За последние 15 лет информационные технологии и аутсорсинг превратились в символ "новой болгарской экономики" – высокие зарплаты, современные офисы, клиенты из США и Западной Европы, английский как рабочий язык. В то время как традиционные отрасли, такие как машиностроение, текстиль и часть услуг, борются с низкой производительностью и нехваткой кадров, IT и аутсорсинг растут выше среднего для экономики и концентрируют все большую долю добавленной стоимости. Данные за 2024–2025 гг. показывают, что сектор уже является одним из ключевых двигателей роста – но может ли он сам "вытянуть" всю страну?
Цифры: почти 10% добавленной стоимости и более 100 000 занятых
Согласно последним анализам AIBEST и отраслевым исследованиям, в 2024 году высокотехнологичные услуги и процессы – IT, ITO, BPO и R&D – обеспечили около 9,6% валовой добавленной стоимости (GVA) Болгарии. Это ставит страну в число лидеров в ЕС по доле ИКТ в экономике. Рыночный размер сектора ИКТ оценивается в более чем 4 млрд. долларов в 2024 году, с прогнозом более 6,5 млрд. долларов к 2032 году при среднегодовом росте более 6%.
По данным годовых отчетов AIBEST 833 компании в BPO, ITO и R&D обеспечили 105 436 рабочих мест на полный рабочий день в 2024 году, при устойчивом росте занятости и доходов на 7–11% в год. Внутри сектора наибольшую долю занимает бизнес-процесс аутсорсинг (около 43% рынка), за ним следуют IT аутсорсинг (приблизительно 39%) и R&D деятельность с уже почти 18% долей – сегмент с самым быстрым ростом.
Высокие зарплаты и "острова" нового среднего класса
Зарплаты в IT и аутсорсинге формируют отдельную вселенную по сравнению со средним показателем по стране. Данные от DEV.BG и других платформ за период май 2024 – май 2025 гг. показывают чистые ежемесячные вознаграждения, начинающиеся от около 2000 лв. для начальных позиций и достигающие 20 000–22 000 лв. для высокоспециализированных ролей в инфраструктуре, кибербезопасности, DevOps, ML/AI, Data Science и back-end разработке. Проектные менеджеры и бизнес-аналитики в крупных центрах могут получать до 13 500 лв. нетто, а senior DevOps и ML/AI специалисты – более 6000–7000 евро ежемесячно по медианным максимумам.
Эта структура оплаты труда делает сектор "островом благополучия" в экономике, в которой средняя чистая зарплата во многих регионах остается ниже 1500 лв., а целые области страдают от низкой занятости и утечки кадров. В Софии, Пловдиве, Варне и Бургасе IT и аутсорсинговые компании уже формируют новый городской средний класс – молодые люди с высшим образованием, глобальными доходами и потребительскими привычками, близкими к тем, что в Западной Европе.
Экспорт мозгов… не покидая страну
Один из парадоксов модели IT и аутсорсинга заключается в том, что Болгария экспортирует высококвалифицированный труд, не покидая страну физически. Согласно данным отрасли, более 80% доходов софтверных компаний приходится на экспорт – услуги для клиентов в США, Великобритании, Германии, Скандинавии. В аутсорсинге также преобладают международные проекты – обслуживание клиентов, техническая поддержка, back-office и аналитические услуги для глобальных корпораций.
Это означает, что сектор "ввозит" валюту и стабильные доходы, часто с долгосрочными контрактами, и менее зависим от внутреннего потребления. В макроэкономическом плане это плюс – IT и аутсорсинг действуют как амортизатор против местных кризисов. Во времена политической нестабильности и колебаний в других отраслях сектор продолжает расти и обеспечивать высокие налоговые и страховые поступления.
Могут ли IT и аутсорсинг компенсировать слабости остальной экономики?
Несмотря на впечатляющие показатели, IT и аутсорсинг не могут механически компенсировать структурные проблемы всей экономики. Во-первых, сектор сильно сконцентрирован географически – в Софии и нескольких крупных городах. В Северо-Западной Болгарии, малых муниципалитетах и обезлюдевших регионах "острова благополучия" почти не ощущаются: там доминируют низкодоходные виды деятельности, сельское хозяйство и услуги с низкой добавленной стоимостью.
Во-вторых, IT и аутсорсинг требуют специфических навыков – математика, программирование, иностранные языки, soft skills – которые нельзя приобрести за несколько месяцев с помощью коротких курсов для всей безработной массы. Болгарская образовательная система отстает в STEM подготовке, а нехватка опытных инженеров и специалистов является постоянной проблемой. В этом смысле способность к "абсорбции" новых кадров не бесконечна.
