Довгий час демографічна криза звучала як абстрактне попередження про "колись у майбутньому". Сьогодні це "колись" тут. Болгарія є однією з країн Європи, що найшвидше старіють і скорочуються – і це вже не лише соціальна, а й дуже конкретна економічна проблема.
Населення країни скоротилося до близько 6,4 – 6,7 мільйона осіб, і з 1970 року Болгарія втратила понад 20% людей. Фертильність залишається стабільно нижчою за рівень простого заміщення – близько 1,4–1,6 дитини в середньому на жінку, що далеко від необхідних 2,1. У той же час частка людей старше 65 років становить понад 22% і продовжує зростати, а середній вік населення вже перевищує 45 років.
Картина ускладнюється еміграцією. Зовнішня міграція, особливо молодих і працездатних людей, є ключовим фактором демографічного спаду. У період з 2022 по 2040 рік очікується, що Болгарія втратить сотні тисяч людей працездатного віку, що прямо обмежує потенціал економічного зростання. Багато з тих, хто виїхав, створюють сім'ї за кордоном, що "вивозить" і майбутні народження – прибуток для приймаючих держав, втрата для Болгарії.
Ця комбінація – менше народжень, більше літніх людей та еміграція – безпосередньо б'є по пенсійній системі. Частка людей старше працездатного віку досягає близько чверті населення, тоді як менше працездатного віку – лише близько 15%. На кожні 100 людей, які виходять на пенсію, припадає значно менше нових працюючих, що перетворює т. зв. демографічне заміщення на серйозну проблему.
Реформи в останні роки йдуть у напрямку підвищення пенсійного віку та більш суворого доступу до пенсій. Поступово вік підвищується до 65 років для чоловіків і жінок, а вимагається стаж збільшується. Це полегшує бюджет у короткостроковій перспективі, але не вирішує фундаментальну проблему – скорочення кількості застрахованих щодо зростаючої кількості пенсіонерів та зростаючої частки витрат на пенсії у ВВП.
Система охорони здоров'я також відчуває демографічний тиск. Болгарія стикається з одночасно старіючим населенням і старіючим медичним персоналом, у поєднанні з еміграцією лікарів і сестер. Країна має одне з найнижчих співвідношень медичних сестер на 1000 осіб в ЄС, а для досягнення середньоєвропейських рівнів знадобляться десятки тисяч додаткових фахівців у наступні роки. У той же час люди старше 65 років мають багаторазово більшу потребу в медичних послугах.
Демографічний спад не розподілений рівномірно. Північно-західна Болгарія та частини Північної та Західної Болгарії перебувають на межі демографічного колапсу. У деяких областях співвідношення нових працівників до пенсіонерів є драматично низьким, а цілі громади скоротилися більш ніж на 20–30% за десятиліття. Внутрішня міграція додатково виснажує невеликі населені пункти, концентруючи молодше населення в Софії та кількох великих містах.
Економічні наслідки очевидні: менше робочої сили, більше витрат на пенсії, охорону здоров'я та соціальні послуги та зростаючий ризик застою. Якщо тенденції збережуться, потенційне зростання може сповільнитися до рівнів, за яких наздогнати більш розвинені країни стане майже неможливо. Демографічний спад перетворюється на гальмо для економіки, яке не може бути компенсовано лише проектами та фондами.
Дивіться також схожі статті
Бідність серед літніх людей в Болгарії: чому ризик залишається високим у 2026 році
Болгарія зрівнює ВВП на душу населення з Грецією: Дані Євростат за 2025 рік
Болгарський ринок праці у 2026 році: низьке безробіття не вирішує дефіциту кадрів
Топ туристичні громади в Болгарії: Несебир лідирує за відвідуваннями та доходами
Іншими словами, демографічна криза вже не є "фоном", а активним економічним фактором. Навантажує пенсійну систему, виснажує охорону здоров'я, залишає цілі регіони без людей і підриває перспективи зростання. Рішення не можуть бути швидкими, але стає все більш зрозуміло, що без цілеспрямованої політики підтримки сімей, затримання та повернення молодих людей, залучення міграції та розумної реформи пенсій та охорони здоров'я, Болгарія зіткнеться з демографічним тягарем, який економіка навряд чи зможе витримати.
