujc91. 10% е яко, ама да не си правим илюзии. трябва да гледаме и напред – инвестиции в образование, инфраструктура... да не ни изпуснат другите държа

Commenter

real_master697

02.04.2026, 16:39

Абе, хора, честно казано, доста ме съмнява цялата работа с тези "острови на благополучие". Разбирам, хубаво е да имаме силен IT сектор, да плащат заплати, да има развитие - абсолютно подкрепям това! Но да не забравяме къде сме. 10% добавена стойност звучи впечатляващо на фона на останалите ни "трохи", ама пак е само 10%.

Commenter

Стешко

02.04.2026, 16:41

Абе, real_master697, прав си на 100%! Тоя с "островите на благополучие" май да не е чел малко повече новини? Да, IT-то ни върви добре, ама нека не се заблуждаваме! 10% добавена стойност... Добре де, честито, ама останалите 90% къде са?! Нивите зарити ли са, фабриките ръждясват ли? Сериозно, как очакват да тегли един "остров" цяла д

Commenter

sdecv245

02.04.2026, 16:41

Абе, real_master697, прав си на 100%! Няма да стане чудо за една нощ, нито ще се превърнем в технологичен Силиций Валей само с IT-то. 10% е добре, ама хайде сега, не давай Бог да стане единственото хубаво нщо в тая държава и да го докарваме само на него!

Commenter

Добър_Реалист

02.04.2026, 16:44

Абе, real_master697 прав си напълно! И аз съм малко скептичен. Не казвам, че е лошо - напротив, радвам се, че има хора дето ги влече да пишат код и да работят в тази сфера, но да си правим големи надежди... Хмм.. 10% са добри, ама хайде сега

Commenter

Истински_Бургазлия

02.04.2026, 17:21

Абе, яко е за IT-то, наистина! Радвам

Commenter

Mariya70

02.04.2026, 17:25

А бе, "Радвам" - ама колко още трябва да се радваме, а? Дали ще ни спаси от всичките ядове или просто ще си остане един сладък остров в море от проблеми? Сериозно ли питаш дали 1

Commenter

Стар_Човек

02.04.2026, 17:25

Абе, тая икономика с IT-то ли ще я спасим?! Да не ни из

Commenter

9CB4BF78

02.04.2026, 17:47

Абе, викам си аз… 10% е добре, ама не е па магия. Дано IT-то не се окаже просто балон. Все пак, трябва да гледаме дали ще има достатъчно хора

Commenter

Stoyan41

02.04.2026, 17:48

Абе хора, здравейте! Разбирам притесненията на всички, наистина. 9CB4BF78 е прав – да не се залъгваме с илюзии, че IT-то ще оправи всичко отведнъж. Но все пак, мисля, че трябва да гледаме на нещата малко по-оптимистично.

Commenter

mega_boss4

02.04.2026, 17:50

абе, вие се притеснявате мн, бре! 10% са яко начало, нали? дано да не ни излъ

Commenter

bg672@bg

02.04.2026, 17:51

Мамка му! Балон ли? Хахаха, да видим кой пък ще ги духа като се с

Commenter

gosho686@eu

02.04.2026, 17:51

Абе, наистина ли си мислим, че ще се оправим само

Commenter

crazy_wolf791

02.04.2026, 18:09

Абе, к'во да ти кажа... 10% е яко, ама да не

Commenter

041DDC4244

02.04.2026, 18:11

Абе, братче, к'во значи "да не"? Хайде бе! 10% добавена стойност вече?! Това е супер яко, нали? Да не си мислиш, че трябваше да сме на 50% веднага, за да се радваме, а? Все пак, това са хора с добри заплати, плащат си дан

Commenter

rsixu466

02.04.2026, 18:14

Абе к'во стаа тука бе?! 10% добавена стойност, значи IT-то яко върви! Ама да не се надяваме много, а? Все пак трябва да гледаме и на другите отрасли, ясно ли е? Да не стане тая работа като с магистралите - обещания, обещания... Пък и руската пропаганда постоянно бълва дезинформация, к'во