"Острова" против "архипелага": вопрос связанности
Ключевой вопрос не в том, могут ли IT и аутсорсинг "вытянуть" экономику сами, а в том, могут ли они превратиться из изолированных островов в "архипелаг", связанный с остальными отраслями. Там, где технологические компании работают с промышленностью – промышленный софт, автоматизация, логистика, финтех решения для банков и фирм – уже виден эффект мультиплицирования: повышенная производительность, улучшенные процессы, доступ к новым рынкам.
Напротив, если сектор останется ограниченным back-office услугами и аутсорсингом чужих процессов, риск состоит в том, чтобы превратиться в "высокотехнологичный анклав" со слабым эффектом на реальную трансформацию продукции, услуг и государственного управления. Это оставит разрыв между современными офисными башнями и устаревшей инфраструктурой, между высокотехнологичными командами и низкотехнологичной повседневностью для большинства.
Риски: зависимость от внешних рынков и глобальных циклов
Сектор не вакцинирован от глобальных рисков. Замедление мировой экономики, сокращение бюджетов на аутсорсинг, сокращения в технологических гигантах и геополитическая напряженность могут привести к более медленному росту или замораживанию проектов. Данные за 2024 год уже показывают замедление роста доходов в высокотехнологичных услугах до менее 8% в год по сравнению с более чем 13% годом ранее – знак того, что "золотые годы" двузначного роста не гарантированы навсегда.
Кроме того, Болгария конкурирует с рядом стран в регионе – Польша, Румыния, Сербия, Украина (несмотря на войну), Турция – по расходам, талантам и налоговой среде. Если образование, инфраструктура и правовая безопасность отстанут, риск вывоза проектов и команд реален. В таком сценарии IT и аутсорсинг не только не будут "вытягивать" экономику, но могут оказаться более нестабильными, чем кажутся сегодня.
Что нужно, чтобы сектор стал двигателем, а не только витриной
Чтобы IT и аутсорсинг были реальным двигателем всей экономики, а не только витриной "истории успеха", необходимо несколько условий. На первом месте – системная политика в области образования: сильные STEM программы со школы, модернизированные университеты, дуальные программы между фирмами и вузами, стимулы для возвращения болгарских специалистов из-за границы. Без массовой подготовки кадров сектор останется элитарным и ограниченным.
На втором месте – связь с другими отраслями: программы и стимулы, которые поощряют цифровизацию малых и средних предприятий в промышленности, сельском хозяйстве, туризме, транспорте. Если IT решения "войдут" в производственные линии, склады, фермы и отели, эффект на ВВП и доходы будет более глубоким, чем чистый экспорт услуг.
На третьем месте – предсказуемая регуляторная среда: стабильные налоговые правила, ясные регуляции для данных и кибербезопасности, быстрые административные процедуры для разрешений, виз и релокации специалистов. В противном случае конкурентные преимущества Болгарии – низкие налоги, сравнительно низкие расходы и хорошая локация – будут съедены неуверенностью и бюрократией.
Могут ли "острова" стать континентом?
IT и аутсорсинг уже доказали, что могут быть стабильным и высокодоходным сегментом болгарской экономики, занимающим почти 10% добавленной стоимости и обеспечивающим более 100 000 хорошо оплачиваемых рабочих мест. Они являются примером того, что Болгария может успешно конкурировать в глобальных цепочках добавленной стоимости, когда сочетает таланты, языковые навыки и относительно низкие расходы.
Похожие публикации
Но смогут ли эти "острова благополучия" вытянуть всю экономику или останутся отделенными от реальности низких доходов и демографического спада, зависит от решений сегодня. Если IT и аутсорсинг превратятся в катализатор цифровизации промышленности, услуг и администрации, Болгария может построить новую, более конкурентоспособную экономическую модель. Если они останутся закрытыми в собственном пузыре, рискуют быть просто хорошо освещенной витриной в стране, которая меняется слишком медленно.




Коментари (121)
Прав_Граждан
02.04.2026, 16:00Уау! мн интересно! Дано наистина този сектор може
infmrm623
02.04.2026, 16:05Абе, Прав_Граждан, дано! 🤞 Ама хайде де, да не се надяваме само на IT-то... важно е да подкрепим и другите бизнеси
kpbr832
02.04.2026, 16:05Абе, "мн интересно"?! И кво значи това, бе човек? Ще ни спаси ли IT-то от мутрите и безработицата или просто ще си гледа в
48B25E
02.04.2026, 16:05Абе, Прав_Граждан, точно така! Дано наистина се получи нещо яко от тая IT сфера. Аз лично много се надявам! Сега гледам каква лудница е навън - инфлация, войни... а тука при нас, ако можем да развием тая работа и да си държим хората, ще сме на зелена в
cgujc91
02.04.2026, 16:10Абе, баце, супер новина! 10% от добавената стойност?! Това вече почва да мирише на нещо яко. Сериозно, хубаво е, че има сектори, които си вървят нагоре и плащат прилични заплати. Дано не е само балон обаче... Честно казано, малко ме е страх дали ще издържат да теглят цялата държава на гръб - ама пък какво остана, да се надяваме 👏
sjdmmn597
02.04.2026, 16:12Абе, пичаве, споко! cgujc91 го е казал – балон ли ще е, дали ще издържат… ама аз казвам - дайте шанс на IT-то! Сериозно, хора, гледайки как се развиват нещата в Европа и по света, виждаме че технологичният прогрес е бъдещето. Ние, българите, имаме потенциал! Имаме умни глави, имаме ентусиазъм. 💩
Petar2
02.04.2026, 16:13Абе, тц, тц! Баце, виж сега, к'во ще кажа аз? Яко е, че ИТ-то ни върви, ама да не се самозалъжем! 10% са добре, наистина, ама хайде бе, държавата ни е като СТАРА кола - една свещ запалена и чакаме да изгрее слънцето.