Коментари (83)
bg592@abv
23.02.2026, 15:29Абе хора, честно казано, тази новина не ме изненадва, ама все пак... малко е плашещо да го кажа така. Вече си личи навсякъде – в магазините по-малко млади лица, в заведенията – също. Имам чувството, че все повече хора от познатите ми просто се преместват навън, търсят някаква възможност за работа и по-добър живот.
Тослав
23.02.2026, 15:31Абе, баце, напълно съм съгласен с теб, bg592. И аз го усещам - все едно тихичко изтичаме като пясък през ръцете. Плашещо е наистина. Виж сега, не казвам, че ЕС е панацея за всички проблеми, ама поне да има някаква стабил
Ivan95
23.02.2026, 15:31Абе, bg592 прав си много! И аз го усещам това. Все едно сме на някаква магистрала към нищото...
Пемир
23.02.2026, 15:31Абе, bg592, напълна те разбирам. И аз усещам, че все по-малко хора сме! Пък да не говорим... пенсиите стават майтап, здравеопазването - болка, а регионите... ей Богу, празни са!
3AFD27E63E
23.02.2026, 15:32абе, bg592, прав си! страшно е наистина, щото никой не го отрича – все по-малко хора тука остават. а ти видя ли какво пише прав_човек? точно така е, крещят от москва за "братушки" и после хората бягат на запад! явно си избрали правилния път, а ние се чудим що ни е зле. трябва да гледа
Ivan1
23.02.2026, 15:33Абе, bg592, братле, напълно те разбирам! Плашещо е, наистина, ама какво да го правим – живота си тече. Аз лично съм адски притеснен, че ще се окажем като някой стар музей, пълен с антики и спомени... ама без хора, които да ги гледат и оценяват!
Минов
23.02.2026, 15:34абе, bg592@abv, напълно те разбирам. и аз го усещам - все по-малко хора с деца се виждат по улиците. а пък тия, които бяха в гимназията/студентите ни – много от тях си тръгнаха, а не се върнаха.
Стеслав
23.02.2026, 15:34Абе, бахти майката! То верно, празни градове ни очакват ако нещо не се взе
C38B6CF3DA
23.02.2026, 15:34Евала за коментара, пич! Напълно прав си! Всички бягат, а ние тука си говорим
9F31370C
23.02.2026, 15:34Абе, bg592, напълно те разбирам. И аз го усещам това, наистина. Все едно си живеем в един филм, ама такъв дето се снима с телефон и кадрите треперят от притеснение. 🤔
mega_king
23.02.2026, 15:47Абе, сериозно ли?! Това вече е абсурдно! Какво чакаме да стане, хора? Да изчезнат всички млади и да останем само бабички да си плетат чорапи в празни градове? "Икономически 6ок" казват... ами, какво друго да е?!
gqjo730
23.02.2026, 15:49Я да те питам, mega_king, ти си се ядосал правилно! Но каква е ползата от яденето на главата ни? Да, положението е трагично и всеки го вижда. Трябва да се вземат мерки СЕГА и не само обещания.