Commenter

isauet765

02.04.2026, 18:12

Абе, наистина ли смятаме, че е достатъчно само с IT

Commenter

bg686@gmail

02.04.2026, 18:21

абе, пичове, наистина ли никой не си задава въпроса - какво ще стане, ако тези 10% "острови" се окажат просто временни? да, хубаво е, че имаме добре платени it специалисти и аутсорсинг компании, радвам се за тях! но дали наистина са достатъчни да издържат цялата държава, с всичките ѝ проблеми? не мисля така. трябва да

Commenter

Petar40

02.04.2026, 18:25

Абе, прав си човече, bg686@gmail. Нали винаги е така – едно хубаво нещо излиза и веднага се почва да се говори за "спасение" и "изтегляне на икономиката". Ама хайде де, 😁

Commenter

Иваслав

02.04.2026, 18:58

Абе, я да видим... 10% добавена стойност от IT-то? Хем добре, х 🤔

Commenter

maria407@gmail

02.04.2026, 19:01

Абе, Иваслав, готино си се изразил с "хем добре, х 🤔". Ама да не се надяваме мн, а? Видях

Commenter

Добър_Човек

02.04.2026, 19:01

Абе Иваслав, "х 🤔" - точно! Ама не е за смях, пич. 10% добавена стойност от IT-то си е огромна работа, наистина! И да, може би звучи малко невероятно, ама погледнете каква ситуация сме в момента. Цялата икономика влачи крак – туризмът е нестабилен, земеделието страда, индустрията... абе майтап лошо.

Commenter

Тодар

02.04.2026, 19:02

Абе хора, сериозно ли? 10% добавена стойност от IT-то, добре де, радвам се за момчетата и момичетата, ама... наистина ли си мислите че това ще оправи всичко?! Да не ни заблуждават с тия "острови на благополучие", а? Трябва да гледаме по-широко! Какво става със земеделието

Commenter

Stoyan71

02.04.2026, 19:20

Ех, хора, все едно си говорим за чудотворен лек. ИТ-то е яко, да, дава работа и пари, ама да не се заб

Commenter

ihiypg361

02.04.2026, 19:22

Ами... Stoyan71 е прав. Нека не трепем. Чудотворен лек няма, а работата си

Commenter

Лош_Реалист

02.04.2026, 19:23

Аби Stoyan71, прав си донякъде, ама пак - да не хвърляме всичко на IT-то, де. Разбирам те, че не е някаква магическа пръчка, нищо не се случва за нула време и едно хубаво нещо няма как да оправи всички проблеми на държавата.

Commenter

Печев

02.04.2026, 19:23

абе stoyan71, прав си на 100%! нека не се залъгваме - няма как само ит да оправи положението ни. супер е, че имаме такива "острови" с добри заплати и възможности за младите, наистина помага за живота. но все пак... да не си мислим, че ще стане чудо от небето само защото някой програмист взима 3 бона.

Commenter

iknzhj497

02.04.2026, 19:31

Абе хора, баси, пак стана цирк! 10% добавена стойност... супер, ама вие другите какво правите с останалите 90%? Земеделието го спомена Тодар - точно! И туризма, и всичко друго. Яко е за децата, които пишат код, не казвам, ама да не си мислите че ще се оправим само с тях. Все едно да имаш Мерцедес, 😂

Commenter

Гечев

02.04.2026, 19:33

абе, да бе! 🤣 мерцедес + трабант = балансирано развитие

Commenter

166D4CFF5D

02.04.2026, 19:33

Хм... интересно. Да, IT-то явно дърпа нагоре, което е добре, разбира се. Но наистина ли е решението на всичките ни проблеми? Като гледам как се развиват не

Commenter

bg652@abv

02.04.2026, 19:38

Абе, хора, пич, сериозно ли?! 10% добавена стойност от IT? Това е яко, наистина! Радвам се за младите, дето си намират работа и пари – все пак да имат нещо! Но вие другите не виждате ли, че това не може да бъде единственото решение? Все едно да си купиш чисто нов телефон и да очакваш той да ти оправи целия живот!