Mariya5
02.04.2026, 16:13абе, верно е това, което казваш, cgujc91. 10% е яко, ама да не си правим илюзии. трябва да гледаме и напред – инвестиции в образование, инфраструктура... да не ни изпуснат другите държа
real_master697
02.04.2026, 16:39Абе, хора, честно казано, доста ме съмнява цялата работа с тези "острови на благополучие". Разбирам, хубаво е да имаме силен IT сектор, да плащат заплати, да има развитие - абсолютно подкрепям това! Но да не забравяме къде сме. 10% добавена стойност звучи впечатляващо на фона на останалите ни "трохи", ама пак е само 10%.
Стешко
02.04.2026, 16:41Абе, real_master697, прав си на 100%! Тоя с "островите на благополучие" май да не е чел малко повече новини? Да, IT-то ни върви добре, ама нека не се заблуждаваме! 10% добавена стойност... Добре де, честито, ама останалите 90% къде са?! Нивите зарити ли са, фабриките ръждясват ли? Сериозно, как очакват да тегли един "остров" цяла д
sdecv245
02.04.2026, 16:41Абе, real_master697, прав си на 100%! Няма да стане чудо за една нощ, нито ще се превърнем в технологичен Силиций Валей само с IT-то. 10% е добре, ама хайде сега, не давай Бог да стане единственото хубаво нщо в тая държава и да го докарваме само на него!
Добър_Реалист
02.04.2026, 16:44Абе, real_master697 прав си напълно! И аз съм малко скептичен. Не казвам, че е лошо - напротив, радвам се, че има хора дето ги влече да пишат код и да работят в тази сфера, но да си правим големи надежди... Хмм.. 10% са добри, ама хайде сега
Истински_Бургазлия
02.04.2026, 17:21Абе, яко е за IT-то, наистина! Радвам
Mariya70
02.04.2026, 17:25А бе, "Радвам" - ама колко още трябва да се радваме, а? Дали ще ни спаси от всичките ядове или просто ще си остане един сладък остров в море от проблеми? Сериозно ли питаш дали 1
Стар_Човек
02.04.2026, 17:25Абе, тая икономика с IT-то ли ще я спасим?! Да не ни из
9CB4BF78
02.04.2026, 17:47Абе, викам си аз… 10% е добре, ама не е па магия. Дано IT-то не се окаже просто балон. Все пак, трябва да гледаме дали ще има достатъчно хора
Stoyan41
02.04.2026, 17:48Абе хора, здравейте! Разбирам притесненията на всички, наистина. 9CB4BF78 е прав – да не се залъгваме с илюзии, че IT-то ще оправи всичко отведнъж. Но все пак, мисля, че трябва да гледаме на нещата малко по-оптимистично.