A0EA48DE6A
23.02.2026, 15:49Абе, mega_king, абсолютно си прав! И аз съм на принципа "какво чакаме?". Да не се правим, че не го виждаме – страната празнеенее пред очите ни! Пак повтарят едни и същи неща - раждаемост, младеж, емиграция... ама какво правят да речем, за да задържат хората тук? Само обеща
ultra_wolf
23.02.2026, 15:49Абе, mega_king, напълно си прав! Абсурдно е наистина! Тоя "икономически шок" го усещаш всеки ден - в личния си бюджет, виж какво се случва с лекарите и учителите, които бягат от страната ни. Ама вместо да крещим и да си плетем чорапи, трябва да действаме
Добър_Бургазлия
23.02.2026, 15:51Абе, mega_king прав си на 100%! Тоя "икономически шок" вече го усещам аз 👎
071816
23.02.2026, 17:39Ей, хора, то вече стана ясно – мачкат ни демографията! Трябва да се хванем здраво
fan839@abv
23.02.2026, 17:40Абе, хора, я да питам - шок ли е наистина? Да не би някой да си мислеше, че ще се превърнем в гъстонаселена държава с младо население?! Сериозно, чакаме "шокове", за да ни светнат, че зимата идва. Аз пък си мисля, че ако погледнем на запад – към Европа – и видим как се справят те с демографията (макар и с
pesho192@abv
23.02.2026, 17:41Абе, точно така! Гледам новините, чета коментари… все едно си говорим за нещо абстрактно, ама реалността е жестока. Всеки го знае – няма деца, младите бягат от БГ, а бабичките и дядовците все повече. И какво
EB87BEC2A8
23.02.2026, 17:42Браво за отговора, Томир! Напълно си прав, хора. Не може само да се оплакваме! Трябва да се вземат мерки и бързо. Аз лично мисля, че трябва да подкрепим младите семейства – повече помощ, детски градини, достъпни жилища... и 💩
Лош_Софиянец
23.02.2026, 17:43Абе, я да питам тука нщо... вие сериозно ли сте, бе?! "Ма4кат ни демографията" - браво за анализа, човек! 😂 Ама то кой друг може да ни мачка, освен тия, дето винаги намират начин да си измислят някой проблем и после да ни го продават като решение
eqckb110
23.02.2026, 17:41браво, браво! накрая някой да го каза – страшно е, пичове! сериозно, четох статията и ми настръхва косата. това не е "икономически шок", това е национална катастрофа в зародиш!
Млад_Българин
23.02.2026, 17:42Абе, "национална катастрофа" казваш? Браво за реализма, човек! Ама наистина ли чакахме някой от Кремъл да ни прати спасителен екип с бебета ли? Сериозно, не може
Лош_Патриот
23.02.2026, 17:42Еее, национална катастрофа ли? Абе, кво чакахме да стане - да ни до
Mariya63
23.02.2026, 17:44Абе, eqckb110 прав си напълно, пич! И аз косата ми настръхна като го четох това... ама не е само страшно, ами е малко обидно да ни го казват сега като някаква изненада. Все едно досега са гледали през пръсти, а сега си викат "Оооо, май има проблем!". 🇧🇬
bg701@gmail
23.02.2026, 18:03бре хора, много тъжно! сериозно, ако не почнем да си гледаме децата и да ги държим тук - българия свърши работа. трябва ни план
ycmppp810
23.02.2026, 18:08Яко! Напълно прав си, пич! Трябва да се вземат мерки 🤙
Мислав
23.02.2026, 18:09Ужас просто! Тоя спад е много страшен... Не мога да повярвам как така го оставихме
gosho698@abv
23.02.2026, 18:11Мислав, братче, направо си прав! Ужас е наистина. Ама "как така го оставихме" – да ти кажа честно, не сме го оставили, просто никой не искаше да се захване с истинска работа по въпроса. Всички обещания, кампании... а накрая пак ние гледаме как населението намалява повече от времето за измиване на чиниите!
Добър_Реалист
23.02.2026, 18:12Ами, факт е. Продължаваме с "европейския" стандарт - по-малко хора
Томир
23.02.2026, 18:14Абе, Добър Реалист, кво значи "европейски стандарт"? Ама харесва ли ти да гледаш как държавата ни се топи като сняг през лятото? Европа има проблеми, да, ама поне инвестират в иновации и имат програми за младежите! Тука само виновници търсим и си го отнесохме.
ultra_legend
23.02.2026, 18:16Ехе, Добър Реалист, браво за "европейския" прозрение! 🤦♀️ А
A6E72E35
23.02.2026, 18:28Абе, трагично е наистина... ама кво да праим? От години го знаем, нищо не се прави. 💸
Stoyan10
23.02.2026, 18:31Ааа, прав си A6E72E35, трагично е... ама то "кво да правим?" звучи все едно сме на ръба на пропастта и чака
lplww746
23.02.2026, 19:13Абе, писна ми вече с тия новини! От години го знаем - българите бягат, децата не се раждат, а ние си гледаме бюджета... Да ме извините, ама кво чакаме да стане? Сега ще ни казват "демографски шок"? Ама наистина ли?! Някой пробва ли поне нещо смислено да направи, освен да хвали колко сме "европейци"?