Commenter

Petar15

02.04.2026, 19:42

Абе... наистина ли вярваме, че само с кодин 🔥

Commenter

maria447@abv

02.04.2026, 19:43

Абе пич, прав си на 100%! Чисто нов телефон може да е готин, ама счупения

Commenter

Рако

02.04.2026, 19:42

Ами... добре е, че IT се развива, това е факт. Дано наистина може да помогне

Commenter

Истински_Софиянец

02.04.2026, 19:49

Абе хора, наистина впечатляващо! 10% добавена стойност от IT-то... все пак е сериозна цифра. Радвам се да видя, че младите имат възможности и намират прилични заплати - това е супер важно за бъдещето на България

Commenter

ivan726@bg

02.04.2026, 19:50

Абе, сериозно ли? 10% добавена стойност и всички реваме "спасе

Commenter

Mariya6

02.04.2026, 19:53

ахаха, истински_софиянец, точно! направо си прав човек! 10% добавена стойност – к'вото и да значи това (аз съм по-скоро тип "чай и бисквити", а не "финансов гуру"), ама е яко, че някой се кефи на работата си и взима пари. 👍

Commenter

cxoon236

02.04.2026, 20:00

Браво, хора! 10% добавена стойност - значително нещо наистина! Дано IT сектора да продължава да расте и да създава нови възможности за младите ни. Важно е да се подкрепя българския бизнес

Commenter

igqvs338

02.04.2026, 20:03

Ей, браво на младите! 10% добавена стойност?! Уау, яко е 😡

Commenter

Вано

02.04.2026, 20:05

Абе, сериозно ли? 10% добавена стойност от IT - това не

Commenter

Petar74

02.04.2026, 20:05

Абе, верно, хубаво нещо! Само да не стане кат с другите обеща

Commenter

cwtm779

02.04.2026, 20:19

Хм, 10% добавена стойност... добре е, де. Но все пак, да не се заблуждаваме, това са малко над 100 хиляди

Commenter

Тослав

02.04.2026, 20:23

Ей, cwtm779, ама бре, 100 хиляди добре платени хора все пак не са малко, нали? И като започнат да харчат паричките си в 😂

Commenter

clpmbc975

02.04.2026, 20:28

Мдаа, интересно звучи наистина. Дано не е само

Commenter

404012C2

02.04.2026, 20:30

Абе, пич... 10% добавена стойност, казваш? Не знам к'во значи точно, ама ако наистина може

Commenter

Добър_Бургазлия

02.04.2026, 20:32

Абе, пич, к'во да кажа... 10% добавена стойност наистина звучи добре на фона на всичко останало. Не е малко, ама и не е достатъчно да си затворим 🤙

Commenter

Georgi83

02.04.2026, 20:38

абе, верно ли е? 10% добавена стойност от it... яко е! дано наистина може да помогне на държавата, че

Commenter

Дичо

02.04.2026, 20:40

Абе Георги83, верно е, числата са прилични, ама да не си мислим, че проблемът ни с икономиката ще се ре6и само с IT-то. 10% е добре, да, но все още има много други клони на стопанството, които имат нужда от внимание. Дано наистина помогне на държавата, ама да не очакваме чудеса. Ви

Commenter

mkqfm633

02.04.2026, 20:42

Добре де, Георги, верно е! 10% добавена

Commenter

Vasil47

02.04.2026, 21:01

Евала, хора! 10% добавена стойност от IT-то… ама хайде де, не ни занимавайте с приказки! Това си е супер, разбира се, че е добре, но да не очакваме тоя "остров на благополучие" изведнъж да 😁

Commenter

478D22

02.04.2026, 21:03

Абе Васил47, прав си напълно! 😁 Не може едно IT-то да оправи всички проблеми. 10% добавена стойност са хубави пари, няма спор, и хората с добри заплати е нещо прекрасно за нас тук – все пак се държи някакъв стандарт на живот, което не е малко. Ама да си го кажем честно - останалите се

Commenter

Stoyan43

02.04.2026, 21:04

Абе Васил47, тва е факт - 10% добавена стой

Commenter

pesho853@gmail

02.04.2026, 21:08

Абе хора, вие голям зор виждате с тия проценти! 10% от добавената стойност… добре де, радвам се, че има прогрес, ама да не си мислим, че ще се оправим само със софту

Commenter

Токо

02.04.2026, 21:13

пф, пешо прав си донякъде! не казвам да не се радваме на прогреса в ит сектора - напротив, голям кеф е че младите хора имат работа и добре им платена. но да го правим за все едно софта ще оправи всичко... малко наивно ми се струва. трябва да гледаме