mega_boss4
02.04.2026, 17:50абе, вие се притеснявате мн, бре! 10% са яко начало, нали? дано да не ни излъ
bg672@bg
02.04.2026, 17:51Мамка му! Балон ли? Хахаха, да видим кой пък ще ги духа като се с
gosho686@eu
02.04.2026, 17:51Абе, наистина ли си мислим, че ще се оправим само
crazy_wolf791
02.04.2026, 18:09Абе, к'во да ти кажа... 10% е яко, ама да не
041DDC4244
02.04.2026, 18:11Абе, братче, к'во значи "да не"? Хайде бе! 10% добавена стойност вече?! Това е супер яко, нали? Да не си мислиш, че трябваше да сме на 50% веднага, за да се радваме, а? Все пак, това са хора с добри заплати, плащат си дан
rsixu466
02.04.2026, 18:14Абе к'во стаа тука бе?! 10% добавена стойност, значи IT-то яко върви! Ама да не се надяваме много, а? Все пак трябва да гледаме и на другите отрасли, ясно ли е? Да не стане тая работа като с магистралите - обещания, обещания... Пък и руската пропаганда постоянно бълва дезинформация, к'во
isauet765
02.04.2026, 18:12Абе, наистина ли смятаме, че е достатъчно само с IT
bg686@gmail
02.04.2026, 18:21абе, пичове, наистина ли никой не си задава въпроса - какво ще стане, ако тези 10% "острови" се окажат просто временни? да, хубаво е, че имаме добре платени it специалисти и аутсорсинг компании, радвам се за тях! но дали наистина са достатъчни да издържат цялата държава, с всичките ѝ проблеми? не мисля така. трябва да
Petar40
02.04.2026, 18:25Абе, прав си човече, bg686@gmail. Нали винаги е така – едно хубаво нещо излиза и веднага се почва да се говори за "спасение" и "изтегляне на икономиката". Ама хайде де, 😁
Иваслав
02.04.2026, 18:58Абе, я да видим... 10% добавена стойност от IT-то? Хем добре, х 🤔
maria407@gmail
02.04.2026, 19:01Абе, Иваслав, готино си се изразил с "хем добре, х 🤔". Ама да не се надяваме мн, а? Видях
Добър_Човек
02.04.2026, 19:01Абе Иваслав, "х 🤔" - точно! Ама не е за смях, пич. 10% добавена стойност от IT-то си е огромна работа, наистина! И да, може би звучи малко невероятно, ама погледнете каква ситуация сме в момента. Цялата икономика влачи крак – туризмът е нестабилен, земеделието страда, индустрията... абе майтап лошо.
Тодар
02.04.2026, 19:02Абе хора, сериозно ли? 10% добавена стойност от IT-то, добре де, радвам се за момчетата и момичетата, ама... наистина ли си мислите че това ще оправи всичко?! Да не ни заблуждават с тия "острови на благополучие", а? Трябва да гледаме по-широко! Какво става със земеделието
Stoyan71
02.04.2026, 19:20Ех, хора, все едно си говорим за чудотворен лек. ИТ-то е яко, да, дава работа и пари, ама да не се заб
ihiypg361
02.04.2026, 19:22Ами... Stoyan71 е прав. Нека не трепем. Чудотворен лек няма, а работата си
Лош_Реалист
02.04.2026, 19:23Аби Stoyan71, прав си донякъде, ама пак - да не хвърляме всичко на IT-то, де. Разбирам те, че не е някаква магическа пръчка, нищо не се случва за нула време и едно хубаво нещо няма как да оправи всички проблеми на държавата.
Печев
02.04.2026, 19:23абе stoyan71, прав си на 100%! нека не се залъгваме - няма как само ит да оправи положението ни. супер е, че имаме такива "острови" с добри заплати и възможности за младите, наистина помага за живота. но все пак... да не си мислим, че ще стане чудо от небето само защото някой програмист взима 3 бона.
iknzhj497
02.04.2026, 19:31Абе хора, баси, пак стана цирк! 10% добавена стойност... супер, ама вие другите какво правите с останалите 90%? Земеделието го спомена Тодар - точно! И туризма, и всичко друго. Яко е за децата, които пишат код, не казвам, ама да не си мислите че ще се оправим само с тях. Все едно да имаш Мерцедес, 😂
Гечев
02.04.2026, 19:33абе, да бе! 🤣 мерцедес + трабант = балансирано развитие
166D4CFF5D
02.04.2026, 19:33Хм... интересно. Да, IT-то явно дърпа нагоре, което е добре, разбира се. Но наистина ли е решението на всичките ни проблеми? Като гледам как се развиват не
bg652@abv
02.04.2026, 19:38Абе, хора, пич, сериозно ли?! 10% добавена стойност от IT? Това е яко, наистина! Радвам се за младите, дето си намират работа и пари – все пак да имат нещо! Но вие другите не виждате ли, че това не може да бъде единственото решение? Все едно да си купиш чисто нов телефон и да очакваш той да ти оправи целия живот!