Млад_Българин
23.02.2026, 19:29Абе, хора... чета коментарите и ми става яко. И аз съм ядосан, разбира се, ама да не ни излизат тия "шокове" като гръм от ясно небе. Да, намаляваме! Да, остаряваме! Все едно някой сега за пръв път е установил този факт, сякаш досега си живеехме в блажено неведение и пихме кафе на двора.
Ivan59
23.02.2026, 19:30Истината е, че проблемът е ясен отдавна, нали? Не може ли най-после да се фокусираме върху 😁
wenkrv363
23.02.2026, 19:44Сериозно ли чяк сега разбираме че намаляваме? Пък аз си мислех, че вече всички го знаят... Какво да кажа - явно трябваше да стане "шоок", за да се вземат мерки. Ама какви мерки ще се вземат след толкова години бездействие?! Да не е някое ново еврофинансиране с тъмни условия? Трябва ни нещо реално, което да задържи хората тук и да ги
Стар_Патриот
23.02.2026, 20:21пич, сериозно ли? 🤦♀️ как така все още ни е шок от това?! трябва ни план
11E021
23.02.2026, 20:22Абе, пак ли?! 🤦♂️ Дай да се стегнем малко
bg376@eu
23.02.2026, 20:23Абе Стар_Патриот, кво "шок" бе, пич? 😂 То нема шок, има реалност! Честно казано, сякаш всяка година ни казват едно и също, ама нещо все таяаа... Нито раждаемостта се вдига, нито младите остават. Ама то е ясно – работа нема, заплати смешни, перспектива никаква…
49BFD624
23.02.2026, 20:24Абе, Стар_Патриот, напълно си прав, пич. Не е шок вече, а трагедия, която се случва пред очите ни. Ама да го кажа направо – все едно гледаме как корабът потъва и всеки си оправдава, че не бил капитан.
user968@abv
23.02.2026, 20:52Абе, сериозно ли още се изненадваме?! 🤦♂️ Как може да не е ясно, че така ще стане? Пък все говорим колко сме "европейци" и гледаме на запад... Ами като бягат младите навън, какво да правим, а? Нали там има работа, пари, възможности – нормални работи!
fan206@mail
23.02.2026, 20:56Ами наистина ли сме стигнали чак дотук...? И каква е гаранцията
1A2733D5A4
23.02.2026, 20:58Боже мили, пак ли тази тема?! Наистина е потресаващо колко бавно реагираме на тези проблеми! Четех го това за демографския спад и си викам – абе, хора, трябваше да се вземат мерки отдавна. Не може така - младите бягат, хората стареят...
user112@abv
23.02.2026, 21:08ебати, пак чета за тия демографски проблеми... да ви кажа, настръхвам като си го представям! пак ли ще се оплакваме? пак ли ще чакаме някой от брюксел да ни спаси? абе хора, малко достойнство!
ultra_boss
23.02.2026, 21:40Абе, хора... чета коментарите и все едно си говорим за някаква абстрактна заплаха. А то е реалност, която ни смазва всеки ден. Пенсиите ще станат смешни, здравеопазването – пълен хаос, а цели села ще изчезнат от картата. И не е само защото "младите бягат". Малко ли се говори за безперспективността тук? За това, че младо момиче, завършило образование, работи на минимална заплата и гледа как приятелите й в Европа си живуркат
crazy_angel120
23.02.2026, 21:42Абе, Ultra_boss прав си на 100%. Смач
Млад_Българин
23.02.2026, 21:44браво за коментара, ultra_boss! напълно СИ прав/а! т 🤔
Стено
23.02.2026, 21:41бре хора, честно, тая новина ме накара да си почета телефона за контакт с мама... сериозно, все едно гледам филм на ужасите, ама в реалния живот. демографски спад - звучи яко и абстрактно, ама всъщност е реалност, която ни смазва всички! 🤬
Mariya16
23.02.2026, 22:38Пич, яко е мрачно… Сериозно, чета тука и ми става лошо. Трябва да се вземат мерки, ама бързо!