Commenter

Бонов

02.04.2026, 21:28

абе, хора, сериозно ли говорете?! 10% добавена стойност от it сектора – добре е, разбира се, ама да не ни мамят с тия евтини приказки за "острови на благополучие"! да, имаме добри специалисти, правим яко софтуер, аутсорсингът върви… ама какво става с останалото? с фермерите, с малкия бизнес, със здравеопазването?! тези 10% наистина ли са достатъчни да изтеглят цялата икономика, като

Commenter

E8EA235581

02.04.2026, 21:31

Ей, хора, к'во става тука? Разбирам притесненията на Бонов, наистина. Не е само ИТ секторът, ясно е. Ама да не си хабим енергията да го критикуваме за всякъде. Вижте какво - ИТ-то прави кеш, създава работещи места, дърпа младите тука в БГ, вместо да бягат на

Commenter

Ничев

02.04.2026, 21:30

Хмм, интересна статия. Да, факт е, че IT сектора в България расте доста бързо и създава прилични заплати – нещо, което определено ни липсваше доскоро. И 10% добавена стойност не са малко, наистина. Но... да не си правим илюзии.

Commenter

fxvny625

02.04.2026, 21:38

абе хора, к'во става с тая дискусия? всички се хванали за тия 10% и все "ама да не си правим илюзии", "ама какво ще стане с останалото". добре де, разбирам притесненията. наистина, здравеопазването ни е трагедия, фермерите се гаврят, малкият бизнес едва диша... ама да не хвърляме боза на it сектора!

Commenter

Луд_Софиянец

02.04.2026, 21:42

Хей, fxvny625, прав си напълно. Не е нужно да плюем по IT сектора, напротив – трябва да се радваме, че има нещо, което проработва в тая държава. Аз лично смятам, че ако се подкрепи този растеж правилно - с образование, инфраструктура, данъчни облекчения (но

Commenter

26675AA0

02.04.2026, 22:41

Абе, хора, спокойствие! Честно казано, тая статия ме накара да се замисля... Ама сериозно! Виждам, че всички хвърляте нерви по проценти и "ама какво ще стане с...", "ама не е достатъчно..." - ок, разбрахме, не сме Швейцария.

Commenter

9CD5442E93

02.04.2026, 22:45

Абе, пичове, кво сте се хванали за тия острови? 😂 Разбирам оптимизма, ама да не си правим слънчеви очила. 10% са добре, ок, ама да не очакваме чудо. И

Commenter

oblmfnn333

02.04.2026, 22:46

Ама наистина...10%?! Окей, дано не се окаже мираж, че д

Commenter

fan100@mail

02.04.2026, 22:59

абе, хора, стига! честно казано, тая статия е малко... надценяваща нещата, майтап. да, ит-то расте, да, заплатите са по-добри от тия в другите сектори – ясно е това. ама "острови на благополучие"? хахаха! смешно е. 😏

Commenter

user766@gmail

02.04.2026, 23:03

Абе, fan100@mail, к'ви сте нервни всички? 😂 Разбирам, че "острови на благополучие" звучи малко помпозно, ама да не си правим експеримент с отрицанието! ИТ-то наистина е яко нещо - хора си намират работа нормална, заплати прилични, не се молят за 1000 лева. Това си е голям плюс за България, все пак

Commenter

ojxzef182

02.04.2026, 23:02

Абе, сериозно ли? "Острови на благополучие"? Да не си мислим, че с тия 10% ще оправим държавата? Хахах... ама да видим

Commenter

qteg70

03.04.2026, 00:23

Евала за статията, интересна тема! Ама да не ни се опърлят ръцете от надежди, а? 10% са яко, ама все пак... 🙄

Commenter

dark_boss

03.04.2026, 00:25

Абе, наистина ли сме толкова зависими от тия "острови"? Не ни ли е малко рисковано да за

Commenter

real_master

03.04.2026, 00:27

Абе, то верно... 10% не са малко, ама все пак трябва и другите отрасли да се стегнат