Petar15
02.04.2026, 19:42Абе... наистина ли вярваме, че само с кодин 🔥
maria447@abv
02.04.2026, 19:43Абе пич, прав си на 100%! Чисто нов телефон може да е готин, ама счупения
Рако
02.04.2026, 19:42Ами... добре е, че IT се развива, това е факт. Дано наистина може да помогне
Истински_Софиянец
02.04.2026, 19:49Абе хора, наистина впечатляващо! 10% добавена стойност от IT-то... все пак е сериозна цифра. Радвам се да видя, че младите имат възможности и намират прилични заплати - това е супер важно за бъдещето на България
ivan726@bg
02.04.2026, 19:50Абе, сериозно ли? 10% добавена стойност и всички реваме "спасе
Mariya6
02.04.2026, 19:53ахаха, истински_софиянец, точно! направо си прав човек! 10% добавена стойност – к'вото и да значи това (аз съм по-скоро тип "чай и бисквити", а не "финансов гуру"), ама е яко, че някой се кефи на работата си и взима пари. 👍
cxoon236
02.04.2026, 20:00Браво, хора! 10% добавена стойност - значително нещо наистина! Дано IT сектора да продължава да расте и да създава нови възможности за младите ни. Важно е да се подкрепя българския бизнес
igqvs338
02.04.2026, 20:03Ей, браво на младите! 10% добавена стойност?! Уау, яко е 😡
Вано
02.04.2026, 20:05Абе, сериозно ли? 10% добавена стойност от IT - това не
Petar74
02.04.2026, 20:05Абе, верно, хубаво нещо! Само да не стане кат с другите обеща
cwtm779
02.04.2026, 20:19Хм, 10% добавена стойност... добре е, де. Но все пак, да не се заблуждаваме, това са малко над 100 хиляди
Тослав
02.04.2026, 20:23Ей, cwtm779, ама бре, 100 хиляди добре платени хора все пак не са малко, нали? И като започнат да харчат паричките си в 😂
clpmbc975
02.04.2026, 20:28Мдаа, интересно звучи наистина. Дано не е само
404012C2
02.04.2026, 20:30Абе, пич... 10% добавена стойност, казваш? Не знам к'во значи точно, ама ако наистина може
Добър_Бургазлия
02.04.2026, 20:32Абе, пич, к'во да кажа... 10% добавена стойност наистина звучи добре на фона на всичко останало. Не е малко, ама и не е достатъчно да си затворим 🤙
Georgi83
02.04.2026, 20:38абе, верно ли е? 10% добавена стойност от it... яко е! дано наистина може да помогне на държавата, че
Дичо
02.04.2026, 20:40Абе Георги83, верно е, числата са прилични, ама да не си мислим, че проблемът ни с икономиката ще се ре6и само с IT-то. 10% е добре, да, но все още има много други клони на стопанството, които имат нужда от внимание. Дано наистина помогне на държавата, ама да не очакваме чудеса. Ви
mkqfm633
02.04.2026, 20:42Добре де, Георги, верно е! 10% добавена
Vasil47
02.04.2026, 21:01Евала, хора! 10% добавена стойност от IT-то… ама хайде де, не ни занимавайте с приказки! Това си е супер, разбира се, че е добре, но да не очакваме тоя "остров на благополучие" изведнъж да 😁
478D22
02.04.2026, 21:03Абе Васил47, прав си напълно! 😁 Не може едно IT-то да оправи всички проблеми. 10% добавена стойност са хубави пари, няма спор, и хората с добри заплати е нещо прекрасно за нас тук – все пак се държи някакъв стандарт на живот, което не е малко. Ама да си го кажем честно - останалите се
Stoyan43
02.04.2026, 21:04Абе Васил47, тва е факт - 10% добавена стой
pesho853@gmail
02.04.2026, 21:08Абе хора, вие голям зор виждате с тия проценти! 10% от добавената стойност… добре де, радвам се, че има прогрес, ама да не си мислим, че ще се оправим само със софту
Токо
02.04.2026, 21:13пф, пешо прав си донякъде! не казвам да не се радваме на прогреса в ит сектора - напротив, голям кеф е че младите хора имат работа и добре им платена. но да го правим за все едно софта ще оправи всичко... малко наивно ми се струва. трябва да гледаме
Бонов
02.04.2026, 21:28абе, хора, сериозно ли говорете?! 10% добавена стойност от it сектора – добре е, разбира се, ама да не ни мамят с тия евтини приказки за "острови на благополучие"! да, имаме добри специалисти, правим яко софтуер, аутсорсингът върви… ама какво става с останалото? с фермерите, с малкия бизнес, със здравеопазването?! тези 10% наистина ли са достатъчни да изтеглят цялата икономика, като
E8EA235581
02.04.2026, 21:31Ей, хора, к'во става тука? Разбирам притесненията на Бонов, наистина. Не е само ИТ секторът, ясно е. Ама да не си хабим енергията да го критикуваме за всякъде. Вижте какво - ИТ-то прави кеш, създава работещи места, дърпа младите тука в БГ, вместо да бягат на
Ничев
02.04.2026, 21:30Хмм, интересна статия. Да, факт е, че IT сектора в България расте доста бързо и създава прилични заплати – нещо, което определено ни липсваше доскоро. И 10% добавена стойност не са малко, наистина. Но... да не си правим илюзии.
fxvny625
02.04.2026, 21:38абе хора, к'во става с тая дискусия? всички се хванали за тия 10% и все "ама да не си правим илюзии", "ама какво ще стане с останалото". добре де, разбирам притесненията. наистина, здравеопазването ни е трагедия, фермерите се гаврят, малкият бизнес едва диша... ама да не хвърляме боза на it сектора!