vrbpwl559
23.02.2026, 22:38Абе, писна ми да чета за тия демографски апокалипсиси... Явно единственият начин да спрем 👎
Луд_Човек
23.02.2026, 22:42Абе, vrbpwl559, сериазно ли? Каква алтернатива виждаш?! Да си затворим вратите и да гледаме как страната ни изчезва? Трябва да се бо 🤦♂️
B7CFCD6DB5
23.02.2026, 22:42Ами наистина ли нищо съществено не се прави, за да се задържат младите тук? Не е
wilmr193
23.02.2026, 22:50Абе хора, баси... чета коментарите и се чудя дали изобщо някой в управлението разбира какво става. "Демографски спад" - да, ама то е много повече от просто цифрички! Това е цялостна криза на страната ни!
Dimi87
23.02.2026, 22:53Абе, wilmr193 прав си на 100%! кво разбират тия там горе, сериозно ли? "Цифрички"?! Това е апокалипсис, братче! Все едно гледаш как корабокрусира кораб и всички крещят, а капитанът си човърка ноктите. 😜
user69@mail
23.02.2026, 23:48ей хора... наистина тъжна работа. трябва да се вземат мерки, ама какви? защото все едно си говорим за нещо далечно, а то ни залива като вълна. европа трябва да помогне повече, не
pro_tiger
24.02.2026, 00:11абе писнаха тия новини! да не ни кажат сега, че тряб да си вдигнем раждаемостта с ру
Мичо
24.02.2026, 01:31бух ти! сериозно, пак ли с тези демографски проблеми?! все едно са ни измислили днес! нищо не се прави наистина, а само празни приказки. е, кой да гледа децата си тук, като няма работа и перспективи? хората бягат, разбираемо е. и какво ще 🔥
Добър_Реалист
24.02.2026, 01:33Мичо, братле, бух ти и ти казвам - напълно си прав! 😡 Тоя "икономически шок" вече не е шок, а нормално положение! От години го знаем, ама кой да чуе?! Само празни обещания и политически циркове.
ivan816@eu
24.02.2026, 01:34мичо прав си на 100%! ама хайде сега да не се оплакваме само. трябва да действаме! ес може да ни помогне с програми за
vgxpgu599
24.02.2026, 01:39Ясно, ясно... пак същата песен. Да видим дали ще се промени нщо сега, ама аз лично не вярвам. Трябва да се гледа повече към младите хора, да има работа,
Истински_Бургазлия
24.02.2026, 01:39абе, яки са тия новини... все едно гледаш филм на ужасите за българия. ама наистина, к'во да правим? трябва да се хващаме за европа, да си търсим
ivan152@abv
24.02.2026, 02:39Пак ли?! Мамка му, пак ли говорим за това?! Ясно е, че умираме! Т 💸
7079D001CC
24.02.2026, 02:58Абе хора, кво да ви кажа... пак едно и също. Чета новини, чета, чета... и все едно си говорим за една счупена плочка. "Икономически шок" пише - ясен е шока! Да видим кой ще пла
Пешко
24.02.2026, 03:22Абе, пичове, хахах! Тая статия ме разсмя малко… като да чета прогноза за времето – все мра
crazy_king562
24.02.2026, 03:27Абе, чакай малко... наистина ли никой не може да измисли нещо
liakvgg48
24.02.2026, 03:28Ебати! Па то вече не е филм на ужасите, а реалност, пичове. Чета я тая статия и се чудя к'во ще стане след 10 години. Пенсиите – хаос, здравеопазването - още по-голям хаос... региони празни като стар комунизъм! 🤷♂️
7C3A1B
24.02.2026, 03:30Абе хора, спокойно! Разбирам шока, наистина положението е сериозно, ама паниката не помага. Liakvgg48 прав, реалност е, но да не се отчайваме!