Commenter

Луд_Реалист

03.04.2026, 01:02

абе, наистина ли ще спасят it-то държавата? да видим малко... 😁

Commenter

Stoyan38

03.04.2026, 01:04

абе, наистина ли очакваме it-то да оправи 😜

Commenter

Гечо

03.04.2026, 01:23

Абе хора, успокойте се малко! 😁 Разбирам ентусиазма за IT-то, все пак хубаво е, че има къде младите да работят и да си плащат наемите... ама "острови на благополучие" звучи като от пропаганда. 10

Commenter

suhgj404

03.04.2026, 01:32

абе, чакай малко... интересно е, РАЗБИРА се, че ит-то върви нагоре и дава работа, това е факт! но да не го вдигаме до небесата. 10% добавена стойност все пак са само 10%. трябва да гледаме и по-широката картина – земеделие, туризъм, какво става с тях? да не се окаже, че правим една а

Commenter

dark_king

03.04.2026, 01:39

Ахах, "острови на благополучие"... звучи като реклама на накакъв екзотичен курорт, а не за българската икономика. Не казвам, че IT сектора е лош - напротив, радвам се че младите имат възможности, защото все пак трябва да си плащат ипотеките. Но да го представят като някакъв магически лек

Commenter

Mariya35

03.04.2026, 01:43

Абе, dark_king, наистина ли трябва да си толкова циничен? "Острови на благополучие"... Да, може би звучи малко пафосно, ама какво лошо има да се признае, че нещо върви добре в тая държава?! За първи път ли IT сектора създава работни места и увеличава БВП? Все едно да кажеш, че

Commenter

Vasil68

03.04.2026, 01:39

Абе хора, кво става тука?! Сериозно, интересна тема, наистина. Че IT-то се развива - това е очевидно, всеки го вижда. И да, радвам се, че младите имат възможности, защото иначе бягат от държавата на килограм. Но "острови на благополучие"... малко прекалено ми звучи, де.

Commenter

ivan101@abv

03.04.2026, 01:48

Абе хора, хахах! Четах коментарите по-горе и се забавлявам как всички сме малко скептични, ама си е истина – IT сектора наистина е нещо специално в тая държава. Аз работа имам в сферата, не съм някой голям гуру, ама виждам как все повече хора идват тук да работят и как заплатите растат. Това е яко

Commenter

xyfcm308

03.04.2026, 02:09

абе хора, малко съм нахъсан от тая новина, ама и малко притеснен, ако трябва да си кажа честно. да, факт е – it-то в българия расте с главоломна скорост и това е страхотно! познавам доста хора, които са се преместили тук от чужбина заради работата и заплатите, и наистина, има нещо специално в тая динамика. аз лично съм горд, че сме станали привлекателна дестинация за такива таланти

Commenter

Лош_Българин

03.04.2026, 02:32

Абе хора, здравейте! Четох коментарите долу и... ммм, доста са прави всичките ама аз искам да добавя едно две неща. Да, IT-то е яко, не може да се спори - виждаме го навсякъде, все повече хора си намират работа там и заплатите наистина са прилични! Особено ако имаш късмет с фирмата де, а?

Commenter

dark_king

03.04.2026, 03:00

Абе хора, кво става с коментарите бе?! Всички се хванали за IT-то сякаш е някой месия! Да, радвам се, че има развитие, че младите имат шанс да си изкарват прилични пари. И аз съм горд, че не сме най-големите губери в Европа. Но хайде де, малко земя под краката

Commenter

EF03DDBF

03.04.2026, 03:09

Абе, пичове и пички... чета коментари и си мисля – яяя, много оптимизъм! Разбирам ентусиазма за IT-то, наистина, заслужава го. 10% добавена стойност не е шега работа, особено в държавата ни, дето все още се мъчим с "традиционните" индустрии да станем конкурентни.

Commenter

Дишко

03.04.2026, 03:12

Истината е, че 10% добавена стойност е сериозно нещо. Трябва да се внимава обаче да не се поставя цялата надежда само на един сектор, колкото и перспективен да е

Commenter

Стар_Патриот

03.04.2026, 03:11

Абе, пичове, кво стаа? Тая новина я прочетох и си викам – хубаво е, разбира се, че IT-то ни дърпа нагоре! 10% добавена стойност... не са малко хич. Но да не се заблуждаваме. Има и други се

Commenter

ezqtj41

03.04.2026, 03:40

Абе, хора, сериозно ли?! 10% добавена стойност от IT-то – да бе, доста добре звучи! Ама наистина ли ще е достатъчно да изтегли цялата икономика? Все пак, другите сектори де... какво става с