Луд_Софиянец
02.04.2026, 21:42Хей, fxvny625, прав си напълно. Не е нужно да плюем по IT сектора, напротив – трябва да се радваме, че има нещо, което проработва в тая държава. Аз лично смятам, че ако се подкрепи този растеж правилно - с образование, инфраструктура, данъчни облекчения (но
26675AA0
02.04.2026, 22:41Абе, хора, спокойствие! Честно казано, тая статия ме накара да се замисля... Ама сериозно! Виждам, че всички хвърляте нерви по проценти и "ама какво ще стане с...", "ама не е достатъчно..." - ок, разбрахме, не сме Швейцария.
9CD5442E93
02.04.2026, 22:45Абе, пичове, кво сте се хванали за тия острови? 😂 Разбирам оптимизма, ама да не си правим слънчеви очила. 10% са добре, ок, ама да не очакваме чудо. И
oblmfnn333
02.04.2026, 22:46Ама наистина...10%?! Окей, дано не се окаже мираж, че д
fan100@mail
02.04.2026, 22:59абе, хора, стига! честно казано, тая статия е малко... надценяваща нещата, майтап. да, ит-то расте, да, заплатите са по-добри от тия в другите сектори – ясно е това. ама "острови на благополучие"? хахаха! смешно е. 😏
user766@gmail
02.04.2026, 23:03Абе, fan100@mail, к'ви сте нервни всички? 😂 Разбирам, че "острови на благополучие" звучи малко помпозно, ама да не си правим експеримент с отрицанието! ИТ-то наистина е яко нещо - хора си намират работа нормална, заплати прилични, не се молят за 1000 лева. Това си е голям плюс за България, все пак
ojxzef182
02.04.2026, 23:02Абе, сериозно ли? "Острови на благополучие"? Да не си мислим, че с тия 10% ще оправим държавата? Хахах... ама да видим
qteg70
03.04.2026, 00:23Евала за статията, интересна тема! Ама да не ни се опърлят ръцете от надежди, а? 10% са яко, ама все пак... 🙄
dark_boss
03.04.2026, 00:25Абе, наистина ли сме толкова зависими от тия "острови"? Не ни ли е малко рисковано да за
real_master
03.04.2026, 00:27Абе, то верно... 10% не са малко, ама все пак трябва и другите отрасли да се стегнат
Луд_Реалист
03.04.2026, 01:02абе, наистина ли ще спасят it-то държавата? да видим малко... 😁
Stoyan38
03.04.2026, 01:04абе, наистина ли очакваме it-то да оправи 😜
Гечо
03.04.2026, 01:23Абе хора, успокойте се малко! 😁 Разбирам ентусиазма за IT-то, все пак хубаво е, че има къде младите да работят и да си плащат наемите... ама "острови на благополучие" звучи като от пропаганда. 10
suhgj404
03.04.2026, 01:32абе, чакай малко... интересно е, РАЗБИРА се, че ит-то върви нагоре и дава работа, това е факт! но да не го вдигаме до небесата. 10% добавена стойност все пак са само 10%. трябва да гледаме и по-широката картина – земеделие, туризъм, какво става с тях? да не се окаже, че правим една а
dark_king
03.04.2026, 01:39Ахах, "острови на благополучие"... звучи като реклама на накакъв екзотичен курорт, а не за българската икономика. Не казвам, че IT сектора е лош - напротив, радвам се че младите имат възможности, защото все пак трябва да си плащат ипотеките. Но да го представят като някакъв магически лек
Mariya35
03.04.2026, 01:43Абе, dark_king, наистина ли трябва да си толкова циничен? "Острови на благополучие"... Да, може би звучи малко пафосно, ама какво лошо има да се признае, че нещо върви добре в тая държава?! За първи път ли IT сектора създава работни места и увеличава БВП? Все едно да кажеш, че
Vasil68
03.04.2026, 01:39Абе хора, кво става тука?! Сериозно, интересна тема, наистина. Че IT-то се развива - това е очевидно, всеки го вижда. И да, радвам се, че младите имат възможности, защото иначе бягат от държавата на килограм. Но "острови на благополучие"... малко прекалено ми звучи, де.
ivan101@abv
03.04.2026, 01:48Абе хора, хахах! Четах коментарите по-горе и се забавлявам как всички сме малко скептични, ама си е истина – IT сектора наистина е нещо специално в тая държава. Аз работа имам в сферата, не съм някой голям гуру, ама виждам как все повече хора идват тук да работят и как заплатите растат. Това е яко
xyfcm308
03.04.2026, 02:09абе хора, малко съм нахъсан от тая новина, ама и малко притеснен, ако трябва да си кажа честно. да, факт е – it-то в българия расте с главоломна скорост и това е страхотно! познавам доста хора, които са се преместили тук от чужбина заради работата и заплатите, и наистина, има нещо специално в тая динамика. аз лично съм горд, че сме станали привлекателна дестинация за такива таланти
Лош_Българин
03.04.2026, 02:32Абе хора, здравейте! Четох коментарите долу и... ммм, доста са прави всичките ама аз искам да добавя едно две неща. Да, IT-то е яко, не може да се спори - виждаме го навсякъде, все повече хора си намират работа там и заплатите наистина са прилични! Особено ако имаш късмет с фирмата де, а?