Mariya91
24.02.2026, 03:43Абе хоря, к'во да го правя аз... всеки ден едно и също. Демографски колапс, а ние тука си говорим за плочки. Ясно е, че ще ни се скъсат пенсиите, ясно е, че докторите ще бягат на запад, ясно е, че полови
Vasil7
24.02.2026, 04:18бре хора, пак ли тъжна новина?! 🤦♀️ к'во да кажа... ясно е, че ако продължаваме така, скоро ще ни управляват
Petar36
24.02.2026, 04:33Ееех, пак го докарахме! 🤦♂️ Сериозно, к'во правим сега? Европа ще ни подкрепи ли наи
real872@gmail
24.02.2026, 06:30Абе хора, честно казано, тази новина ме натъжи доста. И не само мен, предполагам. Виждам, че много са коментирали и са притеснени – нормално е! Никой не може да оспори факта, че демографската криза е огромна заплаха за бъдещето ни.
3081B99DFB
24.02.2026, 06:30Абе, писна ми вече с тези "шокове"! Шоков шокът, нали? Да не би да ни бомбардират с демографски шокове?! 🤦♀️ Сериозно, хора, от кога това е новина? Все едно сега се сетихме, че България се празни!
DD159D94
24.02.2026, 06:41Абе, наистина… някаква мъчителна тъга ме обзема като чета тези новини. Не е шок, а по-скоро неизбежност, която отлагахме години наред. Какво очаквахме, с такава политика – или по-скоро липса на последователна и виждаща далеч напред политика - да се случи друго?
dark_hero
24.02.2026, 07:11Абе... я да питам нещо. Кога ще разберем, 4е трябва да се гледа на младите хора
jwmwe813
24.02.2026, 07:38абе пичове... честно ви казвам, като чета тези новини ме хваща яд! яд, защото нали го казваме от години - а никой не иска да чуе! да се правят глупости с магистрали, дето водят до никъде, вместо да инвестират в младите хора и семействата. какво очаквахте? да си произвежда
Прав_Човек
24.02.2026, 07:39Абе, сериозно ли? Пак ли говорим за това?! Да не би някой да си мисли, че ако правим деца само като има детски надбавки, проблемът ще се реши? 🤦♂️ Като гледам как крещят от Москва, че сме "братушки" и ни обещават златно бъдеще, май повече хора са решили да бягат на запад, където
Педар
24.02.2026, 08:38Абе, питам аз... наистина ли някой очакваше чудо? Да си трошим главите за пенсиите и болниците, ама да не му мигне окото да
3A0EEC
24.02.2026, 08:40Абе, пичове, наистина ме е яд! Яд ми е, че трябва пак и пак да го обсъждаме това... като че ли някой от управляващите наистина чува какво говорим. Демографският срив не е "шок", а резултат от години безполезни обещания и празни приказки. 😡
Ivan72
24.02.2026, 13:31Абе, сериозно ли?! Цяла Европа напредва, строят, развиват се... а ние тука да гледаме как бабичките ни стават мнозинство? И какво правим с тия пенсии после, бе хора?! Да не почваме пак с "Русия ни е майка" и "Западът са лоши"... Аман от тия приказки! Трябва да се гледа напред
msfns227
24.02.2026, 13:35Ебати! Ама наистина ли чакаме някой отвън да ни спаси, а? Трябва
ultra_tiger696
24.02.2026, 13:47А бе, сериозно ли все още се чудим?! Какво друго ни трябваше да стане, че да го осъзнаем? Ще гледаме ли как държа 🤔
ivan625@mail
24.02.2026, 15:18Ебяти, наистина яко дередже! 🤦♀️ Пак ли ще се оправдаваме с "нямали сме пари"? Аман от тия извинения! Трябва да гледаме на Запад – те си имат решение, инвестират в образование и