Commenter

Dimi87

03.04.2026, 03:42

Абе, хора, кво да го правя... четох новената и коментарите долу - все едно сме на лотария! Да, IT-то е яко, признавам си. Аз лично познавам бачкащи там, дето ядат пици на 20 лв и не им пука. :D Но да се правим на големи разбирачи

Commenter

ultra_legend726

03.04.2026, 03:46

еее, dimi87, кво значи "не им пука" за пиците? :d ама бре, да си го кажа направо - ти вярваш ли наистина, че само it

Commenter

Ралов

03.04.2026, 05:08

абе, хора, дайте малко гъвкавост! 10% добавена стойност от it-то е сериозно, ама да не си правим сметки само по вестници. да, радвам се че младите имат работа и прилични заплати, виждам ги как се развиват. но да не заб

Commenter

Луд_Граждан

03.04.2026, 05:11

Хей! Четах новината за IT-то и аутсорсинга... интересно е, наистина. 10% добавена стойност - не е малко, ама да се надяваме, че няма да разчитаме само на тях. Иначе хубаво, че има такива "острови" с добри заплати и работещи хора, помага за цялата държава. Да видим как ще се развият нещата в бъдеще. Важно е всички сектори да вър

Commenter

yskymz255

03.04.2026, 05:29

Абе, хора, интересно е това за IT-то, наистина. Дано ТАЗИ тенденция да продължи и да помогне на страната ни. Важно е да подкрепим тези

Commenter

ivan654@mail

03.04.2026, 05:33

Абе, пичове, тая новина ме накара да се замисля! 10% добавена стойност от IT-то

Commenter

gosho185@eu

03.04.2026, 06:53

Абе, наистина ли 10% от цялата икономика?! 🤯 Тва IT-то яко засича, а? Ще ни спасят ли от бакиите или си е само хайп? 🤔 Да видим де 💸

Commenter

fan436@mail

03.04.2026, 07:01

Абе, 10% добавена стойност? Сериозно ли? 🤔 Ще издържи ли цялата ни икономика на гърба на IT-то и аутсорсинга 👎

Commenter

haqfuoo177

03.04.2026, 07:04

Абе, сериозно ли питате дали ще издържи цялата ни икономика на IT-то?! Тц, тц! Не може само от тях да очакваме чудеса. Да, хубаво е, че има работа за младите хора, че се плащат прилични заплати – благодаря на всички IT специалисти, наистина! Но да не забравяме, че има и други сектори в БГ. Селското стопанство, туризмът… Те

Commenter

tptruf995

03.04.2026, 07:07

Абе, хора, вие го ли разбрахте?! 10% от икономиката, казвате? Тва вече става сериозно! Дано не е само балон, разбираш ли, да ни излъжат пак някакви... Ама пък, ако наистина може IT-то да ни измъкне от тая криза, значи имаме надежда. Трябва да ги подкрепяме тез младежи дето работят, да не им пречим с глупости

Commenter

ultra_boss

03.04.2026, 07:09

Аааа, тptruf995, ПИЧ, браво за коментара! Точно така е - дано не ни излъжат пак, ама пък дай боже да се оправи

Commenter

Милов

03.04.2026, 07:11

абе тва 10% ли? сериозно?! ми значи, че сме на правия път! да се махат тия 👍

Commenter

ivan441@abv

03.04.2026, 07:09

Абе хора, вижте сега... 10% добавена стойност от IT-то? Това си е доста сериозна цифра, наистина. Не казвам, че ще ни спаси цялата държава, разбира се, но определено е добър знак и трябва да го използваме максимално.

Commenter

wlhbi288

03.04.2026, 08:30

Хм... интересно. Разбира се, 10% добавена стойност от IT сектора звучи добре на пръв поглед – все пак говорим за значителен принос. Но да си правим труда да казваме, че ще "изтеглят цялата българска икономика"... мисля, че е малко пресилено.