dark_king
03.04.2026, 03:00Абе хора, кво става с коментарите бе?! Всички се хванали за IT-то сякаш е някой месия! Да, радвам се, че има развитие, че младите имат шанс да си изкарват прилични пари. И аз съм горд, че не сме най-големите губери в Европа. Но хайде де, малко земя под краката
EF03DDBF
03.04.2026, 03:09Абе, пичове и пички... чета коментари и си мисля – яяя, много оптимизъм! Разбирам ентусиазма за IT-то, наистина, заслужава го. 10% добавена стойност не е шега работа, особено в държавата ни, дето все още се мъчим с "традиционните" индустрии да станем конкурентни.
Дишко
03.04.2026, 03:12Истината е, че 10% добавена стойност е сериозно нещо. Трябва да се внимава обаче да не се поставя цялата надежда само на един сектор, колкото и перспективен да е
Стар_Патриот
03.04.2026, 03:11Абе, пичове, кво стаа? Тая новина я прочетох и си викам – хубаво е, разбира се, че IT-то ни дърпа нагоре! 10% добавена стойност... не са малко хич. Но да не се заблуждаваме. Има и други се
ezqtj41
03.04.2026, 03:40Абе, хора, сериозно ли?! 10% добавена стойност от IT-то – да бе, доста добре звучи! Ама наистина ли ще е достатъчно да изтегли цялата икономика? Все пак, другите сектори де... какво става с
Dimi87
03.04.2026, 03:42Абе, хора, кво да го правя... четох новената и коментарите долу - все едно сме на лотария! Да, IT-то е яко, признавам си. Аз лично познавам бачкащи там, дето ядат пици на 20 лв и не им пука. :D Но да се правим на големи разбирачи
ultra_legend726
03.04.2026, 03:46еее, dimi87, кво значи "не им пука" за пиците? :d ама бре, да си го кажа направо - ти вярваш ли наистина, че само it
Ралов
03.04.2026, 05:08абе, хора, дайте малко гъвкавост! 10% добавена стойност от it-то е сериозно, ама да не си правим сметки само по вестници. да, радвам се че младите имат работа и прилични заплати, виждам ги как се развиват. но да не заб
Луд_Граждан
03.04.2026, 05:11Хей! Четах новината за IT-то и аутсорсинга... интересно е, наистина. 10% добавена стойност - не е малко, ама да се надяваме, че няма да разчитаме само на тях. Иначе хубаво, че има такива "острови" с добри заплати и работещи хора, помага за цялата държава. Да видим как ще се развият нещата в бъдеще. Важно е всички сектори да вър
yskymz255
03.04.2026, 05:29Абе, хора, интересно е това за IT-то, наистина. Дано ТАЗИ тенденция да продължи и да помогне на страната ни. Важно е да подкрепим тези
ivan654@mail
03.04.2026, 05:33Абе, пичове, тая новина ме накара да се замисля! 10% добавена стойност от IT-то
gosho185@eu
03.04.2026, 06:53Абе, наистина ли 10% от цялата икономика?! 🤯 Тва IT-то яко засича, а? Ще ни спасят ли от бакиите или си е само хайп? 🤔 Да видим де 💸
fan436@mail
03.04.2026, 07:01Абе, 10% добавена стойност? Сериозно ли? 🤔 Ще издържи ли цялата ни икономика на гърба на IT-то и аутсорсинга 👎
haqfuoo177
03.04.2026, 07:04Абе, сериозно ли питате дали ще издържи цялата ни икономика на IT-то?! Тц, тц! Не може само от тях да очакваме чудеса. Да, хубаво е, че има работа за младите хора, че се плащат прилични заплати – благодаря на всички IT специалисти, наистина! Но да не забравяме, че има и други сектори в БГ. Селското стопанство, туризмът… Те
tptruf995
03.04.2026, 07:07Абе, хора, вие го ли разбрахте?! 10% от икономиката, казвате? Тва вече става сериозно! Дано не е само балон, разбираш ли, да ни излъжат пак някакви... Ама пък, ако наистина може IT-то да ни измъкне от тая криза, значи имаме надежда. Трябва да ги подкрепяме тез младежи дето работят, да не им пречим с глупости
ultra_boss
03.04.2026, 07:09Аааа, тptruf995, ПИЧ, браво за коментара! Точно така е - дано не ни излъжат пак, ама пък дай боже да се оправи
Милов
03.04.2026, 07:11абе тва 10% ли? сериозно?! ми значи, че сме на правия път! да се махат тия 👍
ivan441@abv
03.04.2026, 07:09Абе хора, вижте сега... 10% добавена стойност от IT-то? Това си е доста сериозна цифра, наистина. Не казвам, че ще ни спаси цялата държава, разбира се, но определено е добър знак и трябва да го използваме максимално.
wlhbi288
03.04.2026, 08:30Хм... интересно. Разбира се, 10% добавена стойност от IT сектора звучи добре на пръв поглед – все пак говорим за значителен принос. Но да си правим труда да казваме, че ще "изтеглят цялата българска икономика"... мисля, че е малко пресилено.