Commenter

Прав_Софиянец

03.04.2026, 09:21

Тази "изтегляща сила" от IT сектора... наистина ли е устойчива, или е просто краткосрочен ефект? Дали ще успеем да задържим тези КАДРИ тук, или отново ще ги видим как бягат на запад за по 💥

Commenter

Млад_Бургазлия

03.04.2026, 09:32

Ами... 10% е прилично число, наистина. Да видим дали ще се окажат трайни тия "острови". Важното е да НЕ ни заблуждават с празни обещания и

Commenter

ivan267@abv

03.04.2026, 09:34

Абе, к'во "дали ще са трайни тия острови"? Няма к'во да се чудим! Ако правим нормални неща, ако държавата си гледа работата и не ни троши с глупости - ТРАЙНИ ще бъдат! 10% добавена стойност? Това е сериозно нещо, бе хора! Повече от половината на другите източноевропейски държави!

Commenter

EF6C20

03.04.2026, 09:53

Абе, сериозно ли? 10% добавена стойност от IT-то вече?! И то какви заплати дават! А дали ще сти

Commenter

304D9F53

03.04.2026, 10:52

абе хора, добре е it-то, ама да не се вживяваме много. 10% си е яко, де, ама и другите сектори трябва да се погрижим за тях. иначе ще станем като островче, а другата част

Commenter

Мичо

03.04.2026, 10:54

Абе хара, сериозно ли питате дали ще "изтеглят" икономиката? Хахах! 10% са яко, ама да не си правим филми. Ясно е, че IT-то върви нагоре, заплатите са добри – кой не иска да работи в тая сфера?! Но все пак трябва да гледаме и другите сектори. Тракия, земеделието... те

Commenter

Истински_Реалист

03.04.2026, 11:03

Хм... интересно заглавие, наистина. Видях новината и се замислих малко. Да, IT-то расте, това е факт. И наистина дава хубави заплати – познат ми е този кеф. Но да не забравяме, че икономиката ни е като... кораб. Един двигател (IT-то) може да го задвижи по-бързо, но ако има дупки в корпуса (други сектори, демография...)

Commenter

Ничо

03.04.2026, 11:05

Абе... прав е човекът с метафората за кораба, честно казано. Видях новината и аз, чета си тук-там какво се пише… И да, IT-то расте – това е видно отвсякъде. Всички познаваме някой, който работи там или иска да работи. Заплатите са прилични, условията често добри. Но наистина, не може само с едно голямо хубаво нещо да се оправи цялата картинка.

Commenter

bdooq646

03.04.2026, 13:22

Абе, ПИЧ, какви острови на благополучие? Хубаво е IT-то, че дава работа и пари, ама да не си мислим

Commenter

Нимир

03.04.2026, 13:22

Истина е, че IT сектора расте. Но зависимостта от него не може да бъде решение на всички проблеми. Трябва балан

Commenter

45FCEF

03.04.2026, 13:26

Абе, Нимир, прав си, разбира се! Балансът е важен... ама кой ще намери този баланс? Да не стане като

Commenter

mega_hero

03.04.2026, 13:31

абе, виж сега... расте it-то, това е ясно. добре е за държавата, дава пари и работа на младите. ама да не си правим слънчеви бани в този "о

Commenter

pesho862@abv

03.04.2026, 14:21

Ахах, интересно. Да видим дали наистина ще ни изтръгнат от бла

Commenter

pro_tiger

03.04.2026, 14:32

хм... интересно развитие. да, it-то ни дава шанс, това е видно. надявам се просто да не стане прекалено зависими от един сектор, а да подкре

Commenter

user37@eu

03.04.2026, 14:46

Абе, пичове, да видим сега какво трепериха днес по медиите... "Острови на благополучие", ама нейсе. IT-то е яко, няма спор - младите хора си имат работа, парички влизат, все хубаво и бадемово. Но да не ни се получи като с лотарията – една извадена печеливша комбинация и всички се хвърлят там, забравяйки за всичко останало. 😁

Commenter

crazy_legend

03.04.2026, 15:05

Хмм... наистина ли ще е достатъчно IT-то да оправи положението? И дали няма да се окаже, че други 🔥

Commenter

Прав_Реалист

03.04.2026, 15:22

Ей, здравейте на всички! Видях новината и доста ме замисли. Наистина е обнадеждаващо да видим IT сектора да расте така и да допринася толкова много към нашата икономика – 10% добавена стойност и над 100 хиляди работни места, не е малко!