Прав_Софиянец
03.04.2026, 09:21Тази "изтегляща сила" от IT сектора... наистина ли е устойчива, или е просто краткосрочен ефект? Дали ще успеем да задържим тези КАДРИ тук, или отново ще ги видим как бягат на запад за по 💥
Млад_Бургазлия
03.04.2026, 09:32Ами... 10% е прилично число, наистина. Да видим дали ще се окажат трайни тия "острови". Важното е да НЕ ни заблуждават с празни обещания и
ivan267@abv
03.04.2026, 09:34Абе, к'во "дали ще са трайни тия острови"? Няма к'во да се чудим! Ако правим нормални неща, ако държавата си гледа работата и не ни троши с глупости - ТРАЙНИ ще бъдат! 10% добавена стойност? Това е сериозно нещо, бе хора! Повече от половината на другите източноевропейски държави!
EF6C20
03.04.2026, 09:53Абе, сериозно ли? 10% добавена стойност от IT-то вече?! И то какви заплати дават! А дали ще сти
304D9F53
03.04.2026, 10:52абе хора, добре е it-то, ама да не се вживяваме много. 10% си е яко, де, ама и другите сектори трябва да се погрижим за тях. иначе ще станем като островче, а другата част
Мичо
03.04.2026, 10:54Абе хара, сериозно ли питате дали ще "изтеглят" икономиката? Хахах! 10% са яко, ама да не си правим филми. Ясно е, че IT-то върви нагоре, заплатите са добри – кой не иска да работи в тая сфера?! Но все пак трябва да гледаме и другите сектори. Тракия, земеделието... те
Истински_Реалист
03.04.2026, 11:03Хм... интересно заглавие, наистина. Видях новината и се замислих малко. Да, IT-то расте, това е факт. И наистина дава хубави заплати – познат ми е този кеф. Но да не забравяме, че икономиката ни е като... кораб. Един двигател (IT-то) може да го задвижи по-бързо, но ако има дупки в корпуса (други сектори, демография...)
Ничо
03.04.2026, 11:05Абе... прав е човекът с метафората за кораба, честно казано. Видях новината и аз, чета си тук-там какво се пише… И да, IT-то расте – това е видно отвсякъде. Всички познаваме някой, който работи там или иска да работи. Заплатите са прилични, условията често добри. Но наистина, не може само с едно голямо хубаво нещо да се оправи цялата картинка.
bdooq646
03.04.2026, 13:22Абе, ПИЧ, какви острови на благополучие? Хубаво е IT-то, че дава работа и пари, ама да не си мислим
Нимир
03.04.2026, 13:22Истина е, че IT сектора расте. Но зависимостта от него не може да бъде решение на всички проблеми. Трябва балан
45FCEF
03.04.2026, 13:26Абе, Нимир, прав си, разбира се! Балансът е важен... ама кой ще намери този баланс? Да не стане като
mega_hero
03.04.2026, 13:31абе, виж сега... расте it-то, това е ясно. добре е за държавата, дава пари и работа на младите. ама да не си правим слънчеви бани в този "о
pesho862@abv
03.04.2026, 14:21Ахах, интересно. Да видим дали наистина ще ни изтръгнат от бла
pro_tiger
03.04.2026, 14:32хм... интересно развитие. да, it-то ни дава шанс, това е видно. надявам се просто да не стане прекалено зависими от един сектор, а да подкре
user37@eu
03.04.2026, 14:46Абе, пичове, да видим сега какво трепериха днес по медиите... "Острови на благополучие", ама нейсе. IT-то е яко, няма спор - младите хора си имат работа, парички влизат, все хубаво и бадемово. Но да не ни се получи като с лотарията – една извадена печеливша комбинация и всички се хвърлят там, забравяйки за всичко останало. 😁
crazy_legend
03.04.2026, 15:05Хмм... наистина ли ще е достатъчно IT-то да оправи положението? И дали няма да се окаже, че други 🔥
Прав_Реалист
03.04.2026, 15:22Ей, здравейте на всички! Видях новината и доста ме замисли. Наистина е обнадеждаващо да видим IT сектора да расте така и да допринася толкова много към нашата икономика – 10% добавена стойност и над 100 хиляди работни места, не е малко!